تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
تحلیل گفتمان: با تاکید بر گفتمان انتقادی به عنوان روش تحقیق کیفی | ||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، آبان 1388، صفحه 7-28 اصل مقاله (259 K) | ||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||
نویسندگان | ||||||||||
صمد کلانتری1؛ محمد عباسزاده2؛ موسی سعادتی3؛ رعنا پورمحمد4؛ نیر محمدپور5 | ||||||||||
1استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و احد شهرضا. | ||||||||||
2استادیار جامعهشناسی دانشگاه تبریز. | ||||||||||
3کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی. | ||||||||||
4دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی. | ||||||||||
5کارشناس ارشد جامعهشناسی. | ||||||||||
چکیده | ||||||||||
تحلیلگفتمان، رویکردی میان رشتهای است که ریشه در زبانشناسی دارد. این اصطلاح برای اولین بارتوسط «زلیک هریس» به کار رفته است. هدف عمده تحلیل گفتمان این است که تکنیک و روش جدیدی را در مطالعه متون، رسانهها، فرهنگها، علوم، سیاست، اجتماع و مواردی مانند آن به دست آورد. بنابراین، تحلیل گفتمان جزء روشهای تحقیق کیفی بوده که جهت کشف معنای به کار رفته در متن یا سخن بهکار میرود و از آن در زمینههای مختلف مانند سیاست، رسانهها و ... استفاده میشود. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی سیری تکوینی از تحلیل گفتمان در مطالعههای زبانشناختی استکه تحلیلگفتمان را به لحاظ نظری و روششناختی از سطح توصیف متون به سطح تبیین ارتقا داده است و به لحاظ محدوده تحقیق نیزگستره آن را ازسطح بافت موقعیت فرد به سطح کلان یعنی، جامعه، تاریخ و ایدئولوژی وسعت بخشیده است. در تحلیل گفتمان انتقادی نقد ایدئولوژی و قدرت بیش از سایر انواع تحلیل گفتمان مورد توجه قرار دارد. این مقاله در صدد است ضمن معرفی تحلیل گفتمان انتقادی، نظریه پردازان مطرح در این حوزه را به ایجاز معرفی نماید. | ||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||
: تحلیلگفتمان؛ تحلیلگفتمان انتقادی؛ ایدئولوژی؛ قدرت | ||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||
تحلیل گفتمان: با تاکید بر گفتمان انتقادی به عنوان روش تحقیق کیفی
دکترصمد کلانتری[1] دکترمحمد عباسزاده[2] موسی سعادتی[3] رعنا پورمحمد[4] نیر محمدپور[5]
چکیده تحلیلگفتمان، رویکردی میان رشتهای است که ریشه در زبانشناسی دارد. این اصطلاح برای اولین بارتوسط «زلیک هریس» به کار رفته است. هدف عمده تحلیل گفتمان این است که تکنیک و روش جدیدی را در مطالعه متون، رسانهها، فرهنگها، علوم، سیاست، اجتماع و مواردی مانند آن به دست آورد. بنابراین، تحلیل گفتمان جزء روشهای تحقیق کیفی بوده که جهت کشف معنای به کار رفته در متن یا سخن بهکار میرود و از آن در زمینههای مختلف مانند سیاست، رسانهها و ... استفاده میشود. رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی سیری تکوینی از تحلیل گفتمان در مطالعههای زبانشناختی استکه تحلیلگفتمان را به لحاظ نظری و روششناختی از سطح توصیف متون به سطح تبیین ارتقا داده است و به لحاظ محدوده تحقیق نیزگستره آن را ازسطح بافت موقعیت فرد به سطح کلان یعنی، جامعه، تاریخ و ایدئولوژی وسعت بخشیده است. در تحلیل گفتمان انتقادی نقد ایدئولوژی و قدرت بیش از سایر انواع تحلیل گفتمان مورد توجه قرار دارد. این مقاله در صدد است ضمن معرفی تحلیل گفتمان انتقادی، نظریه پردازان مطرح در این حوزه را به ایجاز معرفی نماید. واژگان کلیدی: تحلیلگفتمان، تحلیلگفتمان انتقادی، ایدئولوژی، قدرت. مقدمه انسانها، زبان را به منظورهای مختلفی چون انتقال وکسب اطلاعات، بیان احساسها و مواردی از این قبیل به کار میبرند. از طرف دیگر، انسانها بهکمک تجربههای شخصی خود از محیط بیرون و گفتار دیگران، برداشتها و تعابیری حاصل میکنند که گاه با واقعیت تطابق دارد و گاه فاصلهای در این بین موجود است و همین عدم تطابق برخی تعابیر با واقعیتها باعث میشود که از گفتگو بین دو یا چند نفر تعبیر دیگری استنباط شود. وقتی شخصی قطعهای از زبان را میخواند یا میشنود، نه تنها تلاش میکند معنای واژهها را بفهمد، بلکه درصدد است که مقاصد نویسنده یا سخنگو را نیز استنباط کند. پارهای ازجملهها یا قطعهای ازگفتارها را از نظرمعنا نمیتوان فهمید، مگر اینکه انسان بداند چهکسی صحبت میکند، درباره چه چیزی یا چهکسی حرف میزند، چه زمانی و در چه مکانی مطلب را بیان کرده است.گفتمانها نه تنها مربوط به چیزهایی است که میتوانندگفته شوند یا دربارهشان فکر شود، بلکه درباره این نیز هست که چه کسی، در چه زمانی و با چه آمریتی میتواند صحبت کند.گفتمانها، مجسمکننده معنا و ارتباطهای اجتماعی است. فوکو اشاره میکند که تکیه وی بر گفتمان به گونهای مستقل از زبان و اندیشه، بدین معنا نیست که در مقابل سلطه آن نمیتوانیم کاری بکنیم. گفتمانها اعمالی هستند که به طور نظاممند موضوعاتی را شکل میدهندکه خود سخن میگویند. گفتمانها درباره موضوعهای صحبت نکرده و هویت موضوعها را تعیین نمیکنند، آنها سازنده موضوعها بوده و در فرآیند این سازندگی، مداخله خود را پنهان میدارند(تاجیک، 1377: 15). بر این اساس میتوان گفت که تحلیل گفتمان درمجموع جزء روشهای تحقیق کیفی بوده که جهت کشف معنای به کار رفته در متن یا سخن به کار میرود و از آن در زمینههای مختلف مانند سیاست، رسانهها و ... استفاده میشود. تحلیل گفتمان انتقادی[6] یک متدولوژی ترکیبی میباشدکه بیشتر توسط محققان اجتماعی مورد استفاده قرارمیگیرد. در این روش، از تحلیل کمی و کیفی برای بررسی روابط برمبنای تئوری انتقادی استفاده میشود.CDA کاربرد نظریهی انتقادی برای تحلیل محتوی میباشد(Agiro, 2009). CDA با توجه به ریشههای انتقادی آن که درسنت زبانشناختیانتقادی قراردارد، تلاش میکند تا شیوههای توصیف زبانشناختی سنتی را در فعالیتهایانتقادی بهکار بگیرد. به طوریکه این احتمال وجود دارد که کل پروژهها را از آغاز آن تا به حال بی اعتبار سازد(Jones, 2007: 356). تحلیلگفتمان[7] به «سخنکاوی»، «تحلیلکلام» و «تحلیلگفتار» نیز ترجمه شده است (فرکلاف، 1379: 8). از اینحیث،تحلیلگفتمان یک رویکرد میان رشتهای پیچیده و گستردهای استکه شامل رویکردهای روششناختی و نظری متفاوت از زبانشناسی، مردمشناسی و جامعهشناسی میباشد(Wortham, 2007). در زمان حاضر، گونههای مختلفی از تحلیل گفتمان در دسترس است. روانشناسی گفتمانی که توسط ادواردز و پاتر[8] (1992)، هاره[9] و پاتر و وترل[10] (1998) بسط پیدا کرده، سعی دارد نشان دهد که چگونه در گفتگوها «گونههای مختلفگفتگوی شرکتکنندگان درباره رویدادها (خاطرهها، توصیفها، فرمولبندیها) برساخته شدهاند تا تعاملات ارتباطی برقرارکنند» اصطلاح تحلیل گفتمان، نخستین بار در سال 1952 درمقالهای از زبانشناس معروف انگلیسی «زلیکهریس[12]» به کار رفتهاست(بهرامپور، 1379: 8). زلیک در این مقاله دیدی صورتگرایانه از «جمله» به دست داد و تحلیل گفتمان را صرفاً نگاهی صورتگرایانه و ساختارگرایانه به جمله و متن برشمرد. بعد از هریس، بسیاری از زبانشناسان تحلیل گفتمان را نقطه مقابل تحلیل متن دانستهاند. به اعتقاد این عده، تحلیل گفتمان، شامل تحلیل ساختار زبان گفتاری (مانند گفتگو، مصاحبه و سخنرانی)و تحلیل متن شامل تحلیل ساختار زبان نوشتاری (مانند مقاله، داستان، گزارش و ...) است. دیری نگذشت که بعضی از زبانشناسان، اینمفهوم را در معناهای متفاوتی به کار بردند. دسته اخیر معتقد بودند که تحلیل گفتمان بیشتر به کارکرد یا ساختار جمله و کشف و توصیف روابط آن میپردازد. به عبارت دیگر، تحلیل گفتمان نزد این عده، عبارت بود از شناخت رابطه جملهها با یکدیگر و نگریستن به کل آن چیزی که نتیجه این روابط است. مطابق این تعریف، در تحلیل گفتمان (برخلاف تحلیلهایسنتی زبانشناسان)، دیگرصرفاً با عناصر نحوی و لغوی تشکیل دهنده جمله، به عنوان عمدهترین مبنای تشریح معنا: یعنی، زمینه متن سر و کار نداریم، بلکه فراتر از آن با عوامل بیرون از متن، یعنی بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و ... سر و کار داریم(بهرامپور، 1379: 8). بنابراین، تحلیل گفتمان، چگونگی تبلور و شکلگیری معنا و پیام واحدهای زبانی را در ارتباط با عوامل درون زبانی (زمینه متن واحدهای زبانی، محیط بلا فصل زبانی مربوطه و نیز کل نظام زبانی) و عوامل برون زبانی (زمینه اجتماعی، فرهنگی و موقعیتی) بررسی میکند(فرکلاف، 1379: 8). مطالعه حاضرگامی در جهت شناخت تحلیل گفتمان، اهداف، پیشفرضها و نیز نظریات مطرح در این حوزه میباشد.
تعریف تحلیل گفتمان واژهگفتمان[13] که سابقه آن بنا بر برخی منابع، به قرن 14 میلادی بر میگردد، از واژه فرانسوی Discourse و لاتین Discourses به معنی گفتگو، محاوره، گفتار و از واژه Discurrer - Discursum به معنی طفره رفتن، سرباز زدن از، تعلل ورزیدن و ... گرفته شده است(بشیر، 1385: 9). «وان دایک[14]» در توضیح معنایی گفتمان، آن گونه که در زبان روزمره و فرهنگهای لغات به کار میرود، گفتمان را شکلی از کاربرد زبان، مثلاً در یک سخنرانی یا حتی به طور کلیتر، زبان گفتاری یا شیوه سخن گفتن میداند (میرفخرایی، 1383: 8-7). گفتمان در گستره مفهومی خود، به ویژه در بیان غیر فنی، صرفاً به مفهوم صحبت، مکالمه یا گفتگو میباشد، که گاه به طور تلویحی بیانگر نوعی هدف آموزشی و تعلیمی نیز است. از این رو خطابه، موعظه، سمینار، سخنرانی و رساله را میتوان نوعی گفتمان به معنای عام کلمه به حساب آورد. اما در معنای فنی، علمی و زبانشناسانهی آن، که برای اولین بار در اواسط دهه 1960 توسط اندیشمند فرانسوی «بنونیسته[15]» به کار گرفته شد، گفتمان به جنبههایی از زبان میپردازد که تنها میتوان آنها را با ارجاع به متکلم، وضعیت یا موقعیت مکانی و زمانی وی یا با ارجاع به متغیرهای دیگر بیان نمود، که در مشخص کردن بسترهای بافت موضوعی پاره گفتار به کار میروند. در این کاربرد فنی، گفتگو شرط مقدماتی هرگفتمان است و به بیان «دایان مک دانل[16]» گفتمان هر نوع گفتار و کلام و نوشتاری را که در جریان اجتماعی شکل میگیرد، شامل میشود(فرقانی، 1382: 62-60). «یول و براون[17]»، در تعریف تحلیل گفتمان مینویسند: «تحلیلگفتمان، تجزیه و تحلیل زبان در کاربرد آن است، در این صورت نمیتواند منحصر به توصیف صورتهای زبانی مستقل از اهداف و کارکردهایی باشد که این صورتها برای پرداختن به آنها در امور انسانی به وجود آوردهاند»(فرکلاف، 1379: 9). شیفرین[18] نیز با تکیه برگستره متنی، تحلیل گفتمان را چنین تعریف میکند: «تحلیل گفتمان میکوشد تا نظام وآرایش متنی عناصر زبانی را مطالعه کند. بنابراین، واحدهای زبانی نظیر مکالمهها یا متون نوشتاری را بررسی میکند». بر این اساس، تحلیل گفتمان با کاربرد زبان در زمینههای اجتماعی به ویژه با تعاملها یا مکالمهها میان گویندگان سر و کار دارد(همان: 19). تحلیل گفتمان نزد زلیک هریس، روشی است برای تحلیل گفتار یا نوشتار پیوسته و این به معنای بسط زبانشناسی توصیفی است به ورای محدوده جمله در یک زمان و درجهت ایجاد ارتباط بین فرهنگ و زبان، تحلیل گفتمان، تحلیل چنین واحد زبانی بالاتر از جمله است. واحدی که به نظر چیف[19] بسیار متنوع است (یارمحمدی، 1383: 199-198). از منظر دیگر، تحلیل گفتمان و متن به شاخهای از زبانشناسی جدید اطلاق میشود که هدف آن توصیف کلام پیوسته معنیدار بالاتر از جمله است(آقاگلزاده، 1385: 57-46). با توجه به تعاریف ارائه شده در باب تحلیل گفتمان میتوان پیشفرضها و انگارههای زیر را جهت اجرا و شناخت این تحلیل مطرح نمود: انسانهای مختلف، به متن یا گفتار واحد، متفاوت مینگرند. یعنی انسانهای مختلف از متن واحد، برداشت یکسان و واحدی ندارند. دالی متفاوت میتواند برای اشاره به مدلولی ظاهراً یکسان استفاده شود. خواندن (برداشت و تفسیر از متن)، همیشه نادرست خواندن (برداشت نادرست از متن) است. متن را بایستی به عنوان کل معنادار نگریست و این معنا لزوماً در خود متن نیست. هیچ متن خنثی یا بیطرفی وجود ندارد. متنها بار ایدئولوژیک دارند، و حقیقت همیشه در خطر است. در هر گفتمانی حقیقت نهفته است، اما هیچ گفتمانی دارای تمامی حقیقت نیست. نحو[20] متن نیز معنادار است، چون نحو دارای معانیاجتماعی و ایدئولوژیک است و این معانی در جای خود به عواملی که دالها را میسازند، نظیر: رمزها، بافتها، مشارکتها و تاریخ مختلف، وابستهاند. معنا همان طورکه از متن ناشی میشود از بافت یا زمینه اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیر میپذیرد. معنا و پیام یک متن[21] در بین نوشتههای آن متن قرار دارد. هر متنی در زمینهها و موقعیتهای خاصی تولید میشود، از این رو رنگ خالق خود را همیشه به خود دارد. هر متنی به یک منبع قدرت یا اقتدار (نه لزوماً سیاسی) مرتبط است. گفتمان سطوح و ابعاد متعددی دارد، یعنی نه یک سطح گفتمانی وجود دارد و نه یک گفتمان(بهرامپور، 1387). مهمترین اهداف تحلیل گفتمان نیز با توجه به پیشفرضهای مطرح شده عبارتند از: الف): نشان دادن رابطه بین نویسنده متن و خواننده. ب): روشنساختن ساختار عمیق و پیچیده تولید متن، یعنی «جریان تولید گفتمان». ج): نشان دادن تاثیر بافت متن (واحدهای زبانی) و بافت موقعیتی (عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و شناختی) بر روی گفتمان. د): نشان دادن موقعیت و شرایط خاص تولیدکننده گفتمان (شرایط گفتمان). ه): نشان دادن بیثباتی معنا. یعنی معنا همیشه در حال تغییر است، هرگز کامل نیست و هیچ وقت به طور کامل درک نمیشود. و): آشکار ساختن رابطه بین متن و ایدئولوژی، تحلیلگفتمان از بدو پیدایش همواره در صدد بوده است تا نشان دهد که هیچ متن، گفتار یا نوشتاری بیطرف نیست، بلکه به موقعیتی خاص وابسته است. این امر ممکن است کاملاً عمدی و ناآگاهانه باشد. ی): هدف عمده تحلیل گفتمان این است که تکنیک و روش جدیدی را در مطالعه متون، رسانهها فرهنگها، علوم، سیاست، اجتماع و ... به دست آورد(یارمحمدی، 1383: 4). تحلیل گفتمان انتقادی دیویدکریستال[22] (1992)، در تعریف تحلیل CDA میگوید: «رویکردی به تجزیه و تحلیل زبان است که هدف آن، آشکارسازی روابط پنهان قدرت و فرایندهای ایدئولوژیکی در زبانشناسی است»(آقاگلزاده، 1385: 11). نورمنفرکلاف[23]، تحلیلانتقادی را روشی میداند که در کنار سایر روشها برای بررسی تغییرات اجتماعی و فرهنگی به کارگرفته میشود و مرجعی است که در نزاع علیه استثمار و سلطه، مورد استفاده قرار میگیرد(یارمحمدی، 1383: 105). در واقع فرکلاف،CDA را توسعه یک چارچوب تحلیلی (تئوری و متد) برای مطالعه زبان در رابطه با قدرت و ایدئولوژی میداند(Rahimi & Amalsaleh, 2008: 118). هیلاری جنکس[24]، CDA را اینگونه تعریف میکند: «CDA در جستجوی این است که گفتمان چگونه در روابط قدرت درگیر شده است»Hoepfner, 2006: 5)). وندایک[25]،CDA را نوعی تحلیلگفتمان میداندکه روشهای سوء استفاده از قدرت اجتماعی، سلطه و نابرابری و نیز مقاومت متون دربافتهای اجتماعی و سیاسی درمقابل آنها را مورد مطالعه قرار میدهد. او معتقد استکه با چنین روش تحلیلی، تحلیلگران گفتمان انتقادی در تلاشند تا نابرابریهای اجتماعی را کشف و افشا نمایند و در نهایت در مقابلآن ایستادگیکنند((Van Dijk, 1998: 1, Amalsaleh & Sajjadi, 2004: 28. CDA، تحلیل روابط دیالکتیکی بین گفتمان (شامل زبان و نیز اشکال دیگر فعل و انفعالها مانندزبان بدنی) و عناصردیگر کردارهای اجتماعی است2003) .(Fairclough, دو شاخه کلی در تحلیل گفتمان وجود دارد: شاخه زبانشناختی فرمالیستی[26] و شاخه اجتماعی- فرهنگی محور. بسیاری از محققان این دو کانون مجزا از هم را در تحلیل گفتمان با هم ترکیبکردهاند تا یک نگاه همه جانبه به گفتمان داشته باشند که اینکار ازطریق CDA انجام میگیرد(Leitch & Davenport, 2005). CDA ریشه در زبانشناسی انتقادی[27] دارد. بسیاری، مبنای CDA را در تئوری انتقادی مکتب فرانکفورت میدانند این رشته تحت تاثیراندیشمندان اجتماعینظیرگرامشی[30]، آلتوسر[31]، هابرماس[32]، فوکو[33] و دیگران، قرار دارد(Koosha & Shams, 2005: 10). رویکرد CDA سیری تکوینیاز تحلیل گفتمان درمطالعههای زبانشناختی است که تحلیل گفتمان را به لحاظ نظری و روششناختی از سطح توصیف متون به سطح تبیین ارتقا داده است و به لحاظ محدوده تحقیق نیز گستره آن را از سطح بافت موقعیت فرد به سطحکلان یعنی، جامعه، تاریخ و ایدئولوژی وسعت بخشیده است(آقاگلزاده، 1386: 18). زبانشناسی انتقادی و CDA به تحلیل روابط ساختاری آشکار یا پنهان سلطه، تبعیض نژادی، قدرت، کنترل و تجلی آنها در زبان علاقهمندند. به عبارت دیگر هدف CDA، فهم نابرابریهای اجتماعی است، آن گونه که در زبان به کار میرود و اینکاربرد مستمر موجب شکلگیری، تثبیت و مشروعیت آن میشود. برهمین اساس اکثر تحلیلگران گفتمان انتقادی، ادعای هابرماس را که «زبان هم چنین وسیله سلطه و نیروی اجتماعی است و در خدمت مشروعیت بخشی به روابط قدرت سازماندهی شده است» تأیید میکنند(آقاگلزاده وغیاثیان، 1386: 36 ). CDA یک نوع تحلیل محتوای متدولوژیکی است که توسط پژوهشگران اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و به بررسی تکرار موضوعی موارد مرتبط به نظریه انتقادی میپردازد(Fairclough, 2003). نظریه انتقادی به بررسی جوامع و ارزیابی این مورد میپردازد که چگونه این جوامع در مورد اقلیتها و با گروههایی که به شیوهی سنتی سرکوب شده و ساکت شدهاند، آنها را انکارکرده و یا به هستی آنها ارج مینهند. این نظریه به بررسی اثرات منفی قدرت در جامعه و چگونگیکاهش این اثرات میپردازد(Arnowitz & Giroux, 1991). حرف C درCDA به مفهوم دستورکار سیاسیآشکار میباشد. CDA متعهدانه عمل میکند، از یک طرف به حمایت گروههای سرکوب شده میپردازد و ازطرف دیگر با گروههای برتر مخالفت میکند و به وضوح علائق و خواستههای رهاییبخش را مطرح میکندکه باعث ایجاد انگیزه در آن میشود. این کار باعث انتقال دیدگاههای ایدئولوژیکی میشود که گفتمان در صدد انتقال آن است و میخواهد روابط نابرابر قدرت بین (برای مثال) طبقات اجتماعی زنان و مردان، اقلیتها و اکثریتهای فرهنگی- قومی را به وجود میآورد(Jones, 2007: 356). با توجه به توضیحهای ارائه شده در موردگفتمان و CDA، می توان اذعان نمود که این گفتمان، جایگاه ویژهای در روش تحقیق کیفی به خود اختصاص داده است. چرا که، علاقهمندی به تحقیق کیفی طی دهههای اخیر به سرعت در حال افزایش بوده و تحقیق کیفی ارتباط خاصی با مطالعه روابط اجتماعی دارد و وامدار این واقعیت است که زیستجهانها متکثر شدهاند. تغییرات سریع اجتماعی و در نتیجهآن تنوع زیست جهانها به شکل روزافزونی محققان اجتماعی را با زمینههای اجتماعی و دیدگاههای جدیدی مواجه میکنند. این مسائل به قدری برای آنان نوظهورند که روششناسیهای قیاسی سنتیشان، استخراج سوالها و فرضیههای تحقیق، از الگوهای نظری و آزمون آنها در برابر شواهد تجربی، به واسطه گوناگونی موضوعات، دیگر پاسخگو نیست. از این رو، تحقیق اجتماعی به شکل فزایندهای وادار به استفاده از استراتژیهای استقرایی شده است. علاوه بر این تحولات عمومی، محدودیت رویکرد کمی، همواره نقطه شروعی برای استدلال به نفع تحقیق کیفی بوده است(فلیک، 1387: 13). در تحقیقات کیفی، پدیده مورد نظر بسیار پیچیده بوده و فهم آن مشکل میباشد(Eric, 2006). پژوهشهای کیفی به محیطهای طبیعی توجه دارد و سر وکار آن با جریان طبیعی زندگی و با موقعیتهایی است که به طور طبیعی درجریان وقایع لحظه به لحظه و روز به روز شکل میگیرند. پژوهشگرک یفی به دنبال تجربه زنده در شرایط واقعی است و تلاش میکند که بدون برهم زدن صحنه و به صورت غیرمداخلهای به گردآوری دادهها بپردازد و هدف وی از این تلاش، اطمینان یافتن از این امر است که دادهها و تحلیل آنها انعکاس درستی از وقایع جاری هستند(Wood, 2006: 7). حال باید به این سوال پاسخ داد که تحلیلگفتمان در حوزه روشهایکیفی جای میگیرد یا کمی؟ برساختگرایی اجتماعی، پیش زمینه نظری تحلیلگفتمان را تشکیل میدهد. پرسش تحقیق در این روش به چگونگی ساخته شدن واقعیت اجتماعی در قالب گفتمان مربوط به فرایندها یا موضوعات خاص متمرکزاست. دادههای تجربی این حوزه از مقالات رسانهها تا مصاحبه را در بر میگیرد. تفسیر برمبنای متن پیاده شده این مصاحبهها یا متونی که انتخاب میشوند انجام میگیرد(فلیک، 1387: 363). تحلیل گفتمان هم یکی از روشهای تحقیقی کیفی است که تلاش میکند واقعیت جاری در زندگی افراد را از زوایای مختلف نشان دهد. رویکردهای مختلف CDA به مطالعه ابعاد مختلف متن جهت درک زبان مورد استفاده میپردازد(Wortham, 2007). از اینگرایش به دلیل بین رشتهای بودن به عنوان یکی از روشهای کیفی درحوزههای مختلف علوم سیاسی، علوم اجتماعی، ارتباطات و زبانشناسی انتقادی استقبال شده است(فرکلاف، 1379: 8). رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی CDA یکرویکرد مستقل نیست و میان رشتهای عمل میکند. محققان مختلف CDA از روشهای گوناگون تئوریکی استفاده میکنند این روشها شامل دیدگاههای جامعهشناختی خرد، تئوریهای شناخت و گرامر اجتماعی، جامعه و قدرت و مواردی مانند آن میباشد(Hill, 2009). ازجمله اندیشمندانیکه بهصورت عمیق روی CDA کارکردهاند و در توسعه آن سهم به سزائی داشتهاند، میتوان به وندایک، وداک[34] و فرکلاف[35] اشاره کرد. دیدگاه نورمن فرکلاف در مورد CDA به عنوان روشی مطرح میشود که میتوان آن را درتحقیقات اجتماعی علمی مورداستفاده قرارداد(Jones, 2007: 356). فرکلافرویکرد خود را مطالعه انتقادی زبان مینامد و اولین هدف را که بیشتر جنبه نظری دارد «کمک به تصحیح کم توجهیگسترده نسبت به زبان در تولید، حفظ و تغییر روابط اجتماعی قدرت» و دومین هدف را که عملیتر است «کمک به افزایشآگاهی نسبت به این که چگونه زبان در سلطه بعضی بر بعضی دیگر نقش دارد»، میداند(آقاگلزاده، 1386: 37). از نظر فرکلاف، زبان یک کردار اجتماعی است. این مفهوم در بردارنده چندمفهوم ضمنی است: 1- زبان بخشی از جامعه است و خارج از آن نیست. 2- زبان فرایندی اجتماعی است. 3- زبان یک فرایند مشروط اجتماعی است. یعنی مشروط به سایر بخشهای غیر زبانی جامعه است(همان). فرکلاف در رویکرد خود بر آن است تا به تبیین قراردادهای موجود بپردازد، قراردادهایی که نتیجه روابط قدرت و نزاع بر سر آن هستند. او بر مفروضات عقل سلیمی تاکید دارد که به طور ضمنی پا بند قراردادهایی هستند که بر اساس آن مردم با یکدیگر تعامل زبانی دارند و عموماً از وجودشان آگاه نیستند. این مفروضات، همان ایدئولوژی است که رابطه نزدیکی نیز با قدرت دارد. اعمال قدرت در جوامع نوین، به طور روزافزونی از طریق ایدئولوژی و به ویژه از طریق کارکردهای ایدئولوژیک زبان صورت میگیرد(آقاگلزاده و غیاثیان، 1386: 43). فرکلاف محقق پیشگام در CDA میباشد که به بررسی تئوریهای اجتماعی و قدرت میپردازد. همان گونهکه فرکلاف میگوید، CDA ابزاری برای بررسی و فهم شکل و محتوای گفتمان میباشد. بنابراین CDA اساساً با تحلیل روابط ساختاری مبهم و همچنین واضح و روشن همچون تسلط، تبعیض، قدرت و کنترل در ارتباط است. به نحوی که این شرایط در زبان نمایش داده میشود. متون یکی از منابع بسیار مهم برای CDAمیباشند. چرا که میتوانند تاثیر علّی بر مردم (باورها، دیدگاهها و ...) اعمال، روابط اجتماعی و جهان مادی داشته و حتی آنها را تغییر بدهند. از یک طرف فرایندهای تولید متن و تفسیر آنها از طریق ماهیت عمل اجتماعی شکل میگیرد و از طرف دیگر فرایند تولید، متن را شکل میدهد و فرایند تفسیری بر علائم و کلید واژههای موجود در متن تاثیر میگذارد(Hill, 2009). CDA یک چهارچوب 3 بعدی است که به بررسی متن، عمل اجتماعی و گفتمان میپردازد(Leitch &Davenport, 2005). وندایک نیز، بر اساسگرایش چند رشتهای خود، برای روشیکه در CDA بهکار میگیرد، برچسب تحلیل گفتمان شناختی- اجتماعی[36] را بر میگزیند. وندایک بر این باور است که بین ساختارهای اجتماعی رابطه مستقیمی وجود ندارد و آنها همیشه به واسطه شناخت فردی و اجتماعی به یکدیگر مرتبط میشوند. از این رو، او مثلث «جامعه ـ شناخت ـ گفتمان» را عرضه میکند. در مثلث وندایک، گفتمان در مفهوم گسترده بهرویدادی ارتباطی اطلاق میشودکه شامل تعاملهای گفتاری، متن نوشتاری، حرکات دست و صورت، تصاویر و سایر دلالتهای نشانهشناختیاست(آقاگلزاده و غیاثیان، 1386). در مثلث وندایک، ایدئولوژی یک نقش چشمگیر در خلق شناختهای اجتماعی مورد پذیرش گروههای اجتماعی، سازمانها یا نهادها بازی میکند. ایدئولوژی دارای بعد شناختی است(Khajeh & Khanmohammad: 28)، که شامل هم شناخت فردی و هم شناختاجتماعی(همان: 39)، افکار، باورها، قضاوتها، دانش، ارزشها و ادراکات میباشد. همچنین دارای یک بعد اجتماعی است که شامل روث وداک، بارویکردی جامعهشناختی و تاریخی به گفتمان، معتقد است رویکرد تاریخی به گفتمان، گفتمان (زبان نوشتاری و گفتاری) را شکلی از کردار اجتماعی در نظر میگیرد. توصیف گفتمان به عنوان یک کردار اجتماعی، به این معنا است که یک رابطه دیالکتیکی بینگفتمان ویژه و موقعیتها، نهادها و ساختارهای اجتماعی که آن را استخوانبندی میکند وجود دارد. یعنی گفتمان به وسیلهآنها شکل گرفته است و به آنها نیز شکل میدهد. گفتمان از نظر اجتماعی، سازنده شرایط اجتماعی است. آن، متشکل از موقعیتها، موضوعهای دانش و هویتهای اجتماعی و روابط بین مردم و گروههای مردم است. گفتمان هم از این نظر که به حفظ و باز تولید وضع موجود اجتماعی کمک میکند و هم بر دگرگونی آن تاثیر دارد، سازنده است. از این نظر گفتمان دارای اهمیت تاریخی میباشد(Wodak, 2005: 9). با وجود مفاهیم متفاوتی از ایدئولوژی، نظریه انتقادی تمایل به آگاهیبخشی به افرادی دارد که در خصوص منافع و نیازهای خود فریب خوردهاند(آقاگلزاده و غیاثیان، 1386: 47). ایدئولوژی برای CDA به عنوان ابزار مهمی جهت حفظ و نگهداری روابط قدرت نابرابر به کاربرده میشود. CDA علاقه ویژهای به شیوههایی دارد که به صورت غیرمستقیم ایدئولوژی را در نهادهای اجتماعی گوناگون به کار میبرد. یکی از اهداف CDA، رازگشایی از گفتمانها از طریق رمزگشایی ایدئولوژی است(Wodak, 2005: 10). با توجه به سهرویکرد مطرح شده در رابطه با CDA، سه سطح برای این نوع گفتمان به عنوان یک روش تحقیق کیفی قابل تشخیص میباشد: سطح توصیف: در این سطح متن بر اساس مشخصههای زبانشناختی اعم از آواشناسی، واجشناسی، نحو، ساخت واژه یا صرف و معنیشناسی و تا حدودی کاربردشناسی، مورد توصیف و تحلیل واقع میشود. سطح تفسیر[40]: به تفسیر متن برمبنای آن چه که در سطح توصیف بیان شده با در نظرگرفتن بافت موقعیت و مفاهیم و راهبردهای کاربردشناسی و عوامل بینا متنی میپردازد. سطح تبیین[41]: به توضیح چرایی تولید چنین متنی از میان امکانات مجاز موجود درآن زبان برای تولید متن درارتباط با عوامل جامعهشناختی، تاریخی، گفتمان، ایدئولوژی و قدرت و قراردادها و دانش فرهنگی ـ اجتماعی میپردازد(آقاگلزاده، 1386: 19).
شکل شماره (1): سطوح سه گانه تحلیل در CDA (Hill, 2009) همچنین با توجه به رویکردهای مطرح شده در باب CDA، که جایگاه زبان در آن جایگاه بالایی است: زبان یک پدیده اجتماعی است. نه فقط افراد بلکه نهادها وگروههای اجتماعی نیز معانی ویژهای دارند و ارزشها در زبان به شیوه سیستماتیک بیان میشوند. متون و واحدهای وابسته زبان در ارتباط میباشند، خوانندگان و شنوندگان در دریافت متن منفعل نیستند و همگونیهایی در زبان علوم و زبان نهادها وجود دارد((Wodak, 2002: 15. بر این اساس، CDA به دنبال دستیابی به اهدافی است که عبارتند از: ساخت روابط آشکار بین رویههای گفتمان، کردارهای اجتماعی و ساختارهای اجتماعی است.(Sheyolislami, 2004) تمرکز روی مشکلات اجتماعی و مسائل سیاسی (Van Dijk, 1998). بررسی رابطه میان زبان و قدرتWodak, 2002: 6)). تغییرنابرابریها، بیعدلتیها، بیدادگریها و فقدان دموکراسی در جامعه، به وسیله بررسی کردار اجتماعی از طریق تحلیل انتقادی گفتمان و کنشهای اجتماعی(Bhatia, Flowedew, Jones). نهایت امر این که، CDA، زبان را به عنوان گفتمان میبیند، که شکلی از کردار اجتماعی است. آن روی نقش گفتمان در تولید و باز تولید واقعیت اجتماعی[42]، در تحمیل[43] و تاویل[44] روابط و هویتهای اجتماعی و بنابراین مطالعه این که چه طور گفتمان بر پیوستگی[45]و تغییر اجتماعی، تاثیر دارد(Koosha & Shams, 2005: 10). تحلیل متنها و توصیف ویژگیهای استفاده شده برای کنترل و اداره خوانندگان (Rahimi & Amalsaleh, 2008: 118 (. CDA به منظور فهم روابط و توان موجود در گفتمان به کار میرود و از آن برای تجزیه وتحلیل رسانههای خبری، تبلیغات و به ویژه اسناد سیاسی دولتی استفاده میشود (Hill, 2009). محقق برای انجام CDA باید مراحل زیر را در اجرای این روش تحقیق کیفی رعایت نماید: محقق باید متن را برای تحلیل به صورت مکتوب در آورد، البته اگر قبلاً به شکل مکتوب نبوده است. تداعیآزاد معانی به منزله راهی برای دستیابی به شبکههای فرهنگی است که بایدآنها را یادداشت کرد. محققان باید با علامتگذاری متن یا بخش گزینش شدهای از آن، معمولاً به وسیله اسم، به شکل سیستماتیکی موضوع را آیتمبندی کنند. باید فاصله خود را از متن حفظ کرد. برای اینکار باید به جای اینکه متنرا «راجع به» موضوع تحقیق بدانیم خود آن را هدف مطالعه به حساب بیاوریم. باید به شکل سیستماتیکی «سوژهها» شخصیتها، خصیصهها، موقعیتهای نقشی را که در متن مشخص شدهاند بازسازی کرد. باید حقوق و وظایف از پیش مفروض «سوژهها» را که در متن مشخص شدهاند، بازسازی کرد. نقشه شبکه روابط را در قالب الگوهایی ترسیم کرد. این الگوهای زبانی «گفتمان» هستند و میتوان به این طریق آنها را در ارتباط با ایدئولوژی، قدرت و نهادها قرار داد(فلیک، 1387: 36). سرانجام، هر روشی محدودیتهای خاص خود را دارد که محدودیتهای CDA را نیز میتوان بهصورت زیر بیان داشت: پیشنهادهای روششناختی درباره نحوه اجرای تحلیلگفتمان عمدتاً در ادبیات این حوزه به شکل ضمنی و غیر دقیق مطرح شدهاند. ادعاهای نظری و نتایج تجربی، غالب آثار منتشر شده در اینحوزه را تا زمان حاضر تشکیل میدهند(همان: 363). CDA در رابطه با این کهآیا ادعای سیاستمداران کاملاً دروغ است، تبلیغاتی بیش نیست، مفاهیم پوچ و ظالمانه میباشد، ادعاها، نیمه دروغ و نیمه راست هستند و حرفی برای گفتن ندارد. نهایتاً اینکهCDA هنوزمیتواند بدون توجه به مسائل واقعی ما را در تعیین این که آیا گفتمانها ایدئولوژی هستند یا نه، یاری بکنند. اما تلاش برای دستهبندی موضوعات واقعی و سوالهای حقیقی به کمک انتقادات سیاسی و اجتماعی تقریباً بیفایده بوده و در CDA حالت ارتجاعی دارد(Jones, 2007: 365). ولی با این حال CDA، از آن جا که بر نقش زبان در تفسیر و تبیین معانی نهفته در کردارها و کنشهای اجتماعی تاکید ویژهای دارد و از طرفی میتوان با تکیه بر CDA، به بررسی و کنکاش مسائلی پرداخت، که از طریق سایر شیوهها یا ممکن نبوده و یا با دشواری زیادی همراه میباشد. و لذا این شیوه میتواند به عنوان یک روش تحقیق مؤثرمورد استفاده قرار گیرد که نتایج قابل اطمینانی به دست دهد. جمعبندی مقاله حاضر، با هدف معرفی تحلیل گفتمان انتقادی یا CDA به عنوان روش تحقیق کیفی نگاشته شده است. به طور کلی، تحلیل گفتمان به معنی تحلیل و تفسیرگفتار و کردار اجتماعی و پی بردن به عمق و معنای نهفته در لابهلای جملات و متنهای نویسندگان و تعیین رابطه بین خواننده و نویسنده به خصوص در زمینه قدرت و سیاست می باشد. در این میان، به نقش زبان به عنوان عامل مؤثری در تحلیل متون و سخنان تاکید میشود، چرا که تحلیل گفتمان، با کاربرد زبان در بسیاری از بسترهای اجتماعی، به خصوص در تعاملها و کنشهای اجتماعی سر وکار دارد. CDA، نیز به عنوان یکی از روشهای تحقیق کیفی، جهت بررسی نابرابریهای اجتماعی، قدرت سیاسی، استثمار و سلطه، تغییرات اجتماعی و ... قابل کاربرد میباشد. سه رویکرد اساسی مطرح شده نیز از زوایای متفاوت ولی نزدیک به هم در ارتباط با CDA مطرح شده است: به عقیده فرکلاف، CDA، با تحلیل روابط ساختاری مبهم و همچنین واضح و روشن چون تبعیض و قدرت در ارتباط میباشد. فرکلاف بر این باور است که بررسی یک واقعه اجتماعی پیچیده نیاز به این داردکه به تمامی ابعاد آن توجه کنیم. بررسی متن شامل تحلیل فرم و محتویآن میباشد. فعالیتگفتمانی شامل فهم این مطلب است که مشارکتکنندگان چگونه متون را تولید و تفسیر میکنند. «توجه به فرایندهای تولید متن ، توزیع و مصرف» با نگاهی وسیعتر به متن میتوان به این مورد فکرکرد که متن چگونه تولید شده و مصرف میشود. این نوع نگرش به ما کمک میکند تا بدانیم که چگونه متون فهمیده شده و مورد استفاده قرار میگیرند. عمل اجتماعی به ساختار شرایط، ساخت نهادی و ساخت وسیع اجتماعی میپردازد. تحلیل متون جزئیات مربوط به گفتمان را ارائه میدهد و اینکه چگونه از استعاره، سبک و نمونههای متعدی درمتن استفاده میشود(شکل شماره 2) به باور وندایک نیز، CDA به بررسی ماهیت قدرت و تاثیر آن بر روابط اجتماعی میپردازد به عبارتی، از نظر وی قدرت به عنوان عاملکنترل محسوب میشود. همچنین از نظر وداک، با استفاده از CDA موضاعاتی نظیر روابط و تعاملها، کنشهای اجتماعی، دانش و فهم، فرهنگ و گروههای اجتماعی میتواند مورد بررسی قرارگیرد، به عبارتی گفتمان، خود عامل ایجاد شرایط اجتماعی میباشد. با توجه به موارد یاد شده، میتوان نتیجه گرفت که CDA، به عنوان یک روش در تحقیقات اجتماعی آن هم از نوع کیفی، گامهای مؤثری در جهت بررسی رابطه بین زبان و قدرت با تاکید بر نقش زبان و اهمیت آن در تفسیر گفتارهای اجتماعی، همچنین، مسائلیچون نابرابریهای اجتماعی، شیوههای دستیابی به دموکراسی، مطالعه و تفسیرمتون، پیامهایرسانهها، فرهنگ و سیاست که نگاهی انتقادی به این امور دارد، برمیدارد.
شکل شماره (2): مدل گفتمانی تغییر استراتژی و پیوند آن با سطوح سه گانه تحلیل در CDA (Hill, 2009)
شکل شماره (3): ساختار تولید متن و گفتاردر گفتمان سازمانی منابع آقاگلزاده، ف. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ اول. آقاگلزاده، و دیگری. (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. آقاگلزاده، ف. (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات. SID. بشیر، ح. (1385). تحلیل گفتمان دریچهای برای کشف ناگفتهها. تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ چهارم. بهرامپور، ش. (1379). مقدمهتحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول. تاجیک، م. (1377). متن، وانموده و تحلیل گفتمان(2). مجله گفتمان، سال اول، شماره اول. فرقانی، م. (1382). راه دراز گذار. تهران: فرهنگ و اندیشه، چاپ اول. فرکلاف، ن. (1379). تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمه: پیران و همکاران. تهران: مرکزمطالعات و تحقیقات رسانهها. فلیک، ا. (1387). تحقیق کیفی. مترجم: ه، جلیلی. تهران: نشرنی. میرفخرایی، ت. (1383). فرایند تحلیلگفتمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. یارمحمدی، ل. (1383). گفتمانشناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس. Agiro, Christa P. (2009). Comparative Critical Discourse Analysis of Teacher Editions of Secondary American Literature Textbooks Adopted for Use in Christian and Public Schools, A dissertation presented to the faculty of the College of Education of Ohio University, In partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Philosophy. Amalsaleh, E. & Sajjadi, S. (2004). War representation in the Bush s September 11th speech, IJAL, Vol.7, No.1, PP:25-43. Anataki, C. & Billing, M.G. & Edwards , D. & Potter , J.A. (2002). Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique of six Analysis Shortcomings. Arnowitz, S. & Giroux, H. A. (1991). Textual authority, culture, and the politics of literacy. In M. W. Apple & L. K. Christian-Smith (Eds.), The politics of the textbook (pp. 213-241). New York: Routledge. Bhatia, V.K. & Flowerdew, J. & Jones, R. H. (؟). Approaches to Discourse Analysis, PP:1-17. Budd, J.M. (1997). A critique of customer and commodity. College & Research Libraries, 58(4), 310-321. Eric P. Jack, A. (2006). from methodological triangulation in management research, Management Research News, Department of Quantitative Analysis and Operations Management, College of Business Administration, University of Cincinnati. Cincinnati, Ohio, USA, Volume 29 Number 6 2006 pp. 345-357. Fairclough. N. (2003). The Dialectics of Discourse, PP: 1-7. Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. New York: Routledge. Groff, Ruth. (2004). Critical realism ,Post-positivism and the possibility of knowledge ,Routledge. Hill, H. (2009). Outsourcing the public library: A Critical Discourse Analysis(Dissertation), the Faculty of the Graduate School at the University. Hoepfner, Y. M. (2006). Critical Discourse Analysis. Jones, Peter E. (2007). Why there is no such thing as ‘‘critical discourse analysis’’. Language & Communication27, pp. 337–368. Khajeh, Z. & Khanmohammad, H. (؟). Transmission of Ideology through Translation: a Critical Discourse Analysis of Chosky s "Media control" and its Persian Translations, SID, PP:24-42. Koosha, M,. & Shams, M.R. (2005). A Critical Study of News Discourse: Iran s Nuclear Issue in the British News Paper. IJAL, VOL.8, NO.2. Leitch, S., & Davenport, S. (2005). The politics of discourse: Marketization of the New Zealand science and innovation system. Human Relations, 58(7), 891-912. Phillips, Nelson., Graham., Janes. (2008). Applying Critical Discourse Analysis in Strategic Management Research, Organizational Research Metods. Volume 11, Number 4. PP: 770-790. Rahimi, M. & Amalsaleh, E. (2008). Discoursive Representation of the Winner and Loser: The Case of Reports. IJAL , Vol.11 , No.1. Sheyholislami, J. (2004) .CriticalDiscourseAnalysis. Available http:// www.carleton.ca/cda.htm. Van Dijk, T. A. (1998). Critical Discourse Analysis, To appear in Tannen. D. & Schiffrin, D. & Hamilton , H. (Eds) , Handbook of Discourse analysis (in preparation) , PP:352-371. Wodak, R. (2002). Aspects of Critical Discourse Analysis , Azfal .36 , PP:5-31. Wood, P. (2006), Successful Writing for Qualitative Researchers. second edition, Routledge. Wortham, S. (2007). Education 645: Methods of Discourse Analysis.
E-mail: m.abbaszadeh1@yahoo.com 2- استادیار جامعهشناسی دانشگاه تبریز. musa.saadati@yahoo.comE-mail: 3- کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی. purmohammadr@gmail.com E-mail: 4- دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی. E-mail: n_mohammadpour2006@yahoo.com 5- کارشناس ارشد جامعهشناسی. [24]- Hillary Jencks [25]- VanDijk [26]- Formalist Linguistic [27]- Critical linguistics [28]- East Anglia [29]- Halliday [30]- Gramsci [31]- Althusser [32]- Habermas [33]- Foucault [34]- Wodak [35]- Fairclough [36]- Sociocognitive [37]- Persuasion [38]- Dissimulation [39]- Herman [40]- Interpretation [41]- Explanation [42]- Social reality [43]- Enforcing [44]- Transforming [45]- Continuity | ||||||||||
مراجع | ||||||||||
آقاگلزاده، ف. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ اول. آقاگلزاده، و دیگری. (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. آقاگلزاده، ف. (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات. SID. بشیر، ح. (1385). تحلیل گفتمان دریچهای برای کشف ناگفتهها. تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ چهارم. بهرامپور، ش. (1379). مقدمهتحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول. تاجیک، م. (1377). متن، وانموده و تحلیل گفتمان(2). مجله گفتمان، سال اول، شماره اول. فرقانی، م. (1382). راه دراز گذار. تهران: فرهنگ و اندیشه، چاپ اول. فرکلاف، ن. (1379). تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمه: پیران و همکاران. تهران: مرکزمطالعات و تحقیقات رسانهها. فلیک، ا. (1387). تحقیق کیفی. مترجم: ه، جلیلی. تهران: نشرنی. میرفخرایی، ت. (1383). فرایند تحلیلگفتمان. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. یارمحمدی، ل. (1383). گفتمانشناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس. Agiro, Christa P. (2009). Comparative Critical Discourse Analysis of Teacher Editions of Secondary American Literature Textbooks Adopted for Use in Christian and Public Schools, A dissertation presented to the faculty of the College of Education of Ohio University, In partial fulfillment of the requirements for the degree Doctor of Philosophy.
Amalsaleh, E. & Sajjadi, S. (2004). War representation in the Bush s September 11th speech, IJAL, Vol.7, No.1, PP:25-43.
Anataki, C. & Billing, M.G. & Edwards , D. & Potter , J.A. (2002). Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique of six Analysis Shortcomings.
Arnowitz, S. & Giroux, H. A. (1991). Textual authority, culture, and the politics of literacy. In M. W. Apple & L. K. Christian-Smith (Eds.), The politics of the textbook (pp. 213-241). New York: Routledge.
Bhatia, V.K. & Flowerdew, J. & Jones, R. H. (؟). Approaches to Discourse Analysis, PP:1-17.
Budd, J.M. (1997). A critique of customer and commodity. College & Research Libraries, 58(4), 310-321. Eric P. Jack, A. (2006). from methodological triangulation in management research, Management Research News, Department of Quantitative Analysis and Operations Management, College of Business Administration, University of Cincinnati. Cincinnati, Ohio, USA, Volume 29 Number 6 2006 pp. 345-357.
Fairclough. N. (2003). The Dialectics of Discourse, PP: 1-7.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. New York: Routledge.
Groff, Ruth. (2004). Critical realism ,Post-positivism and the possibility of knowledge ,Routledge.
Hill, H. (2009). Outsourcing the public library: A Critical Discourse Analysis(Dissertation), the Faculty of the Graduate School at the University. Hoepfner, Y. M. (2006). Critical Discourse Analysis.
Jones, Peter E. (2007). Why there is no such thing as ‘‘critical discourse analysis’’. Language & Communication27, pp. 337–368.
Khajeh, Z. & Khanmohammad, H. (؟). Transmission of Ideology through Translation: a Critical Discourse Analysis of Chosky s "Media control" and its Persian Translations, SID, PP:24-42.
Koosha, M,. & Shams, M.R. (2005). A Critical Study of News Discourse: Iran s Nuclear Issue in the British News Paper. IJAL, VOL.8, NO.2.
Leitch, S., & Davenport, S. (2005). The politics of discourse: Marketization of the New Zealand science and innovation system. Human Relations, 58(7), 891-912. Phillips, Nelson., Graham., Janes. (2008). Applying Critical Discourse Analysis in Strategic Management Research, Organizational Research Metods. Volume 11, Number 4. PP: 770-790.
Rahimi, M. & Amalsaleh, E. (2008). Discoursive Representation of the Winner and Loser: The Case of Reports. IJAL , Vol.11 , No.1.
Sheyholislami, J. (2004) .Critical Discourse Analysis. Available http:// www.carleton.ca/cda.htm.
Van Dijk, T. A. (1998). Critical Discourse Analysis, To appear in Tannen. D. & Schiffrin, D. & Hamilton , H. (Eds) , Handbook of Discourse analysis (in preparation) , PP:352-371.
Wodak, R. (2002). Aspects of Critical Discourse Analysis , Azfal .36 , PP:5-31.
Wood, P. (2006), Successful Writing for Qualitative Researchers. second edition, Routledge.
Wortham, S. (2007). Education 645: Methods of Discourse Analysis.
| ||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,467 |