تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,340 |
تبیین نشاط اجتماعی در بین اقوام و رابطه آن با هویت جمعی (مطالعه موردی اقوام آذری، کرد و لر) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، آبان 1388، صفحه 95-115 اصل مقاله (210.57 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رسول ربانی1؛ سمیه کریمیزاده اردکانی2؛ جواد نظری2؛ حسین رضاییامینلویی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشاط اجتماعی پدیدهای ضروری درهرجامعه میباشد. نشاط اجتماعی برای تقویت بسیاری از مؤلفههای رشد اجتماعی مانند امید اجتماعی، اعتماد اجتماعی و .... مفید خواهد بود. چرا که یکی از اصلیترین نیازهای جوامع امروزی است. هدف مقاله، دست یافتن به میزان نشاط اجتماعی در بین سه قوم ایرانی (آذری، کرد و لر ) میباشد. بررسی این اقوام در 3 شهر تبریز، نقده وشهرکرد انجام شده است. در بررسی چارچوب نظری محققان فرضیهها را برمبنای نطریههای بلومر، بوردیو و دورکیم تدوین نمودهاند. روش مورد استفاده پیمایش بوده و با فرمول کوکران 450 نمونه از جامعهآماری ذکر شده، انتخاب شدکه نمونهگیری چندمرحلهای یعنی نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده مبنای کار قرار داده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان نشاط در میان اقوام متفاوت بوده و میانگینآن 90/21 میباشد و بیشترین مقدار مربوط به قومآذری میباشد. متغیرهای رابطه اجتماعی، هویت محلی و ملی در ارتباط با میزان نشاط قرارگرفته و نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر هویت محلی بیشترین ارتباط با میزان نشاط داشته است. سپس هویت ملی و بعد هم رسانه بیشترین ارتباط را با متغیر وابسته داشتهاند. در صورتی که متغیر روابط کمترین رابطه را با متغیر وابسته درمدل رگرسیونی نشان داده است. اما نکته مهمتر اینکه عدد 63/0 در سمت راست متغیر وابسته نشان دهنده ضریب عدم تعیین استکه مشهور به psi است و اگر این عدد را از 1 کم کنیم، ضریب تعیین مدل به دست میآید. 37/0=62/0-1 یعنی 37 درصد از متغیر وابسته یعنی نشاط اجتماعی توسط این مدل تبیین شده است و این نشانگر برازش خوب مدل می باشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشاط اجتماعی؛ هویت جمعی؛ ارتباط اجتماعی؛ اقوام ایرانی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تبیین نشاط اجتماعی در بین اقوام و رابطه آن با هویت جمعی (مطالعه موردی اقوام آذری، کرد و لر) دکتر رسول ربانی[1] سمیه کریمیزاده اردکانی [2] جواد نظری[3] حسین رضاییامینلویی[4] چکیده نشاط اجتماعی پدیدهای ضروری درهرجامعه میباشد. نشاط اجتماعی برای تقویت بسیاری از مؤلفههای رشد اجتماعی مانند امید اجتماعی، اعتماد اجتماعی و .... مفید خواهد بود. چرا که یکی از اصلیترین نیازهای جوامع امروزی است. هدف مقاله، دست یافتن به میزان نشاط اجتماعی در بین سه قوم ایرانی (آذری، کرد و لر ) میباشد. بررسی این اقوام در 3 شهر تبریز، نقده وشهرکرد انجام شده است. در بررسی چارچوب نظری محققان فرضیهها را برمبنای نطریههای بلومر، بوردیو و دورکیم تدوین نمودهاند. روش مورد استفاده پیمایش بوده و با فرمول کوکران 450 نمونه از جامعهآماری ذکر شده، انتخاب شدکه نمونهگیری چندمرحلهای یعنی نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده مبنای کار قرار داده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان نشاط در میان اقوام متفاوت بوده و میانگینآن 90/21 میباشد و بیشترین مقدار مربوط به قومآذری میباشد. متغیرهای رابطه اجتماعی، هویت محلی و ملی در ارتباط با میزان نشاط قرارگرفته و نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر هویت محلی بیشترین ارتباط با میزان نشاط داشته است. سپس هویت ملی و بعد هم رسانه بیشترین ارتباط را با متغیر وابسته داشتهاند. در صورتی که متغیر روابط کمترین رابطه را با متغیر وابسته درمدل رگرسیونی نشان داده است. اما نکته مهمتر اینکه عدد 63/0 در سمت راست متغیر وابسته نشان دهنده ضریب عدم تعیین استکه مشهور به psi است و اگر این عدد را از 1 کم کنیم، ضریب تعیین مدل به دست میآید. 37/0=62/0-1 یعنی 37 درصد از متغیر وابسته یعنی نشاط اجتماعی توسط این مدل تبیین شده است و این نشانگر برازش خوب مدل می باشد. واژگان کلیدی: نشاط اجتماعی، هویت جمعی، ارتباط اجتماعی، اقوام ایرانی. مقدمه شادی و نشاط فردی و اجتماعی برای سلامت روان آدمی ضرورت دارد. مطالعههای محققین نشان میدهد، مسایل غیرمادی مثل عدالت اجتماعی، انداموارگی جامعه، عدم تبعیض، نبود فقر، نداشتن دلهرههای اجتماعی و اقتصادی، احساس امنیت روانی و اجتماعی، تکریم علم و عالم، سهولت اجرای قوانین، وجود موفقیتهای ملی و بینالمللی در عرصههای علمی، فناوری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، معنویت اجتماعی، مشاهده رگههای رفتار دینی در جامعه گرفته تا مصادیق عینی مانند شهرسازی منطبق بر معماری معنوی و بومی، تظاهر رنگ در شهر و روستا، توجه به محیطزیست، و صدها عامل دیگر میتواند در شکلگیری نشاط اجتماعی مؤثر باشد (پورحسین، 1388: 3). ویژگیهای تعیینکننده یک جامعه که میزان شادی و نشاط افراد آن جامعه را مشخص میکند، عبارتند از: ثروت، میزان قدرت خرید مردم و امکان تهیه تسهیلات زندگی، آزادی فردی(دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 1389). محققان این پژوهش بر این باورندکه از بررسی موردی این اقوام با توجه به ویژگیهای جغرافیایی مختلف و از طرفی قومیتهای گوناگون بتوانند به این کنش اجتماعی (نشاط) در میان اقوام مختلف پی ببرند. میزان این کنش اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دهند و عوامل مؤثر بر آن را بررسی و تحلیل نمایند. بیان مسأله مهمترین مؤلفه در ایجاد نشاط و به دنبال آن گسترش فعالیتهای سازنده در زندگی فردی و اجتماعی انسانها و در سطح کلان دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه، شاخص سطح رضایت یا احساس رضایتمندی افراد از شرایط فردی و اجتماعی است(وزارتکشور، 1388: 3) و به میزانی که شاخصهای نارضایتی و یا رضامندی رشد یا کاهش یابد، احساس نشاط اجتماعی دستخوش تغییر میگردد و بدیهی است که کاهش این عامل منجر به برخی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی میشود. افراد پرنشاط سالمتر بوده و عمر طولانیتری خواهند داشت (Zidansek, 2007: 892) و به سایر مردم و مشکلات اجتماعی علاقهمندتر هستند (ارگایل، 1383: 330). به علاوه مهارتهای خود را بیشتر برآورد کرده و برای برنامهریزی زندگی بهتر تصمیم میگیرند(کار، 1373: 50). نشاط در زندگی احساس خوشبختی، اعتماد متقابل، احساس تعهد و نشانهای از نگرشهای مثبت نسبت به جهان و محیطیکه فرد در آن زندگی میکند را در بر میگیرد(ازکمپ، 1373: 66). آمار رسمی از وضعیت نشاط اجتماعی در دست نیست. به اعتقادکارشناسان هم اکنون نشانههای صریحی از افسردگی، عواطف منفی و روانرنجوری در جوامع به چشم میخورد که پیامدهایی نظیر پایین آمدن سن خودکشی، افزایش طلاق و بزهکاری، ترک کار و بسیاری از مشکلات روحی- اجتماعی را در برداشته ، به طوریکه گویا شادی ازجوامع رخت بر بسته است و فرسودگی جانشین آن گردیده است(آرگایل، 1999). از جمله مزایای افزایش نشاط در جامعه کاهش آسیبهای اجتماعی، رشد فضایل اخلاقی و پایبندی به اخلاقیات میباشد که در این وضع میزان رضایت از زندگی به صورت ذهنی وعینی بیشتر میشود. نشاط اجتماعی به داشتن وابستگیهای ملی کمک کرده و عدم آن منجر به واپسزدگیهای اجتماعی و اقتصادی خواهد شد(اداره کل پژوهش و آموزش سیما، 1389). در بافتهای اجتماعی متفاوت اقوام آذری، کرد و لر قضاوتها و برداشتها و معانی متفاوتی از نشاط داریم. هر شیوه زندگی یک نظام فرهنگی است که در هر زمینهای الگوهای از پیش تعیین شدهای دارد. بنابراین بر اساس شیوههای متفاوت زندگی، نشاط و شادمانی هم معناهای متفاوتی دارد. در این پژوهش محققان به دنبال بررسی میزان نشاط و عوامل مؤثر برآن در میان اقوام سهگانه مذکور در محیط شهری هستند. هرچند فولکلور اقوام و موقعیت تاریخی اقوام مذکور برای دستیابی به زمینههای نشاط از اهمیت ویژهای برخوردار است. شاید بتوان گفت علاوه بر تفاوتهای قومی از لحاظ تجربه زیسته و ... محیط شهری امروزی اقوام سهگانه را با هنجارهای خود به سوی همسانی کشانده است. اما امروز درسطح ملی مشغول تدوین منشور نشاط اجتماعی میباشند(ایران، 4068، 1387: 19) و همین حکایت از کمبود این مقوله در میان مردم میباشد. در این منشور از مهمترین شاخصههای نشاط اجتماعی افزایش روحیه شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، روحی- دینی، نشاط فردی و جسمانی نام برده شده است که در صورت وجود و افزایش این شاخصها در جامعه، پیامدهای بسیار مثبتی را در جامعه خواهیم دید(سازمان بهزیستی، منشور نشاطاجتماعی، 1387). یکی از مقولههاییکه در نشاط اجتماعی مؤثر میباشد، امید است. ویران شدن امید در جامعه بهکاهش نشاط منجر شده و سپس بحران مسئولیت اجتماعی را میسازد و در خلاء مسئولیت اجتماعی اعتماد، محلی از اعراب نمییابد(اعتماد، 1388: 40). در ارزیابی سازمان ملل متحد از نشاط اجتماعی کشورها، به ایران به دلیل مراسم عزاداریهای متعدد رتبه پایینی داده شده است(ابتکار، 1388: 1). برای بررسی نشاط اجتماعی باید مطالعاتی صورتگیرد و زمینههای افزایش نشاط و امید در جامعه و نیز علل تخریب آنها شناسایی شود. اما در باب علل انتخاب این سه قوم آن چه که در این رابطه قابل طرح است، دو دلیل اصلی میباشدکه اقوام مذکور با آنها مواجه هستند: 1- موضوع توسعه نابرابر یا شکلگیری روابط مرکز- پیرامون در رابطه با وضعیت اقتصادی جامعه ایرانی. این امر به این مضمون اشاره داردکه مناطق محل زیست اقوام اقلیت ایرانیکه در پیرامون قرار دارند، به دلیل بیتوجهی مرکز و تأکید بر توسعه مراکز ایران نسبت به پیرامون، از نظر شاخصهای اقتصادی در سطح بسیار پائینی قرار گرفتهاند. این سه قوم از درجاتی با همدیگر از این لحاظ متفاوت میباشند. 2- نوع رویکردهای اقوام سهگانه در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به یکدیگر. در این راستا به نظر میرسد که افراد منتسب به اقوام مذکور معمولا در جامعه ما بینش و برداشت متفاوتی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی از همدیگر دارند. بنابراین علاوه برنحوه زندگی بلکه دلایل فوقالذکر محققان را برآن داشت تا در میان اقوام آذری، کرد و لر به مطالعه نشاط بپردازند. با این اوصاف بهنظر میرسدکه بررسی نشاط اجتماعی به لحاظ جامعهشناختی موضوع قابل توجهی بوده و با تحلیل این مقوله میتوان کمک قابل توجهی به دستاندرکاران نهادهای اجتماعی در برنامهریزی برای افراد جامعه به خصوص جوانان داشت. آسیبهای اجتماعی امروز ما از اعتیاد تا افسردگی و رکود ذهنی و .... همه میتواند درسایه تقویت نشاط اجتماعی در بین اقوام مختلف تا حدودی رفع گردد. اهداف در این پروژه هدف اصلی تبیین نشاط اجتماعی در بین اقوام و رابطه آن با هویت جمعی میباشدکه در این بین سنجش میزان نشاط اجتماعی در میان قومآذری،کرد و قوم لر نیز بررسی میشود. محققین امیدوارند تا به سمبلها و نمادهای نشاط نیز دست یابند. شناخت عوامل فرهنگی مؤثر بر نشاط نیز از اهداف جزیی دیگر میباشد. نشاط اجتماعی احساس نشاط به احساسات مثبت فرد و رضایت خاطر او از زندگی مربوط میشود. مطالعات انجام شده نشان میدهدکه نشاط[5]، عواطف مثبت[6]، تعادل عاطفی[7]، رضایت خاطر[8]، عوامل شخصیتی هستند که با هم همبستگی بالایی دارند(هزارجریبی، 1388: 4). رضایت از زندگی نیز با برآورده شدن نیازها، انتظارات، آرزوها و برنامهها به دست میآید(Zhan, 1992). چارچوب نظری درطول تاریخ استنباط بشر از مفهوم و غایت زندگی رسیدن به شادمانی و در مفهوم انتزاعیتر آن خوشبختی بوده است. بوعلی سینا به پیروی ازنظریه ارسطو برای شادمانی مراتب 4 گانه حسی، تخیلی، توهمی و تعقلی قایل شده است و معتقداست که کاملترین این درجات، شادمانی تعقلی است(ابنسینا، ملکشاهی، 1388: 250). نشاط یکی از ابعاد اصلی تجربه بوده و معمولا در پی ایجاد پاداشهای مطلوب است کهکارکرد مناسبی به جای میگذارد(Eligman & Danner, 2008: 8). رضایت بیان کننده نگرش فرد نسبت به جهانی است که در آن زندگی میکند. اهمیت آن را در چهارچوب مفهوم فرهنگ مدنی مورد توجه قرار میدهد. سطوح پایین رضایت از زندگی نشان دهنده سطح بالای انزوای اجتماعی، بیقدرتی، بیهنجاری میباشد. اهمیت دوم و بلکه مهمتر مفهوم رضایت از زندگی در نقشی استکه در تداوم نظم اجتماعی ایفا میکند(اینگلهارت، 1373: 44).
نظریه رابطه اجتماعی رضایت از زندگی تابع نوع، شدت و چگونگی رابطه اجتماعی است. به نظر دورکیم در جریان انتقال از همبستگی مکانیکی به ارگانیکی، ارزشهای جمعی تضعیف میشوند. تعهد افراد به جامعه کاهش مییابد و هر فردی میکوشد تا تمایلات شخصی خود را دنبال کند. درحقیقت دورکیم با این بیان، مفهوم اصلی مورد نظرخود یعنی آنومی را پیش میکشد(عبدی و دیگری، 1378: 166). دورکیم مشکل جامعه جدید را خصلت اخلاقی میداند. به نظر او اولویت دادن به منافع گروهی هرچه باشد همیشه خصلتی اخلاقی دارد(دورکیم، 1369: 19). در واقع دورکیم اخلاق را برخاسته از گروه و جمع دانسته، از طریق روابط متقابل، صمیمیت و احساس مشترک تعهد و نشاط ایجاد میشود. زیمل ظاهراً تراژدی تاریخ بشری را بیشتر باور دارد. در واقع او نوعی شک و بدبینی، فرو کاستن از نقش ارزشها، بهادادن به نقش پول بیشتر، بردگی انسان در نوع اسارت فرهنگ عینی و موجود جامعه را نام میبرد و این نهایت غمآلودی درسرانجام زندگی انسانی است(تنهایی، 1383: 333). دیدگاه مبادله و نظر بلومر نیز به نوعی زمینه مناسب را برای رضایتمندی انسان و در نتیجه نشاط فراهم نموده است(توسلی، 1380: 406). در کنش متقابل بلومر نشاط اجتماعی را میتوان نوعیکنش افراد در نظر گرفت. در دیدگاه بلومرکنش پیوسته است و به ناگزیر در هر دورهای و در هر مقطعی از تاریخ تاثیرات و آثار گذشتهی جامعه را در حالات موجود خود میتوان دید. پس در هر مطالعهای باید توجه داشت که هیچ جامعه بدون تاریخ و سرگذشت نیست(همان: 478). در مقوله نشاط از آن جا که ایرانیان مطابق آن چه ذکر شد مردمانی با نشاط بودهاند پس میتوان فرهنگ نشاط را در بین آنان جستجو کرد. به نظر بلومر معنی مشترکی که مردم در جلوههای حیات اجتماعیخویش برآن توافق کرده اند موجب میشودکه سلسله خطوط کنشخویش را آن چنان تنظیم و متناسب با یکدیگر کنند که نوعی یکنواختی حاکم شود و همین امر نظم و تکرارپذیری را که پایه رفتار اجتماعی است به وجود میآورد و آن را فرهنگ مینامد(همان: 479). محققین این پژوهش بر این باورندکه نشاط اجتماعی را در جریان تاریخ باستان هر ایرانی میتوان ملاحظه نمود و از طرفی طبق این نظرها با قراردادن این مقوله در هنجارهای اجتماعی و جامعهپذیری هر فرد میتوان آن را عمومیت داده و به نوعی نشاط را در بین جامعه زنده نمود. دیدگاه ساخت کنش اجتماعی یکی از نظریههای معروف پارسونز نظریه رفتار یا تئوری ارادی رفتار است. فرد همواره راهی را پیش میگیرد که منطبق با خواست نظام اجتماعی است. در عین حالکنش اجتماعی جنبه عقلانی دارد و افراد همواره غایت و هدفی را در رفتار خود دنبال میکنند(توسلی: 1386، 234). نظریه ازخود بیگانگی مارکس و وبر از خود بیگانگی به این معنی است که شخص از حقیقت خودش جدا افتاده است (تنهایی، 1383: 235). دردیدگاه وبر نیزکه قفس آهنین را مطرح میکند. انسان از انسانیتاش تهی میشود(همان: 314). هویت چیزی نیست مگر انعکاسی از جامعه که فرد هوشیارانه در نظامی از ارزشها میپذیرد و در موقعیتهای مختلف استفاده میکند(ربانیودیگری، 1386: 35). هویتهای جمعی در ارتباط با اقوام شکل خاصی میپذیرند، خاطره داشتن ازشهرهای قومنشین، رفتارهای اجتماعی با نظارتهای مخصوص آن در این قبیل شهرها، اوقات فراغت و بوستانهای شهری(ربانی و دیگران، 1389: 126)، همه نشان هویتجمعی در شهرهای قومنشین میباشد. هویت جمعی، در همه جوامع، هم برای افراد و گروهها حائز اهمیت است. بوردیو درمورد متمایزسازی افراد و گروهها از یکدیگر بحث میکند و مسئله تمایز یا Differentiation را مطرح میکند. مثلاً یک گروه میگویندکه ما از بقیه برتریم. دغدغه نظام درسالهای گذشته، جلوگیری از تهدیدآمیز شدن این موضوع بوده است. تهرانیها فکر میکنند اقوام از پشت کوه آمدهاند و هیچ چیز نمیدانند و نمیفهمند (حاجیانی، 1389). نظریه امید[9] از زمینههای مهم به وجود آمدن احساس نشاط، وجود امید نسبت به خود، زندگی و آینده است(کمپل،1981). نظریه دستیابی به ارزشها[10] براساس این نظریه نشاط یک احساس فردی نیست. بلکه عبارتست از دستیابی به چیزهایی که از نظر عموم واقعا ارزشمند به حساب میآیند(دارلینگ و استینبرگ، 1993: 113). سه نوع منبع نشاط موجود است: 1- لذایذ زندگی 2- دلبستگیهای زندگی 3- کارهای مفید هدفمند. مورد سوم به نظر سلیگمن به معنای انجام کارهایی است که به منظور دستیابی به ارزشها صورت میگیرد و هدفی فراتر از ارضای تمایلات فردی را دنبال میکنند(سلیگمن، 2002: 3 ). جمع بندی نظریهها با توجه به نظریههای مطرح شده از نظر محققین میتوان به چند فرضیه بر مبنای نظریهها اشاره نمود. در مبحث نشاط دورکیم در نظریه رابطه اجتماعی اخلاق را برخاسته از گروه دانسته و معتقد است که از طریق روابط متقابل و احساس مشترک تعهد و نشاط ایجاد میشود و از طرفی نشاط نوعیکارکرد اجتماعی در جوامع داشته و کنش اجتماعی افراد یا قومیتها را میرساند. به اعتقاد پارسنز راهی که منطبق با خواست نظام اجتماعی است پایدار میماند و افراد هرجامعهای این مطلب را دنبال میکنند. همین نگرش (ارادی بودن رفتار و کنش افراد) در نظر بلومر نیزجایگاه ویژه دارد. نشاط اجتماعی همان کنش پیوستهای استکه در هنجارهای اجتماعی ایرانیان و اقوام مختلف آن عمومیت داشته و از گذشتههای دور باقی مانده است. رسانه و مطبوعات در زنده نگه داشتن شادی و بسطآن نقشقابل توجهی داشته و «به نظر میرسد در مقوله جهانی شدن و آمیختگی فرهنگهای قومیتها مثمرثمر باشد. با توسعه امکانات ارتباطی و شبکههای اطلاع رسانی اکنون گروههای فراملی جایگاه برتری نسبت به دولتها در فرهنگسازی یا ایجاد شکاف در دیوار فرهنگ ملی بیایند (نساج، 1388: 131). با اینجمعبندی و نکاتاصلی نظریههای قابل استفاده، فرضیههای زیر قابل طرح است: فرضیههای تحقیق 1- بین استفاده از مطبوعات و رسانه (X1 ) و میزان نشاطرابطه وجود دارد (بلومر و کارکردگرایی). 2- میزان نشاط بر اساس قومیتها متفاوت است. 3- بین هویت جمعی (X2) و میزان نشاط رابطه وجود دارد (بوردیو). 4- بین روابط اجتماعی (X3 ) و میزان نشاطرابطه وجود دارد (دورکیم).
روششناسی تحقیق تحقیق حاضر به روش پیمایش[11] در مقطع زمانی 1389 و در شهرهای تبریز (قوم آذری)، نقده (آذری و کرد)، شهرکرد (لر) صورت گرفته است. دادههای مورد نیاز تحقیق از دو طریق پرسشنامه و مراجعه به اسناد جمعآوری گردید. به منظور اطمینان از روائی، پرسشنامه طراحی شده قبل از تکمیل براساس نظرهای چند تن از اساتید صاحبنظر دانشگاه اصلاح گردید و برای حصول اعتبار نیز با انجام پریتست[12] و تکمیل آن در نمونهای مقدماتی به حجم 30 نفر، با انجام آزمون آلفای کرونباخ به اصلاح نهاییگویهها اقدام گردید. متغیر وابسته تحقیق سنجش نشاط اجتماعی و متغیرهای مستقل تحقیق نیز مشتمل بر چند مورد میباشند که گزینش این متغیرها و انتخاب گویههای مربوطه برای سنجش آنها بر اساس مبانی نظری، بررسی منابع موجود و مطالعههای انجام شده صورتگرفته است. جدول شاخصسازی گویههای نهایی هرکدام از متغیرها را پس از انجام پریتست و اجرای آزمون آلفای کرونباخ نشان میدهد. به منظور پردازش دادهها و تهیه شاخصهای مناسب برای اجرای مدلهای آماری مورد نظر، برای هرکدام از متغیرهای مستقل فوق «شاخصی ترکیبی» محاسبه شد. برای این منظور پس از یکدست کردن گویهها (recode کردن گویههای با جهت مخالف)، گویههای مربوط به هر متغیر وارد مدل آماری «تجزیه به مؤلفههای اصلی» (PCA) شده و عناصر مربوط به بردار ویژة متناظر با بزرگترین مقدار ویژه ماتریس همبستگی درونی آنها بعنوان ضرائب وزنی گویهها استخراج گردید. سپس شاخص ترکیبی[13] مورد نظر به دست آمد. به این ترتیب دادههای مورد نیاز برای اجرای مدلهای مورد نیاز آماری، در مقیاسی فاصلهای- نسبی به دست آمدند. به طورکلی عملیات مربوط به این مرحله، که در هر مطالعهای بعد از مرحله جمعآوری دادهها [14] و قبل از مرحله تجزیه و تحلیل دادهها[15] انجام میشود. علاوه بر خلاصهسازی اولیه و تهیه شاخصهای کمی معنادار و قابل مقایسه، با ارتقاء مقیاسدادهها از رتبهای به فاصلهای- نسبی، باعث افزایش و ارتقاء کیفیت دادهها[16] شده و به این ترتیب امکان بهرهگیری از تمامی روشهای پارامتری پیشرفتة آماری را برای تجزیه و تحلیل آنها فراهم مینماید. جامعه آماری در این تحقیق کلیه افراد ساکن بالای 18 سال است در شهرهای مورد نظر میباشدکه از نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شده است. یعنی نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده. در ابتدا نواحی شهرها به چند خوشه تقسیم شدند. سپس در هرخوشه باز تقسیمبندی نهایی صورت گرفت و جمعیت نمونه برای پاسخ به پرسشنامه انتخاب گردید. به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که درکل تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. جدول شماره (1): شاخصسازی متغیر وابسته و مستقل
در این تحقیق از دو نوع اعتبار صوری و سازه برای مقیاسهای اندازهگیری استفاده شده، علاوه برتطبیق مبانی نظری با تئوریهای موجود بلکه توسط متخصصین رشته نیز مورد ارزیابی قرارگرفت و در مدل اندازهگیری لیزرل ضرایب متغیرهای مشاهده شده برروی متغیر پنهان، به عنوان اعتباز آن شاخص درنظر گرفته شد. ضرایب روایی متغیرها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که در جدول ذیل متغیرهای تحقیق و ضریب روایی آنها نشان داده شده است.
جدول شماره (2): متغیرهای تحقیق و نتایج آزمون آلفای کرونباخ
یافتههای پژوهش مشخصات عمومی پاسخگویان از بین سه شهر مورد بررسی به نسبت یکسان 3/33 درصد پاسخگویان از شهرهای نقده، شهرکرد و تبریز بودند و 1/31 درصد قومیت خود را رد کردند، 8/39 آذری و 1/29 درصد لر ذکرکردهاند. افراد مورد بررسی، 3/53 درصد را مردان و 7/46 درصد را زنان تشکیل دادهاند. همچنین 6/31 درصد آزمودنیها، مجرد و 4/66 درصدآنان متأهل و 2 درصد سایر موارد بودهاند. نتایج یافتهها نشان میدهدکه میانگین سنی افراد مورد بررسی در حدود 32 سال بوده است. آمارههای توصیفی مرتبط با متغیرهای مورد استفاده جدول شماره(3): آمارههای پراکندگی مرتبط با متغیر وابسته (میزان نشاط)
نتایج آمارههای پراکندگی نشان میدهد که میزان نشاط در بین افراد مورد مطالعه، متوسط به بالاست.
جدول شماره (4): آمارههای پراکندگی مرتبط با متغیرهای مستقل (هویت ملی، هویت محلی، رسانه و ارتباط)
براساسآمارههای پراکندگی مرتبط با هویت محلی میتوان گفت که در مجموع، میزان هویت ملی افراد مورد مطالعه در حد متوسط به بالا قرار دارد(جدول شماره 2). براساس آمارههای پراکندگی مرتبط با هویت محلی میتوان گفت که میزان این متغیر از درحد متوسط بالاتر بوده است(جدول شماره 2). نتایج آمارههای پراکندگی حاصل آمده نشان میدهدکه میزان استفاده از رسانه در بین افراد مورد مطالعه، از متوسط پائینتربوده است(جدول شماره 2). نتایح آمارههای پراکندگی حاصل آمده نشان میدهدکه میزان ارتباط در بین افراد مورد مطالعه، از متوسط به بالا بوده است(جدول شماره 2). تجزیه و تحلیل استنباطی دومتغیره
جدول شماره(5): آزمون همبستگی بین متغیرها
نتایج آزمون r پیرسون برای بررسی همبستگی بین متغیرها نشان داد که: هر چه قدر میزان استفاده از رسانه در بین افراد مورد مطالعه فزونی بگیرد، به همان اندازه از میزان نشاط کاسته میشود(جدول شماره 3). هر انداره میزان هویت محلی در بین افراد مورد مطالعه، روند فزایندهای داشته باشد، به همان اندازه بر میزان نشاط اجتماعی در بین افراد مورد مطالعه افزوده میگردد. عکس این نیز صادق است(جدول شماره 3). هر اندازه افراد مورد مطالعه، هویت ملی آنها افزایش یابد به همان میزان نشاط اجتماعی آنها افزایش مییابد عکس این امر نیزصادق است(جدول شماره 3). در این تحقیق رابطه بین روابط اجتماعی و میزان نشاط مثبت و معنیدار میباشد. عکس این امر نیز صادق است(جدول شماره 3). نتایج آزمون تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین متغیرها نشان داد که: جدول شماره (6): آمارههای پراکندگی مرتبط با متغیر
طبق جدول فوق ابتدا قومآذری بیشترین میانگین نشاط و سپس به ترتیب قوم لر و بعد قومکرد بهخود اختصاص دادهاند.
جدول شماره (7): آزمون تحلیل واریانس رابطه بین متغیرها
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد مقدار آماره F برابر با 63/92 با درجه آزادی 2 و سطح معنیداری 00/0 به دست آمده این نتایج نشان میدهدکه اقوام از درجه نشاط متفاوتی برخوردارند. تحلیل رگرسیونی در این تحقیق نویسندگان بر آن شدند تا علاوه بر روابط دو متغیره به روابط چندمتغیره در قالب مدل رگرسیونی بپردازد. ابتدا متغیرهای مورد نظر در نرم افزار spss تعیین و آنها را از طریق نرم افزار Lisrel در بخش Prelis به صورت دادههای مختص نرم افزار لیزرل قرار داده شد و سپس از طریق Simplis و در نهایت لیزرل به طراحی مدل رگرسیونی پرداخته شد. این مدل نشانگر روابط متغیرهای مستقل با متغیروابسته وهمچنین روابط متغیرهای مستقل با همدیگرمیباشد. مدلهای رگرسیونی معمولا یک متغیر وابسته دارند و صرفاً روابط مستقیم را نشان میدهند. آماره متناظر اثر متغیرهای مستقل بر وابسته را گاما و آماره متناظر روابط متغیرهای مستقل را فیمی تشکیل میدهند. با واردکردن میزان نشاط اجتماعی به عنوان متغیر وابسته و 4 متغیر مستقل (هویتمحلی، هویتملی، رسانه و ارتباط) به عنوان متغیرهای پیشبین در مدل رگرسیون از طریق نرم افزار لیزرل نتایج زیرحاصل آمده است: با توجه به نتایج حاصل از آزمون مدل میتوان گفت که متغیرهویت محلی بیشترین ارتباط با میزان نشاط داشته است. سپس هویت ملی و بعد هم رسانه بیشترین ارتباط با متغیر وابسته داشتهاند. در صورتیکه متغیر روابط کمترین رابطه را با متغیر وابسته در مدل رگرسیونی نشان داده است. اما نکته مهمتر این که عدد 63/0 در سمت راست متغیر وابسته نشان دهنده ضریب عدم تعیین است که مشهور به psi است و اگر این عدد را از 1 کم کنیم، ضریب تعیین مدل به دست میآید. 37/0=62/0-1 یعنی 37 درصد از متغیر وابسته یعنی نشاط اجتماعی توسط این مدل تبیین شده است و این نشانگر برازش خوب مدل میباشد. و میتوان با تکیه بر نتایج آن مدعی شد که عوامل مطرح شده در مدل نظری بیش از 37 درصد از متغیر نشاط را مورد تبیین قرار دادهاند. شاخصهای متعددی برای برازش مدل در این رویکرد موجود است. از جمله خیدو و Rmsea که در مدل رگرسیونی مورد نظر به خاطر اشباع مدل مقادیری به آنها تعلق نگرفته است.
نتیجهگیری احساس نشاط به متغیرهای متفاوت اجتماعی و فردی بستگی دارد که از یک طرف به سیستم حکومت و از سوی دیگر به جامعه مورد بررسی و در نهایت به خود شخص بر میگردد. نتایج این بررسی نشان داد که در میان افراد مورد مطالعه میزان نشاط از متوسط به بالاست. اما هویت ملی و محلی و رسانه به ترتیب در حد متوسط به بالا، متوسط و از متوسط به پایین است. هر اندازه هویت ملی افراد مورد مطالعه زیاد میشود نشاط اجتماعی در آنها افزایش پیدا میکند، استفاده از رسانه به میزان زیاد نشاط را کم خواهدکرد. هر انداره میزان هویت محلی در بین افراد مورد مطالعه، روند فزایندهای داشته باشد، به همان اندازه نشاط اجتماعی در بین افراد مطالعه افزوده میگردد. روابط اجتماعی از سوی افراد، خود عاملی است که میتواند منجر به افزایش میزان نشاط شود. در این تحقیق نیز رابطه بین روابط اجتماعی و میزان نشاط مثبت و معنیدار میباشد. نتایج تحقیق نشان داده استکه قوم آذری از میان سه قوم مورد بررسی بیشترین نشاط را داشتهاند و قوم لر و سپس کرد مراتب بعدی را در این مقوله به خود اختصاص دادهاند. میانگین این متغیر در بین اقوام چنین بوده است: قومآذری: 06/23، کرد: 49/20، لر: 84/21. نتایج آزمون تحلیل واریانس با مقدار آماره F برابر با 63/92 با درجه آزادی 2 وسطح معنیداری 00/0 بهدست آمده بیانگر این نتیجه میباشد. پس طبق نظر بلومر و کارکردگرایان که در فرض (1) بیان شد بین استفاده از رسانه و میزان نشاط ارتباط وجود دارد. نشاط نوعی کنش افراد بوده و از طرفی فرهنگ نشاط با رسانه ارتباط منفی دارد. فرض (2) نیز مطابق با آن چه در بالا ذکر شد، اثبات میشود. اقوام درجات متفاوتی از نشاط را نشان میدهند. در فرض (3) محققان با توجه به نظر بوردیو به هویت جمعی و میزان نشاط اشاره کردهاند. هویت، ماهیت ترکیبی و چندوجهی دارد. در بین هویتها، هویت محلی بیشترین و سپس هویت ملی ارتباط با میزان نشاط را نشان دادهاند. با این اوصاف بهترین راهکارهایی که میتوان جهت افزایش میزان نشاط در میان اقوام ذکر شده بیان کرد این استکه سیستم تلاش مضاعفتری جهت ایجاد نشاط در میان اقوام به خصوص قومکرد، اعمالکند، این اقوام هرکدام دارای پیشینه با نشاطی بودهاند. ثبت جهانی چنین نشاط و موسیقی پرنشاطی ازکارهای مثمر ثمر سیستم خواهد بود. اصول طراحی مؤسسات اجتماعی آینده ما باید همخوان و همساز با اصول سازمانی باشدکه طبیعت فرهنگی مشخص و معین برای پایدارسازی حیات اجتماعی تدارک دیده است. نظام سیاسی باید شدیداً درجهت پرورش و تقویت هویتهای قومی و محلی و بارور ساختن آن در کنار ایجاد نوعی هویت ملی و مفهوم شهروندی اقدام کند. نتایج حاکی از آن استکه میزان بالایی از نشاط در میان اقوام به طور کلی دیده نمیشود. تقویم ها حاکی از آن است که ما هر روز و هر ماه عیدی به خصوص جهت شادی داشتهایم که متاسفانه امروز آثار آن از بین رفته است، رسانه با تقویت برنامههای تلویزیونی در این راه مفید خواهد بود. هرچند نتایج نشان داده است که ارتباط رسانه و نشاط منفی است. ارتباط بین افراد از عوامل مهم میزان نشاط است. در جامعه مصرفزده و تجملگرا نمیتوان انتظار داشت که ارتباطها و همبستگی گستردهتر شود. ارتباط کمتر، اعتماد کمتری را بهدنبال خواهد داشت و علاوه برکم شدن نشاط از سرمایههای اجتماعی ما نیز کاسته خواهد شد. زیرا بین سرمایه اجتماعی و روابط اجتماعی مبتنی بر اعتماد عضویت در انجمنهای داوطلبانه، تقویت مشارکت سیاسی، عملکرد دموکراتیک نهادهای حکومتی و تقویت نهادهای مدنی ارتباط مستقیمی وجود دارد. حال اینکه نبود و یا کم شدن نشاط در درون جامعه و در بین اقوام و هویتهای جمعی و اجتماعی سرمایههای اجتماعی و انسانی را به قهقرا میکشاند. در کلام آخر محققان معتقدند میزان نشاط اجتماعی بالا خواهد بود به شرط آن که امید به آینده، ارتباطات و همبستگی اجتماعی و هویت ملی و محلی نیز بالا برود. نشاط با فرهنگ مثبت تفکر جهتدار را نیز به دنبال خواهد داشت و پیشرفتهای علمی و صنعتی در آیندهای نزدیک به نظاره خواهیم نشست. منابع ازکمپ، ا. (1370). روانشناسیکاربردی. مترجم: ف، رهبر. مشهد: آستان قدس رضوی. اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. مترجم: م، وتر. تهران: کویر. اعتماد. (1388). زنده باد امید. گفتگو با سوسن شریعتی: ارشاد علیجانی. تهران: ضمیمه ش: 2135، سوم دی. اعتماد. (1388). امید ملکی، توهم سیاسی امید اجتماعی. ضمیمه ش 2135، سوم دی. پورحسین، ر. نشاطاجتماعی.www.drph.bloga.com . زمان استفاده از سایت: 1/8/1389. تنهایی، ح؛ ا. (1383). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. مشهد: مرندیز. توسلی، غ. (1380). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت. حاجیانی، ا. (1389). مقاله ارائه شده در نشست هویت دینی و علمی. سایت بنیاد بازشناسی لارستان کهن حوزه مطالعات جنوب و خلیج فارس. ربانی، ر و دیگران. (1389). بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی شهرهای جدید. فصلنامه مطالعات ملی، سال یازدهم، ش 3. ربانی، ر و دیگری. (1386). روانشناسی اجتماعی. اصفهان: دانشگاه اصفهان. رضاییان، علی. (1379). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت. ربانی، ر و دیگران. (1386). بررسی رفاه اقتصادی و اجتماعی و میزان مشارکت شهروندان در امور شهری. مجله علوم اجتماعی، سال چهارم، ش2. صیادیفر، س. گمشدهای به نام شادی اجتماعی (چرا شاد نیستیم). سایت نشریه قدس، 7/12/1384. صفیزاده، ف. (1389). شادی و نشاط رمز موفقیت در ایران باستان. سایت نسل برتر. عبدی، ع و دیگری. (1378). تحولات فرهنگی در ایران. تهران: روش. کار، آ. (1385). علم شادمانی و نیرومندیهای انسانی. ترجمه: پ، شریفی و دیگران. تهران: سخن. مایکل، ا. (1383). روانشناسیشادی. ترجمه: م، گوهری و دیگران. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. نساج، ح. (1388). جهانی شدن و هویت اقوام ایرانی. فصلنامه پژوهش، سیاستنظری، ش پنجم، دوره جدید. هزارجریبی، ج و دیگری. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در شهر تهران. نشریه جامعهشناسیکاربردی، سال بیستم ، ش 1. واحد بهداشت و روان مرکز بهداشت شرق تهران. نشاطاجتماعی و سلامت روان. سایت دانشگاه علوم پزشکی و درمانی شهید بهشتی. زمان استفاده ازسایت: 10/8/1389. وزارت کشور. (1388). پیش نویس طرح نشاط اجتماعی وزارت کشور. سایت وزارت کشور. Adams Vh.a. (1997). paradox in African Amrican quality of life. social indicators Research.p 502. Argyle.M. (1999). Causes and correlates of happiness in D.kahneman. E.diener & N.Schwarz(Eds). well- being:the foundations of hedonic psychology (pp 353-373 ). Campbell, A. (1981). the sense of well-being in America. new York:Mc GROW-Hill. Gilbert p, trower p. (1990). the Evolution and manifestation of social anxiety in crozier WR, shyness and Embarrasment: prospective from social psychology (pp,144.177). Cambridge, uk: Cambridge university press. Martin MW, Gawron V.J. (1979). individual differences in pdlly annaism. journal of personality assessment (p430.412.411). Seligman and Danner, E, M. (2002). Very happy people, sychological sience. 13:81-4. Zhan, L. (1992). Quality of life conceptual and mensurment issue. journal of advance nursing 17, 596.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ازکمپ، ا. (1370). روانشناسیکاربردی. مترجم: ف، رهبر. مشهد: آستان قدس رضوی. اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. مترجم: م، وتر. تهران: کویر. اعتماد. (1388). زنده باد امید. گفتگو با سوسن شریعتی: ارشاد علیجانی. تهران: ضمیمه ش: 2135، سوم دی. اعتماد. (1388). امید ملکی، توهم سیاسی امید اجتماعی. ضمیمه ش 2135، سوم دی. پورحسین، ر. نشاطاجتماعی.www.drph.bloga.com . زمان استفاده از سایت: 1/8/1389. تنهایی، ح؛ ا. (1383). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. مشهد: مرندیز. توسلی، غ. (1380). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت. حاجیانی، ا. (1389). مقاله ارائه شده در نشست هویت دینی و علمی. سایت بنیاد بازشناسی لارستان کهن حوزه مطالعات جنوب و خلیج فارس. ربانی، ر و دیگران. (1389). بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی شهرهای جدید. فصلنامه مطالعات ملی، سال یازدهم، ش 3. ربانی، ر و دیگری. (1386). روانشناسی اجتماعی. اصفهان: دانشگاه اصفهان. رضاییان، علی. (1379). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت. ربانی، ر و دیگران. (1386). بررسی رفاه اقتصادی و اجتماعی و میزان مشارکت شهروندان در امور شهری. مجله علوم اجتماعی، سال چهارم، ش2. صیادیفر، س. گمشدهای به نام شادی اجتماعی (چرا شاد نیستیم). سایت نشریه قدس، 7/12/1384. صفیزاده، ف. (1389). شادی و نشاط رمز موفقیت در ایران باستان. سایت نسل برتر. عبدی، ع و دیگری. (1378). تحولات فرهنگی در ایران. تهران: روش. کار، آ. (1385). علم شادمانی و نیرومندیهای انسانی. ترجمه: پ، شریفی و دیگران. تهران: سخن. مایکل، ا. (1383). روانشناسیشادی. ترجمه: م، گوهری و دیگران. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. نساج، ح. (1388). جهانی شدن و هویت اقوام ایرانی. فصلنامه پژوهش، سیاستنظری، ش پنجم، دوره جدید. هزارجریبی، ج و دیگری. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در شهر تهران. نشریه جامعهشناسیکاربردی، سال بیستم ، ش 1. واحد بهداشت و روان مرکز بهداشت شرق تهران. نشاطاجتماعی و سلامت روان. سایت دانشگاه علوم پزشکی و درمانی شهید بهشتی. زمان استفاده ازسایت: 10/8/1389. وزارت کشور. (1388). پیش نویس طرح نشاط اجتماعی وزارت کشور. سایت وزارت کشور. Adams Vh.a. (1997). paradox in African Amrican quality of life. social indicators Research.p 502.
Argyle.M. (1999). Causes and correlates of happiness in D.kahneman. E.diener & N.Schwarz(Eds). well- being:the foundations of hedonic psychology (pp 353-373 ).
Campbell, A. (1981). the sense of well-being in America. new York:Mc GROW-Hill.
Gilbert p, trower p. (1990). the Evolution and manifestation of social anxiety in crozier WR, shyness and Embarrasment: prospective from social psychology (pp,144.177). Cambridge, uk: Cambridge university press.
Martin MW, Gawron V.J. (1979). individual differences in pdlly annaism. journal of personality assessment (p430.412.411).
Seligman and Danner, E, M. (2002). Very happy people, sychological sience. 13:81-4.
Zhan, L. (1992). Quality of life conceptual and mensurment issue. journal of advance nursing 17, 596. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,296 |