تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,540 |
بازنمایی تمثیل و نماد در چند اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 23، خرداد 1394، صفحه 25-40 اصل مقاله (137.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ماندانا علیمی* 1؛ ملیحه حفظ الصحه2 | ||
1استادیار گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد آزاد شهر- ایران | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، دانشگاه غیرانتفاعی- گرگان- ایران | ||
چکیده | ||
داستان پردازی در ادبیات امروز به دو صورت حقیقی و مجازی صورت میگیرد. حقیقی یعنی کاربرد کلمه در فضای حقیقی و دقیق خود است و مجازی به معنای کاربرد کلمه در معنی غیر حقیقی آن است. در این مقاله با روش تحقیق موردی و گزینش چند داستان، پس از بیان کلیات، به بررسی دو عنصر مهم تمثیل و نماد در داستانهای کودکان و نوجوانان پرداخته است. تحقیقات انجام شده، نشانگر این حقیقت است:که با توجه به دنیای عاطفی و پر احساس کودکان در عنصر تمثیل و نماد، جایگاه ویژه و گستردهای در ادبیات کودکان به دست میآورد. کاربرد انواع نمادها و تمثیلها، به ویژه نویسندگان عرصهی ادبیات داستانی کودکان، در گنجاندن اهداف آموزشی و پرورشی غیرمستقیم خود در داستانها کمک شایانی میکند. استفاده از کاراکترها (یا شخصیتهای) متعلق به دنیای حیوانات، اشیاء، مکان و زمان برای بازتاب مناسبتها، انسانها و انتقال پیامهای اخلاقی، به شکل عمدهی ادبیات کودکان در ایران تبدیل شده است. و بخش عمدهی از کتابهای منتشره یا ترجمه شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه کتابهای گروه سنی کودکان، از نوع داستان حیوانات است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمثیل؛ نماد؛ داستان حیوانات؛ ادبیات کودکان؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |