تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت بهرهوری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 9، 4(35)زمستان، دی 1394، صفحه 111-130 اصل مقاله (739.25 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ندا کیانی1؛ رضا رادفر* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشدمدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهبود کیفی عامل کار، کسب مهارتهای جدید وشناسایی عوامل دیگر به سازمان کمک می کند در جهت ارتقای خود تلاش کند. هدف این مطالعه شناسایی مؤثرترین عاملها برای ارتقای بهرهوری سازمان میباشد. این تحقیق به لحاظ روش از نوع پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری داده های پژوهش، پرسش نامه ای تهیه، با بررسی نظر خبرگان و استفاده از آزمون کرونباخ روایی و پایایی سؤالات مورد سنجش قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل دیماتل، ارتباط بین معیارهای علت و معلول را می توان به یک ساختار هوشمند برای سیستم تبدیل کرد، هدف مدل رتبه بندی و شناسایی شاخص های تأثیر گذار بر بهرهوری سازمان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی می باشد. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که عوامل اجتماعی-روانی تأثیر شگرفی بر بهره وری سازمان دارند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تصمیمگیری؛ بهرهوری؛ رتبه بندی؛ روش دیماتل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه امروزه بهره وری فراتر از یک معیار و شاخص اقتصادی است و به عنوان یک رویکرد جامع، فرهنگ و نگرش نظام گرا و یک کل مرکب از همه اجزا مطرح است، به طوری که می تواند هر یک از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سازمان و یا افراد را تحت تاثیر متقابل قرار دهد. بهره وری یکی از موضوعهای اساسی است که در سطوح مختلف و در فعالیتهای گوناگون بشری، سابقه چند صد ساله دارد و اهمیت آن در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و صنعتی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. بدون شک در میان سرمایه های موجود، نیروی انسانی جایگاهی رفیع را به خود اختصاص داده است. باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه است و بهره وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیتها و تلاشها در بخشهای مختلف اجتماعی و اقتصادی است. بهرهوری در سازمان به عنوان عامل تعیینکنندة حقوق و دستمزد، قیمت و دیگر عوامل تولید بشمار میآید و نسبتهای بهرهوری برای مدیریت به عنوان یک وسیله کنترل در فرآیند تولید استفاده میشود و همچنین از آن به عنوان یک معیار مقایسه بین عملکردهای مؤسسات نیز استفاده میگردد. (سیدجوادین، 1381) بهره وری در لغت به معنای قدرت تولید، بارور بودن و مولد بودن است. چند سالی است که این واژه در فرهنگ علمی و اداری کشور رایج شده است. در برخی نوشتارهای تحقیقاتی برای واژه بهره وری معادلهایی مانند راندمان، بازدهی، قدرت تولید، قابلیت تولید برگزیده شده است. (متقی، 1384) در فرهنگ آکسفورد بهره وری چنین تعریف شده است، بهره وری عبارت است از بازدهی و کارآیی در تولید که توسط برخی از روابط بین ستادها و نهادها اندازه گیری می شود. تعریف بهره وری از نظر سازمان بین المللی کار (EPA) عبارت است از: نسبت بازده بر منابع مصرف شده. به عبارت ساده تر بهره وری عبارت است از نسبت مقدار کالا یا خدمت تولید شده به منابع بکار رفته در جریان تولید. آژانس بهره وری اروپا (JPC) بهره وری را اینچنین تعریف می کند: بهره وری درجه استفاده مؤثر از هر یک از عوامل تولید است. بنابراین بهره وری یک دیدگاه فکری است که همواره سعی دارد آنچه را که در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. بهره وری مبتنی بر این عقیده است که انسان می تواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از دیروز به انجام برساند. مرکز بهره وری ژاپن بهره وری را اینگونه تعریف می کند: هدف از بهبود بهره وری به حداکثر رساندن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریق علمی و با کاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال، کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه که به نفع کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان باشد. هیأت ملی بهره وری سنگاپور بهره وری را اینچنین تعریف می کند: بهره وری عبارت است از یک نگرش فکری که برای رسیدن به بهبود تلاش می کند و به آن دست می یابد و همچنین سیستمها و مجموعه ای از فعالیتها که آن نگرش را به عمل تبدیل می کند (متقی، 1384). بهره وری بر حسب تعریف رسمی عبارت است از میزان کمی و کیفی بازده کار با توجه به منابع بکار گرفته شده است (شرمرهورن و همکاران، ترجمه ایران نژاد پاریزی و همکاران، 1378). بهره وری نیروی انسانی عبارت است از: استفاده بهینه از نیروی انسانی در جهت پیشبرد اهداف شرکت و چگونه استفاده کردن از جوانان، میانسالان و حتی بازنشستگان می باشد. یک سازمان سالم و بهره ور اگر دارای نیروی انسانی باشد که همواره منتظرند که به آنها گفته بشود چکار باید بکنند هرگز نمی تواند بر مشکلات خود فائق آید. افراد باید بدانند که چگونه بهره وری خود را به حداکثر برسانند، چگونه زمان خود را مدیریت کنند و چگونه سازمان یافته، باقی بمانند. شاخصه یک سازمان سالم و بهره ور وجود افرادی در آن است که جهت برگرداندن برنامه ها به اقداماتی که سازمان را به اهداف برساند، از مهارت های لازم برخوردار باشند. چنین سازمانی باید برای آموزش تکنیک های مدیریتی پایه، برنامه ریزی لازم را کرده باشد و روش های اجرایی برنامه های عملی را به کلیه کارکنان خود آموزش داده باشد. در چنین حالتی است که شرایط لازم برای خود هدایت یافتگی کارکنان، ایجاد می شود. این مهارت یک مهارت قدیمی است که با شرایط امروزی دنیا، اهمیت به سزایی یافته است. البته شرط هدایت یافتگی درونی آن است که بستر لازم برای این امر توسط مدیران ارشد و میانی سازمان فراهم گردد. در واقع یک سازمان برای افزایش بهره وری خود باید زمینه لازم بهره ورشدن نیروی انسانی خود را فراهم کند. یک سازمان بهره ور یعنی مجموعه ای از عوامل کارآ و اثربخش. افرادی که برای رسیدن به اهداف سازمان به صورت خودکار می دانند چه باید بکنند و از بصیرت درونی نسبت به پیشرفت برخوردار شده اند، شاخص وفاداری به سازمان در این افراد به حد مناسبی رسیده است و همگام در مسیر تعالی سازمان در حرکت اند ادواردسون(2008). هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر بهره وری و تعیین روابط این عوامل و چگونگی تاثیر آنها می باشد. در مقاله مایک سیلور و همکاران (1986) مفهوم و کاربرد بهرهوری بالقوه بررسی میشود، در بهرهوری بالقوه اختلاف بین سطح بهرهوری بهینه و مؤثر با واقعی تعریف شده است. در نتیجه اندازهگیری بهرهوری بالقوه براساس عملیات و زمان از دست رفته، حداکثر سطح ستاده، تخمیین تابع تولید ظرفیت و مطالعه کار برای تقسیمات پوشش داده شده شرکتهای تولیدی انگلستان مورد سنجش قرار گرفته است. هیتچنز (1991) بهبود بهرهوری را از طریق مشاهده درمعاملات بین المللی مورد بررسی قرار میدهد. مقایسه عملکرد ضعیف در نورترن ایرلند پیش زمینه ای را فراهم کرده تا مجموع معادلات قابل دیدن از طریق مدیران در نورترن ایرلند و آلمان غربی در صنعت را پوشش دهد. اختلاف بهرهوری روابط بین المللی به وسیله مدیران ازنسبت ضعیف ایفا کننده مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه ویژگیهای بازارهای خدماتی، مقایسه بهرهوری قابل لمس، کیفیت محصول، انواع دستگاه و تناسبشان، خصایص و مهارتهای نیروی کار کارگاهها و کیفیت مدیریت و منطق آن را مورد بحث قرار داده است. در نهایت آنها به این نتیجه رسیدهاند که چگونه از بهرهوری پایین کشور می توان تشخیص داد که چه تغییراتی برای بستن شکاف و اختلاف بهرهوری باید ایجاد شود. در مقاله چینگ کائو (1995) راههایی برای بهبود بهرهوری مطرح و دیدگاه کارایی را در مقابل دیدگاه اثربخشی را مورد بحث قرار داده است. در این مقاله به ترتیب سه اندیس برای تکنولوژی خودکار، مدیریت تولید و بهرهوری محاسبه شده تا سطوحی از موفقیت را نشان دهد. از آنجایی که شرکت در توزیع سطحی از تکنولوژی و مدیریت قادر نیست به ماکزیمم بهرهوری مورد انتظار در مدت به کارگیری عاملهای ورودی کم بازده برسد، دو دیدگاه مطرح شده است که در دیدگاه کارایی، برای بهبود بهرهوری نیاز به مصرف منابع زائد نیست بلکه استفاده کارا از عامل های ورودی مدنظر میباشد و در دیدگاه اثر بخشی، سطوح تکنولوژی و مدیریت را به سوی بهترین ترکیب وفق تا بهرهوری را به بالاترین حد ممکن برساند، در نتیجه بهرهوری مرز بین این دو دیدگاه میباشد و برای بهبود بهرهوری کارایی و اثربخشی در شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. و نیز در مقاله لانگ نکر[1]( 1997)، اگر ارزیابی عملکرد برای پرورش کارکنان و افزایش بهرهوری انجام گیرد، معمولاً موفقیتآمیز است، اما زمانی که مدیر از ارزیابی عملکرد برای تنبیه پرسنل استفاده کند و یا ارزیاب از محدودیتهای روشها آگاهی نداشته باشد، معمولاً ارزیابی منجر به شکست میشود. مهم این نیست که از چه روشی و چگونه برای ارزیابی عملکرد استفاده شود بلکه مهم آن است که مدیر و کارکنان از مقاصد ارزیابی آگاهی داشته باشند. همچنین گنوت[2] (1998) در مقاله اش به این نکته اشاره دارد که مدیر باید علاوه بر آگاه کردن فرد از نتایج عملکردش، راهکارهای بهبود را باید به او ارائه دهد. المجرن [3] (1999) همچنین به بررسی رابطه بهرهوری کار و مزد در اقتصاد کویت پرداخته و فرضیه وجود ارتباط میان بهرهوری کار و دستمزدهای متوسط در فعالیتهای مختلف اقتصاد از یک طرف و هزینه واحد کار و مزد متوسط از سوی دیگر مورد آزمون قرار می دهد. وی ضمن تأکید بر ناکافی بودن دادههای آماری نتیجه میگیرد که هر چند ارتباط میان این سه متغییر در بخش خصوصی وجود دارد اما در بخش دولتی این ارتباط بسیار ضعیف و سست میباشد. کانینگهام[4] (2001) نیز با بررسی روند بهرهوری و مزدها در آمریکا به این نتیجه میرسد که در طول دهه 1990 بهرهوری به صورت قابل ملاحظهای افزایش یافته و این امر هزینه بنگاهها را کاهش و درآمد آنها را افزایش داده است اما نیرویکار در این مدت سهمی از دستاوردهای بهرهوری نداشته است و در حقیقت قدرت واقعی نیروی کار کاهش یافته است و از سوی دیگر سود و حقوق مدیران اجرایی ارشد افزایش داشته است. افزایش بهرهوری در این دوره که نسبت به دهههای 1970 و 1980 سریعتر بوده، نتیجه عامل های مختلفی از جمله سازماندهی بهتر کار، سرمایه گذاری برای گسترش و مدرن کردن فضای کار، آموزش نیرویکار، بویژه مخارج بیشتر برای تحقیق و توسعه می باشد و اتحادیههای کارگری و همکاری آنها نقش مهمی در رشد بهره وری داشته اند. بخش مهم و قابل توجه بررسی کانینگهام مربوط به بررسی علت به وجود آمدن بحرانها و رکودهای بزرگ قرن بیستم میباشد، به اعتقاد او عدم تعادل در بهره وری و مزدها نقش اساسی در ایجاد بحران عظیم 1929 و رکودهای مهم دیگر از جمله رکود سال 1995 داشته است .در سال 1995، خرید مصرف کنندگان به طور محسوسی کاهش پیدا کرد این در حالیست که افزایش بهره وری تولیدکنندگان را به تولید بیشتر قادر ساخته بود. به عبارت دیگر قدرت خرید توانسته بود به همان اندازهی رشد بهره وری، افزایش یابد. طبق تحقیق او، مدیران اجرایی ارشد شرکتها افزایش نجومی در دریافتیهایشان داشتهاند. در حالی که افزایش درآمد دیگر کارکنان بسیار اندک بوده است. کانینگهام با بررسی آثار مخرب ناهماهنگی در توزیع دستاوردهای حاصل از بهره وری میان کارگران و کارفرمایان، به نقد نظریه " رخنه به پایین[5] " پرداخته و بر توزیع درآمد براساس دستاوردهای بهره وری تأکید میکند. ماوسون و همکارانش (2003) و نمازی (2009) همچنین در مقالهاشان به این نکته اشاره میکنند که تغییر در منابع دردسترس، تغییر در انتظارات و نیازهای مشتریان، نوآوری در محصولات به صورت مداوم در بهرهوری سازمانها و فرایندها ضرورت دارد. بهبود بهرهوری باید روی خلق ارزش نسبت به حداقل دادهها متمرکز شود. و تولنتینو (2004) نیز انجام دادن کارها به صورت درست (بدانیم که "چگونه آن کار را انجام دهیم") و به طور دائمی را از طریق بهبود فرایند تولید و توزیع و تحویل محصول و خدمات را در اغلب موارد راهی مؤثر میداند این درحالی است که همین حداقل کردن زمان، تاثیر منفی بر محیطهای داخلی و بیرونی سازمان می گذارد. ارتباطات سازمانی، به عنوان عاملهای تعیین کننده در بهبود کارایی، همیشه در مرکز توجه بوده و همچنین توانایی نیرویانسانی و راههای استفاده از استعدادهایشان در خلق ایدههای جدید برای توسعه تکنولوژی و بهبود بهرهوری مورد بررسی قرار گرفته است. در مقاله هورنگر (2006) نیز بهبود بهرهوری فقط به مفهوم کاهش هزینه اقلام و مفروضات نیست بلکه استفاده کارا و موثر از منابع به منظور ایجاد کالا و خدمات برای مشتریان است. بنابراین ارتباط بین بهرهوری و پیشرفت جوامع نشان دهنده این است که سطح بالای بهرهوری برای تعیین ارتباط با دوام کیفیت کافی نیست؛ و به نسبت جنبههای دیگر، آثار جامعه و محیط هم باید بررسی شود. ماتیس و جکسون( 2007) در مطالعات خود فرایند مدیریت را بر مبنای هدف در چهار مرحله به ترتیب مصاحبه شغلی و توافق، ایجاد استانداردهای عملکرد، تعیین اهداف ،بررسی و بحث مستمر درباره عملکرد تقسیمبندی کرده اند. بلاچر (2008) نیز تضاد هایی درباره بهرهوری و کیفیت مطرح و اشاره به ان نکته دارد که بهرهوری فقط در درون سازمان و کیفیت در درون و بیرون سازمان دیده میشود. در بهرهوری، مدیریت نقش دارد درحالیکه در کیفیت نیروی کار و مشتری تاثیرگذارند. کیفیت و بهرهوری در کنار هم معنا پیدا میکنند. بیشتر چارچوب مزیتهای کسب وکار ریشه در بهرهوری دارد اما خروجی سیستم کیفیت آن کسب و کار است. کرسیتنا برنارد و همکاران (2010 ) هم در مقاله خود اثرادغام و حق مالکیت را برروی بهرهوری در بانکهای اسپانیا بررسی کردهاند. همچنین در این تحقیق پیامدها و محدودیت های ادغام در یک محدوده زمانی و اثر آن در بلندمدت برروی بهرهوری ارزیابی شده است. بر طبق نتایج به دست آمده با ادغام بانکهای اسپانیا بهبود بهرهوری در طول دوره تجزیه و تحلیل نصف شده است. جان سیلون (2011) نیز در مقاله اش به این نکته اشاره دارد که گذشته از اینکه بهرهوری[6] در سطح کلان (جامعه ) تاثیرگذارست در سطح خرد (فرد) هم نیز بسیار تعیین کننده میباشد. به طور قطع ارتقای بهرهوری داروی بسیار مؤثری در کم کردن حجم کارهاست. شاید بتوان گفت علت اصلی تنش و فشارهای روانی در بسیاری موارد، بهرهوری پایین است. کسی که در کارهای روزانه اش به بهرهوری نمیاندیشد فاقد ذهنیتی است که بتواند فعالیت های اثربخش و غیراثربخش را در راه رسیدن به هدف تمیز دهد، بنابراین نمی تواند حرکتی هدف دار داشته باشد، به علاوه قادر نیست کارآمدترین شیوه انجام فعالیتها را انتخاب کند. به عبارت روشن تر اگر اندیشه و فکر بهره وری ضعیف باشد، انجام فعالیت بسیار مهمتر از تشخیص فعالیتهای ضروری و غیر ضروری جلوه خواهد کرد. پاروتا و همکارانش (2010) اثر تنوع در زمینه فرهنگ را مورد بررسی قرار دادهاند و مهارتها و دموگرافی کاراکترها را در بهرهوری عامل کل[7] برای سال 1995 تا 2005 در شرکتهای دانمارکی و اثر تنوع نیروی کار روی بهرهوری را از سه بعد بررسی و مطالعه کردهاند اینکه در زمینه فرهنگ، مهارتها یا آموزش و دموگرافی بر طبق نظر ولدریدج[8] (2009) از همزمانی و درونسازی مشکلات در محاسبه بهرهوری عامل کل شرکت پیروی کنند بدین منظور برای کنترل اینکه آیا اثر تنوع روی بهرهوری عامل کل در صنایع مختلف وجود دارد و در نهایت بر طبق شواهد یافت شده بررسی شود که بین تنوع نیروی کار در مهارتها یا آموزش ارتقای عملکرد شرکت اختلافی وجود دارد یا نه، باید از آنالیز حساسیت استفاده شود. وی چی وانگ و همکاران[9] (2012) در مقاله خود اشاره به این موضوع دارند که اغلب مشتریان سازمان ماتریسی را تشکیل میدهند و سازمان ماتریسی به طور حتم از تصمیمهای ناکافی و دیر منتج شده که ممکن است در نتیجه یک عملکرد ضعیف بوجود آمده باشند. اجرای ضعیف مانعی برای فراهم کردن اطلاعات برای پروژههای حیاتی است. همچنین در این مقاله مدلی ابتکاری به منظور شناسایی تصمیمهایی مسؤول بر عملکرد ضعیف طراحی شده که هدف آن یکپارچه سازی مدل با SIA و DEMATEL است، SIA عملکرد هر بخش را ارزیابی و با DEMATEL ارتباط علی میان بخشها را به منظور ترسیم ارتباطات مؤثر ایجاد میکند، و نیز یانگ و همکارانش (2013) در مقالهای به بررسی بهبود کارایی از جنبههای مختلف در صنعت بانکداری ژاپن پرداختهاند هدف آنها تمرکز بر روی بهبود کارایی سیستمهای بانکی از جنبههای متعدد بوده و در این تحقیق از تئوریهای DEA و NBG برای بهبود فعالیت بانکهای دارای بازدهی کم استفاده شده است تا چگونگی روند بهینگی را با استفاده از نمودار پارهتو نشان و با تغییر در نسبتها و مسئولین بتوانند تغییرات لازم را در برنامههای مختلف بهبود ایجاد کنند. همچنین جوزف (2013) به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از بررسی کارایی و عملکرد شعبههای بانک میپردازد. این مقاله 80 عامل به دست آمده از روش DEA که در24 کشور آن را به اجرا در آورده بررسی میکند. تمرکز اصلی این تحقیق برروی شعبههای بانکی است. مدلهای DEA طراحی شده در این مطالعه مورد بحث قرار گرفته است و تجربهها و مطالعههایی که دربرگیرنده یک محدودهاند را تعیین می کنند.
ابزار و روش هدف این مقاله شناسایی تاثیرگذارترین عوامل مؤثر بر بهرهوری و رتبهبندی عوامل شناسایی شده با استفاده از روش دیماتل[10] می باشد و روش تحقیق از حیث هدف کاربردی است زیرا نتیجه انجام این تحقیق به سازمان کمک میکند تا بتواند موثرترین عوامل در بهرهوری را شناسایی کند و با بکارگیری روش مدیریتی صحیح به بالارفتن بهرهوری سازمان کمک شایان توجهی کند. روش اجرا پیمایشی، انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به ماهیت اهداف موضوع پژوهش دارد با توجه به ماهیت ابزار پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای- میدانی استفاده شده است. بدین صورت که اطلاعات به مبانی نظری و تئوریک تحقیق به صورت کتابخانهای و از طریق مراجعه به کتب و تحقیقات سازمان و سایر مراکز و به صورت فیشبرداری جمعآوری و اطلاعات مربوط به عوامل تاثیرگذار بر بهرهوری سازمان توسط روشهای میدانی از طریق پرسشنامه به صورت حضوری گردآوری میشود. در ابتدا عوامل تاثیرگذار بر بهرهوری کارکنان از طریق تحقیقاتی که در گذشته انجام شده و مطالعات صورت گرفته در زمینه فعالیت صندوق رفاه دانشجویی پرسش نامهای تنظیم میشود. با استفاده از مدل مفهومی نظری عوامل مؤثر بر بهرهوری نیرویانسانی در پژوهش با توجه به مدلهای مطرح شده از جمله مدل کاپلمن که عوامل مؤثر بر بهره وری را به سه دسته کلی تقسیم کرده و با در نظر داشتن مدل هرسی و گلداسمیت همچنین مدل دایره ای سوتر مایستر (خاکی ,1386) و با استناد به مطالعات گذشته به تعیین مدل نظری تحقیق پرداخته شده است. با این توضیح، عوامل مؤثر در جدول (1) عوامل موثر بر بهرهوری نشان داده شده است، در بین افراد سازمان دو نوع پرسش نامه توزیع میگردد ابتدا یک پرسشنامه با 50 سوال که در بین ده نفر از خبرگان توزیع و به روش دلفی مهمترین سوالها را شناسایی و پرسش نامه جدیدی طراحی میکنیم. در این پژوهش چون از هیچگونه ابزار آماری استفاده نشده نمونه آماری نداریم لذا جامعه تحقیق شامل مجموعه مدیران صندوق رفاه دانشجویی میباشد. پس از توزیع در سطح مدیران سازمان نتایجی حاصل میشود، این نتایج به دست آمده با استفاده از یکی از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه دیماتل رتبهبندی شده و مؤثرترین عاملها را شناسایی میکنیم.
سؤالات تحقیق: سؤالات اصلی: - عوامل مؤثر بر بهرهوری قابلیت شناسایی و اولویتبندی را دارا هستند ؟ - با استفاده از روش های دیماتل می توان تاثیرگذارترین عامل را شناسایی کرد؟ سوال فرعی : - به چه میزان عامل های شناسایی شده بر بهرهوری تاثیرگذار هستند؟ مدل مفهومی نظری عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی در پژوهش با توجه به مدل کاپلمن که عوامل مؤثر بر بهره وری را به سه دسته کلی تقسیم کرده و با در نظر داشتن مدل هرسی و گلداسمیت همچنین مدل دایره ای سوتر مایستر و با استناد به مطالعات گذشته به تعیین مدل نظری تحقیق پرداخته شده است، با این توضیح عوامل مؤثر بر بهرهوری در جدول 1 نشان داده شدهاند.
جدول 1: عوامل مؤثر بر بهرهوری
- روش دلفی خلاصه مراحل تکنیک دلفی به شرح ذیل میباشد : 1) پرسش نامهای از شاخصهای مؤثر بر بهرهوری کارکنان براساس مطالعات صورت گرفته درسازمان تهیه شده است . 2) پرسش نامهها در اختیار جمعی از کارشناسان قرار گرفته و آنان به پرسشها پاسخ میدهند . 3) یکایک پرسش نامههای تکمیل شده جمع آوری و خلاصه میشود . 4) خلاصه پاسخها برای واکنش پاسخ دهندگان، به آنان برگردانده میشود . 5) این فرایند تا زمان دستیابی به یک اتفاق نظر عمومی ادامه مییابد .
در این پژوهش در مرحله اول بعد از جمعآوری نظرات 10 نفر از خبرگان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور با به دست آوردن میانگین حسابی نظرات، پرسشنامه دیگری طراحی و برای هر عضو نظرات را فرستاده و دوباره عقیده خود را منعکس کرده و با توجه به کسب اتفاق آرا در مورد هر شاخص، آزمون کرونباخ را با استفاده از نرم افزار SPSS برای کل شاخص ها و هر شاخص به صورت جدا انجام و نتیجه آن بدین گونه به دست آمده است : طبق نظرسنجی اولیه از خبرگان و به دست آوردن آزمون کرونباخ مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و 1+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل است. براساس بررسیهای صورت گرفته ضریب آلفای کرونباخ برای شاخصهای کل برابر است با 0.967 و برای تکتک شاخصها به دست آمده، نتیجههای کسب شده بدین معنا است که کلیه شاخصها به غیر از سؤالات شاخص وبژگیهای شخصیتی از قابلیت اعتماد کاملی برخوردار بوده و سوالات پرسشنامه دارای پایایی خوبی است همچنین شاخص ویژگی شخصیتی به دلیل پایین بودن آلفای کرونباخ و عدم قابلیت اعتماد از سوالات پرسشنامه حذف شده است. در مرحله دوم ضمن حذف شاخص ویژگیهای شخصیتی، پرسشنامه جدیدی با 47 سؤال طراحی و در اختیار 20 نفر از خبرگان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور قرار داده و بعد از اعمال نظرات، پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از تکنیک دیماتل رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر بهرهوری صورت گرفته است.
یافته ها پس از تهیه مدل مفهومی تحقیق، با استفاده از پرسشنامه و ماتریس مقایسات اقدام به اجرای مدل با استفاده از تکنیک دیماتل شد. برای محاسبه وزن در فرایند تحلیل عناصر هر سطح نسبت به عناصر مربوط به خود در سطح بالاتر به صورت زوجی مقایسه شده و وزن آنها محاسبه، این وزن ها را وزن نسبی نامیده و سپس با تلفیق وزن های نسبی ،وزن نهایی هر گزینه مشخص می گردد و آن را وزن مطلق می نامیم .کلیه مقایسات به صورت زوجی انجام می شود .در این مقایسه ها تصمیم گیرندگان از قضاوت استفاده ،بگونه ای اگر عنصر i با عنصر j مقایسه شود تصمیم گیرنده خواهد گفت که اهمیت که عنصر i بر عنصر j یکی از حالات جدول 2 که طیف 4-0 را نشان داده شده از طریق این طیف پرسشنامهای که بدین منظور تهیه بدست آمده است.
جدول 2 : طیف 4-0
-ارزیابی مدل براساس الگوی دیماتل محاسبه ماتریس نرمالیزه شده : در ابتدا و براساس قدم های فوق الذکر اقدام به محاسبه ماتریس ارتباطات M و توسط نرم افزار EXCEL انجام شده که در ادامه نحوه ماتریس Mتوضیح داده می شود : ماتریس حاصل از نظرات خبرگان =
M=
α بزرگترین مجموعه سطری ماتریس M
جهت نرمالیزه نمودن ماتریس روابط مستقیم و به دست آوردن ماتریس M ، همه عناصر ماتریس به بزرگترین مجموع سطری این ماتریس تقسیم می شوند. باتوجه به اینکه در ماتریس بزرگترین مجموع سطری حاصل متعلق به ( 18.1 B=) می باشد .لذا عناصر ماتریس در 18.1/1=α ضرب میشود که نتیجه یعنی ماتریسM حاصل میشود. حال با داشتن ماتریس روابط مستقیم محاسبه شدت روابط M(I-M)-1شدت روابط مستقیم و M2(I-M)-1 شدت روابط غیرمستقیم انجام می گیرد . از آنجایی که مجموع دنباله نامحدود از آثار مستقیم و غیرمستقیم از عناصر بر یکدیگر به صورت یک تصاعد هندسی محاسبه می شوند، آثار غیرمستقیم در طول زنجیره پیوسته کاهش یافته و از دیاگراف حذف خواهد شد . مجموع درایه های سطری هر مؤلفه ماتریس M(I-M)-1، شدت تأثیرگذاری مؤلفه مورد نظر به دیگر عناصر را نشان می دهد . شدت تأثیرگذاری هر عنصر به دیگر عناصر، بردار R نام دارد .مجموع درایه های ستونی هر مؤلفه ماتریس M(I-M)-1 ، شدت تأثیرپذیری مؤلفه مورد نظر از دیگر عناصر را نشان می دهد ،شدت تأثیرپذیری هر عنصر از دیگر عناصر ،بردار J نام دارد. بردار R+J وزن و میزان اهمیت معیارها رانشان می دهد. محل واقعی هر عنصر در سلسله مراتب نهایی توسط ستون های ( R-J) و ( R+J ) مشخص می شود ،به طوری که ( R-J) نشان دهنده موقعیت یک عنصر ( در طول محور عرض ها ) است واین موقعیت در صورت مثبت بودن ( R-J ) ، به طور قطع یک نفوذ کننده بوده و در صورت منفی بودن آن ،به طور قطع تحت نفوذ (دریافت کننده) خواهد بود .( R+J) نشان دهنده مجموع شدت یک عنصر (در طول محور طول ها) هم از نظر نفوذ کننده و هم از نظر تحت نفوذ واقع شدن می باشد.
جدول3: جدول R, J برای معیارهای اصلی
ارزیابی همه ریز عناصر به مانند مراحل معیارهای سطح بالای مدل صورت می گیردکه به علت محدودیت فضا از ارائه محاسبات خودداری شده است . جدول 4 جدول R,J برای کلیه معیارها و زیر معیارها بر مبنای محاسبات انجام شده نشان دهنده رتبه بندی معیارها و عناصر مدل تحقیق می باشد.
جدول 4 : جدول R,J برای کلیه معیارها و زیرمعیارها
بحث و نتیجه گیری در جهان رقابتی کنونی که بهرهوری در تمامی زمینهها افزایش یافته است، تنها سازمانهایی میتوانند باقی بمانند که به بهترین وجه از منابع خود استفاده کرده و بیشترین بهرهوری را داشته باشند. همانطورکه در بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد اصلاح و بهبود نیروی انسانی، انتخاب نیروی انسانی با انگیزه، مثبتنگر و خلق رویههای سالم و اثربخش را میتوان نقطه آغاز بهبود در سازمان دانست. براساس بررسیهای صورت گرفته توجه به نیازهای اجتماعی-روانی در بهبود هر چه بهتر بهرهوری سازمان نقش مؤثری داشته، در حالیکه در تحقیقات گذشته تمرکز اصلی بر بازدهی کار بوده و توجه به نیازهای نیروی انسانی نادیده گرفته شده است. همچنین با توجه به بررسی های صورت گرفته بر روی زیر شاخص ها در این مقاله، توجه مدیران به داشتن افرادی با سابقه و شناخت اصول واهداف سازمان به کارکنان، ایجاد جوی صمیمانه در محیط کار بین کارکنان و مدیران سازمان در پیشبرد اهداف سازمان و بالا بردن عملکرد افراد می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین توجه به عملکرد افراد و آموزش کارهای تیمی نیز در افزایش بهره وری سازمان تاثیرگذار است. کنترل هر چه کمتر کار کارکنان توسط مدیران و واگذاری تصمیمات در حوزه کاری کارکنان به خودشان می تواند در ایجاد رضایت شغلی تأثیر داشته و برخورد عادلانه با کارکنان داشتن همچنین به کارگیری بوروکراسی کمتر در کار و ایجاد زمینه ای برای مشارکت هر چه بیشتر کارکنان در تصمیم ها در بالا بردن کارایی کارکنان مؤثر بوده و نیز وجود فضای فیزیکی مناسب و ابزار و وسایل استاندارد سبب جلوگیری از آسیب جسمانی و عدم غیبت کارکنان به علت این آسیب ها شده است . وجود سیستمی مناسب برای پرداخت حقوق و دستمزد و دادن پاداش های نقدی و غیر نقدی براساس عملکرد به کارکنان سبب بوجود آمدن حس رقابت و بالا رفتن بهره وری سازمان می شود. استفاده از افراد متخصص و همچنین توجه به علائق فردی کارکنان و تناسب آن با شغل افراد در پیشبرد اهداف سازمان نقش قابل توجهی دارد . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Al Mejren, A. (1999). Labor Productivity and Wages in the Kuwaiti Economy. Journal of Development and Economic Policies, 1(2), 59-88. - Bernad, C., Lucio, F., & Jaime, G. (2010). The Effect of Mergers and Acquisitions on Productivity: An Empirical Application to Spanish Banking. Empirical Research in the EU Banking Sector and the Financial Crisis, 38(5), 283-293. - Blocher E., Stout, D., Cokins, G., & Chen, K. (2008). Cost Managemen”t, a Strategic Emphasis, England: Mc Graw Hill. - Cparadi, J., & Haiyan, Z. H. U. (2013). A Survey on Bank Branch Efficiency and Performance Research with Data Envelopment Analysis. Omega Magazine, 41(1), 61-79. - Gnote, D. G. (2004). Painless Performance Appraisals Focus on Results. Behaviors. - Goldberg, D. E. (1989). Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine Learning. Addison Wesley. - GWO-Hushiung, T. (2009). Multiple Attribute Decision Making: Methods and Applications. - Hiller, L. (2001). Advance Praise For Introduction To Orations Research. McGraw-Hill. - Hitchens, D., Wagner, K., & Bimie, J. (1991). Improving Productivity Through International Exchange Visits. Omega Magazine, 19(5), 361-368. - Horngren, C. T., & Foster, D. (2006). Cost Accounting: A Managerial Emphasis. New Jersey: Prentice-Hall. - Jackson, H. J. (1998). Decision Elements for Using. Human Resource, 18-28. - Kao, Ch., Liang-Hsuan, Ch., Tai-Yue, W., & Shyanjaw, K. (1995). Productivity Improvement: Efficiency Approach VS Effectiveness Approach. Omega Magazine, 23(2), 197-204. - Longnecker, O. C. (1997), “Keys to Designing and Running an Effective Performance. Journal of Compensation and Benefits, 28. - Mathis, L. R., & Jackson, H. J. (2007). Human Resource Management. South- Western College Pub. - Mitchell, M. (1996). An Introduction to Genetic Algorithms. Cambridge: MIT Press. - Mawson P., I. K. C. & McLellan, N. (2003). Productivity Measurement: Alternative Approaches and Estimates. Working Paper, 3-12. - Namazi. M. (2009). Performance Focused ABC. Cost Management Informs Global, 34-45. - Parrotta P., Pozzoli, D., & Pytlikova, M. (2010). Does Labor Diversity Affect Firm Productivity?. Working Denmark Paper, 10-12. - Silver, M., & Alan, B. (1986). Potential Productivity: Concepts and Application. Omega Magazine, 14(6), 443-452. - Sullivan, J. (2011). Increasing Employee Productivity: The Strategic Role That HR Essentially Ignores. Talent Management ERE. - Sutermeister, A. R. (1976). People and Productivity. McGraw-Hill. - Tolentino, A. L. (2004). New Concepts of Productivity and its Improvement. The European Productivity Network Seminar. - Tzeng Gh., Chiang, Ch., & Li, C. W. (2007). Evaluating Intertwined Effects in E-Learning Programs: A Novel Hybrid MCDM Model Based on Factor Analysis and Dematel. - Wang, W. Ch., Chia-Li, L., & Ming-Tsung, L. (2010). Using SIA and Dematel to Identify the Factors Affecting Design Delays. 27th International Symposium on Automation and Robotics in Construction. - Wu, L. (2007). Developing Global Managers Competencies Using the Fuzzy Dematel Method. - Yang, X., & Hiroshi, M. (2013). Efficiency Improvement from Multiple Perspectives: An Application to Japanese Banking Industry. Omega Magazine, 41(3), 501-509.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,478 |