تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,833 |
بررسی شیوهی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 23، خرداد 1394، صفحه 61-78 اصل مقاله (153.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا رضایی* 1؛ عباس جاهدجاه2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس- بوشهر- ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور- بوشهر- ایران | ||
چکیده | ||
مثنوی معنوی از نظر نوآوری در شیوههای روایت در میان متون کهن ادب فارسی، اثری منحصر به فرد است. شگردهای بدیع مولوی در بازروایت حکایتها – که پیش از مثنوی در آثار دیگر ادب فارسی ذکر شدهاند- گاه تا به جایی پیش میرود که نزدیکیها و شباهتهایی را به روایتهای مدرن و پسامدرن به نمایش میگذارد. یکی از حکایتهای متفاوت و نوآورانهی مثنوی، حکایت «پیر چنگی» است. مولوی در پرداخت این روایت، تغییرات بسیاری ایجاد کرده و آن را از شکل اصلی که در کتاب اسرارالتوحید محمد بن منور ذکر شده دور کرده است. در پژوهش حاضر روایت تمثیلی مولوی از «پیر چنگی» از منظر نقد پسامدرن و با کمک آرای برایان مکهیل (Brian McHale) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که در این داستان شواهدی از مرگ مؤلف، خودمختاری شخصیت، افول کلانروایت، پایان باز و تداخل دنیاهای موازی (دنیای واقعی و تخیلی) را میتوان مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ پسامدرنیسم؛ مولوی؛ مثنوی معنوی؛ پیر چنگی؛ روایت تمثیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,329 |