| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,227 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,491 |
بررسی شیوهی روایت تمثیلی «پیر چنگی» در مثنوی از منظر پسامدرنیسم | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 4، دوره 7، شماره 23، خرداد 1394، صفحه 61-78 اصل مقاله (153.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا رضایی* 1؛ عباس جاهدجاه2 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس- بوشهر- ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور- بوشهر- ایران | ||
| چکیده | ||
| مثنوی معنوی از نظر نوآوری در شیوههای روایت در میان متون کهن ادب فارسی، اثری منحصر به فرد است. شگردهای بدیع مولوی در بازروایت حکایتها – که پیش از مثنوی در آثار دیگر ادب فارسی ذکر شدهاند- گاه تا به جایی پیش میرود که نزدیکیها و شباهتهایی را به روایتهای مدرن و پسامدرن به نمایش میگذارد. یکی از حکایتهای متفاوت و نوآورانهی مثنوی، حکایت «پیر چنگی» است. مولوی در پرداخت این روایت، تغییرات بسیاری ایجاد کرده و آن را از شکل اصلی که در کتاب اسرارالتوحید محمد بن منور ذکر شده دور کرده است. در پژوهش حاضر روایت تمثیلی مولوی از «پیر چنگی» از منظر نقد پسامدرن و با کمک آرای برایان مکهیل (Brian McHale) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که در این داستان شواهدی از مرگ مؤلف، خودمختاری شخصیت، افول کلانروایت، پایان باز و تداخل دنیاهای موازی (دنیای واقعی و تخیلی) را میتوان مشاهده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روایت؛ پسامدرنیسم؛ مولوی؛ مثنوی معنوی؛ پیر چنگی؛ روایت تمثیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,347 |
||