تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
جدال سنّت و مُدرنیته در راستای ساختن و برساختن هویّتِ جمعی جوانان در جوامع شبه مُدرن (تبیین جامعهشناختی رابطه سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّتِ جمعی تحتِ تأثیر قومیّت) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 3، شماره 8، آبان 1389، صفحه 77-91 اصل مقاله (546.81 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جمال محمدی1؛ کمال خالقپناه1؛ فردین محمدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد جامعهشناسی و پژوهشگر مسائل اجتماعی. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جامعهشناسان براین باورند که هویّت امری اجتماعی-تاریخی است و در طول زمان نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند. در جوامع سنّتی مذهب، خانواده و قومیّت از مهمترین عوامل مؤثر بر هویّت افراد محسوب میشدند، امّا در جوامع مُدرن عواملی مانند سرمایه فرهنگی که دستآورد خودِ افراد جامعه است، هویّت آنها را بر میسازد. بنابراین امروزه سرمایه فرهنگی تأثیر زیادی بر شکلگیری هویّتهای جمعی دارد. پژوهش حاضرتلاشی است در راستای تبیین رابطۀ سرمایه فرهنگی دانشجویان باشکلگیری ابعاد هویّتِ جمعی تحتِ تأثیر قومیت آنها. برای نیل به این هدف چارچوب نظری این پژوهش، به کمک تلفیقی از نظریات کاستلز، گیدنز و تامپسون تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه کردستان درسال تحصیلی 90–1389 میباشدکه با استفاده ازفرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. نتایج پژوهش گویای آن است که در میان دانشجویان کُرد، سرمایه فرهنگی بیشترین ضریب همبستگی را با هویّت قومی دارد و در میان دانشجویان غیرِ کُرد، بیشترین ضریب همبستگیِ سرمایه فرهنگی در رابطه با هویّت جهانی است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هویّت جمعی؛ سرمایه فرهنگی؛ قومیّت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدال سنّت و مُدرنیته در راستای ساختن و برساختن هویّتِ جمعی دکتر جمال محمدی[1] دکتر کمال خالقپناه[2] فردین محمدی [3]
تاریخ دریافت مقاله:7/12/1391 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:9/6/1392 چکیده جامعهشناسان براین باورند که هویّت امری اجتماعی-تاریخی است و در طول زمان نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند. در جوامع سنّتی مذهب، خانواده و قومیّت از مهمترین عوامل مؤثر بر هویّت افراد محسوب میشدند، امّا در جوامع مُدرن عواملی مانند سرمایه فرهنگی که دستآورد خودِ افراد جامعه است، هویّت آنها را بر میسازد. بنابراین امروزه سرمایه فرهنگی تأثیر زیادی بر شکلگیری هویّتهای جمعی دارد. پژوهش حاضرتلاشی است در راستای تبیین رابطۀ سرمایه فرهنگی دانشجویان باشکلگیری ابعاد هویّتِ جمعی تحتِ تأثیر قومیت آنها. برای نیل به این هدف چارچوب نظری این پژوهش، به کمک تلفیقی از نظریات کاستلز، گیدنز و تامپسون تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه کردستان درسال تحصیلی 90–1389 میباشدکه با استفاده ازفرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. نتایج پژوهش گویای آن است که در میان دانشجویان کُرد، سرمایه فرهنگی بیشترین ضریب همبستگی را با هویّت قومی دارد و در میان دانشجویان غیرِ کُرد، بیشترین ضریب همبستگیِ سرمایه فرهنگی در رابطه با هویّت جهانی است. واژگان کلیدی: هویّت جمعی، سرمایه فرهنگی، قومیّت.
بیان مسأله اگر چه سابقه موضوع هویّت و منشاء آن همزاد با انسان است، امّا بروز حوادثِ مختلفِ اجتماعی در واژه هویّت دریک معنا به ویژگی یکتایی(فردیت)، یعنی تفاوتهای اساسی که شخصی را از اشخاص دیگر متمایز میکند، اشاره دارد(فکوهی وپارساپژوه، 1381: 128؛ به نقل از Byron, 1998). هویّتِ جمعی نیز شناسهی آن قلمرویی از زندگی اجتماعی است که ضمیرِ «ما» خود را متعلق به آن میداند و در برابر آن احساسِ تعهد و تکلیف میکند. مثل ما کُردها، ما ایرانیان، ما انسانها و غیره. این که ما در مرحلهی اوّل خود را با کدام یک از این هویّتها معرفی میکنیم و در برابر آن احساسِ تعهد و تکلیف میکنیم، هویّتِ جمعی ما را نشان میدهد. این هویّتِ جمعی را میتوان درسطحی کوچک و خاص به بزرگ و عام دستهبندی کرد. مانند قوم، کشور، جهان و همنوع(توسلی و دیگری، 1381: 9). اندیشمندانِ علوم اجتماعی بر این باورند که محتوای هویّت افراد بسته به این که تحت شرایط زمانی و مکانی زاییده چه مکانیسمهایی باشد، تغییرپذیر است. به عنوان مثال در جوامع سنّتی عواملی مانند مذهب، خانواده، ملیّت، نژاد و قومیّت ازمهمترین عوامل مؤثر برهویّت افراد محسوب میشدند، امّا جوامعی که مدرنیته یافرآیندهای مربوط به آن را تجربه کردهاند، هویّت افراد را دستاوردهای خود آنها برمیسازد. بنابراین هویّت امری اجتماعی- تاریخی است و درطول زمان نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند (Tajfel, 1981: 2). افراد این هویّت جمعی را در فرآیند اجتماعی شدن و زندگی در جامعه کسب میکنند و نوع و مختصات آن به ویژگیهای جامعه، خودِ فرد و کم و کیفِ روابط متقابل بین فرد و جامعه بستگی دارد. لذا باتغییر وتحولات اجتماعی استکه هویّتهای جمعی نیز تغییر وتحوّل مییابند(عبداللهی، 1374: 65). به این ترتیب با وضعیت ایجاد شده در دنیای امروزی، دیگر نمیتوان هویّتِ جمعی افراد را تنها به کمک مفاهیم ساختاری و کلان تبیین کرد، بلکه برای بررسی و ارائه الگویی از مؤلفههای هویّتِ جمعی جوانان لازم است ازمفاهیمی همچون سرمایه فرهنگی کمک گرفت، زیرا تغییرات به وجود آمده درعرصه فرهنگی درچند دههی اخیر، سبب گسترش آموزشهایتخصصی در زمینههای مختلف و ورود حجم زیاد کالاهای فرهنگی از قبیل کتاب، فیلم، موسیقی و مطبوعات در تیراژها و عناوین مختلف در بازارهای مصرفی شده استکه مخاطبان اصلی این کالاهای فرهنگی، جوانان میباشند. بههمین دلیل اندیشمندان بر این باورند که امروزه عناصر فرهنگی به ویژه سرمایه فرهنگی به اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان هویّت میبخشند(ابراهیمی و دیگری، 1389: 12). با توجّه به تاریخ اجتماعی کشورمان و تحولاتِ آن میتوان گفت جامعه ایرانی در دهههای اخیر، فرآیندهای مدرنیته را تجربه کرده ومدرنیزاسیون اکثر حوزهها را تحت تأثیر قرارداده و ارزشهای جدیدی مثل علمآموزی، تخصص، مهارت، هنر، زبانآموزی و بازدید از مکانهای تاریخی و تفریحی را رواج داده است و این ارزشهای مُدرن موجب تکثرِ ارزشها و تمایزگذاری و شکلگیری هویّتِ افراد بر حسب ملاکهای امروزی همچون سرمایه فرهنگی شده است. بنابراین میتوان گفت که امروزه درجوامعِ مُدرن یا جوامعی مثل ایران که فرآیندهای مربوط به آن را تجربه کردهاند وجامعهای نیمه مدُرن - نیمه سنّتی به شمار میآیند، اشکال جدید سرمایه به ویژه سرمایه فرهنگی بر تولید و بازتولید هویّتهای جمعی تأثیر به سزایی دارد و هویّت جمعی امروزِ جوانان متأثر از عناصر فرهنگی نوّین از جمله سرمایه فرهنگی است. بدین ترتیب با تغییر ملاکهای هویّتبخش در بین افراد جامعه به ویژه جوانان، تحقیق حاضر در جستجوی آن است که به بررسی تجربیِ همبستگی بین سرمایه فرهنگی و ابعاد مختلفِ هویّتِ جمعی بپردازد. به عبارت دیگر، بخشی از مسأله پژوهش بررسی میزان سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّتِ جمعی و سنجش همبستگی بین سرمایه فرهنگی و هویّتهای قومی، ملّی و جهانی جوانان است. بخش دیگر تحقیق مربوط به این مسأله است که در کشوری مانند ایران که متشکل از چند قوم متفاوت است و هنوز برجستگی قومی در میان برخی از این قومیّتها (مانند قوم کُرد) به چشم میخورد، تأثیرِ سرمایه فرهنگی بر هویّتِ جمعی این قومیّتها چگونه است؟ یکسان است یا متفاوت؟ به عبارت دیگر، تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویّتِ جمعی کُردها که یکی از بزرگترین بلوکهای قومی خاورمیانه به شمار میآیند و به دلایلی مانند پیشینه سیاسی- تاریخی، جمعیّت زیاد، حضورِ منسجم در چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه، قدمتِ نشانگرهای فرهنگی، داشتن شبکههای تلویزیون ماهوارهای کُردی،
پیشینه تحقیق خوشبختانه در سالهای اخیر در زمینه عوامل مؤثر بر هویّتِ جمعی به ویژه رابطه سرمایه فرهنگی و هویّت جمعی پژوهشهایی صورت گرفته است، امّا پیشفرض اصلی این پژوهشها بر این مبنا بوده که جامعه ایران به لحاظ قومیّتی جامعه یکنواخت است و مدرنیته را به صورت کامل تجربه نموده و در تحقیقی دیگر، ابراهیمی و بهنوئی (1389)، رابطه بین سرمایه فرهنگی جوانان و مؤلفههای هویّت اجتماعی فردی و جمعی آنان را با استفاده از روش پیمایش مورد بررسی قرار دادند. نتایج به دست آمده بیانگر وجود همبستگی بین سرمایه فرهنگی جوانان و مؤلفههای هویّتی آنها بود و بیشترین ضریب همبستگی سرمایه فرهنگی با مؤلفههای هویّت شخصی وگروهی و کمترین میزان ضریب همبستگی نیز با مؤلفههای هویّت ملّی، خانوادگی و مذهبی بود. شارعپور و خوشفر (1381) نیز در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و هویّت اجتماعی جوانان» رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی را با نحوه تعریف افراد از خویشتن بررسی و همبستگی سرمایه فرهنگی را با برجستگی هویّتهای مختلف اجتماعی مورد مطالعه قرار دادند و برای سنجش متغیر وابسته (هویّت اجتماعی) در این تحقیق از آزمون TST استفاده نمودند. نتایج تحقیق گویای آن بود که بین سرمایه فرهنگی و برجستگی انواع چهارگانه هویّت همبستگی مثبت وجود دارد. نیازی و کارکنان (1386)، نیز در تحقیقی با استفاده از روش پیمایشی به مطالعه و بررسی رابطه ابعاد نظری سرمایه فرهنگی و هویّت اجتماعی در بین دانشجویانِ شاغل دانشگاه کاشان پرداختند. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین دو متغیر سرمایه فرهنگی و هویّت اجتماعی در سطح 95 درصد اطمینان بود.
ادبیات و چارچوب نظری واژه هویّت (Identity) به لحاظ لغوی از واژه identitas مشتق شده و در دو معنای ظاهراً متناقض به کار میرود: 1. همسانی و یکنواختی مطلق 2. تمایز. اگر چه دو معنای ذکر شده متناقض و متضاد به نظر میآیند، ولّی در اصل به دوجنبه اصلی و مکمل هویّت معطوف هستند(گلمحمدی، 1381: 222). جامعهشناسان بر این باورند که هویّت به واسطه دیالکتیک میان فرد و جامعه شکل میگیرد. آنها معتقدند که هویّت اگرچه در نگرشها و احساسات افراد نمود یافته، ولّی بستر شکلگیری آن زندگی جمعی است. هویّتِ جمعیِ نمودیافته درشخصیت، کاملاًبه صورت اجتماعی وبه واسطه مراحل مختلف اجتماعی ساخته میشود(همان: 223). ریشة عمدة بحثهای مربوط به هویّت در جامعهشناسی را میتوان به نظریاتی نسبت داد که در چارچوب دیدگاه کنش متقابل نمادین در مورد «خود» مطرح گردید. مید به عنوان صاحبنظر این دیدگاه معتقد است که «خود» در جریان کنش متقابل اجتماعی و در فرایند جامعهپذیری تکوین مییابد. در این فرایند کودک به واسطة تعامل با دیگران، به ویژه با اعضای خانواده، همبازیها، دوستان و معلّمان و شرکت در بازیهای فردی و جمعی، به تدریج میآموزد که در نقش دیگران قرار گیرد و از نگاه آنها به اعمال خود نگاه کند(عبداللهی، 1374). از نظر مید خود هم شناسا است و هم شناخته، زیراکه دارای دوبخش فاعلی ومفعولی است. «منفاعلی» همان واکنش ارگانیسم به رویکردهای دیگران است، امّا «من مفعولی»، مجموعة سازمانیافتهای از رویکرد دیگران است که فرد پذیرفته است. رویکرد دیگران من مفعولی را میسازد و سپس شخص به عنوان یک منِ فاعلی نسبت به آن واکنش نشان میدهد. شخص با درکِ من مفعولیاش، به وجود خودش به عنوان یک شناخته آگاهی مییابد (کوزر، 1377: 446). در نظریه اجتماعی مید، فرد و جامعه در تقابل با هم تعریف نمیشوند؛ جامعه همان مناسبات اجتماعی میان افراد است و افراد نیز خارج از همین مناسبات اجتماعی نمیتوانند وجود داشته باشند و «خود» یک امر تکوینی است و در جریان تعاملات و مناسبات اجتماعی با دیگران شکل میگیرد و زمینه اجتماعی نقش مهمی در شکلگیری آن دارد(دیلینی، 1387: 270). کنشگرایان نمادین بر خلاف ساختارگرایان هویّت را پدیدهای در حال ایجاد شدن و جدید میدانند که در هیچ زمان و مکانی ثابت نخواهد بود و همواره در حال شکلگیری و تغییر است. لوکمان و برگر نیز بر این باورند که هویّت در برگیرنده نقشها و گرایشهایی است که فرد در طول مدّت جامعهپذیری درونی کرده است. بنابراین هویّت در جریان فرآیند جامعهپذیری شکل میگیرد، باقی
فرضیههای تحقیق
تعریف مفهومی و عملیاتی سرمایه فرهنگی: از نظر بوردیو سرمایه فرهنگی در برگیرنده تمایلات پایدار فرد است، یعنی شامل گرایشها و عاداتی است که در طی فرآیند جامعهپذیری حاصل میشوند و مواردی مانند کالاهای فرهنگی، مهارتها و انواع دانش مشروعه را شامل میشود.(Burdieu, 1986: 47) بوردیو سرمایه فرهنگی را دارای سه بُعد میداند: الف) سرمایه فرهنگی تجسم یافته: مانند مهارت هنری یک دانشجو. ب) سرمایه فرهنگی عینیت یافته: مانند آثار هنری، کتاب و آلات موسیقی ج) سرمایه فرهنگی نهادی و ضابطهای: مانند مدرک تحصیلی و تصدیق حرفه کار(Ibid). سرمایه فرهنگی بر اساس مطالعات تجربی خارجی و داخلی و منابع موجود به صورت عادتواره فرهنگی، مالکیت کالاهای فرهنگی، مهارت هنری- فرهنگی، مدرک تحصیلی، مدارک آموزشی و هنری شاخصسازی و عملّیاتی شده است(غائب، 1386؛ Burdieu&paaeron, 1990, Nakhaie & Curtis, 1998, Sulivan, 2001, Burdieu, 1986).
هویّتِ جمعی و ابعاد آن هویّتِ جمعی تعریفی است که افراد بر مبنای عضویت در گروههای اجتماعی از خویشتن دارند. تمامی ویژگیها و رفتارهایی که تمایزی میان ما و دیگران میگذارند، مؤلفههای مفهوم هویّت جمعی به شمار هویّت جمعی بر اساس بررسیهای تجربی خارجی و داخلی و منابع موجود به صورت انتخاب همسر، دوستیابی، ارجحیت نام فرزند، افتخار به مشاهیر، افتخار به سرود ملّی، تعلق به سرزمین، ارجحیت موسیقی، زبان و لباس عملّیاتی شده است(قادرزاده، 1388؛ علیزادهاقدم و دیگران، 1389؛ حبی و دیگران، 1389؛ نیازی و کارکنان، 1386).
روش تحقیق تحقیق حاضر به لحاظ روش از نوع پیمایشی است، از نظر بُعد زمانی از نوع مقطعی، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر دامنه از نوع خُرد میباشد، زیرا واحد تحلیل فرد (دانشجویان دانشگاه کردستان)
اعتبار و پایایی پرسشنامه دراین تحقیق برای تعیین اعتبار ابزار اندازهگیری از اعتبار صوری استفاده شده است. برای این منظور، پس از آزمون مقدماتی و ایراد اصلاحات، پرسشنامه در اختیار جمعی از اساتید ومحققان علوم اجتماعی که دارای دانش نظری و پژوهشی در زمینه مربوطه بودند، قرار گرفت. برای تعیین پایایی نیز به دلیل آن که غالباً طرح سؤالاتِ یکسان از پاسخگویان ثابت در دو مقطع زمانی امکانپذیر نبود، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید، زیرا این روش سازگاری درونی سؤالات پرسشنامه را مورد بررسی قرار میدهد. جهت سنجش پایایی ابزار گردآوری دادهها در مرحله اول پیشآزمون به عمل آمد و پرسشنامه اولیّه در میان 30 نفر زن و مرد (10 درصد از کل پاسخگویان) توزیع شد و پس از گردآوری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ آن محاسبه گردید. نتایج پایایی شاخصهای تحقیق به شرح ذیل است.
جدول شماره (1): ضریب آلفای کرونباخ متغیّرهای مستقل و وابسته
بررسی توصیفی متغیرهای زمینهای در بررسی توصیفی متغیرهای زمینهای از میان پاسخگویان، 47 درصد مرد و 53 درصد زن میباشند. به لحاظ تأهل نیز 87 درصد مجرد و 13 درصد متأهل هستند. از نظر مقطع تحصیلی، 4 درصد دکتری، 79 درصد کارشناسی، 17 درصد کارشناسی ارشد و به لحاظ قومیتی نیز 58 درصد پاسخگویان کُرد و 42 درصد غیرِ کُرد میباشند. دامنه سنی جمعیّت نمونه بین سنِّ 19 تا 31 سال میباشد که بیشترین افراد در گروه سنی 23 قرار دارند. همچنین میانگین سنی پاسخگویان سن 24 سالگی میباشد.
بررسی توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق به تفکیک دو گروهدانشجویان کُرد و غیرِ کُرد نتایج توصیفی متغیر مستقل (سرمایه فرهنگی) و متغیر وابسته (هویّت جمعی) درمیان دانشجویان کُرد و غیرِ کُرد حاکی از آن است که در 58 درصد دانشجویان کُرد، میزان هویّت قومی زیاد، 28 درصد در حد متوسط و 14 درصد ضعیف میباشد. به لحاظ هویّت ملّی نیز، سطح هویّتی 67 درصد کُردها ضعیف، 22 درصد متوسط و 11 درصد سطح زیاد میباشد. به لحاظ هویّت جهانی، 42 درصد سطح زیاد، 37 درصد متوسط و 21 درصد ضعیف میباشد. به لحاظ سرمایه فرهنگی نیز 41 درصد دانشجویان کُرد دارای سرمایه فرهنگی زیاد، 33 درصد سطح متوسط و 26 درصد دارای سرمایه فرهنگی ضعیف میباشند. درباره دانشجویان غیرِ کُرد نیز بایستی گفت با توجّه به نتایج به دست آمده هویّت قومی در میان دانشجویان غیرِکُرد ، 22 درصد درسطح زیاد، 22 درصد درسطح متوسط و 56 درصد درسطح ضعیف میباشد. به لحاظ هویّت ملّی نیز، سطح هویّتی 14 درصد غیرِ کُردها ضعیف، 32 درصد متوسط و 44 درصد سطح زیاد میباشد. به لحاظ هویّت جهانی، 60 درصد سطح زیاد، 24 درصد متوسط و 16 درصد ضعیف هستند. به لحاظ متغیر مستقل (سرمایه فرهنگی) نیز 50 درصد دانشجویان غیرِ کُرد دارای سرمایه فرهنگی زیاد، 36 درصد سطح متوسط و 14 درصد دارای سرمایه فرهنگی ضعیف میباشند.
آزمون فرضیههای تحقیق ارزیابی فرضیههایتحقیق مهمترین بخش فرآیند تحقیق است. این تحقیق شامل هفت فرضیه اصلی است که در مورد رابطه دو متغیر مستقل «سرمایه فرهنگی» و «متغیرهای زمینهای» با متغیر وابسته «ابعاد هویّت جمعی» است. در این بخش فرضیهها را به کمک روشهای آماری مورد بررسی و آزمون قرار داده شدهاند. فرضیات اوّل تا سوم تحقیق درمورد رابطه بین متغیر مستقل«سرمایه فرهنگی» و متغیر وابسته «ابعاد هویّت جمعی» در میان دانشجویان کُرد میباشد. ازآنجا که هر دو متغیر در سطح فاصلهای میباشند برای ارزیابی رابطه آنها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. فرضیه اول تحقیق در مورد وجود تفاوت بین سرمایه فرهنگی و هویّت قومی درمیان دانشجویان کُرد میباشد. با توجّه به نتایج به دست آمده به دلیل آنکه سطح معناداری کمتر از (05/0) است، وجود رابطه سرمایه فرهنگی وهویّت قومی درمیان دانشجویان کُرد تأیید میگردد. ضریب همبستگی این دو متغیر نیز برابر با (64/0) میباشد که بیانگر همبستگی مثبت و شدّتِ رابطه قوی بین این دو متغیر است. بدان معنا که با افزایش سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان کُرد، هویّتِ قومی آنها نیز افزایش مییابد. بنابراین رابطه خطی مثبت بین سرمایه فرهنگی و هویّت قومی در میان دانشجویان کُرد تأیید میگردد. دومین فرضیه تحقیق در مورد وجود تفاوت بین سرمایه فرهنگی و هویّت ملّی دانشجویان کُرد است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بین این دو متغیر تفاوت وجود دارد، زیرا سطح معناداری این دو متغیر کمتر از (05/0) است. در این راستا باید گفت که مقدار همبستگی سرمایه فرهنگی و هویّت ملّی برابر با (23/0) میباشد که بیانگر رابطه خطی مثبت است، البته شدّت این رابطه ضعیف میباشد. نتایج آزمون رابطه سرمایه فرهنگی وهویّت جهانی درمیان دانشجویان کُرد (فرضیه سوم) بیانگر وجود تفاوت و رابطه معنادار و مستقیم بین این دو متغیر میباشد. ضریب همبستگی این دو متغیر نیز برابر با (49/0) میباشد که بیانگر همبستگی مثبت و شدّتِ رابطه قوی آنها است. جدول شماره (2): نتایج ضریب همبستگی سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّت جمعی دانشجویان کُرد و غیرِ کُرد
چهارمین فرضیه تحقیق در مورد وجود تفاوت بین سرمایه فرهنگی و هویّت قومی دانشجویان غیرِ کُرد است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بین این دومتغیر تفاوت وجود دارد، زیرا سطح معناداری این دو متغیر کمتر از (05/0) است و ضریب همبستگی این دو متغیر نیز (16/0) میباشد که بیانگر رابطه خطی مثبت وشدّت رابطه ضعیف میباشد فرضیه پنجم تحقیق در مورد وجود تفاوت بین سرمایه فرهنگی و هویّت ملّی در میان دانشجویان غیرِ کُرد است. نتایج به دست آمده مؤید وجود تفاوت بین سرمایه فرهنگی و هویّت ملّی در میان این گروه از دانشجویان میباشد. ضریب همبستگی این دو متغیر نیز برابر با (42/0) است که بیانگر همبستگی مثبت بین این دو متغیر است. نتایج آزمون رابطه سرمایه فرهنگی و هویّت جهانی دانشجویان غیرِ کُرد (فرضیه ششم) نیز بیانگر وجود تفاوت و رابطه معنادار و مستقیم این دو متغیر با شدت رابطه قوی (68/0) میباشد. آزمون تفاوت میانگین ابعاد هویّت جمعی بر حسب جنسیت هدف از بررسی رابطه جنسیت دانشجویان با ابعاد هویّت جمعی، مقایسه میانگین متغیر وابسته در سطوح مختلف جنسیت است، یعنی میخواهیم میانگین ابعاد هویّت جمعی دانشجویان زن و مرد را با هم مقایسه کنیم. نتایج آزمون t نشان میدهد که میانگین نمرهی دختران و پسران در این متغیرها با هم تفاوت ندارد و با توجّه به سطح معناداری میتوان گفت، رابطه معناداری بین ابعاد هویّت جمعی و جنسیت وجود ندارد. جدول شماره (3): آزمون تفاوت میانگین ابعاد هویّت جمعی بر حسب جنسیت
آزمون تفاوت میانگین ابعاد هویت جمعی بر حسب وضعیت تأهل نتایج آزمون تفاوت میانگین ابعاد هویّت جمعی دانشجویان مجرد و متأهل بیانگر آن است که بین میانگین ابعاد هویّت جمعی پاسخگویان مجرد و میانگین ابعاد هویّت جمعی پاسخگویان متأهل تفاوت وجود ندارد. بنابراین رابطه میان ابعاد هویّت جمعی دانشجویان با وضعیت تأهل آنها تأیید نمیگردد.
جدول شماره (4): آزمون تفاوت میانگین ابعاد هویّت جمعی بر حسب تأهل
آزمون رابطه ابعاد هویت جمعی بر حسب سن برای سنجش میزان همبستگی دو متغیر سن و ابعاد هویت جمعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید، زیرا سطح سنجش هر دو متغیر در سطح فاصلهای میباشد. نتایج آزمون مذکور حاکی از آن است که میان دو متغیر تفاوت و رابطه معناداری وجود ندارد.
جدول شماره (5): نتایج ضریب همبستگی سن و ابعاد هویّت جمعی دانشجویان
تحلیل رگرسیون ساده در این تحقیق برای یافتن مدل و الگوی مناسبی که بر مبنای آن بتوان با توجّه به مقادیر متغیرهای مستقل اقدام به پیشگویی متغیر وابسته نمود، از تحلیل رگرسیونی استفاده شده است، زیرا دقّت و توانایی
جدول شماره (6): نتایج رگرسیون ساده سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّت جمعی دانشجویان کُرد و غیرِ کُرد
نتایج رگرسیون ساده متغیر سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّت جمعی در بین دانشجویان غیرِ کُرد نیز حاکی از آن است که حدود 9/1 درصد از اطلاعات هویّت قومی دانشجویان غیرِ کُرد در شاخص سرمایه فرهنگی آنها نهفته است. به بیان دیگر، متغیر سرمایه فرهنگی به تنهایی حدود 2 درصد از تغییرات متغیر هویّت قومی را تبیین میکند. نتایج رگرسیون ساده سرمایه فرهنگی و هویت ملّی غیرِکُردها نیز بیانگر آن است که متغیر سرمایه فرهنگی بدون کنترل کردن سایر متغیرها، حدود 16 درصد از تغییرات متغیر هویت ملّی را تبیین میکند. در مورد متغیر مستقل سرمایه فرهنگی و هویّت جهانی غیرِ کُردها نیز میتوان گفت متغیر سرمایه فرهنگی حدود 45 درصد از تغییرات متغیر هویّت جهانی را تبیین میکند. نکته قابل توجّه آن است که در میان متغیرهای وابستهای که متغیر مستقل «سرمایه فرهنگی» با آنها رابطه همبستگی دارد، متغیر سرمایه فرهنگی با متغیر هویّت قومی کُردها و هویّت جهانی غیرِ کُردها دارای بیشترین ضریبتعیین میباشد. به طوری که هویّت جهانی غیرِکُردها، هویّت قومی کُردها و هویّت جهانی کُردها به ترتیب به ضرایب تعیین (45)، (7/38) و (9/22) در رتبههای اوّل، دوم و سوم قرار دارند.
نتایج تحقیق نتایج توصیفی بیانگر آن است که بُعد غالبِ هویّتِ جمعی در میان دانشجویان کُرد، هویّتِ قومی، سپس هویّتِ جهانی است و در میان دانشجویان غیرِ کُرد، هویّتِ جهانی بُعد غالبِ هویّتِ جمعی میباشد و در هر دو گروه هویّتِ ملّی در سلسله مراتب ترجیحات هویّتی در جایگاه نازلی قرار دارد. نتایج آزمون فرضیهها بیانگر وجود رابطه معنادار و مثبت میان سرمایه فرهنگی و ابعاد هویّتِ جمعی است که مؤید نظریه آن دسته از اندیشمندانِ علوم اجتماعی است که بر این باورند محتوای هویّتِ هر فرد تحت شرایط زمانی و مکانی تغییرپذیر است و هویّت امری اجتماعی - تاریخی است و در زمانهای متفاوت نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند(Tajfel, 1981: 2). همچنین آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد که در میان دانشجویان کُرد، سرمایه فرهنگی بیشترین ضریب همبستگی و قدرتِ پیشبینی را با هویّت قومی دارد و در میان دانشجویان غیرِ کُرد، بیشترین ضریب همبستگی و قدرتِ پیشبینیِ سرمایه فرهنگی در رابطه با هویّت جهانی است. بنابراین نتایج تحقیق بیانگر آن است که در کشوری مانند ایران که با تنوّع قومی وسیع و تلفیقی از مؤلفههای جامعه سنتّی و مُدرن، تأثیر سرمایه فرهنگی تحتالشعاع متغیر قومیّت (برجستگی قومی) قرار دارد و این امر سبب گردیده که اقوام متفاوت (یعنی افرادی که در مناطقی زندگی میکنند که برجستگی قومیّتی در آنجا ملموس است و مناطقی که چنین شرایطی ندارند)، به لحاظ بُعد هویّتِ جمعی، متفاوت باشند. به طوری که هویّتِ جمعیِ غالبِ دانشجویانی که سرمایه فرهنگی بالایی دارند، ولّی کُرد میباشند، هویّتِ قومی است و هویّتِ جمعیِ غالبِ دانشجویانی که سرمایه فرهنگی بالایی دارند، ولّی غیرِ کُرد میباشند، هویّت جهانی است. این نتیجه بیانگرآن است که درجامعه نیمه سنّتی- نیمه مُدرنِ ایرانی، به دلیل حضور همزمان مؤلفههای جامعه سنتّی و مُدرن، نه تنها تأثیر سرمایه فرهنگی بر ابعاد هویت جمعی در همه گروهها یکسان نیست و تحت تأثیر قومیت میباشد، بلکه مؤلفههای جامعه سنتّی و مُدرن در راستای ساخت و برساخت هویّت در جدال و رقابتی تنگاتنگ با همدیگر هستند و منابع هویّتی چندگانهی سنّت و مُدرن هویّت افراد چنین جامعهای را شکل میدهند. از سوی دیگر، نتایج تحقیق حاضر از آن جنبه که بیانگر آن است که بین سرمایه فرهنگی و ابعاد هویت جمعی تفاوت و رابطه معنادار مثبت وجود دارد، مؤید نتایج تحقیقات ابراهیمی و بهنویی (1389)، شارعپور و خوشفر (1381) و نیازی و کارکنان (1386) میباشد، امّا از آن جنبه که بیانگر آن است که تأثیر سرمایه فرهنگی بر ابعاد هویت جمعی در جامعه ایران تحت تأثیر قومیت متفاوت میباشد، یک دستآورد جدید تلقی میگردد که سایر تحقیقات پیشین به آن دست نیافتهاند. همچنین نتایج تحقیق حاضر بیانگر و مؤید این موضوع است که به دلیل وجود تنوّع قومی از یک سو، و فرآیندها و پیامدهای جهانیشدن از سوی دیگر، هویّتِ ملّی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و هویّت قومی و هویّت جهانی از آن پیشی گرفتهاند و درسلسله مراتب ترجیحات هویّتی درجایگاه نازلی قرار دارد. بنابراین دولتمردان بایستی جهت حفظ ثبات کشور، یکپارچگی ملّت و دستیابی به مراحل عالی توسعه با تدوین برنامههای فرهنگی و اجتماعی مناسب سعی در تقویّت هویّت ملّی در کنار هویّت قومی نمایند.
منابع ابراهیمی، ق؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی، هویّت اجتماعی فردی و جمعی جوانان. مجله جامعهشناسی. سال اول، پیش شماره سوم، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. برگر، پ؛ و دیگری. (1387). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمه: ف، مجیدی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم. بشیریه، ح. (1387). دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران دوره جمهوری اسلامی. تهران: انتشارات نگاه معاصر. تامپسون، ج. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه: م، اوحدی. تهران: انتشارات سروش. توسلی، غ؛ و دیگری (1381). مناسبات قومی و رابطهی آن با تحول هویت جمعی. مجله جامعهشناسی ایران. دورهی چهارم، شماره3، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. حبی، ا و دیگران. (1389). جهانی شدن و هویّتهای محلی و جهانی دانشجویان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 2، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم. حسینزاده، م. (1388). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی در بین دانشجویان تبریز. فصلنامه مطالعات ملّی. شماره 10. دیلینی، ت. (1387). نظریههای کلاسیک جامعهشناسی.ترجمه: ب، صدیقی و دیگری. تهران: نشر نی. چاپ اول. شارعپور، م؛ و دیگری. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان. نامه علوم اجتماعی. شماره دوم، ناشر: انجمن جامعه شناسی ایران. عبداللهی، م. (1374). بحران هویت، هویت جمعی، دینامیسم و مکانیسم تحول آن در ایران. نامه علوم اجتماعی. شماره اول، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. علیزادهاقدم، م و دیگران. (1389). نقش آموزش در ارتقا شاخصهای هویت ملی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 9، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم. فکوهی، ن؛ و دیگری. (1381). بررسی مردمشناسانه شکلگیری هویت جمعی در میان دختران نوجوان ساکن اسلام آباد کرج. نامه انسانشناسی. دوره اول، صص 145-123. قادرزاده، اُ. (1388). هویت جمعی غالب کُردها در کشورهای ایران و عراق. رسالهی دکتری جامعهشناسی. تهران: دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. کارکنان، م؛ و دیگری. (1386). تبیین جامعهشناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویّت اجتماعی جوانان. فصلنامه مطالعات ملّی. سال هشتم، شماره3. کاستلز، اِ. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو. گلمحمدی، ا. (1386). جهانیشدن، فرهنگ، هویّت. تهران: نشر نی. چاپ اول. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی. چاپ اول. Bourdieu, P, Passero, Geancloude. (1990). Reproduction in education society and culture. Sage publication. Bourdieu, P. (1986) .The forms of capital. in j. G. Richardson, handbook of theory and research for sociology of education, greenwood press, new York Nakhaie, raze, Curtis, James (1998). Effects of class positions of parents and educational attainment daughters and sons. The Canadian review of sociology and anthropology. N;4 Sullivan. A. (2001). Cultural capital and educational attainment. Tajfel, Henry. (1981). Human group and social categories. Cambridge: Cambridge. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابراهیمی، ق؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی، هویّت اجتماعی فردی و جمعی جوانان. مجله جامعهشناسی. سال اول، پیش شماره سوم، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. برگر، پ؛ و دیگری. (1387). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمه: ف، مجیدی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم. بشیریه، ح. (1387). دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران دوره جمهوری اسلامی. تهران: انتشارات نگاه معاصر. تامپسون، ج. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه: م، اوحدی. تهران: انتشارات سروش. توسلی، غ؛ و دیگری (1381). مناسبات قومی و رابطهی آن با تحول هویت جمعی. مجله جامعهشناسی ایران. دورهی چهارم، شماره3، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. حبی، ا و دیگران. (1389). جهانی شدن و هویّتهای محلی و جهانی دانشجویان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 2، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم. حسینزاده، م. (1388). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی در بین دانشجویان تبریز. فصلنامه مطالعات ملّی. شماره 10. دیلینی، ت. (1387). نظریههای کلاسیک جامعهشناسی.ترجمه: ب، صدیقی و دیگری. تهران: نشر نی. چاپ اول. شارعپور، م؛ و دیگری. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان. نامه علوم اجتماعی. شماره دوم، ناشر: انجمن جامعه شناسی ایران. عبداللهی، م. (1374). بحران هویت، هویت جمعی، دینامیسم و مکانیسم تحول آن در ایران. نامه علوم اجتماعی. شماره اول، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران. علیزادهاقدم، م و دیگران. (1389). نقش آموزش در ارتقا شاخصهای هویت ملی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 9، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم. فکوهی، ن؛ و دیگری. (1381). بررسی مردمشناسانه شکلگیری هویت جمعی در میان دختران نوجوان ساکن اسلام آباد کرج. نامه انسانشناسی. دوره اول، صص 145-123. قادرزاده، اُ. (1388). هویت جمعی غالب کُردها در کشورهای ایران و عراق. رسالهی دکتری جامعهشناسی. تهران: دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. کارکنان، م؛ و دیگری. (1386). تبیین جامعهشناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویّت اجتماعی جوانان. فصلنامه مطالعات ملّی. سال هشتم، شماره3. کاستلز، اِ. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو. گلمحمدی، ا. (1386). جهانیشدن، فرهنگ، هویّت. تهران: نشر نی. چاپ اول. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی. چاپ اول. Bourdieu, P, Passero, Geancloude. (1990). Reproduction in education society and culture. Sage publication. Bourdieu, P. (1986) .The forms of capital. in j. G. Richardson, handbook of theory and research for sociology of education, greenwood press, new York Nakhaie, raze, Curtis, James (1998). Effects of class positions of parents and educational attainment daughters and sons. The Canadian review of sociology and anthropology. N;4 Sullivan. A. (2001). Cultural capital and educational attainment. Tajfel, Henry. (1981). Human group and social categories. Cambridge: Cambridge. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |