تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,857 |
بررسی جامعهشناختی تاکتیکهای موثر بر بازاریابی ویروسی و نقش آن بر رفتار خرید (مطالعه موردی فروشگاه زنجیرهای رفاه استان آذربایجانشرقی) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 4، شماره 10، اردیبهشت 1390، صفحه 125-137 اصل مقاله (578.62 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بیژن علمی1؛ مجتبی رمضانی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاکتیکهای موثر بربازاریابی ویروسی و نقش آن در رفتار خرید مشتریان میباشد. جامعه موردمطالعاتی شامل کلیه مشتریان شعبات فروشگاههای زنجیرهایرفاه استان آذربایجانشرقیمیباشد. در تهیه دادهها از طریق تحقیقات میدانی با استفاده از پرسشنامه بین 384 نفر به صورت تصادفی ساده در دوره زمانی 91-1390 صورت گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل و بررسی مدل مفهومی تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی و با نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج حاصله از تحلیل فرضیههای تحقیق، نشان داد که تاکتیکهای مورد بررسی تاثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مصرفکنندگان در خرده فروشی عمده دارد و همچنین موثرترین تاکتیک تاثیرگذار بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مشتریان خرده فروشان عمده عامل ارئه محصول و خدمات رایگان میباشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاکتیک بازاریابی ویروسی؛ رفتار مصرف کننده؛ فروشگاههای زنجیرهای رفاه؛ استان آذربایجان شرقی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی جامعهشناختی تاکتیکهای موثر بر بازاریابی ویروسی و نقش آن بر رفتار خرید (مطالعه موردی فروشگاه زنجیرهای رفاه استان آذربایجانشرقی) بیژن علمی1 مجتبی رمضانی2 تاریخ دریافت مقاله:2/11/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:31/11/1392 چکیده هدف تحقیق حاضر، بررسی تاکتیکهای موثر بربازاریابی ویروسی و نقش آن در رفتار خرید مشتریان میباشد. جامعه موردمطالعاتی شامل کلیه مشتریان شعبات فروشگاههای زنجیرهایرفاه استان آذربایجانشرقیمیباشد. در تهیه دادهها از طریق تحقیقات میدانی با استفاده از پرسشنامه بین 384 نفر به صورت تصادفی ساده در دوره زمانی 91-1390 صورت گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل و بررسی مدل مفهومی تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی و با نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج حاصله از تحلیل فرضیههای تحقیق، نشان داد که تاکتیکهای مورد بررسی تاثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مصرفکنندگان در خرده فروشی عمده دارد و همچنین موثرترین تاکتیک تاثیرگذار بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مشتریان خرده فروشان عمده عامل ارئه محصول و خدمات رایگان میباشد. واژگان کلیدی: تاکتیک بازاریابی ویروسی، رفتار مصرف کننده، فروشگاههای زنجیرهای رفاه، استان آذربایجان شرقی.
مقدمه دنیای امروز مملو ازتغییرات ودگرگونیهاست. تغییر در فناوری، تغییر دراطلاعات، تغییر درخواستههای مردم، تغییر در مصرف کنندگان و تغییر در بازارهای جهانی. اما از مهمترین تغییرات ایجاد شده در صحنه کسب و کار، تغییر در ارزشهای قابل عرضه به خریداران بوده است که به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمانهای فعلی شناخته میشود و سازمانهای پیش رو در هر صنعت موفقیت خود را مدیون توانایی در عرضه و ارائه ارزش بیشتر به خریداران در مقایسه با رقبایشان میدانند. یکی ازگستردهترین مفاهیم مورد پذیرش در رفتار مصرف کننده، ارتباط دهان به دهان استکه نقش مهمی را در شکلدهی رفتار و نگرش مصرف کننده بازی میکند(Brown & Reingen, 1987). بازاریابی ویروسی در علم بازاریابی اغلب برای توصیف توصیهها و پیشنهادهای مصرف کنندگان به یکدیگر استفاده میشود. سرعت و فقدان تعصبات تجاری به مارک محصول یا خدمت خاص، آن را به منبع اثربخش اطلاعاتی برای انتخابهای تجاری مصرفکنندگان تبدیلکرده است، بهخصوصدرمواردی که تجربه قبلی خرید محدود باشد(East et al, 2007). با وجود اهمیت و نفوذ ارتباط دهان به دهان در انتخابهای تجاری مصرفکنندگان، درصدکمی از این ارتباط دهان به دهان توسط کوششهای ترفیعی شرکت تحریک وترغیب میشود. درحالیکه پژوهشگران معتقدند تأثیر ارتباط دهان به دهان بر رفتارخرید مشتریان ازمنابع تحت کنترل آنها بیشتر است(Buttle, 1998). ارتباط دهان به دهان تأثیر بسزایی بر شکلدهی نگرشهای مصرف کنندگان، در زمینه تصمیمگیری خرید وکاهش ریسک مرتبط با خرید دارد با توجه به مطالب فوق ملاحظه میشود بازاریابی ویروسی امکان بهرهگیری از بازگشت مراجعین بیطرف یعنی مصرفکنندگان را فراهم میآورد. از آنجاییکه مشتریان تحت تاثیر، تاثیر خارقالعادهای بر تصمیم خریدمشتری جدید دارند، باید با شناسایی این تاکتیکهای موثر قدرت تاثیرپذیری مشتریان بالقوه را افزایش دهید(کشاورزی وهمکاران، 1391). دربازار رقابتی، مانند فروشگاههای زنجیرهای بنگاهی موفق خواهد بود که نه تنها امروز به صورت کامل نیازها و خواستههای مشتریان را تامین نماید، بلکه از همین امروز تغییرات در انتظارات آینده مشتریان را تحلیل و در مورد حصول به آنها برنامهریزی کند. برای پا برجا ماندن دراین عرصه رقابتی شرکتها باید برعوامل تصویر ذهنی مشتریان از فروشگاهیکه بر روی انتخاب فروشگاه وخرید نهایی تاثیر دارد توجه کنند. اهمیت رفتارخرید مصرفکنندگان درکشورهای دیگر از سالها قبل توسط بازاریان و خرده فروشان تشخیص داده شده و برهمین اساس و به منظور بالابردن سهم فروش، استراتژیها وتکنیکهای روانیمختلف بکارگرفته شده ومطالعات میدانی مهمی دراین مورد انجام شده است(Hodge, 2004). در این تحقیق به بیان این مسله پرداخته میشودکه تاکتیکهای موثر بر بازاریابی ویروسی کدامند و تاثیرآنها بررفتار خرید مصرفکنندگان خردهفروشهای عمده چگونه است وموثرترینتاکتیک دربازاریابی ویروسی و به نوبه آن تاثیر بر رفتار خرید کدام است؟ مبانی نظری تحقیق بازاریابی ویروسی فعالیتیکه در آن مصرفکننده اطلاعات بازاریابی مربوط به محصولات و خدمات را به مصرفکننده دیگری منتقل میکند» و یا « تلاش سازمان در جهت تشویق، تسهیل و گسترش ارتباطات بازاریابی در میان مصرف کنندگان. این نوع بازاریابی از طریق مشتریان وفادار صورت میپذیرد، لذا تلاش سازمان را در جهت وفادار ساختن مشتریان میطلبد. بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان نوعی از بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران بر میانگیزاند. این موضوع پدیده تازهای نیست و از قبل هم وجود داشته است و بازاریابان امروزی فقط یاد میگیرند که چگونه از این تکنیک استفاده کنند، آن را وسعت ببخشند و در بهبود آن بکوشند. بازاریابی ویروسی نوعی انتقال دهان به دهان پیام توسط افراد استکه ازاین طریق برخی ازپیامهای بازاریابی مربوطبه شرکت، برند و یامحصولات شرکت ازطریق ابزارهای رسانهای عمومی (غالباً اینترنت) در سطح گستردهای بین عموم جامعه منتشر میشود(Kaplan & Haenlein, 2011). اصطلاح" بازاریابی ویروسی "توسط استیو جوستون (ابداع کننده هات میل) خلق شد. وی بازاریابی ویروسی را این گونه تعریف میکند: «هر استراتژی که افراد را تشویق کند تا یک پیام بازاریابی را برای دیگران ارسال کنند و پتانسیلی برای رشد، ارائه و نفوذ پیام فراهم آورند.» با این وجود، محققان دیگر دیدگاه محدودتری نسبت به بازاریابی ویروسی دارند و بر این باور هستند که بازاریابی ویروسی نسخه الکترونیکی گسترش شفاهی توصیههای مردم استکه در بافت اینترنت بنیان گسترش مییابد. از مزایای مهم بازاریابی ویروسی ساده بودن، هزینههای پایین، هدفگیری خوب و سرعت پاسخ بالای آن میباشد. این نحوه ارتباطگیری یک پدیده جهانی استکه اطلاعات را با جنبههای مثبت ومنفی دهان به دهان پخش میکند(Shankar et al, 2003). و انتشار خبر ازکنترل بازاریاب یا مدیر برند خارج میشود درمجموع بازاریابی ویروسی روی امکانات نفوذ به مشتریان از طریق پیشنهادهای اینترنتی تاکید میکنند(Brodin, 2000). به طورکلی مفهوم بازاریابی ویروسی این است که، بازاریابها میتوانند با نفوذ پر قدرت در شبکههای بین شخصی الکترونیکی به ترویج فروش و برند خود بپردازند. مزیت بازاریابی ویروسی این استکه منجربه یک رابطه برابر مشتری بامشتری میشود و رابطه قدیم شرکت بامشتری نیستکه موجب جلب توجهگیرنده پیام شده، در او علاقه ایجادمیکند و درنهایت موجب رسوخ در مشتری و فروش محصول میشود(Bruyn & Lilien, 2008). هدف اصلی بازاریابی ویروسی استفاده از ارتباطات مشتری با مشتری در مقابل ارتباطات شرکت با مشتری جهت منتشرکردن اطلاعات درباره محصول یا خدمت که درنتیجه آن به سرعت و با هزینه پایین بیشترین تاثیر در بازار به وجود آید(Krishnamurthy, 2001). به عبارتی بازاریابی ویروسی این امکان را فراهم میکندکه ارتباطات ازحالت "بازاریاب مصرفکننده" به طرف "مصرف کننده- مصرف کننده" جا به جا شود. در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام میشود. استراتژی موثر در بازاریابی ویروسی بر رفتار خرید مصرف کنندگان در خرده فروشیهای بزرگ رفتار خرید مصرفکننده شامل فرآیندهای روانی و اجتماعی گوناگونی استکه قبل و بعد فعالیتهای مربوط به خرید و مصرف وجود دارد. در ورای هرعمل خریدیک فرآیند مهم تصمیمگیری نهفته استکه باید بررسی شود. مراحلیکه خریدارطی میکند تا تصمیم بگیردکه چه نوع محصولات وخدماتی راخریداریکند فرآیند تصمیمگیری خرید نامیده میشود(هاوکینز و همکاران، 1385). لسکویک[1] وهمکاران(2007) یک تجزیه وتحلیل ازیک شبکه توصیه شخص به شخص متشکل از 4 میلیون نفر ارائه کردندکه 16 میلیون توصیه در خصوص نیم میلیون محصول صورت دادند. به گفته آنها درک بیشتری از زمینههای کارکردی بازاریابی ویروسی و موثرتربودن خصوصیات محصول وخدمت، مورد نیاز است. اهمیت این موضوع دراین استکه استفاده نامناسب از بازاریابی ویروسی میتواند باایجاد نگرش نامطلوب نسبت به محصولات همراه شود. حلقه مفقوده در اینجا یک تجزیه و تحلیل بازاریابی ویروسی استکه الگوهای سیستماتیک درطبیعت اشتراک دانش، ترغیب افراد تاثیرگذار و دریافتکنندگان شبکههای اجتماعی آنلاین را برجسته نماید(Leskovec et al, 2007). بدلیل اینکه مصرفکنندگان نمیتوانند تمامیاطلاعات موجود درزمینه تصمیمات خرید را پردازشکنند اغلب اقدام به سادهسازی فرآیندجستجوی اطلاعات وتصمیمگیری میکنند. درهمین راستا ارتباط دهان به دهان باکاهش مقدار اطلاعاتی که باید جمعآوری وپردازش شود به فرآیندتصمیمگیری خرید کمک خواهدکرد(Duhan et al, 1997). زیرا به جای توجه بهمنابع مختلف برای جمعآوری وپردازش اطلاعات، میتوان تنها بهاطلاعات حاصل از ارتباط دهان به دهان اکتفاکرد. هاینز(2011) درتحقیقی استراتژهای بازاریابی ویروسی را درچهار بعدمحصول یاخدمات رایگان، ویژگی متمایز، ایجاد خشنودیهای فوری و پاداش یا تخفیف معرفی کرد(Hinz, 2011).
محصول یا خدمات رایگان دربسیاری ازتاکتیکهای بازاریابی ویروسی ترغیب توجهمشتریان بوسیله محصولاتیا خدمات رایگان میباشد. دادن محصولات کمهزینه مانند تیشرت یا لوازم تحریر وسایلهای بازی ارزانقیمت اغلب میتواند منجر به فروش شود. جمعآوری دادههای مصرفکنندگان و ایجاد پایگاه اطلاعاتی ازمشتریان بالقوه با نام تجاری مشخص نیز یکی از روشهای این نوع تاکتیکها میتواند باشد.
ویژگی متمایز دراین تاکتیک پیامها برای مخاطبین براساس تمایلات فطری آنان طراحی میشود. در این استراتژی سعیمیشود به چیزهای بپردازندکه درشرایط عادی نمیتوان به آنها دسترسی داشت بعنوان مثالکلوبهای گفتگو، پیشنهاد محصولات یا خدمات ویژه و جدید قبل از اینکه در عموم معرفی شود. البته زمانی این تاکتیک اثربخش خواهد بودکه ازحالت بویژه و منحصر بفرد بودنش خارج نشود. ویژگی متمایزکالا یا خدمات میتواند مواردی چون داشتن پرستیژ، راحتی بیشتر، اثر بهتر و یا ارزش پولی بیشتر باشد.
ایجاد خشنودی های آنی امروزه، یکی از بحث برانگیز مبحث بازاریابی ویروسی تاکتیکهای ایجاد خشنودهای فوری در حین خرید کالا و ارتباط سه جانبه بین مشتری و فروشنده و کالا میباشد. ایجاد خشنودی فوری از نظر روانشناسی موجب برانگیختگی عاطفی و شکستن جو رسمی و ارتباط عاطفی در حلقههای سه جانبه مشتری کالا و فروشنده میباشد. درکسب وکار جهان، مدیریت تشخیص میدهدکه مشتریان هستهی کسب وکار هستند و موفقیت شرکتها بستگی به مدیریت ارتباط با مشتری به صورت اثربخش دارد. در نتیجه، یکی از اهداف اولیه که مدیران به کارمندانشان میگویند این است که "همیشه حق با مشتریان است." همه اهداف بر روی یک هدف نهاییکه «ساختن خشنودی مشتریان است» متمرکز شده، به دلیل اینکه آنها رونق کسب وکار را نگه میدارند. مشتریان خشنود وحفظ شده (وفادار) موجب جذب دیگر مشتریان بالقوه برای شرکت خواهند بود.
پاداش یا تخفیف ابزاری استکه ارزش فوقالعاده یاانگیزههایی را برایمحصولات فروشنده، توزیعکننده یا مصرفکننده نهایی به وجود میآورد که هدف اولیه آن فروش فوری است(Terawatanavong et al, 2007). در این نوع تاکتیک درگیری ذهنی مشتری درهنگام خرید را کمترکرده، احساس پیروزی درمعامله به خریدارمیدهد و موجب جلب رضایت مشتری میشود(کشاورزی و همکاران، 1391). پاداش یکی از ابزارهای ترفیع فروش میباشد. ترفیع فروش یک ابزار سرعت بخش است که برای حداکثر کردن فروش مشتریانی است که از طریق تبلیغات تحت تأثیر قرار نمیگیرند. این تاکتیک میتواند سبب ادامه ارتباط بیشتر مشتری با فروشگاه گردد. در این تحقیق پادش این گونه تعریف شده است: درک مشتری از مزایای قابل لمسی که فروشگاه در اختیار مشتریان قرار میدهد(صمدی و همکاران، 1388).
انواع بازاریابی ویروسی ویروسی ارزشی: در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم میشوند. فرد "الف" محصولی را امتحان میکند و آن را خوب مییابد، پس او به فرد "ب" میگوید که او نیز این محصول را امتحان کند. دراین حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تامنجر به ترغیب افراد شوند. درواقع استفاده از این جملهکه "این موضوع را برای دوستان خود به صورت رایگان ارسالکنید" یک محصول را ویروسی نمیکند، بلکه آنها فقط به استفادهکنندگان اجازه میدهند تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند. ویروسی حیلهای: افراد به دلایل زیادی، از طریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول میکنند. ویروسی حیاتی: افراد میخواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژهای نیاز دارند. فرد "الف" میخواهد در تجربه یک محصول با فرد "ب" شریک شود و فرد "ب" نیاز به محصول دیگر دارد و ... نرمافزار آکروبات (acrobat) وسایت ای-بی (ebay) مثالهایی ازاین دستهاند. در این حالت استفادهکننده بایستی احساس کندکه آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیزداشته باشد. ویروسی مارپیچی: افراد میخواهند تا در تجربیات شاد، و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد "الف" میخواهد تجربه خود را با فرد "ب" در میان بگذارد، به خاطر این که او فکر میکند که فرد "ب" نیز آن موضوع را مثل خودش شاد، و یا جالب میداند. ذکر این موضوع لازم است که محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند. ویروسی ناخوشایند: افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار میدهند. فرد "الف" محصول را امتحان میکند و در مییابدکه محصول خیلیبدی است سپس او مانع استفاده فرد"ب" ازاین محصول میشود. کسیکه محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد میکند که مطابق با نظر و سلیقه استفادهکننده نیست یا محصولاتی که استفادهکننده حالت مزورانهای را در آن محصول مشاهده میکند، این نوع ویروس را ایجاد میکند. نتیجه آنکه برای ویروسی ساختن بایستی نوع آن را در نظر داشت. شرکتها باید سعی کنند تا نیازها و خواستههای استفادهکنندگان خود را شناسایی و برای برآورده ساختن و ارضای آن نیازها و خواستهها، محصولاتی را ایجاد کنندکه منجربه یک تجربه مثبت در استفادهکننده شود. مطابق با بررسیهای صورت گرفته به طور متوسط استفادهکنندگان بر خط، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه میکنند و این پویایی، قدرت بازاریابی ویروسی است.
مشکلات بازاریابی ویروسی کنترل نام و نشان تجاری: این که شرکت، کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد. شرکت نمیداندکه در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. در نتیجه، بسیاری از پیامها ممکن است توسط افرادی غیر ازمخاطبان هدف به پایان برسد. علاوه براین در بعضی موارد افراد ممکن است، پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث ادراک متفاوت افراد از نام و نشان تجاری شرکت شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است. رشد بدون نمودار (نگاره): بازاریابی ویروسی میتواند به مسیرهای رشد غیرقابل پیشبینی منجر شود. این موضوعکه چنین رشدی مورد انتظار شرکت بوده یا خیر و این که حتی اصلاً شرکت خواستار این رشد بوده یا نه، به درستی مشخص نمیشود. چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در مسیر استراتژیک شرکت شود که میتواند به صورت معمایی حل نشده در آید. فقدان سنجش و اندازهگیری: شرکت همیشه نمیتواند فردی را که پستهای الکترونیک را دریافت میکند و آنچه را که انجام میدهد، پیگیری کند. در بسیاری از موارد مشخص کردن این که چه افرادی خدمات شرکت را انتخاب کردهاند، از طریق تکنیکهای بازاریابی ویروسی امکانپذیر نیست. تهدید روابط شخصی: اگر این نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند، میتواند در ابعاد وسیع باعث خدشهدار کردن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور ناخواسته، میتواند روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است، تضعیف کند که این موضوع ممکن است باعث ازدست دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شودکه این پیام ناخواسته را برای فرد ارسال کرده است.
ده روش موثر برای بازاریابی ویروسی بازاریابی ویروسی به مردم این امکان را میدهد تا ازمحصولات وسرویسهای شما به صورت رایگان استفاده کنند. این امکان درجهت چند برابر کردن و سرعت بخشیدن به فروش شما دراینترنت بسیار موثر خواهد بود. ایده پنهان در بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزهای در اختیار دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران، قرار میدهید. - بهدیگران اجازه دهید ازمقالههای شما برای استفاده در وبسایت، مجله الکترونیکی، خبرنامهها وکتب الکترونیکی خود بهرهمند شوند. منبع و امکان چاپ مجدد مقاله را در انتهای آن قرار دهید. - اجازه دهید دیگران از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه برای فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنند. - اجازه دهید دیگران از صفحه تبادل نظر online شما روی وبسایت خود استفاده کنند. بعضی افراد این صفحه را در اختیار ندارند، میتوانید در ازای اجازه استفاده دیگران از این صفحه، بنر خود را در بالای صفحه اضافه کنید. - به دیگران اجازه دهید بر روی سرور شما وبسایتی به رایگان ایجاد کنند. به ازای فضای رایگانی که در اختیار آنها قرار میدهید، از فضای تبلیغاتی وبسایتهای آنان استفاده کنید. - به دیگران اجازه دهید لینک سایت خود را در دفترچه راهنمای رایگان وبسایت، شما قرار دهند و در مقابل از آنها بخواهید لینک وبسایت شما را در وبسایت خود قرار دهند. - سرویسهای online رایگانی مانندEmail رایگان، ثبت رایگان در موتورهای جستجوگر و ... در وبسایت خود ارایه نمایید. به دیگران اجازه دهید از این سرویسها در وبسایت یا مجله الکترونیکی خود بهره گیرند. - به دیگران اجازه دهید نرمافزارهای رایگان شما را به دوستان خود هدیه دهند. فراموش نکنید تبلیغات خود را در داخل برنامهها قرار دهید. - امکان بهرهگیری ازنمونه طرحهای گرافیکی وبسایت و یا خبرنامه را برای دیگران فراهم آورید تا از آنها استفاده نموده یا به دیگران هدیه دهند، شما فقط تبلیغات خود را در آنها بگنجانید. - اگر کتاب الکترونیکی دارید، به دیگران اجازه دهید تبلیغات خود را به رایگان در آن اضافه کنند. به یاد داشته باشید با این کار، آنها کتاب الکترونیکی شما را در اختیار بازدیدکنندگان وبسایت خود یا مشترکین مجله الکترونیکی خود قرار میدهند. - امکان استفاده از کتاب الکترونیکی خود را برای دیگران فراهم آورید. اجازه دهید دیگران کتاب الکترونیکی شما را به بازدیدکنندگان خود ارایه نمایند. بازدیدکنندگان جدید نیز باید بتوانند کتاب را در اختیار دیگران بگذارند. ادامه این کارموجب پخش شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و درحقیقت تبلیغ شما و محصولات و خدمات شما در اینترنت میشود.
مدل مفهومی تحقیق
شکل شماره (1): مدل مفهومی تحقیق فرضیهها 1. ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی نقش مثبتی دارد. 2. ارائه ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی نقش مثبتی دارد. 3. ایجاد خشنودیهای فوری بر بازاریابی ویروسی نقش مثبتی دارد. 4. ارائه پاداش یا تخفیف بر بازاریابی ویروسی نقش مثبتی دارد.
روش تحقیق این تحقیق ازبعد هدفکاربردی و ازنظر چگونگی بدست آوردن دادههای مورد نیازتوصیفی- پیمایشی میباشد و همچنین به بررسی روابط بین متغیرها در فروشگاههای زنجیرهای رفاه استان آذربایجانشرقی است، بنابراین از نوع پژوهشهای همبستگی است.
جامعه آماری و روش نمونهگیری جامعه آماری دراین پژوهش مشتریان 6 شعبه از فروشگاههای زنجیرهای رفاه استان آذربایجانشرقی میباشد. جدول شماره (1): پراکنش جامعه آماری تحقیق
عناصر نمونه از هر واحد به طور تصادفی انتخاب شده است. حجم نمونه برای برآورد نسبت مورد نظر در جامعه از طریق فرمول زیر محاسبه شده است:
که در آن عدد بحرانی توزیع نرمال در سطح است. در تحقیق حاضر ضریب اطمینان 95/0 فرض شده است. 95/0a=-1 05/0a= 25/0a/2= 96/1 Za/2= حجم نمونه=n واریانس جامعه=(p-q) P: پارامترمجهولیکه چون هیچگونه مطالعهای قبلاً دراین خصوص انجام نشده است لذا اطلاعاتی در خصوص برآورد آن در دست نبوده و بر این اساس مقدار آن در فرمول 5/0 قرار میدهیم، یعنی حاصل ضرب 25/0(p.q)=، حداکثر واریانس مد نظر قرار داده شده است(آذر، 1387). :e دقت برآورد یا حداکثرخطای حدی استکه درتحقیق حاضرمقدار آن 05/0 درنظرگرفته شده است. بر این اساس حجم نمونه عبارتست از:
برای رسیدن به 384 پرسشنامه تکمیل شده، محقق تعداد 400 پرسشنامه بین مشتریان توزیع نموده است. ابزار گردآوری دادهها برای گردآوری دادههای مورد نیاز در این پژوهش، از پرسشنامۀ استفاده شده است. در تهیه پرسشنامه از سعی شده است سئوالات استاندارد صاحبنظران و نویسندگان مختلف در این زمینه استفاده شود که در مجموع پس از بررسی و مطالعه پرسشنامه شامل 25 سؤال و در قالب مقیاس پنج گزینهای لیکرت تنظیم شده است.
روایی و پایایی برای اعتبار پرسشنامه باوجود استفادهی مکرر درتحقیقات انجام گرفته درخارج، ازدیدگاه صاحبنظران مدیریت درداخلکشور نیز استفاده شد و باتوجه به اجماع نظرها این پرسشنامه دارای اعتبارمحتوایی است. همچنین برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار آماری علوم اجتماعی استفاده شد که در نهایت ضریب آلفای کرونباخ مجموعه عنوانهای پرسشنامه معادل 816% میباشد. با توجه به این که ضریبآلفای بیش از 70 درصد قابل پذیرش است، میتوان نتیجه گرفتکه پرسشنامه از پایایی بالای برخوردار است.
روش تجزیه و تحلیل به منظورتجزیه وتحلیل آزمون فرضیههایتحقیق از روشهای آماری استنباطی متناسب استفاده شد.
تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق در ارتباط با فرضیه اول مبنی بر تاثیر ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی، یافتههای زیر بدست آمده است. جدول (2) تجزیه و تحلیل یافتهها را نشان میدهد.
جدول شماره (2): آزمون t بین ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی
یافتههای بدست آمده در جدول (2) نشان میدهد که t محاسبه شده (7.77) در سطح اطمینان 95 درصد بادرجه آزادی 161 از t جدول (1.96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، براین اساس ارائه محصول یا خدمات رایگان بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد. در ارتباط با فرضیه دوم مبنی بر تاثیر ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی، یافتههای زیر بدست آمده است. جدول (3) تجزیه و تحلیل یافتهها را نشان میدهد.
جدول (3): آزمون t بین تاثیر ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی
یافتههای بدست آمده در جدول (3) نشان میدهد که t محاسبه شده (5.65) در سطح اطمینان 95 درصد با درجه آزادی 161 از t جدول (1.96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش ومیانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، براین اساس ارائه ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد. در ارتباط با فرضیه سوم مبنی بر تاثیر ایجاد خشنودیهای فوری بر بازاریابی ویروسی، یافتههای زیر بدست آمده است. جدول (4) تجزیه و تحلیل یافتهها را نشان میدهد.
جدول (4): آزمون tبین خشنودیهای فوری بر بازاریابی ویروسی
یافتههای بدست آمده در جدول (4) نشان میدهدکه t محاسبه شده (5.67) درسطح اطمینان 95 درصد بادرجه آزادی 161 از t جدول (1.96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، بر این اساس ایجاد خشنودیهای فوری بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد. درارتباط با فرضیه چهارم مبنی برتاثیر ارائه پاداش یا تخفیف بربازاریابی ویروسی، یافتههای زیربدست آمده است. جدول (5) تجزیه و تحلیل یافتهها را نشان میدهد.
جدول (5): آزمون t بین تاثیر ارائه پاداش یا تخفیف بربازاریابی ویروسی
یافتههای بدست آمده در جدول (5) نشان میدهدکه t محاسبه شده (5.67) در سطح اطمینان 95 درصد بادرجه آزادی 161 از t جدول (1.96) بزرگترشده است، بنابراین تفاوت میانگین نگرش و میانگین طبقات از لحاظ آماری معنادار است، بر این اساس ارائه پاداش یا تخفیف بر بازاریابی ویروسی تاثیر مثبتی دارد.
نتیجهگیری و بحث عواملیکه بر رفتار مصرف کننده تأثیر دارند، در فرهنگهای مختلف متفاوت میباشند و برای اجرای یک برنامه بازاریابی ویروسی موفق بایستی این عوامل شناسایی شوند و توسط تیم بازاریابی در طراحی طرح، بازاریابی ویروسی مورد استفاده قرار گیرند(Robinson, 2004). در این تحقیق چهار تاکتیک کلیدی مؤثر بر بازاریابی ویروسی مورد آزمون قرارگرفت که نتایج تحقیقات نشان داد تاکتیکهای ارائه محصول یاخدمات رایگان، ارائه پاداش یا تخفیف، ایجاد خشنودیهای فوری و ارائه ویژگیهای متمایز بر بازاریابی ویروسی موثر میباشدکه در رفتار خرید مشتریان خرده فروشی تاثیرگذار است. همانطوریکه ازیافتههای تحقیق بدست آمد ارائه محصول یا خدمات به صورت هدیه موجب ترغیب مشتریان، استراتژی موثری دربازاریابی ویروسی میشود. سازمان مدیریت برنامهریزی استراتژیک وتوسعه کسب وکار درسال 1391 طی تحقیقی در سازمان خدمات پس از فروش سایپا به این نتیجه رسیدکه ارائه اشانتیون و خدمات رایگان پس از فروش یکی از موثرترین تاکتیکهای بازاریابی ویروسی میباشد که با نتایج این تحقیق همخوانی دارد. هاینز(2011) نیز در نتایج تحقیقاتش ارائه خدمات و محصولات رایگان درمحل خرید را یکی ازتاکتیکهای موثر برجلب افکار مشتری و رضایت قلبی آنان ومهمتر اینکه موجب برانگیختگی مشتری در جذب مشتریان دیگر تحلیل کرد. دادن ارائه محصول یا خدمات رایگان در محل خرید میتواند ابزار بسیار موفقیتآمیزی برای افزایش فروش باشد. پیشنهاد میشود هدایای متنوعی برای برگشتن دوباره مشتریان درنظر گرفته شود. تخفیفهای غافلگیرکننده برای گروهی ازکالاها در زمانهای ازپیش تعیین شده درنظر گرفته شود. بازدیدکنندگان را برای خرید سریع با اعلام زمان اتمام دوره تخفیف یا ارائه هدیه تشویق کنند. با ارائه کارتهای هدیه الکترونیکی، کارت خرید از فروشگاهها، سفرکارت و یا لوازم خانگی برای مشتریان ایجاد انگیزه نمایید.
منابع صمدی، م؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه بین تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی فروشگاههای زنجیرهای و رفتار خرید مشتریان. نشریه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران. دوره 2، شماره 1. ص 207-206. هاوکینز، د؛ و همکار. (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه: ا، روستا و همکار. تهران: انتشارات سارگل ص، 240. Brown J. J, Reingen P. H. (1987). Social ties and word of mouth referral behavior. Journal of Consumer Research. Vol. 14, pp. 350- 362. Buttle F. A. (1998). Word of mouth: understanding and managing referral marketing. Journal of Strategic Marketing. Vol. 6, pp. 241- 254. Duhan D. F, Johnson S. D, Wilcox J. B, Harrell G. D. (1997). Influence on consumer use of word-of-mouth recommendation sources. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 25, No. 4, pp. 283-295. East R, Hammond K, Wright M (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi category study. International journal of research in marketing. Vol. 24, pp. 175-184. Hinz, Oliver / Skiera, Bernd / Barrot, Christian / Becker, Jan. (2011). Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison. Journal of Marketing. 75 (6), 55-71. [Download] (Marketing Science Institute/H. Paul Root Award 2011, Finalist) Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Journal of Business Horizons. Vol.54, PP: 253-263. Lescovec. J. and Others. (2007). The Viral Marketing of Dynamic. ACM: Web on the Transaction, No.1, Articl 5.1, p. 148. Phares, E. J. (2001). Locus of Control. The Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science, Vol. 2. W. Edward Craighead and Charles B. Nemeroff, editors. John Wiley & Sons. Pp. 889-891.
1. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران. 2. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران. E-mail: mojtabaramezani@ut.ac.ir
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
صمدی، م؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه بین تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی فروشگاههای زنجیرهای و رفتار خرید مشتریان. نشریه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران. دوره 2، شماره 1. ص 207-206. هاوکینز، د؛ و همکار. (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه: ا، روستا و همکار. تهران: انتشارات سارگل ص، 240. Brown J. J, Reingen P. H. (1987). Social ties and word of mouth referral behavior. Journal of Consumer Research. Vol. 14, pp. 350- 362. Buttle F. A. (1998). Word of mouth: understanding and managing referral marketing. Journal of Strategic Marketing. Vol. 6, pp. 241- 254. Duhan D. F, Johnson S. D, Wilcox J. B, Harrell G. D. (1997). Influence on consumer use of word-of-mouth recommendation sources. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 25, No. 4, pp. 283-295. East R, Hammond K, Wright M (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi category study. International journal of research in marketing. Vol. 24, pp. 175-184. Hinz, Oliver / Skiera, Bernd / Barrot, Christian / Becker, Jan. (2011). Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison. Journal of Marketing. 75 (6), 55-71. [Download] (Marketing Science Institute/H. Paul Root Award 2011, Finalist) Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Journal of Business Horizons. Vol.54, PP: 253-263. Lescovec. J. and Others. (2007). The Viral Marketing of Dynamic. ACM: Web on the Transaction, No.1, Articl 5.1, p. 148. Phares, E. J. (2001). Locus of Control. The Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science, Vol. 2. W. Edward Craighead and Charles B. Nemeroff, editors. John Wiley & Sons. Pp. 889-891.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 968 |