تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,156 |
فراتحلیل تحقیقات انجام گرفته در زمینه درگیریهای دسته جمعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 4، شماره 12، آبان 1390، صفحه 7-22 اصل مقاله (805.88 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
صمد عابدینی1؛ جعفر ابراهمی2؛ پروین قلیزاده3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، استادیار گروه علوم اجتماعی؛ خلخال- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، گروه علوم اجتماعی؛ خلخال- ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیبهایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد بوجود میآوردکه این امر با زمینهسازی برای ایجاد نزاع و تنشهای بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر میسازد. فراتحلیل حاضر، کوششی برای تحلیل مجدد مجموعهای از پژوهشهای آسیبشناختی در زمنیه عوامل موثر بر نزاع دسته جمعی است. روش این پژوهش از نوع فراتحلیل است، این پژوهش از نظر نوع پژوهش، همبستگی و از نظر روش پژوهش، توصیفی محسوب میشود و تعداد هفت تحقیق انجام یافته در زمینه نزاع دسته جمعی در این تحقیق مورد مطالعه قرارگرفتهاند. مطالعه منابع دست اول در زمینه موضوع تحقیق، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات این پژوهش را تشکیل میدهد. پس از تبدیل آمارهها به Z و برآورد اندازه اثر، روش هدجس مورد استفاده قرار گرفت. تفسیر اندازههای اثر برمبنای رویکرد کوهن (1977) انجام شده است. یافتههای پژوهشی نشان میدهد که میزان تاثیر سن، جنسیت، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، عوامل مختلف (از قبیل پرخاشگری، احساس محرومیت، آنومی، اختلافات فرهنگی، اختلافات ملکی، تعلق قومی و قبیلهای) و تحصیلات در گرایش به نزاع دسته جمعی تاثیر متفاونی دارند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فراتحلیل؛ اندازه اثر؛ نزاع دسته جمعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فراتحلیل تحقیقات انجام گرفته در زمینه درگیریهای دسته جمعی دکتر صمد عابدینی[1] جعفر ابراهیمی[2] پروین قلیزاده[3] تاریخ دریافت مقاله:24/3/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:31/11/1392 چکیده پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیبهایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد بوجود میآوردکه این امر با زمینهسازی برای ایجاد نزاع و تنشهای بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر میسازد. فراتحلیل حاضر، کوششی برای تحلیل مجدد مجموعهای از پژوهشهای آسیبشناختی در زمنیه عوامل موثر بر نزاع دسته جمعی است. روش این پژوهش از نوع فراتحلیل است، این پژوهش از نظر نوع پژوهش، همبستگی و از نظر روش پژوهش، توصیفی محسوب میشود و تعداد هفت تحقیق انجام یافته در زمینه نزاع دسته جمعی در این تحقیق مورد مطالعه قرارگرفتهاند. مطالعه منابع دست اول در زمینه موضوع تحقیق، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات این پژوهش را تشکیل میدهد. پس از تبدیل آمارهها به Z و برآورد اندازه اثر، روش هدجس مورد استفاده قرار گرفت. تفسیر اندازههای اثر برمبنای رویکرد کوهن (1977) انجام شده است. یافتههای پژوهشی نشان میدهد که میزان تاثیر سن، جنسیت، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، عوامل مختلف (از قبیل پرخاشگری، احساس محرومیت، آنومی، اختلافات فرهنگی، اختلافات ملکی، تعلق قومی و قبیلهای) و تحصیلات در گرایش به نزاع دسته جمعی تاثیر متفاونی دارند. واژگان کلیدی: فراتحلیل، اندازه اثر، نزاع دسته جمعی.
بیان مساله نزاع بطور اعم و صورت جمعی آن بطور اخص در هرجامعهای همیشه بعنوان یکی از مسائل اجتماعی مطرح بوده است و در صورتیکه عمومیت پیدا نموده و موجبات جریحهدار شدن افکار عمومی گردد به عنوان یک جرم از لحاظ جامعهشناختی بدان پرداخته میشود. پدیده نزاع و درگیری در جامعه از آن دسته آسیبهایی است که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود میآورد که این امر با زمینهسازی برای ایجاد نزاع و تنشهای بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر میسازد و همواره مواجهه با آن مورد توجه متولیان نظم و امنیت اجتماعی بوده است (پورافکاری، 1383: 3). وقوع جرائم مختلف در اجتماع از جمله نزاع اگر تمام علت سلب یا کاهش امنیت اجتماعی به حساب نیاید، بدون تردید یکی از مهمترین علل آن میباشد. در واقع رابطۀ وقوع جرم و امنیت اجتماعی رابطهای معکوس میباشد. هرچه جرائم بیشترگردد امنیت اجتماعی کمتر میشود. از همین رو باید مقابله با پدیدههای ناامنی از قبیل نزاع دسته جمعی را مساوی با تلاش برای ایجاد امنیت اجتماعی جامعه تلقی نمود. امنیت را در ابعاد و زوایای مختلفی ازجمله بعد عینی (امنیت واقعی) و بعد ذهنی (احساس امنیت) میتوان بررسی و تحلیل کرد، بعبارتی وقوع نزاع دسته جمعی علاوه بر سلب امنیت فیزیکی و عینی افراد جامعه، زمینهساز سلب امنیت ذهنی و آسایش اجتماعی اعضای یک جامعه نیز محسوب میگردد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که ضریب امنیت شهروندان ایرانی بیشتر از ضریب امنیت شهروندان استرالیایی و انگلیسی است، اما احساس امنیت شهروندان ایرانی کمتر از احساس امنیت شهروندان استرالیا و انگلیس میباشد. نتیجه این که احساس امنیت اگرچه با میزان جرم یا ضریب امنیتی موجود در جامعه ارتباط دارد، ولی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد(نشریه امنیت، 1379: 12). تحقیقات زیر برای تحلیل انتخاب شدند: 1. شریعتی و همکاران (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تمایلات بالقوه به نزاعهای دسته جمعی در شهرستان خدابنده. 2. عنبری و همکاران (1388). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر میزان گرایش به نزاع دسته جمعی (مورد مطالعه شهر اهواز). 3. امینی و نظری (1386). تبیین جامعهشناختی میزان گرایش به نزاع دسته جمعی در استان ایلام. 4. صادقنیا و همکاران (1389). میزان گرایش به نزاع جمعى درمیان مردان 15 تا 65 سال شهرستان بویراحمد و عوامل مؤثر بر آن. 5. رضائی و بحرینی (1388). مطالعه رابطه عوامل فرهنگى اجتماعى با نزاعهاى دسته جمعى، قومى و قبیلهاى در شهرستان لردگان. 6. نایبی و جسورخواجه(1388). ریشهیابی نزاعهایدسته جمعی (موردمطالعه روستاهایکویچ و افشرد از توابع بخش خواجه در استان آذربایجانشرقی). در مجموع تحقیق حاضر به دنبال پاسخگوئی به سوالهای اصلی زیر میباشد: کدام عوامل بیشترین تاثیر را بر روی نزاع دسته جمعی دارد؟ توزیع متغیرها در تحقیقات مورد بررسی به چه شکلی میباشد؟ رابطه بین اندازه اثر تحقیقات صورت گرفته چگونه است؟ میانگین اندازه اثر در پژوهشهای صورت یافته چگونه است؟ گفتنی است که تعریف اندازه اثر به شرح ذیل است: «اندازهی اثر» در آمار، مقداری است که رابطهی بین دو متغیر را بیان میکند. در آزمایشات علمی علاوه بر این که ما باید ازمعناداری آماری باخبر باشیم؛ باید از اثرات مشاهده شده نیز مقداری کمّی داشته باشیم. برای تصمیمگیری در موقعیتهای عملی اندازهی اثر، شاخص بسیار مناسبی است(گریسوم و کیم، 2005).
پیشینه پژوهش تحقیقی با عنوان تحلیلی بر تنشهای قومی در ایران توسط پورافکاری انجام گرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد مواردی چون تعصبات قومی و ... در ایجاد و بروز تنشهای قومی مؤثر بودهاند. ریشهیابی نزاع دسته جمعی (مورد مطالعه روستاهای کویچ و افشرد از توابع بخش خواجه در استان آذربایجانشرقی)، هوشنگ نایبی و تقی جسورخواجه، 1388، دانشگاه تهران. در این تحقیق دو روستا موردی مطالعه شدهاند. عبدالهی و چلبی درسال ۱۳۸۲ درتحقیقی نزاعهای جمعی دراستان لرستان را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق میزان انسجام عام از علل مهم نزاعهای جمعی به حساب آمده است. ادارهکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان ایلام درسال ۱۳۵۷ به مطالعه بررسی روشهای حل منازعات قومی و منجر به قتل در بین عشایر ایل تبار ایلام پرداخته است. این پژوهش با هدف مقایسه نزاعهای جمعی و محلی را میتوان بر اساس دیدگاههای نظری مختلف مورد بررسی قرار داد. تحلیل فضایی بزهکاری شهری با استفاده از مدل تخمین تراکم کرنل مورد مطالعه: جرایم شرارت، نزاع و درگیری در شهر زنجان، محسن کلانتری و همکاران (1389). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه زنجان. روش تحقیق حاضر تحلیلی– تطبیقی است و نتایج نشان میدهد توزیع جغرافیائی جرایم مورد بررسی درسطح شهر زنجان ازنظر آماری توزیعی کاملاً متمرکز وخوشهای دارد، به گونهایکه درمحدودههای خاصی از شهر جرایم شرارت، درگیری و نزاع کاملاً متمرکز و کانونی شده است و به عکس سایر مناطق شهر از این نظر پاک و سالم هستند. عوامل مرتبط با مدیریت انتظامی نزاعهای دسته جمعی مسلحانه در شهرستان کهگیلویه، محمد حیدری، نورعلی اسلامپناه، علمدار لشکری. فصلنامه پژوهشهای مدیریت انتظامی، سال دوم، شماره 4. هدفکلی این تحقیق بررسیعوامل مرتبط بامدیریت انتظامی نزاعهای دسته جمعی مسلحانه درشهرستان کهگیلویه از سا ل 1382 تا 1384 بوده که براین اساس یک فرضیه اصلی با عنوان«بین برخی عوامل درون و برون سازمانی و مدیریت انتظامی نزاعهای دسته جمعی مسلحانه در شهرستان کهگیلویه رابطه معنادار وجود دارد» پیشبینی شده است. تحلیل جامعهشناختی نزاع جمعی در دلفان. علی رضائیان، استانداری لرستان، 1389. در این تحقیق به تبیین علل و عوامل اجتماعی مؤثر در بروز نزاعهای دسته جمعی پرداخته شده است.
مبانی نظری نزاع دسته جمعی یکی ازمصادیق خشونت میباشد وانطباق خاصی با تئوریهای انحرافات دارد. ازنظر روانشناسان اجتماعی شکلگیری رفتارهای انحرافی در فرایندهای کنش متقابل، مشاهده و یادگیری رفتارهای انحرافی، ناکارآمدی جریان جامعهپذیری، ناکارآمدی جریانکنترلهای اجتماعی درونی و بیرونی و ... است. جامعهشناسان نیز درتبیین کجرویها و رفتارهای انحرافی از سوی افراد و گروهها بر محیط و شرایط اجتماعی تأکید میکنند وعلل بروز چنین آسیبهایی را درخود جامعه و نهادهای اجتماعی جست و جو میکنند. به گفته گیدنزجوامع امروزی خرده فرهنگهای بسیارمتفاوتی دارند و رفتاریکه با هنجارهای یک خرده فرهنگ خاص همنوایی دارد ممکن است خارج از آن خرده فرهنگ، کجروانه تلقی شود. گروهی ازصاحبنظران علوم رفتاری، پرخاشگری را ذاتی میدانند و افرادی نظیرفروید و لورنرمعتقدند که پرخاشگری یک رفتاری استکه ریشه درذات و فطرت انسان دارد. گفتنی استکه لورنس (1978) نیز بر غریزی بودن نزاع و پرخاشگری تاکید دارد. نظریه دیگری که ریشه روانشناسانه دارد فرضیه ناکامی پرخاشگری است، گرچه پاسخ افراد نسبت به ناکامی بسیارمتفاوت است زیرا عوامل ناکامکننده وشخصیت فرد ناکام شونده دامنه بسیار گستردهای دارند درمجموع میتوان گفت که پاسخ ناکامی پرخاشگری یعنی رفتاردشمنانه و تند به هنگام عدم سازگاری با موفقیت در این رفتار در زندگی روزمره ارتباط بسیار نزدیک با ناکامی دارد. برخی از نظریهپردازان از قبیل مییر نیز با تلفیق علل زیستی و روانی به تبیین نزاع و پرخاشگری پرداختهاند، وی محدوده تنازع در سیستم اجتماعی را در ارتباط با معیارهای ارزشگذاری فرهنگ میداند، زیرا بهکمک معیار ارزشگذاری فرهنگ، رفتار به معنای عام وحتی رفتار مبتنی بر رقابت نیز تاحدی قابل پیشبینی و محاسبه میشود و بنابراین هم انواع تضادها و هم رقابتهای خصمانه انسان بوسیله فرهنگ تحتنظم خاص درمیآید. برخی دیگرازنظریهپردازان طرفدارانمنشااجتماعی پرخاشگری بوده و ادعا دارندکه فکر ذاتی بودن پرخاشگری برای انسان خطرناک و مخرب است زیرا داشتن چنین فکری سبب میشود که پرخاشگری مانند میل به غذا یک واکنش اجتنابناپذیر تلقی شود. بنابراین انسان در کنترل یا کاهش آن نمیتواند نقش داشته باشد همچنین این گروه دلایل فراوانی را مبتنی بر اینکه پرخاشگری منشا غریزی و ذاتی نمیتواند داشته باشد ارائه دادهاند به همین دلیل ازنظر اجتماعی هم قابل آموزش است هم قابل پیشگیری و کنترل. وبر نظریه منابع را دراین زمنیه مطرح نموده و منابع مورد منازعه را درسه مقوله گنجاند: ثروت، قدرت و منزلت(وبر، 1992). مارکس ریشة کشمکشهای اجتماعی را در مالکیت خصوصی میدید. طبق نظر مارکس کشمکشهای اجتماعی وجود دارد زیرا کسانی هستند که (خود مالک تولید هستند و کسانی که برای چنین صاحبانی کار میکنند). اهداف و منافع این دو گروه ناسازگارند و لذا آ نها به ناچار در تقابل با یکدیگر قرار دارند. اما در مقابل دارندورف ریشة این کشمکش اجتماعی را در تفاوتهای طبقاتی میداند. الگوی کنترل اجتماعی هیرشی نیز عدم همبستگی در جامعه را عامل نزاع میداند. این الگو که گاه با نام نظریه پیوند از آن یاد میشود، پیدایش کجروی را معلول ضعف همبستگی درگروهها و نهادهای اجتماعی و نیز تضعیف اعتقادات و باورهای موجود در جامعه بر میشمرد. جامعهشناسان در تبیین کجرویها و رفتارهای انحرافی از سوی افراد و گروهها بر محیط و شرایط اجتماعی تأکید میکنند و علل بروز چنین آسیبهایی را در خود جامعه و نهادهای اجتماعی جست و جو میکنند. به گفته گیدنز یک تبیین رضایت بخش ماهیت جرم باید تبیین جامعهشناختی باشد، زیرا ماهیت جرم به نهادهای اجتماعی جامعه بستگی دارد(گیدنز، 1376). گروهی از صاحبنظران علوم رفتاری نظیر فروید و لورنر معتقدند که پرخاشگری یک رفتاری استکه ریشه در ذات وفطرت انسان دارد. ازنظر فروید پرخاشگری در انسان نماینده غریزه مرگ است که درمقابل غریزه زندگی در فعالیت است(اکبری، ١٣٨١). عدهای دیگر در مقابل ذاتی بودن پرخاشگری اعتقاد دارد که فکر ذاتی بودن پرخاشگری برای انسان خطرناک و مخرب است زیرا داشتن چنین فکری سبب میشود که پرخاشگری مانند میل به غذا یک واکنش اجتنابناپذیر تلقی شود. بنابراین انسان در کنترل یا کاهش آن نمیتواند نقش داشته باشد(نوابینژاد، ١٣٧٣). الگوی کنترل اجتماعی هیرشی نیز در هیمن چارچوب قرار میگیرد. نتیجهای که هیرشی از تحلیل خویش میگیرد آن است که جامعه یا گروهی که درمیان اعضای آن وابستگیهای متقابل وقوی، وجود داشته باشد، بیش ازجامعه یا گروهی قادر به اعمال کنترل بر اعضای خود خواهد بود که اعضای آن بستگی محکمی با هم نداشته باشند. هیرشی معتقد است که چهار عنصر اصلی باعث پیوند فرد و جامعه میشوند: 1. وابستگی 2. تعهد 3. درگیری 4. باورها(ممتاز، 1387). ازنظر ساترلند نیز رفتار انحرافی، روانشناختی یا ارثی نیست وعوامل اجتماعی و فرهنگی درتبیین آن نقش دارد و در بررسی پدیده انحراف به فضای فرهنگی و خرده فرهنگیکه افراد در آن قرار دارد توجه میکند. شایان ذکراست که نظریههای مربوط به کشمکش و نزاع عموماً به نظریههای اندیشمندانی چون وبر، مارکس، دورکیم و زیمل بر میگردد. براساس این نظریهها، دلایلی وجود دارند مبنی براینکه طرفین درگیر کشمکش ممکن است اهداف ناسازگار داشته باشندکه از جمله آنها میتوان بطور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد: 1. منابع مورد منازعه؛ 2. نقشهای ناسازگار و 3. ارزشهای ناسازگار. منابع، زمانی مورد منازعهاندکه یکی ازطرفین خواهان منابعی است که دیگری در اختیار دارد یا زمانی که هردو طرف متخاصم خواهان منابع اختصاص نایافته یکسانی هستند. این منابع میتوانند پول، زمین، فرزندان، خیانت و سیاست باشند، ولی در کل میتوان منابع مورد منازعه را درسه مقوله گنجاند: ثروت، قدرت و منزلت. در مقوله ثروت، زمین اصلیترین منبع مورد منازعه به شمار میآید. در مقوله قدرت، نابرابری قدرت و استیلای یکی بر دیگری و کشمکش برای رهایی از این استیلا مطرح است و در مقولة منزلت، آنچه کشمکش و منازعه را به دنبال خود دارد چیزی نیست جز کسب شهرت و احترام. منزلت پیوند تنگاتنگی با قدرت دارد؛ کسیکه دارای قدرت است اغلب از احترام بالایی برخوردار است و کسیکه از احترام بالایی برخوردار است اغلب میتواند کسب قدرت کند. طبق نظر مارکس کشمکشهای اجتماعی وجود دارد؛ زیرا کسانی هستند که خود مالک تولید هستند و کسانی که برای چنین صاحبانی کار میکنند. اهداف و منافع این دوگروه ناسازگارند ولذا آنها به ناچار درتقابل با یکدیگر قراردارند. درنتیجه، مارکس ریشة کشمکشهای اجتماعی را در مالکیت خصوصی میدید اما در مقابل دارندورف ریشة این کشمکش اجتماعی را در تفاوتهای طبقاتی میداند. گروههایی که از یکدیگر جدا هستند، تمایل به توسعة فرهنگهای مختلف دارندکه ممکن است از ارزشهای متفاوتی دفاع کنند، یعنی معیارهایی برای درستی و خوبیکه باعث قوام یک فرهنگ وجامعه میشود. جدایی، جدایی افراد، جداییگروهها، هویت شخصی وگروهها، مفهوم ارزش درجوامع مختلف و تمایزنقش، ریشههای اصلی بروز ارزشهای ناسازگارهستند(پارتوس و دیگری، 1391).
فرضیهها - بین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با سن پاسخگویان رابطه معناداری وجود دارد. - بین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با جنسیت رابطه معناداری وجود دارد. - بین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با عوامل مختلف نزاع دسته جمعی رابطه معناداری وجود دارد. - بین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد. - بین اندازه اثر پژوهشهای مورداستفاده با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پاسخگویان رابطه معناداری وجود دارد.
روششناسی پژوهش روش این پژوهش ازنوع فراتحلیل است. روش فراتحلیل به پژوهشگر امکان میدهدکه در مقایسه با انجام پژوهش با یک روش، به شناختی بیشتر از پدیدهها برسد، زیرا با ترکیب مطالعات انجام شده نتیجهگیری کلی حاصل میشود(شکرکن، 1377). این پژوهش از نظر نوع پژوهش، همبستگی و از نظر روش پژوهش، توصیفی محسوب میشود. مطالعه منابع دست اول در زمینه موضوع تحقیق، ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات این پژوهش را تشکیل میدهد، زیرا در روش فراتحلیل تمامی پژوهشهای مربوط یا تعداد قابل توجهی از آنها باید مورد بررسی قرارگیرد. منظور از منابع دست اول، اصل پژوهشهای انجام شده در زمینه مورد نظر است، زیرا در روش فراتحلیل گزارشهای پژوهشی مختصر قابل استفاده نیست. ترکیب نتایج روش اصلی فراتحلیل است که پس از تبدیل آمارهها بهZ و برآورد اندازه اثر، روش هدجس مورد استفاده قرار گرفت. روش هدجس یکی از سه روشی است که در سالهای اخیر در میان پژوهشگران عمومیت یافته است(ﺍﺳﺘﺮﻧﻴﺮ، 2003). رایجترین شاخصهای مورد استفاده در فراتحلیل d و r استکه r در پژوهشهای همبستگی و d برای تفاوتهای گروهی به کارمیرود. در پژوهش حاضر از r استفاده شده و سایر آمارهها مانند t و x2 با استفاده از فرمولهای تبدیلی، بهr تبدیل شدهاند. تفسیر اندازههای اثر بر مبنای رویکرد کوهن (1977) انجام شده است.
جدول شماره (1): اطلاعات تفصیلی پیرامون پژوهشهای مورد استفاده در فراتحلیل
یافتههای استنباطی (آزمون فرضیهها)
- بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با سن پاسخگویان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (2): اندازه اثر تحقیقات مرتبط (متغیر مستقل: سن)
در این پژوهش، سن به عنوان متغیر مستقل و گرایش به نزاع به عنوان متغیر وابسته مطرح است. با توجه به رویکرد فراتحلیل، باید مقالاتی گردآوری شوند که به بررسی رابطة این دو متغیر یا شاخصهای آنها پرداخته باشند. مطالعات حتماً باید متغیر مستقل و وابستة این پژوهش را بررسی کرده باشند و اطلاعات لازم برای استخراج یا محاسبة اندازه اثر در آنها ارائه شده باشد. در بین تحقیقات بررسی شده 4 تحقیق به بررسی رابطه سن با گرایش به نزاع دسته جمعی پرداختهاند. گفتنی است که اندازه اثر این تحقیقات برابر با r همبستگی است. صورت آماری فرضیه فوق به شرح ذیل است: H0: M1=M2=M3 =M4 حداقل یک جفت از میانگینها با هم تفاوت دارند: H1 با توجه به درجة معناداری بدست آمده (0.004) که کمتر از سطح استاندارد (0.05) است میتوان ادعا نمود که فرضH0 رد و فرض مقابل آن H1 تائید میشود. یعنی میانگین اندازه اثر حداقل در دو گروه تحقیقات بررسی شده با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. لذا فرضیه اول مورد پذیرش قرار میگردد. برای شناخت اینکه اندازه اثر کدام یک از تحقیقات انجام گرفته با یکدیگر شباهت یا تفاوت دارد از آزمون توکی استفاده میگردد:
جدول شماره (3): نتایج آزمون توکی مقایسه چندگانه میانگین اندازه اثر تحقیقات بررسی شده
نتایح حاصل از آزمون توکی نشان میدهد که تحقیقات شماره 3 و 4 (ضمن شباهت با یکدیگر) با دو تحقیق شماره 1 و 3 تفاوت آشکاری دارند. به عبارتی تاثیر سن برگرایش به نزاع در تحقیق شماره 3 و 4 بیش از دو تحقیق دیگر میباشد.
- بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با جنسیت رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (4): اندازه اثر تحقیقات مرتبط (متغیر مستقل: جنسیت)
همانگونه که مشاهده میشود از بین تحقیقات مورد تحلیل، 3 تحقیق به بررسی رابطه بین جنسیت و متغیر گرایش به نزاع دسته جمعی پرداختهاند. با توجه به اینکه در بررسی روابط بین دو متغیر فوق از آزمون تی استفاده گردیده است. برای محاسبه اندازه اثر از فرمول زیر استفاده میشود که نتایج در جدول بالا درج شده است.
برای بررسی این فرضیه از تحلیل واریانس استفاده گردید که صورت آماری فرضیه فوق به شرح ذیل است: H0: M1=M2=M3 حداقل یک جفت از میانگینها با هم تفاوت دارند: H1
جدول شماره (5): نتایج تحلیل واریانس ANOVA (متغیر مستقل: جنسیت)
با توجه به درجة معناداری بدست آمده (0.012) که کوچکتر از سطح استاندارد (0.05) است میتوان گفت: فرض صفر (H0) رد شده و فرض تحقیق (H1) پذیرفته میشود. یعنی میانگین اندازه اثر حداقل در یک زوج از تحقیقات بررسی شده با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. برای بررسی اینکه اندازه اثر کدام یک از تحقیقات انجام گرفته با یکدیگر متفاوت میباشد. طبق جدول زیر از آزمون توکی استفاده شده است: جدول شماره (6): نتایج آزمون توکی مقایسه چندگانه میانگین اندازه اثر تحقیقات بررسی شده (متغیر مستقل: جنسیت)
نتایح بدست آمده حاکی از این استکه گرایش به نزاع در تحقیقات انجام گرفته بر حسب جنسیت در هرسه تحقیق بررسی شده با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظهای دارند وگفتنی استکه تاثیرجنسیت برگرایش به نزاع در تحقیق شماره 3 بیشتر از بقیه تحقیقات است.
- بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده باعوامل مختلف نزاع دسته جمعی رابطه معناداریوجود دارد. جدول شماره (7): اندازه اثر تحقیقات مرتبط
در جدول صفحه قبل کلیه عوامل موثر بر نزاع دسته جمعی درج شده است با توجه به متفاوت بودن عوامل در هریک ازتحقیقات درجداول بعدی بهتفکیک اشتراکات عوامل مرتبط به بررسی فرضیه پرداخته شده است و در مجموع در قالب 4 فرضیه فرعی بررسی شده است.
فرضیه 3-1: بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با عوامل مختلف نزاع دسته جمعی (عامل فرهنگی، اختلافات ملکی واختلافات خانوادگی) رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (8): اندازه اثر تحقیقات مرتبط (متغیر مستقل: عوامل فرهنگی، اختلافات خانوادگی و ملکی)
براساس نتایج بدست آمده از نتایج تحلیل واریانس ANOVA (متغیر مستقل: عوامل فرهنگی، اختلافات خانوادگی و ملکی) میتوان بیان کرد سطح معناداری (0.004) کوچکتر از سطح استاندارد (0.005) است لذا میتوان گفت ضمن تاثیر هر سه عامل فرهنگی، اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی در گرایش به نزاع، تاثیرمتفاوتی دارند. گفتنی استکه اندازه اثرعامل فرهنگی درچهار محال بختیاری و عامل اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی درشهرستان خدابنده بیشتر میباشد و در مجموع شدت اندازه اثر هرسه عامل بالاتر از متوسط است.
فرضیه 3-2: بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با عوامل مختلف نزاع دسته جمعی (احساس محرومیت و آنومی) رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (9): اندازه اثر تحقیقات مرتبط (متغیر مستقل: احساس محرومیت و آنومی)
بر اساس اینکه سطح معناداری بدست آمده (0.082) بزرگتر از سطح استاندارد است لذا تاثیر آنومی در میزان گرایش به نزاع در هر دو تحقیق انجام گرفته یکسان است. همچنین با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.002) کوچکتر ازسطح استاندارد است لذا تاثیراحساس محرومیت درمیزان گرایش به نزاع در تحقیق انجام گرفته در لردگان بیش از شهر اهواز است.
فرضیه 3-3: بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با عوامل مختلف نزاع دسته جمعی (پرخاشگری) رابطه معناداری وجود دارد. جدول شماره (10): اندازه اثر تحقیقات مرتبط
بر اساس این که سطح معناداری به دست آمده (0.002) کوچکتر از سطح استاندارد است لذا تاثیر پرخاشگری در میزان گرایش به نزاع در تحقیق انجام گرفته در لردگان بیش از شهر اهواز است.
فرضیه 3-4: بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با عوامل مختلف نزاع دسته جمعی (اختلافات قومی) رابطه معناداری وجود دارد. جدول شماره (11): اندازه اثر تحقیقات مرتبط
با توجه به اینکه سطح معنادرای بدست آمده (0.004) کوچکتر از سطح استاندارد (0.05) است لذا میتوان گفت اختلاقات قومی برحسب مناطق محتلف تاثیر متفاوتی بر گرایش به نزاع دارد. در ادامه با استفاده از آزمون توکی به درک تفاوت بین تحقیقات فوق میپردازیم. نتایج حاصل از آزمون توکی نشان میدهدکه تحقیق انجام گرفته درشهر خدابنده با سه شهر دیگرمتفاوت است. به عبارتی میزان تاثیر قومگرایی و اختلافات قومی در تحقیقات 2، 3 و4 بیش از شهر خدابنده است. - بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (12): اندازه اثر تحقیقات مرتبط
برای بررسی این فرضیه از تحلیل واریانس استفاده گردید که صورت آماری فرضیه فوق به شرح ذیل است: H0: M1=M2=M3=M4 حداقلیکجفتازمیانگینهاباهمتفاوتدارند: H1 با توجه به اینکه سطح معناداری حاصله (0.09) بزرگتر ازسطح استاندارد است، لذا فرض صفر (H0) پذیرفته شده و فرض مقابل آن (H1) رد میگردد. در نتیجه فرضیه بالا رد میشود. یعنی میانگین اندازه اثر تحقیقات بررسی شده در جدول شماره با یکدیگر تفاوتی نداشته و تحصیلات در هر 4 تحقیق بررسی شده به یک اندازه در گرایش به نزاع تاثیر داشته و با افزایش سطح تحصیلات میزان گرایش به نزاع نیز سیر نزولی دارد. - بین میانگین اندازه اثر پژوهشهای مورد استفاده با پایگاه اجتماعی- اقتصادی پاسخگویان رابطه معناداری وجود دارد. جدول شماره (13): اندازه اثر تحقیقات مرتبط (متغیر مستقل: پایگاه اجتماعی- اقتصادی)
برای بررسی این فرضیه از تحلیل واریانس استفاده گردید که صورت آماری فرضیه فوق به شرح ذیل است: H0: M1=M2=M3 حداقلیکجفتازمیانگینهاباهمتفاوتدارندH1 : با توجه به درجة معناداری بدست آمده (0.004) که کوچکتر از سطح استاندارد(0.05) است میتوان گفت: فرض صفر (H0) رد شده و فرض تحقیق (H1) پذیرفته میشود. یعنی میانگین اندازه اثر حداقل در یک زوج از تحقیقات بررسی شده با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. برای بررسی اینکه اندازه اثرکدام یک از تحقیقات انجام گرفته با یکدیگر متفاوت میباشد. نتایج بدست آمده از آزمون توکی حاکی از این است که گرایش به نزاع درتحقیقات انجام گرفته برحسب پایگاه اجتماعی واقتصادی درتحقیق 1 و 2 با یکدیگر شباهت داشته و با تحقیق سوم تفاوت معناداری دارد. به عبارتی در دو تحقیق 1 و 2 میزان تاثیر پایگاه اجتماعی و اقتصادی بسیار کم است، ولی در تحقیق سوم پایگاه اجتماعی و اقتصادی تاثیر مستقیمی و بیشتری برگرایش به نزاع دارد و هراندازهکه پایگاه اجتمعی و اقتصادی بالا باشد به همان اندازه از گرایش به نزاع کاسته میشود.
نتیجهگیری و پیشنهادها سن درگرایش به نزاع تاثیرداشته با این تفاوتکه انداز اثرسن درتحقیقات انجام گرفته درمناطق اهواز، ایلام وبویراحمد بیشتر ازشهرستان لردگان است. گفتنی است درتحقیقات انجام گرفته درسایرمناطق متغیر سن بعنوان متغیرمستقل و تاثیرگذار درنزاع دستهجمعی مورد تحلیل وبررسی قرارنگرفته است. درخصوص متغیر مستقل جنسیت نیز میتوان اینگونه بیان کرد که اندازه اثر جنسیت درتحقیق (تبیین جامعهشناختی میزان گرایش به نزاع دسته جمعی در استان ایلام) بیش از دو تحقیق دیگر (اهواز و لردگان) است. از بین عوامل محتلف تاثیرگذار بر نزاع دسته جمعی هر کدام از عوامل مورد توجه محققان تحقیقات بررسی شده قرار گرفتهاند به طوریکه هرسه عامل فرهنگی، اختلافات خانوادگی و احتلافات ملکی درگرایش به نزاع، تاثیر متفاوتی دارند. گفتنی است که اندازه اثر عامل فرهنگی در چهار محال بختیاری و عامل اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی در شهرستان خدابنده بیشتر میباشد. احساس محرومیت و آنومی در دو تحقیق "بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمیزان گرایش به نزاع دسته جمعی (مورد مطالعه شهر اهواز) و مطالعه رابطه عوامل فرهنگى اجتماعى با نزاعهاى دسته جمعى، قومى و قبیلهاى درشهرستان لردگان" مطرح شدهاندکه نتایج بررسی حاضرنشان میدهد: دو عامل آنومی و احساس محرومیت به عنوان متغیرهای مستقل تاثیرگذار بر متغیر وابسته گرایش به نزاع مورد تحلیل تاثیرگذار هستند. تاثیر احساس محرومیت در میزان گرایش به نزاع درتحقیق انجام گرفته در لردگان بیش از شهر اهواز است و تاثیر آنومی در میزان گرایش به نزاع در هر دو تحقیق انجام گرفته یکسان است. متغیر دیگر اثرگذار در نزاع دسته جمعی گرایش به پرخاشگری در بین عوامل دخیل در نزاع میباشند براساس نتایج به دست آمده در دو تحقیق زیر: تاثیر پرخاشگری درمیزان گرایش به نزاع در تحقیق انجام گرفته در لردگان بیش از شهر اهواز است. 1. تبیین جامعهشناختی میزان گرایش به نزاع دسته جمعی در استان ایلام. 2. مطالعه رابطه عوامل فرهنگى اجتماعى با نزاعهاى دسته جمعى، قومى و قبیلهاى در شهرستان لردگان. اختلافات قومی و قبیلهای متغیر دیگری است که در پژوهشهای زیر بررسی شدهاند و نتایج حاکی از این است که اختلااقات قومی برحسب مناطق محتلف تاثیر متفاوتی بر گرایش به نزاع دارد. بعبارتی دیگر تحقیق انجام گرفته در شهر خدابنده با سه شهر دیگر متفاوت است و اندازه اثر قومگرایی در شهر خدابنده کمتر از متوسط و در سه شهر (اهواز، ایلام و لردگان) دیگر بالاتر از متوسط است. در بررسی گرایش به نزاع برحسب تحصیلات گفتنی استکه تحصیلات درگرایش به نزاع تاثیر داشته و با افزایش سطح تحصیلات میزان گرایش به نزاع نیز سیر نزولی پیدا میکند. در رابطه با تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر گرایش به نزاع دسته جمعی در مجموع 3 تحقیق زیر مبنای مقایسه قرار گرفتند: مطالعه رابطه عوامل فرهنگى اجتماعى با نزاعهاى دسته جمعى، قومى و قبیلهاى درشهرستان لردگان بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر میزان گرایش به نزاع دسته جمعی (مورد مطالعه شهر اهواز( میزان گرایش به نزاع جمعى در میان مردان 15 تا 65 سال شهرستان بویراحمد و عوامل مؤثر بر آن در دو تحقیق اول میزان تاثیر پایگاه اجتماعی و اقتصادی بسیار کم است، ولی در تحقیق سوم پایگاه اجتماعی و اقتصادی تاثیر مستقیمی و بیشتری بر گرایش به نزاع دارد و هر اندازه که پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالا باشد به همان اندازه از گرایش به نزاع کاسته میشود. پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش به شرح زیر میباشد: - توجه به معنادار بودن متغیر پایگاه اجتماعی و اقتصادی در گرایش به نزاع جمعی پیشنهاد میگردد تلاش کافی در راستای توزیع عادلانه شاخصهای پایگاه اجتماعی- اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه صورت پذیرد تا متعاقباً فقر نیز در جامعه کاهش پیدا کند. - تلاش درجهت کاهش احساس محرومیت نسبی از طریق توزیع عادلانه امکانات و ثروت و نیز سایر مؤلفههایی که در این تحقیق آمده است. - ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اختلافات ملکی باعث بروز نزاع دستههای جمعی شده است. برای نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش ابزار و وسایلی لازم است که در قالب پیشنهادهایی مطرح میگردند. این یافتهها عمدتاً مبتنی برچارچوبهای تئوریک و نظری بودهکه زمینه ساز راهکارهای عملیاند. به ترتیب در سه بعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عنوان میشوند که به اختصار از آنها یاد میشود. - بُعد اجتماعی 1. تضعیف کد شرافت قومی 2. تدوین قوانین مناسب 3. ارتباط با سازمانهای غیررسمی 4. اسکان عشایر 5. خلع سلاح. - بُعد فرهنگی 1. گسترش آموزش و پرورش 2. نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش. - بُعد اقتصادی 1. توسعه صنعتی، اقتصادی و کشاورزی 2. کاهش فقر و محرومیت 3. ایجاد تعاونیها.
منابع اکبری، ا. (1381). مشکلات نوجوانان و جوانان. تهران: نشر ساوالان. چاپ دوم، ص ۱۹۱. پارتوس، ا؛ و دیگران.(1391).کاربردنظریةکشمکش. ترجمة: علی کاظمی. پورافکاری، ن. (1378). پرخاشگری و فرهنگ. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد دهم، شمارههای 1و 2. پورافکاری، ن. (1383). نزاعهای جمعی محلی. مجموع مقالات اولین همایش ملی طرح مسائل جامعه. رضاییکلواری، ن؛ و دیگری. (1389). مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیلهای در شهرستان لردگان. فصلنامهمطالعاتامنیتاجتماعی. معاونت اجتماعی ناجا، شماره22. گیدنز، آ.(1378). جامعهشناسی. ترجمة: منوچهر صبوری. تهران: نی. ممتاز، ف. (1387). انحرافات اجتماعی؛ نظریهها و دیدگاهها. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ سوم، ص 12. نوابینژاد، ش. (1372). رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و راههای پیشگیری و درمان. انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، ص ۴۲ و ۴۳. Cohen, J. (1977). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press Grissom, J. & Kim, J. (2005). Effect Sizes for Research: Univariate and ultivariate Applications. Second Edition
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکبری، ا. (1381). مشکلات نوجوانان و جوانان. تهران: نشر ساوالان. چاپ دوم، ص ۱۹۱. پارتوس، ا؛ و دیگران.(1391).کاربردنظریةکشمکش. ترجمة: علی کاظمی. پورافکاری، ن. (1378). پرخاشگری و فرهنگ. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد دهم، شمارههای 1و 2. پورافکاری، ن. (1383). نزاعهای جمعی محلی. مجموع مقالات اولین همایش ملی طرح مسائل جامعه. رضاییکلواری، ن؛ و دیگری. (1389). مطالعه رابطه عوامل فرهنگی اجتماعی با نزاعهای دسته جمعی، قومی و قبیلهای در شهرستان لردگان. فصلنامهمطالعاتامنیتاجتماعی. معاونت اجتماعی ناجا، شماره22. گیدنز، آ.(1378). جامعهشناسی. ترجمة: منوچهر صبوری. تهران: نی. ممتاز، ف. (1387). انحرافات اجتماعی؛ نظریهها و دیدگاهها. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ سوم، ص 12. نوابینژاد، ش. (1372). رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و راههای پیشگیری و درمان. انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، ص ۴۲ و ۴۳. Cohen, J. (1977). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press Grissom, J. & Kim, J. (2005). Effect Sizes for Research: Univariate and ultivariate Applications. Second Edition
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 863 |