تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,088 |
خود شکوفایی و رضامندی شغلی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 4، شماره 11، مرداد 1390، صفحه 7-19 اصل مقاله (582.47 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسین میرزائی1؛ صباح محمدی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه فردوسی مشهد، استادیار گروه علوم اجتماعی؛ مشهد- ایران (نویسنده مسئول). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تبریز. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته رضامندی شغلی معلمان تأثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آنها دارد و رضایت ازشغل نیز متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تبریز (1390) و حجم نمونه 183 نفر میباشد. با درنظر داشتن ترکیبی ازنظریههای مزلو، بروفی، مککللند و ... و پیشینه تجربی تحقیق متغیرهای مستقل تحقیق استخراج و رابطه آنها با متغیر وابسته مورد آزمون قرارگرفت. اهداف کلی تحقیق شناخت میزان رضایت شغلیدبیران دبیرستانهای ناحیه5 آموزش و پرورش شهرتبریز وشناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر میزان رضایت شغلی دبیران این ناحیه است. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه در حد مطلوبی (میانگین 4/25 از 35) بوده و در بین متغیرهای مورد مطالعه به ترتیب متغیرهای «خودشکوفایی» (69/0)، «محیط فیزیکی کار» (33/0)، «رابطه با همکاران» (22/0)، «ماهیت شغل» (21/0) و «حقوق و مزایا» (17/0) با متغیر وابسته رابطه معناداری داشتهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضایت شغلی؛ دبیران؛ آموزش؛ تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خود شکوفایی و رضامندی شغلی دکتر حسین میرزائی[1] صباح محمدی[2] تاریخ دریافت مقاله:20/8/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:31/11/1392 چکیده معلمان و دبیران مدارس در نظام تعلیم و پرورش و داشتن نسلی فرهیخته نقش اساسی دارند. البته رضامندی شغلی معلمان تأثیری غیرقابل انکار بر وظایف آموزشی وتربیتی آنها دارد و رضایت ازشغل نیز متاثر از عوامل گوناگونی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران ناحیه 5 آموزش و پرورش تبریز (1390) و حجم نمونه 183 نفر میباشد. با درنظر داشتن ترکیبی ازنظریههای مزلو، بروفی، مککللند و ... و پیشینه تجربی تحقیق متغیرهای مستقل تحقیق استخراج و رابطه آنها با متغیر وابسته مورد آزمون قرارگرفت. اهداف کلی تحقیق شناخت میزان رضایت شغلیدبیران دبیرستانهای ناحیه5 آموزش و پرورش شهرتبریز وشناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر میزان رضایت شغلی دبیران این ناحیه است. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه در حد مطلوبی (میانگین 4/25 از 35) بوده و در بین متغیرهای مورد مطالعه به ترتیب متغیرهای «خودشکوفایی» (69/0)، «محیط فیزیکی کار» (33/0)، «رابطه با همکاران» (22/0)، «ماهیت شغل» (21/0) و «حقوق و مزایا» (17/0) با متغیر وابسته رابطه معناداری داشتهاند. واژگان کلیدی: رضایت شغلی، دبیران، آموزش، تبریز.
بیان مساله علاقه به موضوع رضایت شغلی با تحقیق التون مایوکه در شهر هاثورن آمریکا و شرکت وسترن الکتریک انجام شد، به وجود آمد. رضایت شغلی که در گذشته عمدتاً از مطلوب بودن منافع مادی حاصل میگردید به طور فزایندهای تغییر شکل داد و جای خود را به رضایت شغلیکه ریشهی آن در تناسب کار، علاقه به کار و منزلت اجتماعی کار بود، داده است. درحال حاضر کار فقط وسیلهی تامین احتیاجات مادی نمیباشد. هرچندکه هنوز درآمد یک عامل مهم است ولی امنیت شغلی و محیطهای انسانیتر کار، روز به روز اهمیت پیدا میکنند. انسانیکردن کار فقط مفهوم عوامل ارگانیک (تلفیق نیروی انسانی و ماشینی) را نمیدهد بلکه پهنهای برای خودسازی و مشارکت درجریان تصمیمگیریها است. بعلاوه کارسبب میشود که بعضی از نیازهای مهم انسان که برخاسته از عوامل مهم اجتماعی هستند ارضاء شود. از جمله نیاز به رقابت، نیاز به کسب مهارت، نیاز به مشارکت در اجتماعات وسیعتر، نیاز به پرورش و تکامل شخصیت جزء نیازهایی هستند که با کار کردن برطرف میشود. این موضوع در رابطه با معلمان نیز صادق است. معلمان از تأثیرگذارترین اقشار هرجامعهای هستند که نوع نگاه آنها به شغلشان و رضایت از آن، بر عملکردکاری وحرفهای آنان بسیارمؤثر است. تامین اقتصادی معلم باعث علاقهی بیشتربه کارش میشود و تلاش خواهد کرد تا مطالعهی بیشتر و تنظیم کار بهتری داشته باشد. با گذشت زمان اوضاع اجتماعی، اقتصادی وسیاسی دگرگون میشود و نیازهای مردم تغییر میکند؛ بنابراین روشهای آموزشی هم با توجه به مقتضیات اجتماعی باید جوابگوی نیازهای جامعه باشد. گروهی که نقش آموزشی (معلمان) درجامعه را برعهده دارند چنانچه بعللگوناگونی نسبت به شغلشان احساس عدم رضایت نمایند ضربه جبرانناپذیری بر جامعه وارد میشود و آینده جامعه را به خطر میاندازد. بر این اساس در این مقاله در پی پاسخگویی به دو سوال اساسی هستیم رضایت ازشغل نمونه تحقیق به چه میزانی است و دربین متغیرهای مورد بررسی کدام یک بیشترین تاثیر را در رضایتمندی نمونه تحقیق داشته است؟
مبانی نظری و تجربی در تبیین و سنجش رضایت شغلی تلاشهای زیادی ازسوی صاحبنظران صورت گرفتهکه نتیجه آن ارائه نظریههای مختلف از سوی آنان بوده است. با بررسی اجمالی ادبیات مربوط به رضایت شغلی، میتوان دو دسته نظریههای متفاوت را ملاحظه نمود. برخی اساساً مبنای رضایت شغلی را براساس ارضای نیازهای درونی فرد درمحیط کار قرار میدهند. دراین گونه نظریهها فرض بر آن استکه هرچه ارضای نیازهای روانی فردبیشتر صورت گیرد وی راضیتر و مولدتر خواهد بود. تئوریهای دیگر به جای آنکه برای تبیین رضایت شغلی تنها برفرد متمرکز باشد برای بافت سازمان نیزاهمیت زیادی قائل هستند. این نظریهها بخاطرآنکه شامل فرآیندهای نسبتاً سادهای برای آغاز، جهتدهی و استمرار رضایت شغلی میشود از اهمیت زیادی برای مدیران برخوردار است (هومن، 1371: 13). درنظریه سلسله مراتب مزلو که یکی از کاربردیترین تئوریهای بررسی رضایت شغلی است پنج نوع از نیازهای انسانی مطرح میشود که این نیازها به ترتیب اهمیت و از پائین به بالا عبارتند از: نیازهای فیزیولوژیک، نیازهایایمنی، نیازهایاجتماعی، نیازهایحرمت و نیازهایخودشکوفایی. این نیازها با توجه به تفسیر و تطبیق لوسیر با مقتضیات سازمانی مطابق جدول زیر میباشند:
جدول شماره (1): سلسله مراتب نیازها، عوامل سازمانی ارضای آنی از دیدگاه لوسیر
منبع: (هومن، 1370). مککللند ازجمله دیگر صاحبنظرانی است که مطالعات و پژوهشهای خود را درباره نیازهای اساسی افراد انسانی انجام داده و آنها را به سه گروه تقسیم کرده است. این نیازها به باور وی عبارتند از: نیاز به موفقیت، نیاز به قدرت و نیاز به وابستگی. البته در این میان تحقیقات مککللند در زمینه نیاز به کسب موفقیت ازاهمیت بیشتری برخوردار است. وی معتقد است شخص هنگامی عملاً به سطوح بالایی از بازده و کارایی نایل میگردد که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در او به وجود آمده باشد، به عبارتی هر چه نیاز فرد به کسب موفقیت قویتر و شدیدتر باشد کمیت و کیفیت کار او نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. چنانچه بتوان این انگیزه را در افراد فعال کرد قطعاً کارایی فرد و سازمان افزایش پیدا میکند. بر اساس این تئوری مدیر بایستی توانایی و استعدادهای کارکنان را برای آنها بشناساند و این کار معمولاً با هدایت وآموزش افراد حاصل میشود. مککللند نشان دادکه مدیران میتوانندبا ایجاد محیطکاری مناسب از قبیل اعطای استقلال، افزایش مسئولیت، دادن بازخورد به عملکرد پرسنل، اعطای آزادی عمل درانجام کار، تغییر طرح شغل (توسعه شغل)، انگیزه کسب موفقیت و در نتیجه رضایت از شغل را در کارکنان و کارگران بوجود آورند. در تئوریکه توسط آدامز مطرح و به نظریه «برابری» معروف شده است برجنبه دیگری ازعوامل موثر بر رضایت شغلی تاکید شده است. به باور آدامز رضایت حاصل و نتیجه رفتاری است که در مقایسه با دیگران نسبت به ما انجام میگیرد. اعضا و کارکنان سازمان در خلاء کار نمیکنند. آنان همواره خود را با «دیگران» مقایسه میکنند(رابینز، 1377: 85). مبنای مقایسه (دیگری) ممکن است یکی ازاعضای همان گروه کاری باشد و یا شخص دیگری در دیگر بخشهای سازمان و یا حتی مجموعهای از اشخاص در سرتاسر سازمان. بعداز ارزیابی نحوه برخورد سازمان با «شخص» و «دیگری»، نتیجه ارزیابیها با یکدیگر مقایسه میشود وشخص موقعیت خودرا با موقعیت دیگری مقایسه میکند. پیامداین مقایسه برای شخص ممکن است احساس برابری یا نابرابری باشد. آدامز فرایند مقایسه برابری را بر حسب نسبتهای ورودی و خروجی توصیف میکند. دادهها، یعنی آنچه فرد به سازمان میدهد، مانند تحصیلات، تجربه، کوشش و وفاداری. ستادهها، دریافتی فرد را ازسازمان درقبال دادهها نشان میدهد، مانند حقوق ودستمزد، شهرت، روابط اجتماعی و پاداشهای درونی. بخشی از ارزیابی دادهها وستادههای خود و دیگری، به وسیله فرد بر پایه مشاهدههایعینی (مثلاً حقوق فرد) وبخش دیگر، برادراک فرد استواراست. رابطه زیر نمایانگرمقایسه برابری است.
شخص نسبت ستاده به داده خود را با نسبت ستاده به داده دیگری مقایسه میکند(گریفین، 1374: 114). در نظریه برابری گفته میشودکه کارکنان و اعضای سازمان درصورت احساس اجحاف نسبت به خود ممکن است، از میزان فعالیت خود بکاهند یا میزان مصرفی خود و دیگران ( و نیز بازده) را مخدوش یا مختل کنند. به گونهای رفتارکنند که دیگران به کمکاری تشویق شوند، از میزان مصرف خود (دادهها) و بازدهیها بکاهند، مرجع یا آنچه شخص خود را با آن مقایسه میکند تغییر میدهند و یا آنکه سازمان را ترک کنند. مهمترین کاربردنظریه برابری برای مدیران، به پاداشهای سازمان ونظامهای پاداش مربوط میشود. ازآن جاییکه پاداشهای رسمی سازمانی (مانند میزان حقوق و نوع وظایف) بیش ازپاداشهای غیررسمی در رضایت درونی فرد مؤثر واقع میشوند، مقایسههای اجتماعی نیز عامل قدرتمندی در محیط کاری به حساب میآیند(همان). بروفی از دیگر اندیشمندان مسایل سازمانی، در«نظریه انتظار» بیان میدارد چنانچه انتظارات فرد از شغلاش خیلی زیاد باشد، رضایت شغلی معمولاً دیرتر و مشکلتر حاصل میشود. مثلاً ممکن است فردی درصورتی از شغلاش راضی شود که بتواند به تمام انتظارات تعیین شده خود از طریق اشتغال جامه عمل بپوشاند. بیتردید چنین فردی به مراتب دیرتر ازفردیکه کمترین انتظارات را از شغلاش دارد، به رضایت شغلی دست خواهد یافت. بنابراین، رضایت شغلی، مفهومیکاملاً یکتا و انفرادی است و در مورد هر فرد به طور جداگانه باید عوامل، میزان و نوع آن مورد بررسی قرار گیرد(شفیعآبادی، 1369: 126). این نظریه شامل سه متغیر یا رابطه میشود، که از این قرارند: 1. رابطه بین تلاش وعملکرد فرد، درجه یا میزانیکه پاداشهای سازمانی میتوانند نیازها یاهدفهای شخصی فرد را تأمین کنند و همچنین میزان جذابیت یا جالب بودن پاداشها. 2. رابطه بین عملکرد و پاداش، میزان یا حدود باور فرد، مبنی بر اینکه سطح معینی از کار به نتیجه، دستاورد یا پاداش مورد نظر میانجامد. 3. رابطه بین پاداش و اهداف شخصی از دیدگاه یا نظر فرد، مقدار کوشش یا تلاشی که احتمالاً به عملکرد معینی بینجامد. در نظریه انتظار اعتقاد بر آنست که انگیزش، حاصل ضرب سه متغیر یاد شده است. بنابراین، هنگامی که مقدار هرسه متغیر بالا باشد، انگیزش نیز بالا خواهد بود. بعلاوه، هرگاه مقدار یکی از سه متغیر مذکور صفر باشد. سطحکلی انگیزش نیزصفر خواهد شد. ازاین رو، حتی اگرکارمندی اعتقاد داشته باشدکه تلاش وی منجر به عملکرد خواهد شد وعملکرد وی منجر به ارائه پاداشهایی به وی میشود، چنانچه جذابیت و ارزش پاداشیکه وی انتظاردریافتش را دارد، صفر باشد، انگیزش نیزصفرخواهد بود(رابینز، 1377: 354). هرزبرگ «نظریه دوعاملی» خود را دربین سالهای 1950 تا 1960 ارائه داد. وی نشان دادکه ماهیت و خودکار، منابع مهمی در رضایت شغلی هستند. دراین دیدگاه رضایت واقعی ازشغل با تفویض مسئولیتهای کافی به افراد وچالشدار بودن شغل بدست میآید. بسیاری ازمدیران با توجه به نتایج این پژوهشها به طراحی مجدد مشاغل پرداختند و مشاغل را از حالت تکراری و ساده به مشاغلی فنی و پر محتوا تغییر داده و برای کارکنان، آزادی، کنترل و مسئولیتِ ادارهی نقش را فراهم کردهاند(میرسپاسی، 1379: 83). علاوه بر تئوریهای مورد اشاره، تحقیقات مختلف خارجی و داخلی نیز مرتبط با حوزه رضایت شغلی وجود داردکه محقق مسایل سازمانی را میتواند درفهم و شناسایی متغیرهای موثر بر رضایت شغلی یاری نمایید. در ادامه به چند مورد از این تحقیقات اشاره میشود: - درتحقیقی باعنوان «بررسی رابطه میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت» که توسط محمود ساعتچی وهمکارانش انجام یافته است مشخصگردیدکه بین انگیزه مدیران ورضایت شغلی باتعهد سازمانی رابطهای معنادار وجود دارد(ساعتچی، - در تحقیق بختیاری نصرآبادی و همکارانشانکه در سال 1384 در بین کارکنان ذوبآهن اصفهان انجام گرفته بین ارزش کار، استقلال، فرصتهای شغلی، امکانات شغلی و چالش شغلی با رضایت شغلی گروههای مورد مطالعه رابطهی معنادار و مثبت وجود داشته است(بختیاری نصرآبادی، 1388). - در تحقیق ایسپا باعنوان بررسی رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن محققین متغیرهای سازمانی همچون شرایط فیزیکی محیط کار، امکانات رفاهی و مشارکت را مهمترین متغیرهای موثر بر رضایت شغلی کارکنان این بانک معرفی نموده اند(ایسپا، 1382). - درپژوهشی دیگر با عنوان بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت (روانی و جسمانی) کارکنانشرکت گازاستان آذربایجانشرقی مشخص شدکه استرس شغلی درتبیین رضایت شغلی نقش بارزتری نسبت به ویژگیهای شخصیتی داشته است و درتبیین سلامتیهم مشخص شدکه استرس شغلی و رضایت شغلی نسبت به ویژگیهای شخصیتی نقش مهمتری دارند(سرندی و مانی، 1385). - اسمیت[3] (2001) و ایسوم[4] (2000) در تحقیقات خود بر متغیر حقوق و درآمد به عنوان عاملی مهم در رضایتمندی شغلی تاکید داشته اند. سیگل[5] و همکارانش (2005) متغیر رعایت عدالت و عدم تبعیض و امنیتشغلی را دارای تاثیر بیشتردانستهاند و کم[6] (2001) و واید[7] (2006) بر استقلال شغلی انگشت گذاشتهاند. کین[8] (2001) و پالیو[9] (1998) بر اهمیت ارتباطات سازنده بین همکاران و اعضای گروه اشاره داشتهاند و در مطالعه تامسون نحوه نظارت مسئولین و مافوق مهم تشخیص داده شده است. فلاناگان[10] (2002) بر وضعیت استخدامی در رضایتمندی شغلی تاکید کردهاند. دیسانیتس و دیورست[11] (1996) در تحقیقات خود نشان دادهاند که کارکنان با سابقه بالا توانایی دارند تا بهتر تجربیات خود را در فرایند کار ارائه نمایند و هرقدر سن و سابقه کار افراد درسازمان بالاتر میرود رضایت شغلی آنان نیز افزایش مییابد (دیسانتیس و دیورست، 1996). کاریون[12] نشان داد که ویژگیهای شغلی و سازمانی تأثیر بیشتری بر رضایتمندی شغلی کارکنان زن دارد تا مردان و در این میان نقش تحصیلات نیز مهم است(کاریون، 2003).
اهداف و فرضیهها هدف اصلی این تحقیق «بررسی میزان رضایت شغلی دبیران دبیرستانهای ناحیه 5 شهر تبریز و عوامل مؤثر بر آن» است. فرضیههای تحقیق نیز به شرح زیر تدوین شد: 1. رضایت شغلی دبیران برحسب متغیرهای (جنس، وضعیت تأهل، نوع مسکن و وضعیت استخدامی) متفاوت است. 2. بین متغیرهای زمینهای سن، سالهای خدمت و میزان تحصیلات با متغیر رضایت شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. 3. بین متغیر خودشکوفایی و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 4. بین متغیر ماهیت شغل و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 5. بین متغیر حقوق و مزایا و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 6. بین متغیر مدیریت و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 7. بین متغیر محیط فیزیکی کار و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد. 8. بین متغیر رابطه با همکاران و میزان رضایت شغلی دبیران رابطه وجود دارد.
روششناسی جامعه آماری پژوهش کلیه دبیرانی هستند (114 نفر زن و 89 نفر مرد) که در مقطع متوسطه روزانه عمومی ناحیه 5 تبریز درسال تحصیلی 90-1389 مشغول به تدریس بودهاند. درکل تعداد 376 نفر جامعه آماری را تشکیل دادند. از طریق فرمول کوکران تعداد 183 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. از این 183 نفر سهم دبیران زن 114 نفر و سهم دبیران مرد 69 نفر محاسبه شد. با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای تعداد نمونه برای هر جنس (مرد و زن) و با توجه به تعداد دبیران هر دبیرستان محاسبه شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. اعتبار[13]ابزار اندازهگیری، از نوع صوری[14] بوده است. جهت بررسی پایایی[15] گویهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی بدست آمده جدول شماره (3) نشان از پایداری درونی نسبتأ مناسبی بین گویهها دارد. متغیر وابسته پژوهش «رضایت شغلی» و متغیرهای مستقل تحقیق: «خودشکوفایی، ماهیت شغل، حقوق و مزایا، مدیریت، محیط فیزیکی کار و نوع رابطه با همکاران» میباشند. همچنین متناسب با سطح سنجش متغیرها از آمارههای توصیفی و استنباطی استفاده شد و آزمونهای مورد استفاده برای آزمون فرضیهها ضریب همبستگی پیرسون و تفاوت میانگینها میباشد.
جدول شماره (2): ضرایب پایایی متغیرهای مستقل تحقیق
یافتهها یافتههای توصیفی براساس نتایج 3/62 درصد دبیران مورد بررسی زن و 7/37 درصد مرد بودهاند. از لحاظ گروه سنی بیشترین نمونه در دو گروه 30 تا 39 سال (3/50 درصد) و 40 تا 49 ساله (7/43 درصد) قرار داشتهاند. 9/92 درصد نمونه متأهل و 1/7 درصد مجرد بودهاند. از لحاظ مدرک تحصیلی، 5/5 درصد فوق دیپلم، 7/78 درصد کارشناسی و 8/15 درصد نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد بودهاند. از لحاظ وضعیت مسکن 6/65 دارای خانهی شخصی بودهاند و 29 درصد پاسخگویان نوع مسکن خود را غیر شخصی (اجارهای، سازمانی و ...) اظهار کردهاند. در مورد وضعیت استخدامی 8/97 درصد رسمی و 2/2 درصد غیر رسمی (قراردادی، آزمایشی) بودهاند.
یافتههای استنباطی (آزمون فرضیههای تحقیق) درجدول زیر آمارههای مختلف مربوط به متغیرهای وابسته ومستقل آمده است باتوجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که میزان رضایت شغلی جامعه مورد مطالعه 6/72 بوده است.
جدول شماره (3): آمارههای توصیفی متغیرهای وابسته و مستقل تحقیق
- رضایت شغلی دبیران بر حسب متغیرهای(جنس، وضعیت تأهل، نوع مسکن و وضعیت استخدامی) متفاوت است.
جدول شماره (4): آزمون تفاوت میانگینها برای متغیر رضایت شغلی و متغیرهای زمینهای
براساس جدول شماره (4) دبیران زن از دبیران مرد رضایت شغلی بیشتری داشته و این موضوع از لحاظ آماری نیز معنیدار است. اما میزان رضایت شغلی دبیران بر حسب متغیرهای (زمینهای) وضعیت تأهل، وضعیت مسکن و وضعیت استخدامی تفاوت معنیداری ندارد. بعبارتی دبیران مجرد و متاهل مالک و غیر مالک، رسمی و غیر رسمی از رضایت شغلی نسبتا مشابهی برخوردارند. - با بالا رفتن سن، سالهای خدمت و میزان تحصیلات رضایت شغلی جامعه آماری مورد مطالعه افزایش مییابد.
جدول شماره (5): آزمون ضریب همبستگی بین متغیر رضایت شغلی و متغیرهای زمینهای
براساس نتایج جدول فوق هیچگونه رابطه بین متغیرهای زمینهای سن، تحصیلات، سالهای خدمت و میزان رضایت شغلی مشاهده نشد. - بین متغیرهای مستقل (خودشکوفایی، ماهیت شغل، حقوق و مزایا، مدیریت، محیط فیزیکی کار و روابط با همکاران) و رضایت شغلی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (6): آزمون ضریب همبستگی بین متغیر رضایت شغلی و متغیرهای مستقل تحقیق
نتایجی که از آزمون ضریب همبستگی برای متغیرهای مستقل تحقیق به دست آمد عبارت است از: - وجود رابطه بین خودشکوفایی و رضایت شغلی تأیید شد و شدت رابطه 69/0+ بود که نشان دهنده وجود رابطه مثبت با شدت قوی بین این دو متغیر است. - بین دو متغیرماهیت شغل و رضایت شغلی نیز وجود رابطه تایید وشدت 21/0+ بوده استکه نشان دهندهی وجود رابطهی مثبت و با شدت قوی بین دو متغیر است. - بین دو متغیر حقوق و مزایا و رضایت شغلی نیز فرض وجود رابطه تأیید وشدت رابطه بین دو متغیر 17/0- میباشد که نشان دهندهی وجود رابطهی معکوس و با شدت ضعیف بین دو متغیر است. - بین دو متغیر مدیریت و رضایت شغلی فرض وجود رابطه تایید نشد. - بین دو متغیر محیط فیزیکی کار و میزان رضایت شغلی نیز فرض وجود رابطه تأیید و شدت رابطه بین دو متغیر 33/0- میباشد که نشاندهندهی وجود رابطهی معکوس و با شدت متوسطی بین دو متغیر است. - بین دومتغیر روابط با همکاران و رضایت شغلی وجود رابطه تایید شد وشدت رابطه 22/0+ میباشد.
بحث و نتیجهگیری دراین تحقیق دو هدف اساسی مورد نظر بود نخست بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مورد مطالعه و دوم شناسایی مهمترین عوامل موثر بر رضامندی شغلی نمونه تحقیق بود. در رابطه با هدف نخست نتایج حاکی از رضایت شغلی نسبتاً مطلوب نمونه این تحقیق دارد. اما در خصوص هدف دوم در تئوریهای و تحقیقات مورد اشاره در بخش مبانی نظری و تجربی تحقیق، عوامل و متغیرهای چون خود شکوفایی، ماهیت شغل، حقوق و مزایا، مدیریت، رابطه با همکاران، فرصتهای پیشرفت، عدالت و انصاف در پرداختها، چالشی بودن شغل، امکانات وشرایط فیزیکی و رفاهی، مشارکت در تصمیمگیریها، جنسیت، میزان تحصیلات و ... در رضایت شغلی مورد توجه بودکه بر همین اساس در این تحقیق در جهت دستیابی به هدف دوم 6 متغیر مستقل و 7 متغیر زمینهای مورد توجه و به آزمون رابطه آنها با رضایت شغلی نمونه تحقیق پرداخته شد. یافتهها در رابطه با متغیرهای زمینهای جنس، وضعیت تاهل، وضعیت مسکن و وضعیت استخدامی نشان داد که به جز در رابطه با متغیر جنس در دیگر متغیرها تفاوتها معنادار نبوده است لذا بر این اساس میتوان گفت دبیران مجرد و متاهل، رسمی و غیر رسمی و دارای مسکن سازمانی یا شخصی از لحاظ میزان رضایت ازشغلشان وضعیت مشابهی دارند وتفاوتهای ملاحظه شده ازلحاظ آماری معنیدارنیست، اما دبیران زن این تحقیق رضایت شغلیشان بیش از همکاران مرد بوده و البته این نتیجه همخوان با یافتههای تحقیق کاریون (2000) میباشد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که متغیرهای زمینهای سن، میزان تحصیلات و سالهای خدمت رابطه معنیداری با رضایت شغلی دبیران نداشتهاند. در رابطه با متغیرهای مستقل تحقیق نیز نتایج موید این مطلب است که به جز متغیر «مدیریت» بقیه متغیرها رابطه معناداری با رضایت شغلی نمونه تحقیق داشتهاند و از لحاظ آماری نیز این رابطهها معنیدار بوده است. متغیرخودشکوفایی بیشترین ارتباط را بامتغیروابسته داشته است. این نتیجه رامیتوان تایید تئوریهای مزلو، بروفی و هرزبرگ دانست که معتقدند هر فردی از داشتن یک شغل علاوه بر نیازهای مادی بدنبال رشد و پیشرفت، بروز خلاقیت و استعدادها و بعبارت شکوفایی خود است با این نتیجه مهمترین عاملی که نمونه تحقیق نسبت به شغل خود احساس خوبی دارند و از آن راضی هستند همین متغیر است. درهمین راستا آموزش و پرورش باید درجهت تنوع بخشی وغنای شغل معلمی و فراهم نمودن امکان پیشرفت شخصی و شغلی آنان تلاش بیشتری نماید. موضوع دیگر رابطه متوسط متغیر «محیط فیزیکی کار» با رضایت شغلی است این یافته منطبق با تفسیر سازمانی لوسیر از تئوری مزلو و نتایج تحقیق مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران است که بر نقش محیط فیزیکی کار در رضامندی شغلی تاکید دارند. باتوجه به اینکه ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر تبریز (مکان این تحقیق) محرومترین ناحیه آموزش و پرورش این شهر از نظر فضاهای آموزشی، کلاسهای درس و امکانات ورزشی است، اقدامات بیشتر مسئولان ذیربط از جمله: نوسازی و تجهیز دبیرستانهای قدیمی و جدید به امکانات آموزشی، ورزشی و فرهنگی، زیباسازی فضاهای عمومی مدارس از قبیل (حیاط، کلاسهای درس، راهروها و ...) و توجه بیشتر به مسائل زیباییشناختی دبیرستانها مانند (معماری، رنگ، نورپردازی، مساحت کلاسها و ...) میتواند علاوه بر افزایش رضایت شغلی معلمان در ارتقاء تحصیلی دانشآموزان نیز موثر واقع شود. «رابطه و تعامل با همکاران» سومین متغیر مستقلی است که با رضایت شغلی رابطه معناداری داشته است. این یافته علاوه بر اینکه همخوان با تفسیر لوسیر ازتئوری مزلو در بعد اجتماعی است تایید نتیجهای است که کین (2001) و پالیو (1998) در تحقیقات خود به آن رسیدهاند. با توجه با این نتیجه به هر میزان که سازمان آموزش و پروش این ناحیه در تقویت همکاری و تعامل دبیران این ناحیه بکوشد باعث افزایش رضایت دبیران از شغلشان خواهد شد اقدامات پیشنهادی در این خصوص عبارتند از: برگزاری سفرها و اردوهای دسته جمعی و خانوادگی، برگزاری جشنها و مراسم سازمانی، سازماندهی و تشکیل تیمهای ورزشی و تشویق کارهای گروهی. «ماهیت شغل» چهارمین متغیر تاثیرگذار بررضایت شغلی نمونه این تحقیق بوده است. این نتیجه نیز در تحقیقات بیسلی و رایت (2004)، واید (2006)، بختیاری نصرآبادی (1388) و سرندی و مانی (1385) حاصل شده است و در تئوریهای مزلو (تفسیر سازمانی لوسیر از این تئوری) و دیدگاه هرزبرگ نیز مورد توجه بوده است. دراین ارتباط تلاش آموزش و پرورش دربالا بردن جایگاه وارزش اجتماعی شغل معلمی، تنوع بخشی به آن میتواند باعث افزایش رضایتمندی بیشتر دبیران از شغلشان شود. «حقوق و مزایا» از مهمترین متغیرهای است که در رضامندی شغلی افراد از شغلشان موثر است این نتیجه در این تحقیق دیده شده و مشخص شدکه با افزایش حقوق و مزایایی نمونه تحقیق رضایتشان از شغلشان افزایش داشته است. در نظریه برابری آدامز زمانی که گفته میشود هر فردی بین داده و ستاده خود در سازمان محل کارش مقایسه میکند اشاره به همین موضوع دارد و نیازهای فیزیولوژیک مزلو به عنوان پایهایترین نیاز انسان تاکید بر همین موضوع است. همچنین نتیجه این تحقیق در رابطه با تاثیر حقوق و مزایا در افزایش رضایت شغلی درتحقیقات اسمیت (2001) و ایسوم (2000) نیز دیده میشود. در رابطه با این موضوع پیشنهاد میشود که تلاش بیشتری صورت گیرد تا حقوق دریافتی دبیران در حد میانگین کارمندان سایر ادارات دولتی قرار گیرد و تناسبی بین تورم موجود و حقوق دریافتیشان برقرار گردد، حمایتهای مالی و غیر مالی مستقیم و غیر مستقیم دیگر، افزایش مزایای جانبی دیگر مانند انواع بیمهها، خانههای سازمانی، بنهای کارمندی میتواند باعث شود تا این قشر تاثیرگذار احساس مثبتتر نسبت به شغل معلمی داشته باشد و در نتیجه تلاش مضاعفی در جهت تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم از خود نشان دهند.
منابع ایسپا واحد مرکز. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. منتشر نشده. بختیاری نصرآبادی، ح. (1388). بررسی رابطهی بین ماهیت شغل و رضایت شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پژوهش نامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33)، صص 76-57. ساعتچی، م. (1387). بررسی رابطهی میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش. سال اول، شماره دوم، صص 168-147. سرندی، پ؛ و دیگری. (1385). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت جسمانی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. منتشر نشده. شفیعآبادی، ع. (1369).راهنمائی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخابات شغل. تهران: انتشارات رشد. گریفین، م. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید. میرسپاسی، ن. (1379). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر. رابینز، ا، پ. (1377).رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. هومن، ج. (1371).پایههای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات فرهنگ. Cain, J. M. & Schulkin, J. (Eds). (2001). Effects of perceptions and mentorship on pursuing a career in academic medicine in obstetrics and gynecology. Journal of Academic Medicine. 76 (6): 628-34. Cam, O. (2001). The burnout in nursing academician in Turkey. International Journal of nursing studies. Vol: 38, 201- 207. Carayon, P. & Honokker, P. (2003). Job characteristic and quality of working life in the IT workforce: The role of gender. ACM SIGMIS CPR Conference. Edited by E. Trauth, April 10-12, 2003, Philadelphia, Pennsylvania, pp: 58-63. Desantis, V. & Durst, S. (1996). Comparing job satisfaction among public and private sector Employees. American Review of public Administration. Vol: 26, (3): 327. Easom, A, K. (2000). Nephrology APNs: who are we and what do we do? Survey results October 1999 Nephrol Nurs J. 2000 Apr; 27(2):187-91. Flanagan NA, Fianagan TJ. An analysis of the relationship between job satistfaction and job strees in correction nurses. Research in Nursing & Health.Vol: 25 (4):282–294. Palepu, A. & Friedman, R, H. (Eds).(1998). junior faculty members’ mentoring relationships and their professional development in U.S Medical schools. Journal of Academic Medicine; 73(3): 318-23. Siegel, P. A, Post, C. Brockner, J. Fishman, A. Y. Garden, C. (2005). The moderating influence of procedural fairness on the relationship between work-life conflict and organizational commitment. Journal of Applied Psychology. 90 (1): 13-24. Smith,T. J, Girtman J, Riggins J. (2001). Why academic divisions of hematology/oncology are in trouble and some suggestions for resolution. Journal of Clinical Oncolology. 19 (1): 260-4. Wild, P. Parsons, V& Dietz, E. (2006). Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 18 (11): 544-9. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ایسپا واحد مرکز. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن. منتشر نشده. بختیاری نصرآبادی، ح. (1388). بررسی رابطهی بین ماهیت شغل و رضایت شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. پژوهش نامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33)، صص 76-57. ساعتچی، م. (1387). بررسی رابطهی میان انگیزهی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی (دبیران) مقطع متوسطهی شهرستان مرودشت. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزش. سال اول، شماره دوم، صص 168-147. سرندی، پ؛ و دیگری. (1385). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت شغلی و سلامت جسمانی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی. منتشر نشده. شفیعآبادی، ع. (1369).راهنمائی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخابات شغل. تهران: انتشارات رشد. گریفین، م. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید. میرسپاسی، ن. (1379). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر. رابینز، ا، پ. (1377).رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمه: ع، پارسائیان و دیگری. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. هومن، ج. (1371).پایههای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات فرهنگ. Cain, J. M. & Schulkin, J. (Eds). (2001). Effects of perceptions and mentorship on pursuing a career in academic medicine in obstetrics and gynecology. Journal of Academic Medicine. 76 (6): 628-34. Cam, O. (2001). The burnout in nursing academician in Turkey. International Journal of nursing studies. Vol: 38, 201- 207. Carayon, P. & Honokker, P. (2003). Job characteristic and quality of working life in the IT workforce: The role of gender. ACM SIGMIS CPR Conference. Edited by E. Trauth, April 10-12, 2003, Philadelphia, Pennsylvania, pp: 58-63. Desantis, V. & Durst, S. (1996). Comparing job satisfaction among public and private sector Employees. American Review of public Administration. Vol: 26, (3): 327. Easom, A, K. (2000). Nephrology APNs: who are we and what do we do? Survey results October 1999 Nephrol Nurs J. 2000 Apr; 27(2):187-91. Flanagan NA, Fianagan TJ. An analysis of the relationship between job satistfaction and job strees in correction nurses. Research in Nursing & Health.Vol: 25 (4):282–294. Palepu, A. & Friedman, R, H. (Eds).(1998). junior faculty members’ mentoring relationships and their professional development in U.S Medical schools. Journal of Academic Medicine; 73(3): 318-23. Siegel, P. A, Post, C. Brockner, J. Fishman, A. Y. Garden, C. (2005). The moderating influence of procedural fairness on the relationship between work-life conflict and organizational commitment. Journal of Applied Psychology. 90 (1): 13-24. Smith,T. J, Girtman J, Riggins J. (2001). Why academic divisions of hematology/oncology are in trouble and some suggestions for resolution. Journal of Clinical Oncolology. 19 (1): 260-4. Wild, P. Parsons, V& Dietz, E. (2006). Nurse practitioner’s characteristics and job satisfaction. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 18 (11): 544-9. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652 |