تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,921 |
بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی در بین اساتید و کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 4، شماره 12، آبان 1390، صفحه 39-58 اصل مقاله (1015.91 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امیدعلی حسین زاده1؛ سهراب یزدانی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر , ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش باعنوان بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی دربین کارمندان واعضای هیئت علمی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی درسال 1392 انجام گرفت. در این راستا یافتن مولفههای اساسی ارتقای معنویت سازمانی و در نتیجه تدوین و ارائه مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و تعیین درجه تناسب آن از اهداف پژوهش محسوب میشدند. این مطالعه توصیفی- پیمایشی با حجم جامعه آماری به تعداد 4230 نفر و با حجم نمونه 351 نفر مورد بررسی قرار گرفت. از ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته معنویت سازمانی با ضریب پایایی 93/0 و همچنین با روایی تائید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و ازشیوههای تجزیه وتحلیل توصیفی و استنباطی ازجمله آزمون اسمیرنف- کولموگروف، آزمون کایزر مایر- الکین و آزمونکرویت بارتلت، تکنیک چرخش واریماکس، آزمون تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، آزمون t تک متغیره و همچنین از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. 7 مولفه اساسی تبیین کننده معنویت سازمانی (خودآگاهی برتر، احساسمعنا درکار، همسویی با ارزشهای سازمان، رهبری فراخود، احساس همبستگی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی انتقادی) با 98 درصد واریانس کل سازه معنویت سازمانی شناساییگردید و مدلی برای ارتقای معنویت سازمانیکه متشکل از 5 بخش مهم شامل فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و برنامه اجرایی، ارزشیابی و بازخورد میباشد، تدوین گردید. همچنین درکل مدلمعرفی شده دارای نمره ارزشیابی بالای 85 از 100 میباشد که نشان دهنده اعتبار بسیار زیاد مدل در مقیاس لیکرت میباشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معنویت؛ معنویتسازمانی؛ مدل مفهومی- اجرایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی در بین اساتید دکتر امیدعلی حسینزاده[1] دکتر سهراب یزدانی[2] تاریخ دریافت مقاله:4/8/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:3/12/1392 چکیده این پژوهش باعنوان بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی دربین کارمندان واعضای هیئت علمی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی درسال 1392 انجام گرفت. در این راستا یافتن مولفههای اساسی ارتقای معنویت سازمانی و در نتیجه تدوین و ارائه مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و تعیین درجه تناسب آن از اهداف پژوهش محسوب میشدند. این مطالعه توصیفی- پیمایشی با حجم جامعه آماری به تعداد 4230 نفر و با حجم نمونه 351 نفر مورد بررسی قرار گرفت. از ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته معنویت سازمانی با ضریب پایایی 93/0 و همچنین با روایی تائید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و ازشیوههای تجزیه وتحلیل توصیفی و استنباطی ازجمله آزمون اسمیرنف- کولموگروف، آزمون کایزر مایر- الکین و آزمونکرویت بارتلت، تکنیک چرخش واریماکس، آزمون تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، آزمون t تک متغیره و همچنین از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. 7 مولفه اساسی تبیین کننده معنویت سازمانی (خودآگاهی برتر، احساسمعنا درکار، همسویی با ارزشهای سازمان، رهبری فراخود، احساس همبستگی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی انتقادی) با 98 درصد واریانس کل سازه معنویت سازمانی شناساییگردید و مدلی برای ارتقای معنویت سازمانیکه متشکل از 5 بخش مهم شامل فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و برنامه اجرایی، ارزشیابی و بازخورد میباشد، تدوین گردید. همچنین درکل مدلمعرفی شده دارای نمره ارزشیابی بالای 85 از 100 میباشد که نشان دهنده اعتبار بسیار زیاد مدل در مقیاس لیکرت میباشد. واژگان کلیدی: معنویت، معنویتسازمانی، مدل مفهومی- اجرایی.
مقدمه امروزه معنویت از دومنظر بیش ازگذشته مورد توجه اندیشمندان جوامع بشری واقع شده است، نخست به لحاظ نقش بازدارندگی از آسیبها و هنجارشکنیها و دیگری به لحاظ نقش برانگیزانندگی افراد در جهت سود رسانی وخدمت بیشتربه جامعه. به همین ترتیب تصویر حقیقی ازمعنویت اسلامی نیز شاخصهها واصول خاصی داردکه ضمن اتصال فرد به مبدأ وجود وکمال مطلق، بر شیوة نظر و عمل او در زندگی فردی و جمعی تأثیر میگذارد و تحولات شگرفی را در ابعاد فردی و اجتماعی موجب میشود با توجه به مطالب مذکور و ظرفیت فوقالعاده اسلام برای معنویتورزی بر آن شدیم تا نگرشی نو بر مبنای فرهنگ بومی- اسلامی و تجارب جهانی به مقوله معنویت سازمانی داشته باشیم. پژوهشگران اجتماعی بر این باورند، کارکنان سازمانها در هر کجا که فعالیت میکنند، چیزی فراتر از پاداشهای مادی در کار جستجو میکنند. آنان در جستجوی کاری با معنا، امیدبخش و خواستار متعادل ساختن زندگیشان هستند. سازمانها با کارکنانی رشد یافته و بالندهای روبرویند که در پی یافتن کاری با معنا و هدفمندند. معنویت درکار توصیف تجربه کارکنانی استکه کارشان ارضاء کننده، با معنا وهدفمند است همچنین تجربه معنویت درکار باافزایش خلاقیت، صداقت، اعتماد و تعهد درکار و بالا رفتن احساس تکامل شخصی کارکنان پیوند میخورد(کنجرسکی[3] و اسکریپنیک، 2004: 267). کارکنان هوشمند امروزی، سازمانهایی را برای کار بر میگزینند که به آنان در یافتن خویشتن کامل خود در کار کمک نماید. کارکنان در سازمان به دنبال چیزی بیش از ارضای نیازهای مادیاند. بردلی[4] به نقل از پیرس، میگوید "بسیاری از ما زمان زیادی را درحال کارکردن سپری میکنیم، شرمآور خواهد بود اگر نتوانیم خدا را در آنجا پیدا کنیم"(بردلی، 2003: 453). گی بنز (2001) بیان میدارد: معنویت درکار در برگیرنده مفهومی از احساس تمامیت[5] و پیوستگی[6] در کار و درک ارزشهای عمیق درکار است. وی همچنین بیان میکند معنویت در کار سفری است به سوی یکپارچگی شغلی و معنویت که جهت، کمال و پیوستگی در کار و محیط کار را فراهم میآورد. معنویت در کار در برگیرنده تلاش برای جستجو و یافتن هدف غایی در یک فرد برای زندگی کاری، به منظور برقراری ارتباط قوی بین فرد و همکاران و دیگر افرادی که به نحوی در کارش مشارکت دارند، و همچنین سازگاری یا یگانگی بین باورهای اساسی یک فرد با ارزشهای سازمان اوست(بردلی، 2003). اشمس (2000) بیان میدارد معنویت در کار، درک و شناسایی این است که بُعدی از زندگی کارکنان درونی و باطنی است که قابل پرورش است و به واسطه انجام کارهای با معنا، در زندگی اجتماعی پرورش مییابد. معنویت در کار، حالات معینی از فرد است که به وسیله ابعاد فیزیکی[7]، عاطفی[8]، شناختی[9]، میان فردی[10]، معنوی[11] و عرفانی[12] وصفپذیر است(کنجرسکی، 2004). هیتو دنیس (2004) معنویت، حالاتی از سلامت[13]، شادکامی[14]، فرزانگی[15]، موفقیت[16] و رضایت باطنی[17] که برای توسعه معنوی و تمامیت زندگی کاری کارکنان ضروری است. معنویت در کار برای هر سازمان مطلوب است چرا که با متغیرهای سازمانی مهمی چون اثربخشی سازمانی، کارایی و بهرهوری سازمانی ارتباطدارد وبه ایندلیل محققان زیادی هدف تحقیق خود را تعریف وبررسی رفتاری قرار دادهاندکه به موفقیت بلند مدت سازمان کمک میکنند و پیش از این نادیده گرفته میشد. میترف و دنتون (1999) درتحقیقات جامع وتجربی به این نتیجه رسیدهاندکه افراد بین دین و معنویت فرق میگذارند تقریبا 30 درصد از پژوهش شدگان در این تحقیقات درمورد دین ومعنویت دیدگاهی مثبت داشتند درصد کمی (تقریبا 2 درصد) دیدگاه مثبت به دین و دیدگاهی منفی به معنویت داشتند حدوداً 60 درصد یا اکثریت به معنویت دیدگاهی مثبت و به دین دیدگاهی منفی داشتند و دیدگاه 8 درصد از آنان ، هم نسبت به دین و هم نسبت به معنویت منفی بود بنابراین تقریبا 90 درصد از افراد نسبت به معنویت نگرش مثبت داشتند. کریشناکومار و نک (2002) مدل آزادیمعنوی را برای تقویت معنویت درسطح فردی ارائه کردند. در این مدل گرایشهای مذهبی مختلف افراد پذیرفته و تشویق میشود و افراد میتوانند آزادانه آنها را ابراز کنند. به عقیده این دو محقق، در سازمانی که یک خطمشی در جهت آزادی معنوی وجود دارد کارکنان میتوانند تواناییهای بالقوه خود را شکوفا سازند و علاوه بر بهبود عملکرد، فضای محیط کسب و کار را نیز دوستانهتر سازند. تحقیقات دیگریکه توسط بردلی و کاونی[18] (2003) تحتعنوان "مقایسه معنویت دربین سه دانشگاه درکالیفرنیای جنوبی" انجام گرفت، نتایج تحقیقات میترف و دنتون را تائید کرد در این مطالعه و تحقیق، افراد در هر سه دانشگاه، معنویت را در زندگیشان مهمتر از دین میپنداشتند و تقریباً 60 درصد از آنان نگرش مثبت به معنویت ونگرش منفی به دین داشتند درحالیکه 30 درصدشان نسبت به هردو دیدگاهی مثبت داشتند. لوئیز فرای و لورا ماتیرلی (2007) در پژوهشی تحت عنوان "رهبری معنوی و عملکرد سازمانی" به این نتیجه دست یافتند که یافتههای پژوهشی آنها یک حمایت قوی برای رهبری معنوی به عنوان یک هدایتگر مهم و معنیدار برای تعهد سازمانی (80 درصد)، بهرهوری (56 درصد)، رشد فروش (13 درصد) فراهم میآورد. استانلی و همکاران (2008) درپژوهشی تحت عنوان "معنویت و فرهنگ سازمانی" یک نقشه ارزشی سلسله مراتبی را توسعه دادند که رابطه بین اختیار نمودن مکان کاری، جو سازمانی و ارزشهای فردی را تبیین میکند. اثبات خویشتن، ابراز تعلق، احساس لیاقت و شایستگی از عناصر اساسی هستند که فرهنگ سازمانی را الهام میبخشند. شماری از پژوهشها نشان میدهد که ضرورت ارائه پارادایم جدیدی برای کار در سازمان با رویکرد تلفیق زندگیشخصی و زندگیکاری رو به افزایش است(گریفین[19]، 1998). برهمین اساس ریفکن (1995) نتیجه میگیردکه جوامع باید قراردادهای کاری جدیدی را تدوین کنندکه از ویژگیهایکار هفتگی کوتاهتر برخوردار باشد تا افراد بتوانند زمان بیشتری به بخشهای دیگر زندگیشان بپردازند. با عنایت به اینکه محیط دانشگاه هم یک محیط انسانی مهمی میباشد و با توجه به اینکه، امروزه افراد زیادی در کارشان احساس نارضایتی، بیقراری وعدم امنیت دارند(مارکز ودیگران، 2005: 81). لذا پرداختن به مقوله معنویت در محیط کار سازمانی (دانشگاه) و ارائه مدلی برای ارتقای آن ضروری و اساسی به نظر میرسد. در واقع اهمیت این پژوهش در آن است که مطالعه معنویت سازمانی کارکنان دانشگاه، عاملی است که میتواند دانشگاه را در تسهیل و تسریع وصول به اهداف و رسالت خویش یاری نماید. شکل زیر مدل مفهومی پژوهش حاضر را نشان میدهد.
شکل شماره (1): مربوط به مدل مفهومی پژوهش
مواد و روشها تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی میباشد. این تحقیق از بعد زمانی مربوط به سال 1392 و از لحاظ دامنه مکانی شامل مراکز و واحدهای منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه میباشند: گروه اول جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه استادان و کارمندان واحدهای دانشگاهی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی که به ترتیب 1830 و 2400 نفر و در مجموع 4230 نفر میباشند.
جدول شماره (1): مربوط به حجم جامعه آماری
طبقه تعداد درصد
استاد 1830 39/43 کارمند 2400 61/56
جمع 4230 100
گروه دوم جامعه آماری این تحقیق، متخصصان و صاحبنظران جهت اعتبار یابی مدل میباشند که شاملاساتید بامدرک دکتری رشتههای (مدیریت آموزشی ومدیریت آموزشعالی ومدیریت باسایر گرایشها) دانشگاههای استان آذربایجانشرقی (جامعهآماری جهت اعتباریابی مدل) میباشد. حجم جامعه آماری مربوط به اساتید دکتری رشتههای مدیریت (آموزشی، آموزش عالی، فرهنگی، بازرگانی، مدیریت دولتی، صنعتی و ...) حدود 61 میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش (برای جامعه آماری اول) نمونهگیری به روش طبقهایتصادفی نسبتی میباشد و روش برآوردحجم نمونه از طریق جدول استاندارد برآورد حجم نمونه که موسوم به جدول مورگان است میباشد. حجم نمونه آماری (اخذ شده از جامعه آماری اول) این پژوهش به شرح زیر میباشد:
جدول شماره (2): مربوط به حجم نمونه آماری
روش نمونهگیری در این پژوهش (برای جامعه آماری دوم) نمونهگیری به روش غیرتصادفی از نوع قضاوتی میباشد (انتخاب اعضاییکه بهترین شرایط را برای ارائه اطلاعات دارا بودند) و روش برآوردحجم نمونه از طریق جدول استاندارد برآورد حجم نمونه که موسوم به جدول مورگان است میباشد حجم نمونه آماری (اخذ شده از جامعه آماری دوم ) این پژوهش حدود 52 نفر میباشد که تنها 39 پرسشنامه از میان پرسشنامههای توزیع شده عودت داده شد.
ابزار پژوهش برای گردآوری دادههای مورد نیاز از جامعه مورد مطالعه از ابزار پرسشنامه (دو مورد پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است: الف) پرسشنامه اول در ارتباط با گویههای معنویت سازمانی میباشدکه پس از مطالعه مبانی تئوریکی و مبانی عملی داخلی و خارجی با گویههای فراوان تعبیه شد و پس از مشورت با صاحبنظران (نظر سنجی مقدماتی) تعداد آن کاهش یافت و پس از تامین روایی و پایایی آن، جهت گردآوری دادهها در اختیار نمونه اول (استادان و کارمندان) قرار گرفت و حاوی مقدمهای بود که در آن موضوع وهدف تحقیق، محرمانه بودن دادههایگردآوری شده، نحوه پاسخگویی وتشکر از پاسخ دهندگان بیان شده است. ب) پرسشنامه دوم در ارتباط با تعیین نرخ اعتبار مدل پیشنهادی میباشدکه در اختیار گروه دوم نمونه آماری (متخصصان) قرار گرفت. برای تامین روایی هر دو پرسشنامه از نظر و قضاوت صاحبنظران و متخصصین حوزه مدیریت آموزشی (حداقل سه نفردکتری تخصصی) استفاده نمودیم و برای تامین پایایی ابزارها، آنها را به صورت آزمایشی بر روی درصدی (ده درصد) از اعضای نمونه آماری مربوطه اجرا کرده و از آزمون آلفای کرونباخ استفاده نمودیم.
یافتهها
جدول شماره (3): مربوط به اجرای آزمون اسمیرنف– کولموگروف
برای اجرای آزمون تحلیل عاملی لازم است از نرمال بودن توزیع دادهها مطلع شویم لذا برای تست نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون اسمیرنف- کولموگروف استفاده نمودیم و با توجه به جدول (3) چون سطح معنیداری اسمیرنف- کولموگروف برابر با 086/0p= است بنابراین نتیجه میگیریمکه توزیع دادههای این پژوهش نرمال هستند زیرا سطح معنیداری از 05/0 بزرگتر است. به منظور دستهبندی کردن گویههای مربوط به برآورد مولفههای معنویت سازمانی از آزمون تحلیل عاملی استفاده نمودیم بطوریکه طبق اطلاعات جدول (4) و مطابق معیارKMO ، ملاحظه میشود مقدار آن برابر 917/0 بدست آمده است که بیانگر کفایت حجم نمونه برای اجرای تحلیل عاملی میباشد. همچنین مقدار بارتلت برابر 5030 با سطح معنیداری 000/0=P بدست آمده است که بیانگر تفکیک درست عاملها بر اساس ضرایب بار عاملی است.
جدول شماره (4): مربوط به اجرای آزمون کایزر– مایر– الکین و آزمون بارتلت
بطوریکه برای تفکیک و نامگذاری عاملها از تکنیک چرخش واریماکس استفاده نمودیم و مشخص شد نتایج تحلیل عاملی با دستهبندی اولیه گویهها نسبتاً هماهنگی و همخوانی بالایی دارد. از این رو در جدول شماره (5) عاملبندی گویهها گزارش شده است.
جدول شماره (5): مربوط به ماتریس عناصر چرخش یافته
همچنین طبق اطلاعات جدول شماره (6) ملاحظه میشود با عاملبندی گویهها تا حدود 98 درصداز واریانس کل سازه معنویت سازمانی را میتوانیم بر اساس 7 عامل متفاوت شناسایی شده، تبیین نمائیم.
جدول شماره (6): مربوط به تبیین واریانس نهایی
نمودار سنگریزه به صورت بصری نشان میدهدکه تعداد عاملها که بالاتر از مقدار ویژه[20] قرارگرفتهاند و میتواند به عنوان عامل تبیین کننده محسوب شده و مورد پذیرش قرار گیرند تنها هفت عامل میباشند زیرا که بقیه عوامل پایینتر ازمقدار ویژه (1) قرار دارند. درمجموع در پاسخ به سوال اول پژوهش میتوان گفت که 7 عامل یا بعبارت دیگر 7 مولفه بعنوان مولفههای اساسی ارتقای معنویت سازمانی در واحدهای دانشگاهی منطقه 13 مورد شناسایی واقع شدند. عوامل زیر بعنوان عوامل اساسی ارتقای معنویت سازمانی در این پژوهش مورد شناسایی و تائید واقع شدهاندکه به ترتیب اهمیت و باتوضیح مفصل در ذیل آمدهاند لازم به ذکر است شاخصهاییکه بارعاملی آنها کمتر از 5/0 بود حذف شدهاند. عامل 1: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 1 شش متغیر بود که با واریانس تبیین شده 67/18 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور عامل "خودآگاهی برتر" نامیده میشود. عامل 2: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 2 شش متغیر بود که با واریانس تبیین شده 1/16عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور عامل"احساس معنا در کار" نامیده میشود. عامل 3: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 3 پنج متغیر بود که با واریانس تبیین شده 20/15 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور را عامل "همسویی با ارزشهای سازمان" نامیده میشود. عامل 4: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 4 چهار متغیر بود که با واریانس تبیین شده 66/12 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور را عامل "رهبری فراخود" نامیده میشود. عامل 5: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 5 چهار متغیر بود که با واریانس تبیین شده 44/12 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور را عامل "احساس همبستگی" نامیده میشود. عامل 6: تعداد متغیرهای تجمع یافته ذیل عامل شماره 6 چهار متغیر بود که با واریانس تبیین شده 94/11 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور عامل "آگاهی متعالی" نامیده میشود. عامل 7: تعداد متغیرهای تجمعیافته ذیل عامل شماره 7 چهار متغیر بود که با واریانس تبیین شده 89/11 عبارتند از:
از این رو مولفه مذکور عامل "تفکر وجودی انتقادی" نامیده میشود. لذا نتیجه گرفته میشود مولفههای اساسی معنویت سازمانی شامل 7 مولفه بهترتیب اهمیت و اولویت با وزن محاسبه شده برای آنها و با واریانس معین شده عبارتند از: 1. خودآگاهی برتر با واریانس تبیین شده 67/18. 2. احساس معنا در کار با واریانس تبیین شده 1/16. 3. همسویی با ارزشهای سازمان با واریانس تبیین شده 20/15. 4. رهبری فراخود با واریانس تبیین شده 66/12. 5. احساس همبستگی با واریانس تبیین شده 44/12. 6. آگاهی متعالی با واریانس تبیین شده 94/11. 7. تفکر وجودی انتقادی با واریانس تبیین شده 89/11.
مدل پیشنهادی معنویت سازمانی یک مدل شماتیک است که پس از مرور مبانی تئوریکی، مطالعات ملی، مطالعات جهانی و انجام مطالعات میدانی و پس از اخذ نظرات واحدهای پژوهش و آنالیز دادهها با آزمونهای آماری به کار گرفته شده (آزمون کایزر مایر الکین، آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیلعاملی، تکنیک چرخش و آزمون T مستقل) و پس از اصلاح و تغییر و اعمال نظر متخصصان (از طریق تکنیک دلفی) بدست آمده است و شامل فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و مراحل اجرایی، نظام ارزشیابی و بازخورد میباشد:
فلسفه و اهداف مفاهیم اصلی و اهدافیکه این مدل دنبال میکند و یا بعبارت دیگر اگر این مدل اجرا شود به اهدافی که دست پیدا میکنیم عبارتند از:
6. توسعه حرفهایکارکنان: اجرای این مدل میتواند ازطریق بهادادن به روحیه، انگیزش، ازبین بردن زمینههای فساد و سوء مدیریت و تکیه بر توزیع بهینه قدرت و ارتباطات و رهبری حرفهای در سازمان، زمینهای برای توسعه حرفهای کارکنان سازمان فراهم آورد. مبانی نظری که مدل از آن برخوردار است و تئوریهاییکه مدل حاضر را پشتیبانی میکنند و بعبارت دیگر تئوریهایی که مدل از آنها تغذیه میشود عبارتند از: معنویت در اسلام و قرآن: که میانی (اصالت روح، اصالت فطرت، اصالت عالم غیب، اصالت شریعت) و مولفههای آن (عقلگرایی، اعتدال، عبودیتگرایی) تبیین شدهاند. نظریههای روانشناسی معنویت: اغلب دیدگاههای روانشناسی (دیدگاه روانکاوی، دیدگاه رفتارگرایی شناختی، دیدگاه روانشناسی فرافردی و ...که معنویت را مورد تاکید قرار دادهاند). نظریه هوش معنوی: نوعی هوش غایی است که مسایل معنایی و ارزشی را به ما نشان داده و مسایل مرتبط با آن را برای ما حل میکند(زوهر و مارشال، 2000). نظریه گی بنز (2002) که معنویت را در دو سطح فردی و سازمانی و در دو بعد درونی و بیرونی تبیین نموده است. نظریه میلیمن (2003) که معنویت را درسه سطح فردی، گروهی، سازمانی تشریح وتبیین نموده است. نظریه رهبری معنوی فرای (2003) یک نظریه علی برای تحول سازمانی میباشد که به منظور ایجاد سازمانی یادگیرنده و دارای محرک درونی بوجود آمده است. نظریه رهبری معنوی بر اساس مدل انگیزش درونی توسعه یافته استکه ترکیبی ازچشمانداز، ایمان به تحقق هدف، عشق به نوعدوستی وبقای معنوی میباشد. هدف رهبری معنوی توجه به نیازهای اساسی پیروان میباشد تا موجبات بقای معنوی آنان را فراهم آورد. چارچوب ادراکی: براساس مطالعات انجام شده و فلسفه و هدف مدل و نیز مبانی نظری مطرح در آن مولفههای اصلی با توجه به وزن وجایگاهشان (از طریق بکارگیری آزمونهای آماری کایزر- مایر الکین، آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی، تکنیک چرخش واریماکس) مشخص شدهاند که عبارتند از: ● خودآگاهی برتر با واریانس تبیین شده 67/18 ● احساس معنا در کار با واریانس تبیین شده 1/16 ● همسویی با ارزشهای سازمان با واریانس تبیین شده 20/15 ● رهبری فراخود با واریانس تبیین شده 66/12 ● احساس همبستگی با واریانس تبیین شده 44/12 ● آگاهی متعالی با واریانس تبیین شده 94/11 ● تفکر وجودی انتقادی با واریانس تبیین شده 89/11 مراحل اجرایی مدل: یکی دیگر ازعناصر مدل پیشنهادی، مراحل اجرایی مدل میباشد. در این قسمت به این سوال پاسخ داده میشودکه آن مدلی که با فلسفه و اهداف معین و با حمایتهای علمی مشخص، طراحی شده چه مراحلی باید داشته باشد تا قابلیت اجرایی پیدا کند؟ در واقع باید گفت مراحل اجرایی در نظر گرفته شده برای این مدل عبارتند از: 1. تصویب مدل در هیئت رئیسه منطقه سیزده: در اولین وهله مدل باید برای اجرایی شدن به تصویب و تائید هیئت رئیسه منطقه برسد. 2. تشکیل کمیته مطالعاتی و برنامهریزی برای ارتقای معنویت سازمانی: پس از تصویب مدل در هیئت رئیسه، باید کمیته مطالعاتی و برنامهریزی شکل بگیرد که اعضای پیشنهادی آن عبارتند از: نماینده هیئت رئیسه منطقه، رئیس واحددانشگاهی، معاون فرهنگی واحد دانشگاهی، معاون آموزشی واحد، معاون پژوهشی، مدیران گروههای آموزشی، مسئول دپارتمان پایش معنویت سازمانی، چهارنفر صاحبنظر رشته علوم تربیتی و معارف اسلامی، مسئول حراست دانشگاه، مسئول گزینش دانشگاه. 3. تشکیل گروههایکاری: یعنی اعضای کمیته به چند گروه کاری برای پیشبرد فعالیتها تقسیم میشوند. 4. انتخاب دبیراجرایی: معمولاً معاون فرهنگی واحد دانشگاهی بعنوان دبیرانتخاب میشودکه مسولیت هماهنگی و پیگیری کارها را بر عهده دارد. 5. آمادهسازی عوامل اجرایی: صدور ابلاغ، تنظیم زمانهای لازم برای جلسات، ترتیب کلاسهای آموزشی و هماهنگی و ... تدوین برنامههای عملیاتی، اجرای آزمایشی و اجرای نهایی و بازخوردگیری تبیین و تشریح میشوند. 6. تدوین برنامههای عملیاتی مصوب: دراین مرحلهکمیته نامبرده وگروههایکاری معرفیشده برنامههای عملیاتی و اجرایی تدوین شده و مکتوب خود را (که بر اساس مفاهیم و آموزههای مدل مفهومی، مصداقهای عینی و عملیاتی برای دانشگاه پیدا کردهاند) به جلسه میآورند و مصوب مینمایند. 7. اجرای آزمایشی برنامه: در این مرحله اجرای آزمایشی مدل را انجام میدهند و نقاط ضعفی که در عمل دیده میشود را اخذ نموده و اصلاحات لازم را اعمال میکنند. 8. اجرای نهائی مدل: در این مرحله تصمیم گرفته میشود مدل به طور نهایی اجرا گردد.
نظام ارزشیابی و بازخورد یکی دیگر از عناصر مدل پیشنهادی، نظام ارزشیابی و بازخورد آن مدل میباشددر واقع مکانیسمهای نقد و ارزیابی و اینکه مدل چگونه مورد ارزشیابی قراربگیرد و یاچگونه خودارزیابی را پیدا بکند و معایبش مشخص شود و بهبود یابد. در این بخش نحوه برقراری بهبود مستمر توضیح داده میشود. مکانیسمهای در نظر گرفته شده عبارتند از: ارزشیابی از کلیه مراحل الگو با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و ... به وسیله کارکنان، استفاده از نظرات متخصصین (اساتید دانشگاه)، برقراری سیستم صندوق پیشنهادات و انتقادات از وضعیت معنویتسازمانی در واحددانشگاهی، تشخیص نقاط ضعف الگو وانجام اصلاحات لازم. به عبارت دیگر کمیته معرفی شده میتوانند برای ارزیابی و بازخوردگیری از اجرای مدل، از شیوههای ارزشیابی ازقبیل: دریافت نظرمتخصصان (صاحبنظران معنویتسازمانی، تحصیلکردههایمدیریتآموزشی و آموزش عالی، طراحان مدل و ...) یا طراحی سوالاتی در زمینه معنویت سازمانی در بافت پرسشنامه و یا مصاحبه از کارکنان و یا ازطریق مشاهده طبیعی و یا از طریق برقراری سیستم صندوق پیشنهادات و انتقادات از وضعیت معنویت سازمانی در واحد دانشگاهی استفاده نمایند. بطور خلاصه چنین میتوان گفت نظام ارزشیابی در قالب دو بخش عمده ارزشیابی درونی و ارزشیابی بیرونی پیشبینی شده است. در هر بخش با استفاده از حیطهها، مولفهها و شاخصهای دستیابی به اهداف در قالب فرمهای مربوطه و شیوه نامههای اجرایی آنها بصورت مستمر و پایانی انجام و نتایج تجزیه و تحلیل میگردند. همچنین با توجه به گزارش ارائه شده، بازخوردهای مناسب به سطوح مختلف جهت بهبود مستمر منعکس خواهد شد. در ضمن دراین نظام ارزشیابی سیستم پیشنهادات نقش کلیدی خواهد داشت شکل (موجود در پیوست مقاله) شمای مدل پیشنهادی معنویت سازمانی را نشان میدهد. - نرخ اعتبار مدل پیشنهادی از دیدگاه صاحبنظران مدیریت تا چه اندازه است؟ تحلیل آماری اجزای مدل پیشنهادی میانگین نمونه یک برآورد نقطهای از میانگین نامعلوم جامعه میباشد، همانطور که در جدول زیر ملاحظه میگردد میانگین هریک از اجزای مدل (5 بخش) در فضای نمونه محاسبه شد جهت تعمیم این نتایج به جامعه آماری لازم است که از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه استفاده کرد. به عبارتی در اینجا درصدد هستیم که تعیین کنیم "آیا هریک از بخشهای معرفی شده جزئی از مدل است یا نه؟". جهت پاسخگویی به این سوال چنین فرض میشود که اگر میانگین برآورد شده متغیر در فضای جامعه بالاتر از 3 باشد مورد تائید خواهد بود و چنانچه برابر و یاکمتر از 3 باشد مورد تائید نخواهد بود. به عبارت دیگر در مقیاس 5 درجهای لیکرت نقطه برش در نظر گرفته شده برای مشخص نمودن وضعیت مطلوب بالاتر از 3 میباشد. 3≥µ H0: 3<µ H1:
جدول شماره (7): بررسی میانگین متغیرها برای آزمون فرضیه مطلوبیت آنها
همانطور که در جدول فوق ملاحظه میگردد، کلیه tهای محاسبه شده بزرگتر از آماره آزمون است و در منطقهH1 واقع شده و کلیه فرضیههای صفر رد میشود. بعبارتی دیگر هریک از بخشهای معرفی شده جزئی از مدل بوده و از وضعیت مطلوبی برخوردارهستند. برای مقایسه و رتبهبندی بخشهای تشکیل دهنده مدل از آزمون فریدمن استفاده نمودیم. لازم به ذکر استکه آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبهبندی گروهها مختلف مورد استفاده قرارمیگیرد. در آزمون فریدمن H0 مبتنی بر یکسان بودن میانگین رتبهها در بین گروهها است. رد شدن فرض H0 به این معنی است که در بین گروهها حداقل دو گروه با هم اختلاف معنیداری دارند. H0: µ1= µ2 H1: µ1≠ µ2 جدول شماره (8): مربوط به میانگین رتبههای بخشهای پنجگانه مدل
چنانکه ازجدول فوق برمیآید تفاوت زیادی بینمیانگین رتبهاجزای مدل پیشنهادی معنویت سازمانی وجود دارد. در مرحله بعد نتیجه تست فریدمن در جدول زیر ارائه میگردد:
جدول شماره (9): مربوط به نتیجه آزمون فریدمن
طبقاطلاعات بدست آمده ازجداول شمارههای 8 و 9 ملاحظه میشودمتوسط رتبهای بخش چارچوب ادراکی برابر 44/4، ساختار و برنامه اجرایی برابر 31/4، فلسفه و اهداف برابر 13/3، مبانی نظری برابر 12/2، ارزشیابی و بازخورد برابر 01/1 بدست آمده است که طبق معیار آزمون فریدمن که برابر 634/134 باسطح معنیداری 000/0 p=بدستآمده است، نتیجه میشود تفاوت میانگین رتبههای بخشهای تشکیل دهنده مدل معنیدار است و بیشترین مقدار و رتبه مربوط به چارچوب ادراکیمدل و کمترین رتبه مربوط به ارزشیابی و بازخورد میباشد.
ارزیابی اعتبار مدل ارائه شده معنویت سازمانی
جدول شماره (10): مربوط به دیدگاه صاحبنظران درباره اعتبار مدل پیشنهادی
جدول (10) توزیع پراکندگی ارزیابی از مدل ارائه شده را در بین داوران صاحبنظر نشان میدهد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از جدول مذکور ملاحظه میگردد توزیع پراکندگی ارزیابی مدل پیشنهاد شده دارای میانگین 76/123 با انحراف معیار 33/12 میباشد. این توزیع دارای کجی 138/1-sk= و دارای کشیدگی 17/1ku= میباشد که نشانگر عدم پراکندگی آرای پاسخگویان و اتفاق نظر بین آنها میباشد و درمجموع میانگین ارزیابی مدل پیشنهاد شده با نمره 26/4 از 5 و به عبارت بهتر 2/85 از 100 و اعتبار آن در حد "بسیارزیاد" میباشد.
نتیجهگیری و پیشنهادها یافتههای حاصل ازپژوهش حاضر در درجه اول منجر به ارائه مدلی برای ارتقای معنویت سازمانی شد که متشکل از 5 بخش فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و مراحل اجرایی، نظام ارزشیابی و بازخورد استکه مدل مذکور باضریب پایایی 93/0 و میانگین کل 26/4 از 5 و با توافق بالای 85% مورد تائید قرار گرفت. مهمترین بخش مدلکه ازمطالعات میدانی بدست آمده است چارچوب ادراکی آن میباشد و شامل هفت مولفه اساسی درباره ارتقای معنویت سازمانی میباشد که به ترتیب اهمیت و اولویت (با توجه به وزن عاملی آنها) عبارتند از: خودآگاهی برتر که اهمیت آن در بحث معنویت سازمانی در تحقیق سیدجوادین (1384) و همچنین در تحقیقات فرهنگی و رستگار (1385)، عابدجعفری (1386) مورد تائید واقع گردیده است، بیان میدارد که برای ارتقای معنویت سازمانی، لازم است کارکنان سازمان خویشتن خویش را بشناسند، به طوریکه به یک خودشناسی برتر و والاتری دست پیدا کنند. مولفه دوم احساس معنی در کار میباشد که اهمیت آن در بحث معنویت سازمانی در تحقیق سیدجوادین (1384)، عابدجعفری (1386)، میلیمن (2003) مورد تائید واقع گردیده است، بیان میدارد که در سیستم سازمانی دانشگاه ضروری است کارکنان نسبت به کاری که انجام میدهند با آن ارتباط برقرار نموده و چیزی فراتر از خود کار از کار جستجو نمایند. به عبارت دیگر به دنبال یک معنی در کار باشند. مولفه سوم چارچوب ادراکی از معنویت سازمانی مولفه همسویی با ارزشهای سازمان میباشد که اهمیت آن در بحث معنویت سازمانی در تحقیق سیدجوادین (1384) و همچنین در تحقیقات فرهنگی و رستگار (1385)، عابدجعفری (1386)، میلیمن ( 2003)، استانلی (2008) مورد تائید واقع گردیده است، به این معناست که هماهنگی و وابستگی منطقی باید بین ارزشهای فردی کارکنان و ارزشهای سیستم سازمانی (بخشهای مختلف دانشگاه) و همچنین بین افراد سازمانی لازم است وجود داشته باشد. مولفه چهارم معنویت سازمانی، رهبری فراخود میباشد که اهمیت آن در بحث معنویت سازمانی در تحقیقات حسینپور و کوشکیجهرمی (1389)، لوئیز فرای (2007) مورد تائید واقع گردیده است و به این معنا میباشدکه نوعی قابلیت فردی وسازمانی فراهم آیدکه افراد سازمان بتوانند خودشان رهبری خودشان را برعهده بگیرند یعنی پایداری در اعتقادات داشته باشند از معنویت راهنمایی بخواهند و تعهد نسبت به رشد معنوی و زندگی هدفمند داشته باشند. مولفه پنجم معنویت سازمانی احساس همبستگی میباشد که اهمیت آن در بحث معنویت سازمانی در تحقیقات عابدجعفری (1386)، گی بنز (2002)، میلیمن (2003)، استانلی (2008) مورد تائید واقع گردیده است و بیان میدارد که ضروری است در سازمانکارکنان خود را عضوی از یک خانواده بدانند، ارزشمندی همکاری با دیگران را بفهمند و به داشتن هدف مشترک اعتقاد پیدا کنند. مولفه ششم معنویت سازمانی، آگاهی متعالی میباشدکه اهمیت آن دربحث معنویت سازمانی در تحقیقات فرهنگی (1385)، گی بنز (2002) مورد تائید واقع گردیده است و به این معنا است که افراد در سازمان به تعالی نفس بیندیشند، ادراک کلنگر در سازمان داشته باشند جنبههای غیرمادی در زندگی را درک نمایند و ادراک فراشناختی در زندگی کاری داشته باشند. مولفه هفتم معنویت سازمانی تفکر انتقادی وجودی میباشدکه اهمیت آن دربحث معنویت سازمانی درتحقیق گی بنز (2002) موردتاکید واقع گردیده است و بیان میدارد که کارکنان در سازمان باید دارای تفکر، گفتار و رفتار واضح و روشنی باشند و وضوح طلبی نمایند و توانایی اندیشیدن به حقیقت وجودی امورات را داشته باشند و بتوانند ترکیبسازی و تعیین ارزش اطلاعات جمعآوری شده را انجام دهند و توانایی ارزیابی مباحث و چگونگی حل مسایل را داشته باشند. در کل میتوان گفت که مدل معنویت سازمانی مدلی است جامع و کلگرا. زیرا این مدل علاوه بر چارچوب ادراکی دارای بخشهایی از جمله فلسفه و اهداف، ساختار و مراحل اجرایی، نظام ارزشیابی و بازخورد میباشد که جملگی آنها از پشتوانه نظری و علمی بالایی برخوردار هستند و دارای اعتبار "بسیار زیاد" میباشند. به عبارت دیگرمدل پیشنهادی در پژوهش حاضر با بهرهگیری ازمطالعات نظری و میدانی و با الهام از پشتوانه علمی (مبتنی برچندین نظریه معنویت و معنویت سازمانی که مدل از آنها تغذیه میشود، تبیین 98 درصد از کل واریانس سازه معنویتسازمانی) و عملی (دارای قابلیت و مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی) نسبت بهمدلهای دیگرمعنویت سازمانی برتری بیشتری دارد زیرا سایرمدلهای ارائه شده فاقد فلسفه و اهداف، ساختار و برنامه اجرایی و نظام ارزشیابی میباشند.
پیشنهادها و توصیههای کاربردی پژوهش مدل تدوین یافته ارتقای معنویت سازمانی با توجه به اعتبار بالای آن برای اجرا در مراکز و واحدهای دانشگاهی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد میشود. - پیشنهاد میشود کمیتههای ارتقای معنویت سازمانی در مراکز و واحدهای دانشگاهی ایجاد شود. - پیشنهاد میشود با تجزیه و تحلیل دقیق آسیبها و مشکلات رفتاری برای برطرف نمودن آنها اقدام شود. - پیشنهاد میشود مسئولین و مدیرانواحدهای دانشگاهیدر اجرای مدل معنویت سازمانی، همه مولفهها را با هم و به طور سیستمی بکارگیرند و از اکتفا نمودن به برخی مولفهها و غفلت از برخی مولفههای دیگر پرهیز نمایند. - مولفه احساس معنی در کار با واریانس 1/16 درصد، یکی از مهمترین مولفههای ارتقای معنویت سازمانی میباشد برای ایجاد و ارتقای روحیه معناجویی در کار، در کارکنان طبق شاخصهای مربوطه برنامهریزی شود . - مولفه همسویی با ارزشها از مولفههای مهم معنویت سازمانی میباشد و به تنهایی 2/15 درصد از واریانسکل سازه معنویت سازمانی را تبیین مینماید لذا ضروری است در واحدهای دانشگاهی از تلاشهای فردی و سازمانی برای همسویی با ارزشها حمایت شود تا بتوان گامی در مسیر معنویت سازمانی برداشت. - برای ایجاد همبستگی (مولفهای با واریانس 44/12) با عنایت به شاخصهای در نظر گرفته شده برنامهریزی شده و اقدام گردد. - برایایجاد رهبری فراخود در افراد که بیش از 12 درصد از واریانس کل سازه معنویت سازمانی را تبیین مینماید با عنایت به شاخصهای ذکر شده برای آن مولفه اقدام شود. - پیشنهاد میشود در عمل و در زمان اجرای مدل ارتقای معنویت سازمانی، مراحل اجرایی مدل را رعایت نموده و به صورت متوالی و گام به گام اقدام نمایند. - پیشنهاد میشود مدیران و مسئولان مراکز و واحدهای دانشگاهی، هم در حین اجرا و هم پس از اجرا مدل ارتقای معنویت سازمانی، از سیستم ارزشیابی درونی و بیرونی معرفی شده در پژوهش برای نتیجهگیری بهتراستفاده نمایند. - برای اجرای هرچه بهتر و تمامتر مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و حل سایر مشکلات و موانع سازمانی از مشاوران حرفهای مدیریت آموزشی بهرهگیری شود. - پیشنهادمیشود بخش پایش معنویتسازمانی برای زنده نگهداشتن رویکرد ارتقای معنویت سازمانی در مراکز و واحدهای دانشگاهی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود.
منابع حسینپور، د؛ و دیگری. (1389). تحلیل رابطه بین رهبری معنوی و کار آفرینی سازمانی. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، تیرماه. فرهنگی، ع؛ و دیگران. (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی. مجله فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره سیزدهم، صص36-5. فرهنگی، ع؛ و دیگری. (1385). ارائه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. مجله دانشور رفتار. سال سیزدهم، شماره بیست. سیدجوادین، س؛ و دیگری. (1384). بررسی تاثیر معنویت کارکنان بر رضایت شغلی آنان. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، آذر و دی ماه. عابدیجعفری، ح؛ و دیگری. (1386). ظهور معنویت در سازمانها ( مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها، مدل مفهومی). فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال دوم، شماره 5، صص 121-99 . Ashmos, D, P. & Duchon, D. (2000). Spirituality at work: Definitions, measures, assumption, and validity claims. paper presented at the academy of management, Toronto. Bradley and Kauanui K. (2003).Comparing spritualityon three southern California college campuses. Journal of organizational change management. vol. 16, No. 4, pp: 448-462. Cavanagh, G. (1999). Spirituality for managers: context and critique. Journal of organizational change management. vol. 12, No. 3, pp: 53-165. Fry, L, W. (2003). Toword a theory of spritual leadership. The leadership quarterly. vol. 14, pp: 693-727. Gibbons, p. (1999). Spiritality at Work: A pre-Theoretical Overview. MSC. Thesis-Brinbeck Callege, University of London. Gibbons, p. (2001). Spirituality at Work: defiontions, measure, assumption and validity climes. paper presented at the academy of management, toranto. Gibbons, P. (2002). Spirituality at work: A pre-theoretical overview. MCS, thesis–Birnbeck callege, university of London. Hall, D, T. (1996). Protean careers of the 21 century. the academy of management exective. Kinjerski, V, M. & Skrypnek Berna, J. (2004). Defining sprit at work: finding common ground. Journal of organizational change management. vol. 17, No. 13, pp: 26-425. Krishnakumar, s. & Neck, C. P. (2002). The what, why, & how of spirituality in the work place. Journal of managerial psychology. Vol. 17, No. 3, pp: 153-164. Heato Dennis, P. Schmiat-Wilk, J. and Travis, F. (2004). Constructs, methods, and measures for researching spirituality in organizations. journal of organizational change management. vol, 17. no.1, pp: 62-82. Louis, W, Fry. & Laura, L. Matherly. (2007). Spiritual leadership & organizational performance: An Exploratory study. Tarleton State University– Central Texas. Margues, J, Dhiman, S. & King, R. (2005). Spirituality in the work place: developing an integral model and a comprehensive definition. The journal of American academy of business. Cambridge,vol. 7, No. 1, pp: 81-91. Milliman, J. Czaplewski, A. J. & Ferguson, J. (2003). Work place spirituality & employee work attitudes. Journal of organizational change management. vol. 16 No. 4, pp: 426-447. Mitroff, I, A. & Denton, E. A. (1999). A spirituality audit of corporate America: a hard look at spirituality, religion & values in the work place. son Francisco, C. A: Jossey- Bass. Stanley, E. Fawcett, James, C. Brau, Gary, K. Rhoads, and David, Whitlak. (2008). Spirituality and organizational culture: cultivating the ABCs of an Inspiring Workplace. Intl Journal of public Administration. 31: 420-438. Zohar, D. & marshal, I. (2000). SQ- spiritual intelegence, the ultimate intelegence. london: bloom. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حسینپور، د؛ و دیگری. (1389). تحلیل رابطه بین رهبری معنوی و کار آفرینی سازمانی. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، تیرماه. فرهنگی، ع؛ و دیگران. (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی. مجله فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره سیزدهم، صص36-5. فرهنگی، ع؛ و دیگری. (1385). ارائه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. مجله دانشور رفتار. سال سیزدهم، شماره بیست. سیدجوادین، س؛ و دیگری. (1384). بررسی تاثیر معنویت کارکنان بر رضایت شغلی آنان. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، آذر و دی ماه. عابدیجعفری، ح؛ و دیگری. (1386). ظهور معنویت در سازمانها ( مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها، مدل مفهومی). فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال دوم، شماره 5، صص 121-99 . Ashmos, D, P. & Duchon, D. (2000). Spirituality at work: Definitions, measures, assumption, and validity claims. paper presented at the academy of management, Toronto. Bradley and Kauanui K. (2003).Comparing spritualityon three southern California college campuses. Journal of organizational change management. vol. 16, No. 4, pp: 448-462. Cavanagh, G. (1999). Spirituality for managers: context and critique. Journal of organizational change management. vol. 12, No. 3, pp: 53-165. Fry, L, W. (2003). Toword a theory of spritual leadership. The leadership quarterly. vol. 14, pp: 693-727. Gibbons, p. (1999). Spiritality at Work: A pre-Theoretical Overview. MSC. Thesis-Brinbeck Callege, University of London. Gibbons, p. (2001). Spirituality at Work: defiontions, measure, assumption and validity climes. paper presented at the academy of management, toranto. Gibbons, P. (2002). Spirituality at work: A pre-theoretical overview. MCS, thesis–Birnbeck callege, university of London. Hall, D, T. (1996). Protean careers of the 21 century. the academy of management exective. Kinjerski, V, M. & Skrypnek Berna, J. (2004). Defining sprit at work: finding common ground. Journal of organizational change management. vol. 17, No. 13, pp: 26-425. Krishnakumar, s. & Neck, C. P. (2002). The what, why, & how of spirituality in the work place. Journal of managerial psychology. Vol. 17, No. 3, pp: 153-164. Heato Dennis, P. Schmiat-Wilk, J. and Travis, F. (2004). Constructs, methods, and measures for researching spirituality in organizations. journal of organizational change management. vol, 17. no.1, pp: 62-82. Louis, W, Fry. & Laura, L. Matherly. (2007). Spiritual leadership & organizational performance: An Exploratory study. Tarleton State University– Central Texas. Margues, J, Dhiman, S. & King, R. (2005). Spirituality in the work place: developing an integral model and a comprehensive definition. The journal of American academy of business. Cambridge,vol. 7, No. 1, pp: 81-91. Milliman, J. Czaplewski, A. J. & Ferguson, J. (2003). Work place spirituality & employee work attitudes. Journal of organizational change management. vol. 16 No. 4, pp: 426-447. Mitroff, I, A. & Denton, E. A. (1999). A spirituality audit of corporate America: a hard look at spirituality, religion & values in the work place. son Francisco, C. A: Jossey- Bass. Stanley, E. Fawcett, James, C. Brau, Gary, K. Rhoads, and David, Whitlak. (2008). Spirituality and organizational culture: cultivating the ABCs of an Inspiring Workplace. Intl Journal of public Administration. 31: 420-438. Zohar, D. & marshal, I. (2000). SQ- spiritual intelegence, the ultimate intelegence. london: bloom. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |