تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
بررسی رابطه استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی (مطالعه موردی:دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 4، شماره 11، مرداد 1390، صفحه 79-92 اصل مقاله (411.11 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علینقی اقدسی1؛ ایرج محمودی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز، گروه علوم تربیتی؛ تبریز– ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.دانشگاه آزاداسلامی واحدمیاندوآب، گروه علوم تربیتی؛ میاندوآب–ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی دانشجویان و با روش همبستگی انجام گرفته است وجامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودکه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 378 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به بررسی موضوع مورد تحقیق پرداخته شده و میزان پایایی آن با استفاده ازضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان دادکه رابطه بین میزاناستفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی معنادار، مثبت ومستقیم بوده وهمچنین میزان استفاده ازاینترنت وعضویتدرشبکههای اجتماعی نیز باابعاد انزوای اجتماعی (احساس یاس،عجز و احساس تنهایی) رابطه مثبت و مستقیم دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اینترنت؛ انزوای اجتماعی واحساس تنهایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی (مطالعه موردی:دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) علینقی اقدسی[1] ایرج محمودی[2] تاریخ دریافت مقاله:7/5/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:1/12/1392 چکیده مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی دانشجویان و با روش همبستگی انجام گرفته است وجامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودکه حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 378 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به بررسی موضوع مورد تحقیق پرداخته شده و میزان پایایی آن با استفاده ازضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان دادکه رابطه بین میزاناستفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی معنادار، مثبت ومستقیم بوده وهمچنین میزان استفاده ازاینترنت وعضویتدرشبکههای اجتماعی نیز باابعاد انزوای اجتماعی (احساس یاس،عجز و احساس تنهایی) رابطه مثبت و مستقیم دارد. واژگان کلیدی:اینترنت، انزوای اجتماعی واحساس تنهایی.
مقدمه بواسطه رشدروزافزون فناوریها وآثارحاصل ازآن، تغییروتحول دائمی به واقعیت انکارناپذیر حیات اجتماعیتبدیل شده است ازجمله مصادیق این نوآوریها میتوان به ظهورواشاعه تکنولوژیهای ارتباطی واطلاعاتی اشاره نمود.ظهورپدیدهای به نام اینترنت گردش اطلاعات رادرسطح جهان شدت بخشیده است.تا اواسط دهه 90 اکثرشبکههای اجتماعی به اینترنت منتقل شد وکامپیوترها ازحالت شخصی خارج شدند. پیدایی صورنوین ارتباط درشبکههای بزرگ کامپیوتری ماننداینترنت، زمینهساز فضاهای اجتماعی جدیدگشته است. فضاهای بدون مرزروابط اجتماعی راتحت تاثیرقرارمیدهند. بدینسان تکنولوژیهای نوین اطلاعات، اقصی نقاط عالم رادرشبکههای جهانی به یکدیگرپیوند داده وارتباطات کامپیوتری، مجموعه گستردهای ازاجتماعات مجازی رابه وجود آورده است(دوران، 1381). استفاده ازشبکه اینترنت از دهه هشتاد سرعت بالایی به خودگرفت، بطوری که طبق مطالعات انجام شده، تعدادکاربران این شبکه هرماهه به طورمتوسط حدود 10درصدافزایش یافته است(نجفی،1383).به نظرکاستلز(2001) درآغازهزاره سوم میلادی و با بروز پارادایم جدید مبتنی برفناوریهای اطلاعاتی وارتباطی،همه کشورهای جهان به طورمستقیم وغیرمستقیم درمعرض تغییرات ساختاری قرارخواهندگرفت. این نوع فناوری به خودی خود، نسبت به نهادها و فرایندهای اجتماعی عامل تعیینکننده محسوب نمیشود، بلکه درماتریس پیچیده کنش متقابل بین ساختارهای اجتماعی وکنشگران، نقش یک عامل واسطهای را ایفامیکند وبه همین خاطردرمرکزکنش انسانی قرارمیگیرد(به نقل ازحسنی، 1382). آثاروپیامدهای کاربرد تکنولوژیهای ارتباطی– اطلاعاتی ازجمله اینترنت، درعرصههای مختلف حایزاهمیت است. اهل علم بطورکلی ودانشجویان بطورخاص، ازمصرفکنندگان اصلی این تکنولوژیها هستند. اینترنت بخش مهمی ازفعالیتهای آموزشی، شغلی وفراغتی دانشجویان رابه خوداختصاصمیدهند. به این جهت این احتمال وجود داردکه بهرهمندی ازاین پدیده برنوع کنشها، الویتهاوجهتیابی آنها تاثیرداشته باشد.اما سوال ایناستکه آیا بین استفاده ازاینترنت وانزوای اجتماعی دانشجویان رابطهای وجوددارد؟ ولمن در مقاله «سوالاجتماعی» برای نظم بخشیدن به اختلاف نظرهای فوق گونهشناسی جدیدی ارائه میکند. به عقیده وی، دیدگاههای گوناگون را درسه مقوله«اجتماع از دست رفته»، «اجتماع حفظ شده» و «اجتماع آزاد شده» میتوان گنجاند. الف) اجتماع از دست رفته:ظهور پدیدههای مدرن مثل شهرنشینی،صنعتی شدن این پیوندها را درمعرض آسیب جدی قرار داد و پیوندهای قوی را تضیعف کرد. تحولات مذکور روابط اولیه در شهر را به روابطی غیرشخصی و گذرا تبدیل کرد. درشهر افراد بجای اینکه اجتماعات همبسته باشند، در چند شبکه اجتماعی عضویت دارند. شبکههای اجتماعی به گونهایست که به همدیگر متصل شدهاند و این پیوندهای سست وضعیف معمولاً حمایتهای اجتماعی مورد نیاز آنها را فراهم نمیآورد(ولمن،1979). این دیدگاه توانسته است رابطه بالقوه میان تقسیم کار اداری وضیعتی را با ساختار پیوندهای اولیه نشان دهد، اما از جهت دیگر پیشفرض دیدگاه مبنی براین که پیوندهای قوی بطور طبیعی درهمبستگیهای گروهی اولیه رخ میدهد مانع از بررسی این موضوع شدهاندکه آیا پیوندهای اولیه بطور ساختاری در نظام اداری جدید تحول یافتهاند یاخیر(ولمن ، 1979). ب) اجتماع حفظ شده:در مقابل دیدگاه فوق، دسته دیگری از پژوهشگران کوشیدهاند نشان دهند که پیوندهای اولیه همچنان در عصر صنعتی شدن و شهرنشینی حضور دارند(ولمن، 2002)، اجتماع همچنان زنده است و پیوندهای متعددی میان افراد قابل مشاهده است. این گروه دیدگاه گروه اول را واجد دیدگاه بدبینانه میداند که نظراتشان مبنای تجربی محکمی ندارد. ج) اجتماع آزاد شده:در مقابل دیدگاههای فوق، دیدگاه دیگری وجود دارد که دیدگاه اول را نقطه عزیمت خوبی نمیداند که دیدگاه دوم از آن غافل شده است و آن همانا تاثیرات جدی فرایندهای صنعتی شدن وشهرنشینی است. به ندرت میتوان ازتاثیرات این فرایندهای گسترده برروابط و پیوندهای اجتماعی صرف نظر کرد، ازسوی دیگر نابود شدن اجتماع درجوامع جدید ادعایی استکه شواهد تجربی آن را تایید نمیکنند. در واقع، بوجود آمدن و سایل حمل و نقل سریع و وسایل ارتباطی، مثل تلفن، تعلق و وابستگی فرد را به جغرافیا و محل کمتر ساخته است. به تعبیر دیگر نقش زمان و مکان در ارتباطات انسانی کمتر شده است اما این بدین معنانیست که اجتماع نابود شده است، بلکه اجتماع در شکل جدید آن خود را، از طریق شبکههای اجتماعی، باز تولید کرده است.آثاروپیامدهای استفاده ازاینترنت ازدیدگاه گروهی ازعالمان به صورت زیرموردتوجه اساسی میباشد: گروه اول: این گروه که دیدگاهشان در حال تبدیل شدن به یک ایدئولوژی برتر است،"از یک دنیای تازه"، سخن می گویندکه در تعارض با"دنیای قدیمی" است. ازنظر آنها دنیای مجازی یا دنیای شبکهها که فضای سایبری نیز نامیده میشود، بتدریج جایگزین دنیای واقعی قدیمی خواهد شد(برتون، 1382: 21). آنها معتقدند اینترنت به تدریج به تغییرات مثبت کمک میکند. اینترنت با فراهم آوردن فضای ملاقات برای افراد دارای علایق مشترک و غلبه بر محدودیتهای مکان و زمان، موجب تجدید حیات اجتماعی میشود، گفتگوی آزاد و دموکراتیک را رواج میدهد، چشماندازهای چند جانبه را ارائه می دهد و اقدام جمعی را امکانپذیرمیسازد. دراین دیدگاه اینترنت نه تنها فرصتهای تماس با دوستان و خویشان را با هزینه پایین فراهم میکند، بلکه درنتیجه آگاهی اعضای شبکه از نیازهای یکدیگر، بر تعداد ارتباطات رودررو و تلفنی به آنها میافزاید(ولمن، هاس و دیگران،2001 :4-3). در راس این گروه روشنفکرانی ازتبارمکلوهانی هستندکه به هواداران جامعه اطلاعاتی وسپس اینترنت مبدل شدهاند. موضوع آنان اغلب آغشته به نوعی مذهبگرایی است. بنیادگرایان اینترنت در این دسته میگنجند از جمله صاحبنظران این گروه میتوان به «دانیلبل» اشاره نمود. اساس نظریه وی این بودکه تغییریازتولید کالا به ارائه خدمات به وقوع پیوسته و اساس این تغییر تولید است( دارنلی و دیگری،1384:25-24). گروه دوم:این گروه اعتقاد دارند استفاده از اینترنت موجب انزوای اجتماعی است. از نظر آنان استفاده از اینترنت مانع توجه افراد به اجتماع واقعی میشود، زیرا تعاملات شبکهای آنها، از نظر میزان ارتباطات مستقیمشان پیشیمیگیرد. پیوندهای اینترنتی به تدریج به دوستی عمیق ارائه منابع غیرملموس(مانند حمایت عاطفی)و ارائه کمک مادی واقعی متنهی میشود. از جمله صاحبنظران این گروه میتوان به هابرماس اشاره کرد(همان:29). گروه سوم: این گروه بر این باورندکه اینترنت دارای نقش تکمیلی دارد، معتقدند قضاوت در مورد این که اینترنت موجبکاهش یاافزایش انزوای اجتماعی میشود درچارچوب زندگی شخصی، معنا پیدا میکند اینترنت در حرفه زندگی روزمره ادغام میشود و به تدریج زندگی در شبکه، همانند فعالیتهای خارجی از شبکه تلقی میشود. این فناوری به شیوهای تدریجی موجب تداوم و گسترش انتقال روابط میان فردی از شبکههای در به در به شبکههای مکان به مکان وشخص به شخص می شود. ازصاحبنظران این دیدگاه لین و کاستلز رامی توان نام برد.
مدل تحقیق
شکل شماره (1): نمودار نظری تحقیق (نگارندگان مقاله)
نظریه استفاده وبهرهمندی یکی از پیامدهای ظهور تکنولوژیهای نوین ارتباطی، این است که احتمالاً باید نظریههایی داشته باشیم که تاکید کمتری براثرهای ارتباط جمعی و تاکید بیشتری بر شیوههای استفاده افراد مخاطب از ارتباطات جمعی داشته باشند. این تغییر ممکن است اهمیت بیشتری به رویکرد استفاده و بهرهمندی در مطالعه ارتباط جمعی بدهد(سورین و دیگری،1384:32). فرض اصلی استفاده و بهرهمندی این است که افراد مخاطب، کم و بیش به صورت فعال به دنبال محتوایی هستند که بیشترین خشنودی را فراهم کند. درجه این بهرهمندی (خشنودی) بستگی به نیازها وعلایق افراد دارد. افراد هرچه قدر بیشتر احساس کنندکه محتوای رسانهها، نیاز آنان را برآورده میکند، احتمال این که آن محتوا را انتخاب کنند بیشتر است (ویندال و دیگران، 1376: 27).
نظریه مارپیچ سکوت یکی ازنظریههایی که بیش ازنظریههای دیگربه رسانههای جمعی قدرت میدهد، نظریه "مارپیچ سکوت" است که الیزابت نوئل نئومان (1980-1973)آن رامدون کرده است.مارپیچ سکوتدرخصوص یک موضوع مناقشه انگیز افراد درباره توزیع افکارعمومی حدسهایی میزنند.آنهاسعی میکنندتعیین نمایندآیا دراکثریت قراردارند یا خیر، وسپس میکوشند تعیین کنند آیا تغییرافکارعمومی درجهت موافقت با آنهاست یاخیر. اگراحساس کنند دراقلیت قراردارندگرایش پیدا میکنند که درباره موضوع سکوت کنند. اگر فکرکنند تغییر افکار عمومی درجهت فاصله گرفتن از آنهاست، گرایش پیدامیکنند درخصوص موضوع ساکت بمانند. هرچه بیشترساکت بمانند افراد دیگر بیشتر احساس میکنند که دیدگاه خاص عرضه نشده است وبیشترساکت میمانند(تانکاردو دیگری،1384: 396).
پیشینه تحقیق مه سیماپور شهریار درسال 1386 به مقایسه افسردگی، انزوای اجتماعی وارتباطات خانوادگی نوجوانان دختر کاربر اینترنتی در دبیرستانهای شهر تهران پرداخته است. از پرسشنامه ارتباطات خانوادگی،آزمون افسردگی CDI و مقیاس انزوای اجتماعی UCLA جهت جمعآوری اطلاعات استفاده کرده است. تحقیق در دو مرحله صورت گرفته و در مرحله اول دادهها، مطالعه در پی نمونهگیری خوشهای تصادفی مرکب از 227 دانشآموزان دختر دبیرستانی (115 کاربر و 112 کاربر اینترنتی) بدست آمده نشان داده که بین گروه کاربران و غیرکاربران درسه متغیر افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مرحله دوم با توجه به نتایج موجود ازمیان کاربران اینترنتی (میانگین 10 ساعت یا بیشتر) 25 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شده و با 25 دانشآموزغیرکاربر در سه متغیر ذکر شده مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج tنشانگر تفاوت معنیدار دو گروه در هر سه متغیر بود. محمدعلی نادی و ایلناز سجادیان در سال (1385) با موضوع ارتباط بین افسردگی و انزوای اجتماعی کاربران نوجوان و جوان با مدت زمان روزانه معمول کاربری اینترنت به منظور تعیین ارتباط اجتماعی میان افسردگی و انزوای اجتماعی کاربران اینترنتی با میزان ساعات کار آنها طراحی کردهاند. این مطالعه با روش و مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بوده و در آن از 118 نفر از مشتریان کافی نتهای مجاز شهر اصفهان پرداخته است و در آن از تست افسردگی یک و تست محقق ساخته انزوای اجتماعی برای ارزیابی افسردگی و انزوای اجتماعی استفاده شده است ویافتهها حاکی از وجود رابطه مثبت بین افسردگی و انزوای اجتماعی با مدت زمان معمول استفاده از اینترنت در کاربران نوجوان و جوان است. ونتیجه گرفته است که استفاده بیش از حد اینترنت میتواند برای سلامت، رشد روانی ورشد اجتماعی نوجوان و جوان خطر آفرین باشد. کراوت وهمکارانش (1998) دریافتنداستفاده ازاینترنت با احساس تنهایی ارتباط مستقیم دارد. پیتردل (2001) معتقد است که مانند دیگر تکنولوژیها که سبب تنبلی وکم تحرکی جسمی میشوند، اینترنت نیزکم تحرکی اجتماعی را تقویت کرده و تلاش برای برقراری روابط با دیگران در دنیای واقعی را کاهش میدهد که نهایتاً منجربه انزوای اجتماعی میشود. اندرسون (1997) بیان میکند که فرد، ارتباط با اینترنت را برای فرار از مشکلات واقعی و یا خلاص شدن ازاحساسات کسالت وملالت خود، رهایی ازاحساسات درماندگی، گناه، تنهایی،اضطراب یا افسردگی، استفاده میکند. درتحقیقی توسط پرفسور نورمن نای (2000) استاد دانشگاه استنفورد این نتیجه حاصل شد که هرچه قدر میزان استفاده از اینترنت افزایش یابد، افراد زمان کمتری را با دوستان و فامیل می گذرانند، کمتر به خرید رفته و یاکمتر به تلویزیون نگاه میکند. نتیجه تحقیق که بر روی 4113 بزرگسال در امریکا صورت گرفت این بود که اگر چه اکثر کاربران اینترنتی میتوانند با استفاده از پست الکترونیکی با خانواده و یا دوستان خود ارتباط برقرارکنند. اما از این طریق هرگز نمیتوانند باآنها قهوه بنوشند و یا آنها را در آغوش بگیرند. این تکنولوژی وسیلهای شده است تا همانند تلویزیون در دهههای پیش اکثر ارتباطات سازنده را به حداقل برساند. تحقیق لنهارت، رائین والیور (2001) مسایل جوانان را دراستفاده ازاینترنت وکامیپوتر شامل اختصاص زمان کمتر به مطالعه کاهش ارتباطات اجتماعی و تاثیر در کمیت و کیفیت چگونگی ارتباط با والدین ودوستان میدانند. بسیاری از پاسخ دهندگان از انزوای این وسیله و عدم وجود ارتباطات رودر رو به عنوان یک عامل اساسی در احساس تنهایی و انزوا صحبت میکنند. اکثریت استفاده کنندگان از اینترنت اعتراف میکنندکه زمانشان هنگام استفاده از اینترنت سریعتر گذشته و با صحبت زود هنگام و احساس بیقیدی در روابط اینترنتی مواجه شدهاند و افرادیکه دچار اعتیاد به صحبت اینترنتی میشوند، معمولاً بیش ازحد درگیرشده و احتمال این که به مسایل غیر اخلاقی نیز آلوده شوند، زیاد است. فلاحیدرسال(2011) درتحقیقی به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و اطلاعات (ICT) بر رابطه میان کاربران اینترنت وانزوای اجتماعی دانشجویان پرداخته است. طبق این بررسی افرادیکهاز اینترنت بیشتراستفاده میکنند، دردنیایدیگری بهاینترنت معتاد هستند وبا انزوای اجتماعی روبرو هستند. برای بررسیICT و رفتاراجتماعی یک نمونه تصادفی به تعداد500 نفر ازگروه دانشجویان دانشگاه شیراز انتخاب کرده و از مقیاس UCLA و مقیاس یانگ(1998) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده کرده است. ونتایج آن نشان دادکه دانشجویان به اینترنت معتاد بوده وگروههای معتاد درمقایسه باگروههای دیگرخیلی احساس دلتنگی میکنند. تحقیق القاز و همکاران(2013) به بررسی کاربرد اینترنت واحساس تنهایی و اثربخشی اجتماعی دانشجویان دانشگاههای ترکیه پرداخته است، نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معنیداری بین کاربرد اینترنت و نمرات تنهایی وجود دارد، درحالی که هیچ نوع رابطهای بانمرات اثربخشی مشاهده نشده است.
تعاریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق متغیر انزوایاجتماعی: انزوای اجتماعی وضعیتی است که در آن شخص فاقد پیوندهای کافی جهت جذب حمایت و منابع اجتماعی است(ساروخانی، 1382). تعریف عملیاتی: احساس انزوایاجتماعی با استفاده ازنظریه سیمنباشاخصهایی چون: عدم همکاری با دیگران درانجام امور، عدم احساس نشاط درزندگی، تنهایی راترجیح دادن، دوری ازدوستان، عدم احساس اهمیت ازنظر دیگران وعدم مشارکت درفعالیتهای جامعه اندازهگیری شد. میزان استفاده از اینترنت در طول شبانه روز: این متغیر میزان استفاده دانشجویان از اینترنت در طول شبانه روز را میسنجد. احساس تنهایی: کلرمن معتقداست احساستنهایی ازنقص درروابط نزدیک واختلال یا انسجام اجتماعی ناشی میشود(کلرمن، 1986). تعریف عملیاتی: تجربهای ذهنی ونامطلوب استکه به دنبال نقص(چه به لحاظ کمی وچه به لحاظ کیفی) درشبکه روابط اجتماعی ایجاد میگردد. احساس تنهایی درتفاوت میان سطح تماسهای اجتماعی که فرد انتظار دارد یاخواستار آن است ومیزانیکه او بطورواقعی ازآن برخورداراست، ریشه دارد. فردی که دچاراحساستنهایی است، احساس میکند که قادربه درک درست نیست، ازجانب دیگران طرد شده است، فاقدالگوهایاجتماعی مناسب برای فعالیتهای مطلوب میباشد، فعالیتهای خاصی که حس انسجام و فرصتهایی برای نزدیکی احساسی فراهم میکند. یاساجتماعی واحساس عجز: این احساس ناامید کنندهای را ترسیم میکند واحساس منفی افراد را نسبت به آینده نشان میدهد و هر قدر درسطوح مختلف شبکه روابط اجتماعی جامعه روابط امدادرسانی در ابعاد مختلف معرفتی (راهنمایی، مشاوره وآموزش)، مادی(کمک اقتصادی)، عاطفی(همدردی) ومنزلتی (اعاده کرامت انسانی)بیشتر باشد، به همان نسبت میزان یاس اجتماعی واحساس عجزکاهش میپذیرد(چلپی،1375). تعریف عملیاتی: به عنوان انتظارات منفی نسبت به آینده یا فقدان احساسات مثبت به آن تعریف میشود. درفضای مفهومی ناامیدی، عدم پیشبینی آینده، فقدان انگیزه ونوعی دلسردی کاملاً آشکاراست.
فرضیههای تحقیق 1. بین میزان استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی رابطه وجود دارد. 2. بین احساسعجز، یاس ومیزان استفاده از اینترنترابطه وجود دارد. 3. بین احساستنهاییو میزان استفاده از اینترنت رابطه وجود دارد. 4. بین میزان انزوای اجتماعی و احساس تنهایی رابطه وجود دارد. 5. بین میزان انزوای اجتماعی و احساس عجزویاس رابطه وجود دارد.
روششناسی تحقیق جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزکه 24829 نفر میباشد و طبق جدول کوکران378 نفرانتخاب شد. روش نمونهگیری از دانشجویان، روش تصادفی طبقهای نسبتی بود و نمونهها براساس سهم هر دانشکده در جامعه آماری بصورت نسبی انتخاب شد و روش نمونهگیری درهر دانشکده، روش تصادفی بود.کلیه فرضیهها با تحلیل همبستگی انجام شد. و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده ازنرمافزار SPSS درسطوح توصیفی، تبیینی وتحلیلی انجام گرفت. برای گردآوری دادهها از ابزارمحقق ساخته استفاده شده است که در10 بعد: احساس تنهایی،احساس عجز، یاس اجتماعی، اندازه شبکه، تنوع نهفته درشبکه، حمایت عاطفی، تبادل اطلاعات ومشورت دادن، کمک مالی و همراهی ومعاشرت واستفاده ازاینترنت درمقیاس طیف لیکرت سنجیده شده است. وپایایی هریک ازگویههابه شرح جدول زیر، بااستفاده ازآلفای کرونباخ محاسبه گردیده است.
جدول شماره (1): نتایج آزمون آلفای کرونباخ
یافتههای تحقیق
جدول شماره(2):توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت
جدول شماره (2) توزیع فراوانی پاسخگویان را برحسب جنسیت نشان میدهد، باتوجه به نتایج جدول از میان پاسخگویان تحقیق 51.6 درصد را زنان، و 48.4 درصد را مردان تشکیل میدهد.
جدول شماره(3): توزیع پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی
جدول شماره (3) توزیع فراوانی پاسخگویان را برحسب مدرک تحصیلی نشان میدهد باتوجه به نتایج جدول از میان پاسخگویان تحقیق 43.1درصد را داری رشته علوم انسانی و اجتماعی، و 39.9درصد را دارای رشته فنی مهندسی، 9.3 درصد را دارای پزشکی و دامپزشکی، 4.5درصد را دارای زبانهای خارجه و 3.2دارای رشته علوم پایه تشکیل میدهد.
جدول شماره(4):آماره توصیفی میزان استفاده از اینترنت
جدول فوق آمارههای توصیفی مربوط به میزان استفاده از اینترنت را نشان میدهدکه میانگین نمره این متغیر2.92 و میانه آن 2.88 میباشد.
جدول شماره(5): آماره توصیفی میزان انزوای اجتماعی
جدول فوق آمارههای توصیفی میزان مربوط به میزان انزوای اجتماعی را نشان میدهد که میانگین نمره این متغیر3.44و میانه آن 3.47 میباشد.
جدول شماره (6): نتایج همبستگی پیرسون بین استفاده ازاینترنت وانزوای اجتماعی
باتوجه به جدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شده برابربا112/. میباشد و مقدارعدد معنیداریمشاهده شده برابر با 29./. بوده است که ازسطح معنیداری استاندارد(5./.)کمتر است. لذافرضیه صفرمبنی برعدم وجود رابطه میان استفاده ازاینترنت وانزوای اجتماعی درسطح اطمینان95%تایید نمیشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفتکه استفاده از اینترنت با انزوای اجتماعی دانشجویان رابطه معنیداری دارد واین رابطه مستقیم ومثبت است.
جدول شماره (7): نتایج همبستگی پیرسون بین احساس تنهایی وانزوای اجتماعی
با توجه به جدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شده 725/.میباشد و مقدار معنیداری مشاهده شده برابر با000/0بوده است. لذا فرضیه صفرمبنی برعدم ارتباط میان احساستنهایی وانزوای اجتماعی درسطح اطمینان 95%تاییدنمیشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفتکه احساس تنهایی باانزوای اجتماعی رابطه معنیداری دارد. و از آنجاکه ضریب همبستگی محاسبه شده مثبت میباشد، نشانگر مثبت ومستقیم بودن این رابطه است.
جدول شماره (8): نتایج همبستگی پیرسون بین احساس عجز، یاس وانزوای اجتماعی
با توجه بهجدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شده برابربا825/. میباشد و مقدارمعنیداریمشاهده شده برابر با 000/0 بوده است. لذا فرضیه صفرمبنی برعدم ارتباط میان احساس عجز و یاس وانزوای اجتماعی درسطح اطمینان 95% تایید نمیشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احساس عجزویاس با انزوای اجتماعی رابطه معنیداری دارد.
جدول شماره (9): نتایج همبستگی پیرسون بین احساس، یاس واستفاده ازاینترنت
باتوجه بهجدولفوق،ضریبهمبستگیمحاسبه شده برابر با14 ./.میباشد و مقدارمعنیداری مشاهده شده برابر784/.بوده است وبین دومتغیر احساس عجز و یاس رابطه معنیداری وجود ندارد.
جدول شماره (10): نتایج همبستگی پیرسون بین احساس تنهایی واستفاده ازاینترنت
باتوجه به جدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شدهبرابر146/. میباشد و مقدار معنیداری مشاهده شده برابر 0005/0 بوده است. لذا فرضیه صفر مبنی برعدم رابطه میان احساس تنهایی واستفاده ازاینترنت درسطح اطمینان 95%تایید نمیشود. و بین دومتغیراحساس تنهایی واستفاده ازاینترنت رابطه مستقیم ومثبت وجود دارد. درواقع هرچه قدرمیزان استفاده ازاینترنت دربین دانشجویان بیشتر شود، احساس تنهایی آنان بیشتراحساس میشود.
بحث و نتیجهگیری اینترنت و عضویت در شبکههای اجتماعی امروزه جایگاه ویژهای در جوامع پیدا کرده که میتواند جریانها و روندهای اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده و مورد دگرگونی اساسی آنان شود. استفاده از اینترنت در بین دانشجویان مورد مطالعه نشان داد که برمیزان تعاملات و ارتباطات آنها موثراست. براین اساس میتوان گفت که هر چه قدر استفاده از اینترنت دربین دانشجویان بیشتر میشود میزان انزوای اجتماعی آنان نیز افزایش مییابد. همچنین اینترنت میتواند نقش مکمل را در ارتباطات اجتماعی ایفا نماید. ارتباطات اجتماعی چهره به چهره و یاتلفنی در زمان خاصی رخ میدهند واگر ازحدی تجاوز نماید نوعی تعدی به زندگی خصوصی افراد تلقی میشوند. اما ارتباط از طریق اینترنت میتواند بدون ایجاد مزاحمتی فواصل خاص زمانی را پرکند. از همین حیث استفاده اجتماعی از اینترنت موجب کاهش انزوای اجتماعی یا به تعبیر دیگر افزایش ارتباطات اجتماعی میگردد.باتوجه به نتایج بدست آمده میتوان گفتاینترنت بر انزوای اجتماعی دانشجویان تاثیر دارد و به عبارتی رابطه معناداری بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی وجود دارد.واین رابطه مثبت و مستقیم بوده و همچنین میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکههای اجتماعی نیز با ابعاد انزوای اجتماعی یعنی احساس عجزو یاس و احساس تنهایی رابطه وجود دارد. بدین معنا که استفاده از اینترنت به طور کلی موجب افزایش انزوای اجتماعی میگردد. در بررسی نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده نیز میتوان در مقایسه با تحقیق حاضر نتیجهگیری کرد که میزان استفاده از اینترنت با میزان انزوای افراد رابطه دارد. درواقع هر چه قدر استفاده از اینترنت بیشتر شود انزوای اجتماعی و احساس یاس و عجز و احساس تنهایی افزایش مییابد که این بر تعاملاتومراودات آنها تاثیر فراوانی دارد. براساس نتایج تحقیق حاضرمیتوان پیشنهادهای زیررا ارائه نمود: 1. به نظرمیرسدکه اثراینترنت برانزوای اجتماعی چه درزمینه افزایش وچهکاهش آن بستگی شدید به نوع استفاده و زمان اختصاص داده شده میباشد. اگر دانشجویان به منظور ارتباط بادیگران واستحکام روابط اجتماعی از اینترنت استفاده کنند منجر به کاهش افسردگی، احساس تنهایی ودرصورت بکارگیری به منظور فرار ازحقایق موجب کاهش درروابط خانوادگی وافزایش انزوای اجتماعی خواهدشد. 2. بهنظر میرسد استادان دانشگاه با ایجادفرصتهاییجهت امکان ارائه نظردانشجو درکلاس درس و ارائه کنفرانس توسط دانشجو، مشارکت دادن دانشجویان درامور دانشگاه توسط مسئولان دانشگاه و همچنین افزایش مشارکت آنها در امورجامعه باعث کاهش میزان انزوای اجتماعی دانشجویان میگردد. 3.به نظرمیرسداستفاده ازاینترنت پدیدهای روبه گسترش به ویژه درمیان دانشجویان میباشد.لذادرسطح کلان وبرنامههای کمی،توجه به حل مسایل و مشکلات دانشجویان، ایجادبرنامههای مفرح وجذاب میتواند راهکار مهمی برای کاهش وکنترل انزوای اجتماعی میگردد. و همچنین بسیاری از دانشجویان برای رهایی ازمشکلات خانوادگی، بیکاری، بالارفتن سن ازدواج، مشکلات اقتصادی وبالابودن هزینههای تحصیلی، کمبود فضا برای گذران اوقات فراغت، تنهایی، قواعد و هنجارهای دست و پاگیر دنیای واقعی وبسته بودن فضای جامعه به دنیای مجازی رو میآورند. پس با ایجاد محیطهای ارتباطی سالم ومنطقی برای ارتباطات میان فردی به ویژه روابط دختران وپسران بایکدیگربرای کاهش چت روم ضروری میباشد. و همچنین تلاش برای بهبود و استحکام پیوندهای خانوادگی واجتماعی وتغییردرساختارهای اجتماعی وفراغتی درکاهش به اینترنت موثر خواهد بود. درسطح فردی نیزبه نظرمیرسد ایجادیک جدول زمانبندی مناسب برای ورود و خروج به اینترنت کارساز باشد. وهمچنین پیداکردن حامیان وافرادیکه بتوانند دردنیای واقعی با آنها درارتباط باشند.حفظ حلقههای روابط خانوادگی، گروه دوستان وفعالیتهای اجتماعی وسرگروههابرای سپری کردن ولذت بردن از زندگی، راههایی برای کاهش زمان استفاده از اینترنت میباشد.ذکرمسایل ومشکلات ناشی ازاینترنت گویای این مسئله است که باید در این زمینه فرهنگسازی مناسب وآموزش صحیح درسطح جامعه وخانواده برای آموزش مناسب وموثرازاینترنت اتخاذمیشود.
منابع برتون،ق.(1382).آیین اینترنت تهدیدی برای پیوند اجتماعی. ترجمه: علیاصغر، سرحدی و دیگری. تهران: انتشارات امیرکبیر. پورشهریاری،م، س.(1386).مقایسهافسردگی، انزوای اجتماعی وارتباطات خانوادگی دانشآموزاندخترکاربروغیرکاربراینترنتی دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی. شماره 2، 49-69. دارنلی،ج؛ و دیگری.(1384 ).جهان شبکهای،درآمدی بر نظریه و عمل درباب جامعه اطلاعاتی. ترجمه: شرین امین دهقان و دیگری. تهران: انتشارات چاپار. دوران، ع.(1381). تاثیرفضای سایبرنتیک برهویت. رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس. سورین (و)، تانکار،ج.(1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه:علیرضا، دهقان. تهران:انتشارات دانشگاه تهران. حسنی، م، ح.(1382)اینترنت وارزشها: بررسی رابطه بین استفاده ازاینترنت وگرایش دانشجویان به ارزشهای سیاسی باتاکیدبرآزادی بیان ومشارکت درحکومت.پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ساروخانی، ب. (1382).روشهای تحقیق درعلوم اجتماعی.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.تهران:انتشارات دانشگاه تهران. چلبی،م.(1375).تحلیل شبکه در جامعهشناسی.فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 3. ویندال، س؛ ودیگری.(1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. تهران: مرکزمطالعات وتحقیقات رسانهها. نادی، م، ع؛ و دیگری.(1385).ارتباط بین افسردگی وانزوای اجتماعی کاربران اینترنت نوجوانوجوان بامدت روزانهمعمول کاربراینترنت. تحقیقات علوم رفتاری.شماره 1-2، 33-38. نجفی،ن. (1383). تخمین تابع تقاضای اینترنت خانوارها درشهرتهران. پایاننامه کارشناسی ارشدرشته علوم اقتصادی. دانشگاه تربیت مدرس. Anderson. Keith.(1997).Internet use among callege students:An exploratory study. Aralableco,Andrk 4 @ rpi.Edu. Binnaz Kiram,E.Aktas, I.Tuncer.(2013).An analysis of university studens, internet use in relation to loneliness and social self efficary.Social and Behavoral Sciences.(84).p1504- 1508. Castells,M.(2001).The Internet Galaaxy:Refections on the Internet, Business and Socity.New York.oxford university press. Dell,Peter.(2001).Australian Identity and the effect of the internet.Curtin University ofTechnology. Kraut, R., Lunndmark, V.,Patterson, M.,Kiesler ,S. and Mukapadhyay, T.(1998).Internet Paradox:A Social Tecnology that reduces Social Invovement and Psychlogical Well- being? Amrican Psychologist,53:1017-1031. Klerman, Geraldi.(1986).Suicide and depression among adolscents and yong adult.Amrican psy chiatric press,Inc. Lenhurt, A.Raine,t & o liverl. (2001).Teenaye life on line: the raise of instant massaygereration and the internet impct on friend ship and family relationship.Avilable at http://www.pew internet.org. Nie, Norman & lutzEbring.(2000(.Internet and society:apreliminary.report. SIQSS, Inter surrey Inx.And kcinsey&co.Nielson,Jacob.(1993).Hypertexf&Hyper media,Academic press inc.Paxton, Vida, Fallahi.(2011).A study about the relationship between internet usage and social isolation among Iranian students.Social and Behavoral Scinces.(15)p394-398. Welman,B.(1979).The Community Question: the Intimate Networks of EastYork.Amrican Journal of Socilogy.84:1201-1231 Welman,B.(1979b).The Community Question: the Intimate Networks of EastYork.Amrican Journal of Socilogy.84:1201-1231,B.(1979a)”Networks, Neishborhoods,and communities”.urban Affairs Quarterly 14 (3):363-390 Wellman. Well man Bary&Quan Hass &witle,Iames&Hampton,keith. (2001).Doesthe Internet Increase, Decrease, or supplemenl Social Capital? Social Network,parli caption and communicaty commit mert, Asummary of orticle published in American Be navionsc I en tist, Vol .45(3):436-455. Wellman, B. (2002).Little boxes, glocalization, and networked individualism.In Makakoto Tonoble. Peter Van Den, Besselaar and Taru Ishida (Eds.) Digital Cities: Computatined and Sociological Approch. Berlin.Springer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برتون،ق.(1382).آیین اینترنت تهدیدی برای پیوند اجتماعی. ترجمه: علیاصغر، سرحدی و دیگری. تهران: انتشارات امیرکبیر. پورشهریاری،م، س.(1386).مقایسهافسردگی، انزوای اجتماعی وارتباطات خانوادگی دانشآموزاندخترکاربروغیرکاربراینترنتی دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی. شماره 2، 49-69. دارنلی،ج؛ و دیگری.(1384 ).جهان شبکهای،درآمدی بر نظریه و عمل درباب جامعه اطلاعاتی. ترجمه: شرین امین دهقان و دیگری. تهران: انتشارات چاپار. دوران، ع.(1381). تاثیرفضای سایبرنتیک برهویت. رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس. سورین (و)، تانکار،ج.(1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه:علیرضا، دهقان. تهران:انتشارات دانشگاه تهران. حسنی، م، ح.(1382)اینترنت وارزشها: بررسی رابطه بین استفاده ازاینترنت وگرایش دانشجویان به ارزشهای سیاسی باتاکیدبرآزادی بیان ومشارکت درحکومت.پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ساروخانی، ب. (1382).روشهای تحقیق درعلوم اجتماعی.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.تهران:انتشارات دانشگاه تهران. چلبی،م.(1375).تحلیل شبکه در جامعهشناسی.فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 3. ویندال، س؛ ودیگری.(1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. تهران: مرکزمطالعات وتحقیقات رسانهها. نادی، م، ع؛ و دیگری.(1385).ارتباط بین افسردگی وانزوای اجتماعی کاربران اینترنت نوجوانوجوان بامدت روزانهمعمول کاربراینترنت. تحقیقات علوم رفتاری.شماره 1-2، 33-38. نجفی،ن. (1383). تخمین تابع تقاضای اینترنت خانوارها درشهرتهران. پایاننامه کارشناسی ارشدرشته علوم اقتصادی. دانشگاه تربیت مدرس. Anderson. Keith.(1997).Internet use among callege students:An exploratory study. Aralableco,Andrk 4 @ rpi.Edu.
Binnaz Kiram,E.Aktas, I.Tuncer.(2013).An analysis of university studens, internet use in relation to loneliness and social self efficary.Social and Behavoral Sciences.(84).p1504- 1508.
Castells,M.(2001).The Internet Galaaxy:Refections on the Internet, Business and Socity.New York.oxford university press.
Dell,Peter.(2001).Australian Identity and the effect of the internet.Curtin University ofTechnology.
Kraut, R., Lunndmark, V.,Patterson, M.,Kiesler ,S. and Mukapadhyay, T.(1998).Internet Paradox:A Social Tecnology that reduces Social Invovement and Psychlogical Well- being? Amrican Psychologist,53:1017-1031.
Klerman, Geraldi.(1986).Suicide and depression among adolscents and yong adult.Amrican psy chiatric press,Inc.
Lenhurt, A.Raine,t & o liverl. (2001).Teenaye life on line: the raise of instant massaygereration and the internet impct on friend ship and family relationship.Avilable at http://www.pew internet.org.
Nie, Norman & lutzEbring.(2000(.Internet and society:apreliminary.report. SIQSS, Inter surrey Inx.And kcinsey&co.Nielson,Jacob.(1993).Hypertexf&Hyper media,Academic press inc.Paxton,
Vida, Fallahi.(2011).A study about the relationship between internet usage and social isolation among Iranian students.Social and Behavoral Scinces.(15)p394-398.
Welman,B.(1979).The Community Question: the Intimate Networks of EastYork.Amrican Journal of Socilogy.84:1201-1231
Welman,B.(1979b).The Community Question: the Intimate Networks of EastYork.Amrican Journal of Socilogy.84:1201-1231,B.(1979a)”Networks, Neishborhoods,and communities”.urban Affairs Quarterly 14 (3):363-390 Wellman.
Well man Bary&Quan Hass &witle,Iames&Hampton,keith. (2001).Doesthe Internet Increase, Decrease, or supplemenl Social Capital? Social Network,parli caption and communicaty commit mert, Asummary of orticle published in American Be navionsc I en tist, Vol .45(3):436-455.
Wellman, B. (2002).Little boxes, glocalization, and networked individualism.In Makakoto Tonoble. Peter Van Den, Besselaar and Taru Ishida (Eds.) Digital Cities: Computatined and Sociological Approch. Berlin.Spri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,283 |