تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,064 |
بررسی نگرش کارکنان زن نسبت به وضعیت رفتار شهروندی سازمانی در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 4، شماره 11، مرداد 1390، صفحه 93-103 اصل مقاله (519.71 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امیدعلی حسینزاده1؛ صادق ملکیآوارسین2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، استادیار گروه علوم تربیتی؛ تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف اصلی تبیین نگرش کارکنان زن نسبت به رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی ایران در سال 1391 انجام گرفت جامعه آماری این پژوهش را کارکنان زن واحدهای جامع و بسیاربزرگ منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 200 نفر تشکیل میدهند حجم نمونه آماری این پژوهش به تعداد 132 نفر زن، طبق شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردید. دراین پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و ازآزمون T تک نمونه و آزمون T مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته "رفتارشهروندی سازمانی" باضریب پایایی 94/0 و باروایی تائیدشده ازطریق نظرمتخصصان میباشد در این پژوهش مشخص گردید از لحاظ آمار توصیفی وضعیت هشت مولفه مورد مطالعه رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود درسطح بالاتر ازمتوسط قراردارند اما با انجام آزمون برآورد میانگین (T تک نمونه) معلوم شد که کلیه مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود با حالت مطلوب فاصله دارند، به عبارت دیگر مطلوبیت ندارند. از دیگر نتایج این پژوهش میتوان به این نکته اشاره نمود که در وضع موجود مولفههای رفتارشهروندی سازمانی در 5 سطح از لحاظ اهمیت و اولویت قرار دارند که مولفه وظیفهشناسی در بالاترین سطح و مولفه جوانمردی در آخرین (پنجمین سطح) قرار دارد. به عبارت دیگر مولفه وظیفهشناسی بیشرین مراعات را ازطرف افراد در دانشگاه دارد. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی و کارمندان زن دانشگاه نسبت به رفتار شهروندی سازمانی تفاوت معنیداری وجود داشت و اعضای هیئت علمی امتیاز کمتری به میزان مراعات رفتار شهروندی سازمانی داده بودند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رفتار؛ رفتارشهروندی سازمانی؛ دانشگاه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی نگرش کارکنان زن نسبت به وضعیت رفتار دکتر امیدعلی حسینزاده[1] دکتر صادق ملکیآوارسین[2] تاریخ دریافت مقاله:4/10/1392 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:20/12/1392 چکیده این پژوهش با هدف اصلی تبیین نگرش کارکنان زن نسبت به رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی ایران در سال 1391 انجام گرفت جامعه آماری این پژوهش را کارکنان زن واحدهای جامع و بسیاربزرگ منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 200 نفر تشکیل میدهند حجم نمونه آماری این پژوهش به تعداد 132 نفر زن، طبق شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردید. دراین پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و ازآزمون T تک نمونه و آزمون T مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته "رفتارشهروندی سازمانی" باضریب پایایی 94/0 و باروایی تائیدشده ازطریق نظرمتخصصان میباشد در این پژوهش مشخص گردید از لحاظ آمار توصیفی وضعیت هشت مولفه مورد مطالعه رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود درسطح بالاتر ازمتوسط قراردارند اما با انجام آزمون برآورد میانگین (T تک نمونه) معلوم شد که کلیه مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در وضعیت موجود با حالت مطلوب فاصله دارند، به عبارت دیگر مطلوبیت ندارند. از دیگر نتایج این پژوهش میتوان به این نکته اشاره نمود که در وضع موجود مولفههای رفتارشهروندی سازمانی در 5 سطح از لحاظ اهمیت و اولویت قرار دارند که مولفه وظیفهشناسی در بالاترین سطح و مولفه جوانمردی در آخرین (پنجمین سطح) قرار دارد. به عبارت دیگر مولفه وظیفهشناسی بیشرین مراعات را ازطرف افراد در دانشگاه دارد. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی و کارمندان زن دانشگاه نسبت به رفتار شهروندی سازمانی تفاوت معنیداری وجود داشت و اعضای هیئت علمی امتیاز کمتری به میزان مراعات رفتار شهروندی سازمانی داده بودند. واژگان کلیدی: رفتار، رفتارشهروندی سازمانی، دانشگاه. مقدمه سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسیهای اقتصادی و اجتماعی جوامع نوین مطرح گردیده است، طرح موضوع سرمایه اجتماعی در بسیاری از مباحث اقتصادی نشان دهنده اهمیت و نقش ساختار روابط اجتماعی بر متغیرهای اقتصادی است، سرمایه اجتماعی بر خلاف سایر سرمایهها به صورت فیزیکی وجود ندارد، بلکه حاصل تعاملات، هنجارهای گروهی و اجتماعی است که افزایش آن میتواند موجب پایین آمدن زیاد هزینههای عملیاتی سازمانها گردد(توره و همکاران، 1387). سرمایه اجتماعی عمدتاً مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است و شناسایی آن به منزله یک نوع سرمایه در سازمانها میتواند شناخت جدیدی ازحوزه رفتارسازمانی بدست بدهد و مدیران را درهدایت بهتر سازمانها یاری کند. سازمانهای امروزی به کارکنانی نیاز دارند که فراتر از نقش موظف خود در سازمان عمل نمایند و این همان رفتار شهروندی سازمانی است که پژوهشگران به آن اشاره میکنند. رفتار شهروندی سازمانی معیاری است برای رفتار صحیح که مبین اهمیت و حساسیت سازمان نسبت به اصول اخلاقی، انصاف و عدالت و مساوات با افراد و شامل رفتارهای اختیاری کارکنان است که جزئی از وظایف رسمی آنها نیست و مستقیماً از سوی سیستم رسمی، پاداش سازمان در نظر گرفته نمیشود و نیز به علت عدم اجرای آنها مجازات و تنبیه نمیشوند ولی میزان اثر بخشی سازمان را افزاش میدهد (هاشمی، 1389). بطورکلی رفتار شهروندی سازمانی به کارایی و اثربخشی سازمانها از طریق تحولات منابع، نوآوریها و وفقپذیری کمک میکند. چگونگی ایجاد رغبت در کارکنان برای بروز رفتارهای داوطلبانه از نوع شهروند سازمانی امروزه اهمیت بسیاری یافته است. این رفتار ماشین اجتماعی سازمان را روغنکاری میکند و انعطافپذیری لازم را برای موقعیتهای غیرقابل پیشبینی فراهم میسازد و به کارمندان یک سازمان کمک میکند که با هم کنار بیایند(فوت و تانگ، 2008: 934). بررسی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و اعضای هیئت علمی به چهار دلیل اهمیت دارد: 1. تاکید بر روی رفتار شهروندی سازمانی میتواند تعارضات ناشی از ابهام در انتظارات شغل را به حداقل برساند. 2. رفتار شهروندی سازمانی از طریق تاکید بر روی رفتارهای فرا شغلی نیاز به تخصیص منابع کمیاب را کاهش می دهد. 3. موسسات آموزشی از طریق تعیین و بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی میتوانند محیطی را ایجاد کنند که رفتار شهروندی سازمانی را تشویق و بروز آن را تسهیل کند و در این محیط تسهیلکنندههای رفتار شهروندی سازمانی را افزایش و موانع آن را کاهش دهند. 4. به مدیران آموزش عالی فرصت میدهد تا درک عمیقتری از عوامل رفتار شهروند سازمانی و متغیرهای شغلی و سازمانی مربوط به آن پیدا کنند(ایژار اپلاتکا،[3] 2009). به هرحال ظهور مفهوم شهروندی در علم سازمان و مدیریت تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی، به عنوان نظامی تلفیقی برگرفته شده از علوم اجتماعی، سیاسی و تربیتی بر فرضهای زیر است: 1. سازمانها اصلیترین عناصرمتشکله اجتماع بوده ونقش عمدهای در زندگی انسانها بازی میکنند. 2. انسانها و سرمایههای ذهنی ایشان اصلیترین عناصر سازمانها به شمار میروند. 3. بخش اعظمی از زندگی انسانها در سازمانها و در تعامل با آنها سپری میشود. 4. رویکردهای نوین سازمان و مدیریت، انسان مسئول ومتعهد، شجاع، دانامحور و ... را اصلیترین عامل موفقیت سازمانها تلقی مینماید(کاظمی بر این اساس توجه به شهروندان در نظام ارزشی دمکراتیک رو به افزایش است(اسلامی و دیگری، 1386: 55)، سازمانها نمیتوانند بدون این که اعضای آنها در نقش شهروندان خوب در بروز تمام رفتارهای مثبت حضور نداشته باشند به مسیر حرکت خود ادامه دهند(جهانگیر و دیگری، 2005: 75). اکنون که اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم میتواند بسیار با اهمیت تلقی شود و از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند(اسلامی و دیگری، 1386 :56). میتوان گفت بررسی ادبیات نشان میدهد که دو رویکرد اصلی در تعریف مفهوم OCB وجود دارد. اورگان(1988) و سایرمحققین متقدم دراین موضوع، این نوع رفتار را تحت عنوان فرانقشی مورد ملاحظه قرار دادهاند. به گونهایکه کمکهای افراد در محیط کار فراتر از الزامات نقشی است که برای آنها تعیین شده است و به طور مستقیم و آشکار از طریق سیستم پاداش رسمی مورد تقدیر قرار نمی گیرد(کاسترو[4]، 2004). جریان دیگری از محققان همچون «گراهام» پیشنهاد میکنند که OCB باید به صورت مجزا از عملکرد کاری مورد ملاحظه قرار گیرد بنابراین دیگر مشکل تمایز بین عملکرد نقش و فرانقشی وجود نخواهد داشت.
شکل شماره (1): شمای تلفیقی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی میتوان گفت عملکرد سازمانی برجسته تنها از طریق تلاشهای کارکنان معمولی حاصل نمیشود رفتار شهروندی سازمانی با متغیرهای سازمانی مهمی همچون رضایت شغلی، نگهداری سیستم و بهرهوری سازمانی ارتباط دارد. مسلماً رفتار شهروندی سازمانی به رقابت و عملکرد سازمان کمک میکند و این امر میسرنخواهد بود مگرآنکه اصول وقواعد مربوط به رفتار شهروندی سازمانی شناسایی و بسترهای لازم برای پیادهسازی این گونه رفتارها فراهم گردد. همانطورکه ملاحظه میگردد سازمانها نیازمندجهشی عمده درافزایش کارآمدی میباشند و دانشگاه آزاد اسلامی از این قاعده مستثنی نیست و بایستی زمینه را به گونهای فراهم سازدکه کارکنان و مدیرانشان با طیب خاطرتمامی تجهیزات، تواناییها و ظرفیتهای خودشان را در جهت اعتلای اهداف سازمانی بکار گیرند. این امر میسر نخواهد شد مگر آن که اصول و قواعد مربوط به رفتار شهروندی سازمانی شناسایی و بسترهای لازم برای پیادهسازی این گونه رفتارها فراهم گردد. بنابراین پژوهش حاضر سعی میکند وضعیت رفتار شهروندی سازمانی را درجامعه آماری مورد مطالعه روشن سازد لذا در این راستا سوالهای پژوهش بدین شکل مطرح شدند:
روش تحقیق این تحقیق از تحقیقات توصیفی بوده و روش اجرای آن پیمایشی است. بخشی از مطالعه به شیوه مطالعه کتابخانهای بوده است یعنی برای گردآوری پیشینه پژوهش از روش مطالعه کتابخانهای بهرهگیری شده است و با مطالعه منابع و کتب و مجلات و سایتهای علمی مرتبط داخلی و خارجی، ادبیات پژوهش جهت مفهومپردازی "رفتار شهروندی سازمانی" گردآوری شده است اما قسمت عمده کار پژوهش مبتنی بر روش پژوهش میدانی (پیمایشی) بوده است، بدین معنی که پژوهش بر روی نظر، نگرش و ادراک کارکنان زن از رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. همچنین تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ دامنه مکانی مربوط به واحدهای منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی و از لحاظ دامنه زمانی مربوط به سال تحصیلی 1391-1390 میباشد.
جامعه آماری، نمونه و حجم آن جامعه آماری این پژوهش را کارکنان زن واحدهای بسیار بزرگ و جامع منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 200 نفر (120 نفر هیئت علمی و 80 نفر کارمند) تشکیل میدهند. نمونهگیری دراین پژوهش به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انجام گرفت و تعداد 132 نفر از کارکنان زن (88 نفر هیئت علمی و 44 نفر کارمند) با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، یک مورد پرسشنامه محقق ساخته رفتار شهروندی سازمانی بود. پس از اطمینان از روایی و اعتبار آن از طریق اخذ نظر متخصصان، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 94/0 حاصل گردید و در اختیار نمونه آماری مشخص شده قرار گرفت. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مثل میانگین و درصد و آزمونهایی مثل آزمون t تک نمونه، آزمون t مستقل، آزمون فریدمن و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها - وضعیت مولفههای اصلی رفتارشهروندی سازمانی در دانشگاه آزاداسلامی منطقه 13چگونه است؟
جدول شماره (1) : مربوط به آمارههای توصیفی متغییرها
بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدول (1) ملاحظه میشود آمارههای توصیفی نمرههای ارزیابی مولفههای وظیفهشناسی، محافظت از منابع، نزاکت، نوعدوستی، آداب اجتماعی، وجدان کاری، وفاداری، جوانمردی و بالاخره رفتار شهروندی سازمانی در بین مجموع کارکنان زن پرسش شونده به ترتیب برابر با 75/18، 81/17، 35/17، 92/16، 82/16، 25/16، 23/16 و میانگین کل نمره رفتار شهروندی سازمانی برابر با 82/135 میباشندکه درمجموع میانگین نمرههای کلیه زیرمتغیرها و متغیر اصلی (رفتار شهروندی سازمانی) از دیدگاه کارکنان زن منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ آمار توصیفی بالاتر از متوسط ارزیابی میشود. میانگین نمونه یک برآورد نقطهای از میانگین نامعلوم جامعه میباشد همانطور که در جدول زیر ملاحظه میگردد میانگین هر یک از متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی (برای هر 8 مولفه) در فضای نمونه محاسبه شد، جهت تعمیم این نتایج به جامعه آماری لازم است که از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه استفاده کرد. بعبارتی در اینجا درصدد هستیم که تعیین کنیم "آیا وضعیت متغیرهای تحقیق مطلوب است یانه". جهت پاسخگویی به این سوال چنین فرض میشودکه اگر میانگین برآورد شده متغیر درفضای جامعه برابر 5/22 یا بالاتر باشد مطلوب خواهد بود وچنانچه کمتراز 5/22 باشد مطلوب نخواهد بود. بعبارت دیگر درمقیاس 5درجهای لیکرت نقطه برش درنظر گرفته شده برای مشخص نمودن وضعیت مطلوب 5/4 و بالاتر میباشد و با توجه به اینکه در پرسشنامه هر مولفه از 5 شاخص تشکیل یافته لذا نقطه برش برای هر مولفه از رفتار شهروندی سازمانی نمره 5/22 میباشد. 5/22 ≤ µ :H0 5/22 > µ: H1 همانطور که در جدول شماره 1 ملاحظه میگردد، کلیه tهای محاسبه شده بزرگتر از آماره آزمون است و درمنطقه H1 واقع شده وکلیه فرضیههای صفر رد میشود. بعبارتی دیگر رفتار شهروندی سازمانی و مولفههای هشتگانه آن از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. - اولویتبندی و اهمیت مولفههای سازه رفتار شهروندی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 از چه قرار است؟ انجام آزمون فریدمن: فرض H0: میانه تمامی متغیرها برابرند. فرض H1: حداقل دو متغیر وجود دارد که میانه آنها نابرابر است.
جدول شماره (2): مربوط به میانگین رتبههای
چنان که از جدول فوق بر میآید تفاوت زیادی بین میانگین رتبه متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد درمرحله بعد نتیجه تست فریدمن در جدول زیر ارائه میگردد:
جدول شماره (3): نتیجه آزمون فریدمن
مقدار آماره خیدو بدست آمده برابر 136/141 است که بسیار بزرگتر از 07/14 مقدار (7 درجه آزادی و خطای آزمون 5% ) میباشد. پس فرضH0 مبنی بر برابری میانههای متغیرها رد میشود و تفاوت معنیداری بین میانههای حداقل دو متغیر وجود دارد. مرحله دوم: انجام آزمونهای تکمیلی برای تعیین تفاوت میانه متغیرها و رتبهبندی هرکدام از آنها نیاز به انجام سلسله آزمونهایی بر روی متغیرهای مورد تحقیق میباشد که به آنها آزمونهای تکمیلی میگویند. ترتیب ورود به آزمونهای تکمیلی، میانگین رتبه در آزمون گذشته میباشد. پس از انجام این آزمونها میتوان درباره اهمیت هریک از متغیرها اظهار نظر کرد.
جدول شماره (4): نتایج آزمونهای تکمیلی فریدمن
با توجه به آزمونهای فریدمن انجام گرفته درمورد ترتیب اهمیت مولفههای رفتار شهروندی سازمانی و متغیرهای زیر مجموعه آن میتوان چنین نتیجهگیری کرد:
بعنوان نتیجهگیری چنین میتوان گفتکه در سطح خطای 5% اهمیت مولفهها به ترتیب زیر میباشد: سطح اول: مولفه وظیفهشناسی سطح دوم: مولفههای محافظت ازمنابع و نزاکت سطح سوم: مولفههای آداباجتماعی، نوعدوستی سطح چهارم: مولفههای وفاداری و وجدانکاری سطح پنجم: جوانمردی. - آیا بین دیدگاه کارمندان زن و اعضای هیئت علمی زن در مورد وضعیت رفتار شهروندی سازمانی تفاوت وجود دارد ؟ بر اساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 5 ملاحظه میشود میانگین نمرههای رفتار شهروندی سازمانی دربین کارمندان برابر با 4/144 با انحراف معیار 52/20 و در بین اعضای هیئت علمی برابر با 042/131 با انحراف معیار 24/23 میباشد.
جدول شماره (5): آمار توصیفی مربوط به کارمندان و اعضای هیئت علمی
مطابق جدول شماره 6 و با توجه به آزمون تفاوت میانگین انجام شده ملاحظه میشود که معیار 14/3t= با سطح معنیداری 002/0 حاکی از این است که تفاوت میانگین نمرههای نگرش کارمندان و اعضای هیئت علمی نسبت به رفتار شهروندی سازمانی از لحاظ آماری معنیدار است و اعضای هیئت علمی نسبت به کارمندان نمره کمتری به میزان مراعات رفتار شهروندی سازمانی در دانشگاه داده بودند.
جدول شماره (6): آزمون T مستقل برای تعیین تفاوت یا عدم تفاوت دیدگاهها
بحث و نتیجهگیری رفتار شهروندی سازمانی بعنوان یکی ازمفاهیم جدید مدیریت رفتار سازمانی که بر رفتارهای فرانقشی کارکنان و مدیران تاکید میورزد در فرآیند سازمانی و تبدیل محیط سازمانی به محیطی پویا و کارآمد نقشی تعیینکننده دارد پژوهشگران عرصه مدیریت و سازمان برای رفتار شهروندی سازمانی مولفههای متعددی ذکر کردهاند که در این مطالعه به هشت دسته از این مولفهها در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. اما پژوهش میدانی حاضر عمدتاً حول محور ارزیابی وضعیت موجود عناصر مطروحه در رفتار شهروندی سازمانی بود که آمار توصیفی هر یک از مولفهها گویای وضعیت بالای متوسط برای آنها بود. جهت پاسخگویی به این سوال که آیا وضعیت مولفهها مطلوب است یا نه؟ نتایج تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان دادکه کلیه tهای محاسبه شده بزرگتر از آماره آزمون بود فلذا مولفههای رفتار شهروندی سازمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند که این یافته با نتایج تحقیق سیدمحمد مقیمی(1384)، و به نوعی با یافته پژوهش هویدا و نادری(1389) همخوانی دارد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به آزمونهای فریدمن انجام گرفته در مورد ترتیب و اهمیت مولفههای رفتار شهروندی سازمانی میتوان چنین عنوان نمود که در سطح خطای 05/0 اهمیت متغیر ها به ترتیب زیر میباشد: سطح اول: مولفه وظیفهشناسی سطح دوم: مولفههای محافظت از منابع و نزاکت سطح سوم: مولفههای آداب اجتماعی، نوعدوستی سطح چهارم: مولفههای وفاداری و وجدانکاری سطح پنجم: جوانمردی از طرفی با توجه به نتایج این پژوهش بین دیدگاههای کارمندان و اعضای هیئت علمی نسبت به مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی تفاوت معنیداری وجود دارد و اعضای هیئت علمی نسبت به کارکنان به رفتار شهروندی سازمانی دردانشگاه نمره کمتری دادهاندکه این یافته به نوعی با یافتههای پژوهش هویدا و نادری (1389) همخوانی دارد که در این زمینه میتوان چنین استدلال کرد که اعضای هیئت علمی محافظهکاری را کنارگذاشته و مطالبه رفتاری بیشتری از دانشگاه دارند که این موضوع میتواند منبعث از تنوع دانش و آگاهیها و تجارب اساتید و سطح بالای مطالعات و سوالات آنان و به تبع آن از سطح بالای انتظارات آنان از دانشگاه باشد. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهای زیر به عنوان بخشی از اساسیترین پیشنهادهای پژوهش محسوب میگردند: - با توجه به این که وضعیت موجود رفتار شهروندی سازمانی با وضعیت مطلوب آن فاصله دارد لذا توصیه میشود مسئولین دانشگاهی شکاف موجود را به عنوان دغدغه مدیریتی تلقی نموده و برای ارتقای آن برنامهریزی نموده و از تمام پتانسیلها (فرهنگی، حوزوی، رسانهای، آکادمیکی و ...) و شیوههای خلاقیتآمیز استفاده نمایند. - پیشنهاد میشود هشت خصیصه رفتاری پیشرفته و متعالی در قالب کارگاههای آموزشی برای تمام کارکنان آموزش داده شود. - پیشنهاد میشود با توجه به نقطه نظرات متفاوت اعضای هیئت علمی واحدها، مسئولین واحدها دیدگاهها ومطالبات فکری و رفتاری آنها را درکنار دیدگاه کارمندان بیشترمورد ملاحظه قرار داده و پاسخ مساعد دهند. - با توجه به اینکه در وضع موجود مولفههای جوانمردی، وجدانکاری، وفاداری به ترتیب نامطلوبترین وضعیت را دارند لذا پیشنهاد میگردد مولفههای مذکور در اولویت تصمیمات و اقدامات مسئولین قرار گیرند. - پیشنهاد میشود برای فرهنگسازی و الگوسازی جهت توسعه رفتار شهروندی سازمانی، همه ساله شهروند سازمانی نمونه انتخاب و معرفی و تقدیر گردد.
منابع اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هیجدهم، شماره187، صص85-50. توره، ن؛ و دیگران. (1387). بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی در سازمانهای دولتی. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. کاظمی، م؛ و دیگری. (1384). رفتار مدنی سازمانی، تبیین بعد رشد یافتهای از رفتار و عملکرد انسانها در زندگی سازمانی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. مقیمی، س. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره یازدهم، زمستان، صص 48-19. هاشمی، س؛ و دیگری. (1389). شناخت رفتار شهروندی سازمانی و ارزیابی نقش آن در عملکرد سازمان به منظور ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت رفتار شهروندی سازمانی. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. هویدا، ر؛ و دیگری. (1388) . بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. مجله پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1، صص 118-103. Castro. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior customer loyalty. international journal of service industry management, vol, 15, N. 1. Jahangir, N. (2004). Organizational Citizenship behavior: its nature and antecedents. brac university journal, vol .I no, 2 pp. 75-85. Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome, Lexington book, Lexington, MA. Izhar, O. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: the consequences for teachers, pupils and the schools. international journal of educational management, vol 23, no 5. 1. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران. E-mail: mirhoseinzade1359@gmail.com | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هیجدهم، شماره187، صص85-50. توره، ن؛ و دیگران. (1387). بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی در سازمانهای دولتی. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. کاظمی، م؛ و دیگری. (1384). رفتار مدنی سازمانی، تبیین بعد رشد یافتهای از رفتار و عملکرد انسانها در زندگی سازمانی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. مقیمی، س. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره یازدهم، زمستان، صص 48-19. هاشمی، س؛ و دیگری. (1389). شناخت رفتار شهروندی سازمانی و ارزیابی نقش آن در عملکرد سازمان به منظور ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت رفتار شهروندی سازمانی. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران. هویدا، ر؛ و دیگری. (1388) . بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. مجله پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1، صص 118-103. Castro. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior customer loyalty. international journal of service industry management, vol, 15, N. 1. Jahangir, N. (2004). Organizational Citizenship behavior: its nature and antecedents. brac university journal, vol .I no, 2 pp. 75-85. Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome, Lexington book, Lexington, MA. Izhar, O. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: the consequences for teachers, pupils and the schools. international journal of educational management, vol 23, no 5. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |