تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,974 |
بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 6، شماره 18، اردیبهشت 1392، صفحه 27-46 اصل مقاله (615.51 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سونیا وطنی1؛ منصور ساعی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی" را مورد مطالعه قرار میدهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزشهای اجتماعی، اینترنت و پایبندی به ارزشها، ارائه شد و نظریههای مربوط به ارزشهای اجتماعی و رسانههای جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریهها و دیدگاههای تبیینکننده رسانهها و ارزشهای اجتماعی و همچنین دیدگاههای داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهرهگیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دینگرایی و خاصگرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانونگرایی، ثروتگرایی و مسئولیتپذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان میدهد اینترنت به عنوان یکی از رسانههای دارای مخاطبخاص به نسبت کارکرد و بهرهمندی جوانان دانشجو بر ارزشهای اجتماعی آنها تاثیرگذار بوده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اینترنت؛ بهرهمندی؛ پایبندی؛ ارزشهای اجتماعی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی) سونیا وطنی[1] دکتر منصور ساعی[2] تاریخ دریافت مقاله:7/6/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:7/12/1393 چکیده مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی" را مورد مطالعه قرار میدهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزشهای اجتماعی، اینترنت و پایبندی به ارزشها، ارائه شد و نظریههای مربوط به ارزشهای اجتماعی و رسانههای جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریهها و دیدگاههای تبیینکننده رسانهها و ارزشهای اجتماعی و همچنین دیدگاههای داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهرهگیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دینگرایی و خاصگرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانونگرایی، ثروتگرایی و مسئولیتپذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان میدهد اینترنت به عنوان یکی از رسانههای دارای مخاطبخاص به نسبت کارکرد و بهرهمندی جوانان دانشجو بر ارزشهای اجتماعی آنها تاثیرگذار بوده است. واژگان کلیدی: اینترنت، بهرهمندی، پایبندی، ارزشهای اجتماعی.
مقدمه ارزشها[3] به منزله درونمایه اصلی فرهنگ، ادراک فرد را تحت تاثیر قرارداده و خود را درخلال فرایند فرهنگآموزی از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند. از دیدگاه روکیج2 ارزش باور پایداری استکه فرد با تکیه بر آن یک شیوه خاص رفتار یا حالت غایی را که شخصی یا اجتماعی است به یک شیوه رفتاری یا یک حالت غایی که در نقطه مقابل حالت برگزیده فرد قرار دارد، ترجیح میدهد(توکلی، 1378: 153). ارزشها از یک سو راهنما و تعیینکننده گرایشهای اجتماعی و ایدئولوژیها و از سوی دیگر تعیینکننده رفتار و کنش اجتماعی هستند که در آداب و رسوم، قوانین، اعتقادات و اصول مقدس و شیوههای زندگی روزمره تجلیمییابند. اولویتهاییکه افراد برای ارزشها قائلهستند یکسان نیست، این اولویتها معمولاً منعکس کننده خلق و خو، شخصیت، تجربههای جامعهپذیری، تجارب منحصر به فرد زندگی و فرهنگ پیرامون آن است(داریاپور، 1386: 7). ارزشها را به ارزشهای فردی3 و ارزشهای اجتماعی4 تقسیم میکنند. ارزش اجتماعی یکی از مفاهیم اساسی درجامعهشناسی محسوب میشود وجامعهشناسان درباره آن نظرات گوناگونی ابراز کردهاند. در اصطلاح جامعهشناسی ارزش اجتماعی عبارت از چیزی است که مورد پذیرش همگان است. هر چیزی که جامعه به آن ارزش نهد، ارزش اجتماعی است و از این رو درمقابل ارزش فردی قرار میگیرد(محسنی، 1374). دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی نیز ارزشهای اجتماعی را اینگونه تعریفکرده است. ارزشهای اجتماعی اهداف و مقاصد مطلوب و مورد نظر جامعه است؛ به دیگر سخن، آنچه که مورد نظر و مطلوب هرجامعه است و افراد برای دستیابی به آنمیکوشند ارزشاجتماعی است(شایان توسلی، 1368: 133). ارزشهای اجتماعی هر جامعهای تحت تاثیر عوامل متعددی دستخوش تغییر و دگرگونی است. برخی ازاین عوامل با نفوذ درمیان فرهنگهای جوامع، ارزشهای آن جامعه را تغییر و با ارزشها و فرهنگهای جهانی همسو میکند. در این بین نقش رسانههای نوین ارتباط جمعی بر کسی پوشیده نیست. پیدایش فناوریهای نوین ارتباطی- اطلاعاتی همچون اینترنت، تلفنهمراه، تلویزیونهای ماهوارهای و .... در دهههای اخیر انقلاب عظیمی را در عرصه ارتباطات به وجود آورده است. در بین این فناوریها، ماهواره و اینترنت شاخصترین رسانههای نوینی هستند که زندگی انسان را دستخوش تغییر کردهاند. به طوری که در سایه بهرهمندی از این رسانهها تاثیرات شگرفی را در حیات اجتماعی، فرهنگی شاهد هستیم. محتوای رسانههای نوین حامل ایدهها و نگرشها و نوآوریهای گوناگونی هستندکه در حال انتشار و توزیع آن در جوامع در حال توسعهاند. این رسانهها به دلیل خاصیت فراملی و تعاملی خود از مرزهای جغرافیایی ملی عبورکرده و مخاطبان جهانی را هدف قرار میدهد. عدهای براین باورندکه امکانات رسانههای کنونی میتوانند به ظرفیت و امکانی برای معرفی فرهنگهای ملی تبدیل شده و زمینه جهانیسازی فرهنگها و ارزشهای محلی و ملی را فراهم کنند. جامعه ایرانی نیز به عنوان یک جامعه در حال توسعه و گذار در مواجهه با رسانهها و فناوریهای نوین ارتباطی قرار گرفته است که چنین مواجههای ضرورت پرداختن به اثرات آن بر ارزشهای جامعه ایرانی را دو چندان می کند. ورود تکنولوژیهای نوین ارتباطی از جمله اینترنت تغییراتی را در رفتار و گفتمان نسل جوان به وجود آورده است. این وسیله ارتباطی مدرن با بهرهگیری از وسایل نوین ارتباطی و به شکلهای مختلفی به سهولت در دسترس مخاطب قرار میگیرد. اینترنت به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی، فواصل را ناپدید میسازد و جدار بین انسانها را تا حد زیادی شفافتر میکند(اسلوین، 1380: 83). اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطیمدرن جایگاهی خاص و ویژه درمیان دیگر وسایل ارتباطی دارد. و به عنوان جز لاینفک و به مثابه رسانهای مدرن دارای خصوصیات ویژهای استکه آن را از سایر رسانهها و فضای ارتباطی- اطلاعاتی عصر مدرن متمایز میکند. چند رسانهای بودن، هایپرلینک بودن، تعاملی بودن، سوئیچینگ و همزمانی از جمله ویژگیهای مهم و بینظیر اینترنت است. اینترنت به عنوان ستونفقرات جامعه اطلاعاتی و شبکهای کنونی مطرح است(جکسونهاریس، 1390: 53). ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت موجب میشود تا مخاطبان خاصی را به خود جلب کندکه نسلجوان امروزی از جمله مخاطبان این رسانه نوین ارتباطی است که با حضور در فضای مجازی اینترنت تجربیات جدیدی را از دنیای مدرن امروزی کسب میکند و رفته رفته این تجربیات پیکره ارزشهای وی را دستخوش تغییر و دگرگونی می کند. اما آنچه در این بین مطرح است توجه به گروه خاصی از جامعه استکه به عنوان نسل جوان شناخته شده ومحقق درصد آن است تا رابطه بین بهرهمند از اینترنت را برمیزان پایبندی این نسل بر ارزشهای اجتماعی را مورد مطالعه قرار دهد. توجه به جوانان به عنوان یک گروه سنی، بیشتر یک واقعیت زیستی- جمعیتشناختی است. اما در جامعهشناسی بیشتر با کیفیت زندگی اجتماعی سر و کار دارد، جوانی را به منزله فرآیندی اجتماعی- فرهنگی و تاریخی بررسی میکنند. برخی از صاحبنظران جوانی را به منزله یک مهلت جامعهشناختی- روانشناختی بررسی کردهاند. از آنجایی که جوانی به صورت مقطع یا برههای مشخص از دوران زندگی فرد شمرده میشود و ازاین زاویه جوانی را یک مهلت اجتماعی تعریف میکنند. علاوه بر این تعاریف نسل جوان به افرادی گفته میشود که در دوره زمانی معینی به دنیا آمدهاند و به بلوغ رسیدهاند و تجربههای گروهی و رویدادها و وقایع اجتماعی و تاریخی مشترکی را پشت سر گذاشتهاند. همچنین میتوان «نوع مصرف رسانهای و صنایع فرهنگی» را به عنوان ملاک نسلهای مختلف از همدیگر تلقی کرد. بدین معنی که نسل های مختلف اجتماع را براساس نوع رسانهای که از آن استفاده میکنند و مخاطب یا کاربر آن هستند نیز میتوان تقسیمبندی کرد(ساعی، 1391: 45). ملاک انتخاب نسل جوان برای بررسی موضوع مقاله فوق نوع مصرف رسانهای و صنایع فرهنگی دانشجویان است . با وجود استفاده زیاد دانشجویان از اینترنت، محقق بر آن است تا با انجام تحقیقی تحت عنوان
بیان مسئله مطالعات مقدماتی و ادبیات موجود حاکی ازاین واقعیت است که رابطهای بین بهرهمندی از رسانههای نوین و ارزشهای اجتماعی جوانان وجود دارد. در این پژوهش محقق تلاش دارد این موضوع را مورد مطالعه قرار دهد که چه رابطهای بین میزان بهرهمندی از اینترنت و پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی وجود دارد. ارزشهای اجتماعی ازدیدگاه صاحبنظران و نظریهپردازان دارای شاخصهای زیادی است. برخی آن را به ارزشهای مادی و معنوی، عدهای آن را به ارزشهای نو و سنتی و یا ارزشهای غایی و ابزاری و نظایر آن دستهبندی کردهاند. دراین پژوهش محقق با بهرهگیری از 11شاخص منصور ساعیکه به منظور بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و میزان همگرایی ارزشهای اجتماعی بین نسلی بین جوانان و میانسالان تهرانی در سال 1391 استخراج کرده بودند، ارزشها را مورد توجه و ملاک عمل قرار داده است که این ارزشها عبارتند از: 1. ازدواج (همسرگزینی)، 2. نگرش به روابط اجتماعی (ارتباط با جنس مخالف)، 3. پوشش و حجاب، 4. گرایش به علم (علمگرایی)، 5. قانونگرایی، 6. دینگرایی، محقق در این مقاله با توجه به ضریب نفوذ 57.13 درصدی اینترنت در استان آذربایجانشرقی با مشخص کردن اهداف اصلی و فرعی در صدد است تا در ابتدا هدف اصلی را که برای دستیابی به پاسخ آن اقدام به پژوهش کرده است را بسنجد و در نهایت راهکارهایی راهبردی و کاربردی ارایه دهد. اهداف اصلی و فرعی را محقق مدنظر قرار داده است که عبارتند از: هدف اصلی، بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی است. اهداف فرعی مورد نظر نیز عبارتند از: - بررسی رابطه بین طولمدت بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی دانشجویان به ارزشهای اجتماعی. - بررسی رابطه بین مداومت بهرهمندی (روزانه، ماهانه، هفتگی) از رسانههاینوین (اینترنت) و میزان پایبندی دانشجویان به ارزشهای اجتماعی. - بررسی رابطه بین مدت زمان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی دانشجویان به ارزشهای اجتماعی. - بررسی رابطه بین محتوای رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی دانشجویان به ارزشهای اجتماعی.
مبانی نظری در بخش مبانی نظری تحقیق تئوریهای زیادی مطرح شده است اما از میان این دیدگاهها، الگوی حاکم دانیل لرنر، نشر نوآوری راجرز، نظریه کنش ارتباطی هابرماس، تئوریهای هال و کلاپر و نظریه دگرگونی ارزشهای اینگلهارت مورد توجه قرار گرفته و به عنوان چارچوب نظری مطرح میشود که به اختصار به آنها اشاره میشود. درزمینه نقش رسانهها در دگرگونی ارزشهایفردی واجتماعی جوامع، میتوان به یکی از پاردایمهای مسلط درحوزه ارتباطات و توسعه که به رسانهها به عنوان موتور دگرگونی و تغییر ارزشهای جوامع سنتی و ورود به جامعه مدرن تاکید میشود اشاره کرد. "دانیل لرنر[4]" جامعهشناس امریکایی و از پیروان این رویکرد به نقش رسانهها در تغییر ارزشهای سنتی در جوامع و جایگزین شدن ارزشهای مدرن اشاره کرده است. لرنر معتقد است که رسانهها پیامآور ارزشها و ایدههای نو، فاصله گرفتن از ارزشهای ستنی و عامل نوسازی جامعه هستند و استفاده رسانه به فروپاشی سنتگرایی کمک میکند. اینکار با بالا رفتن انتظارات و توقعات، بازشدن افقها، توانا شدن مردم به تخیل ورزیدن و خواهان جایگزینی شرایط زندگی بهتر برای خود و خانواده عملی میشود(ساعی، 1391: 115). اورت راجرز نیز با ارائه «تئوری نشر نوآوری» معتقد است رسانهها حامل یا عامل ایدهها، اندیشهها و ارزشهای نوگرایانه درجامعه هستند و ارزشهای سنتی را به چالش میکشند. بهعبارتی رسانهها نوآوریها را در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره به جامعه معرفی میکند و در تثبیت و توسعه ارزشهای نو و نوآوریها و درطرد و فراموشی ارزشهای سنتی نقش مهمی ایفا میکنند. نظریه نشرنوآوریها فرایند اجتماعی ارزشها و ایدهها و بطورکلی نوآوری (ایده و ارزشهایجدید، شیوههای عملیجدید و استفاده از وسایل و ابزارهای جدید، هدفهای جدید و ...) و چگونگی دستیابی به آن و نحوه گسترش آن به تمامی یک نظام اجتماعی را بررسی میکند. وی معتقد است که «نوآوریهایی که به وسیله دریافتکنندگان آن چنان تصور شوند که دارای امتیاز نسبی بیشتر، سازگاری بیشتر، عینیت بیشتر و پیچیدگی کمتر باشند، آسانتر و سریعتر از سایر نوآوریها مورد قبول واقع میشوند». فرایند اقتباس یک نوآوری، یک فرایند ذهنی است که یک شخص یا هر واحد تصمیم گیرنده دیگری که با اینگونه پدیدههای نو مواجه میشود و نسبت به آن واکنش نشان میدهد، آن را طی میکند. مک کوئیل معتقد است، مخاطبان از رسانهها برای کسب تایید ارزشهای شخصی، جذب الگوهای رفتاری، هم ذاتپنداری با دیگران و پیدا کردن بینش راجع به خود استفاده میکنند(مک کونیل، 1382: 112). با توجه به تئوریهای مطرح در زمینه رسانههای ارتباط جمعی میتوان گفت بهرهمندی از اینترنت باعث میشود تا افقهای تازهای درذهن مخاطب شکل بگیرد و اتنظارات و توقعاتاش بالارفته و خواهان جایگزینی شرایط فعلی خود با شرایط آرمانیای باشد که با حضور در فضای مجازی به دست آورده است. اینترنت با ارائه نوآوریها و نحوه دستیابی به آنها به مخاطب کمک میکند تا ارزشهای همخوان با ارزشهای فردی و اجتماعی خود را که به نوعی ارزشهای سنتی معروفند را با ارزشهای نوی جهانی تغییر داده و آن را تثبیت کند. حوزه عمومی نظریه هابرماس فضایی است که در آن فضا «افراد به شیوه عقلانی بتوانند به بحث بپردازند و در این بحث به توافقی برسند که در این محیطها بتوانند به طور برابر شرکت کنند، قدرت در این بحثها دخالتی ندارد، هر موضوعی میتواند دراین بحثها مطرح شود، در این بحثها افراد میتوانند مسائل خصوصی خود را مطرح سازند. این بحثها همیشه باز است و همیشه میتوان به آنها رجوع کرد و درباره آن به بحث و گفتگو پرداخت(آزادارمکی و دیگری، 1383: 65). اینترنت به عنوان یکی از رسانههای نوین تاحدودی شرایط حوزه عمومی هابرماس را دارا است. حوزه عمومی موردنظر هابرماس عرصهای استکه در آن افراد به منظور مشارکت درمباحث باز و علنی گردهم میآیند و کنش ارتباطی از طریق بیان وگفتگو تحقق مییابد(استیون، 1380: 7). اینترنت بنا به شرایط خاص و ویژه ارتباطی که دارد باعث میشود تا مخاطب با حضور در محیط تعاملی آن به راحتی بتواند نیازها و خواستههای خود را مطرح سازد و این نیازها باعث شکلگیری فضای گفتگو و مباحثه میشود و این مباحثه افکار جدیدی را در مخاطب شکل میدهد(هابرماس؛ به نقل از پیوزی، 1379: 102). والدهال از فرار بودن محتوای ارتباطی صحبت به میان میآورد، عاملی که احتمال اثرات را کاهش میدهد. وی معتقد است اثرات دراز مدت بیش از اثرات کوتاه مدت مورد توجه قرار میگیرد. به طوری که اگر از یک پیام به طور طولانی مدت استفاده شود تاثیر پیام بیشتر خواهد بود. در این بین کلاپر علاوه بر تکرار پیام، مدت زمان پیام را نیز مطرح میکند تا برنامه بتواند بالاترین اثر ممکن را داشته باشد(ویندال و همکاران، 1376: 332-330). در این نظریهها مدت زمان بهرهمندی و طول مدت دسترسی به اینترنت مورد توجه قرار میگیرد که بر اساس آن میتوان تاثیرگذاری اینترنت به عنوان متغیر مستقل تحقیق را بر ارزشهای اجتماعی جوانان مورد ارزیابی قرار داد. یکی از تئوریهای مهمی که در زمینه دگرگونی ارزشها و تاثیر پدیدههای مدرن از جمله ارتباطات و رسانههای جمعی براین دگرگونی بحثکرده تئوری «دگرگونی ارزشی رونالد اینگلهارت» است. اینگلهارت طیمطالعات گسترده خود نشان میدهدکه دگرگونی ارزشها درمیان نسل جدید، حاکی ازتحول فرهنگی است که نسبت به نسل قدیم رخ داده و در این تحول، «کیفیت زندگی» و «ابراز نظر فردی» برجستگی بیشتر در مقابل هنجارهای اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و مذهبی گذشته دارد. اینگلهارت، صنعتی شدن، مدرنیزاسیون (نوسازی)، افزایش سطح تحصیلات، افزایش سطح رفاه اقتصادی و امنیت اقتصادی و همچنین توسعه رسانههای جمعی را عامل دگرگونی ارزشهای بین نسلی میداند. به نظر اینگهارت، یکی از عوامل موثر درتغییرات فرهنگی درجهان کنونی رسانههایجمعی، فناوری ماهواره و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات هستند(ساعی، 1390: 70). چارچوب مفهومی پژوهش: از آنجا که برای تدوین مبانی نظری این پژوهش از سه حوزه نظری جامعهشناسی ارزشها و دستهبندی ارزشها، جامعهشناسی نسلی و تئوریهای تبیین کننده اثر رسانهها بر جامعه کمک گرفته شد، لذا با یک دستگاه نظری تلفیقی سر و کار داریم. بر همین مبنا به جای چارچوب نظری ازچارچوب مفهومی استفاده میشود و برای تبیین اثر رسانههای نوین درجامعه و نسلهای مختلف از نظریههای استفاده و خشنودی، جامعه شبکهای کاستلز، هویت بازتابی گیدنز، اینگلهارت، کاشت گربنر، و در نهایت شکاف آگاهی استفاده شد. مانوئل کاستلز با مفهوم تاثیرگذار جامعه شبکهای(1998)، ویژگی مهم عصر اطلاعات را شبکهای شدن از طریق رسانههای جدید میداند. درجامعه شبکهای، مفاهیم زمان و مکان معانی تازهای پیدا کردهاند که با معانی سنتی آنها درجوامع ماقبل مدرن یا حتی صنعتی، تفاوت دارد. انتقال آنی اطلاعات دادهها و سرمایهها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف، عملاً فواصل زمانی را از میان برداشته و نظم طبیعی دوران قدیم یا چارچوبهای مکانیکی جهان صنعتی را به کلی دگرگون ساخته است. مکان نیز به نوبه خود با مفهوم دسترسی یا عدم دسترسی به اطلاعات و ابزار انتقال و پردازش آن ارتباط پیدا کرده است. به همین اعتبار «حضور درمکان» معنای تازهای به خود گرفته که میتواند تعیینکننده ارتباط و اتصال شخص به جامعه شبکهای یا طرد و حذف او از زمان و مکان فراگیر و در عین حال انحصاری باشد(ذکائی و دیگری، 1388: 126). به اعتقاد آنتونی گیدنز، هویت انسان معاصر خصلت «بازاندیشانه یا بازتابی» دارد. بازتابندگی هویت به معنای سیال بودن هویت و تغییر آن در نتیجه شرایط فرهنگی و اجتماعی، ظهور دانشها، دانستنیها و بخصوص فناوریهای ارتباطی و رسانهایجدید است. این مختصات جدید، ماهیت، انتظارات و الگوهای زندگی روزمره را تغییر میدهد. امروزه در دوران فرامدرن پدیده جهانیشدن و بسط ارزشهای جهانی نیز از طریق رسانههای فراملی صورت میگیرد. از این نظر، یک نظام ارزشی شکل میگیردکه با نظام ارزشی سنتی گذشتگان متفاوت است(گیدنز، 1385: 88). باتوجه به آنچه در مبانی نظری و چارچوب مفهومی به آن اشاره شد مباحث نشان میدهد رسانههای جمعی بنا به کارکرد و محتوایی که دارند ارزشهای اجتماعی افراد درگیر و در معرض خود را دستخوش تغییر میکنند.
فرضیههای پژوهش با توجه اینکه سوال اصلی پژوهش بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی است، بر همین اساس فرضیههایی برای سوال اصلی مطرح و مورد سنجش قرار گرفته است. براساس شاخصهای ارزش اجتماعی در این تحقیق قبل از اینکه اقدام به ارائه فرضیههای پژوهش شود در ابتدا ارزشهای اجتماعی همسرگزینی و حجاب و پوشش با استفاده از تحلیل عاملی به گویههای مورد پذیرش درجامعه تبدیل شدند و سپس بر اساس معیارهای ایجاد شده ارزشهای اجتماعی در بین دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت. فرضیههای مطرح در این پژوهش عبارتند از: - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به معیارهای اخلاقی، معیارهای ظاهری، معیارهای قرابت و خویشاوندی، معیارهای (طبقه اجتماعی) در انتخاب همسر رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت ومیزان پایبندی نسلجوان (دانشجویان) به ارزش رابطه اجتماعی بین دو جنس (دختر و پسر) رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به معیارهای مدرن و سنتی در انتخاب پوشش رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش مدرکگرایی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش دینگرایی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش قانونگرایی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش ملیگرایی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش ثروتگرایی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش نوعدوستی رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش مسئولیتپذیری رابطه معناداری وجود دارد. - بین میزان بهرهمندی از اینترنت و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش خاصگرایی رابطه معناداری وجود دارد.
تعاریف عملیاتیمتغیرهای مستقل شامل: 1. محیطهایتعاملی مانند (چت، ایمیل و ...) ونظایر آن است. 2. متغیرهایی که شامل محیطهای تعامل اینترنت و شبه تعاملی است که این متغیرها عبارتند از: میزان دسترسی به اینترنت، طول دسترسی به اینترنت، انواع استفاده از اینترنت، مدت زمان دسترسی به اینترنت.
ابزار و روشهاروشهای پژوهش که به تناسب از آنها در این تحقیق استفاده شده است عبارتند از: الف) روش اسنادی و کتابخانهای: برای دستیابی به مبانی نظری، چارچوب مفهومی و آگاهی از پیشینه و ادبیات تحقیق از روش فوق استفاده شده است. ب) روش پیمایشی تحقیق: برای جمعآوری دادهها، طبقهبندی، توصیف و تحلیل آنها از روش پیمایشی استفاده شده است. استفاده از روش پیمایش در این تحقیق به دلایلی ضروری به نظر رسید. امکان بررسی فرضهای تحقیق که از درون نظریهها بیرون آمدهاند، ضرورت بررسی و مطالعه و مراجعه به دانشجویان وتعمیم یافتهها ازجمله دلایل انتخاب روش مزبور بهعنوان روش نهایی و عمده پژوهش حاضر است.
جامعه آماری جامعه آماری حوزه تعمیم نتایج و یافتههای تحقیق است. ازاین رو جامعه آماری دربر دارنده کلیه افراد مورد بررسی استکه پژوهشگر ازمیان آنان واحدهای نمونه خود را گزینش میکند. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی است که بین 22 تا 40 سال سن دارند و درنیم سال دوم سال تحصیلی 93-1392 (محدوده زمانی تحقیق) در این واحدهای دانشگاهی مشغول به تحصیل بودهاند. ابزار سنجش در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته استکه مبتنی برطیف لیکرت طراحی شده است اطلاعات پس از جمعآوری و کدگذاری توسط نرم افزار spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. شیوه نمونهگیری و حجم نمونه برای انتخاب جمعیتنمونه تحقیق از روش نمونهگیری طبقهاینسبی استفاده شد. دراین نوع از نمونهگیری جامعه به گروهها یا طبقات مجزا تقسیم و به روش تصادفی از هر طبقه نمونهها انتخاب میشوند. طبقهبندی میتواند بر اساس یک متغیر با توجه به اهداف مطالعه صورت گیرد. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و تعداد 368 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی دارای دانشکدههای مختلفی است و در این دانشکدهها رشتههای مختلف با تعداد دانشجویان متفاوت نسبت به هم وجود دارد، دانشجویان به تناسب تعداد نفرات در هر رشته انتخاب شدند و پرسشنامه نیز به تناسب تعداد دانشجویان هر رشته توزیع شد. روایی و پایایی تحقیق برای بررسی اعتبار پژوهش از "اعتبار صوری" استفاده شد. از آنجایی که پرسشنامه و گویههای آن محقق ساخته است گویهها پس از ساخته شدن توسط داوران رشته علوم ارتباطات و جامعهشناسی مورد ارزیابی (اعتبار صوری) قرار گرفت. همچنین برای سنجش پایایی گویههای ساخته شده، از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. بدین صورت که قبل از تنظیم نهایی و تکثیر پرسشنامه به منظور سنجش روایی پرسشنامه ابتدا پرسشنامه برروی 40 نفر (حدود 5 درصد) ازجامعه آماری پژوهش آزمون شد. نتیجه سنجش پایایی (آلفای کرونباخ) برای بیشتر متغیرها بیش از 70/0 به دست آمدکه درسطح قابل قبول قرار دارد. تعریف مفاهیم تعاریف گوناگونی در خصوص مفاهیم مورد استفاده در این مقاله مطرح است که به اختصار به مهم-ترین از این تعاریف می پردازیم: ارزشها: از دیدگاه جانسون[5] ارزشها، الگوهای اجتماعی هستند که درحد پذیرششان توسط گروهی ازافراد، مبنایی برای ایجاد انتظارات مشترک و معیاری برای هدایت وتنظیم رفتار فراهم میکنند(جانسون، 1362: 37). ارزشهای اجتماعی: براساس تعریف اسملسر ارزشهای اجتماعی از نوع استانداردهای فرهنگی است که اهداف کلی مطلوب برای زندگی اجتماعی سازمان یافته را مشخص میکند. ارزشهای اجتماعی تدارکگر مفهوم نهایی و مشروعیت انتظامات اجتماعی و رفتارهاست(محسنی، 1379). آلن بیرو، درکتاب «فرهنگ علوم اجتماعی» ارزشهای اجتماعی را مدلهای کلی رفتار، احکام جمعی و هنجارهای کرداری که مورد پذیرش عمومی و خواست جامعه قرار گرفتهاند، معنا کرده است. مردم با ارزشهای اجتماعی، حیات اجتماعی خود را میگذرانند و اعضای جامعه در برابر این ارزشها به نوعی وفاق رسیدهاند. به اعتقاد این صاحبنظر جامعهشناسی ارزشهای اجتماعی در معنایی محدودتر با عنوان ارزشهای اخلاقی، فرهنگی و یا دینی شناخته میشوند که کار یکپارچگی اجتماعی را قوام میبخشند و به گسترش پیوندهای مبتنی بر همبستگی منجر میشوند. به اعتقاد آلن بیرو، عدالت، انساندوستی، دیگر خواهی و مهربانی از آن جملهاند(بیرو، 1380: 445). از نظر جامعهشناختی، ارزشهای اجتماعی به عوامل و عناصری اطلاق میشود که اکثریت مردم یک جامعه به اهمیت و اعتبار آن پی بردهاند و به صورت واقعیات و امور درآمده اندکه نیازهای مادی و معنوی افراد جامعه را برآورده میسازند. به بیان دیگر هر چیزی که برای یک نظام اجتماعی مورد نیاز، محترم، مقدس، خواستنی و مطلوب تلقی شود، جزو ارزشهای اجتماعی آن جامعه است(ساعی، 1392). نسلجوان: جوانی، مفهومی مقولهای نیست بلکه مفهومی فرایندی است. مفهوم مقولهایکه به کمک خصوصیات سنی، جنسی و نه جنسیتی و عوامل بیولوژیک وفردی تعریف میشود، حداقل درجامعهشناسی مفهومی ایستا و غیر تاریخی به شمار میآید، چرا که شرایط متحول و تاریخی ضرورتاً در آن جایی ندارد. در حالی که مفهوم فرایندی، مبین جریانی است که همواره در حال شدن است. نسل به افرادی گفته میشود که در دوره زمانی معینی به دنیا آمده و به بلوغ رسیدهاند و تجربههای گروهی و رویدادها و وقایع اجتماعی و تاریخی مشترکی را پشت سر گذاشتهاند. نسلها را علاوه بر معیارهای قبلی (سن و سال و تجربههای مشترک و ...) میتوان برمبنای مصرف فرهنگی به ویژه مصرف رسانه و نوع رسانه حاکم بر دوره آنها نیز تعریف کرد. اینکه نسلهای مختلف از چه صنایع فرهنگی و رسانههایی (کتاب، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات و رسانههای اجتماعی) استفاده میکردند. به نظر میرسد که میزان استقبال و استفاده یک نسل اجتماع از یک صنعت فرهنگی و رسانهای بستگی به زمینههای فرهنگی وتجربه مخاطب دارد. زیرا برمبنای تئوریهای رسانهای مخاطب کم و بیش به دنبال نوع رسانه و محتوایی میرود که با گرایشهای فرهنگی و تجربههای قبلی وی سازگاری و همخوانی بیشتری داشته باشد(ساعی، 1391: 9). رسانههاینوین: رسانههاینوین درحقیقت مجموعهای از فناوریهای الکترونیکی گوناگون بااستفادههای مختلف استکه هنوز در سطح وسیع به عنوان رسانههای جمعی جا نیفتادهاند و فاقد تعریفی روشن از فایده و کارکرد خود هستند. ویژگیهای این رسانهها، بر خلاف رسانههای قدیمی، چنین است: عدم تمرکز، ظرفیتبالا، فعالیت متقابل و بلاخره انعطافپذیری شکل، محتوا وکاربرد(مککوائل، 1382: 144). اینترنت: اینترنت کاملترین وگستردهترین منبع اطلاعاتی استکه تاکنون توسط بشر خلق شده است اینترنت فقط مجموعه به هم پیوسته از رایانهها نیست. بلکه به راستی فضایی فراتر از آن و پیوند دهنده جهانهای زندگی و عاملان اجتماعی است. این وسیله ارتباطی بعنوان پدیدهای تکنولوژیک با ابعاد وسیع فنی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره توانایی و امکانات مخصوصی را برای هر فرد کاربر فراهم میکند. کاربر در استفاده از اینترنت اختیار افزون شدهای در استفاده کردن یا نکردن از رسانه دارد و میزان خوشنودی کاربر و احساس ارضای نیازهای تعریف شدهاش دراین فضای جدید رسانهای غیرقابل چشمپوشی است. طبق این نظریه کاربران اینترنت نیازهایی دارند که انتظار دارند با مراجعه به سایتهای تبلیغاتی و نیازمندی به رفع و رجوع آن بپردازند(آقا بابائی و همکاران، 1389). گافمن[6] و بوردیو2 دوتن از نظریهپردازان رسانه، نظریه عرضه خود در زندگی و نظریه عادت و میدان را در خصوص رسانههای نوین بخصوص اینترنت ارایه دادهاند. از آرای گافمن میتوان استدلال کرد که اینترنت چارچوبهای تعاملی جدیدی را در برقراری ارتباطات بین فردی مهیا ساخته است که علیرغم محدودیتهای ذاتیخود، فرصتهای جدیدی را نیز برای نمایش شخصیت دراختیار کاربران قرار میدهد. ماهیت غیر رو در روی ارتباطات الکترونیکی اینترنتی همچنین میتواند انگیزه بیشتری را برای کاربران آن در برابر مسائل اجتماعی، رفتارهای آزمایشی و ارائه تصویری غیرواقعی فراهم سازدکه خطر شرمندگی در آن کمتر است(ذکائی، 1383). پایبندی به ارزشها: ارزشها پایههای نظام هنجاری و هویتی ما هستند. از آنجا که مبدا هویت اجتماعی3 افراد از طریق تعلق به گروههای یک جامعه و ارزشهای اجتماعی آن گروههاست، بنابراین چنانچه گروههای اجتماعی دریک جامعه خاص، ارزشهایی متجانس و همخوان یا نزدیک به هم داشته باشند، فردیکه هویت خود را از گروههای متعدد عضویت میگیرد، دارای شخصیتی منسجم خواهد بود و هویت او با ارزشهای گروههاییکه به آنها متعلق است دارای انسجام درونی خواهد بود(سایت دانشجو).
پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی تحقیقات بیشماری در داخل و خارج از کشور در خصوص اینترنت انجام شده است. اما تحقیقاتی که صرفاً درزمینه ارزشهای اجتماعی جوانان باشد وجود ندارد. برهمین اساس تحقیقات مهمیکه درخصوص ارزشها و اینترنت انجام شده است را دراین مقاله چند مورد ازاین تحقیقات را به اختصار بررسی میکنیم. درتحقیقی نوابخش وهمکاران به موضوع بررسی آثار اینترنت و موبایل درتغییر هویت جوانان 29-15 سال استان مازندران پرداختهاند و نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که تکنولوژیهای جدید بر زندگی جوانان بیتاثیر نیست و هویت جوانان تحت تاثیر اینترنت و موبایل دستخوش تغییر است. ذاکانی (1387) در مقاله خود تحت عنوان ارزشهای فرهنگی، الگوهای اجتماعی، فاصله اجتماعی، به مفهوم ارزشها و فاصله اجتماعی، پرداخته است. وی فاصله اجتماعی را عبارت ازشکاف و تفاوت بین ارزشهای فرهنگی و اجتماعی بیان میکند. از نظر وی زمانی فاصله اجتماعی در ارزشها مشخص میشودکه آنها را بر حسب متغیرهای زمینهای مانند: جنسیت، محیط اجتماعی یا آموزشی، نژاد، قومیت و غیره مقایسه و بررسی کنیم. به عبارت دیگر از نظر او هرگونه شکاف درماهیت و میزان ارزشها، فاصله اجتماعی قلمداد میشود. -اینگلهارت طی سالهای 1981، 1990، 1995، 1999 و 2000 تحقیقی با عنوان «مطالعات ارزشهای جهانی» انجام داد و در آن به بررسی ارزشها و باورهای مردم 60 کشور در برگیرنده 75 درصد جمعیت جهان پرداخت. نتایج این پژوهشها نشان میدهدکه تغییرات وسیعی در ارزشها و سبک زندگی مردم جهان پدید آمده است. وی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این تغییرات ارزشی را افزایش تعاملات فراملی و بین فرهنگی ناشی از توسعه رسانهها و فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات دانسته است. گانتر [7]و مکگالید[8] دوتن از محققان حوزه روابط نسلی معتقدندکه از جمله عوامل تاثیرگذار بر ارزشهای بین نسلی رسانهها هستند. اهمیت این امر زمانی دو چندان میشودکه ارزشهای ارائه شده از سوی رسانهها و سایر نهادهای اجتماعی باهم ناهمخوان و ناهمنوا باشند. چنانچه ارزشهای گوناگونی درجامعه حاکم باشند و هر یک از نهادها و سازمانهای اجتماعی ارزشهای ویژه خود را تبلیغ کند، اثرات وسایل ارتباط جمعی در ثابت نگه داشتن ارزشها، رو به کاستی میگذارد.
یافتههای تحقیق باید توجه داشت که دادهها تا تجزیه و تحلیل نشوند، ارزش اطلاعاتی خاصی ایجاد نمیکنند، تجزیه و تحلیل دادهها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادهها از طریق ابزار فراهم شده است، خلاصه و دستهبندی میشوند و درنهایت پردازش میشوند تازمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این دادهها را به منظور آزمون فرضیهها فراهم آورند(خاکی، 1382: 50). با توجه به اطلاعات استخراجی، از مجموع 368 نفر پاسخگو، 201 نفر (54.6 درصد) را مردان و 167 نفر (45.4 درصد) را زنان تشکیل میدهندکه ازاین تعداد (53.3 درصد) پاسخگویان متاهل، (45.1 درصد) مجرد و (1.6 درصد) مطلقه هستند. همچنین (58.4 درصد) پاسخگویان شاغل و (41.6 درصد) در حال تحصیل هستند. متغیر مستقل تحقیق فوق اینترنت است که به عنوان یکی از رسانههای نوین در جامعه اطلاعاتی و ارتباطاتی شناخته میشود. در این بخش توزیع فراوانی گویههای مطرح شده در خصوص اینترنت که در قالب پرسشنامه از دانشجویان نمونه جمعآوری شده است ارائه میشود. بر اساس نتایج به دست آمده در خصوص سالهای دسترسی به اینترنت: اکثر پاسخگویان با (72.8 درصد) بیش ازچهار سال از اینترنت استفاده میکنند و بطور میانگین مدت زمان (سال) استفاده از اینترنت درمیان پاسخگویان چهار سال است. همچنین نتایج نشان دادند (43.3 درصد) پاسخگویان تا دو ساعت از وقت خود را در اینترنت میگذرانند. میانگین مدت ساعات استفاده پاسخگویان از اینترنت 3 ساعت در شبانه روز است. با تجمیع مدت (سال) استفاده و میزان استفاده در شبانه روز شاخص جدید به نام میزان دسترسی به اینترنت تشکیل شد که بر اساس نتایج به دست آمده (61.9 درصد) پاسخگویان زیاد و خیلی زیاد به اینترنت دسترسی دارند. میانگین به دست آمده نشان دهنده این موضوع است که پاسخگویان به نسبت زیادی به اینترنت دسترسی دارند و از امکانات این رسانه بهره میگیرند. محقق با تقسیمبندی محتوای اینترنت به محتوای تفریحی و سرگرمی (انواع بازیها، دانلودها و آپلودها، تماشای آنلاین فیلم و شنیدن آنلاین موسیقی و ...)، امور علمی و آموزشی (جستجو و دانلود مقالات علمی، شرکت در جلسات انجمنهای تخصصی و ...) و امور ارتباطی (چک کردن ایمیل، ارتباط با دوستان از طریق ایمیل، چت و ... استفاده از امکانات بانکداری الکترونیک و ...). بر اساس نتایج دست آمده (48.2 درصد) پاسخگویان یک ساعت و کمتر در اینترنت به امور تحقیقاتی و آموزشی میپردازند. با توجه به میانگین به دست آمده (2.89 درصد) پاسخگویان تقریباً سه ساعت از وقت خود را برای انجام امورات آموزشی و تحقیقاتی در اینترنت صرف میکنند. همچنین نتایج نشان دادند (39.8 درصد) پاسخگویان یک ساعت و کمتر در اینترنت به امور تفریحی میپردازند. میانگین به دست آمده (1.77 درصد) نشان میدهد پاسخگویان در حدود دو ساعت از وقت خود را صرف موضوعات تفریحی و سرگرمی در اینترنت میکنند. اکثر پاسخگویان با (55.6 درصد)، یک ساعت و کمتر از طریق اینترنت به امور ارتباطی میپردازند. میانگین به دست آمده (2.77 درصد) بیانگر این موضوع است که پاسخگویان به طور متوسط سه ساعت از وقت خود را در اینترنت صرف امور ارتباطی میکنند. متغیر وابسته پژوهش "میزان گرایش و نگرش به ارزشهای اجتماعی" است. دراین بخش مهمترین ارزشهای اجتماعی تعریف شده در پژوهش مورد سنجش قرار میگیرد. همان طور که در بخشهای پیشین مقاله اشاره شد محقق برای ارزشهای یازدهگانه مورد سنجش گویههایی را طراحی و پس از جمعآوری اطلاعات اقدام به تشکیل معیارهایی سازگار باجامعه با استفاده ازتحلیل عاملیکرده است مهمترین ارزشهاییکه با تحلیل عاملی درقالب معیار استخراج و تجزیه و تحلیل شد ارزشهای همسرگزینی و ارزش حجاب و پوشش بوده است. باقی ارزشها از طریق گویههای مورد پرسش تجزیه و تحلیل شدند. در این بخش نتایج به دست آمده از توزیع فراوانی مربوط به ارزشهای اجتماعی بررسی میشود. نتایج نشانمیدهد (95.9 درصد) پاسخگویان "معیارهای اخلاقی" را در اولویت معیارهای خود برای همسرگزینی میدانند. (52.8 درصد) نیز معیارهای ظاهری را دارای اهمیت دانستهاند و طبقه اجتماعی و اقتصادی با (58.1 درصد) اولویت بعدی پاسخگویان برای انتخاب همسر است و برای نتایج همچنین نشان دادند (81.5 درصد) پاسخگویان با روابط دختر و پسر در حد "گفتگوی ضروری" موافق هستند. (79.4 درصد) پاسخگویان موافق روابط دختر و پسر در محدوده "معاشرتهای اجتماعی عمومی" هستند. (72.3 درصد) پاسخگویان، موافق این موضوع هستند که روابط دختر و پسر "در حد عادی به عنوان همکلاسی و همکار" مجاز است. (53.3 درصد) پاسخگویان با سطح روابط دختر و پسر "در سطح رفاقت و دوستی خصوصی"مخالف هستند. (63.5 درصد) آنان مخالف روابط دو جنس مخالف در جامعه در حد روابط "عاطفی و عشقی و فراتر از آن" هستند. میانگین به دست آمده برای ارزش رابطه اجتماعی بیانگر این مطلب است که پاسخگویان با میانگین (58.71 درصد) اعلام کردهاند که با این ارزش اجتماع موافق هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند: پاسخگویان گرایش نسبتاً زیادی به انتخاب پوشش و حجاب از خود نشان دادهاند. به این صورت که (69.9 درصد) پاسخگویان اعلام کردهاند که درانتخاب پوشش خود به معیارهای سنتی (نزدیکبودن به معیارهای اسلامی، خانوادگی، سلیقه عموم و ارزان بودن) اهمیت میدهند و میانگین به دست آمده (65.69 درصد) نشان میدهد که برای پاسخگویان این معیار از اهمیت بالایی برخوردار است. از نظر (31.1 درصد) پاسخگویان معیارهای مدرن (مدر روز بودن، شیک و زیبا بودن، مورد توجه دوستان بودن، رواج بین هنرپیشهها، مارک کالا و ...) در انتخاب پوشش و حجاب اهمیت بسیار مهمی دارند. برای سنجش متغیر ارزش گرایش به علم درپژوهش حاضر دو گویه (شاخص) تدوین شد. این دو گویه عبارتند از: 1. کسب مدارک دانشگاهی باعث میشود که فرد یک سر و گردن بالاتر از دیگران در کار و زندگیش قرار گیرد. 2. داشتن مدرک عالی دانشگاهی برای یافتن شغل و کار ضروری است. نتایج به دست آمده نشان داد، اکثر پاسخگویان (74.4 درصد) معتقدند گرایش به علم از عوامل اصلی یافتن شغل مناسب و داشتن موقعیت اجتماعی برتر است. میانگین بدست آمده (69.19 درصد) بیانگر این موضوع است که این معیار برای پاسخگویان دارای اهمیت زیادی است. برای سنجش متغیر ارزش قانونگرایی در پژوهش حاضر دو گویه (شاخص) با مضامین «رعایت قانون» و «قانونگریزی» تدوین شد. این دو گویه عبارتند از: 1. رعایت قانون: قوانین و مقررات را هرچند که با خواستههای من مغایرت داشته باشند، رعایت میکنم. 2. قانونگریزی: به تجربه فهمیدم هرگاه قانون را رعایت نمیکنم، کارها راحتتر انجام میشود. نتایج نشان دادند بیشتر پاسخگویان (70.7 درصد) به قانونگرایی گرایش زیادی دارند. در این میان (11.9 درصد) نیز گرایش به قانونگریزی دارند. میانگین به دست آمده (65.78 درصد) نشانگر این موضوع استکه اکثر پاسخگویان گرایش زیادی به قانونگرایی دارند و قانون گراتر هستند. برای سنجش ارزش دینگرایی محقق از 4 گویه: 1. به اصول و سنن مذهبی (مانند خواندن نماز و روزه گرفتن) پایبند هستم. 2. برای خواندن نماز جماعت و شرکت در جلسات دعا (کمیل، توسل و ندبه) به مسجد میروم. 3. هرگاه به حرم یکی از امامان یا امام زادگان میروم، احساس معنوی خوبی پیدا میکنم. 4. به نظر میرسد بسیاری از قوانین و مقررات اسلامی را نمیتوان در جامعه امروزی اجرا کرد، بهره گرفته است که نتایج استخراجی نشان میدهند بیشتر پاسخگویان (51.5 درصد) زیاد و خیلی زیاد به اصول و سنن مذهبی پایبندند و دینگراتر هستند. میانگین به دست آمده (57.41 درصد) نشان میدهد که پاسخگویان پایبندی زیادی به ارزش دینداری دارند. گویههای ثروتگرایی مطرح شده در این تحقیق عبارتند از: 1. این روزها پول حرف اول را میزند و مردم از کسانی حساب میبرند که ثروت زیادی دارند. 2. به اندازه نیازهایم برای دستیابی به ثروت و کسب درآمد تلاش میکنم. نتایج بیانگر این هستند که (81.9 درصد) پاسخگویان یعنی اکثر آنان گرایش زیادی به ثروتگرایی دارند. میانگین به دست آمده (73.86 درصد) بیانگر این مطلب است که اکثر پاسخگویان ثروتگرا هستند. برای سنجش ملیگرایی نیز از چهار شاخص استفاده شد. این چهار شاخص به صورت گویههای زیر درپرسشنامه ارایه شده بودند: 1. خود را به آداب، سنن و رسوم ایرانی پایبند میدانم و آنها را حفظ میکنم. 2. برای دفاع از آب و خاک کشورم در زمان خطر و تعرض به آن آمادهام. 3. فکر میکنم به همین اندازه که به کشورم علاقه دارم به کشور دیگری نیز دلبستگی پیدا کنم. 4. برای دفاع از آب و خاک کشورم در زمان خطر و تعرض به آن آمادهام، نتایج استخراجی نشان دادند که بیشتر پاسخگویان (70.4 درصد) خیلی زیاد و زیاد ملیگرا هستند. میانگین به دست آمده (68.24 درصد) نشان میدهد که قریب به اتفاق پاسخگویان ملیگرا هسنتند و به گویههای این ارزش اجتماعی به نسبت زیادی پایبندند. گویههای ارزش نوعدوستی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: 1. برای حفظ رفاه و آسایش دیگران تلاش میکنم. 2. از یاری رساندن به دیگرانی که به کمک من نیاز دارند، دریغ نمیکنم. نتایج نشان میدهند که (90 درصد) پاسخگویان گرایش زیادی به ارزش نوعدوستی دارند. میانگین به دست آمده (81.11 درصد) نشان از گرایش قریب به اتفاق پاسخگویان به ارزش نوعدوستی است. ارزش مسئولیتپذیری با چهار گویه مورد پرسش قرار گرفت که عبارتند از: 1. خود را در برابر مراقبت و حفظ امنیت جانی و مالی خانوادهام، مسئول میدانم. 2. به قول و قرارهایی که با دوستان و اطرفیانم بستهام، وفادارم و شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمیکنم. 3. اگر کاری به من ارجاع شود، آن را درست، دقیق و سریع انجام میدهم، نتایج نشان دادندکه ازمجموع پاسخگویان، (95.3 درصد) آنان اعلام کردهاند که دارای احساس مسئولیتپذیری زیادی هستند. یعنی در برابر خانواده، جامعه، قول و قرار و انجام سریع و درست کارها احساس مسئولیت میکنند. میانگین به دست آمده (87.70 درصد) نشان از درصد بالای مسئولیتپذیری در بین پاسخگویان دارد. گویههاییکه محقق برای سنجش ارزش اجتماعی خاصگرایی ازآنها بهره گرفته است عبارتند از: 1. اگر کارمند یک ادارهای باشم و دوست یا فامیل من برای کار اداری مراجعه کند، سعی میکنم کار او را خارج از نوبت انجام دهم. 2. اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﻫﻢ ﻗﻮم ﺧﻮدش همکار باشد و یا زﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﺪﮐﻤﺘﺮ دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯽﺷﻮد. 3. اﮔﺮ ﻓﺮزﻧﺪی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽدﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻗﻮم ﺧﻮد ازدواج ﮐﻨﺪ. نتایج نشان دادند که بیشتر پاسخگویان یعنی (44.4 درصد)، گرایش خاصگرایی خیلی کمی داشته و عامگرا هستند. در همان حال میزان قابل توجهی از افراد مورد بررسی یعنی (20.7 درصد) دارای گرایشهای خاصگرایانه بودهاند. به طور کلی در میان جامعه آماری نوعی عدم توافق زیاد بر سر گرایش به خاصگرایی و بر عکس عامگرایی وجود دارد. با توجه به میانگین به دست آمده (43.41 درصد) ارزشهای خاصگرایی دارای کمترین میزان پذیرش در بین پاسخگویان است. برای سنجش رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شد که نتایج آن به قرار زیر است:
جدول شماره (1): نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین میزان بهرهمندی از اینترنت و ارزشهای اجتماعی
نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد بین میزان استفاده از اینترنت و معیار اخلاقی، مدرکگرایی، ملیگرایی و نوعدوستی و ثروتگرایی رابطه معناداری وجود ندارد. بدین معنی که فرض صفر مبنی بر عدم وجود رابطه تایید شده و بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دینگرایی و خاصگرایی معنادار و معکوس است. بدین معنی که هر چه میزان بهرهمندی از اینترنت در بین جمعیت نمونه افزایش مییابد از اهمیت ارزشهای اجتماعی فوق کاسته میشود. بر اساس نتایج به دست آمده رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانونگرایی، ثروتگرایی و مسئولیتپذیری معنادار و مستقیم است. بدین معنیکه هرچه قدر میزان بهرهمندی از اینترنت دربین جمعیت نمونه افزایش مییابد براهمیت ارزشهای اجتماعی ذکر شده افزوده میشود. در نهایت میتوان نتیجه گرفت اینترنت به عنوان یکی از رسانههای نوین دارای مخاطب خاص به تناسب کارکرد و محتوایی که دارد بر ارزشهای اجتماعی جوانان دانشجو تاثیر گذاشته است.
بحث و نتایج هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی بود. مک کوئیل، نظریهپرداز حوزه ارتباطات معتقد است، رسانههای جمعی عامل اصلی تغییرات ارزشی در جوامع نیستند و یک رابطه علت و معلولی بین تغییرات ارزشی و رسانهها وجود ندارد بلکه متغیرهای متعدد دیگری در این زمینه متداخل هستند. پژوهش حاضر نیز به دنبال تبیین رابطه علت و معلولی تاثیر اینترنت بر ارزشهای اجتماعی جوانان نبوده بلکه به دنبال تحلیل رابطه متغیر وابسته (گرایش به ارزشهای اجتماعی در میان نسل جوان) و متغیر مستقل (میزان استفاده از اینترنت) بوده است. باتوجه به نتایج به دست آمده و با درنظر گرفتن هدف اصلی پژوهش میتوان نتیجه گرفت که اقبال زیاد رسانههای نوین در بین جامعه آماری نشان از ضعف پاسخگویی به نیاز اطلاعاتی و ارتباطی آنهاست. با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در استان آذربایجانشرقی باید گفت نتایج به عینه گویای این واقعیت هستندکه اینترنت به نوبه خود با بهرهگیری از جایگاه خاص خود درمیان دیگر وسایل ارتباطی امکان آشنایی بهترجوانان با سبکهای متفاوت زندگی دردنیای مدرن را فراهمکرده است. برهمین اساس ارزشهای اجتماعی جوانان درسایه قدرت ارتباطی اینترنت دستخوش تغییر و تحول است. بر اساس تئوری استفاده و رضامندی، مخاطب کم و بیش به دنبال محتوایی است که بیشترین رضایت را برای او ایجاد میکند و با علایق، نیازها و تجربیات وی همخوانی دارد. پس با در نظر گرفتن این موضوع که اینترنت به عنوان جز لاینفک و رسانهای مدرن با دارا بودن خصوصیاتی چون چند رسانهای بودن، هایپرلینک بودن، تعاملی بودن، پاکت سوئیچینگ و همزمانی میتواند رضایت مخاطب خود را از حضور در فضای مجازی جلب کند و باحضور مستمر و مداوم دراین فضا خواسته یا ناخواسته ارزشهای اجتماعی وی که مورد قبول جامعه است دستخوش تغییر و تحول میشود. با توجه به یافتههای تجربی پژوهش، این پیشنهادها میتواند مورد تامل قرار گیرد: - تحقیقات در زمینه عوامل موثر بر میزان (مدت زمان) بهرهمندی از اینترنت و ارزشهای اجتماعی جوانان در مطالعات بعدی مورد بررسی قرار گیرد. - با توجه به اینکه پژوهش حاضر تحقیقی کمی و درمحدوده گروه سنی مشخص و مقطع تحصیلی معین به مسئله ارزشهای اجتماعی پرداخته بود و قابل تعمیم به کل جامعه نیست بر همین اساس نیاز است تحقیقات آینده در سطح گسترده و در قالب تحقیقات کیفی در بین جوانان جامعه مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد تا بر اساس نتایج حاصل میزان تاثیر رسانههای نوین بر ارزشهای اجتماعی جوانان در جامعهای با فرهنگ و آداب رسوم آذربایجانشرقی مشخص شود. - مطالعه آثار اینترنت درزمینههای دیگر مثل تولیداتعلمی، بسط یا کاهش ارتباطات اجتماعی، اثرات اینترنت بر افسردگی و ... پیشنهاد میشود. - پیشنهاد میشود برای سنجش تاثیرات حضور در فضای مجازی اینترنت با افرادیکه بیش از چهار سال از اینترنت استفاده میکنند مصاحبه شود. زیرا استفاده طولانی مدت از اینترنت آثار و پیامدهای خود را بر کاربران خود بهتر نمایان میکند.
منابع آزاد ارمکی، ت؛ و دیگری. (1383). تکوینحوزه عمومی و گفت و گوی عقلانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پنجم، شماره یک، ناشر انجمن جامعهشناسی ایران. استیون، و. (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. ترجمه: م، حریریاکبری. تهران: قطره. اسلوین، ج. (1380). اینترنت و جامعه. ترجمه: ع، گلیگوری. تهران: نشر کتابدار. آقابابائی، ع. و دیگران. (1388). مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال و بختیاری. اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: انتشارات کویر. بیرو، آ. (1367). فرهنگ علوم اجتماعی. مترجم: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان. پیوزی، م. (1379). یورگن هابرماس. ترجمه ا. تدین. هرمس. توکلی، م. (1378). ارزشها و ابزارهای سنجش. فصلنامه پژوهش و سنجش. دوره 4، شماره 15-14. جانسون، چ. (1361). تحول انقلاب. ترجمه: ح، الیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. جکسون هاریس، ر. (1390). روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه: ح، اسدزاده و گروه مترجمان. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. خاکی، غ، م. (1382). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم. داریاپور، ز. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی. دو فصلنامه جوانان و مناسبات نسلی. شماره اول. ذکائی، م، س. (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 6. ذکائی، م، س. (1385). اینترنت و هویت. فصلنامه مطالعات فرهنگی. سال 7 شماره 1. ذکائی، م، س؛ و دیگری. (1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال دوم شماره 7، پائیز 1388. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخص در عصر جدید. ترجمه: ن، موفیان. تهران: نشر نی. ساعی، م. (1390). رسانهها و ارزشها. ماهنامه تخصصی رادیو. تهران، سال هشتم، شماره 50. ساعی، م. (1391). بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و همگراییارزشی بین نسلی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی. ساعی، م. (1391). روزنامه شرق،ص 9. توسلی، غ، ع. (1369). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت. ویندال، س؛ و همکاران. (1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانهها. http://www.daneshju. ir/forum/f1081/t115562.html
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آزاد ارمکی، ت؛ و دیگری. (1383). تکوینحوزه عمومی و گفت و گوی عقلانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پنجم، شماره یک، ناشر انجمن جامعهشناسی ایران. استیون، و. (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. ترجمه: م، حریریاکبری. تهران: قطره. اسلوین، ج. (1380). اینترنت و جامعه. ترجمه: ع، گلیگوری. تهران: نشر کتابدار. آقابابائی، ع. و دیگران. (1388). مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال و بختیاری. اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: انتشارات کویر. بیرو، آ. (1367). فرهنگ علوم اجتماعی. مترجم: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان. پیوزی، م. (1379). یورگن هابرماس. ترجمه ا. تدین. هرمس. توکلی، م. (1378). ارزشها و ابزارهای سنجش. فصلنامه پژوهش و سنجش. دوره 4، شماره 15-14. جانسون، چ. (1361). تحول انقلاب. ترجمه: ح، الیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر. جکسون هاریس، ر. (1390). روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه: ح، اسدزاده و گروه مترجمان. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. خاکی، غ، م. (1382). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم. داریاپور، ز. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی. دو فصلنامه جوانان و مناسبات نسلی. شماره اول. ذکائی، م، س. (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 6. ذکائی، م، س. (1385). اینترنت و هویت. فصلنامه مطالعات فرهنگی. سال 7 شماره 1. ذکائی، م، س؛ و دیگری. (1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال دوم شماره 7، پائیز 1388. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخص در عصر جدید. ترجمه: ن، موفیان. تهران: نشر نی. ساعی، م. (1390). رسانهها و ارزشها. ماهنامه تخصصی رادیو. تهران، سال هشتم، شماره 50. ساعی، م. (1391). بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و همگراییارزشی بین نسلی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی. ساعی، م. (1391). روزنامه شرق،ص 9. توسلی، غ، ع. (1369). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت. ویندال، س؛ و همکاران. (1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانهها. http://www.daneshju. ir/forum/f1081/t115562.html | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 905 |