تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,973 |
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع در دوره متوسطه در شهرستان اردبیل | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 6، شماره 18، اردیبهشت 1392، صفحه 81-102 اصل مقاله (825.58 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حاجی ولی آقاقلیزاده1؛ محسن علایی2؛ فیروز راد3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1انشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، گروه علوم اجتماعی، صندوق پستی 19395-3697، تهران– ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیینحجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر میباشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از طریق پرسشنامه دادهها جمعآوری و برای تعیین اعتبار اندازهگیری نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده وبرای برآورد روایی ابزاراندازهگیری از آلفایکرونباخ استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دینداری، پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی و جنسیت دانشآموزان با گرایش به نوع گروه مرجع تفاوتی معنیداری داشتهاند و رابطه سایر متغیرهای پژوهشی یعنی مشارکت اجتماعی، شیوه مدیریت و استفاده ازرسانههای جمعی با گرایش به نوع گروه مرجع معنیدار نبوده است. همچنین نتـایج به دست آمـده از تجـزیه و تحـلیل آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر این استکه متغیرهای پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی، دینداری وجنسیت درمدل مذکور باقی ماندهاند. گروه نخبگان و علمی با 3/32 درصد و گروه ورزشکاران 8/27 درصد به ترتیب اول و دوم و گروه اقتصادی با 8/1 درصد آخرین گروه مرجع انتخاب شدند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه مرجع؛ پایگاه اجتماعی؛ دینداری؛ شیوه مدیریت و مشارکت اجتماعی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان حاجی ولی آقاقلیزاده[1] دکتر محسن علایی[2] دکتر فیروز راد[3] تاریخ دریافت مقاله:22/9/1393 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:21/12/1393 چکیده موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیینحجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر میباشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از طریق پرسشنامه دادهها جمعآوری و برای تعیین اعتبار اندازهگیری نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده وبرای برآورد روایی ابزاراندازهگیری از آلفایکرونباخ استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دینداری، پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی و جنسیت دانشآموزان با گرایش به نوع گروه مرجع تفاوتی معنیداری داشتهاند و رابطه سایر متغیرهای پژوهشی یعنی مشارکت اجتماعی، شیوه مدیریت و استفاده ازرسانههای جمعی با گرایش به نوع گروه مرجع معنیدار نبوده است. همچنین نتـایج به دست آمـده از تجـزیه و تحـلیل آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر این استکه متغیرهای پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی، دینداری وجنسیت درمدل مذکور باقی ماندهاند. گروه نخبگان و علمی با 3/32 درصد و گروه ورزشکاران 8/27 درصد به ترتیب اول و دوم و گروه اقتصادی با 8/1 درصد آخرین گروه مرجع انتخاب شدند. واژگان کلیدی: گروه مرجع، پایگاه اجتماعی، دینداری، شیوه مدیریت و مشارکت اجتماعی.
مقدمه از زمان پیدایش بشر در روی کره خاکی، همواره الگوپذیری، الگوگیری، تقلید و پیروی و انتخاب یک فرد یا یک گروه به عنوان الگو بوده، هر چند که کمیت و کیفیت آن مانند شرایط امروزی نبوده است. گروههای مرجع به عنوان یکی از عوامل جامعهپذیری، در شکلگیری نگرشها، تصمیمگیریها و کنشهای فرد نقشی تعیین کننده دارند. این گروهها خصوصاً بر نوجوانان و جوانان بیشتر تاثیر گذارند، چرا که این افراد بیشتر تحت تاثیر محیط اجتماعی قرار دارند. با بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نوع گروه مرجع، و شناخت این عوامل می توانیم در سطح بالاتر برای جامعه خود الگوی مناسبی از عالمان علمی، قهرمانان ورزشی و هنری تربیت کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم. در سطح پایینتر نیز به نوجوانان، خصوصاّ دانشآموزان که امید آینده وطنمان هستند. راههای صحیح الگوبرداری را بیاموزیم و تا طوری تعلیم و تربیت شوند، در آینده بتوانند به طورمطلوب از عهده اداره مملکت بیایند. دراین بین آموزش و پرورشکه همواره بعنوان سمبل و نماد نوگرایی درحیطههای علمی، فرهنگی، سیاسی و مخصوصاً ارایه الگو و مرجع ارزشی و هنجاری مناسب حرف اول را میزند و همواره فراتر از سایر خرده نظامهای جامعه درحرکت میباشد و بحث الگوگیری و الگو بودن را با اتخاذ از عقاید، ارزشها و هنجارهای جامعه اسلامی خود به گونهای شدیدتر در خود رواج داده، شایسته است شناخت زمینهها و عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری این قشر فرهیخته که نقش کلیدی درتکوین و حفظ توسعه پایدار دارند، را فراهم سازیم. در این تحقیق به شناسایی گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری دانشآموزان دوره متوسطه مدارس دولتی و عادی شهر اردبیل و عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری به عنوان یکی از عوامل جامعهپذیری، در شکلگیری نگرشها، تصمیمگیریها و کنشهای فرد پرداخته شده است. این گروهها خصوصاً برنوجوانان و جوانان بیشتر تاثیرگذارند چرا که این افراد بیشتر تحت تاثیرمحیط اجتماعی قرار دارند. بر چگونگی ایجاد گرایش دانشآموزان به این گروهها خواهیم پرداخت، که چه افراد و گروههایی به عنوانگروه مرجع رفتاری انتخاب میشوند؟ عوامل اجتماعی درگرایش به این گروهها و افراد چه نقشی دارند؟ موضوع گرایش به نوع گروه مرجع، ریشه در تاریخ دیرینه ملتها دارد و امروز این مفهوم اهمیت دو چندان پیدا کرده است، و گرایش به نوع گروه مرجع درعرصههای گوناگون همواره مورد بحث بسیاری از صاحبنظران بوده است. برخی از صاحبنظران، محور اصلی توسعه پایدار را برپایه گرایش افراد به نوع گروه مرجع موفق جامعه میدانند. پس برای توسعه یافتگی ضرورت دارد همواره در سیاستگذاریهای کلاناجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عنصرگرایش افراد جامعه را به نوعگروه مرجع رفتاری مد نظر قرار بدهیم. اهمیت ویژگیهای چون تحولپذیری و قابلیت انعطاف و تطابق و رشدسریع، استعداد و تحرک آنان باعث گردیدهکه بعضی از کشورهای درحال توسعه تربیت جوانان را عمدهترین مساله آینده و در صدد برنامههای ملی خود قرار دهند. رفیعپور(1380)، معتقد است به منظور ایجاد گروه مرجع تلاشهایی از جانب رهبران هر جامعه انجام میگیرد، از جمله مشخص کردن دشمن مشترک، تعیین و تعقیب نمادهای مشترک و حتیالمقدور پیوند آنها با عناصر مذهبی و احساسی (به ویژه موسیقی) و به منظور به وجود آوردن انسجام و همبستگی گروهی وسیع درسطح ملّی ازطرق گوناگون مثل: نظام وظیفه اجباری، آموزش دبستان، رادیو و تلویزیون و ورزش. از این طریق کوشش میشود. «توجه به خود» بیشتر شود و اعضای جامعه غریبهها و دیگر کشورهای مهم را برتر ازخود نپندارند، تا بتوانند «هویتملی» خود را حفظکنند وبرای آن اهمیت بیشتری قائل باشند(ستوده، 1380). اگریک جامعه آیندهنگری نداشته باشد و خطراتی ریز و کوچک فرهنگی که درحال شکلگیری است به آن توجه نکند، بنا به نظر پارسونز در تئوری ساختارها روابطی که خرده نظامها با یکدیگر دارند این خطر به خرده نظامهای دیگر سرایت میکند. پایه، اساس و ثبات خرده نظامها را مختل میکند و به تبع آن کل نظام را به خطر میاندازد. پس باید به گرایش افراد به نوع گروه مرجع رفتاری در مقاطع مختلف توجه خاصی شود تا در آینده نزدیک خطرات جدی به وجود نیاید. بنابراین در این پروهش سعی میشود گروه مرجع رفتاری دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصیلی (93-1392) در شهر اردبیل به ترتیب اولویت مشخص شود و ویژگیهاییکه باعث انتخاب این گروهها به عنوان گروه مرجع شده مشخص گردد و همچنین علل و دلایل محبوبیت این ویژگیها در منطقه روشن شود تا در صورتی که این ویژگیهای مورد محبوب دانشآموزان با ارزشها، باورها و هنجارهای نظام جمهوری اسلامی مغایر داشته باشد برنامهریزیهایی در سازمانهای آموزشی و تربیتی صورت گیرد تا از خطرات احتمالی درآینده از جمله ایزوله شدن جامعه، غریبهگرایی، غربزدگی مخصوصاً از خود بیگانگی جلوگیری شود و به هویت خودی اجتماعی و خود ملی باز گردند. بنابراین شناخت و آگاهی از عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری دانشآموزان دوره متوسطه میتواند گام مهمی درجهت تبیین یکی از مسایل مهم درجامعه کنونی باشد. ضروریت دارد که هر جامعه گرایش افراداش را به نوع گروه مرجع رفتاری بداند و برای جهتدهی خاص طبق ارزشها و باورهای خود به نوع گرایش آنها از هر گونه اقداماتی دریغ نکند. شهر اردبیل هم بنا به موقعیت جغرافیایاش یک شهر مرزی تلقی میشود که موقعیت نفوذی بیگانگان و تهاجم فرهنگی در آن وجود دارد. بنابراین با انجام این تحقیق گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری به ترتیب اولویت و همچنین با عوامل اجتماعی که در ارتباط هستند مشخص میشود و در صورت محرز شدن گروه مرجع رفتاری نامناسب و خطرساز اقدامات جدی از سوی مسئولان شهر باتوجه به عنایت مسئولان کشور انجام می شود تا جلوی هر گونه عوامل خطرساز در آینده گرفته شود. چون که پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه درمان کردن بیشتر و سخت تر از پیشگیری میباشد. صاحبنظران علوم اجتماعیجامعهپذیری را به گونهای متفاوتی تقسیمبندی کردهاندکه قنادان و مطیع (1375) از دو نوع جامعهپذیری، جامعهپذیری نخستین و جامعهپذیری دومین سخن گفتند. جامعهپذیری نخستین فرآیندی است که میان فرد و گروهی که با او در تماس بسیار نزدیک و صمیمی است، به وقوع میپیوندد. مانند: خانواده یا گروههمگنان. جامعهپذیری دومین معمولاً در وضیعتهای رسمیتر روی میدهد و مهمترین بخشهای آن مدرسه و رسانههای گروهی هستند، جامعهپذیری درعمل شرایطی را پدید میآورد. یعنی در مراحل مختلف جامعهپذیری شخصیتها یا گروههایمرجع برای فرد مهم و یا با اهمیت تلقی میشوند و فرد آنها را به عنوان الگو انتخاب کرده و خود را با آنها مقایسه و ارزیابی مینمایند. در این شرایط فرد از تمایلات شخصی خود فاصله میگیرد و الگوهای رفتاری دیگران را سرمشق خود میسازد و بدین ترتیب، به افزایش تشابهات خود با دیگران میپردازد(نیکگهر، 1381). اجتماعی شدن در محیطهای اجتماعی صورت میگیرد که ستوده(1373) آنها را در دو دسته معرفی کرده است: محیطهای تعلق و محیطهای مرجع. محیطهای تلعق، محیطهایی هستند که فرد جزئی از آنهاست، و به طور اخص به آنها تعلق دارد. محیطهای مرجع آنهایی هستند که فرد بیآن که بدانها تعلق داشته باشد، مدلها و ارزشهای را از آنها به عاریت میگیرد و در کنش و واکنش اجتماعی، تحت تاثیر آنها قرار دارد. این محیطها دارای کارکرد دوگانهاند: نخست آن که هنجارها، ارزشها و نهادهایی را فراهم میآورند که عوامل اجتماعی شدن را تحت تاثیر قرار میدهند. دوم آن که به وسیله و از طریق محیطهای متفاوتی که بدانها تعلق دارد یا بدانها رجوع میکند، هویت خود را میشناسد و توسعه میبخشد(کوزر و دیگری، 1378). این که فرد ارزشهای گروه را میپذیرد که خود به آن تعلق ندارد، ولی درآرزوی عضویت درآن است، دارد کارکرد دوگانهای داشته باشد، یکی اینکه به او کمک میکند تا به آن گروه راه یابد، و دیگر این که، سازگاری با گروهی را که بعداً عضو آن میشود، آسان میکند. گروه مرجع نقش اساسی در کشش و جذب افراد به سوی قطبهای تولید کننده ارزش داردکه میتواند منفی یا مثبت باشد. یعنی انسان گروهی را به عنوان گروه منفی تلقی میکنند و ارزشها و هنجارهای آن گروه را منفی و غیرقابل پیروی میدانند و یا برعکس، گروهی را مرجعمثبت میپندارند، و آرزوی دستیابی به مقیاسهای ارزشی و الگوهای رفتاری آن گروه را دارند. گروههای تعلق و گروههای مرجع در سطوح متفاوت حیات اجتماعی مطرح هستند وقتی که فرد به عنوان عضو خانواده مورد عنایت قرار میگیرد، گروه تعلق، به خانواده او محدود است و گروه مرجع، به گروههای درون یا بیرون از خانواده اطلاق میشود. اما وقتی که فرد به عنوان عضو یک ملت مطرح است، گروه تعلق او، ملت و گروه مرجع او، گروههای داخل یا خارج از ملت هستند. به همین دلیل حساسیت اداره کنندگان امور اجتماعی به گروههای مرجع زیاد است و تلاش میکنند تا به این انتخاب جهت دهند. مفهوم گروه مرجع: گروه مرجع یکی از آن مفاهیم اجتماعی است که معنای بسیاری بر آن شمردهاند. در این میان مفهوم گروه مرجع رفتاری مسئلهای استکه ابتدا باید روشن شود و ویژگیهای آن مشخص گردد. شریف درتعریف گروههای مرجع چنین میگوید: گروههای مرجع، گروههایی هستند که فرد درصدد کسب عضویت آنها است یا حداقل ازحیث ذهنی و روانی پیوستن به آنها را آرزو میکند. رویکرد کنش متقابل نمادین: اولین جامعهشناسی صاحب نامی که درباره تاثیرات عوامل اجتماعی و گروهها بر فرد، به نظریهپردازی پرداخته است، «چارلز هورتنکولی» است. وی در سال1902 در کتاب معروفاش «طبیعت انسان و نظم اجتماعی» مباحثی ارایه داد که ارتباط نزدیکی با مفهوم گروه مرجع دارد. کولی معتقد است تصورافراد درباره خودشان براساس تعریفیکه دیگران ازآنها دارند شکل میگیرد. «خود اجتماعی بازتابی از خود آینهسان است». ما در آینه تصورات دیگران، حالات و ویژگیهای خود را مییابیم و از آن تاثیر میپذیریم. چیزیکه ما را به غرور و مباهات یا بالعکس شرمندگی و نارضایتی میکشاند، تصویری ذهنی است که از تصورات دیگران درباره خودمان داریم(کولی، 1902: 183). بنابراین به نظر کولی تصویر فرد درباره برداشت دیگران از او بر نوع نگاه و احساس او درباره خودش تاثیری تعیین کننده دارد و در نتیجه نگرشها، رفتارها و هنجارهای او را جهت خواهد داد(داوسون و دیگران، 2000). بحث «مید» درباره «دیگری تعمیمیافته» حوزه نظری دیگری است که ارتباط نزدیکی با بحث گروه مرجع دارد. مرتن نیز مید را به عنوان یکی از مهمترین پیشگامان نظریهی گروه مرجع معرفی کرده است رویکرد کارکردگرایی: صاحبنظران دیگری ازقبیل «کلی»، «آیزنشتات»، «استوفرم»، «مارشال» و ... نیز درباره گروههای مرجع و کارکردهای آنها و مفاهیم مشابه ارایه دادهاند. امّا مهمترین نظریه جامعهشناختی در این مورد، تئوری گروه مرجع است که توسط «رابرت .کی. مرتن» درسال 1949 تدوین شد و درکتاب «تئوری و ساخت اجتماعی» به چاپ رسیده است. نظریه گروه مرجع مرتن درسنت جامعهشناسی کارکردی قرار دارد. بر اساس مکتب کارکردی وجود و بقای یک نهاد یا ساخت اجتماعی معلول استعداد و نقش آن درتامین کارکردهایی استکه نیازهای ضروری نظام اجتماعی را تامین وبقا و دوام آن را تضمین میکند. در واقع تحلیل این مکتب نظری مبتنی بر تصویر نیازهای ضروری نظام اجتماعی و نهادهای است که به تامین این نیازها میپردازد. یکی از مهمترین این ضرورتها، جامعهپذیری به معنای فرآیند انتقال ارزشها و هنجارهای جامعه است. این فرآیند توسط نهادهایی از قبیل خانواده، مدرسه، رسانهها، دوستان و ... به اجرا درمیآید. در واقع نیاز جامعه به تامین حد نصابی از توافق بر سر ارزشهای اجتماعی و انتقال هنجارها و مهارتهای لازم برای جامعه، مقتضی ظهور نهادهایی است که این ضرورتهای فونکسیونی را تامین کنند. گروههای مرجع نیز در همین چارچوب قرار میگیرد، زیرا گروههای مرجع در نهایت متولی انتقال برخی هنجارها (گروههای مرجع هنجاری) و تامین ملاکها و معیارهای لازم برای ارزیابی و محک زدن رفتارها و باورهای افراد هستند ( گروههای مرجع تطبیقی) انسانها برای ارزیابی و داوری رفتار و نگرش خود به گروهها مراجعه میکنند که چه بسا عضو آن هم نیستند. امّا به دلیل کارکردهاییکه برای افراد و ساختارهای اجتماعی دارند الگوهای ذهنی و عملی آنان قرار میگیرند. نظریه گروه مرجع اذعان میداردکه از نظر اجتماعی، افراد تحت تاثیر گروههایی قرار میگیرند که به گمان آنها اهمیت زیادی دارند. آنها گروههای مشخصی را به عنوان راهنما و الگوهای رفتار خود انتخاب میکنند رویکرد کارکردگرایی- ساختاری: تالکوت پارسونز، جامعهشناسی ساختیکارکردی است. براین اساس دنیای اجتماعی را از زاویه افکار مردم به خصوص ارزشها و هنجارها مشاهده میکند(کرایب، 1378). برای وی نظام فرهنگی حتی بیشتر ازساختارهای نظام اجتماعی اهمیت دارد. ویخودش را یک جبرگرای فرهنگی میداند(ریتزر، 1377). پارسونز در نگرش به تاثیرگذاری خردهها بر راهها و اهداف اشاره میکند و اعلام میکندکه در نهایت انسان و راههاییکه انتخاب میکند و اهدافیکه بشر بر میگزیند متاثر ازعناصر مادی و غیر فرهنگ و روابط حاکم بر آن و نظام اجباری اجتماعی است(تنهایی، 1374). فرهنگ میانجی کنش متقابل میان کنشگران است و شخصیت و نظام اجتماعی را با هم پیوند میدهد. فرهنگ در نظام اجتماعی به صورت هنجارها و ارزشها در مییابد و در نظام شخصیت، ملکه ذهن کنشگران میشود پیشینه عملی (تحقیقات انجام شده): جدیدترین اطلاعات به دست آمده درمورد موضوع مورد بحث، مربوط به تحقیقی از سیلانی(1382) استکه تحت عنوان «شناسایی الگوهای رایج رفتاری و عوامل موثر بر این الگوها در بین دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان» است که مهمترین الگوها را به ترتیب مادر با 78 درصد، پدر با 75 درصد، دوستان و همسالان با 65 درصد، ورزشکاران با 64 درصد و خواهران و برادران بزرگتر با 60 درصد معرفیکرد و ویژگیهایگروههای مرجع دانشجویان را بدین ترتیب برشمرد: تحصیلات بالا با 86 درصد، داشتن صفات پسندیده با 83 درصد و خوش صحبت بودن با 79 درصد. تحقیق دیگری که سازمان ملی جوانان (1380) با استفاده از پرسشنامه طرح ملی مشاوره و گفت و گوی جوانان انجام داد و نمونهگیری آماری آن در تهران و مراکز استانهای کشور انجام شد، نشانگر آن استکه دانشآموزان دوستان را صمیمیتر ازاعضای خانواده میدانند و 43 درصد ترجیح میدهند، مطالب خصوصی خود را با دوستان در میان بگذارند. حداقل نیمی از دانشآموزان جوان ایرانی با برنامهها و عملکرد مدرسه مسئله دارند و نیمی دیگر، برنامههای صدا و سیما را مورد قبول نمیدانند. 74 درصد نیز خانواده را برای شکوفایی استعدادهایش مناسب میدانند و89 درصد آنان درخانه احساس آرامش میکنند. در پژوهشی با عنوان «بررسی و مقایسه اشخاص و گروههای مرجع رفتاری دانشآموزان دوره ابتدایی و راهنمایی در استان اصفهان در سال تحصیلی (82-1381) انجام گرفته و اهداف زیر پیگیری شد: بررسی اشخاص و گروههای مرجع رفتاری به صورت تیپشناسی اجتماعی در دانشآموزان به تفکیک جنسیت، شهری و روستایی، دوره تحصیلی و سطح درآمد خانوار دستیابی به محورهای اساسی دلایل و ویژگیهای همانندسازی و الگوپذیری دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی و ارائه راهکارهای عمومی جهت برنامهریزی علمی مناسب و دقیق فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، پرورشی و فرهنگی. برخی از یافتههای پژوهش مذکور نشان میدهد که معصومین (ع) مهمترین و محبوبترین گروه مرجع رفتاری مورد علاقه دانشآموزان بودهاند و از این نظر تفاوتی بین دختران و پسران کم درآمد و پر درآمد و راهنمایی و ابتدایی، شهری و روستایی نبوده است. بعد از این گروه اعضای خانواده و محارم محبوبترین شخصیتهای مورد علاقه دانشآموزان بودهاند و بعد از آنها کشتیگیران و وزنهبرداران و بعد فوتبالیستهای خارجی بودهاند. درمیان اعضای خانواده مادر محبوبترین شخصیت بوده است. در میان شخصیتهای هنری بازیگران آن موقع تلویزیون و سینما محبوبترین گروهها بودهاند. ازمیان شخصیتهای علمی توماس ادیسون و بعد از آن ابنسینا و گراهام بل محبوبترین شخصیتهای علمی بودهاند. علمایحوزوی و دینی با فاصله زیادی پایینتر از آنها قرار داشتهاند(منتظرالظهور، 1382). پژوهشی دیگری تحت عنوان«بررسیگروههای مرجع دانشآموزانایرانی شاغل به تحصیل درمجتمعهای آموزشی ایرانیان درسوریه در سال تحصیلی 85-1384» صورت گرفتکه در آن اهداف زیر پیگیری شد: 1. بررسی افراد و گروههای مرجع دانشآموزان ایرانی در سوریه به صورت تیپشناسی اجتماعی در دانشآموزان به تفکیک جنسیت، دوره تحصیلی راهنمایی و متوسطه. 2. بررسی دلایل انتخاب گروههای مرجع رفتاری دانشآموزان جهت برنامهریزی آموزشی، علمی، پرورشی وفرهنگی. یافتههای تحقیق نشان میدهدکه گروههای مرجع این دانشآموزان به ترتیب عبارتنداز: گروههایعلمی، ورزشی، مذهبی، هنری، خانوادگی، دوستان، سیاسی و ادبی. گروههای مرجع دانشآموزان دوره راهنمایی گروههای هنری، ورزشی و علمی بودند. البته گروه ورزشی برای دانشآموزان پسر دوره راهنمایی مهمتر بوده و گروه هنری برای دانشآموزان دختر مهم بودند. دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمایی در مورد گروههای ورزشی بسیار متفاوت بوده است. برای پسران رتبه اول و برای دختران رتبه آخر را داشتهاند. مهمترین شخصیت محبوب دانشآموزان دوره متوسطه برای پسران شخصیتهای ورزشی، خانوادگی، مذهبی و علمی بودند، ولی برای دختران شخصیتهای علمی، مذهبی و ادبی بودند. از نظر دانشآموزان مهمترین ویژگیهای که به وسیله آن افراد مهم تلقی میشوند، مهربانی، صداقت و سایر خصوصیات اخلاقی بوده است(50/32 درصد)، و بعد از آن دانش (23/22 درصد)، ویژگی شخصیت محبوب بوده است و ثروت آخرین و کم اهمیتترین ویژگی، ویژگی افراد محبوب ایرانی بوده است (5/16) درصد. هدف اصلی این پژوهش ((تعیین تفاوت عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری))، و اهداف فرعی عبارتند از: - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با میزان مشارکت اجتماعی. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با میزان استفاده از رسانههای جمعی. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با میزان دینداری. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با سطح پیشرفت تحصیلی. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری بر حسب جنس آنها. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با میزان پایگاه اجتماعی خانودهها. - تعیین تفاوت گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری با نوع شیوهی مدیریت خانودهها.
فرضیههای تحقیق - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان مشارکت اجتماعی آنها متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان استفاده از رسانههای جمعی متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان دینداری آنها متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان پیشرفت تحصیلی آنها متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع بر حسب جنس آنها متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب پایگاه اجتماعی خانوادههای آنها متفاوت است. - گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب شیوه مدیریت خانوادههای آنها متفاوت است.
ابزار و روش تحقیق این تحقیق از نوع پیمایش (Survey) است. روشگردآوری اطلاعات میدانی و ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی، عادی دوره متوسطه (دختر و پسر) در سال تحصیلی (93-1392) در شهر اردبیل بود. از جامعه آماری 13584 دانشآموزی که تعداد، 7013 دانشآموز در ناحیه یک و 6571 دانشآموز در ناحیه دو، و همچنین 6486 دانشآموز پسر و 7098 دانشآموز دختر درمقطع متوسطه در اول، دوم و سوم دبیرستان مشغول به تحصیلاند. این آمار از سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل اخذ شده است. ازجامعه آماری 13584 نفری با استفاده از فرمول کوکران 374 دانشآموز به عنوان نمونه آماری محاسبه، و به علت احتمال ریزش، نمونه آماری را به 400 نفر ارتقا دادیم. روش نمونهگیری در این تحقیق ابتدا خوشهای چند مرحلهای و بعداً طبقهای متناسب بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بودکه برای تعیین اعتباراندازهگیری، اعتبارمحتوی (Conteny Validity) و اعتبار نظری (Face Validity) نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده شد. بعد از تغییرات لازم توسط اساتید راهنما و مشاور از این سئوالها برای سنجش متغیرها استفاده شد. امّا برای برآورد روایی ابزار اندازهگیری تحقیق از آلفای کرونباخ (Alpha Cronbach ) استفاده شد. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای تحلیل تفاوت متغیرهای پیشبین میزان مشارکت اجتماعی، میزان استفاده از رسانههای جمعی، میزان دینداری، میزان پیشرفت تحصیلی، نوع شیوه مدیریت و سطح پایگاه اجتماعی استفاده شده و برای تحلیل تفاوت جنس از آزمونکولموگروف- اسمیرنف دو نمونهای استفاده شد. همچنین برای مشخص کردن سهم هر متغیر مستقل بر تغییرات متغیر وابسته از آزمون رگرسیون چند متغیره، در نرمافزار کامپیوتری SPSS نسخه 20 استفاده شده است.
یافتههای تحقیق وضعیت جنسی آزمودنیها: از کل نمونه آماری که 400 دانشآموز بود، 189 پسر و 211 دختر میباشد، به عبارت دیگر 3/47 درصد افراد نمونه آماری پسر و 8/52 درصد دختر بوده است.
جدول شماره (1): توزیع فراوانی دانشآموزان به تفکیک وضعیت جنسی
وضعیت پایه تحصیلی آزمودنیها: پس از این که تعداد کل نمونه آماری مشخص شد، تعداد اختصاص یافته به هر پایه تحصیلی بر اساس نمونهگیری طبقهای و به نسبت دانشآموزان هر پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و جنس دانشآموزان به دست آمد.
جدول شماره (2): توزیع فراوانی دانشآموزان به تفکیک پایه تحصیلی
وضعیت پایگاه اجتماعی والدین پاسخگویان: بعد از کدگذاری و متعادل کردن جوابهای پاسخگویان، گویههای همسنگ شده با همدیگر تشکیل شاخص پایگاه اجتماعی را میدهند. نمره 8 در شاخصهای مذکور بیانگر پایگاه اجتماعی پایین و نمره 30 نشان دهنده پایگاه اجتماعی بالای پاسخگویان است. نتایج به دست آمده گویای این مطلب استکه باتوجه به میانگین به دستآمده به میزان66/18 خانواده دانشآموزان نمونهآماری دارای منزلت اقتصادی– اجتماعی متوسطی بودهاند و واریانس به دست آمده به میزان 09/17 بیانگر انحراف مقادیر از میانگین خود و نشان دهنده تشت و پراکندگی درمنزلت اجتماعی خانواده دانشآموزان مورد مطالعه میباشد. بدین معنی که پایگاه اجتماعی والدین دانشآموزان متفاوت از همدیگر میباشد.
30 66/18 8
جدول شماره (3): آمارههای توصیفی پایگاهاجتماعی والدین (سرپرست) پاسخگویان
میزان گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع: در این تحقیق جهت سنجش میزان گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع، از دانشآموزان نمونه آماری درخواست شدکه از میان گروههای مطرح شده، گروه موردعلاقه خود را مشخص نمایند و سپس فراوانی دادهها مد نظر گرفته شد. از آنجایی که گرایش به نوع گروهها حالت مقیاس اسمی دارد. نتایج به دست آمده بیانگر این واقعیت استکه از 400 نفر نمونه آماری، بیشتر دانشآموزان یعنی 129 نفر (3/32 درصد) گروه نخبگان و دانشمندان را به عنوان گروه مرجع انتخاب کردند، و حداقل گروه انتخاب شده به گروه اقتصادی به فراوانی 7 نفر یعنی 8/1 درصد مربوط است.
جدول شماره (4): توزیع فراوانی گرایش دانشآموزان به گروه مرجع رفتاری به تفکیک نوع گروهها
آزمون فرضیه شماره یک: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان مشارکت اجتماعی آنها متفاوت است. نتایج به دست آمده ازآمار توصیفی دادهها نشان میدهدکه متوسط میزان مشارکت اجتماعی دانشآموزان مورد مطالعه درگرایش به نوع گروه مرجع برحسب نوع گروهها متفاوت استکه این تفاوت بدین شرح میباشد. درگروه نخبگان و دانشمندان برابر 62/1 94/3، درگروه هنرمندانبرابر 80/1 46/3، درگروه ورزشکاران برابر 49/1 88/3، در گروه نظامیان برابر 74/1 97/3، در گروه مذهبی برابر 49/1 22/4، در گروه سیاسی برابر 48/1 76/3، در گروه اقتصادی برابر 21/1 14/5، و در سایر گروهها (خانواده) برابر 53/3 50/2 بوده است. جدول شماره (5): آمار توصیفی میزان مشارکت اجتماعی و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
از آن جایی که انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و میزان مشارکت اجتماعی به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین از آزمون تحلیل واریانس استفادهکردیم. طبق معیار 718/1 F=با سطح معنیداری 103/0p= میباشد. میتوان نتیجه گرفتکه میزان مشارکت اجتماعی دانشآموزان بر گرایش آنها به نوع گروه مرجع بر اساس انواع گروهها تفاوت معنیداری ندارد چون که سطح معنیداری آن از 05/0 بیشتر است. پس 0 Hقبول و 1H رد میشود.
جدول شماره (6): آزمون تحلیل واریانس میزان مشارکت اجتماعی و گرایش به نوع گروه مرجع ANOVA
آزمون فرضیه شماره دو: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع بر حسب میزان استفاده آنها از رسانههای جمعی متفاوت است. نتایج به دست آمده از آمار توصیفی دادهها نشان میدهد که متوسط میزان استفاده از رسانههای جمعی توسط دانشآموزان مورد مطالعه در گرایش به نوع گروه مرجع بر حسب نوع گروهها متفاوت است که اینتفاوت بدین شرح میباشد. درگروه نخبگان و علمیبرابر 31/0 05/2، درگروه هنرمندان برابر 30/0 96/1، درگروه ورزشکاران برابر 35/0 03/2، درگروه نظامیان برابر 31/0 11/2، درگروه مذهبی برابر 29/0 03/2، در گروه سیاسی برابر 33/0 88/1، در گروه اقتصادی برابر 00/0 00/2، و در سایر گروهها (خانواده) برابر 00/0 00/2 بوده است.
جدول شماره (7): آمار توصیفی استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
از آن جاییکه انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و میزان استفاده از رسانههای جمعی به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. طبق معیار 285/1 F=با سطح معنیداری 255/0 p=میباشد. میتوان نتیجه گرفتکه میزان استفاده از رسانههایجمعی توسط دانشآموزان بر گرایش آنها به نوع گروه مرجع بر اساس انواع گروهها تفاوت معنیداری ندارد چون که سطح معنیداری آن از 05/0 بیشتر است. پس 0 Hتایید و 1H رد میشود.
جدول شماره (8): آزمون تحلیل واریانس میزان استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به نوع گروه مرجع
جدول شماره (9): آمار توصیفی میزان دینداری و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
آزمون فرضیه شماره سه: با توجه به جدول بالا، گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب میزان دینداری آنها متفاوت است. نتایج بدست آمده از آمار توصیفی دادهها نشان میدهدکه متوسط دینداری دانشآموزان مورد مطالعه در گرایش به نوع گروه مرجع بر حسب نوع گروهها متفاوت است که این تفاوت بدین شرح میباشد. در گروه نخبگان و علمی برابر 12/1 58/4، در گروه هنرمندان برابر 23/1 07/4، در گروه ورزشکاران برابر 31/1 31/4، در گروه نظامیان برابر 21/1 69/4، در گروه مذهبی برابر 16/1 85/4، در گروه سیاسی برابر 39/1 05/4، در گروه اقتصادی برابر 39/1 42/3، و در سایرگروهها (خانواده) برابر 12/2 50/3 بوده است. از آن جایی که انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و میزان دینداری به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین ازآزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. طبق معیار 028/3F= با سطح معنیداری 004/0 p=میباشد. میتوان نتیجه گرفتکه میزان دینداری دانشآموزان بر گرایش آنها به نوعگروه مرجع بر اساس انواع گروهها تفاوت معنیداری دارد چون که سطح معنیداری آن از 05/0کمتر است. پس 0 Hرد و 1H تایید میشود.
جدول شماره (10): آزمون تحلیل واریانس میزان دینداری و گرایش به نوع گروه مرجع
آزمون فرضیه شماره چهار: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع بر حسب میزان پیشرفت تحصیلی آنها متفاوت است. نتایج به دست آمده از آمار توصیفی دادهها نشان میدهدکه متوسط میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد مطالعه درگرایش به نوع گروه مرجع برحسب نوع گروهها متفاوت استکه این تفاوت دربین گروههای مرجع مطرح شده درپرسشنامه بدین شرح میباشد. درگروه نخبگان وعلمی برابر 64/1 91/4، درگروه هنرمندان برابر 87/1 95/3، درگروه ورزشکاران برابر 83/1 44/4، درگروه نظامیان برابر 67/1 66/4، درگروه مذهبی برابر 87/1 05/5، درگروه سیاسی برابر 50/1 41/4، در گروه اقتصادی برابر 79/1 71/4، و در سایرگروهها (خانواده) برابر 76/1 50/4 بوده است.
جدول شماره (11): آمار توصیفی میزان پیشرفت تحصیلی و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
از آن جاییکه انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و میزان پیشرفت تحصیلی به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. طبق معیار 345/2F= با سطح معنیداری 024/0 p=میباشد. میتوان نتیجه گرفتکه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان برگرایش آنها بهنوع گروه مرجع بر اساس انواع گروهها تفاوت معنیداری دارد چون که سطح معنیداری آن از05/0 کمتر است. پس 0 Hرد و 1H تایید میشود.
جدول شماره (12): آزمون تحلیل واریانس میزان پیشرفت تحصیلی و گرایش به نوع گروه مرجع
آزمون فرضیه شماره پنج: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع بر حسب جنس آنها متفاوت است. از آن جایی که جنس به صورت متغیر اسمی دو حالته و گرایش به نوع گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته است از آزمون کولموگروف- اسمیرنف دو نمونهای استفاده شد. طبقمعیار 175/2 Z=با سطح معنیداری 000/0 p= میباشد. میتوان نتیجه گرفت که جنسیت دانشآموزان بر گرایش آنها به نوع گروه مرجع تفاوت معنیداری دارد چون که سطح معنیداری آن از 05/0 کمتر است. پس0 Hرد و 1H تایید میشود.
جدولشماره (13): آزمون کولموگروف- اسمیرنف دو نمونهای بین دو متغیر جنس و گرایش به نوع گروه مرجع
آزمون فرضیه شماره شش: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب سطح پایگاه اجتماعی خانوادههای آنها متفاوت است. نتایج به دست آمده ازآمار توصیفی دادهها نشان میدهدکه متوسط سطح پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانوادههای دانشآموزان مورد مطالعه در گرایش به نوع گروه مرجع برحسب نوع گروهها متفاوت است که این تفاوت بدین شرح میباشد. در گروه نخبگان و علمی برابر 33/0 93/1، در گروه هنرمندان برابر 34/0 90/1، در گروه ورزشکاران برابر 18/0 96/1، در گروه نظامیان برابر 41/0 00/2، در گروه، مذهبی برابر 38/0 82/1، درگروه سیاسی برابر 46/0 70/1، در گروه اقتصادی برابر 37/0 85/1 و در سایر گروهها (خانواده) برابر 00/0 00/2 بوده است. بیشترین تفاوت درگروه نظامیان (41/2) و کمترین تفاوت درگروه خانواده (00/2) میباشد.
جدول شماره (14): آمار توصیفی سطح پایگاه اجتماعی و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
از آن جایی که انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و سطح پایگاه اجتماعی به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. طبق معیار 161 /2 F=با سطح معنیداری 037/0 p= میباشد. میتوان نتیجه گرفتکه سطح پایگاه اجتماعی دانشآموزان بر گرایش آنها به نوع گروه مرجع براساس انواع گروهها تفاوت معنیداری دارد چون که سطح معنیداری آن از 05/0 کمتر است. پس 0 H رد و 1H تایید میشود.
جدول شماره (15): آزمون تحلیل واریانس سطح پایگاه اجتماعی و گرایش به نوع گروهمرجع
آزمون فرضیه شماره هفت: گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع برحسب شیوه مدیریت خانوادههای آنها متفاوت است. نتایج به دست آمده از آمار توصیفی دادهها نشان میدهد که متوسط شیوه مدیریت خانوادههای دانشآموزان مورد مطالعه در گرایش به نوع گروه مرجع برحسب نوع گروهها متفاوت است که این تفاوت دربین گروههای مرجع مطرح شده در پرسشنامه بدین شرح میباشد. درگروه نخبگان علمی برابر 68/0 60/3، در گروه هنرمندان برابر 91/0 42/3، در گروه ورزشکاران برابر79/0 49/3، در گروه نظامیان برابر96/0 61/3، در گروه مذهبی برابر70/0 45/3، در گروه سیاسی برابر 62/0 47/3، در گروه اقتصادی برابر 97/0 57/3، و در سایرگروهها (خانواده) برابر 70/0 50/2 بوده است.
جدول شماره (16): آمار توصیفی شیوه مدیریت خانوادهها و گرایش به گروه مرجع برحسب نوع گروهها
از آن جایی که انواع مختلف گروه مرجع به صورت متغیر اسمی چند حالته و شیوه مدیریت خانوادهها به شکل فاصلهای سنجیده میشوند. بنابراین از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. طبق معیار 941/0 F=با سطح معنیداری 475/0 p=میباشد. میتوان نتیجه گرفت که شیوه مدیریت خانوادههای دانشآموزان بر گرایش آنها به نوع گروه مرجع براساس انواع گروهها تفاوت معنیداری ندارد چونکه سطح معنیداری آن از 05/0 بیشتر است. پس 0 Hرد و 1H تایید میشود.
جدول شماره (17): آزمون تحلیل واریانس شیوهی مدیریت خانوادهها و گرایش به نوع گروه مرجع ANOVA
نتایج و تحلیلهای چند متغیره تحقیق (رگرسیون چند متغیره): در این بخش از یافتههای تحقیق به تحلیل رگرسیونی چند متغیره از دادهها پرداخته شده است. هدف از این تحلیل مشخص نمودن سهم و رابطه متغیرهای مستقل در تبیین و پیشبینی تغییرات متغیر وابسته (گرایش به نوع گروه مرجع) است. در پژوهش حاضر با استفاده از رگرسیون چند متغیره به تبیین متغیر وابسته از طریق برآورد سهم هر متغیر مستقل پرداختیم. در این مدل کلیه متغیرهای مستقل که برگرفته ازچارچوب نظری تحقیق میباشد، جهت محاسبه مقدار پیشبینی متغیر وابسته وارد معادله شدهاند، نتایج رگرسیون عوامل اجتماعی تبیین کننده گرایش به نوع گروه مرجع در میان دانشآموزان دوره متوسطه شهر اردبیل را نشان میدهد که از میان متغیرهای وارد شده در معادله مجموعاً چهار متغیر در مدل نهایی باقی ماندهاند که بیشترین تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. ضریب نهایی رگرسیون چند متغیره 246/0=R میباشد که نشان میدهد بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق (گرایش به نوع گروه مرجع) ارتباط وجود دارد، و مجذور آن یعنی ضریب تعیین تعدیلشده به میزان 061/0 بیانگردرصد تغییرات تبیینشده توسط متغیرهای وارد در معادله میباشد. یعنی1/6 درصد از کل تغییرات میزان گرایش را در بین دانشآموزان دوره متوسطه در شهر اردبیل وابسته به 7 متغیر مستقل ذکر شده دراین معادله میباشد. لازم به ذکر است ضریب تبیین تصحیح شده به میزان 061/0 بوده و میتوان چنین نتیجه گرفت که درصد واقعی اصلاح شده و خالص و میزان تبیین تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل، 1/6 درصد است. درواقع متغیرهای انتخاب شده 1/6 درصد ازعوامل مرتبط برگرایش به نوع گروه مرجع رفتاری را کنترل کرده و 9/93 درصد از عوامل خارج از قلمرو این تحقیق میباشد که باید درتحقیقات دیگر معلوم شود. با توجه به معنیداری مقدار آزمون 456/2=F در سطح خطایکوچکتر از 01/0، میتوان نتیجه گرفتکه مدل رگرسیونی تحقیق مرکب از هفت متغیر مستقل و یک متغیر وابسته با مقدار 007/0=Sig معنیدار میباشد.
جدول شماره (18): آزمون رگرسیون متغیرهای مستقل و متغیر وابسته
در بخش بررسی ارتباط هر متغیر مستقل در مدل و همچنین میزان همبستگی بین آنها، میتوان گفت که تفسیر ضرایب رگرسیونی براساس ضریب بتا (Beta) انجام میگیرد. زیرا این آماره نشان دهنده ضریب رگرسیونی استاندارد شده هر یک از متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته تحقیق میباشد. بنابراین، میتوانیم با استفاده از آن، سهم هر متغیر مستقل در مدل را مشخص کنیم. مقایسه متغیرها نشان میدهد که: اولاً: ارتباط چهار متغیر، پایگاه اجتماعی، میزان دینداری، سطح پیشرفت تحصیلی و جنس بر گرایش به نوع گروه مرجع دانشآموزان معنیدار است. امّا متغیرهای دیگر به خاطر اینکه سطح خطای مقدار T آنها بالاتر از 05/0میباشد، درنتیجه این متغیرها برگرایش به نوع گروه مرجع رفتاری ارتباط نداشتهاند. ثانیاً: متغیر پیشرفت تحصیلی با ضریب رگرسیونی 055/0، متغیر پایگاه اجتماعی باضریب رگرسیونی 050/0 و متغیر دینداری با ضریب رگرسیونی 042/0 به ترتیب بالاترین ارتباط را با گرایش به نوع گروه دارند. برای تفسیر ضرایب رگرسیونی در مورد متغیر پیشرفت تحصیلی میتوان گفت که به ازای افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر سطح پیشرفت تحصیلی، میزان گرایش به نوع گروه درفرد به میزان 056/0 انحراف استاندارد افزایش خواهد یافت. جهت تعیین مقدار ارتباط و معنیداری t برای متغیرهای داخل مدل، جدول زیر ارایه شده است.
جدول شماره (19): متغیرهای باقیمانده در مدل نهایی
در شرح ستونهای جدول فوق لازم به ذکر است که اطلاعات زیر ارایه شود. ستون اول: متغیرهای مستقل که دارای مدل رگرسیونی شدهاند. ستون دوم: B، ضریب رگرسیون ناقص هر یک از متغیرها. ستون سوم: SED، اشتباه معیار هر یک از ضرایب رگرسیون ناقص. ستون چهارم: Beta، ضریب رگرسیون ناقص استاندارد شده. ستون پنجم: T، کمیت t برای آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون ناقص. ستون ششم: Sig T، سطح معنی داری کمیتt . نتیجهگیری نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای مشارکت اجتماعی (103/0=P)، استفاده از رسانههای جمعی (255/0=P) و شیوه مدیریت خانوادهها (475/0=P) با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود ندارد، و با تغییرات آنها ، گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوت نیافته است، ولی بین متغیرهای دینداری (004/0=P)، پیشرفت تحصیلی (024/0=P)، جنس (000/0=P) و پایگاه اجتماعی (037/0=P) با گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود دارد و باتغییرات آنها گرایش دانشآموزان به نوعگروه مرجع رفتاری تفاوت یافته است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که مشارکت اجتماعی دانشآموزان نقشی در گرایش آنها به نوع گروه مرجع ندارد، در صورتیکه نظریهپردازان مشارکت اجتماعی را نوع داشتن هدف و بردن سهم و یک حرکتآگاهانه و فعال میدانندکه برای افراد مسئولیتآور است. مانند نظریههای آلن بیرو و شجاعی. یافتههای دیگر تحقیق نشان میدهدکه بین میزان استفاده از رسانههایجمعی و گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود ندارد، بررسی یافتهها حاکی از آن است که رسانهها میتوانند با ارائه الگوهای رفتاری، چهارچوبهای مرجع و اطلاعات مطلوب، به افزایش مهارتهای شهروندی و شکلگیری رفتارهای مدنی کمک کنند. این مسئله به خصوص در مورد رسانههای جدیدتر مانند اینترنت، ماهواره و تلویزیونهای تعاملی، بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر این استکه بین میزان دینداری دانشآموزان و گرایش آنها به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود دارد، و با تغییرات میزان دینداری دانشآموزان، گرایش آنها به نوع گروه مرجع رفتاری متفاوت میشودکه این یافتهها، با نظریههای گلاک و استارک، گرهارد لنسکی و همیل فارب همخوانی دارد. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر این است که بین گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری و میزان پیشرفت تحصیلی آنها تفاوتی معنیداری وجود دارد، و با تغییرهای سطح تحصیلات دانشآموزان، گرایش آنها به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوت یافته است (004/0=P). به عبارت دیگر پاسخگویانی که از تحصیلات بالایی برخوردار بودهاند بصورت متفاوت به نوع گروه مرجع رفتاری گرایش داشتهاند. یافتههای این پژوهش با نظریههای تالکوت پارسونز همسو است. ازدیگر یافتههای تحقیق حاضر این استکه بین سطح پایگاه اجتماعی و اقتصادی سرپرست خانوادهها و گرایش دانشآموزان به نوع گروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود دارد، و با تغییرهای سطح پایگاه اجتماعی دانشآموزانگرایش آنها به نوعگروه مرجع رفتاری تفاوت یافته است (037/0=P). یافتههای این پژوهش با نظریههای رابرت . کی . مرتن، تالکوت پارسونز همسو و هماهنگ است. نتایج تحقیقات مرتن نشان میدهد که انتخاب گروه مرجع تابع توانایی گروهها برای تامین منزلت و پرستیژ اجتماعی، بر اساس ساختار نهادی جامعه، برای افراد است. بنابراین تامین منزلت اجتماعی، پایه و عامل اصلی انتخابگروه مرجع است و همچنین درنظامهای اجتماعی بازکه میزان تحرک اجتماعی نسبتاً بالاست، گرایش به انتخاب گروههای مرجع غیر عضویت بیشتر است. زیرا در این نوع جوامع انتقال به سایر گروهها و طبقات رایجتر و جامعهپذیری پیشینی کم هزینهتر و پر فایدهتر است. از طرف دیگر پایگاه اجتماعی و ویژگیهای اجتماعی افراد در انتخاب گروه مرجع توسط آنها تاثیر دارد. از دیگر یافتههای تحقیق حاضر این است که بین شیوه مدیریت خانوادهها و گرایش دانشآموزان به نوعگروه مرجع رفتاری تفاوتی معنیداری وجود ندارد (475/0=P). ازاین رو میتوان اذعان داشتکه شیوه مدیریت خانوادههای پاسخگویان نقشی در گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری آنان نداشته است. در حالی که از دیدگاه آنتونی گیدنز، در جامعه امروزی اجتماعی شدن پیش از همه در یک زمینه کوچک خانوادگی رخ میدهد. بیشتر کودکان انگلیسی نخستین سالهای زندگی خود را در درون یک واحد خانوادگی شامل مادر، پدر و شاید یک یا دو فرزند دیگر سپری میکنند برعکس در بسیاری از فرهنگهای دیگر، عمهها و خالهها، عموها یا داییها و نوهها غالباً جز یک خانواده واحد بوده و مراقب کودکان اطفال بسیار خردسال را به عهده دارند. از دیدگاه کوهن تجارب والدین برتوفیق بچهها موثر است حتی با کمال تعجب مشاهده میکنند که تجارب آنها ممکن است مانع توفیق بچهها شود. حال نظر به این که پژوهش حاضر حول محور بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانشآموزان دوره متوسطه به نوع گروه مرجع رفتاری در شهر اردبیل انجام شده است. میتوان به صورت علمی و با نگاه جامعهشناسانه، برای رسیدن به درک واقعگرایانه از علل اجتماعی، گرایش دانشآموزان سخن گفت. بااستفاده از آمار استنباطی و با روش رگرسیون چند متغیره این نتیجه حاصل شدکه متغیرهای مطرح شده در این تحقیق به عنوان متغیرهای مستقل (عوامل اجتماعی) به میزان 1/6 درصد تغییرهای متغیر وابسته که گرایش به نوع گروه مرجع است، را تبیین میکند.
پیشنهادهای تحقیق - خانواده (هستهای و گسترده) و بررسی گونههای اقتدار در خانواده و تاثیر آن بر گرایش به نوع گروه مرجع رفتاری افراد خانواده مورد تحقیق قرار گیرد. - مطالعه تطبیقی میزان تاثیر محیطها، زمینهها و بسترهای گوناگون اجتماعی بر گرایش افراد به نوع گروهها مورد بررسی قرار گیرد. - استفاده بیشتر از تکنیکهای خاص تحقیق درپژوهشهای اجتماعی و بکارگیری شیوههای فرافکن در طراحی گویههای پرسشنامه مورد توجه قرار گیرد. - بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به نوع گروهها در سنین مختلف در اقشار گوناگون جامعه. - بررسی محتوی و مطالب برنامههای رسانههای گروهی در ارتباط با گرایش به نوع گروهها.
منابع آرون، ر. (1372). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: ب، پرهام. تهران: چاپ سهند. آلن، ب. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان. بایندر، م، ر. (1382). بررسی نقش رسانهها در آموزش مهارتهای شهروندی و رفتارهای مدنی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال دهم. شماره 33. تنهایی، ا، ح. (1374). نظریههای جامعهشناسی. تهران: خردمند. حبیب پورگتابی،ک؛ و دیگری. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: متفکران. دوچ، م؛ و همکار. (1374). نظریهها در روانشناسی اجتماعی. ترجمه: م، کتبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعهشناسی. تهران: انتشارشرکت سهامی. ریتزر، ج. (1377). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. تهران: نشر علمی. ستوده، ه، ا. (1380). آسیبشناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران. سیلانی، م. (1382). شناسایی الگوهای رایج رفتاری و عوامل موثر بر پذیرش این الگوها بین دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان. پایاننامه کارشناسی، دانشگاه شهید باهنر. قنادان، م؛ و دیگری. (1375). جامعهشناسی مفاهیم کلیدی. تهران: نشرآوای نور. چاپ سوم. کرایب، ی. (1378). نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمه: ع، مخبر. تهران: انتشارات آگه. کوزر، ل؛ و همکار. (1378). نظریه بنیادی جامعهشناختی. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشرنی. گروثر، چ. (1378). جامعهشناسی مرتن. ترجمه: ز، کسایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. گیدنز، آ. (1377). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. چاپ اول. محسنی، م. (1375). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران. معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. نیکگهر، ع، ا. (1381). مبانی جامعهشناسی. تهران: رایزن.
همیلتون، م. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: موسسه فرهنگی انتشارات تبیان.
[1]. دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران. E- mail:hajivaliagha@gmail.com 2. استادیار دانشگاه پیام نور اردبیل، گروه علوم اجتماعی؛ اردبیل– ایران (نویسنده مسئول). E- mail: moalaei@gmail.com 3. استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، گروه علوم اجتماعی، صندوق پستی 19395-3697، تهران– ایران. E- mail:rad291@yahoo.com
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آرون، ر. (1372). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: ب، پرهام. تهران: چاپ سهند. آلن، ب. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان. بایندر، م، ر. (1382). بررسی نقش رسانهها در آموزش مهارتهای شهروندی و رفتارهای مدنی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال دهم. شماره 33. تنهایی، ا، ح. (1374). نظریههای جامعهشناسی. تهران: خردمند. حبیب پورگتابی،ک؛ و دیگری. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: متفکران. دوچ، م؛ و همکار. (1374). نظریهها در روانشناسی اجتماعی. ترجمه: م، کتبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعهشناسی. تهران: انتشارشرکت سهامی. ریتزر، ج. (1377). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. تهران: نشر علمی. ستوده، ه، ا. (1380). آسیبشناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران. سیلانی، م. (1382). شناسایی الگوهای رایج رفتاری و عوامل موثر بر پذیرش این الگوها بین دانشجویان دانشگاههای شهر کرمان. پایاننامه کارشناسی، دانشگاه شهید باهنر. قنادان، م؛ و دیگری. (1375). جامعهشناسی مفاهیم کلیدی. تهران: نشرآوای نور. چاپ سوم. کرایب، ی. (1378). نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس. ترجمه: ع، مخبر. تهران: انتشارات آگه. کوزر، ل؛ و همکار. (1378). نظریه بنیادی جامعهشناختی. ترجمه: ف، ارشاد. تهران: نشرنی. گروثر، چ. (1378). جامعهشناسی مرتن. ترجمه: ز، کسایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. گیدنز، آ. (1377). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی. چاپ اول. محسنی، م. (1375). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران. معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. نیکگهر، ع، ا. (1381). مبانی جامعهشناسی. تهران: رایزن.
همیلتون، م. (1381). جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: موسسه فرهنگی انتشارات تبیان.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |