تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,823 |
بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویتپذیری (مطالعه موردی در بین دانشآموزان پیشدانشگاهی پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 90-89) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 2، شماره 3، مرداد 1388، صفحه 125-148 اصل مقاله (528.49 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیروس فخرایی1؛ انور کریمیان2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه پیام نور گروه علوم اجتماعی تهران 193954697ج. ا. ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از انجام این تحقیق سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی وهویت اجتماعی، رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی بانحوه تعریف افراد ازخویشتن میباشد وهمبستگی سرمایه فرهنگی را با هویتهای مختلف اجتماعی بررسی میکند.این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 250 نفر از دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان بوکان انجام شده است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است: بعد ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی. وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی دانشآموزان پیشدانشگاهی است که شامل هویتهای قومی، ملی، دینی و جهانی میباشد. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که همبستگی معنادار ومثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهـانی وجـود ندارد. همچنین نوع همبستگی ابعادعینی، ذهنی ونهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است بدین معنا که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی، ملی و دینی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی وهویت جهانی رابطه معنیداری وجودندارد. همچنین بعدذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی و ملی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای دینی و جهانی رابطه معنیداری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنیداری و جود ندارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: سرمایه فرهنگی؛ هویت اجتماعی؛ دانشآموزان پیشدانشگاهی؛ بازتولید فرهنگی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویتپذیری (مطالعه موردی در بین
دکتر سیروس فخرایی[1] انور کریمیان[2]
چکیده هدف از انجام این تحقیق سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی وهویت اجتماعی، رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی بانحوه تعریف افراد ازخویشتن میباشد وهمبستگی سرمایه فرهنگی را با هویتهای مختلف اجتماعی بررسی میکند.این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 250 نفر از دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان بوکان انجام شده است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است: بعد ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی. وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی دانشآموزان پیشدانشگاهی است که شامل هویتهای قومی، ملی، دینی و جهانی میباشد. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که همبستگی معنادار ومثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهـانی وجـود ندارد. همچنین نوع همبستگی ابعادعینی، ذهنی ونهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است بدین معنا که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی، ملی و دینی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی وهویت جهانی رابطه معنیداری وجودندارد. همچنین بعدذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی و ملی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای دینی و جهانی رابطه معنیداری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنیداری و جود ندارد. واژگان کلیدی: سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی، دانشآموزان پیشدانشگاهی، بازتولید فرهنگی.
مقدمه درکنار سرمایه اقتصادی به عنوان مالکیت ثروتهای مادی یا مالی که عنصر مهمی در روابط اجتماعی به خاطر تقابل بالقوه فقرا و ثروتمندان است، انواع دیگری از ســرمایه وجود دارندکه نقشی به همان اندازه مهم در پویایی اجتماعی بازی میکنند. بوردیو همراه با سرمایه اقتصادی انواع دیگری از سرمایه را مشخص میکندکه نقش مهمی در شکلگیری طبقات،گروههای اجتماعی و بازتولید اجتماعی دارد. ازجمله این سرمایهها، سرمایه فرهنگی است. سرمایه فرهنگی همانا مجموعهای ازثروتهای نمادین است که از یک سو به معلومات کسب شده برمیگردد و از سوی دیگر به صورتهای موفقیتهای مادی. این ســرمایه به حالت عینیت یافته، میراث فــرهنگی به شکل اموال (تابلوها، کتابهــا، واژهنامهها و ...) جلوه میکند و نیز میتواند به حالت نهادینه شده در جامعه به صورت عناوین، مدارک تحصیلی، موفقیت در مسابقات ورودی و غیره که به استعدادهای فـرد عینیت میبخشد ظاهرمیشود. ســـرمایه فرهنگی بدون کوشش شخصی کسب نمیشود و مستلزم کار طولانی، مداوم و پیگیری یادگیری و فرهنگپذیری است. سرمایه فرهنگی داشتنی است که بودن شده است، ملکی است که درونی شده است و خصلت فرد شده است. سرمایه فرهنگی با سرمایه اقتصادی به شکل تنگاتنگی گره خورده است(شویره و فوتن، 1385: 97-96). وجه دیگر این تحقیق، سنجش هویت اجتماعی است. هویت اجتماعی به سادهترین بیان تعریفی است که افراد بر مبنای عضویت در گروههای اجتماعی از خویشتن دارند. تمام ویژگیها و رفتارهایی که تمایزی میان ما و آنها میگذارند، مؤلفههای هویت اجتماعی به شمار میروند، مثل زبان، دین، قوم، آداب و رسوم، سرزمین، تاریخ و فرهنگ، طبقه اجتماعی، عضویت فرقهای و گروهی. مفهوم هویت اجتماعی دال بر وجود مجموعه رفتارهای سازمان یافته گروهی است که به لحاظ اجتماعی به صورت یکسان و مشابه انجام میگیرند و شناسایی هویت اجتماعی تلاشی برای تحلیل الگوهای تکرارپذیری کنشها و نگرشهای گروهی است. سخن گفتن ازخصوصیات اجتماع، عقاید، ارزشها، رفتارها و نگرشهای متمایز گروههای اجتماعی به معنای سخن گفتن از هویت اجتماعی است. از این منظر میتوان هویت اجتماعی را نوعی خودشناسی فرد دررابطه بادیگران دانست. این فرایند مشخص میکند که شخص از لحاظ روانشناختی و اجتماعی کیست و چه جایگاهی دارد. در واقع، هویت معطوف است به بازشناسی مرز میان خودی و بیگانه که عمدتاً از طریق همسنخیهای اجتماعی و انفکاک درون گروه از برون گروه ها ممکن میشود.
بیان مسأله و ضرورت بررسی آن یکی ازمتغیرهای این تحقیق هویتپذیری دانشآموزان پیشدانشگاهی است که از طریق دیالکتیک میان فــرد و جامعه شکل میگیرد که معمولاً در نگرشها و احساســات افراد نمود مییابد ولی بستر شـکلگیری آن زندگی جمـعی است. هویت همواره گشوده و مستعد باز تعریف است. هویت حصـار نمیشناسد، با ایستایی و ماندگاری بیگانه است. نــوجوانی دوره انتقال از کودکی به بزرگسـالی تعـریف میشود ودوره جـــوانی دوره انسجام هـویت و مدخل زندگی بزرگسالی است. در این دوره است که فرد به کمال رشـد بدنی خود رسیده تـوانـاییهای شناختی و زبانی و رشــد اجتمــاعی او از کیفیت بالایی بــرخوردار است و تغییرات روانی مـربوط به انسجام هـویت وی نیز بسیار برجسته و شوق آفرین است. ورود به زندگی اجتمـاعی - اقتصادی و ســازگاری و نقش آفـرینی فــرهنـگی نیز در این سـالها رخ میدهد. انسجام هـــویت و رشد فکری دوره نوجوانی و انعطافپذیری افکار باعث میشود که شخص بتواند در کناری قـــــرار بگیرد و به صورتی بیطرفانه به خود به عنوان یک شخص بنگرد. در این صورت او خواهد توانست خویشتن را به عنوان یکی از ابنا بشر، به عنوان فردی در میان افراد دیگر، به عنوان یک فــرد اندیشمند و به عنوان فرد صمیمی در اجــرای نقشهای مختلفی که بر عهده میگیرد، در نظر داشته باشد. باتوجه به این که دانشآموزان پیشدانشـــگاهی درآستانه ورودبه دوره جوانی میباشند و دوران بلـوغ را طی کـردهاند، بررسـی مسأله شکـلگیری هــویت و عوامل مــؤثر در شکـلگیری هویت ضروری به نظر میرسد. ســـرمایه در معنای عام آن تلاش برای تسخیرگذشته در زمان حال است، به تعبیر پیر بوردیو اگر در صدد فهم جهان هستیم باید ایده سرمـایه و انباشت آن، هم چنین تاثیرات آن را مجدداً به جهـان اجتمـاعی معـرفی کنیـم. به اعتقـاد بـوردیـو ســرمـایه میتواند دارای اشــــکال مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد. یعنی این امکان وجود داردکه موقعیت افــراد و خانواده را از لحاظ سرمایه فرهنگی آنها مورد بررسی قرار دهیم. سرمایه آن گونه که بوردیو توصیف کرده است بیانگر سرمایهگذاری طبقه مسلط در بازتولید مجموعهای از نمادها و معانی است که توسط طبقه تحت سلطه غلط درک و درونی شده است و آن را به مثابه نمـادها و معـــانی طبقه خــــود پذیرفتهاند. در این جا سرمایهگذاری درکنشهای آموزشی فرایند بازتولید، همچون تعلیم و تربیت و آمــوزش قرار دارد که با هدف تلفیق تودهها (طبقهی تحت سلطه) به عنوان عاملان اجتمـاعی، میتوانند سرمایهگذاری کنند و این معانی و نمادها را به دست آورند. بدین ترتیب تصویر ساختـار اجتماعی ازمبارزه دوگانه آشتـیناپذیـر به تصــویر گفـتمانهای لایهبندی شده تغییــر مییابد. از طرف دیگر به چــگونگی ســرمــایهگذاری عامـــلان به عنـوان کنشگرانی که برای کسب ارزش افزوده کارشان سرمایهگذاری میکنند، پرداخته میشود وکنش به عنوان مؤلفههای مهم در نظریههای جدید سرمایه تلقی میشود(lin, 1999: 1-5). با قبول فرضیه بوردیو مبتنی برتاثیر سرمایه فرهنگی برهویت، تحقیق حاضر در جستجوی آن است که به بررسی پیوند و همبستگی سرمایه فرهنگی و هـــویت اجتماعی بپردازد. بنابر این مسأله اصلی در تحقیق زیر این است که آیا بین سرمایه فرهنگی وهـویتپذیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد یا نه؟ به اعتقاد صاحبنظران توسعه، سرمایه فرهنگی خود شـاخصی از توسعهی فرهنـگی میباشد. با توجه به اهمیت تأمین سرمایه فرهنگی لازم است که سیاستگذاران فرهنگی شناخت کاملی از این سرمایه و برآوردی از رشد آن در اختیار داشته باشند و چگونگی تحـولات آن را بدانند و منابع را برای تأمین این نیاز به گونهای متناسب تخصیص دهند. عاملان اجتماعی در بعد اول بر اساس میزان کلی سرمایهای که شکلهای متفاوت آن دارا هستند و در بعد دوم بر اساس ساختار سرمایهشان یعنی بر اساس وزن نسبی هر یک از انواع مختلف سرمایه اقتصادی و فرهنگی که به صورت جداگانه دارا هستند، توزیع میشوند. مسـأله مـورد نظر از آن جهت حائز اهمیت است که نابرابری شدید در توزیع ســرمایه فرهنگی میتواند پیامدهای نامطلوب ذیل را برای جامـــعه به دنبال داشته باشد؛ محرومیت اکثر اعضـای جـامعه در دسترسی به منابع معرفتی، محدودشدن امکان بسط خردگرایی تعمیم یافته درعرصههای مختلف زندگی، نزول سطح مشارکت همگانی مؤثر در تولیدات و خلاقیتهای علمی و فرهنگی، محدودیت در گردش اطلاعات و جذب دانشهای نوین و کاهش ارزش تغییر در جامعه. در چنین شرایطـی تغییرپذیـری در جامعه کاهش مییابد و تغییــرات اجتماعی کند و ناعقلانی میشود و اکثریت افراد جامعه نقش پیرو را بازی میکنند. این فرض رایج و محتمل است که خـانواده ویژگیهای مورد نیاز مدرسه را فراهم و تقویت میکند و نظام مدرسه این منابع نمادی برخاسته از نهاد خانواده را کامل میسازد. سرمایه فرهنگی نوعی تفـکر در فرایندآماده سازی تقویت توسعه وگسترش این منابع محسوب میشود.
اهداف تحقیق هدف اصلی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و هویتپذیری دانشآموزان پیشدانشگاهی میباشد.
اهداف جزئی تحقیق 1- تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و هویت قومی دانشآموزان پیشدانشگاهی. 2-تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی دانشآموزان پیشدانشگاهی. 3-تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و هویت جهانی دانشآموزان پیشدانشگاهی. 4-تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی و هویت دینی دانشآموزان پیشدانشگاهی.
پیشینه پژوهش تحقیق «رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان شهر تهران» که توسط محمود شارعپور و غلام رضا خوشفر انجام شده است. تحقیق مذکور از نوع پیمایشی است. برای سنجش هویت اجتماعی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل عبارت است از فرد، گروه، طبقه. لذا واحد تحلیل، جوانان شهر تهران میباشند. بدین ترتیب واحد تحلیل خرد است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه جوانان ساکن شهر تهران با دامنه سنی 15- 24 سال تشکیل میدهند. تعداد نمونههای تحقیق 437 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. شارعپور با سنجش مفاهیم تجربی سرمایه فرهنگی رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی را با نحوه تعریف افراد از خویشتن بررسی کرده است. نتایج حاصل از بررسی حاکی از این است که بین سرمایه فرهنگی و برجستگی هویت فردی و هویت خانوادگی و هویت ملی رابطهای مستقیم وجود دارد، البته در این میان رابطه از آن هویت ملی با سرمایه فرهنگی است. نتایج تحقیق نشان میدهد سرمایه فرهنگی نهادی شده بیشترین رابطه را با هویت دارد. یعنی هرچه سطح مدارک و مدارج علمی و فرهنگی فرد بالاتر میرود، برجستگی هویت فردی نیز بیشتر میشود. ولی در مقابل بعد عینی و ذهنی سرمایه فرهنگی بیشترین رابطه را با هویت ملی دارد. فرضیههای اصلی پژوهش شارعپور عبارتند از: الف) بین سرمایه فرهنگی و برجستگی هویت فردی رابطه وجود دارد. ب) بین سرمایه فرهنگی و برجستگی هویت خانوادگی رابطه وجود دارد. ج) بین سرمایه فرهنگی و برجستگی هویت مذهبی رابطه وجود دارد. د) بین سرمایه فرهنگی و برجستگی هویت ملی رابطه وجود دارد. «مصرف کالاهای فرهنگی و سرمایه فرهنگی» این تحقیق توسط پیر اسکاندیزو در سال 2004 انجام شده است. وی بیان میکند این که مصرف کالاهای فرهنگی (رفتن به تئاتر و اپراها، موسیقی، درام و دیدار از موزهها و ...) تاثیر عمیقی بر روی جامعه دارد، یک فرضیه اثبات شده است. مصرف کالاهای فرهنگی به یک نوع هویت برای افراد منجر میشود که در نوع خودش جدید است و آمار جرم و جنایت را پایین آورده است و افراد را به خود مشغول کرده است. ایشان به این نتیجه رسیده است که مصرف کالاهای فرهنگی علاوه بر این که برای افراد خوشایند است، یک نوع کسب هویت هم برای افراد است. نتایج تحقیق نشان میدهد با مصرف کردن این کالاهای فرهنگی که فعالیتی بازتابی و بازاندیشانه هستند یک هویت جدید را برای افراد به وجود میآورد. مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان شکلی ازبازی اجتماعی بر قواعدی مبتنی است که بودن با دیگران را مشخص میکند و مصرف این گونه کالاها را در ارتباط با هویت مورد ارزیابی قرار داد. هویتهایی مانند قومیت، جنسیت و خانواده از طریق مصرف کالاهای فرهنگی دوباره از نو شکل میگیرد و بازسازی میشوند. به ویژه از طریق تجربههای خاصی که در این فضا ایجاد میشوند، هویتهای جدیدی سر بر میآورند. «بررسی تاثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایه فرهنگی و نقش سرمایه فرهنگی در بازتولید اجتماعی» این تحقیق توسط عادل ابراهیمیلو انجام شده است. در این تحقیق سه فرضیه وجود داشته که عبارتند از: 1) وجود نابرابری اجتماعی در جامعه سبب میشود که افراد دسترسی یکسانی به ابعاد و عناصر سرمایه فرهنگی نداشته باشند.
مبانی نظری تحقیق سرمایه فرهنگی بوردیو اصطلاح فضای اجتماعی را به جای طبقه مینشاند و مقصود از آن توزیع چند بعدی صور مؤثر قدرت یا سرمایه اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میباشد که زیربنای موقعیتهای اجتماعی است. سخن گفتن از فضای اجتماعی به این معنا است که بدون توجه به تفاوتهای بنیادی، به خصوص تفاوتهای فرهنگی، نمیتوان هیچکس را باکس دیگری دریک گروه جای داد. اما این هــرگز امکان ســـازماندهی به عـــوامل دیگر را براساس اصول تقسیمبندی منتفی نمیکنـد( 9:Bourdieu, 1984). از آنجا که فضای اجتماعی درعین حال میدان نیروهای واقعی ومیدان مبارزه بر سر معیارهای شکلگیری گروهاست، ماهیت و ترکیب طبقات متوسط را نمیتوان مستقیماً از نقشهای واقعگرایانهی ساختار طبقاتی استنتاج کرد(اباذری و دیگری، 1381: 20). میدان، عرصه اجتماعی است که مبارزهها یا تکاپوها بر سر منابع و منافع معین و دسترسی به آنها صورت میگیرد. میدان نظام ساخت یافته موقعیتهایی است که توسط افراد یا نهادها اشغال میشود، که ماهیت آن تعریف کننده وضعیت برای دارندگان این موقعیت است. موقعیتهای یک میدان با یکدیگر روابط سلسله متابعت یا همگونی برقرار میکنند که به دلیل تبدیل هریک از آنها به کالاها یا سرمایه است که در این میدانها محل نزاع میباشند. این سرمایهها و کالاها را میتوان به چهار دسته تقسیم نمود. کار بوردیو را میتوان مکمل کار برنشتاین تصورکرد زیرا هر دو میکوشند تا در آثار خود دیدگاههای دورکیم را به یکدیگر پیوند بزنند. به اعتقاد آنها منبع نابرابری در جامعه فقط ماهیت اقتصادی ندارد، بلکه بیشتر ماهیت فرهنگی دارد. به زعم بوردیو، سرمایه هرگونه خاستگاه و سرچشمه در عرصه اجتماعی است که در توانایی فرد در برابر بهرهمندی از منابع خاصی که درصحنه حاصل میگردد، مؤثر واقع میشود(استونز، 1381: 238-237). به طور کلی سرمایه که میتواند قدرت به بار آورد، میتواند خود را به چهار شکل بنیادی متجلی سازد: الف) سرمایه اقتصادی که بلا واسطه و مستقیماً به پول تبدیل میشود و به صورت حق مالکیت و دارایی مالی و مادی نهادی میگردد. ب) سرمایه اجتماعی که شامل تکالیف و الزامات اجتماعی و روابط اجتماعی یا پیوندهاست و میتواند تحت شرایط خاص به سرمایه اقتصادی تبدیل شود. ج) سرمایه فرهنگی مجموعهای از کیفیات فکری است که در شرایط خاص قابل تبدیل به سرمایه اقتصادی است و میتواند به صورت مدارک و مدارج تحصیلی نهادی گردد. د) سرمایه نمادین، سرمایهایی است که مجموعهی آداب وابسته به افتخار یا حقشناسی است که به یک فرد یا یک گروه تعلق میگیرد و افراد متوجه تاثیرات آنها، آن گونه که هست، نیستند(پرستیژ و افتخار اجتماعی). انواع سرمایه فرهنگی از دیدگاه بوردیو میتواند به سه صورت متجلی شود: 1) حالت تجسم یافته یا ذهنی: میتوان اکثر ویژگیهای سرمایه فرهنگی را از این واقعیت استنباط کرد که این سرمایه با شخصی که درآن تجسم مییابد، ارتباط نزدیک دارد. سرمایه تجسم یافته، نوعی ثروت بیرونی است که به عنوان بخش جداییناپذیر از فرد در آمده است. این همان بخش است که بــوردیــو آن را ســـرمایه فرهنگی همراه با تولد مینامد که نمیتوان آن را از طریق هدیه، خرید یا مبادله به دیگری منتقل کرد. این نوع سرمایه به صورت آمادگیهای مداوم ذهن و جسم تجلی مییابد. 2) حالت عینیت یافته: یکی از بدیهیترین و عینیترین اشکال سرمایه فرهنگی، مصرف کالاهای مختلف فرهنگی در میان اقشار مختلف جامعه است که خود میتواند تابعی از متغیرهای گوناگون فردی و اجتماعی باشد. سرمایه فرهنگی عینیت یافته در اشیای مادی، رسانهها نظیر نوشتار، نقاشی، ابزار و نظایر آن و به طور کلی در ماهیت آن قابل انتقال است. لذا کالاهای فرهنگی را هم میتوان به صورت مادی تخصیص داد (که منجر به سرمایه اقتصادی میشود) و هم به صورت نمادی (که منجر به سرمایه فرهنگی میشود). 3) حالت نهادی شده: این حالت نوعی رسمیت بخشیدن نهادی به سرمایه فرهنگی فرد است. مدارک تحصیلی و آکادمیک نمونهای از این حالت است. این مدارک، نوعی نرخ تبدیل بین سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی برقرار میسازد و این کار را از طریق تضمین ارزش مادی برای یک سرمایه تحصیلی معین انجام میدهند. از آن جائی که منابع مادی و نمادی مدارک تحصیلی بستگی به کمیابی آن دارد، سرمایهگذاری صورت گرفته (از لحاظ زمان، تلاش و پول) ممکن است به اندازهای که پیش بینی میشود سودمند نباشد(شارعپور، 1381: 137-136). در تحقیق حاضر، سرمایه فرهنگی به عنوان متغیری مورد توجه قرار میگیرد که با سنجش حالتهای سهگانه آن سعی میشود که به صورت یک شاخص ترکیبی در بیاید. این شاخص ترکیبی شامل تمایلات و گرایشات روانی افراد نسبت به مصرف و استفاده ازکالاهای فرهنگی، میزان مصرف مستقیم کالاهای فرهنگی به طور عینی و مدارک و مدارج تحصیلی و علمی - فرهنگی افراد است.
هویت اجتماعی به لحاظ لغوی واژه هویت (Identity) از واژه (Identitas) مشتق شده است و در دو معنای ظاهراً متناقض به کار میرود. - همانی و یکنواختی مطلق - تمایزی که در برگیرنده ثبات با تداوم در طول زمان (تفاوت و تعلق). هویت پیوندی ناگسستنی با تفاوت دارد وتفاوتها همیشه دربرگیرنده قدرت هستند که توسط جوامع، حکومتها و نمادها ساخته و توسط آنها حفظ و تقویت میشوند. پس هرجا تفاوت باشد قدرت وجود دارد و کسی که دارای قدرت است درباره معنای تفاوت تصمیم میگیرد. از آن جا که مرز تفاوت و هویت بسترناپذیر و سیال هستند، تلاش قدرت برای متصلب کردن با موفقیت همراه نیست. تفاوت وهویت همیشه امکان پتانسیلی برای امتناع و مقاومت عرضه میکند و قدرتهای مخالف با توسل برچنین امکانی، افشای ساختگی تصادفی و نفوذناپذیر بودن تفاوت و هویت ایجاد شده را در دستور کار خود قرار می دهد. پس مرز تفاوت و هویت همواره محل نزاع هژمونیها و قدرتهای رقیب است. بر خلاف دوره ما قبل مدرن که انسان به واسطه سنتها و ساختار هویت مییافت، انسان مدرن مستقل از تعلقهای فرهنگی تعریف میشود. انسان مورد نظر دکارت سوژهای عاقل و آگاه بود.
ریچارد جنکینز به نظر جنکینز شرط حیات اجتماعی هویت است اما هویت فردی نیزکه در خویشتن تجسم یافته، به طور کلی در جامعه ساخته میشود؛ یعنی در فرایند اجتماعی شدن اولیه و فرایندهای جاری تعامل اجتماعی که در چارچوب آنها افراد درطول عمرشان خود و دیگران را تعریف و باز تعریف میکنند. «خود» ترکیبی است جاری و پویا که حاصل تعریف خود (درونی) و تعاریفی است که دیگران از خـــود عرضه میکنند (بیرونی). جنکینـــز روی الگوی واحدی از خویشتن تأکید میگذارد که ترکیبی دیالکتیکی از تعریفهای درونی و بیرونی است. اما خودآگاهی یا شناخت، زمانی حاصل میشود که فرد خود را در جای دیگری تعمیم یافته اجتماعی بگذارد. به بیان جنکینز ماندگارترین مضمون در نظریه اجتماعی، تلاش در پل زدن بر شکاف تحلیلی میان فرد و جامعه (ساختار و کنش) است و هویت اجتماعی به چند دلیل مفهومی راهبردی در جهت رفع این شکاف است. به نظر ریچار جنکینز برای فهم هویت فردی و اجتماعی، میتوان از یک الگوی هویتشناسی واحد استفاده کرد. الگویی که روند هویتیابی را شامل دو وجه درونی و بیرونی میداند. جنکینز با طرح مفاهیم و مقولاتی چون در برگیرندگی و تفاوت و ردهبندی و مقاومت تلاش میکند الگوی واحد خویش را به روندهای هویتیابی در گروههای اجتماعی و ردهبندیهای گوناگون و جماعتهای محلی و قومی تعمیم دهد تا روشن سازد که هم هنگامی که افراد بدون مقاومت، ردهبندیهای ازپیش تعیین شده اجتماعی را میپذیرند و تلاش میکنند تا خود را با آن هماهنگ سازند و هم هنگامی که سعی در شکستن این چارچوبها و ایجاد ردهبندیها و گروهبندیهای جدید و کسب هویتهای نوین دارند، در حیطهای قرار دارند که وجوه درونی و بیرونی هویت، هم چون دوسویه یک واقعیت عمل میکند. واقعیتی که در آن واحد هم هویت فردی و هم هویت اجتماعی را تعیین میکند(جنکینز، 1383: 65-51).
داگلاس کلنر کلنر در مقاله خود با عنوان «فرهنگ عامهپسند و ساخت هویتهای پست مدرن» از سه مرحله در هویت نام برد: 1- هویت پیشامدرن: این هویت در جوامع ما قبل مدرن ماهیت اجتماعی دارد، اما شک یا تعارض برآن تأثیرنمیگذارد. هویت شخصی پایداراست زیرا اسطورههای کهن و نظامهای ازپیش تعریف شده نقش آنها را حفاظت و تعریف میکند، شما بخشی از یک نظام خویشاوندی کهن هستید. اندیشهها و رفتار شما درچارچوب یک جهانبینی محدود، محصور شد و مسیر زندگیتان برای شما مشخص شده است(گلن، 1384: 161-160). طبیعت آدمی به گفته مارتین هایدگر تصویری بود که از چشم خداوند یا خدایان دیده میشد و هویت او محصول کارکرد یک نظام مقتدر و ازپیشتعیین شده باورهای دینی و آیین اسطورهای بود. انسان در نظامی نمادین جای داشت که هم شناخته شده و هم روشنگر وگشاینده امکانات بود. شخص به عنوان عضو یک کلان، یک قبیله، یک نظام خاص خویشاوندی و تعلق و گسترهای از زندگی، یعنی در موقعیتهای اجتماعی و فرهنگی کاملاً مشخص و تثبیت شده به دنیا میآمد و به ندرت میتوانست از سرنوشت محتوم خود بگریزد وبرای خودجایی تازه دست وپا کند. درجامعه پیشامدرن هویت مسأله نبود. افراد به گونهای رادیکال هویت خود را عوض نمیکردند و بحران هویت معنا نداشت: آدمی یا شکارچی بود یا عضو قبیلهای، همین و بس(احمدی، 1385: 39). 2- هویت مدرن: در دوره مدرن که با عصر روشنگری آغاز میشود فهم هویت برای اولین بار دچار بحران میشود. هویت شخصی همچون فرهنگهای پیشامدرن همچنان بر اساس روابط شخصی با دیگران باقی میماند. این هویت تا حدی ثبات خود را حفظ میکند اما گرایشها و تأثیراتش شروع به تکثیرمیکنند. درجوامع ما قبل مدرن دقیقاً میدانستند موقعیتشان در طایفه کجاست، ولی در جوامع مدرن مجموعه وسیعی ازنقشهای اجتماعی به شما واگذارمیشود. کلنر میگوید: «یکی مادر است یکی پسر، یکی استاد دانشگاه، یکی اسکاتلندی، یکی جامعهشناسی، یکی کاتولیک و یکی همجنسباز است یا ممکن است ترکیبی از این نقشهای اجتماعی داشته باشید». در نتیجه به جای این که با هویتتان به دنیا آمده باشید کم کم میتوانید آن را انتخاب کنید. به تدریج نگران میشوید که شاید هویتتان ناپایدار یا شکننده و غلط است. همه اینها بخشی از شکل خاص و مدرن هویت است. درمدرنیته این باور وجود دارد که کنار گذاشتن قید و بندها نخست پیشروی به سوی رهایی انسان را سرعت میبخشد، اما ارج گذاشتن به حال و آینده و باطل دانستن گذشتهای که مبنای خود و فعالیت شخص به حساب میآید افراد را مجبور میکند طبیعت هویتشان را زیر سوال ببرند. خلاصه این که هویت موضوعیت مییابد و مسأله میشود(گلن،1384: 197-198). 3- هویتهای پست مدرن: زندگی اجتماعی در قیاس با دوره مدرنیتـــه سریعتر و پیچیدهتر و مقتضیات آن بیشتر و بیشتر میشود. هویتهای محتمل بیشتری در برابر چشمان ما به نمایش گذاشته میشوند و ما همچنان که در جامعه رفته رفته چند پاره میشود، باید نقشهای زیادی را که سریعاً در حال گسترش هستند بپذیریم به نظر کلنر شرایط اجتماعی خاص باعث تشدید توجه به سبک و ظاهر میشود و به این نکته پرداخته است که چگونه شکلگیری هویت بیش از پیش با آنچه میخریم ارتباط یافته است. امروزه هــــویت خود را با استفاده از کالاهایی شکل میدهیم که نشانه فردیت (تفاوت با گروههای اجتماعی) و همبستگی (احساس تعلق به دیگر گروههای اجتماعی) به حساب میآیند. هجوم روزافزون نشانهها وتصاویر (رسانهها، نمایشها، تبلیغات و غیره) به بافت زندگی روزمره باعث میشود رویای سبکهای ایدهآل زندگی را در ذهن بپروانیم و با آنها هم ذاتپنداری میکنیم. بنابراین نمایشها، مصرف کالاها، رسانهها، فضاهای مجازی اینترنت انواع هویتهای خاصی رابرای افراد ایجاد میکنند و شیوههای ناپدیدار، متکثر و پراکنده ارتباط افراد را با یکدیگر ترغیب میکند و نشانههایی که بین اعضا رد و بدل میشود زیر سیطره هیچ اقتدار مرکزی نیست(همان: 163-164).
هویت و تاثیر جهانی شدن گیدنز میگوید: تغییر شکل هویت شخصی و پدیدۀ جهانی شدن در دوران متأخر دو قطب دیالکتیکی محلی و جهانی را تشکیل میدهند. به عبارت روشنتر، حتی تغییرات وجوه بسیار خصوصی زندگی شخصی نیز مستقیماً با تماسهای اجتماعی بسیار و وسیع و پر دامنه ارتباط دارد. اما سطح و ابعاد فاصلهگیریهای زمانی و فضایی در دوران تجدد کنونی به چنان حدی از گسترش رسیده است که بــرای نخستین بار درتاریخ بشریت، خود و جامعـــه درمحیطی جهــــانی با یکدیگر به تعامل میپردازند. در وضع و حال تجدد کنونی عوامل مختلفی به طور مستقیم بر روابط بین هویتهای شخصی و نهادهای اجتماعی تأثیر میگذارند. تجدد نوعی پویایی عنصری به امور بشری تزریق کرده است که با تغییراتی در ساختارهای اعتماد و در روشهای خطرپذیری همراه است(گیدنز، 1378: 56). گیدنز توازی و همزیستی هویتهای خرد و کلان را مطرح میکند. یکپارچگی جهانی منشوری سه وجهی دارد که به ویژه در بازار جهانی، قدرتهای معینی را از ملتها جدا میکند. از طرف دیگر یکپارچگی جهانی، معنایی ضمنی و نیرویی مخالف دارد. از این رو یکپارچگی جهانی با فشار امکانات و تحرکهای جدیدی برای مناطق خودمختار و هویتهای فرهنگی محلی به وجود میآورد. بنابراین میتوان گفت یکپارچگی جهانی، علاوه بر وارد کردن فشار به سطح بالا، به سمت پایین نیز فشار وارد میکند. فشار به پایین یکپارچگی جهانی، دلیل اصلی ناسیونالیسم محلی، شکلهای محلی هویت فرهنگی و حتی حوادثی از آن نوع که در یوگسلاوی سابق و دیگر مناطق جهان اتفاق افتاده است، میباشد(همان: 36). هراندازه که فرهنگها با یکدیگر برخورد میکنند و گفتگو میان انسانها بیشتر میشود، مشترکات میان فرهنگها و هویت نیز افزایش مییابد. به بیان روشنتر با فشردهتر شدن جهان، آگاهی جهان انسانها بیشتر میشود. و هرچه انسانها نسبت به تعلق داشتن به جهان واحد بسیار بزرگتر آگاه شوند، فرهنگها و هویتها فراگیرتر شکل میگیرند. از طرف دیگر دادههایی حاکی از خاصگراییهای فرهنگی هم کم نیستند. امروزه بخشهای از کره زمین در برگیرنده جنبشهای گوناگون است که تلاش برای حفظ یا احیای عناصرهویتبخش خاص درمنطقه یا جریانهای جهانی به ویژه فرهنگ جهانی را میتوان وجه مشترک آنها دانست. جهانی شدن در عین حال که با نوعی همگونسازی فرهنگی همراه است وفرهنگ واحدی را بر جهان حاکم میکند، بسترها و امکانهای فراوانی را هم برای همزیستی، تبادل، آمیزش و تعالی فرهنگی و همچنین خاصگراییهای گوناگون فرهنگی آماده میکند(گلمحمدی،1381: 133-132).
متغیر مستقل متغیر وابسته
شکل شماره (1): مدل تحلیلی تحقیق درمدل تحلیلی این تحقیق متغیر مستقل سرمایه فرهنگی با ابعاد سهگانه (ذهنی، عینی و نهادی) آن که از نظریات بوردیو گرفته شده، میباشد و متغیر وابسته هویت اجتماعی با چهاربعد (ملی، قومی، دینی و جهانی) است که از نظریات ذکر شده الهام گرفته شده است. چنان که دیده میشود سرمایه فرهنگی در تعیین میزان هویت در افراد تاثیر دارد.
روش تحقیق تحقیق حاضر از لحاظ محتوای کاری از نوع پیمایش میباشد و در میان انواع پژوهشهای پیمایشی از نوع همبستگی است. از نظر هدف تحقیق و معیار اجرایی از نوع کاربردی میباشد، زیرامحدود به زمان ومکان خاصی است. ازنظر شیوۀ گردآوری دادهها و اطلاعات جزو روشهای تحقیق اسنادی و میدانی میباشد. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها وگردآوری اطلاعات و دادهها ازپرسشنامه کتبی استفاده شده است. جامعه آماری واحد آماری یا واحد تحلیل در این تحقیق کلیهی دانشآموزان پیشدانشگاهی پسر شهرستان بوکان میباشند که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیلاند. بنابراین پژوهش حاضر از لحاظ دامنه (خرد و کلان) از نوع خرد میباشد؛ زیرا واحد تحلیل در اینجا فرد میباشد. نمونه آماری و روش نمونه گیری جامعه آماری در این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی بوکان درسال تحصیلی 90-89 تعداد آنان690 نفر میباشند دراین تحقیق حجم نمونه براساس جدول مورگان 250 نفرمحاسبه گردید. روش نمونهگیری تحقیق نیز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد که دانشآموزان پسر در جامعه نمونه مورد نظر به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. استنتاج آماری تحقیق نتایج آماری در این تحقیق شامل دو بخش میباشد: بخش اول شامل آمارههای توصیفی مربوط به متغیرها است و بخش دوم شامل آزمون فرضیههای تحقیق میباشد. جدول شماره (1): آمارههای توصیفی متغیر سرمایه فرهنگی و
جدول شماره (2): توزیع فراوانی سرمایه فرهنگی
جدول شماره (3): توزیع فراوانی هویت ملی
جدول شماره (4): توزیع فراوانی هویت قومی
جدول شماره (5): توزیع فراوانی هویت دینی
جدول شماره (6): توزیع فراوانی هویت جهانی
بررسی فرضیههای تحقیق در این بخش به بررسی استنباطی فرضیههای تحقیق میپردازیم و برحسب مورد نسبت به تایید یا رد آنها اقدام میکنیم. فرضیه اول: بین ســرمایه فرهنگی و هویت ملی دانشآموزان رابطه وجود دارد. جدول شماره (7) ضریب رگرسیونی بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دومتغیر536/0=r و دارای سطح معنیداری(001/0P<) میباشد. چون این رقم (536/0) مثبت است، بیانگر وجود رابطه مستقیم میان این دو متغیر میباشد. یعنی هرچه سرمایه فرهنگی بالاتر باشد، هویت ملی نیز افزایش مییابد. بنا براین فرضیه اول مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر پذیرفته میشود. با توجه به مقدار ضریب تعیین 287/0R2=، حدود بیست و نه درصد از تغییرات هویت ملی با تغییر در سرمایه فرهنگی قابل تبیین است. جدول شماره (7): ضریب رگرسیونی هویت ملی برحسب سرمایه فرهنگی
001/0Sig= 024/100 F= 287/0 R2= 536/0 R= میتوان معادله رگرسیونی زیر را برای پیشبینی هویت ملی برحسب میزان سرمایه فرهنگی تنظیم کرد: (سرمایه فرهنگی× 738/0)+977/20= هویت ملی با توجه به معادله رگرسیونی فوق، میتوان گفت در صورت کنترل متغیر سرمایه فرهنگی، نمره هویت قومی 977/20 است. همچنین به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فرهنگی، 738/0 واحد در هویت ملی افزایش به وجود میآید. فرضیه دوم: بین سـرمایه فرهنگی و هویت قومی دانشآموزان رابطه وجود دارد. جدول شماره(8) ضریب رگرسیونی بین سرمایه فرهنگی وهویت قومی را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر342/0=r ودارای سطح معنیداری(001/0P<) میباشد. چون این رقم (342/0) مثبت است، بیانگر وجود رابطه مستقیم میان این دو متغیرمیباشد. یعنی هرچه سرمایه فرهنگی بالاتر باشد، هویت قومی نیز افزایش مییابد. بنابراین فرضیه دوم مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر پذیرفته میشود. با توجه به مقدار ضریب تعیین 117/0R2= حدود دوازده درصد از تغییرات هویت قومی با تغییر در سرمایه فرهنگی قابل تبیین است.
جدول شماره (8): ضریب رگرسیونی هویت قومی برحسب سرمایه فرهنگی
001/0Sig= 883/32 F= 117/0R2= 342/0 R= میتوان معادله رگرسیونی زیر را برای پیشبینی هویت قومی بر حسب میزان سرمایه فرهنگی تنظیم کرد: (سرمایه فرهنگی× 421/0)+473/41= هویت قومی با توجه به معادله رگرسیونی فوق، میتوان گفت در صورت کنترل متغیر سرمایه فرهنگی، نمره هویت قومی 473/41 است. همچنین به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فرهنگی، 421/0 واحد در هویت قومی افزایش به وجود میآید. فرضیه سوم: بین سـرمایه فرهنگی و هویت دینی دانشآموزان رابطه وجود دارد. جدول شماره (9) ضریب رگرسیونی بین سرمایه فرهنگی وهویت دینی را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر279/0=r ودارای سطح معنیداری(001/0P<) میباشد. چون این رقم (279/0) مثبت است، بیانگر وجود رابطه مستقیم میان این دو متغیر میباشد. یعنی هرچه سرمایه فرهنگی بالاتر باشد، هویت دینی نیز افزایش مییابد. بنابراین فرضیه سوم مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر پذیرفته میشود. با توجه به مقدار ضریب تعیین087/0R2=، حدود هفت درصد ازتغییرات هویت دینی با تغییر درسرمایه فرهنگی قابل تبیین است.
جدول شماره (9): ضریب رگرسیونی هویت دینی برحسب سرمایه فرهنگی
001/0Sig= 945/20 F= 087/0R2= 279/0 R= میتوان معادله رگرسیونی زیر را برای پیشبینی هویت دینی بر حسب میزان سرمایه فرهنگی تنظیم کرد: (سرمایه فرهنگی× 141/0)+833/14= هویت دینی با توجه به معادله رگرسیونی فوق، میتوان گفت در صورت کنترل متغیر سرمایه فرهنگی، نمره هویت دینی 833/14 است. همچنین به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فرهنگی، 141/0 واحد در هویت دینی افزایش به وجود میآید. فرضیه چهارم: بین سرمایه فرهنگی و هویت جهانی دانشآموزان رابطه وجود دارد. جدول شماره (10) ضریب رگرسیونی بین سرمایه فرهنگی و هویت جهانی را نشان میدهد. ضریب همبستگی بین این دو متغیر 001/0- =r و دارای سطح معنیداری (982/0P<) میباشدکه درسطح معنیداری 05/0 معنیدارنیست. بنابراین فرضیه چهارم مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیر پذیرفته نمیشود. با توجه به معنیدار نبودن همبستگی نمیتوان تغییرات هویت جهانی را با تغییر در سرمایه فرهنگی تبیین کرد. جدول شماره (10): ضریب رگرسیونی هویت جهانی برحسب سرمایه فرهنگی
982/0Sig= 001/0 F= 000/0R2= 001/0 R= با توجه به معنیدار نبودن همبستگی و ضرایب مربوطه نمیتوان معادله رگرسیونی را برای پیشبینی هویت جهانی برحسب میزان سرمایه فرهنگی تنظیم کرد.
تحلیل مسیر برای بررسی دقیقتر روابط بین متغیرها وترسیم الگوی مسیربین متغیرها، تحلیل مسیر انجام شد که حاصل آن الگوی زیر است.
شکل شماره (1): تحلیل مسیر متغیرهای تحقیق در تحلیل مسیر فوق سرمایه فرهنگی، از بین هویتهای چهارگانه، بر هویت ملی ضریب بالاتری (738/0) را نشان داده است که در سطح معنیداری 01/0 معنیدار است. در مرتبه دوم سرمایه فرهنگی برهویت قومی اثرگذاراست (342/0) که در سطح معنیداری 01/0 معنیدار است. همچنین درمرتبه سوم، سرمایه فرهنگی بر هویت قومی اثرگذار است (141/0) که آن هم در سطح معنیداری 01/0 معنیدار میباشد.
بحث و نتیجهگیری - این تحقیق حکایت از آن دارد که هرچه سرمایه فرهنگی افزایش یابد، برجستگی هویت اجتماعی نیز بیشتر میشود. - نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که همبستگی معنادار و مثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهـانی وجـود ندارد. - همچنین نوع همبستگی ابعاد عینی، ذهنی و نهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است. بدین معنا که بین بعدعینی سرمایه فرهنگی وهویتهای قومی، ملی و دینی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویت جهانی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی و ملی رابطه معنیداری وجود دارد، درحالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویتهای دینی و جهانی رابطه معنیداری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویتهای قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنیداری و جود ندارد.
محدودیتهای تحقیق 1- محدودیت در تکمیل پرشسنامهها از سوی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به بهانه دامن زدن به مسائل قومی. 2- سلیقهای عمل کردن در مورد تعیین ملاکهای سنجش سرمایه فرهنگی و عدم معیار ثابت که خود ناشی از وجود فرهنگهای متفاوت میباشد.
منابع احمدی، ب. (1385). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز. اباذری، ی و چاوشیان، ح. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، شماره 20. ابراهیمیلو، ع. (1382). بررسی تاثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایه فرهنگی و نقش سرمایه فرهنگی در بازتولید طبقه اجتماعی. فرهنگ و پژوهش، شماره 125. استونز، ر. (1381). متفکران جامعهشناسی. مترجم: م، میردامادی. تهران: نشر مرکز. جنکینز، ر. (1383). دیالکتیک هویت. مترجم: م، رفعتجاه. کتاب ماه علوم اجتماعی، تهران، سال هفتم. شارعپور، م و خوشفر، غ، ر. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت جوانان شهر تهران. نامه علوم اجتماعی، تهران، شماره 20، پاییز. شویره،ک و فونتن، ا. (1385). واژگان بوردیو. تهران: نشرنی. گلن، و. (1384). پست مدرنیسم. مترجم: ق، فخر رنجبری و دیگری. تهران: نشرماهی. گلمحمدی، ا. (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشرنی. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. مترجم: ن، موفقیان. تهران: نشرنی. Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the judgments of Taste, London: R.K.P. Lin, N. (1999). Building a Network Theory of Social Capital, in, Nam Lin Katern Cook and Ronald S, Burt, Social Capital: Theory and Research, New York: Adine de
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
احمدی، ب. (1385). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز. اباذری، ی و چاوشیان، ح. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، شماره 20. ابراهیمیلو، ع. (1382). بررسی تاثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایه فرهنگی و نقش سرمایه فرهنگی در بازتولید طبقه اجتماعی. فرهنگ و پژوهش، شماره 125. استونز، ر. (1381). متفکران جامعهشناسی. مترجم: م، میردامادی. تهران: نشر مرکز. جنکینز، ر. (1383). دیالکتیک هویت. مترجم: م، رفعتجاه. کتاب ماه علوم اجتماعی، تهران، سال هفتم. شارعپور، م و خوشفر، غ، ر. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت جوانان شهر تهران. نامه علوم اجتماعی، تهران، شماره 20، پاییز. شویره،ک و فونتن، ا. (1385). واژگان بوردیو. تهران: نشرنی. گلن، و. (1384). پست مدرنیسم. مترجم: ق، فخر رنجبری و دیگری. تهران: نشرماهی. گلمحمدی، ا. (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشرنی. گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. مترجم: ن، موفقیان. تهران: نشرنی. Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the judgments of Taste, London: R.K.P. Lin, N. (1999). Building a Network Theory of Social Capital, in, Nam Lin Katern Cook and Ronald S, Burt, Social Capital: Theory and Research, New York: Adine de
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 617 |