تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,610,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,764,778 |
جنبه تعلیمی مقولۀ آز در شاهنامه فردوسی و بهگودگیتا | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 91-114 اصل مقاله (274.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر رحیمی* 1؛ کاظم دزفولیان2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی- ایران | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد ورامین- پیشوا- ایران | ||
چکیده | ||
بیگمان شاهنامۀ فردوسی و مهابهاراتا از بزرگترین شاهکارهای حماسیِ تاریخ ادب جهاناند. دفتر ششم مهابهاراتا با نام بهگودگیتا، به زعم بسیاری از منتقدان، فلسفیترین بخش مهابهاراتاست که نمودی از ژرفترین اندیشههای حکمی و عرفانی هندی را در پیش مینهد. این اثر با تزلزل حاصل از تردیدِ ارجونا، پهلوان سپاهِ خیر، از گرفتار شدن در چنگال آز و کژی آغاز میشود که باعث کنارهگیری او از رزم فرجامین شده است. پس از آن گفتوگویی درازدامن میان این سلحشور و کرشنا، اوِتاری در هیات حکیمی فرزانه، است که با تبیین سه راهکار، چراغهای دانستگی را روشن نموده و غبار تردید از ذهن و ضمیر ارجونا سترده راه رستگاری را بدو مینمایاند. از سویی شاهنامه بزرگترین اثر حماسی فارسی است و آز از بنمایههای تکرار شونده در سراسر این شاهکار ادبی است که البته هر کجای شاهنامه ذکری از آن رفته است ردپای خرد را نیز میتوان دید که چون سپری گران در برابر این رذیلت در پیش نهاده شده است. این مقاله تحلیلی است گذرا به این راهکارهای اسطورهها برای مقابله با آز: خرد ایرانی و دانستگی هندی. | ||
کلیدواژهها | ||
مهابهاراتا؛ بهگودگیتا؛ آز؛ کرشنا؛ ارجونا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |