| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,634,142 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,304,681 |
مولانا و معنی انگیزی او در دیوان کبیـر به مضراب موسیقی | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 11، دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 199-216 اصل مقاله (157.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| عباس کی منش* | ||
| استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی – واحد کرج- ایران | ||
| چکیده | ||
| در شعر فارسی هیچ شاعری در شرح و تعبیر مضامین حکمی و عرفانی به اندازة مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی (604 - 672 هـ. ق) از اوزان و ظرفیتهای گوناگون موسیقی بهره برنگرفته است و هیچ سخنوری به اندازة مولانا پای موسیقی را در مضامین گوناگون شعر در میان نکشیده و در تبیین مباحث عرفانی و حکمی چنگ در چنگِ موسیقی نداشته است و در حدّ مولانا از اصطلاحات موسیقایی و نام موسیقیدانان و نیز نام سازها اعم از بادی و ضربی در بیان حقایق عرفانی مایه برنگرفته و در استفاده از افاعیل عروضی و اوزان دوری و اوزان مختلف در یک غزل و جادوی مجاورت حروف و کلمات و انگیزش معانی مختلف در اصطلاحات عرفانی بهره نیافته است، حتّی در عرفان عاشقانه، هیچ شاعری در بیان آداب عبادات و سیر و سلوک که از تعلیمات متداول صوفیه است به اندازة جلال الدین دست در گردن عروس دلربای موسیقی نداشته و در استفاده از کتب و رسایل عرفا و معارف مأثوره از بزرگان این سلسله مانند او منشأ هدایت طالبان طریقت و شریعت و حقیقت نبوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مولانا؛ شمس؛ اصطلاحات موسیقایی؛ جادوی مجاورت؛ معنی آفرینی با اوزان دوری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |
||