تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,028 |
یکسانی های محتوایی غزلیات و مثنوی «دستورنامه» نزاری قهستانی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 13، دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 239-256 اصل مقاله (146.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید علی جعفری صادقی* 1؛ سید احمد حسینی کازرونی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهواز- ایران | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد بوشهر- ایران | ||
چکیده | ||
ادب تعلیمی همواره یکی از گستردهترین عرصههای هنرنمایی بسیاری از سخنوران و پدیدآورندگان آثار ادبی بوده است، که به واسطهی خلاقیت و جاذبهی سخن، به آموزهها و تعالیم خویش اثربخشی و توان نفوذ دهچندان در دل مخاطبان بخشیدهاند. منظومهی «دستورنامه» نزاری قهستانی، مثنوی کوتاهی است که به ظاهر در شرح آداب و رسوم بادهنوشی و به انگیزهی تعلیم و اندرز فرزندانش سروده است. اما آشنایی با ویژگیهای سبکی و محتوایی دیگر سرودههای نزاری به ویژه در قالب غزل و دقت و بررسی دگرباره در دستورنامه نشاندهندهی مشترکات محتوایی فراوانی در میان مضامین غزلیات وی و دستورنامه میباشد؛ که عمدتاً بازتابی از انگیزهها و خواستهای ملامتی نزاری است. پی بردن به این مشترکات، زمینهی دریافت معانی تازهای را از این منظومه فراهم میسازد، به گونهای که میتوان گفت: محتوای دستورنامه در واقع بازآفرینی مضامین رایج ملامتی غزل فارسی در قالب مثنوی است. | ||
کلیدواژهها | ||
غزل؛ ملامتی؛ مضامین؛ تعلیمی؛ مثنوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |