| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,132 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,441 |
تأملی تعلیمی- روان شناختی بر داستان پادشاه و کنیزک مثنوی در بستر قواعد ساختارگرایی | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 18، بهمن 1392، صفحه 11-34 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل غنی زاده* 1؛ مجید سرمدی2؛ فاطمه کوپا3؛ علی محمدزاده4 | ||
| 1دانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران | ||
| 3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران | ||
| 4دانشیار گروه روانشناسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران | ||
| چکیده | ||
| داستان، بازنمایی از زندگی انسانی است که خواننده تلاش میکند؛ خود را در آن بیابد، خود را به آن برساند و یا خود را از آن دور سازد. در درون خود رمزها و رازهایی دارد که اگر خوب بازگشایی شود ترجمۀ هر کدام از آنها، زندگی بشریت را خوب معنی میکند، و تعلیم هر یک، برگی بر باروری آن میافزاید. این نوشته میخواهد؛ داستان پادشاه و کنیزک مثنوی معنوی را رمزگشایی کند. با استفاده از قواعد ساختارگرایی آن را بشکافد و با ارادۀ تعلیمی و آموزشی، شکل و محتوای آن را تبیین و توضیح دهد. ایضاح صحنههای مختلف داستان، آشنایی با مزۀ تلخ و شیرین روانشناختی آن بر زاویۀ دید مخاطب قدرت و دقت خواهد بخشید. در مجموع نوشتههایی که در مورد این داستان ملاحظه شد، به نظر میرسد با این شیوه و فرایند، تحقیقی دربارۀ آن صورت نگرفته باشد، امید است مقبول نظر استادان و مورد استفادۀ پژوهندگان قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| داستان تعلیمی؛ پادشاه و کنیزک؛ ساختارگرایی؛ نقد روان شناختی؛ رمزگشایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |
||