تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
بررسی چند اصل تعلیمی- تربیتی از دیدگاه مولانا | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 18، بهمن 1392، صفحه 127-142 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رضا یوسفی* 1؛ فروغ منصوری2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- ایران | ||
2مربی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد ایذه- ایران | ||
چکیده | ||
مثنوی و اشعار مولانا دارای دو جنبه عام و خاص است که جنبه عام شامل حکایات و تمثیلات است و جنبه خاص معناشناسی است. اشعار و آثار مولانا ازآبشخور قرآن بهره گرفته و جاودان مانده است. یکی از خصوصیات منحصر به فرد اشعار مولانا که همواره انسان را شیفته خود میکند، طرز بیان مسایل تعلیمی و اندرزی است. به جراّت میتوان گفت که مهمترین موضوع در آثار مولانا و به ویژه مثنوی، عناصر تعلیمی- تربیتی، اخلاقی و ارزشی است. مولانا در اکثر اشعارش ابتدا ذهن خواننده را برای به نتیجه رساندن یک تمثیل در مسیر معرفتی که مدنظرش است باز میکند و سپس به بیان داستان پرداخته و در انتها نتیجهگیری را به دست خواننده میسپارد، چرا که هم او مرشد به حقی است و هم خوانندگانش مریدان شایستهای و لذا بدون گفتن صریح نتیجه نهایی خواننده را به مسیر درست حقیقت بدون نگرانی از انحراف او هدایت میکند و این بهترین الگوی تربیتی و رشد میتواند باشد. بررسی همه عناصر تعلیمی در مثنوی معنوی در حوصله این مقاله نیست و در اینجا فقط به سه الگوی تعلیمی- تربیتی تنبیه، تشویق و خاموشی پرداخته خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
عناصر تعلیمی؛ مولانا؛ تنبیه؛ تشویق؛ خاموشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |