| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,637,059 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,306,127 |
تعلیم و تربیت در ادبیات کهن ایران و یونان | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 10، دوره 5، شماره 17، مهر 1392، صفحه 165-182 اصل مقاله (160.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| ماه نظری* | ||
| استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرج - ایران | ||
| چکیده | ||
| در علوم انسانی سعادت فردی متمایز از جامعه فرض نمیشود و مهار خویِ سرکش، با تفسیرِ مفهوم انسانیّت و کرامت و عدالت اجتماعی، با گذر از فردیّت و استقرار در جوامع بشری، قابل توجیه است. یکی از اهداف مهمّ ادبیات، کمک به انسان و کمالگرایی است. تا در این راستا، خود را بهتر بشناسد و از طریق خودشناسی به خدا شناسی برسد. به همین دلیل مبارزه با پستیها، پرورش روحِ عفت، غرور، شهامت، خلاقیّت، شادباشی و نشاط بخشی و اشتیاق برای تعلیم و تعلّم در لابلای آثار ادبی موج میزند. با توجه به نقش بسیار حساس و ارزندة علوم انسانی به طور عام و ادبیّات به طور خاص، زمینههای پژوهش وبررسی را، در ادبیّات، فراهم میسازد تا بسیاری از مشکلات زندگی فردی - اجتماعی انسانها را حل نماید. فرایند تعلیم و تربیت ملل مختلف، در مقایسة بین فرهنگی حائز اهمیّت است. به همین منظور خودرا بینیاز از بررسی تعلیم و تربیت ایران باستان، دوران استیلای عرب بر ایران، و اهداف نظامیهها و ... نمیدانیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعلیم و تربیت؛ علوم انسانی؛ نظام های تربیتی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |
||