تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,957 |
بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز سال 1389 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، شهریور 1390، صفحه 25-44 اصل مقاله (229.81 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رحمتالله نورانیپور1؛ حسن اکبرزاده عبدالجبار2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد و دکترای مشاوره عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناسیارشد رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز با استفاده از روش تحقیق توصیفی و همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 194 نفر بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه بری فیلد و ورث جهت ارزیابی رضایت شغلی و پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد، بین با وجدان بودن، برونگرایی، دلپذیر بودن رابطه مثبت و معنیدار با رضایت شغلی دیده شد. بین نوروتیسم رابطه منفی و معنیدار با رضایت شغلی دیده شد. اما بین انعطاف پذیری با رضایت شغلی رابطه معنیداری مشاهده نشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با وجدان بودن؛ برونگرایی؛ دلپذیر بودن؛ نوروتیسم؛ انعطاف پذیری؛ رضایت شغلی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیت و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز سال 1389
دکتر رحمتالله نورانیپور[1] حسن اکبرزاده عبدالجبار[2]
چکیده این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز با استفاده از روش تحقیق توصیفی و همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 194 نفر بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه بری فیلد و ورث جهت ارزیابی رضایت شغلی و پرسشنامه شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد، بین با وجدان بودن، برونگرایی، دلپذیر بودن رابطه مثبت و معنیدار با رضایت شغلی دیده شد. بین نوروتیسم رابطه منفی و معنیدار با رضایت شغلی دیده شد. اما بین انعطاف پذیری با رضایت شغلی رابطه معنیداری مشاهده نشد.
واژگان کلیدی: با وجدان بودن، برونگرایی، دلپذیر بودن، نوروتیسم، انعطاف پذیری، رضایت شغلی.
مقدمه یکی از ارکان اصلی و زیربنایی در هر سازمانی، نیروی انسانی سازمان است که قطعاً بدون توجه به ابعاد، انگیزهها و تمایلات درونی افراد در سازمان، نیل به اهداف سازمان مشکل خواهد بود. در این راستا، سازمانهایی موفّق خواهند بود که به میزان تحریک پذیری و نقش عوامل مختلف در انگیزش افراد و شناخت ابعاد و زوایای مختلف رفتار کارکنان وکشف تواناییها و استعدادهای بالقوهی وی در عرصهی تشکیلات سازمان توجه کافی مبذول نمایند و بتوانند او را در مسیر اهداف کلی سازمان، هدایت و رهبری کنند. هر چه سازگاری و تناسب بین شخصیت و شغل بیشتر باشد، رضایت شغلی بیشتری در پی خواهد داشت و هر چه این سازگاری و همخوانی کمتر باشد رضایت شغلی کمتری فراهم خواهد بود. رضایت شغلی به عنوان احساس کلی افراد نسبت به شغلشان تأثیر مستقیمی بر زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی دارد و نقش تعیین کنندهای در بهداشت روانی و جسمانی ایفا میکند در مقابل نارضایتی شغلی موجب کاهش روحیهی کاری، عملکرد و به خطر افتادن سلامت جسمانی و روانی پرسنل میشود. نکتهی مهمی که در مطالعات مربوط به رضایت شغلی، ابهامات، تناقضات و پیچیدگیهایی به همراه داشته است، تعیین نقش عوامل شخصیتی در رضایت شغلی است، به طوریکه برخی محققان حداقل تأثیر را به این عوامل قایل شدهاند و محققان دیگر نظیر (هانت[3] و همکاران، 1968) به نقش عوامل شخصیتی بر متغیرهای سازمانی همچون عملکرد، رفتارسازمانی، رهبری و بخصوص رضایت شغلی تأکید دارند و اعتقاد دارند که عوامل شخصیتی، بیش از کمی درآمد و استعداد در نارضایتی افراد، تغییر شکل و ترک حرفه مؤثرند (دیویس[4] و نیواسترام[5] ، 1995). این ارتباط به بهترین وجه در نظریـهی هالند بیان شده است، هـالند معتقد است که در شرایط تـناسب شغل و شخصیت، رضایت شغلی به بالاترین میزان و ترک خدمت به حداقل خواهد رسید (شفیع آبادی، 1386). در مورد اهمیت و ضرورت پژوهش باید گفت که بدون شک نیروی انسانی در هر سازمانی از سرمایههای زیربنایی واساسی آن سازمان است و هیچ سازمانی به اهداف خود نمیرسد مگر در سایهی بکارگیری نیروهای خلّاق و فعّال و استفاده از افراد یکدل و همراه با اهداف سازمان، به همین خاطر شناخت روحیات و جنبههای مختلف روحی و روانی کارکنان و فراهم نمودن نیازمندی آنها و کاستن از فشارها و دغدغههای روزمره میتواند کمک مؤثری به افزایش کارایی و بهرهوری کارکنان باشد. به طور کلی مطالعهی رضایت شغلی سه پیامد اساسی میتواند داشته باشد: 1- نتایج مربوط به سازمان که شامل، افزایش سازندگی، کاهش نقل و انتقالات کارکنان و جابهجایی آنها، کاهش غیبت و افزایش روابط کاری خوشایند. 2- نتایج مربوط به فرد، شامل شادکامی بیشتر، تحقق خود بیشتر و سلامت روانی و انگیزش بالا. 3- نتایج مربوط به جامعه که شامل به کارگیری بهتر منابع انسانی، کاهش مشکلات روان شناختی و افزایش پتانسیل سازندگی و توسعهی جامعه. همچنین هالند اعتقاد دارد افرادی که خودشناسی بهتر و بیشتری دارند انتخابهای بهتری نیز خواهند داشت و نظریه خود را بر مبنای دو اصل مهم استوار نموده است: الف) انتخاب شغل وحرفه با نوع شخصیت فرد بستگی دارد. ب) انتخاب شغل و حرفه رابطهی مستقیمی با طرز تلقی و گرایش فرد دارد. تحقیق و بررسی بر روی ویژگیها یا صفات شخصیتی افراد به عنوان عامل پیشبینی کننده مطمئن و با ثبات میتواند نقش تعیین کنندهتری در پیشبینی رضایت شغلی داشته باشد. ثبات و قابل پیشبینی بودن شخصیت که نظریههای جدید روان شناسی (شخصیت) از جمله نظریهی صفات به آن تأکید دارند، بیانگر اهمیت نقش ویژگیهای شخصیتی در مؤلفههای مختلف و به خصوص رضایت شغلی است. بر اساس مطالعات انجام شده هر چه سازگاری و تناسب بین شخصیت و شغل بیشتر باشد، رضایت شغلی بیشتری را در پی خواهد داشت، لذا شناسایی صفات و عوامل شخصیتی مرتبط با رضایت شغلی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نتایج این تحقیق میتواند در گزینش و استخدام کارکنان بر اساس الگوهای شخصیتی سازگار، مفید واقع شود. برای نمونه با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان برای اشخاصی که شخصیت مشابهی دارد، مشاغل یکسانی را درنظر گرفت. همچنین میتوان در جریان نقل و انتقال افراد در داخل سازمان با شناخت نوع شخصیت بسوی مشاغلی راهنمایی نمود که رضایت بیشتری کسب کنند و کارایی بیشتری داشته باشند نکتهی نهایی اینکه، با توجه به این مسأله که تحقیق حاضر یکی از معدود تحقیقاتی است که در کشور ما رابطهی بین رضایت شغلی و مدل پنج عاملی شخصیت را با استفاده از تستNEO-FFI مورد بررسی قرار میدهد. با بررسی نتایج بدست آمده میتوان از این تست بعنوان ابزاری قابل اعتماد و معتبر در مصاحبههای شغلی و گزینش کارکنان برای مشاغل مختلف استفاده نمود. فیشر[6] و هانا[7] (1939) رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد میکنند و آنرا نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال میانگارند. یعنی اگر شغل مورد نظر لذّت مطلوب را برای فرد تأمین نماید، در اینجا فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذّت مطلوب را به فرد ندهد، در اینجا فرد شروع به مذّمت شغل مینماید و در صدد تغیر آن برمیآید (به نقل از شفیع آبادی، 1386). وروم رضایت شغلی را واکنش کارکنان در برابر نقشی که در کارشان ایفا میکنند میداند (مدهاوان[8]، 2001). بطور کلی در نظریههای موجود مدیریت رفتار سازمانی، رضایت شغلی تحت تأثیر سه حرکت اساسی مهندسی صنایع، جنبش روابط انسانی و شغل غنی مطرح گردیده است (اورنستین[9] ولاننبورگ[10] ، 1999 ). یکی از مفیدترین دستهبندیهای ارائه شده برای شناخت نظریات رضایت شغلی،گروه بندی (لاک[11]، 1976)، است و پس از آن توسط (هی[12] و میسکل[13]، 1996) بسط داده شده است. بر اساس این طبقهبندی نظریات رضایت شغلی به سه گروه عمده به شرح ذیل تقسیم میشوند: 1- نظریههای محتوایی رضایت شغلی 2- نظریههای فرایندی یا تفاوتی رضایت شغلی 3- مدلهای وضعیتی رضایت شغلی آبراهام مازلو درتئوری نیازها برای اولین بار تئوری نیازهای خود را در دههی 1940 ارائه داد. او تحت تأثیر مکتب روابط انسانی بود و عقیده داشت که انسانها و حیوانات نیازمند هستند و دارای امیال غریزی میباشند که نیازمندی انسان به ترتیب اهمیت طبقهبندی میشوند و ابتداییترین آنها در پایینترین پلهی سلسله مراتب قرار دارند ابتداییترین نیازها در این سلسله مراتب نیازهای زیستی هستند، دومین رده از نیازهای سلسله مراتب، نیازهای امنیتی هستند نیاز به تعلق، سومین رده از سلسله مراتب نیازهاست. نیاز تعلق نیازهای اجتماعی فرد است و شامل نیاز به عشق و عاطفه و پذیرفته شدن توسط همکاران او مهمترین نیازها، یعنی نیازهای زیستی را در پایینترین رده قرار داده است. تا زمانی که این نیازها برآورده نشوند دیگر نیازها نقش مهمی را در انگیزش بازی نخواهند کرد. هنگامیکه نیازهای زیستی ارضا میشوند، اهمیت خود را از دست میدهند و نیازهای امنیتی بعنوان منابع اصلی انگیزش ظاهر میشوند. این حرکت صعودی در سلسله مراتب نیازها تا جایی ادامه مییابد که نیازهای خود شکوفایی بصورت محرک درآید (اورنستین و لاننبورگ، 1999). آلدرفر سه دسته از نیازها را پیشنهاد مینماید: نیازهای زیستی، تعلق و رشد که با هم تشکیل نظریه ERG را میدهند. 1- نیازهای زیستی: این نیازها از انواع نیازهای فیزیولوژیکی و مادی مانند غذا، پوشاک و سرپناه تشکیل شدهاند. در محیط سازمانی نمونههای مشخص آن شامل حقوق، مزایای جانبی، امنیت شغلی و شرایط کاری میباشد. این مورد تقریباً با نیازهای فیزیولوژیکی و امنیت مازلو مطابقت دارد. 2- نیازهای تعلق: این نیازها تمامی روابط درون فردی با دیگران یعنی مشاوران، همکاران، زیردستان، خانواده، دوستان و غیره را شامل میشود. آلدرفر تأکید مینماید که نیازهای تعلق میتواند به وسیله اظهار عصبانیت و خصومت و یا ایجاد روابط صمیمی، گرم و شخصی با دیگران ارضاء شود. این مورد تقریباً با نیازهای اجتماعی و نیازهای احترام همراه با بازخورد دیگران مازلو مطابقت دارد. 3- نیازهای رشد: این نیازها مربوط به آرزوی درونی فرد برای رشد، توسعه و تکمیل پتانسیل فردی میشود در محیط کار نیازهای رشد زمانی حاصل میشوند که یک کارمند درگیر کارهایی میشود که نه تنها به کارگیری کامل مهارتها و تواناییهای فردی را میطلبد بلکه ممکن است ایجاد توسعه مهارتها و تواناییهای جدید را هم لازم داشته باشد. این مورد از نیازهای ERG با نیازهای خودشکوفایی و جنبههای مشخصی از نیازهای احترام مازلو مطابقت دارد (رابینز[15]،1972). نظریه انتظار، برمبنای تحقیقات وروم[16] (1964) پایه گذاری شده است.که بر این فرض استوار است که گزینشهایی که توسط یک شخص از میان راهکارهای گوناگون بعمل میآید، مربوط به رویدادهای روانی و روان شناختی است که همزمان با آن رفتار رخ میدهد. بعبارت دیگر این انتخابها با ادراک و شکلگیری نگرشها و عقاید مرتبط است. در این نظریه سه متغییر را میتوان مشخص کرد: 1-جذابیت: درجه اهمیتی که فرد برای بازده بالقوه یا پاداش قابل حصول قایل است. این عامل به نیازهای ارضاء نشده شخص توجه دارد. 2- پیوستگی عملکرد و پاداش: عمل کردن به میزانی که به اعتقاد خود شخص، در سطح معین است که به حصول بازدهی مطلوب خواهد انجامید.
3- پیوستگی کوشش- پاداش: این مسأله به ادراک شخص بستگی دارد یعنی درک این احتمال که با به کارگیری میزان معینی از تلاش تا چه اندازه فرد میتواند نقش شایسته و موفقی را ایفا کند و به اهداف نایل آید (رابینز،1972). نظریه برابری معتقد به تأثیر عوامل خارجی بر رضایت شغلی است، این نظریه اولین بار توسط آدامز در سال 1993 ارائه شد، به عقیده وی هرگاه شخص احساس کند که نسبت درون دادههای او به پورتر[18] ولاولر[19] معتقدند کارکرد و رضایت شغلی ممکن است به یکدیگر ربط داشته یا نداشته باشند که به شماری از عوامل بستگی دارد. اندازه مطلق پاداش که در پی انجام دادن کار میآید، تعیین کننده میزان رضایت و خشنودی نیست، بلکه مقدار و اندازه، خواه زیاد یا کم، باید از دید کار من منصفانه باشد تا او را راضی کند (منبع پیشین). گینزبرگ به دو نوع رضایت درونی و بیرونی اشاره میکند: 1- رضایت درونی: که خود از دومنبع حاصل می شود، الف) احساس لذّتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت عایدش میشود. ب) لذّتی که بر اثر مشاهده پیشرفت یا انجام برخی از مسئولیتهای اجتماعی و به ظهور رساندن توانایی فرد ممکن است، به انسان دست دهد. 2- رضایت بیرونی: که با شرایط کار و اشتغال در ارتباط است. عوامل رضایت بیرونی عبارتند از: محیط کار، میزان دستمزد و پاداش، روابط موجود میان کارگر و کارفرما (رابینز،1972). جان هالند (1966) نظریه خود را بر پایه دو اصل مهم قرار داد: 1- انتخاب شغل با نوع شخصیت فرد در ارتباط است. 2- انتخاب شغل و حرفه رابطهی مستقیمی با طرز تلقی و گرایش فرد دارد. هالند در طبقهبندی خود از شخصیت افراد را به شش دسته تقسیم میکند: واقع بین، معنوی، اجتماعی، قراردادی یا سنتی، تهوری، هنرمند هالند اعتقاد دارد افرادی که خودشناسی بهتر و بیشتری دارند انتخابهای بهتری نیز خواهند داشت. از طریق نظریه هالند مشاوران میتوانند با مطالعهی خصوصیات شخصیتی افراد آنها را در مشاغلی به کار گمارند تا بیشترین بهرهوری و رضایتمندی حاصل شود (شفیع آبادی، 1386). تعریف شخصیت گیلفورد[20]: «شخصیت عبارتست از الگوی منحصر به فرد صفات شخصیتی» (راس،2000). جای تردید نیست که ویژگیهای شخصیتی کارکنان در سازگاری آنها با محیط کار و بازده کاری آن اهمیت بسزایی دارد. یکی از عللی که در انتخاب کارمندان از آزمونهای شخصیت کمک گرفته نمیشود این است که اکثر مدیران تصور میکنند که آزمونها تنها به اندازهگیری هوش و استعداد و مهارتهای دستی محدود میشوند. آنها مطلّع نیستند که ممکن است کارمندان برای تصدی یک شغل تواناییهای ذهنی، جسمی و حرکتی بسیار بالایی داشته اما از نظر ویژگیهای اخلاقی مناسب نباشد. به عنوان مثال رئیس واحدی که نمیتواند با مراجعه کنندگان، ملایم صحبت کند، خیلی زود خشمگین میشود و مشتریان را میرنجاند. حتی اگر بالاترین توانایی کاری را داشته باشد، برای این کار مناسب نخواهد بود (گنجی،1386). از نظر شلدون شخصیت سازمان پویای (زنده) جنبههای ادراکی و انفعالی و ارادی و بدنی (شکل بدن و اعمال حیاتی بدن) فرد آدمی است (سیاسی، 1374). دیدگاه روانکاوی مبتنی بر این تصور است که شخصیت مجموعهای از نیروهای درونی را دربر
دیدگاه گرایشی بر پایه این تصور است که افراد دارای خصوصیات (گرایشها) نسبتاً ثابتی هستند که در انواع محیطهای گوناگون نمایش داده میشود. این گرایشها به طرق مختلف در ظاهر فرد آشکار میشوند، اما به نحوی اعماق وجود فرد دارند. از این دیدگاه طبیعت انسان متشکل از مجموعهای از خصوصیات دائمی است که از فردی به فرد دیگر تفاوت دارند (راس، 2000). گلدبرگ[21] (1981) در نتیجه حاصل از کار خود در یک تحلیل واژگانی متوجه قدرت مدل گردید و خاطر نشان کرد که هرمدلی برای سازمان دادن به تفاوتهای فردی دارای چیزی شبیه به پنج بعد شخصیت خواهد بود. علاوه بر این وی پیشنهاد نمود که پنج بعد بزرگ درجه بندی شده میتواند چارچوبی برای خیلی از مباحث تئوریک درباره مفاهیم شخصیت باشد (به نقل از قراباغی،1382). گلدبرگ (1981) فرم استانداردی را برای آنچه که (پنج عامل بزرگ) نامیده، آماده نموده است. یک مجموعه متشکل از 50 مقیاس درجهبندی با ده مقیاس برای هر یک از پنج صفت عامل (به نقل ازگروسی، 1380). تست گلدبرگ در سطح بالایی با نمرات پرسشنامه پنج عاملی (پرسشنامهNEO-PI) تمایلات روان نژندی، برون گرایی و انعطاف پذیری مک کری[22] وکوستا[23] (1985) همبستگی دارد.
جدول (1): توصیف ابعاد پنجگانه شخصیتی
مدل پنج عامل شخصیت در مخالفت با سیستمهای ساختاری شخصیت آمدهاند و نشان میدهد که بسیاری از
صفات را میتوان بر حسب ابعاد اساسی روان رنجورخویی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیربودن و با وجدان بودن نشان داد (پروین، 1981). دهقانی (1380) دریافت که بین ویژگیهای روان شناختی معلمان و رضایت شغلی آنان رابطه وجود دارد. همچنین، معلمان زن نسبت به معلمان مرد از رضایت شغلی بالاتری برخوردارند. در این پژوهش بین رضایت شغلی معلمان و متغییرهایی مانند، سن، مدرک تحصیلی، سابقهی تدریس و وضعیت تأهل رابطهی معناداری بدست نیامد. نتایج دولت خواهان (1380) تحقیق نشان داد که: 1- بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران رابطه مثبت وجود دارد. 2- بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی مدیران رابطه معنیدار مثبت وجود دارد. نیوباری[24] و کمالی[25] (2001) دریافت که 37% زنان و 24% مردان از استرس روان شناختی رنج
ویت و همکاران[26] (2002) به منظور بررسی اثرات تعاملی با وجدان بودن و دلپذیر بودن بر عملکرد شغلی، دریافتند که رابطة بین با وجدان بودن و عملکرد شغلی در افرادی که درجه دلپذیریشان بالاست، نسبت به افرادی که درجه دلپذیریشان پایین است، نیرومندتر است. همچنین نتایج نشان داد که کارگرانی با درجه با وجدان بودن بالا که حساسیت روابط بین فردی کمتری داشتند، ممکن است کارایی کمتری مخصوصا در مشاغلی که نیازمند تعامل مشترک با دیگران است، داشته باشند. جاج[27]، هلر[28] و مونت[29] (2002)در تحقیقی با عنوان مدل پنج عاملی شخصیت و رضایت شغلی، یک فراتحلیلی، انجام دادند. یافتههای این پژوهش که از معدود مطالعاتی است که از مدل پنج عاملی شخصیت برای بررسی شخصیت استفاده کرده است، نشان میدهد که با وجدان بودن، برونگرایی و دلپذیر بودن با رضایت شغلی همبستگی مثبت، نوروتیسم و رضایت شغلی همبستگی منفی وجود دارد در حالیکه بین انعطافپذیری و رضایت شغلی همبستگی معناداری بدست نیامد. با توجه به مطالب فوق هدف از اجرای این تحقیق تعیین رابطه بین صفات شخصیتی (عوامل پنجگانه شخصیت) و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز میباشد.
فرضیههای پژوهش بین بعد برونگرایی شخصیت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین بعد دلپذیر بودن شخصیت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین بعد باوجدان بودن شخصیت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین بعد نوروتیسم شخصیت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین بعد انعطاف پذیری شخصیت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد.
روش شناسی پژوهشیتحقیق حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش یک مطالعهی پیمایشی از نوع همبستگی میباشد و از نظر زمانی یک مطالعهی مقطعی میباشد که گردآوری دادهها با پرسشنامههای استاندارد شده شخصیت و رضایت شغلی انجام شده است.
جامعهی آماری و حجم نمونهجامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان شاغل در شرکت پتروشیمی تبریز میباشد که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی کارگزینی شرکت مربوطه، 400 نفر میباشند. از این تعداد، 194 نفر بر اساس جدول مورگان (ظهوری، 1375) به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند.
نحوهی سنجش متغیرها نحوهی سنجش رضایت شغلی کارکنان: با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده رضایت شغلی بری فیلد و روث شامل 19 گویه در مقیاس 5 درجهای لیکرت از نمره یک (کاملاً مخالف) تا نمره پنج (کاملاً موافق) در بین کارکنان سنجیده شد. نحوهی سنجش مؤلفه های پنج گانه شخصیت کارکنان: شامل پنج مؤلفه نوروزگرایی، برون گرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر بودن و وجدانگرایی میباشد که هر یک طی 12 سؤال در پرسشنامه استاندارد شده نئوفرم کوتاه (NEO – FFI) سنجیده شدهاند.
اعتبار و پایایی سؤالات و گویههابرای ارزیابی اعتبار ملاکی پرسشنامه شخصیتی نئوفرم کوتاه (NEO – FFI): از همبستگی بین دو فرم گزارش شخصی (فرمS) و ارزیابی مشاهدهگر (فرم R) استفاده شده است. که میزان همبستگی در پنج عامل اصلی و 30 رویه است. در بین عوامل اصلی حداکثر همبستگی به میزان 66/0 در عامل برونگرایی (E) و حداقل آن به میزان 45/0 در عامل دلپذیر بودن (A) است. در بین رویهها حداکثر همبستگی به میزان 70/0 در رویه اعتماد و حداقل آن به میزان 29/0 در رویههای انعطاف پذیردر احساسها و دلرحم بودن دیده میشود. برای ارزیابی پایائی پرسشنامه شخصیتی نئوفرم کوتاه(NEO – FFI): شارون و همکارانش ضریب پایائی 86/0 برای روان رنجور خوئی (نوروتیسم) و 77/0 برای برونگرائی، 73/0 برای انعطاف پذیری، 86/0 برای دلپذیر بودن و 81/0 برای با وجدان بودن را گزارش کردهاند آلفای کرونباخ توسط واین و همکارانش بدین ترتیب است: 89/0= A، 60/0= C، 74/0= N، 76/0= O در ایران ضریب پایائی بدست آمده برای C. A. O. E. N به ترتیب 83/0، 75/0، 80/0، 79/0، 79/0 بوده است (گروسی، 1380). روایی آزمون بر اساس گزارش بری فیلد و روث صوری است و77 داور این امر را که هر سؤال رضایت شغلی را میسنجد تأیید نمودهاند. در سال 1973 در تحقیقی از طریق ضریب همبستگی دو رشتهای مشخص شد تمام سؤالات پرسشنامه به غیر از سؤال اول که در سطح 05/0 همبستگی آن با کل مقیاس بدست آمد باقی سؤالات در سطح 01/0 تأیید شد که نشانگر هماهنگی و همسانی درونی مقیاس بوده که روایی سازه را مشخص میسازد جهت پایایی پرسشنامه شغلی بری فیلد وروث، در دانشگاه مینه سوتا سؤالهای این پرسشنامه به روش ترستون مرتب گردید که بیانگر آن میباشد همچنین تعداد بالاتر بزرگسال همگی بر این توافق داشتهاند که هر یک از جملهها منعکس کننده احساس رضایت و عدم رضایت شغلی آنها میباشد درباره شواهد ملاک خارجی این مقیاس روی 91 بزرگسال شامل 49 مرد و42 زن دانشجوی دانشگاه مینه سوتا در سالهای (67-1966) محاسبه شد همبستگی نمرههای این افراد با نمرههایی که در مقیاسها پاک بدست آوردهاند بسیار قوی و برابر 91/0 و ضریب اعتبار این مقیاس نیز 93/0 گزارش شده است مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای رضایت شغلی هم 89/0 است (به نقل از اعظم پناه، 1386). در مقاله حاضر ابتدا به توصیف متغیرهای فردی و سازههای (Constructs) بررسی شده پرداختهایم، سپس بررسی روابط متغیرها با استفاده از آزمونهای دو متغیری انجام شده است.
سؤال (1): میزان رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز تا چه اندازه است؟ میزان رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز مطابق نمودار (1)، در حد بالا و 71 % میباشد. نمره میانگین را گرفتیم و سپس براساس تعداد سؤالات و تعداد گزینههای طیف لیکرت درصد گرفتیم.
آزمون فرضیهها با توجه به آزمونهای همبستگی انجام گرفته ملاحظه میگردد از بین 5 فرضیه جدول شماره (1)، فقط یک فرضیه که مشخص گردیده است، رد شد و 4 فرضیه دیگر با شدتهای مختلف تأیید گردیدند.
فرضیه1: بین بعد برونگرایی شخصیت و رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز رابطهی معناداری وجود دارد. طبق آزمون پیرسون انجام گرفته بین دو متغیر کمی برونگرایی و رضایت شغلی سطح معنیداری آزمون 000/0p= و زیر 05/0 و مقدار 32/0 r = میباشد. بنابراین بین برونگرایی و رضایت شغلی رابطه مستقیم (+) و ضعیف معنیداری وجود دارد و طبق آزمون رگرسیون خطی (همبستگی) انجام گرفته ضریب تبیین 11/0 =2 R میباشد، یعنی از روی مؤلفه برونگرایی کارکنان به میزان 11 درصد میتوان میزان رضایت شغلی آنان را پیشبینی نمود.
فرضیه 2: بین بعد دلپذیر بودن شخصیت و رضایت شغلی، رابطهی معنیداری وجود دارد. طبق آزمون پیرسون انجام گرفته بین دو متغیر کمی دلپذیر بودن و رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز سطح معنیداری آزمون 000/0p= و زیر 05/0 و مقدار 307/0 r = میباشد. بنابراین بین دلپذیر بودن و رضایت شغلی رابطه مستقیم (+) و ضعیف معنیداری وجود دارد و نمودار خطی رگرسیون خطی (همبستگی) انجام گرفته ضریب تبیین 09/0 =2 R میباشد، یعنی از روی مؤلفه دلپذیر بودن کارکنان به میزان 9 درصد میتوان میزان رضایت شغلی آنان را پیش بینی نمود.
فرضیه 3 : بین بعد باوجدان بودن شخصیت و رضایت شغلی، رابطه معناداری وجود دارد. طبق آزمون پیرسون انجام گرفته بین دو متغیر کمی با وجدان بودن و رضایت شغلی ملاحظه گردید، سطح معنیداری آزمون 000/0p= و زیر 05/0 و مقدار 36/0 r = میباشد. بنابراین بین باوجدان بودن و رضایت شغلی رابطه مستقیم (+) و ضعیف معنیداری وجود دارد و طبق نمودار خطی رگرسیون (همبستگی) انجام گرفته ضریب تبیین 13/0 =2 R میباشد، یعنی از روی مؤلفه وجدان کاری کارکنان به میزان 13 درصد میتوان میزان رضایت شغلی آنان را پیشبینی نمود.
فرضیه 4: بین نوروزگرایی، یکی از مؤلفههای پنجگانه شخصیت و رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز رابطه معناداری وجود دارد. طبق آزمون پیرسون انجام گرفته، بین دو متغیر کمی نوروزگرایی و رضایت شغلی سطح معنیداری آزمون 000/0p= و زیر 05/0 و مقدار 31/0- r = میباشد. بنابراین بین نوروز گرایی و رضایت شغلی رابطه معکوس(-) و ضعیف معنیداری وجود دارد و طبق نمودار خطی رگرسیون (همبستگی) انجام گرفته ضریب تبیین 10/0 =2 R میباشد، یعنی از روی مؤلفه نوروزگرایی کارکنان به میزان 10 درصد میتوان میزان رضایت شغلی آنان را پیشبینی نمود.
فرضیه5 : بین بعد انعطاف پذیری شخصیت و رضایت شغلی رابطهی معناداری وجود دارد. طبق آزمون پیرسون انجام گرفته بین دو متغیر کمی انعطاف پذیری و رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز سطح معنیداری آزمون 86/0p= و بالای05/0 و مقدار 01/0 r = میباشد. بنابراین بین انعطاف پذیری و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنیداری وجود ندارد. سؤال2: کدامیک از ابعاد پنجگانه شخصیت نقش تعیین کنندهتری در پیشبینی رضایت شغلی دارند؟ به منظور تبیین میزان رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز از روی مجموع مؤلفههای معنیدار شخصیت، از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام[30] استفاده شد که در نهایت ملاحظه گردید که در مجموع 2 متغیر پیش بین مهم (با وجدان بودن و دلپذیر بودن) در شکل رگرسیونی باقی ماندند که ضریب همبستگی چندگانه آنها با رضایت شغلی کارکنان برابر 39/0 = و ضریب تبیین برابر همچنین شکل رگرسیونی تبیین شده طبق آزمون تحلیل واریانس انجام شده خطی میباشد زیرا مقدار آزمون F برای تعیین معنیداری اثر متغیرهای پیشبین بر سطح رضایت شغلی کارکنان برابر 46/17با سطح معنیداری 000/0 = p میباشد و در معادله خط با حذف مقدار ثابت آلفا () ازطریق استاندارد کردن مقادیر متغیرهای پیشبین ملاحظه میشود که به ترتیب با وجدان بودن با بتای (دلپذیر بودن)176/0 + (باوجدان بودن)279/0 = رضایت
جدول (2): ضریب همبستگی چندگانه برای رضایت شغلی کارکنان
جدول (3): تحلیل واریانس برای آزمون معنیداری شکل رگرسیونی
جدول (4): ضرایب متغیرهای پیش بین باقیمانده در شکل رگرسیونی به روش گام به گام
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصله از سؤال یک بیانگر این مطلب است که میزان رضایت شغلی کارکنان پتروشیمی تبریز در حد بالا و 71% میباشد. نتیجهی بدست آمده از فرضیه 1 بیان میدارد که این یافته با نتایج تحقیقات جاج[31] و لارسن[32] (2001)، ریموس[33] و جاج (2002)، جاج هلر و مونت (2002)، سالگادو[34] (1997)، ورنیکو[35] (2000) نتایج در مورد فرضیه 2 نشان میدهد که این یافته با گزارشات ویت و همکاران (2002)، جاج، هلر و مونت (2002)، سالگادو (1997)، جاج وبونر (2001)، فورنهام و همکاران[36] (2003)، ورنیکو (2000) همسو میباشد. در تبیین این یافته میتوان گفت که صفات مربوط به دلپذیری (گذشت، همدردی، اعتماد و....) منجر به تعرض بین فردی کمتر و حمایت بیشتر از سوی دیگران میشود که آن هم متعاقباً باعث کاهش تعارض در محیط کار میشود. افرادی با نمرات بالا در این بعد تعارض کمتری تجربه میکنند و حمایت عاطفی بیشتری از سوی کارکنان دیگر یا اعضای خانواده دریافت میکنند. نتیجه حاصله از فرضیه 3 نشان میدهد که این نتیجه با یافتههای ویت و همکاران (2002)، سالگادو (1997)، جاج، هلر و مونت (2002)، فورنهام و همکاران (2003)، ورنیکو (2000) همخوانی دارد. در تبیین اینکه با افزایش میزان با وجدان بودن رضایت شغلی نیز افزایش مییابد، میتوان گفت که صفاتی چون تدبیر، اعمال متفکرانه، سازماندهی اثربخش و مدیریت بهینه زمان ممکن است فرد را قادر به انجام کار بیشتری در حداقل زمان سازد. آن چیزی که فشار زمانی ناسازگار را نه بطور کلی استرس و فشار را در محیط کار کاهش میدهد و موجب رضایت شغلی فرد میشود. نتیجه بدست آمده از فرضیه 4 نشان میدهد که با نتایج تحقیقات فروغی (1375)، قراباغی (1382)، محمدی (1388)، ورنیکو (2000)همسو میباشد. در این یافته میتوان گفت که اضطراب، تنش، احساس ناامنی، حالات تدافعی و نگرانی که جزء خصوصیات نوروزگرایی میباشد ممکن است فرد را به تجربه استرس شغلی و خانوادگی سوق دهد که آن هم منجر به افزایش درجه تعارض فرد میشود افرادی که در این بعد قرار میگیرند زمان کمی برای انجام وظایف و تکالیف شغلی محوله دارند. زیرا آنها اکثر اوقات غرق در نگرانی یا تمرکز روی عاطفه منفی هستند. نتیجه بدست آمده از فرضیه 5 نشان میدهد که این یافتههای جاج هلر ومونت ناهمخوان است. در تبیین عدم رابطه بین انعطاف پذیری و رضایت شغلی در این تحقیق میتوان گفت که طبق یک تحقیق فراتحلیلی صورت گرفته توسط و این (2003)، این بعد بطور کلی نسبت به سایر ابعاد چهارگانه کمتر شناخته شده است و درمورد مفهوم آن اختلاف نظر وجود دارد، به طوریکه برخی آن را عقل و گروهی آن را هوش مینامند. از سوی دیگر این بعد شخصیتی تحت تأثیر شرایط محیطی، فرهنگی و مذهبی قرار دارد. همچنین محیط خاص این تحقیق و شرایط حاکم بر آن نیز میتواند در نتیجه بدست آمده دخیل باشد. همچنین نتایج فراتحلیلی 50 مطالعه توسط جاج، هلر و مونت (2000)، نشان میدهد که 24 مطالعه یک رابطه مثبت بین انعطافپذیری و رضایت شغلی و 26 مطالعه یک رابطه منفی بین این دو متغیر گزارش کردهاند. بنابراین نوعی تناقض و تضاد در مورد رابطه بین انعطافپذیری و رضایت شغلی در یافتههای مطالعات مختلف وجود دارد. نتایج حاصله از سؤال 2 بیانگر این مطلب است که در مجموع دو متغیر پیشبین مهم (با وجدان بودن و دلپذیربودن) نقش تعیین کنندهتری در پیشبینی رضایت شغلی دارند.
محدودیتها 1- با توجه به اینکه پرسشنامهها در محل کار اجرا شدند، عامل خستگی و بیحوصلگی و عدم دقت کافی از سوی پاسخگویان باید مدنظر قرار گیرد. 2- با توجه به مصادف شدن اجرای پرسشنامهها با هدفمند کردن یارانهها، پاسخگویی به برخی از موارد پرسشنامه مانند حقوق، سابقه خدمت و... با جبههگیری از سوی کارکنان مواجه شد.
پیشنهادهای کاربردی پژوهش به مسئولین و مدیران شرکت پتروشیمی تبریز و سایر سازمانهای صنعتی توصیه میشود به دلیل اهمیت نیروی انسانی در صنایع و بهرهوری، در گزینش و استخدام آنها علاوه بر در نظر گرفتن سایر موارد نکات زیر را در نظر داشته باشد. 1- در کارخانهها مراکز مشاوره روانی تأسیس شود وگزینش کارکنان جدید از مصاحبه روانشناختی و پرسشنامههای شخصیتی و روانی استفاده شود. 2- دورههای آموزشی و اطلاع رسانی برای کارکنان در مورد مسائل و مشکلات روانی برگزار شود. 3- برای مشاغل حساس و مدیریتی سازمان، افرادی انتخاب شوند که دارای وجدان، دلپذیری و برونگرایی بالا و نوروتیسم پایین باشند. 4- کارگاههای مختلف مشاوره روانی برای کارکنان اجرا شود.
مآخذ اعظم پناه، س.، (1386). بررسی رابطه بین زناشویی و رضایت شغلی در بین کارمندان بهزیستی شهرکرج. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن. پروین، ج.، (1981). شخصیت:نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: انتشارات آییژ. دهقانی احمدآباد (1380). بررسی ارتباط بین ویژگیهای روان شناختی و رضایت شغلی در بین معلمان دانشآموزان عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. دولتخواهان، م.، (1380). بررسی تعهد سازمانی مدیران و رابطه آن با رضایت شغلی آنان در دبیرستانهای دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. دیویس، اس. نیواسترام، ج.، (1378). رفتار سازمانی در کار. ترجمه محمد علی طوسی. [چاپ دوم]. تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی. رابینز، اس. پی. (1369). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان وسید محمد اعرابی. تهران: نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. راس، ا. آ.، (1384). روانشناسی شخصیت (نظریهها و فرآیندها). ترجمه، سیاوش جمالفر. تهران: نشر روان. سیاسی، ع.، (1374). روان شناسی شخصیت. تهران: نشر سینا. شفیع آبادی، ع.، (1386). نظریههای راهنمایی و مشاوره شغلی. تهران: انتشارات رشد. ظهوری، ق.، (1375). کاربرد روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: انتشارات میر. عبدالله زاده، ح.، (1382). بررسی رابطه بین صفات شخصیتی و رضایت شغلی زوجهای شهر دامغان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. فروغی، س.، (1375). بررسی ارتباط بین تیپهای شخصیتی پرستاران با میزان رضایت شغلی آنان در بیمارستانهای شهر خرمآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. قراباغی، ح.، (1382). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی با رضایت شغلی پرسنل کارخانه تراکتورسازی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. گروسی فرشی، م.، (1380). رویکرد های نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: انتشارات جامعه پژوه. گنجی، ح.، (1379). روان شناسی کار. تهران: نشر ارسباران. لاننبورگ، ارنستین (1382). مدیریت آموزشی مفاهیم و عمل. ترجمه محمد علی فرنیا. [چاپ اول]. انتشارات جمالی. محمدی، و.، ( 1389). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی با انواع هویت در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی مک کری و کوستا (1370). شخصیت در بزرگسالی. ترجمه: میرتقی گروسی فرشی و فرهاد محمدی. تبریز: نشر جامعه پژوه. هالند، ج. ال. (1368). حرفه مناسب شما چیست؟ ترجمه: سیمین حسینیان و سیده منور یزدی. تهران: نشر مترجمین. Furnham, A., & Zacherl, M., (2003). Personality and job satisfaction. Personality and Individual Differences,1,453-459. Griffin, R.W., (1981). Task attributes and long-term employee productivity. Academy of management proceedings, 176-194. Hogan, J., & Hogan, R., (1989). How to measure reliability. Journal of Applied Psychology, 74, 273-279. Honda Howard, Motoko & Homma, Michiko (2002). Job satisfaction of Japanese career women and its influence on turnover intention. Asian Journal of Social psychology. Apr, Vol.4(1)23-38. Judge, TA:Heller, D., & Mount, M.K., (2002). Five factor model of personality and job satisfaction: A meta analysis. Journal of Applied psychology. Madhavan, Susan, M., (2001). The JS Level of Chinese and Indian Born Engineering faculty at a Research University Dissertation. Morgon West Wirginia. Newbury-Brich, D., Kamali, F., (2001). Psychological stress, anxiety, depression, job satisfaction, and personality characteristics in preregistration house officers. Postgrade.med Journal. Feb:77(904):109-110. Remus, I., & Timoty, A.J., (2002). Underastanding the dynamic relationships among personality, mood, and job satisfaction: A field experience sampling Syudy. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89,1119-1139. Salgado, J., (1997). The five factor model of personality and job performance in the European Community. Journal of Applied Psychology. 82, 30- 43. Veronique, Getal (2001). The psychological profile as determinant of satisfaction among French franchises. (internet search). With, L.A., Burke, L.A., Barrick, M.R., & Mount, M.K., (2002). The interactive effects conscientiousness and agreeableness on jabsatizfaction on job performance. Journal of Applied Psychology. Feb:87(1):164-9. Wroom, V.H., (1988). The new Leadership: managing Participation in organization. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
· [3]- Hante & etal · [4]- Davis · [5]- Newstrom · [6]- Fisher · [7]- Hanna · [8]- Modhavan · [9]- Ornstein · [10]- Lunenburg · [11]- Lock · [12]- Hoy · [13]- Miskel · [14]- Griffin · [15]- Robins · [16]- Wroom · [17]- Adams · [18]- Porter · [19]- Lawler · [20]- Guilford · [21]- Goldberg · [22]- Mccrae · [23]- Kosta · [24]- Newbury · [25]- Kamali · [26]- With & et al · [27]- Judge · [28]- Heller · [29]- Mount · [30]- Step Wise | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اعظم پناه، س.، (1386). بررسی رابطه بین زناشویی و رضایت شغلی در بین کارمندان بهزیستی شهرکرج. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن. پروین، ج.، (1981). شخصیت:نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: انتشارات آییژ. دهقانی احمدآباد (1380). بررسی ارتباط بین ویژگیهای روان شناختی و رضایت شغلی در بین معلمان دانشآموزان عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. دولتخواهان، م.، (1380). بررسی تعهد سازمانی مدیران و رابطه آن با رضایت شغلی آنان در دبیرستانهای دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. دیویس، اس. نیواسترام، ج.، (1378). رفتار سازمانی در کار. ترجمه محمد علی طوسی. [چاپ دوم]. تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی. رابینز، اس. پی. (1369). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان وسید محمد اعرابی. تهران: نشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. راس، ا. آ.، (1384). روانشناسی شخصیت (نظریهها و فرآیندها). ترجمه، سیاوش جمالفر. تهران: نشر روان. سیاسی، ع.، (1374). روان شناسی شخصیت. تهران: نشر سینا. شفیع آبادی، ع.، (1386). نظریههای راهنمایی و مشاوره شغلی. تهران: انتشارات رشد. ظهوری، ق.، (1375). کاربرد روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: انتشارات میر. عبدالله زاده، ح.، (1382). بررسی رابطه بین صفات شخصیتی و رضایت شغلی زوجهای شهر دامغان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. فروغی، س.، (1375). بررسی ارتباط بین تیپهای شخصیتی پرستاران با میزان رضایت شغلی آنان در بیمارستانهای شهر خرمآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. قراباغی، ح.، (1382). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی با رضایت شغلی پرسنل کارخانه تراکتورسازی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. گروسی فرشی، م.، (1380). رویکرد های نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: انتشارات جامعه پژوه. گنجی، ح.، (1379). روان شناسی کار. تهران: نشر ارسباران. لاننبورگ، ارنستین (1382). مدیریت آموزشی مفاهیم و عمل. ترجمه محمد علی فرنیا. [چاپ اول]. انتشارات جمالی. محمدی، و.، ( 1389). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی با انواع هویت در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی مک کری و کوستا (1370). شخصیت در بزرگسالی. ترجمه: میرتقی گروسی فرشی و فرهاد محمدی. تبریز: نشر جامعه پژوه. هالند، ج. ال. (1368). حرفه مناسب شما چیست؟ ترجمه: سیمین حسینیان و سیده منور یزدی. تهران: نشر مترجمین. Furnham, A., & Zacherl, M., (2003). Personality and job satisfaction. Personality and Individual Differences,1,453-459. Griffin, R.W., (1981). Task attributes and long-term employee productivity. Academy of management proceedings, 176-194. Hogan, J., & Hogan, R., (1989). How to measure reliability. Journal of Applied Psychology, 74, 273-279. Honda Howard, Motoko & Homma, Michiko (2002). Job satisfaction of Japanese career women and its influence on turnover intention. Asian Journal of Social psychology. Apr, Vol.4(1)23-38. Judge, TA:Heller, D., & Mount, M.K., (2002). Five factor model of personality and job satisfaction: A meta analysis. Journal of Applied psychology. Madhavan, Susan, M., (2001). The JS Level of Chinese and Indian Born Engineering faculty at a Research University Dissertation. Morgon West Wirginia. Newbury-Brich, D., Kamali, F., (2001). Psychological stress, anxiety, depression, job satisfaction, and personality characteristics in preregistration house officers. Postgrade.med Journal. Feb:77(904):109-110. Remus, I., & Timoty, A.J., (2002). Underastanding the dynamic relationships among personality, mood, and job satisfaction: A field experience sampling Syudy. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89,1119-1139. Salgado, J., (1997). The five factor model of personality and job performance in the European Community. Journal of Applied Psychology. 82, 30- 43. Veronique, Getal (2001). The psychological profile as determinant of satisfaction among French franchises. (internet search). With, L.A., Burke, L.A., Barrick, M.R., & Mount, M.K., (2002). The interactive effects conscientiousness and agreeableness on jabsatizfaction on job performance. Journal of Applied Psychology. Feb:87(1):164-9. Wroom, V.H., (1988). The new Leadership: managing Participation in organization. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,553 |