تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,169 |
بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل از دیدگاه مدیران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 4، شماره 14، شهریور 1390، صفحه 75-90 اصل مقاله (172.01 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موسی پیری1؛ فریبا سلمان اوغلیخیاوی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علّی- مقایسهای میباشد. جامعهآماری این پژوهش شامل ،67 نفر معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده، 11700 نفر سایر معلمان و 1287 مدیر در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل میباشند. روش نمونهگیری در معلمان پژوهنده به صورت هدفمند، سایر معلمان و مدیران به طور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت، که توسط مدیران پاسخ دادهشد، استفاده گردید. در خصوص روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصین و تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمونهایt مستقل و f) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه بر اساس مدرک تحصیلی، جنسیت، سابقه خدمت و دوره تدریس آنها تفاوت معناداری وجود ندارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: عملکرد آموزشی؛ تربیتی؛ برنامه معلم پژوهنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل از دیدگاه مدیران
دکتر موسی پیری[1] فریبا سلمان اوغلیخیاوی[2]
چکیده این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع علّی- مقایسهای میباشد. جامعهآماری این پژوهش شامل ،67 نفر معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده، 11700 نفر سایر معلمان و 1287 مدیر در سه دورهی تحصیلی استان اردبیل میباشند. روش نمونهگیری در معلمان پژوهنده به صورت هدفمند، سایر معلمان و مدیران به طور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت، که توسط مدیران پاسخ دادهشد، استفاده گردید. در خصوص روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصین و تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی ( آزمونهایt مستقل و f) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه بر اساس مدرک تحصیلی، جنسیت، سابقه خدمت و دوره تدریس آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی: عملکرد آموزشی، تربیتی، برنامه معلم پژوهنده.
مقدمه در یک نگاه دقیق، آموزش و پرورش در کانون رشد فردی و اجتماعی قرار میگیرد. با این ویژگی محوری، هیچ نهاد دیگری به اندازه آموزش و پرورش با چالش اساسی و بنیادی رو به رو نبوده و نیست. بنیان همبستگی اجتماعی، پیشرفت همه جانبه جامعه، توسعه پایدار، تعالی انسانیت و صلح و دوستی، به آموزش و پرورش وابسته است. چنانچه تحول جوامع به درستی تحلیل شود، میتوان به رابطه دیالکتیک[3] تعلیم و تربیت و جامعه پی برد و بر این باور و اعتقاد راستین صحّه گذاشت که هیچ جامعهای نمیتواند بدون یک تعلیم و تربیت منظم، مدون، مترقی و پویا به اهداف متعالی دست یابد (پورشافعی ، 1385). نظامهای آموزشی با وجود توسعۀ کمی وکیفی در طی دهههای اخیر هنوز با دشواریهای متعددی مواجهه هستند که هر آن تحقیق اهداف آنها را با مخاطره و بنبست رو به رو وجود معلمان فکور در آموزش و پرورش دمکراتیک و نظامی که بر ”خود ـ یادگیری[4] “، ”خود آموزی[5] “ و ”یادگیری چگونه یاد گرفتن[6]، “ تأکید میکند، دارای اهمیت زیادی است. معلم فکور یا اندیشه ورز، دارای خصوصیاتی است که تفکر در حین عمل[7] (اقدام پژوهی) را به عنوان هنجار حرفهای پذیرفته است (پورشافعی ، 1385). رویکرد معلم پژوهنده[8] یا اقدام پژوهی، هسته مرکزی اندیشهی معلمان حرفهای است. معلمی که در بطن مسائل کلاس قرار دارد. بیش از هرکس دیگر صلاحیت و شایستگی شناسایی مسأله، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و ارائه راه حل برای بهبود شرایط یاددهی- یادگیری را دارد (امام جمعه، سعیدی رضوانی، 1383). معلم پژوهنده کسی است که خود، شخصا ً یا با مشارکت همکاران در مدرسه به پژوهش بپردازد تا از این طریق بتواند برای مسائل آموزشی موجود در کلاس و مدرسه راه حلهای عملی پیدا کند، معلم پژوهنده برای رسیدن به این منظور از رویکرد اقدام پژوهی استفاده میکند ( بازرگان ، 1385). معلم پژوهنده باید به چشم بصیرت نگاه نافذ مسلّح باشد و رویدادها و اتفاقات کلاس خود را با این سلاح ادراک و تغییر نماید. به عبارت دیگر، هنر ادراک قابلیت اساسی و پیش نیاز اقدام پژوهی پژوهندی در کلاس درس یا به طور کلی ظاهر شدن در قامت یک کارگزار فکور در عرصهی تعلیم و تربیت است. هنر ادراک، قابلیتی است که به فرد امکان دریافت غیر کلیشهای از موقعیت به ظاهر آشنا را میدهد. معلم برخوردار از هنر ادارک موقعیت به ظاهر آشنای کلاس درس را در چارچوبی غیر آشنا و تازه اقدام پژوهی تاریخچهای طولانی دارد که به تلاشهای دانشمندان علوم اجتماعی برای کمک به حل مشکلات عملی در زمان جنگ، چه در اروپا و چه در امریکا بر میگردد (ریسن[9] ، 2001). سابقه مفهوم اقدام پژوهی به آثار اولیه دیویی[10] در دهۀ 1920، در آمریکا توسط لوین[11] (1949) به محیط اجتماعی وارد شد، و افرادی مانند کمیز[12] ( 1983)، ابوت[13] (1985) ، الیوت[14] (1991)، هاپکینز[15] (1985)، کری[16]، اقدام پژوهی را به جامعه آموزشی وارد کردند (پارسونز[17] ، 2008). کمیز (1983)، بیان میدارد اقدام پژوهی یک شکل پژوهش خودنگرانه در محیط اجتماعی مانند آموزش و پرورش است بدین ترتیب عملکرد اجتماعی یا آموزشی و پرورشی آنها، فهم عملکردشان، موقعیتی که عملکرد در آن انجام میشود به طور عقلانی بهبود یابد (هاپکینز، 1949). معلم پژوهنده و رویکرد اقدام پژوهی تمام شرایط و ملزومات را برای تحقق معلم پژوهنده در خود دارد. به این ترتیب معلم حرفهای با اقدام پژوهی پیوند خورده است. معلمان یا پژوهنده هستند یا معلم نیستند. معلم اگر پژوهنده نباشند، نمیتواند عملا ً وظایف معلمی را انجام دهد. منظور از معلمان پژوهش گر افرادی نیستند که خارج از کلاس درس و به منزله پژوهشگران حرفهای به پژوهش میپردازند، بلکه منظور معلمانی هستند که شخصاً درگیر کلاسهای درس و آموزشند و با تفکر انتقادی و چون و چرا کردن در مسائل آموزشی اصلاح جریان آموزش و یادگیری را توسط خودشان و دیگر همکارانشان در محیط آموزشی به عهده میگیرند (قاسمی پویا، 1383). در این نقش معلمان در مسیر ایفای وظایف خود و در مواجهه با دشواریهای تدریس به تولید دانش و اطلاعات قابل کاربرد در موقعیتهای علمی مدیران و تصمیمگیران باید آگاهی داشته باشند که پژوهش، محور ساختن تصمیمگیریها از طریق جلوگیری از رویههای نادرست، به وسیله ارائه راه کارهای مؤثرتر و مفیدتر و کارآمدتر منجر به افزایش کارآیی و بهرهوری دستگاه تعلیم و تربیت میشود، بنابراین در هر دو صورت صرف زمان برای برخورداری از چنین نتایجی از توجیه عقلانی برخوردار است. آموزش و پرورش نمیتواند به درستی از عهده انجام این وظایف دشوار برآید مگر آنکه خود را ملزم به بهرهگیری از همه امکانات موجود برای پیشرفت اهداف محوله سازد، در این میان این پرسش مطرح است که کدام امکان برتر از پژوهش به هر حال اصلاح پایدار و پویایی نظام آموزش و پرورش کشور در گرو ادامه امور آن توسط کار گزینی فکور است که در پرتو بصیرت پژوهش به تصویر وضع مطلوب بپردازد، وضع موجود را با آن محک بزند، نقایص را آشکار سازد و برای رفع آنها به طراحی و اجرای برنامههای اصلاحی بپردازد. از این روست که باید گفت در طلب اصلاحات بایداز گذرگاه پژوهش گذشت (مهر محمدی، 1379). از این رو انجام مناسب وظایف معلمی بدون پژوهندگی ممکن نیست. به منظور ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان معلمان و به تبع آن در میان دانشآموزان و تشویق معلمان و کارگزاران آموزشی به انجام پژوهش حین عمل برای شناسایی مشکلات فرایند یادهی ـ یادگیری و بهبود کیفیت این فرایند، برنامهای تحت عنوان "معلم پژوهنده" توسط پژوهشکده تعلیم و تربیت طراحی و از سال 1375 در سراسر کشور اجرا میشود ( چایچی، ساکی، گویا، مرتاضی مهربانی، 1385). انتخاب "پژوهش در عمل" میتواند علیرغم ضعفهایی که در برنامههای اجرایی آن وجود دارد، راه گشایی برای فعالیتهای پژوهشی بالأخص در میان کارگزاران اصلی عرصه آموزشی، معلمان که نقش بی بدیلی را در فرایند یاددهی ـ یادگیری دارند، باشد (وطنی ، 1382). تحقیقاتی که در این رابطه انجام گرفته است. از جمله: چایچی، ساکی، گویا، مرتاضی مهربانی (1385)، در پژوهشی به بررسی «ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده» پرداخته است، نتایج پژوهش نشان میدهد که: در زمینه عمل (تجربه تدریس) بین معلم پژوهنده و غیرپژوهنده تفاوتی نیست. در زمینه استقلال (آغازگری، خلاقیت نوآوری)، بین معلم پژوهنده و معلم غیرپژوهنده تفاوت معنادار نیست. یعنی بین آنها تفاوتی وجود ندارد. در زمینه بازتاب (جو کلاس، نحوۀ چیدمان کلاس، ویژگیهای تدریس)، جو کلاس، تفاوت بین معلم پژوهنده و غیرپژوهنده معنادار نیست بنابراین بین عملکرد آنها تفاوتی وجود ندارد. حق پرست (1380) در تحقیقی به «بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی در ارتقاء آگاهی و حدیقی (1385) در تحقیقی «تأثیر اقدام پژوهی بر بررسی نگرش دبیران مقطع متوسطه شهرستان رامسر دربارهی میزان بهبود کیفیت به کارگیری عناصر برنامه درسی» به عنوان پایاننامه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد: بنابراین از دیدگاه دبیران آموزش اقدام پژوهی باعث بهبود کیفیت حل مسائل آموزشی و تربیتی توسط آنها شده است. کیفیت طراحی آموزشی (طرح درس)، از دیدگاه دبیران افزایش یافته است. به کارگیری روشهای شاگرد محور در تدریس، از دیدگاه دبیران افزایش یافته است. به کارگیری وسایل آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری، از دیدگاه دبیران افزایش یافته است. به کارگیری روشهای مناسب ارزشیابی، از دیدگاه دبیران افزایش یافته است. اقدام پژوهی به تفکیک متغیرهای تعدیلکننده (سابقه تدریس، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی)، تأثیر متفاوتی در بهبود کیفیت به کارگیری عناصر برنامه درسی توسط دبیران نداشته است. شمس مورکانی (1380) در تحقیقی «بررسی علل عدم علاقه معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتها پژوهشی» به عنوان پایاننامه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که: 1- سطح تحصیلات بالا میزان رغبت معلمان را به فعالیتهای پژوهشی افزایش میدهد. 2- آشنایی معلمان با متدولوژی تحقیق رغبت آنان را به فعالیتهای پژوهشی افزایش میدهد. 3- شرکت معلمان در دورههای بازآموزی و ضمن خدمت باعث افزایش رغبت آنان به فعالیتهای پژوهشی میشود. عموزاده مهدیرجی (1384) در تحقیقی « شناسایی عوامل مؤثر برگسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهرتهران در سال تحصیلی 1384 » به عنوان پایان نامه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که: 1- عوامل سازمانی در گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی مؤثر است. 2- تسهیلات مالی در گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی مؤثر است. 3- عوامل آموزشی در گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی مؤثر است. 4- عوامل فرهنگی- اجتماعی در گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی مؤثر است. 5- بین نگرش معلمان در مورد عوامل مؤثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده با توجه به ویژگیهای فردی (جنس، سن، رشته تحصیلی، سابقه تدریس) تفاوت معناداری وجود ندارد. دیلنگ[18] (1996) در طی پژهشی که در جهت بررسی میزان پژوهش با همکاران مدیران و معلمان در اونتاریو به عمل آوردند به این نتیجه رسیدند که موجی از حمایت در اونتاریو و در جهان برای یادگیری حرفهای معلمان و مورد احترام قرار دادن آنها و تحقیقاتش وجود دارد. ایشان همچنین یافتند که معلمان آماده بالا بردن مسئولیتها و توسعه حرفهای خودشان از طریق پژوهش هستند و قادرند با چالشهای موجود، فعالیتهای تحقیقاتی خودشان را به پیش ببرند، چون فعالیت پژوهشی معلمان یک مدل حرفهای برای رشد و توسعه حرفهای آنان است که معلمان را به جمع تصمیمگیران و سیاستگذاران آموزشی فرا میکشاند و به آنها احترام میگذارد. در پژوهش بروگیا[19] و اسچولر[20] (1996)، تحت عنوان «پژوهش عمل در مدارس ابتدایی» نتیجه زیر حاصل شده است: معلمانی که اقدام پژوهی را به کاربرده بودند، گفتهاند که اقدام پژوهی به عنوان یک مسیر در زندگیشان شده است. بچهها در عملکرد کلاسی و تجربیات خود متعهد هستند. و در یادگیری پیشرفت حاصل شده است. آموزش یارانی که به عنوان معلم هستند و بچهها به عنوان دانشآموز، در عملکرد خود در حال پیشرفت هستند و توسعه حرفهای حاصل شده است. و اقدام پژوهی را به عنوان مسیر پیشرونده و حمایتی برای تغییر تعریف کردهاند. نلن و پوتن[21] (2007)، اهمیت و توجه به تحقیق برای پاسخگویی به مسائل پیچیده حول آموزش و پرورش و تعلیمات ضروری است. اقدام پژوهی به عنوان ابزار ارزشمند برای دسترسی با صرفه به محیط، افراد و دانشی که از طریق دیگر غیر قابل دسترسیخواهد بود، و نیروی قدرتمند اقدام پژوهی در کلاسها بایستی نشان داده شود. بنابراین آموزش و پرورش محیطی خیلی وسیع و پویااست، ما به ابزارهای وسیع نیاز داریم اقدام پژوهی به عنوان ابزار ارزشمند برای تولید دانش جدید، حل مشکلات، و راهبردی که به طور مداوم به مشکلات و سؤالهای اضطرایپاسخ میدهد. کاسل[22] (1993) در مطالعهای گزارش میکند تحقیقات آموزشی در حال از دست دادن اعتبار خود هستند و علت اصلی آن این است که تحقیقات آموزشی به وسیله محققان صورت میگیرد و نه معلمان و این عمل باعث بهبود عمل معلمان نمیشود ( ساکی و همکاران ،1383). در پژوهش دناتو[23] (2003)، تحت عنوان " اقدام پژوهی در مدارس ابتدایی اسپانیا " نتیجه زیر حاصل شده است: معلمان نقشهای رهبری بر عهده میگیرند، بر خلاف نقشهای سنتی عمل میکنند. نقش رهبری معلمان از همفکری و تلاش برای فهمیدن وضع موجود و ایجاد تغییرات ناشی میشود. تا اینکه در عملکرد آموزشی آنها پیشرفت حاصل شود. این پژوهش در صدد دستیابی به هدف کلی: مقایسه عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان در سه دوره تحصیلی استان اردبیل میباشد.
فرضیههای تحقیق 1- عملکرد آموزشی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت دارد. 2- عملکرد تربیتی معلمان شرکت کننده در برنامه معلم پژوهنده با سایر معلمان تفاوت دارد. 3- عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده بر اساس مدرک تحصیلی آنها تفاوت دارد. 4- عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده بر اساس جنسیت آنها تفاوت دارد. 5- عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده بر اساس سابقه خدمت آنها تفاوت دارد. 6- عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده بر اساس دوره تدریس آنها تفاوت دارد.
روش شناسی پژوهش روش تحقیق حاضر از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل 67 معلم شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده، سایر معلمان به تعداد 11700و 1278 مدیر در سه دوره تحصیلی استان اردبیل میباشد. حجم نمونه آماری شامل 67 نفر معلم شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده در سه دوره تحصیلی استان اردبیل که برابر با جامعه آماری تحقیق، که به طور هدفمند انتخاب شده اند، و شامل 67 نفر سایر معلمان (در برنامه معلم پژوهنده شرکت نکردهاند) در سه دوره تحصیلی به تعداد معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده از مدارس معلمان پژوهنده به طور تصادفی ساده انتخاب شدهاند (تا حد امکان از لحاظ مدرک تحصیلی، جنسیت، سابقه تدریس، درسی که تدریس میکنند با معلمان پژوهنده همگن شدهاند). حجم نمونه دیگر شامل 67 نفر مدیر به تعداد معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده از مدارس معلمان پژوهنده انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس لیکرت بود که توسط مدیران برای هر دو گروه معلمان تکمیل شد. پرسشنامه دارای 45 سؤال بود بعد از تحلیل عاملی 5 سؤال حذف به 40 سؤال تقلیل یافت. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات متخصصین و تحلیل عاملی استفاده شد. انجام تحلیل عاملی بر روی عملکرد آموزشی ـ تربیتی معلمان در چهار عامل خرد شدهاند که عبارتند از روش تدریس، ارزشیابی، استفاده از وسایل آموزشی و عملکرد تربیتی. بر اساس اطلاعات جدول (1) ملاحظه میشود بیشترین مقدار ویژه به ترتیب با مربوط به عاملهای اول، دوم، سوم و چهارم میباشد. و در مجموع تا حدود 43/57 درصد از واریانس کل عاملبندی و تقلیل سؤالات 40 گانه با چهار عامل اصلی انجام شده است که معیار مطلوبی است زیرا در تحلیل عاملی حداقل لازم است 50 درصد از واریانس تبیین گردد. در جدول (1) نشان داده شده است.
جدول(1): نتایج تحلیل عاملی و تحلیل روایی متغیر عملکرد آموزشی- تربیتی معلمان
پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ 96/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل برای آزمون سؤالات 1، 2، 4، از آزمون tمستقل و سؤالات 3، 5 ،6 ، از آزمون f استفاده شد.
یافتهها فرضیه 1: عملکرد آموزشی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده، با سایر معلمان تفاوت دارد. مطابق جدول (3) ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون 000/0 = p و زیر 05/0 و مقدار 06/5t= میباشد ، پس فرض H0 رد و فرضیه تحقیق قبول میشود. بنابراین عملکرد آموزشی معلمان پژوهنده بهتر از معلمان غیر پژوهنده میباشد.
جدول (2): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر عملکرد آموزشی معلمان بر اساس نوع مشارکت آنها
جدول (3): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر عملکرد آموزشی بر اساس نوع مشارکت آنها
فرضیه 2: عملکرد تربیتی معلمان شرکتکننده در برنامه معلم پژوهنده، با سایر معلمان تفاوت دارد. در آزمون (t-test) انجام شده و مطابق جدول (5) ملاحظه میگردد سطح معنیداری آزمون 005/0=p و زیر 05/0 و مقدار 86/2 t= میباشد، پس فرض H0 رد و فرضیه تحقیق قبول میشود. بنابراین عملکرد تربیتی معلمان پژوهنده بهتر از معلمان غیر پژوهنده میباشد.
جدول (4): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر عملکرد تربیتی معلمان بر اساس نوع مشارکت آنها
جدول (5): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر عملکرد تربیتی بر اساس نوع مشارکت آنها
فرضیه 3: عملکرد آموزشی- تربیتی معلمان پژوهنده، بر اساس مدرک تحصیلی آنها تفاوت دارد. مطابق آزمون F–test انجام گرفته و طبق جدول (7) ملاحظه میگردد که سطح معنیداری آزمون 9/0p= و بالای 05/0 و 11/0F= میباشد. بنابراین فرض H0 تأیید و فرضیه تحقیق رد میشود، یعنی میزان عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده با توجه به مدرک تحصیلی آنها تفاوت معنیداری ندارد.
جدول (6): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر مدرک تحصیلی معلمان بر عملکرد آموزشی– تربیتی آنها
جدول (7): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر مدرک تحصیلی معلمان بر عملکرد آموزشی – تربیتی آنها
فرضیه 4: عملکرد آموزشی - تربیتی معلمان پژوهنده، بر اساس جنسیت آنها تفاوت دارد. در آزمون (t-test) انجام گرفته و مطابق جدول (9) ملاحظه میگردد سطح معنی داری آزمون 29/0= p و بالای 05/0 و مقدار 06/1 t= میباشد، پس فرض H0 قبول و فرضیه تحقیق رد میشود. یعنی عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده بر اساس جنسیت آنها یکسان است. جدول (8): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان بر اساس جنسیت آنها
جدول (9): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر عملکرد آموزشی و تربیتی بر اساس جنسیت آنها
فرضیه 5: عملکرد آموزشی- تربیتی معلمان پژوهنده، بر اساس سابقه خدمت آنها تفاوت دارد. مطابق آزمون F – test انجام گرفته و طبق جدول (11) ملاحظه میگردد که سطح معنیداری آزمون 52/0p= و بالای 05/0 و 81/0F= میباشد. بنابراین فرض H0 تأیید و فرضیه تحقیق رد میشود، یعنی میزان عملکرد آموزشی– تربیتی معلمان پژوهنده، با توجه به سابقه خدمت آنها تفاوت معنیداری ندارد. جدول (10): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر سابقه خدمت معلمان بر عملکرد آموزشی– تربیتی آنها
جدول (11): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر سابقه خدممت معلمان بر عملکرد
فرضیه 6: عملکرد آموزشی- تربیتی معلمان پژوهنده، بر اساس دوره تدریس آنها تفاوت دارد. مطابق آزمون F – test انجام گرفته و طبق جدول(13) ملاحظه میگردد که سطح معنیداری آزمون 104/0p= و بالای 05/0 و 34/2 F= میباشد. بنابراین فرض H0 تأیید و فرضیه تحقیق رد میشود، یعنی میزان عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده، با توجه به دورهتدریس آنها تفاوت چندانی ندارد.
جدول (12): نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر دوره تدریس معلمان بر عملکرد آموزشی– تربیتی آنها
جدول (13): نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر مقطع تدریس معلمان بر عملکرد
بحث و نتیجهگیری یکی از شروط لازم برای تحقق هدفهای نظام تربیت، دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرایند یاددهی و یادگیری است. و این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت مییابد که در آنها شناخت مشکلات و ارائه طریق فعال شوند و در جهت رفع موانع به طور آگاهانه قدم بردارند. نتایج مربوط به آزمون فرضیه اول نشان داد که معلمان پژوهنده نسبت به سایر معلمان عملکرد آموزشی بهتری دارند. استرینگر به عنوان یک نظریهپرداز بزرگ در حوزه اقدام پژوهی میگوید وقتی که نتوانستم علیرغم دانشاندوزی بسیار در حوزه تحقیقات کلاسیک و آماری آموزشی به عنوان یک معلم، عمل آموزشی خود را بهبود بخشم به دنیای اقدام پژوهی قدم گذاردم و به این ترتیب توانستم در مسیر بهبودی عمل آموزشی قدمهای اساسی بردارم (به نقل از حدیقی، 1385). این یافته تحقیق با یافتهی تحقیق حدیقی (1385)، یافتههای بروگیا و اسچولر (1996) و دناتو (2003) همسو میباشد. با یافتههای تحقیقات چایچی، ساکی، گویا و مرتاضی مهربانی (1385)، حقپرست (1380) همسو نمیباشد. در ارتباط با فرضیه دوم نتایج موید این بود که معلمان پژوهنده نسبت به سایر معلمان عملکرد تربیتی بهتری دارند. یافته تحقیق با یافته تحقیق حدیقی (1385)، همسو میباشد. در ارتباط با فرضیه سوم نتایج نشان داد که عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده بر اساس مدرک تحصیلی آنها تفاوت ندارد. یافتهی تحقیق با یافتهی تحقیق شمس مورکانی (1380)، همسو نمیباشد. در ارتباط با فرضیه چهارم و پنجم نتایج نشان داد که عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده، بر اساس جنسیت و سابقه خدمت آنها تفاوت ندارد. این یافتههای تحقیق با یافته تحقیق مهدیرجی و حدیقی، همسو میباشد. در ارتباط با فرضیه ششم نتایج نشان داد که از دیدگاه مدیران، عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده بر اساس دوره تدریس آنها متفاوت نیست.
پیشنهادهای پژوهشی 1- بررسی راههای جذب معلمان به انجام فعالیتهای پژوهشی. 2- بررسی رابطه میان اقدام پژوهی و افزایش روحیه کاری معلمان. 3- بررسی رابطه بین مدرسه محوری و برنامه معلم پژوهنده. 4- بررسی عملکرد آموزشی و تربیتی معلمان پژوهنده از طریق ابزارهایی مانند مشاهده و نظرخواهی از دانشآموزان. 5- بررسی علل عدم گرایش معلمان به فعالیتهای پژوهشی در این استان. 6- بررسی شرایط لازم برای اجرا و توسعه اقدام پژوهی. 7- بررسی علل گرایش بیشتر معلمان دوره ابتدایی به پژوهش نسبت به معلمان دورههای دیگر.
مآخذ امام جمعه، سید محمدرضا؛ سعیدی رضوانی، محمود (1383). پژوهش حین عمل رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 73ـ72 ، پژوهشکده تعلیم و تربیت. بازرگان، عباس (1385). جزوه آموزش اقدام پژوهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. پورشافعی، هادی (1385).کارگزار فکور(نگاهی برنقش حرفهای معلم در نظام آموزشی)، www.hawah.net/Hawzah/magazines/magArt.aspx . حدیقی، آرمین (1385). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی بر بررسی نگرش دبیران مقطع رامسر درباره میزان بهبود کیفیت بکارگیری عناصر برنامه درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتیو روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی. حق پرست، طیبه (1380). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی در ارتقاء آگاهی و آموزش مهارتهای معلمان ابتدایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی. چایچی، پریچهر؛ گویا، زهرا؛ مرتاضی مهربانی، نرگس و ساکی، رضا (1385). ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 85. ساکی، رضا و دیگران (1383). اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس (اصول، نظریه و چارچوب عمل ). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. شمس مورکانی، غلامرضا (1380). بررسی علل عدم علاقه معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتهای پژوهشی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت اصفهان. عموزاده مهدیرجی، هادی (1384). شناسایی عوامل مؤثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. قاسمی پویا، اقبال (1383). راهنمای معلمان پژوهنده ـ معلم پژوهنده کیست، پژوهش در عمل چیست؟ تهران: انتشارات تعلیم و تربیت. مهر محمدی، محمود (1379). جستارهایی در پژوهش در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت. وطنی، علی (1382). پژوهش در عمل چشم اندازی نو در رهگذر مسائل و تنگناهای پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهش نامه آموزش و پرورش. Borgia, Eileen T., Schuler, Dorothy (1996). Action Research in Early Childhood Education, available, ERIC Digest. Delng, J., (1996). Facilitating and supporting action research by principals of onataria. Donato, Richard (2003). Action Research, University Pittsburg, available, www.cal.org/ERIccLL. Hopkins, David (1949). A teachers’ guid to classroom research, London: open university press. Nolen, Amanda; Putten, jim vander (2007). Action research in Education: Addressing Gap in Ethical principles and practices, http://www.er.aera.net Parsons, Sharon (2008). Teacher Research,http://www.er.aera.net Reason, P., (2001). Learning and change through Action Research in J.Henry(Ed), creative Management. London:sage.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امام جمعه، سید محمدرضا؛ سعیدی رضوانی، محمود (1383). پژوهش حین عمل رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 73ـ72 ، پژوهشکده تعلیم و تربیت. بازرگان، عباس (1385). جزوه آموزش اقدام پژوهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. پورشافعی، هادی (1385).کارگزار فکور(نگاهی برنقش حرفهای معلم در نظام آموزشی)، www.hawah.net/Hawzah/magazines/magArt.aspx . حدیقی، آرمین (1385). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی بر بررسی نگرش دبیران مقطع رامسر درباره میزان بهبود کیفیت بکارگیری عناصر برنامه درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتیو روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی. حق پرست، طیبه (1380). بررسی تأثیر آموزش اقدام پژوهی در ارتقاء آگاهی و آموزش مهارتهای معلمان ابتدایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی. چایچی، پریچهر؛ گویا، زهرا؛ مرتاضی مهربانی، نرگس و ساکی، رضا (1385). ارزیابی میزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 85. ساکی، رضا و دیگران (1383). اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس (اصول، نظریه و چارچوب عمل ). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. شمس مورکانی، غلامرضا (1380). بررسی علل عدم علاقه معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتهای پژوهشی، پژوهشگاه تعلیم و تربیت اصفهان. عموزاده مهدیرجی، هادی (1384). شناسایی عوامل مؤثر بر گسترش طرح معلم پژوهنده در بین معلمان ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. قاسمی پویا، اقبال (1383). راهنمای معلمان پژوهنده ـ معلم پژوهنده کیست، پژوهش در عمل چیست؟ تهران: انتشارات تعلیم و تربیت. مهر محمدی، محمود (1379). جستارهایی در پژوهش در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت. وطنی، علی (1382). پژوهش در عمل چشم اندازی نو در رهگذر مسائل و تنگناهای پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهش نامه آموزش و پرورش. Borgia, Eileen T., Schuler, Dorothy (1996). Action Research in Early Childhood Education, available, ERIC Digest. Delng, J., (1996). Facilitating and supporting action research by principals of onataria. Donato, Richard (2003). Action Research, University Pittsburg, available, www.cal.org/ERIccLL. Hopkins, David (1949). A teachers’ guid to classroom research, London: open university press. Nolen, Amanda; Putten, jim vander (2007). Action research in Education: Addressing Gap in Ethical principles and practices, http://www.er.aera.net Parsons, Sharon (2008). Teacher Research,http://www.er.aera.net Reason, P., (2001). Learning and change through Action Research in J.Henry(Ed), creative Management. London:sage.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,301 |