تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,975 |
بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 4، شماره 14، شهریور 1390، صفحه 151-164 اصل مقاله (149.92 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فاطمه عوضیان1؛ رحیم بدری2؛ پرویز سرندی3؛ زهره قاسمی1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمال کاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر در سال 1390 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور 255 نفر دانشآموز دختر، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان کاشان (به تعداد 6000 نفر) انتخاب و پرسشنامههای اهمال کاری تاکمن، عزّت نفس کوپر اسمیت و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایجی که بدست آمد به شرح زیر میباشد: یافتههای پژوهش وجود ارتباط منفی بین هر دو متغیر عزّت نفس و انگیزش پیشرفت با اهمال کاری را نشان دادند. از طرفی بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنیداری یافت شد. با توجه به تحلیل رگرسیون عزّت نفس، قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری برای انگیزش پیشرفت دارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهمالکاری؛ عزّت نفس؛ انگیزش پیشرفت؛ دانشآموزان؛ مقطع متوسطه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان
فاطمه عوضیان[1] دکتر رحیم بدری[2] دکتر پرویز سرندی[3] زهره قاسمی
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمال کاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر در سال 1390 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور 255 نفر دانشآموز دختر، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان کاشان (به تعداد 6000 نفر) انتخاب و پرسشنامههای اهمال کاری تاکمن، عزّت نفس کوپر اسمیت و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایجی که بدست آمد به شرح زیر میباشد: یافتههای پژوهش وجود ارتباط منفی بین هر دو متغیر عزّت نفس و انگیزش پیشرفت با اهمال کاری را نشان دادند. از طرفی بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنیداری یافت شد. با توجه به تحلیل رگرسیون عزّت نفس، قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری برای انگیزش پیشرفت دارد.
واژگان کلیدی: اهمالکاری، عزّت نفس، انگیزش پیشرفت، دانشآموزان، مقطع متوسطه مقدمه انگیزش به حالتهای درونی ارگانیسم که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف میشود اشاره میکند انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کردهاند و در این مقایسه، نیرو جهت مفاهیم عمده انگیزش هستند (سیف، 1376). بارها دیده شده دانش اموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند ولی در پیشرفت تحصیلی تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوتها نه تنها در یادگیری درسهای آموزشگاهی بلکه در سایر فعالیتهای غیرتحصیلی نیز به چشم میخورد. این جنبه از رفتار آدمی به حوزه انگیزش مربوط میشود. شناسایی مفهوم انگیزش و آگاهی انگیزهای مختلف و تاثیر آنها بر فرایند یادگیری دانشآموزان به معلم کمک میکند تا در طرح و اجرای برنامههای آموزشی خود روشهای بهتری را به کار بندد (سیف، 1382). اتکینسون رفتار به سوی پیشرفت یا انگیزش پیشرفت[4] را نتیجه تعارض هیجانی امید به موفقیت وترس از شکست تلقی میکند. دو عامل امید به موفقیت و ترس از شکست و ترکیب این دو و برایند آنها عوامل قابل بحث و برسی در نظریه انگیزش پیشرفت اتکینسون میباشد که روابط بین مولفهها را بیان میکند: الف) امید به موفقیت، ب) ترس از شکست، ج) برآیند گرایشها، د) ترکیب انگیزهها (ریو، 1387). در روند معطوف به موفقیت و پیشرفت، هایدر عوامل چهارگانه توانایی[5] ، کوشش[6] ، شانس[7] و دشواری تکلیف[8] را مؤثر میداند. توانایی: توانایی فرد را میتوان از درصد موفقیتها و فعالیتهای قبلی وی استنباط کرد. کوشش: افراد میدانند که در رویارویی با مسائل با چه شدتی کوشش کنند. شانس: اسناد به شانس منوط به ساخت تکلیف است. در جریان موفقیت یا شکست در بعضی موارد نقش شانس به خوبی مشهود است. دشواری تکلیف: دشواری تکلیف به این امر بستگی دارد که در یک جامعه مورد آزمایش، عده زیادی از عهده آن تکلیف برنیایند (خداپناهی، 1383). یکی از عواملی که با انگیزش پیشرفت ارتباط دارد اهمالکاری است دانشآموزانی که اهمالکاری بالایی دارند دارای انگیزش پیشرفت پایینتری هستند. اهمالکاری به عنوان تمایل غیرمنطقی نسبت به تأخیر انداختن کارهایی بیان شده تعریف شده است (جکسون، 2005). لی (1986) مشاهده کرد اهمالکاری[9] یک درماندگی در انجام آنچه را که بایستی برای رسیدن به هدف انجام شود، میباشد. بنابراین مبحث اهمالکاری در روانشناسی کشور ایران موضوعی نسبتا جدید است و بسیاری از اصطلاحات آن در زبان فارسی معادل، برابر ندارد. حدود 95 درصد از افراد جامعه گاهگاهی در کارهایشان اهمال میورزند اما برای 15 تا 20 درصد افراد اهمالکاری همیشه و به صورت یک مسأله جلوه میکند (استیل، 2002). اهمالکاری مجموعه وسیعی از عناوین و اولویتهای تحقیقاتی را به خود اختصاص داده، رابطه آن با انواع اختلالات شخصیتی به تایید رسیده است به طوری که پیشرفت تعلل در کارها در درجات بالا جنبه مرضی و بیمارگونه به خود گرفته است که نه تنها سلامت جسم و روان فرد را تهدید میکند بلکه صدمات جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی را ایجاد مینماید (آقا تهرانی، 1385). کوهل (به نقل از محمد زاده قاسمی، 1388)، این اصل را مبنا قرار میدهد که درست کار نکردن برخی از سیستمهای ذهنی اصلی، حالات کنترل و استراتژیها و یا استفاده از استراتژیهای نادرست باعث نقص و ناکارآیی در انتخاب آغاز و حفظ رفتارهای ارادی میشود که شامل انواع مختلف اهمالکاری میشود. بنابراین افزایش اهمالکاری باعث مشکلاتی در جامعه و صدمات جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی را ایجاد مینماید. اولین قدم برای کاهش اهمالکاری شناخت عوامل بوجود آورنده آن میباشد که یکی از آنها مسأله عزّت نفس میباشد. عزّت نفس[10] به معنای برداشت شخص درباره ارزش و اهمیت خویش است. ارزشی که کودک درباره خود قائل است عموما نشات گرفته از اهمیتی است که والدین به او میدهند (لطف آبادی، 1380). مسأله عزّت نفس و خود ارزشمندی از اساسیترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان میباشد توجه به عزّت نفس به دو دلیل باید در برنامه آموزشی لحاظ شود یکی به این دلیل که به دانشآموزان در درس خواندن، فاصله گرفتن از مواد مخدر و اعمال ناروای دیگر کمک میکند و دیگر آنکه آنها را به لحاظ روانی کمک میکند تا برای زندگی در دنیایی که در آن ذهن سبویک، روتبلوم و مان (به نقل از وافری، 1384)، اهمال کاری دانشگاهی را یک عامل ناتوان کننده که ارتباط زیادی با دستاوردهای اندک دانشگاهی، اضطراب و عزّت نفس اندک دارد دانستهاند. ایفرت و فراری (1989) نشان دادند که اهمال کاران فقدان خود تاثیری، عزّت نفس، خودآگاهی و به طور بالایی انتقاد کننده از خود دارند. پژوهشگران افزودند که اهمالکاران اغلب پیشبینیهای درست دارند و دارای هوشیاری بیش از حد هستند. آنها ترس نامعقول از موفقیت یا درماندگی که ممکن است به اختلال عصبی اجتنابی منجر شود نشان میدهند. همچنین ممکن است احساساتی، دست پاچه و مضطرب باشند (سولومون و رتبلوم، 1984). کلیبرت به نقل از خجسته (1389) در پژوهشی ارتباط معناداری بین انگیزه پیشرفت و اهمال کاری را بدست آوردند.
هدف کلی این پژوهش به قرار زیر است: تعیین رابطه اهمالکاری و عزّت نفس با انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر. سؤال پژوهشی و فرضیههایی که در این تحقیق مورد بررسی و آزمون قرار گرفتهاند به شرح ذیل میباشد: 1- سهم هر یک از عوامل اهمالکاری و عزّت نفس در پیشبینی انگیزش پیشرفت چقدر است؟ 2- بین اهمالکاری و عزّت نفس رابطه وجود دارد. 3- بین اهمالکاری و انگیزش پیشرفت رابطه وجود دارد. 4- بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه وجود دارد.
طرح پژوهش از آنجا که میتوان از نتایج تحقیق حاضر در جهت شناخت بهتر روابط بین متغیرهای اهمالکاری، عزّت نفس و انگیزش پیشرفت و هدایت برنامههای فرهنگی و آموزشی استفاده کرد، میتوان آن را از نظر هدف و ماهیت تحقیق، در رده تحقیقات کاربردی به حساب آورد (سرمد و همکاران، 1387). از نظر نحوه گردآوری دادهها، تحقیق حاضر جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بوده است زیرا که به دنبال شناسایی همبستگی بین اهمالکاری، عزّت نفس و انگیزش پیشرفت دانشآموزان است.
جامعه، نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه که در سال تحصیلی 90- 89 در شهرستان کاشان مشغول به تحصیل بودند و حجم جامعه مورد نظر 6000 نفر بوده است. روش نمونهگیری در این پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بوده است به این صورت که ابتدا از بین دبیرستانهای دخترانهی موجود در شمال, جنوب, شرق, غرب و مرکز شهرستان کاشان از هر کدام یک دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس در مرحله بعد با مراجعه به دبیرستانهای منتخب از بین کلاسهای موجود در هر پایه یک کلاس انتخاب شد سپس از هر کلاس از بین دانشآموزان به طور تصادفی با توجه به حجم نمونه تعداد مورد نیاز انتخاب شدند. برای تعیین نمونه مورد نظر از فرمول کوکران استفاده شد که نمونه مناسب برای جامعه آماری (6000 = N) با هدف تعمیم 255 نفر است.
ابزار پژوهش پرسشنامه اهمالکاری پرسشنامه اهمالکاری تاکمن که توسط باغداساریانس و همکاران (1382) بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران هنجاریابی شده است (باغداساریانس به نقل ازمحمدزاده قاسمی، 1388). این پرسشنامه شامل 26 سؤال با ضریب اعتبار 87/. بوده است. دراین تحقیق پایایی مقیاس اهمالکاری بر اساس آلفای کرونباخ 80/. بدست آمد که رضایت بخش است. محمدزاده قاسمی پایایی مقیاس اهمالکاری را از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای کل سؤالات برابر 86/. بدست آورد که نشانگر همگونی درونی بسیار خوب سؤالات پرسشنامه اهمالکاری است.
پرسشنامه عزّت نفس کوپراسمیت پرسشنامه عزّت نفس خود را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس ریموند انجام داد تهیه نمود. این پرسشنامه دارای 58 ماده است که 8 ماده آن خنثی و دروغسنج میباشد. رابتیل (1977) در تحقیق خود روایی پرسشنامه را محاسبه نمود و مقدار آن را 82/. اعلام نمود (رابتیل به نقل ازشعبانی، 1384). ابراهیمی (1386) با استفاده از روش همبستگی این آزمون با آزمون پوپروایی این آزمون را 65/. اعلام کرد (ابراهیمی به نقل ازدهقان، 1387) . همچنین نیسی (1363) روایی این آزمون را برای پسران 69/. و برای دختران 71/. بدست آورد. پایایی این آزمون در خارج از کشور توسط محققان متعددی محاسبه شد و تایید گردیده است که از جمله آنان فورست (1990) میباشد که در یک پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ میزان پایایی پرسشنامه کوپر اسمیت را برابر 85/. اعلام نمود (فورست به نقل ازمهدی پور، 1385). عرفانی (1374) از طریق آزمون- آزمون مجدد ضریب پایایی این آزمون را معادل 80/. اعلام نمود. (عرفانی به نقل از شعبانی، 1384).
پرسشنامه انگیزش پیشرفت پرسشنامه هرمنس که دربرگیرنده 29 سؤال 4 گزینه ای به منظور اندازهگیری انگیزش پیشرفت آزمودنیها میباشند استفاده شده است. در این پژوهش پایایی انگیزش پیشرفت از طریق آزمون آلفای کرونباخ بدست آمد که ضریب آلفا 71/. بوده است که رضایت بخش و مطلوب است. برای محاسبه پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس از دو روش محاسبه آزمن کرونباخ و آزمون- آزمون مجدد استفاده شده است به این صورت که در مطالعات مقدماتی برای بررسی ضریب همسانی درونی سؤالات پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده که ضریب پایایی 84/. بدست آمد و با استفاده از روش آزمون- آزمون مجدد، در مطالعه اصلی پرسشنامه بعد از گذشت سه هفته مجددا به دانشآموزان داده شد که ضریب پایایی بدست آمده با این روش نیز در حدود 82/. بدست آمد (هرمنس، 1970). هرمنس (1970) برای محاسبه روایی از روایی محتوا که اساس آن را پژوهشهای قبلی درباره انگیزش پیشرفت تشکیل میداد استفاده کرد. او همچنین ضریب همبستگی هر سؤال را با رفتارهای پیشرفتگرا محاسبه کرده است. ضرایب به ترتیب سؤالات پرسشنامه، از دامنه 57/. تا 31/. میباشند.
نتایج جدول (1): میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد بررسی در پژوهش (n=255)
همان طور که در جدول فوق ملاحظه میگردد حداقل نمره کسب شده از متغیر انگیزش پیشرفت در بین دانشآموزان 40 و حداکثر 102، حداقل نمره اهمالکاری 36 و حداکثر 86 ، حداقل نمره عزّت نفس 20 و حداکثر 50 است. میانگین نمره انگیزش پیشرفت 12/85 با انحراف معیار 27/8 ، میانگین نمره اهمالکاری 32/56 با انحراف معیار 47/9، میانگین نمره عزّت نفس دانشآموزان مورد بررسی 43/37 با انحراف معیار 22/6 است.
جدول (2): ضریب همبستگی بین اهمالکاری و عزّت نفس
جدول فوق نشان میدهد بین اهمالکاری و عزّت نفس رابطه منفی و معناداری وجود دارد. (P<0.01) بدین ترتیب هر چه قدر اهمالکاری در فرد بیشتر باشد عزّت نفس وی کمتر خواهد بود و بالعکس.
جدول (3): ضریب همبستگی بین اهمال کاری و انگیزش پیشرفت
جدول فوق نشان میدهد بین اهمالکاری و انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معناداری در سطح (P<0.01) وجود دارد. بدین صورت هر چه قدر اهمالکاری در فرد بیشتر باشد انگیزش پیشرفت وی نیز کمتر خواهد بود و بالعکس.
جدول (4): ضرایب همبستگی عزّت نفس وانگیزش پیشرفت
جدول 4، نشان میدهد بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداری در سطح P<0.01)) وجود دارد بدین ترتیب هر چه قدر فرد از عزّت نفس بالایی برخوردار باشد انگیزش پیشرفت نیز در وی قویتر خواهد بود و بالعکس. برای تعیین سهم نسبی هر یک از متغیرهای پیش بین اهمالکاری و عزّت نفس در پیشبینی انگیزش پیشرفت از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج مذکور در جدول 5، آمده است.
جدول (5): نتایج ضریب رگرسیون چندگانه اهمالکاری و عزّت نفس بر انگیزش پیشرفت
جدول فوق نشان میدهد در بررسی تاثیر متغیرهای اهمالکاری و عزّت نفس در مرحله نخست عزّت نفس در مدل قرار میگیرد و 24 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین میکند. در مرحله دوم عزّت نفس و اهمالکاری روی هم رفته 28 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین مینمایند. بنابراین بین اهمالکاری با عزّت نفس و انگیزش پیشرفت در سطح (0.01>P) رابطه وجود دارد.
جدول (6): نتایج ضرایب بتا انگیزش پیشرفت بر حسب اهمالکاری و عزّت نفس
نتایج جدول 6، نشان میدهد ضریب بتا استاندارد عزّت نفس برای متغیر انگیزش پیشرفت (49/0) و ضریب بتا استاندارد اهمالکاری برای انگیزش پیشرفت (25/0-) میباشد.
بحث و نتیجهگیری یکی از نتایج پژوهش حاضر این است که که بین اهمالکاری و عزّت نفس رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به این معنا که هر چه فرد از عزّت نفس بالاتری برخوردار باشد اهمالکاری وی کمتر است و بالعکس. این نتیجه با یافته های پژوهشی ایفرت و فراری (1989)، سبویک، رتبلوم و مان (به نقل از وافری، 1384) و تاکمن (1998) مطابق است. ایفرت و فراری (1989) نشان دادند که اهمالکاران فقدان عزّت نفس، خودتاثیری و خودآگاهی دارند. تاکمن (1998) معتقد است که اهمالکاری با سطح بالایی از استرس، عزّت نفس پایین، سطح بالایی از خودپسندی و افسردگی همراه است. اهمالکاری یک عامل ناتوان کننده است که به نظر میرسد ارتباط زیادی با اضطراب و عزّت نفس اندک داشته باشد. هر چه بیشتر دانشآموزان اهمالکاری میکنند با اضطراب بیشتری روبرو میشوند و کمتر به سازگاری با کار و فعالیت عمومی خود میپردازند و به انکار و غیرفعال بودن روی میآورند. یکی دیگر از یافتههای پژوهش حاضر این است که بین اهمالکاری و انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بدین معنا که هرچه فرد از انگیزش پیشرفت بیشتری برخوردار باشد یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه فرد از عزّت نفس بالاتری برخوردار باشد انگیزش پیشرفت وی نیز بیشتر است. این نتایج با تحقیقات اسکات به نقل از دهقان (1387)، آبینکی فرد (1382)، گرینس (1989)، زارع (1373)، گشتاسبی (1375)، مطابقت دارد. اسکات به نقل از دهقان (1387)، در سال (2005) در یک تحقیق اعلام نمود که انگیزه پیشرفت دارای تاثیر معنیداری بر رروی عزّت نفس است، که در هر دو جنس مونث و مذکر وجود دارد. او تحقیق خود را بر روی 453 دانشآموز سال سوم دبیرستان در کارولینای شمالی انجام داده بود. مکللند نظریهی انگیزش پیشرفت را در روانشناسی ادامه داد و تاکنون پژوهشگران مختلف سعی کردهاند نه تنها کیفیت و کمیت این انگیزه را بشناسند بلکه کوشیدهاند رابطه این انگیزه را با سایر خصوصیات فرد مانند عزّت نفس، هوش، منبع کنترل و متغیرهای دیگر مورد برسی قرار دهند. در نظریه اسناد هایدر در روند معطوف به موفقیت و پیشرفت عوامل چهارگانه توانایی، کوشش، شانس و دشواری تکلیف را مؤثر میداند. خود انگاره تحصیلی و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با نوع اسنادهایی که به موفقیتهای خود میدهند همبستگی دارد. دانشآموزانی که موفقیتهای خویش را به کوششهای خود و شکستهایشان را به کمکاری خویش و ضعفهای درونی زودگذر نسبت میدهند روی هم رفته موفقیت بیشتری دارند و بهتر میتوانند بر ضعفها و کم کاریهای خود غلبه کنند ( لطف آبادی، 1383). بنابراین میتوان استباط کرد دانشآموزانی که عزّت نفس بالایی دارند دارای انگیزش پیشرفت بالاتری هستند به عبارت دیگر، برای اینکه عزّت نفس را در دانشآموزان بالا ببرند باید محیطهای (آموزشی، اجتماعی و فرهنگی) و عوامل انگیزشی (درونی و بیرونی) را برای دانشآموزان فراهم نمایند. 1- بالأخره این پژوهش نشان داد از بین متغیرهای مختلف، عزّت نفس توانایی بیشتری برای پیش بینی متغیر انگیزش پیشرفت دارد. در پژوهش اتکینسون و راینر (مک کللند به نقل از بهاروند، 1385)، دریافتند که یادگیرندگان برخوردار از انگیزش پیشرفت بالا در مقایسه با یادگیرندگان برخوردار از انگیزش پیشرفت پایین از عزّت نفس بالاتر و از خود پشتکار و جدیت بیشتری در انجام تکالیف بروز میدهند و در آزمون و امتحانات عملکرد بهتری دارند بویژه هنگامی که فردی که مظهر قدرت است به نیاز به تعادل و برتریجویی تکیه ورزد. طبق نظر بندورا بسیاری از یادگیریها از طریق سرمشقگیری است تمامی ملاکهایی که برای ارزیابی خودمان به کار میبریم، بسیاری از مهارتهای ما، عادت پاداش دهی به خویش و نیز تاکید بر موفقیت یا شکست، همه و همه از دیگران بویژه والدینمان یاد گرفته شدهاند. والدین کودکان برخوردار از عزّت نفس بالا خودشان نیز عزّت نفس بالایی دارند. آنها در حکم سرمشقهایی برای چگونه دوست داشتن خویشتن عمل میکنند. محدودیتهای این پژوهش شامل موارد زیر بود: 1) چون این پژوهش درباره دانشآموزان مقطع متوسطه صورت گرفته به مقاطع دیگر قابل تعمیم نیست. 2) به دلیل اینکه این پژوهش درباره دانشآموزان دختر صورت گرفته قابل تعمیم به دانشآموزان پسر نیست.3) محدود بودن دامنه تحقیق به شهر کاشان و احتیاط در تعمیم نتایج با سایر شهرها. و پیشنهادهایی که در این پژوهش داده شد شامل موارد زیر است: 1- با توجه به نتایج پژوهش حاضر مبنی بر وجود رابطه بین اهمالکاری و عزّت نفس و اینکه اهمالکاری یکی از مهمترین موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان و دانشآموزان است و باعث صرف وقت و هزینه اضافی در امور گوناگون میشود پیشنهاد میشود، با برگزاری کلاسهای آموزشی مهارتهای مقابله با اهمالکاری را به فراگیران آموزش دهند و عزّت نفس آنها را افزایش داد.2-بر اساس یافتههای این پژوهش مبنی بر رابطه بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت پیشنهاد میشود، با برگزاری کلاسهای آموزشی آگاهیهای مسئولین مدارس و والدین را افزایش داد تا از دادن امتیازات و توجهات غیرمتناسب با توانایی و تلاش دانشآموزان خوداری کنند و از این طریق انگیزش پیشرفت و عزّت نفس دانشآموزان را افزایش داد. 3- با توجه به یافتههای این پژوهش مبنی بر رابطه بین عزّت نفس و انگیزش پیشرفت به والدین توصیه میشود از شیوههای تربیتی مناسب استفاده کنند، به فرزندانشان اجازه دهند در تصمیمگیریها شرکت کنند، با توجه به تواناییهایشان به آنها مسئولیت دهند و با تشویق به موقع خود عزّت نفس را در فرزندانشان افزایش دهند.
مآخذ آبینکی فرد، زهرا (1382). رابطه بین عزّت نفس، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستان شاهد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. آقاتهرانی، مرتضی (1385). اهمالکاری (بررسی علل و راهکارهای درمان). قم: مرکز انتشارات موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی. براندن، ناتانیل (1384). روانشناسی عزّت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. [چاپ چهارم]، تهران: نشر نخستین. بهاروند ایراننیا، زینب (1385). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل در دانشآموزان دختر شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. بیابانگرد، اسماعیل (1371). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. بیابانگرد، اسماعیل (1380). روشهای افزایش عزّت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیا و مربیان. [چاپ ششم]. خجسته جلال، پریسا (1389). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و خود کارآمدی با اهمالکاری دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. خداپناهی، کریم (1383). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت. دهقان شادکامی، مریم (1387). اثر یادگیری مشارکتی بر انگیزه پیشرفت و عزّت نفس در دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. ریو، جان مارشال (1387). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش. زارع، حسین (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، جنسیت و عزّت نفس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. سیف، علیاکبر (1376). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران: موسسه انتشارات آگاه. سیف، علی اکبر (1382). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه. شعبانی، حسن (1384). بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و عزّت نفس با بهداشت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. گشتاسبی، محمود (1375). بررسی رابطه عزّت نفس، انگیزش و هوش با پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزانی که به دوره پیش دانشگاهی راه یافتهاند در شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. لطف آبادی، حسین (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: سازمان ملی جوانان. لطف آبادی، حسین (1383). روانشناسی رشد (2) (نوجوانی، جوانی و بزرگسالی). تهران: انتشارات سمت. مایر، ریچارد ای (1376). روانشناسی تربیتی (بر اساس رویکرد شناختی). ترجمه محمدتقی فراهانی. تهران: جهاد دانشگاهی. محمدزاده قاسمی، سمیه (1388). رابطه بین منبع کنترل، اهمالکاری و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. مسگران، حمید (1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. مفتاح، سیمین (1381). بررسی رابطه کمرویی و عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم. مهدی پور، فاطمه (1385). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با بهداشت روانی، منبع کنترل و عزّت نفس در دانشجویان منطقه هشت دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. وافری، اکرم (1384). بررسی رابطه آسیبشناسی روانی و اهمالکاری در دانشجویان دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. یوسفی، رضا (1374). مقایسه عزّت نفس در دو گروه دانشآموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوههای بالا بردن عزّت نفس در گروههای ناموفق. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. Effert, B.R., & Ferrari, J.R., (1989). Decisional Procrastination: Examining personality correlates. Journal of social Behavior & personality, 4, 151-161. Ferrari, J.R., (1989). Procrastination as reveng: DO people report using delays as a strategy for vengeance? Personality and individual differences 17, 539-544. Hermans, H.J.M., (1970). A questionnaire measure of achievement motivation, journal of applied pcychology, 54(4) , pp. 353-363. Jackson, T., Weiss, E., lundquiat, J., (2005). Does procrastination mediate the Relationship between optimism and subsequent? Journal of social behavioural personality, 16.p. Lay, C., (1986). At last, my research article on procrastinator Education, 118(4) pp.529-538. Solomon, L.J., & Rothbluam, E.B., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioural correlates. Journal of counseling psychology 31, 503-509. Steel, piers David Gareth, phd (2002). The measurement process and nature ofprocrastination,university of Minnesota. Tuckman, B.W., (1998). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational & psychological Measurement, 51, 473-480.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آبینکی فرد، زهرا (1382). رابطه بین عزّت نفس، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستان شاهد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. آقاتهرانی، مرتضی (1385). اهمالکاری (بررسی علل و راهکارهای درمان). قم: مرکز انتشارات موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی. براندن، ناتانیل (1384). روانشناسی عزّت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. [چاپ چهارم]، تهران: نشر نخستین. بهاروند ایراننیا، زینب (1385). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل در دانشآموزان دختر شهرستان خرم آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. بیابانگرد، اسماعیل (1371). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. بیابانگرد، اسماعیل (1380). روشهای افزایش عزّت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انجمن اولیا و مربیان. [چاپ ششم]. خجسته جلال، پریسا (1389). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و خود کارآمدی با اهمالکاری دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. خداپناهی، کریم (1383). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت. دهقان شادکامی، مریم (1387). اثر یادگیری مشارکتی بر انگیزه پیشرفت و عزّت نفس در دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. ریو، جان مارشال (1387). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش. زارع، حسین (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، جنسیت و عزّت نفس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. سیف، علیاکبر (1376). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران: موسسه انتشارات آگاه. سیف، علی اکبر (1382). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه. شعبانی، حسن (1384). بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و عزّت نفس با بهداشت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. گشتاسبی، محمود (1375). بررسی رابطه عزّت نفس، انگیزش و هوش با پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزانی که به دوره پیش دانشگاهی راه یافتهاند در شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. لطف آبادی، حسین (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان. تهران: سازمان ملی جوانان. لطف آبادی، حسین (1383). روانشناسی رشد (2) (نوجوانی، جوانی و بزرگسالی). تهران: انتشارات سمت. مایر، ریچارد ای (1376). روانشناسی تربیتی (بر اساس رویکرد شناختی). ترجمه محمدتقی فراهانی. تهران: جهاد دانشگاهی. محمدزاده قاسمی، سمیه (1388). رابطه بین منبع کنترل، اهمالکاری و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. مسگران، حمید (1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. مفتاح، سیمین (1381). بررسی رابطه کمرویی و عزّت نفس با پیشرفت تحصیلی سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم. مهدی پور، فاطمه (1385). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با بهداشت روانی، منبع کنترل و عزّت نفس در دانشجویان منطقه هشت دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات. وافری، اکرم (1384). بررسی رابطه آسیبشناسی روانی و اهمالکاری در دانشجویان دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز. یوسفی، رضا (1374). مقایسه عزّت نفس در دو گروه دانشآموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوههای بالا بردن عزّت نفس در گروههای ناموفق. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. Effert, B.R., & Ferrari, J.R., (1989). Decisional Procrastination: Examining personality correlates. Journal of social Behavior & personality, 4, 151-161. Ferrari, J.R., (1989). Procrastination as reveng: DO people report using delays as a strategy for vengeance? Personality and individual differences 17, 539-544. Hermans, H.J.M., (1970). A questionnaire measure of achievement motivation, journal of applied pcychology, 54(4) , pp. 353-363. Jackson, T., Weiss, E., lundquiat, J., (2005). Does procrastination mediate the Relationship between optimism and subsequent? Journal of social behavioural personality, 16.p. Lay, C., (1986). At last, my research article on procrastinator Education, 118(4) pp.529-538. Solomon, L.J., & Rothbluam, E.B., (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioural correlates. Journal of counseling psychology 31, 503-509. Steel, piers David Gareth, phd (2002). The measurement process and nature ofprocrastination,university of Minnesota. Tuckman, B.W., (1998). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational & psychological Measurement, 51, 473-480.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,575 |