تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,983 |
تعداد مقالات | 83,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,452,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,580,622 |
بررسی کیفیت خدمات مراکزآموزش عالی تبریز با استفاده از مدلسروکوال و رتبهبندی مراکز با استفاده ازفرآیند تحلیل سلسلهمراتبی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 2، شماره 8، اسفند 1388، صفحه 31-54 اصل مقاله (263.32 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجید باقرزاده خواجه1؛ فاطمه باقرزاده2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان در مراکزآموزشعالی تبریز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، موسسه غیرانتفاعی الغدیر، موسسه غیرانتفاعی ارس، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی) میباشد. بدین منظور پرسشنامه عمومی مقیاس سروکوال برای بخش خدمات آموزشعالی تطبیق داده شد و برای ارزیابی شکاف کیفیت خدمات استفادهگردید. ما برای تجزیهتحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده نمودیم. نتایج نشان میدهند مراکز آموزشعالی تبریز، نتوانستهاند انتظارات دانشجویان خود را برآورده سازند. کمترین میزان شکاف مربوط به بعد تضمین و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد همدلی میباشد. از نظر دانشجویان بعد همدلی و پاسخگوئی بیشترین اهمیت را دارند. همچنین نتایج حاصل از نرمافزار فرآیند تحلیل سلسلهمراتبیchoice)، (Expertنشان میدهد که سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی از نظر کیفیت خدمات در رتبه نخست قرار دارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کیفیت خدمات- کیفیت خدمات آموزشعالی- مدلسروکوال- فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی کیفیت خدمات مراکزآموزش عالی تبریز با استفاده از مدلسروکوال و رتبهبندی مراکز با استفاده ازفرآیند تحلیل سلسلهمراتبی
دکتر مجید باقرزاده خواجه[1] فاطمه باقرزاده[2] چکیده هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان در مراکزآموزشعالی تبریز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، موسسه غیرانتفاعی الغدیر، موسسه غیرانتفاعی ارس، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی) میباشد. بدین منظور پرسشنامه عمومی مقیاس سروکوال برای بخش خدمات آموزشعالی تطبیق داده شد و برای ارزیابی شکاف کیفیت خدمات استفادهگردید. ما برای تجزیهتحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده نمودیم. نتایج نشان میدهند مراکز آموزشعالی تبریز، نتوانستهاند انتظارات دانشجویان خود را برآورده سازند. کمترین میزان شکاف مربوط به بعد تضمین و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد همدلی میباشد. از نظر دانشجویان بعد همدلی و پاسخگوئی بیشترین اهمیت را دارند. همچنین نتایج حاصل از نرمافزار فرآیند تحلیل سلسلهمراتبیchoice)، (Expertنشان میدهد که سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی از نظر کیفیت خدمات در رتبه نخست قرار دارد.
واژههای کلیدی: کیفیت خدمات- کیفیت خدمات آموزشعالی- 1- مقدمه در محیط پرتلاطم و رقابتی امروز، سازمانهایی در عرصه رقابت موفق تر خواهند بود که در برآوردن نیازها و خواستههای مشتریان گوی سبقت را از سایر رقبای بازار بربایند؛ به تعبیر دیگر بنا به فلسفه جدید بازاریابی یعنی مشتریگرایی، مشتریان را مرکز توجه قرار داده و از دید مشتریان به مسائل نگاه کنند. امروزه عبارت رضایت مشتری یکی از اصطلاحات متداول در محیطهای کاری میباشد، ولی بدون تردید ایجاد رضایت در مشتریان و حتی به شوق آوردن ایشان با ایجاد کیفیت محصولات و خدمات، مطابق یا حتی فراتر از انتظار آنان میسر میگردد. بنابراین، کیفیت مهمترین عامل در رقابت جهانی به شمار میآید و سازمانها ناچارند که برای رقابت پیروزمندانه در بازار، کالا یا خدمت با کیفیت عرضه نماید (زنجیرچی،1387). برپایهی آنچه که اشارهشد، موسسات آموزشعالی که یکی از انواع سازمانهای خدماتی هستند نیز باید به منظور حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها و کسب مزیت رقابتی، برای شناسایی انتظارات و نیازهای مشتریانشان که دانشجویان هستند تلاش کنند و خدمات با کیفیت به آنها ارائه دهند. طی دهههای گذشته، نیروهای محیطی موثر بر دانشگاهها بصورت تصاعدی افزایش یافتهاست و در اثر این تعداد نیروی محیطی تمامی حوزههای دانشگاه مشمول پاسخگویی گردیدهاند. در برخی از حوزهها، پاسخگویی و تغییر متناسب با نیازهای محیط بوده و در برخی دیگر اینگونه نشدهاست. کمترین تغییردر اثر تغییرات محیطی مربوط به حوزه نارضایتی روز افزون مشتریان نسبت به کیفیت کالا و خدمات، ویژگی دهه 1980 بود. بسیاری از مشکلات محصولات مربوط میشد به خدمات بسیار ضعیف محل خرید، حل و فصل مشکلات مشتریان و استرداد وجه یا تعمیرات پس از فروش. در این دهه به همان اندازه که از نارسایی فنی خدمات انتقاد میشد، سهل انگاری کارکنان صنایع خدماتی نیز مورد انتقاد قرار میگرفت(لاولاک و رایت[3]،40،1385). درک روز افزون این واقعیت که بهبود کیفیت بر کسب و کار تاثیر مثبتی دارد و برای رقابت لازم است، نگرشها را تغییر دادهاست. تصورات دیرین درباره کیفیت جای خود را به ضرورت هدایت کیفیت توسط مشتری دادهاست. بسیاری از موسسات خدماتی، برای آنکه نیاز و انتظارات مشتریان خود را نسبت به هر یک از جنبههای خدمت تعیین کنند، سعی کردند بر سرمایهگذاری تحقیقاتی خود بیفزایند تا بدین وسیله برنامههای بهبود کیفیت مورد نظر مشتریانشان را اجرا کنند و ارزیابی پیوسته و دائمی از نحوه رضایت آْنان در مورد کیفیت خدمات دریافت شده داشتهباشند (همان منبع،41).
کیفیت خدمات مفهوم وتعریف کیفیت خدمات توسط کارهای عملی که توسط پاراسورامان و دیگران[4] (1991و1988و1985) صورت گرفتهاست، تحت تأثیر قرار گرفتهاست: کیفیت خدمات عبارت است از میزان اختلاف موجود بین انتظارات و ادراکات مشتریان از خدمات دریافتی (پاراسورامان و دیگران، 1988) این تعریف توسط رابطه Q = P- Eنشان داده میشود، که در این رابطه p نشاندهنده درک مشتری، E نشاندهنده انتظارات و Q بیانگر کیفیت خدمات دریافتی است. خدمت مورد انتظار همان خدمت مطلوب و ایدهآل است که بیانگر سطحی از خدمت است که مشتری امید دریافت آن را دارد. در واقع خدمات مطلوب تلفیقی از باورهای مشتری پیرامون این دو مطلب است که خدمت چگونه میتواند باشد و چگونه باید باشد (برون[5]، 1989)؟ مقصود از ادراکات مشتری از خدمت این است که مشتری خدمت دریافت شده را چگونه ارزیابی میکند. آیا خدمت ارزشمند بودهاست یا خیر؟ آیا حائز معیارهای کیفی لازم بودهاست ؟ و مواردی از این قبیل(همان منبع). از آنجائیکه در ارائه و تحویل خدمت، نقش اساسی را مشتری بازی میکند، بیشترین پیشرفتهای اخیر در زمینه کیفیت مربوط به بخش خدمات میباشد مشتریان انتظاراتشان از خدمت را از منابع بسیاری شکل میدهند، مانند تجربیات گذشته، تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات. بطور کلی مشتریان خدمت دریافتی را با خدمت مورد انتظار مقایسه میکنند. اگر خدمت دریافتی کمتر از خدمت مورد انتظار باشد، مشتریان ناراضی میشوند. اگر خدمت دریافتی برابر یا بیشتر از خدمت مورد انتظار باشد، آنها ترغیب میشوند که مجددا از این ارائهدهنده خدمت استفاده کنند. سازمانهای موفق به خدمات پیشنهادی خود چنان مزایایی را اضافه میکنند که نه تنها مشتریان را راضی میکند، بلکه همچنین آنها را متعجب و ذوقزده میکند. مشتریان ذوقزده، عوامل انتظارات بالا هستند (همان منبع،430).
سنجش کیفیت خدمات و مدل کیفیت خدمات پاراسورامان و همکارانش[8] اولین کسانی بودند که تلاش کردند تا روشهای مختلف ارزیابی کیفیت را مقایسه و طبقهبندی نمایند. مدل کیفیت خدمات[9] را پاراسورمان و همکارانش در سال 1985 ارائه کردند و هدف آنان ارزیابی کیفیت خدمات بود. در این مدل کیفیت خدمات نتیجه مقایسه انتظارات وادراکات مشتریان میباشد (فیتسیمونز، 1382). 1- مدل کیفیت خدمات، کیفیت خدمات را در پنج معیار مورد ارزیابی 2- عوامل ملموس[10] : تجهیزات فیزیکی، ابزار و وضع ظاهری کارکنان در محیط کار. 3- قابلیت اطمینان[11] : توانایی سازمان خدماتی در عمل به وعدههای خود به طور دقیق و مستمر. 4- پاسخگوئی[12] : توانائی سازمان خدماتی در ارائه خدمات به موقع و سریع تضمین[13] : ترکیبی از موارد زیر میباشد: - صلاحیت: دارا بودن دانش و مهارتهای ضروری برای ارائه خدمات. - ادب: احترام و دوستانه بودن برخورد کارکنان سازمان با مشتریان. - اعتبار: اعتماد، قابل قبول بودن و امانت داری کارکنان. - امنیت: پایین بودن احتمال شک و تردید برای دریافت خدمات ازسوی مشتریان. 5-همدلی[14] : ترکیبی از موارد زیرمیباشد: - درک مشتری : تلاش برای شناسایی مشتریان و نیازهای ویژه آنان. - ارتباط: مطلع نگاهداشتن مشتریان از طریق زبانی که برای آنان قابل فهم بوده و گوش دادن واقعی به صحبتهای آنان. - امکان دسترسی. این مقیاس در سال 1991 بازبینی شد، که مقیاس تجدید نظر شده در این سال شامل سه بخش میباشد. بخش اول و سوم شامل 22 سؤال (مربوط به 5 بعد)، به منظور ارزیابی انتظارات و ادراکات مشتریان میباشد. در این دو بخش از پاسخگویان خواسته میشود تا نظر خود را در رابطه با اینکه از خدمات چه انتظاری دارند و اینکه چگونه خدمات را درک میکنند، در یک مقیاس لیکرت از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف بیان کنند. در نهایت بر اساس اختلاف بین انتظارات و تجارب پاسخگویان از 22 ویژگی فوق، امتیاز کیفیت کلی میتواند محاسبه شود. در بخش دوم از مشتریان خواسته میشود تا اهمیت هر یک از ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات را مشخص نمایند.
جدول (1): برخی تحقیقات خارجی در زمینه آموزش عالی
جدول (2): برخی تحقیقات داخلی در زمینه آموزش عالی
با توجه به مطالب ارائه شده، اهداف تحقیق حاضر به قرار زیرند: 1- تعیین میزان شکاف کیفیت خدمات در مراکز آموزش عالی تبریز در رشته مدیریت، شامل(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، موسسه غیرانتفاعی الغدیر وموسسه غیرانتفاعی ارس )، با استفاده از مدل سروکوال. 2- تعیین اولویت مولفههای پنجگانه خدمات از دید دانشجویان. 3- رتبهبندی مراکزآموزشی مورد مطالعه با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. برای رسیدن به اهداف، فرضیههای زیر طرح شدهاند:
فرضیههای اصلی 1- بین میزان انتظارات دانشجویان از خدمات مراکزآموزشعالی و میزان ادراکات آنان از خدمات دریافتی تفاوت وجود دارد. 2- بین ابعاد پنجگانه کیفیت از نظر اهمیت از دید دانشجویان تفاوت وجود دارد. 3- بین مراکز آموزشعالی مورد مطالعه از نظر کیفیت خدمات ارائهشده به دانشجویان، تفاوت وجود دارد.
فرضیههای فرعی 1- بین میزان انتظارات دانشجویان از مؤلفه عوامل ملموس مراکز آموزشعالی و میزان ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. 2- بین میزان انتظارات دانشجویان از مؤلفه قابلیت اطمینان مراکز آموزشعالی و میزان ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. 3- بین میزان انتظارات دانشجویان از مؤلفه پاسخگوئی مراکز آموزشعالی و ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. 4- بین میزان انتظارات دانشجویان از مؤلفه تضمین مراکز آموزشعالی و میزان ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. 5- بین میزان انتظارات دانشجویان از مؤلفه همدلی مراکز آموزشعالی و میزان ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. 2- روششناسی پژوهش پرسشنامه، شکاف بین کیفیتخدمات موردانتظار دانشجویان و کیفیتخدمات درکشده از طرف دانشجویان را در پنج بعد خدمت اندازهگیری نمودهاست. در این تحقیق پرسشنامه استاندارد سروکوال، که شامل دو بخش 22 سوالی برای ارزیابی انتظارات و ادراکات مشتریان می باشد، با نظر کارشناسان و با توجه به صنعت آموزش در ایران بازنگری و تعداد سوالات هر بخش آن به 20 سوال تعدیل شد. در نهایت پرسشنامه تحقیق شامل دوقسمت می باشد که در قسمت اول از پاسخ دهندگان خواسته شده است تا به ترتیب اهمیت هر یک از ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات(عوامل ملموس، قابلیت اطمینان، پاسخگوئی، تضمین و همدلی) را از عدد 1 تا 5 رتبه بندی کنند. قسمت دوم شامل 20 سؤال جهت ارزیابی انتظارات و 20 سؤال جهت ارزیابی ادراکات دانشجویان از خدمات مراکز آموزش عالی ای که در آن مشغول تحصیل اند می باشد. به منظور پاسخگوئی به سوالات نیز، از مقیاس 5 درجهای لیکرت استفاده گردیدهاست که گزینههای "کاملاً مخالفم=1" تا "کاملاً موافقم=5" را شامل میگردد. روایی پرسشنامه از دید چند تن از کارشناسان مورد تائید قرار گرفت و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای کل پرسشنامه 93/0 بدست آمد. جامعهآماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان در دسترس رشته مدیریت مراکزآموزشعالی تبریز شامل (دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان مدیریت صنعتی، مؤسسه غیرانتفاعی الغدیر، مؤسسه غیرانتفاعی ارس)، که در مقطع کارشناسی ارشد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1388_1389 مشغول تحصیلاند، میباشد. در این پژوهش جهت تعیین حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی با توزیع پرسشنامه بین 30 نفر از دانشجویان انجام شد. از طریق برآورد واریانس نمونه اولیه در سطح اطمینان 95 درصد، حجم نمونه 110 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری تحقیق به صورت تصادفی طبقهای میباشد که نتایج آن در جدول زیر آورده شدهاست. جدول(3): حجم جامعه آماری، حجم نمونه آماری
3- نتایج و بحث آزمون فرضیه اصلی اول برای آزمون این فرضیه از آزمون t برای نمونههای زوجی استفاده شدهاست. بین میزان انتظارات دانشجویان از خدمات مراکز آموزشعالی و میزان ادراکات آنان از خدمات دریافتی تفاوت وجود دارد. (mE ≠ mP)
جدول(4): آزمون t دونمونهای زوجی برای فرضیه اصلی اول
با توجه به اینکه مقدار آماره آزمون(t) در سطح اطمینان 95 درصد از مقدار بیشتر است، میتوان نتیجه گرفت که فرض تائید میشود یعنی، بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات مراکز مورد مطالعه تفاوت آزمون فرضیه اصلی دوم برای آزمون فرضیه اصلی دوم و تعیین اولویت ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات از دیدگاه دانشجویان، از آزمون فریدمن استفاده شدهاست. بین ابعاد پنجگانه کیفیت از نظر اهمیت از دید دانشجویان تفاوت وجود دارد.
جدول(5): آزمون فریدمن برای فرضیه اصلی دوم
با توجه به جدول(5)، در سطح معنیداری 95%، مقدار آماره آزمون (χ2) از(9/48 ) بیشتر است، در نتیجه فرضیه رد شده واین بدان معناست که ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات برای پاسخ دهندگان اهمیت یکسانی ندارند. الویت بندی ابعاد از نظر دانشجویان در جدول زیر آورده شدهاست.
جدول(6) : اولویت بندی ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات
همانگونه که در جدول (6) مشاهده میشود، مؤلفههای همدلی و پاسخگوئی از نظرپاسخ دهندگان دارای بیشترین اهمیت و عوامل ملموس دارای کمترین اهمیت میباشند. آزمون فرضیه اصلی سومجهت آزمون فرضیه اصلی سوم از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی استفاده شدهاست. بین مراکز مورد مطالعه از نظر کیفیت خدمات ارائهشده به دانشجویان تفاوت وجود دارد.( m1≠ m2 ≠ µ 3≠ µ4)
جدول (7) :آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای فرضیه اصلی سوم
با توجه به جدول (7)، در سطح اطمینان 95%،آماره آزمون(F) از بیشتر است، درنتیجه فرض پذیرفته میشود. همچنین برای آزمون اینکه
جدول(8): نتایج آزمون توکی
در جدول 8، نتایج نشان می دهند که مراکز در سه گروه همگون دسته بندی می شوند. آزمون فرضیههای فرعی آزمون فرضیه فرعی اول : عوامل ملموسبین انتظارات دانشجویان از مؤلفه عوامل ملموس مراکز و ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. (mE1 ≠ mP1)
آزمون فرضیه فرعی دوم : مؤلفه قابلیت اطمینان بین انتظارات دانشجویان از مؤلفه قابلیت اطمینان مراکز و ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. ) mE2 ≠ mP2 (
آزمون فرضیه فرعی سوم : مؤلفه پاسخگوئی بین انتظارات دانشجویان از مؤلفه پاسخگوئی مراکز و ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. ) (mE3≠ mP3
آزمون فرضیه فرعی چهارم : مؤلفه تضمین بین انتظارات دانشجویان از مؤلفه تضمین مراکز و ادراکات آنان تفاوت
آزمون فرضیه فرعی پنجم : مؤلفه همدلی بین انتظارات دانشجویان از مؤلفه همدلی مراکز و میزان ادراکات آنان تفاوت وجود دارد. ) mE5 ≠ mP5 (
برای آزمودن تمامی فرضیه های فرعی فوق از آزمون t دو نمونهای زوجی استفاده شدهاست که نتایج نهایی آزمون این فرضیات در جدول(9) آورده شدهاست.
جدول(9): نتایج آزمون فرضیههای فرعی
با توجه به جدول(8)، در تمامی فرضیه ها، مقدار آماره آزمونها از
تعیین میزان شکاف کیفیت خدمات برای ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات در جدول(10) میانگین انتظارات، میانگین ادراکات و شکاف مربوط جدول(10): میانگین انتظارات، میانگین ادراکات و شکاف مربوط
همان طور که در جدول(10) مشاهده میشود، بیشترین شکاف مربوط به سؤالات 11 (مؤلفه پاسخگوئی) و 18 (مؤلفه همدلی) و کمترین شکاف مربوط به سؤال13 (مؤلفه تضمین) میباشند. در جدول (11) میانگین انتظارات و ادراکات و میزان شکاف بین آنان برای ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات نشان داده شدهاست. بیشترین شکاف مربوط به مؤلفههای همدلی و کمترین شکاف هم مربوط به مؤلفه تضمین میباشد. شکافهای کیفیت در پنج بعد کیفیت، به ترتیب از بیشترین به کمترین شکاف عبارتند از: همدلی، قابلیت اطمینان، پاسخگوئی، عوامل ملموس، تضمین.
جدول(11) : میزان شکاف ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات
رتبهبندی مراکز آموزشعالی مورد مطالعه برای رتبهبندی مراکز آموزشعالی مورد مطالعه از نظر کیفیت خدمات، از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی( نرم افزار Expert Choice)، استفاده شدهاست. در مرحله اول ماتریس مقایسات زوجی برای ابعاد پنجگانه از طریق تقسیم رتبه میانگین ابعاد (که از آزمون فریدمن به دست آمدهاست) بر یکدیگر تشکیل شد و ضرایب معیار برای ابعاد پنجگانه کیفیت به صورت زیر به دست آمد:
جدول (12): ضرایب معیار ابعاد پنجگانه
در مرحله دوم ماتریس مقایسات زوجی برای مقایسه سؤالات مربوط به هر بعد، از طریق تقسیم میانگین انتظارات دانشجویان از هر سوال، بر یکدیگر تشکیل و ضرایب معیار برای هر سوال بهدست آمد. نتایج در جداول زیر به تفکیک ابعاد آورده شدهاند.
جدول (13): ضریب معیار مربوط به هر سؤال بعد عوامل ملموس
جدول (14): ضریب معیار مربوط به هر سؤال بعد قابلیت اطمینان
جدول (15): ضریب معیار مربوط به هر سؤال بعد پاسخگوئی
جدول(16) : ضریب معیار مربوط به هر سؤال بعد تضمین
جدول (17): ضریب معیار مربوط به هر سؤال بعد همدلی
در مرحله سوم، ماتریس مقایسات زوجی مراکز آموزشی برحسب هر سوال، از طریق تقسیم میانگین ادراکات دانشجویان از آن سوال در هر مرکز آموزشی، تشکیل شد و ضرایب معیار مراکز باتوجه به هر سؤال مشخص گردید که نتایج در جدول (18) آورده شدهاست.
جدول(18) : ضرایب معیار مراکز بر اساس هر سوال پرسشنامه
همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، سازمان مدیریت صنعتی در تمامی سوالات مربوط به ابعاد کیفیت ضریب معیار بالاتری را به خود اختصاص داده است و این بدان معناست که این سازمان در تمامی ابعاد بطور مجزا، شکاف کیفیتی کمتری نسبت به سایر مراکز مورد مطالعه داشته است. در پایان با تلفیق مراحل سهگانه گفته شده، اولویت بندی نهایی مراکز مورد مطالعه، بدست آمد.
جدول (19): رتبهبندی مراکز آموزشعالی
همانطور که جدول (19) مشاهده می شود، از نظر کیفیت خدمات به ترتیب، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مؤسسه آموزش عالی الغدیر و مؤسسه آموزش عالی ارس درجایگاه اول تا چهارم قرار دارند. نتیجهگیریبطور کلی می توان گفت که مراکز مورد مطالعه در تمامی ابعاد دارای شکاف بوده و نتوانستهاند انتظارات دانشجویان را که همان مشتریان اصلی این مراکزاند، برآورده سازند. نتایج نشان میدهد که بعد همدلی دارای بیشترین شکاف(21/1) و بعد تضمین دارای کمترین شکاف (76/0) میباشد. از طرفی نتایج حاصل از اولویتبندی ابعاد پنجگانه حاکی از آن است که ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات از نظر دانشجویان از بیشترین به کمترین اولویت عبارتند از : همدلی و پاسخگوئی، قابلیت اطمینان، تضمین و عوامل ملموس. به عبارتی مراکز مورد مطالعه در بعد همدلی که بیشترین اهمیت را از نظر دانشجویان دارا می باشد، بیشترین شکاف نتایج این تحقیق با یافتههای تحقیق یلماز و همکارانش در ترکیه مطابقت دارد و به یافتههای تحقیق الویرا و فرییرا در پرتغال نزدیک است و در مقایسه با تحقیق اعرابی و اسفندیاری که بیشترین شکاف را مربوط به بعد قابلیت اطمینان و کمترین را مربوط به بعد همدلی بدست آوردند، متفاوت است و به نتایج تحقیق کبریایی و رودباری تا حدودی نزدیک است. بطورکلی ناملموس بودن خدمات، ارزیابی شدن خدمات با توجه به ارائهدهنده آن، تفاوتهای فرهنگی و در نتیجه تفاوت انتظارات مشتریان و در نهایت عدم تجانس مشتریان باعث تفاوت در نتایج تحقیقات مختلف که در مکانها، شرایط و فرهنگ های متفاوت انجام گرفتهاند، میگردد. نتایج بدست آمده از نرمافزار Expert choice حاکی از آن است که سازمان مدیریت صنعتی دارای کمترین شکاف و مؤسسه غیرانتفاعی ارس دارای بیشترین شکاف خدماتی میباشند و مراکز مورد مطالعه از نظر کیفیت خدمات به ترتیب بصورت سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، مؤسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی الغدیر تبریز و مؤسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی ارس تبریز رتبهبندی میشوند. این تحقیق با محدودیتهایی مواجه است که برخی از آنها عبارتند از: الف) به دلیل اینکه تحقیق مربوط به مراکز تبریز میباشد نمیتوان نتایج ب) پرسشنامه در ذات خود دارای محدودیتهای فراوانی است که نمیتواند بطور عمیق وارد نگرشها و سلایق مشتریان شود. با توجه به تحقیق انجام گرفته، پیشنهادهای کاربردی ذیل برای استفاده از نتایج ارائه شده است: 1- در این تحقیق ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات به ترتیب از بیشترین اولویت تا کمترین اولویت به صورت همدلی، پاسخگوئی، قابلیت اطمینان، تضمین، و عوامل ملموس تعیین گردید. این اولویت بندی میتواند به عنوان مبنائی برای تعیین تقدم و تأخر برنامههای ارتقای کیفیت مراکز آموزشعالی تبریز بوده و برنامهریزان آن مراکز با تأکید بر ابعادی که دارای اولویت بالاتری هستند، از منابع سازمان به صورت اثربخشتری استفاده کنند. 2- نظر به اینکه مولفه همدلی دارای بیشترین شکاف بوده و این مولفه بیشترین اهمیت را از نظر دانشجویان دارد، برای کاهش یا رفع شکاف موجود، لازم است مراکز مورد مطالعه برنامههایی را در نظر گیرند تا کارکنان و اساتید توجه ویژه نسبت به هر یک از دانشجویان داشته باشند و نیازهای خاص دانشجویان درک شوند. در این راستا میتوان از جلسات توجیهی برای کارکنان و اساتید استفاده نمود و از سیستمهای پاداش برای ترغیب کارکنان و اساتید در این زمینه استفاده نمود و بطور دورهای از دانشجویان در مورد کارکنان و اساتید نظرسنجی به عمل آورد. همچنین مراکز تلاش کنند ساعات کاری مناسب داشته باشند و خدمات بصورت راحت و بدون تنش به دانشجویان ارائه شوند. 3- بهتر است بررسی کیفیت با استفاده از سروکوال، هر ساله انجام شود. دلایل عمده این امر عبارت است از: - جهت مقایسه سالیانه. - برای تعیین اینکه بهبود خدمات در هر دوره زمانی چه اثری در تصورات و انتظارات دانشجویان گذاشته است. - برای تعیین اثربخشی بهبود کیفیت خدمات و ارزیابی برنامههای بهبود کیفیت در هر یک از ابعاد کیفیت مورد نظر. منابع اعرابی، س، م و اسفندیاری، ش"تعیین و اندازه گیری شاخص های کیفیت خدمات servqual"، فیستیمونز،ای ج و موناچی، ف، (1382)"مدیریت خدمات - استراتژی، عملیات رضایی گل آباد، ح،(1386) "بررسی شکاف کیفیت خدمات در شرکت بیمه ایران با حمیدی، ن و جباری، ف، "شکاف های کیفیت خدمات آموزشی در رشته مدیریت خاکی،غ، (1378) "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، تهران: مرکز زنجیرچی، م وترابی فارسیجانی، ز، (1387)"رویکردQFD در بهبود کیفیت خدمات شیرازی، م و براتکو، ف،"اندازه گیری کیفیت خدمات در آموزش عالی" مدیریت لاولاک،ک و رایت،ل،(1385) "اصول و مدیریت بازاریابی خدمات" ترجمه: فروزنده، مومنی، م،(1387) "مباحث نوین تحقیق در عملیات" تهران، چاپ سوم، پاییز. lves, A. & Vieira, A. (2006), "The SERVQUAL as a Marketing Brown,D.(1989)."Leadership Aspects and Reward System of Kotler, Ph.Keler,k.Ang, s. Leong, s. Tang, Ch. (2009) "Marketing Oliveira,o & Ferrera,e.(2009) "Adaptation and application of the OKUMUfi, A. & DUYGUN, A.(2008) "services quality Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1985) “A
Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml,V.A. (1988) Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1990) “An Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1991) “Refinement Parasuraman, A (2004) "Assessing and improving service Rana, s (2009) "MEASURING SERVICE QUALITY IN HIGHER Yasin, M., Correia, E. and Lisboa, J. (2004) "The profitability of Yılmaz, v & Filiz ,z & Yaprak, b (2007) "SERVICE QUALITY | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اعرابی، س، م و اسفندیاری، ش"تعیین و اندازه گیری شاخص های کیفیت خدمات servqual"، فیستیمونز،ای ج و موناچی، ف، (1382)"مدیریت خدمات - استراتژی، عملیات رضایی گل آباد، ح،(1386) "بررسی شکاف کیفیت خدمات در شرکت بیمه ایران با حمیدی، ن و جباری، ف، "شکاف های کیفیت خدمات آموزشی در رشته مدیریت خاکی،غ، (1378) "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، تهران: مرکز زنجیرچی، م وترابی فارسیجانی، ز، (1387)"رویکردQFD در بهبود کیفیت خدمات شیرازی، م و براتکو، ف،"اندازه گیری کیفیت خدمات در آموزش عالی" مدیریت لاولاک،ک و رایت،ل،(1385) "اصول و مدیریت بازاریابی خدمات" ترجمه: فروزنده، مومنی، م،(1387) "مباحث نوین تحقیق در عملیات" تهران، چاپ سوم، پاییز. lves, A. & Vieira, A. (2006), "The SERVQUAL as a Marketing instrument to measure services quality in Higher Education Institutions" Marketing Research and Techniques, ESCE/IPS, Campus do IPS, Estefanilha 2910 SETÚBAL, PORTUGAL. Brown,D.(1989)."Leadership Aspects and Reward System of Customer Satisfaction". Customer Satisfactio Conference. Loss Angeles. Kotler, Ph.Keler,k.Ang, s. Leong, s. Tang, Ch. (2009) "Marketing Management An Asian Perspective",prentice Hall Oliveira,o & Ferrera,e.(2009) "Adaptation and application of the SERVQUAL scale in higher education" POMS 20th Annual Conference,(May 1 to May 4). Relationship Management Approach, 2nd ed., Wiley, Chichester. OKUMUfi, A. & DUYGUN, A.(2008) "services quality measurement on education services Marketing and relationship between perceivedservice quality and student satisfaction", ANADOLU UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES,Cilt/Vol.:8- Sayı/No: 2 : 17–38 Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1985) “A conceptual model of service quality and its implication for future research”, Journal of Marketing,Vol. 49, Fall, pp.41-50. Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml,V.A. (1988) “SERVEQUAL: a multiple item scale for measuring perception of service quality”, Journal of Retailing, Vol. 64 No. 1, pp. 12-40. Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1990) “An Empirical Examination of Relationship in an Extended Service Quality Model”, Marketing Science Institute, Cambridge, MA. Parasuraman, A., Berry, L.L. and Zeithaml, V.A. (1991) “Refinement and reassessment of the SERVEQUAL scale”, Journal of Retailing, Vol. 67 No. 4, pp. 420-450. Parasuraman, A (2004) "Assessing and improving service performance for maximum impact: insights from two- decade-long research journey", Performance Measurement nd Metrics, Volume 5· Number 2· 2004. Rana, s (2009) "MEASURING SERVICE QUALITY IN HIGHER EDUCATION INDUSTRY", Intersection Main Boulevard Phase-VI, DHA and Burki Road, Burki 53200, Lahore, Pakistan. Yasin, M., Correia, E. and Lisboa, J. (2004) "The profitability of customer-targeted quality improvement efforts: an empirical examination", The TQM Magazine, Vol.16 No. 1, pp. 45-9. Yılmaz, v & Filiz ,z & Yaprak, b (2007) "SERVICE QUALITY MEASUREMENT IN THE TURKISH HIGHER EDUCATION SYSTEM WITH SERVQUAL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |