تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,967 |
مقایسه استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 3، شماره 9، فروردین 1389، صفحه 127-148 اصل مقاله (195.5 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
غلامرضا چلبیانلو1؛ بهنام طالبی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
به منظور مقایسه میزان استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی، تعداد 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی استان فارس به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه های استرس شغلی اعضای هیات علمی و شادکامی ذهنی پاناس را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روشهای آماری t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی از میزان استرس شغلی بیشتر به ویژه در ابعاد مقررات حاکم، آشفتگی نقش، ارتباط با دانشجو و مسائل رفاهی و مالی برخوردارند. همچنین اعضای هیات علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، استرس شغلی بیشتری را تجربه می نمایند. در شاخص های شادکامی ذهنی نیز اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد عاطفه منفی بیشتر و رضایت از زندگی کمتری را گزارش نمودند. لازم است برنامه های مدونی برای ارزیابی مداوم از وضعیت استرس شغلی و رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی به عمل آید. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اعضای هیات علمی؛ استرس شغلی؛ شادکامی ذهنی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقایسه استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی[1]
غلامرضا چلبیانلو[2] بهنام طالبی [3]
چکیده به منظور مقایسه میزان استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی، تعداد 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی استان فارس به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه های استرس شغلی اعضای هیات علمی و شادکامی ذهنی پاناس را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روشهای آماری t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی از میزان استرس شغلی بیشتر به ویژه در ابعاد مقررات حاکم، آشفتگی نقش، ارتباط با دانشجو و مسائل رفاهی و مالی برخوردارند. همچنین اعضای هیات علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، استرس شغلی بیشتری را تجربه می نمایند. در شاخص های شادکامی ذهنی نیز اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد عاطفه منفی بیشتر و رضایت از زندگی کمتری را گزارش نمودند. لازم است برنامه های مدونی برای ارزیابی مداوم از وضعیت استرس کلمات کلیدی: اعضای هیات علمی، استرس شغلی، شادکامی ذهنی مقدمه ارگان (به نقل از فرسه[4] و زاف[5]، 999 ) معتقد است که وقتی فرد در شرایطی قرار می گیرد که تحت فشار است و احساس ناراحتی و ناکامی می کند، گفته می شود که وی تحت استرس می باشد. در تعریفی دیگر، استرس به عنوان فرسودگی بدنی و عاطفی درنظر گرفته می شود که بر اثر مسائل و مشکلات واقعی یا خیالی به وجود اشتغال یکی از ارکان اصلی هویت یابی انسان ها است. در شرایطی که وضعیت اجتماعی– اقتصادی جامعه به صورتی نیست که افراد، شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند و این شغل است که افراد را انتخاب می کند و نه افراد مشاغل را، در نتیجه افراد برای یافتن پاسخی برای سوالات اصلی در مورد هویت خود، تمایلات شخصی را قربانی سرعت عمل در پاسخ دهی به سوالات اصلی هویت یابی اجتماعی خود خواهند نمود. استرس شغلی، می تواند وقتی رخ دهد که تعارضی بین تقاضاهای شغلی و میزان کنترل یک کارمند بر روی این تقاضاها، وجود داشته باشد ( نیوباری – بیرچ[8] و کمالی[9]، 2001). استرس شغلی یکی از رایج ترین پدیده ها در محیط های شغلی دارای روابط بین فردی است (گواریتالت – چالوین[10]، کالیچ من، دمی و پیترسون، 2000). نوع استرس های شغلی، با توجه به محیط های مختلف شغلی، می توانند متفاوت از همدیگر باشند. در محیط های آموزشی نیز به دلیل شرایط خاص این رایت[12] و کروپانزانو[13] (2004) به این نتیجه رسیده اند که مباحث مربوط به سلامت روانی در هیچ دوره ای به اندازه عصر کنونی از اهمیت برخوردار نبوده است. برهمین اساس به دلیل تغییرات چشمگیر و روز افزون در قوانین و ساختارهای اداری و صنعتی و سازمانی، شادکامی ذهنی کارکنان به شدت در معرض آسیب و خطر قرار گرفته است ( کینیونن[14]،گیورتز و مائونو، 2004). توجه به موضوع شادکامی ذهنی کارکنان در تمامی رده ها و سطوح، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که تبعات این موضوع شامل رفتارها، فرایند تصمیم گیری، زندگی اجتماعی، خانوادگی و زناشویی آنها می شود ( وار[15]، 2005). براساس دیدگاه کییس[16]، هیسوم و لوپو (2000) شادکامی ذهنی در ارتباط با محیط های کاری و سازمانی، مربوط به ادراک و ارزیابی کارکنان آن مجموعه از کیفیت زندگی و کیفیت کارکردهای اجتماعی و روانشناختی آنها در حال حاضر دانشگاه ها به عنوان عامل کلیدی توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری، نقشی حیاتی در امر آموزش سرمایه انسانی ایفا تحقیقات مختلفی که انجام گرفته اند نشان داده اند که برخلاف تصور عموم، معمولا" استرس های شغلی در بین افراد شاغل در محیط های دانشگاهی و بهداشتی، بالاتر از سایر محیط هاست (کوترل[19]، 2001). گیللسپی[20]، والش، وینفیلد، استاف و دئوا (2001) و وینفیلد، گیلپسی، استاف، دئوا و هاپواراچی (2002) نشان دادند که اعضای هیات علمی دانشگاه ها، علی رغم تصور عموم مبنی بر کم استرس بودن شغل شان و با توجه به شرایط خاص حاکم بر دانشگاه ها از قبیل استقلال عمل بیشتر و آزادی بیشتر برای اعضای هیات علمی، در سال های اخیر به دلیل تغییرات صورت گرفته در سیاست های اعمال شده توسط مجموعه مدیریت های کلان در سطح کشورهای جهان و سوق دادن بیشتر آنها به سمت نهادهای غیر دولتی و خصوصی سازی آنها، باعث افزایش سطح استرس های شغلی دراین قشر گردیده است. جکسون[21] و روت من[22] (2006) نیز نشان دادند که در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها، میزان استرس شغلی به دلیل حجم زیاد کار و ویژگی های شغل، بالا است. بر همین اساس، این افراد استرس شغلی و بیماری های جسمی و روانی بیشتری داشته و تعهد سازمانی کمتری را تجربه می کنند. ابوسریه[23] (1996) نشان داد که اصلی ترین منبع استرس شغلی اعضای هیات علمی، شغل این گروه است. پس از آن تقاضاهای خانوادگی، فشار زمانی، مشکلات مالی، ارتباط با دیگران منابع دیگر استرس شغلی آنان است. دلایل اصلی ایجاد فشار در محیط کار نیز شامل انجام تحقیقات، محدودیت های زمانی، ارتباط با دیگران، تدریس، بورکراسی و تقاضاهای دانشجویان بودند. فیشر [24](1994) نیز معتقد است که اعضای هیات علمی به دلیل تعدد نقش های اجتماعی خود از قبیل تدریس، تحقیق، ارائه مقاله و شرکت در سمینارها، راهنمایی دانشجویان و ... تنشی پیچیده و چند جانبه را تجربه می نمایند. وینفیلد و همکاران (2003) با انجام پژوهشی بر روی اعضای هیات علمی 17 دانشگاه کشور استرالیا، نشان دادند که اعضای هیات علمی دانشگاه ها از سلامت عمومی کمتری برخوردار هستند. به ویژه این که آنها در پژوهش خود دانشگاه ها را از نظر قدمت به سه دسته دانشگاه های جدید، میان سال و قدیمی تقسیم نمودند و نتایج ارزیابی آنها نشان داد که اعضای هیات علمی دانشگاه های تازه تاسیس و جدید در مقایسه با دو گروه دیگر، از وضعیت سلامت روانی کمتری برخوردارند. در اوایل دهه 1990 پژوهش گسترده ای در فاصله سال های 1993 – 1991 بر روی اعضای هیات علمی دانشگاه های 14 کشور انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که استرس ناشی از تغییرات مربوط به آئین نامه های ارتقا و تلاش برای رسیدن به درجه استادی در بین اعضای هیات علمی این دانشگاه ها بسیار بالا بود. اصلی ترین عامل نارضایتی شغلی گزارش شده مربوط به مدیریت دانشگاهی و شیوه های نادرست مدیریت کلان در دانشکده ها و دانشگاه ها بود ( آلتباچ[25]، 1996). موسترت[26]، روت من، موسترت و نل (2008) با انجام پژوهشی بر روی اعضای هیات علمی دانشگاه ها دریافتند که تمامی شاخص های مربوط به استرس شغلی، از جمله ارتباط با همکاران، کنترل بر شغل، ویژگی های شغل و حجم کار رابطه معناداری با وضعیت منفی بهداشت و سلامت جسمانی داشته و سلامت جسمانی نیز رابطه معناداری با غیبت از کار دارد. مجموع پژوهش های انجام شده نیز نشان داده اند که در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها، زنان در مقایسه با مردان، استرس های شغلی بیشتری را تجربه می نمایند (بلیکس[27]، کروئیس، میشل و بلیکس، 1994). پژوهش ها نشان داده اند که عمده ترین منبع کاهش رضایت شغلی در زنان، تعارض نقش و ابهام نقش می باشد (دنیلز[28] و گاپپی[29]، 1994). اما تحقیقات دیگر نیز تفاوتی را بین دو جنس نشان ندادند (وینفلید و همکاران، 2003؛ وینفیلد و همکاران، 2001). از آن جایی که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران تحت نظارت و پوشش نهاد های متفاوتی قرار دارند، لذا در کنار تشابهاتی که در برخی زمینه ها و قوانین حاکم بر آنها وجود دارد، وجود پاره ای از اختلافات نیز اجتناب ناپذیر می باشد. با عنایت به وجود تفاوت هایی در سیستم مدیریتی و برخی قوانین حاکم بر دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، ضروری به نظر می رسد که این موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد که آیا میزان استرس شغلی و نوع آن در بین اعضای هیات علمی این دو دانشگاه تفاوت های
روش تحقیق از آن جایی که هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی می باشد، در نتیجه پژوهش حاضر علی - مقایسه ای و از نوع پسرویدادی است. جامعه، نمونه و روش نمونه گیری: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان فارس بودند. از جامعه فوق نمونه ای به حجم تقریبی 750 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس، از بین دانشگاه های آزاد اسلامی ارسنجان، مرودشت، شیراز، کازرون، جهرم، فیروزآباد و فسا و دانشگاه های دولتی شیراز، پیام نور شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه داراب انتخاب شدند. از تعداد 405 پرسشنامه عودت داده شده، تعداد 87 پرسشنامه به صورت ناقص پاسخ داده شده بود که در نتیجه حذف گردیده و 318 پرسشنامه کامل و قابل بررسی بودند. از 318 پرسشنامه، 166پرسشنامه مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی بوده و 152 پرسشنامه مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد بود. برای برابری تعداد پرسشنامه ها و نمونه های انتخاب شده، تعداد 16 پرسشنامه از بین پرسشنامه های مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و 2 پرسشنامه متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد به صورت تصادفی حذف گردید تا در نهایت، اطلاعات بر مبنای 300 پرسشنامه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. لازم به یادآوری است که مبنای انتخاب نمونه مورد نظر، دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس،حداقل سه سال اشتغال به صورت استخدام رسمی تمام وقت در دانشگاه ها (افراد مدعو و حق التدریس یا هیات علمی نیمه وقت شامل جامعه آماری نمی گردید) و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی آموزشی بود. از نظر ترکیب جنسیتی نیز، تعداد 238 نفر مرد (33 / 79 درصد) و 62 نفر زن (66 / 20 درصد) بودند. از نظر تحصیلاتی نیز، تعداد 117 نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و یا دانشجوی دکتری (39 درصد ) و 183 نفر دارای تحصیلات دکتری (61 درصد) بودند. حداقل مدت استخدام، 3 سال و حداکثر 33 سال بودند.
ابزارهای پژوهش 1- پرسشنامه استرس شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه: چون مقوله استرس شغلی وابستگی به شرایط خاص شغلی دارد، لذا هر پرسشنامه ای، مناسب ارزیابی آن در یک شغل خاص نمی باشد. از آن جایی که مقوله استرس اعضای هیات علمی دانشگاه ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است و اگر هم اندک نگاهی به آن شده، شرایط خاص دانشگاه های مختلف مدنظر قرار نگرفته است، لذا پرسشنامه ای که میزان و نوع استرس های شغلی این طیف را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد، وجود نداشت. با توجه به این موضوع، با در نظر گرفتن شرایط شغلی و استرس های احتمالی موجود در این حرفه، اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته گردید. برای تهیه این پرسشنامه، ابتدا با مراجعه حضوری به حدود 50 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها ( 28 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و 22 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی)، پس از توضیح مفهوم استرس شغلی و هدف پژوهش، از آنها خواسته شد تا اصلی ترین مشکلات و استرس های شغلی خود را روی برگه ای یادداشت نموده و در اختیار محققین قرار دهند. پس از جمع آوری برگه ها و آگاهی از موارد مورد اشاره و همچنین مرور منابع قبلی، فراوانی تکرار هر یک از عوامل استرس زا مشخص و استخراج گردید و براساس فهرست حاصل، مهم ترین عوامل استرس زای اعضای هیات علمی دانشگاه ها تعیین شد. در مرحله بعد، سوالاتی جهت ارزیابی هر یک از این عوامل تهیه شده و پرسشنامه ای با 75 سوال تنظیم گردید. پرسشنامه مذکور به 5 نفر از متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی ارائه شد تا سوالات را از نظر شاخص های روانسنجی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. بر اساس پیشنهادات حاصل، تعداد 15 سوال از پرسشنامه حذف و یا در سوالات دیگر ادغام گردید. پس از ایجاد تغییرات مذکور، پرسشنامه 60 سوالی تهیه شده بر روی 73 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی که مایل به تکمیل آن بودند، به صورت مقدماتی اجرا شد تا تغییرات احتمالی و نقایص پرسشنامه برطرف شود. براساس نتایج حاصل و بر مبنای همبستگی هر سوال با نمره کل و آماره های توصیفی حاصل، تعداد 5 سوال دیگر نیز حذف گردید و فرم نهایی پرسشنامه با 55 سوال تهیه شده و آماده اجرای نهایی گردید. از آنجاییکه امکان دسترسی وهمکاری اعضای هیات علمی دانشگاه ها بسیار دشوار بود، لذا براساس نظر متخصصین مربوطه، بنا گردید اعتبار و پایایی پرسشنامه به صورت همزمان با اجرای نهایی آن [30] مورد استفاده قرار گیرد. لذا پرسشنامه استرس شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه ها بر روی 318 نفر نمونه نهایی پژوهش اجرا گردید. پس از اجرا و با محاسبه همبستگی هر سوال با نمره کل و بر مبنای آماره های توصیفی، مجددا" 5 سوال دیگر نیز حذف گردید و پرسشنامه با 50 سوال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.جهت بررسی اعتبار سازه ای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. براساس درصد نسبی واریانس کل تبیین شده توسط عوامل دارای ارزش ویژه بالاتر از یک و با توجه به نمودار اسکری حاصل از انجام تحلیل، نتایج 6 عامل را به عنوان مهم ترین عوامل مورد ارزیابی توسط این پرسشنامه نشان دادند. جدول شماره 1، نتایج مربوط به ارزش ویژه عوامل حاصل و واریانس هر عامل را نشان می دهد.
جدول1: درصد واریانس تبیین شده توسط عوامل
به منظور تعیین این که هر سوال مربوط به چه عاملی از استرس شغلی است، از روش چرخش واریماکس استفاده گردید. با بررسی محتوای سوالات قرار گرفته بر روی هر عامل، عوامل مربوط به این پرسشنامه به ترتیب به این صورت نام گذاری گردیدند: عامل اول یا شیوه ارزیابی و مقررات حاکم،عامل دوم یا آشفتگی نقش، عامل سوم یا میزان تسلط علمی،عامل چهارم یا شیوه ارتباط با دانشجو،عامل پنجم یا مسائل مالی و رفاهی، عامل ششم یا شیوه ارتباط با همکاران. برای ارزیابی ثبات درونی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که به ترتیب ضرایب 93/0، 93/0، 95/0، 89/0، 90/0 و 87/0 برای عوامل به دست آمد. بدیهی است آلفای کل پرسشنامه نیز 91/0 به دست آمد. 2- پرسشنامه شادکامی ذهنی پاناس (PANAS ):این پرسشنامه برای اولین بار توسط واتسون[31]، کلارک[32] و تلگن[33] (1988) با عنوان « مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی » ساخته شد که بعدها با اضافه شدن مقیاس رضایت کلی از زندگی،به عنوان مقیاس شادکامی ذهنی شهرت یافت. نسخه اولیه پرسشنامه برای هر یک از ابعاد عاطفه مثبت و منفی دارای 10 آیتم بود که در ادامه 5 سوال نیز به عنوان شاخص های رضایت کلی از زندگی به آنها اضافه گردید. آلفای کرونباخ مقیاس در مطالعه اولیه 88/0 گزارش گردید (واتسون و همکاران، 1988). در ایران نیز بخشی پور و دژکام (1384) ضمن تائید ساختار عاملی پرسشنامه، ضریب آلفای آن را برای هر یک از خرده مقیاس ها 87/0 محاسبه نموده اند.
یافته ها میزان و نوع استرس های شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی با استفاده از روش t گروه های مستقل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. جدول شماره 2، نتایج مربوط به مقایسه میزان استرس شغلی کلی و انواع آن را در بین دو گروه نمونه نشان می دهد. لازم به ذکر است مفروضه یکسانی واریانس ها توسط آزمون لون مورد ارزیابی قرار گرفت و تعدیل های لازم بر روی درجه آزادی، با استفاده از این آزمون اعمال گردید.
جدول2: مقایسه میزان استرس شغلی و مولفه های آن در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد
نتایج جدول فوق نشان می دهد که اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی، میزان استرس شغلی بیشتری به ویژه در زمینه های شیوه ارزیابی و مقررات حاکم، آشفتگی نقش، شیوه ارتباط با دانشجو و مسائل رفاهی و مالی،در مقایسه با اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی تجربه می نمایند. برای مقایسه دو جنس در زمینه استرس شغلی نیز از روش t گروه های مستقل استفاده شد که نتایج در جدول شماره 3 ارائه شده است.
جدول 3: مقایسه دو جنس در میزان و انواع استرس شغلی
نتایج جدول فوق نشان می دهد که بین دو جنس در میزان کل استرس شغلی و زمینه های مختلف آن تفاوت معنی داری وجود ندارد، تنها استثناء در این میان مربوط به استرس تسلط علمی می باشد. در این شاخص، اعضای هیات علمی مونث به صورت معنی دار در مقایسه با اعضای هیات علمی مذکر، استرس بیشتری را گزارش برای بررسی نقش تعدیل کننده احتمالی جنسیت در تجربه میزان کلی استرس شغلی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاداسلامی از روش تحلیل واریانس استفاده شد که نتایج مربوط به آن در جدول شماره 4 ارائه شده است.
جدول 4: مقایسه میزان استرس شغلی کلی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد برحسب جنسیت
نتایج جدول فوق نشان می دهد که جنسیت اثر تعدیل کننده ای بر تجربه میزان کلی استرس شغلی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی نداشته است. با توجه به تفاوت مدرک تحصیلی اعضای هیات علمی ( فوق لیسانس و دکتری )، میزان استرس شغلی برحسب نوع مدرک تحصیلی نیز در بین اعضای هیات علمی با استفاده از روش t گروه های مستقل مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج آن در جدول شماره 5 نشان داده شده است. جدول 5- مقایسه میزان استرس شغلی در بین مدارج تحصیلی مختلف در کل نمونه
همان گونه که جدول فوق نشان می دهد اعضای هیات علمی دارای مدرک کارشناسی ارشد در مقایسه با اعضای هیات علمی دارای مدرک دکتری، در زمینه میزان کلی استرس شغلی و همچنین شاخص های مربوط به شیوه ارزیابی، آشفتگی نقش، تسلط علمی و مسائل رفاهی و مالی میزان استرس بیشتری را تجربه نموده اند. برای بررسی اثر تعاملی مدرک تحصیلی و گروه در زمینه میزان کلی استرس شغلی، از روش تحلیل واریانس استفاده شد که نتایج مربوط به آن در جدول شماره 6 نشان داده شده است.
جدول 6 – مقایسه میزان استرس شغلی کلی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد برحسب مدرک تحصیلی
نتایج جدول فوق نشان می دهد که مدرک تحصیلی اثر تعدیل کننده ای بر تجربه میزان کلی استرس شغلی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی نداشته است. در همین راستا میزان شادکامی ذهنی با استفاده از روش t گروه های مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. جدول شماره 7، نتایج مربوط به شادکامی ذهنی را در مورد دو گروه نمونه نشان می دهد.
جدول 7- مقایسه دو گروه در مولفه های شادکامی ذهنی
نتایج جدول فوق نشان می دهد که اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی در مقایسه با اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی، میزان عاطفه منفی بیشتر و میزان رضایت از زندگی کمتری را تجربه نموده اند. جدول شماره 8، نتایج حاصل از مقایسه دو جنس در سطح کل نمونه در زمینه شادکامی ذهنی را نشان می دهد.
جدول 8- مقایسه دو جنس در مولفه های شادکامی ذهنی در کل نمونه
نتایج جدول فوق نشان می دهد که در سطح کل نمونه،تنها در مولفه عاطفه منفی، اعضای هیات علمی مذکر در مقایسه با اعضای هیات علمی مونث، به صورت جدول شماره 9 نیز، نتایج حاصل از مقایسه اعضای هیات علمی دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری در سطح کل نمونه در زمینه شادکامی ذهنی را نشان می دهد.
جدول 9 – مقایسه مولفه های شادکامی در بین اعضای هیات علمی با مدارک مختلف
همان گونه که جدول فوق نشان می دهد اعضای هیات علمی دارای مدرک کارشناسی ارشد، رضایت از زندگی کمتری دارند.
بحث و نتیجه گیری همان گونه که نتایج این پژوهش نشان داد، اعضای هیات علمی دانشگاه ها در زمینه عامل آشفتگی نقش نیز، یافته ها نشان می دهد که علی رغم گذشت بیش از ربع قرن از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، هنوز تعریف مشخصی از جایگاه هیات علمی در این نهاد در مقایسه با دانشگاه های دولتی وجود ندارد. در این خصوص بالاترین استرس شغلی در بین شاخص های مختلف استرس شغلی را، ارتباط با دانشجو ایجاد نموده است. به نحوی که اختلاف بسیار زیادی بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی در این زمینه وجود دارد. شاید یکی از دلایل بارز چنین موضوعی، مربوط به تعداد پذیرش بالای دانشجویان در دانشگاه های آزاد و به تبع آن گستردگی و تنوع بسیار زیاد در سطح فرهنگی، ذهنی – شناختی و رفتاری دانشجویان پذیرش شده می باشد که در نتیجه اختلاف های زیادی در نوع رفتار دانشجویان و برخورد های اجتماعی آنها ایجاد می شود. در مقابل، اعضای هیات علمی بایستی به مهارت های ارتباطی بالایی مجهز باشند تا بتوانند ظرفیت های سازشی با تقاضاها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی مختلف را داشته باشند. با توجه به تفاوت های فردی اعضای هیات علمی، وجود مشکل در نحوه ارتباط با دانشجو نیز قابل پیش بینی شاخص دیگر، مسائل رفاهی و مالی می باشد که این عامل، در مقایسه با در مورد تفاوت های جنسیتی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تنها در شاخص تسلط علمی، اعضای هیات علمی مونث در مقایسه با اعضای هیات علمی مذکر، میزان استرس شغلی بیشتری را تجربه می نمایند. شاید یکی از دلایل بارز چنین موضوعی، مربوط به اعتماد به نفس و عزت نفس اعضای هیات علمی مونث باشد که براساس تحقیقات مختلف انجام شده، زنان در مقایسه با مردان، از عزت نفس و خودباوری کمتری برخوردارند. به نظر می رسد که ریشه این مشکل در شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جوامع می باشد.در مجموع بررسی به عمل آمده نشان داد که جنسیت تعامل معناداری با نوع دانشگاه محل کار افراد در زمینه تجربه انواع استرس شغلی ندارد. لذا نتایج پژوهش حاضر در این زمینه هم راستا با نتایج بلیکس و همکاران (1994)، دنیل و گاپپی (1994) می باشد. از دیگر یافته های پژوهش این بود که در سطح اعضای هیات علمی، اعضای هیات علمی دارای مدرک کارشناسی ارشد در مقایسه با اعضای هیات علمی دارای مدرک دکتری، استرس شغلی بیشتری را تجربه می نمایند.با توجه به تفاوت های موجود در میزان حقوق دریافتی و جایگاهی که اعضای هیات علمی با مدرک دکتری در ساختار اداری دارند، وجود استرس شغلی در اعضای هیات علمی دارای مدرک کارشناسی ارشد قابل پیش بینی است. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در بین اعضای هیات علمی در مجموع یافته های این پژوهش، نشان می دهد که برخلاف انتظارات و رسالت متصور بر این قشر جامعه که وظیفه تربیت اقشار تحصیل کرده ومتخصصان آینده ساز کشور را برعهده دارند، متاسفانه استرس شغلی موجود می تواند بر کیفیت فعالیت حرفه ای آنها تاثیر منفی برجای بگذارد و این نکته لزوم توجه بیشتر مسوولان محترم بر اتخاذ تدابیری مناسب جهت کاهش استرس های شغلی این قشر را به وضوح نشان
منابع بخشی پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تائیدی مقیاس عاطفه مثبت و مظفری، سید امیر احمد و صادقی بروجردی، سعید. (1383). ارتباط بین عوامل فشارزای Abouserie, R. (1996). Stress, coping strategies and job satisfaction in Altbach, P. G. (1996). The international academic profession. Bakker, A.B., Demerouti, E., De Boer, E. & Schaufeli, W.B.( 2003). Blix, A. G., Cruise, R. J., Mitchell, B. M., & Blix, G. G. (1994). Coyle, D., Edwards, D., Hannigan, B., Fothergill, A., & Burnard, Cottrell, S. (2001). Occupational stress and job satisfaction in mental Daniels, K., & Guppy, A. (1992). Control, information-seeking Frese, M. & Zapf, D.(1999). On the importance of the objective Fisher,S.(1994).Stress in academic life: the mental assembly line. Gillespie, N. A., Walsh, M. J., Winefield, A. H., Stough, C. K., & Gueriltault-Chalvin, V., Kalichman, S. C., Demi, A. &Peterson, J. L. Hemp, P. (2004). Presenteeism: At work – but out of it’, Harvard Jackson, L.T.B. & Rothmann, S. (2006). Occupational stress, Keyes,C.L.M.,Hysom,S.J. & Lupo,K.L.(2000). The positive Kinnunen,U., Geurts,S. & Mauno,S.(2004). Work to family conflict Moshbbaki,A.(1999).The relationship between work ethic & Mostert,F.F.; Rothmann,S.; Mostert ,K. & Nell,K (2008). Outcomes Newbury-Birch, D. & Kamali, F. (2001). Psychological Stress, Osarieme Abbe,O. (2008). MODELING THE RELATIONSHIP Siu, O.L. (2002). ‘Occupational stressors and well-being among Tytherleigh, M.Y., Webb, C., Cooper, C.L. & Ricketts, C.(2005). Warr,P.(2005).Work,well being,& mental health. In J.Barling,E.K. Watson.D. ; Clark,L.A.,Tellegen,A. (1988). Development & Winefield,A.H.; Gillespie, N.; Stough, C.; Dua, J.; Hapuarachchi, J. Winefield, A. H., Gillespie, N., Stough, C., Dua, J., & Hapuarachchi, Winefield, A.H. 2000. ‘Stress in academe. Some recent research Wright,T.A. & Cropanzano,R.(2004). The role of psychological well | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بخشی پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تائیدی مقیاس عاطفه مثبت و مظفری، سید امیر احمد و صادقی بروجردی، سعید. (1383). ارتباط بین عوامل فشارزای Abouserie, R. (1996). Stress, coping strategies and job satisfaction in Altbach, P. G. (1996). The international academic profession. Bakker, A.B., Demerouti, E., De Boer, E. & Schaufeli, W.B.( 2003). Blix, A. G., Cruise, R. J., Mitchell, B. M., & Blix, G. G. (1994). Coyle, D., Edwards, D., Hannigan, B., Fothergill, A., & Burnard, Cottrell, S. (2001). Occupational stress and job satisfaction in mental Daniels, K., & Guppy, A. (1992). Control, information-seeking Frese, M. & Zapf, D.(1999). On the importance of the objective Fisher,S.(1994).Stress in academic life: the mental assembly line. Gillespie, N. A., Walsh, M. J., Winefield, A. H., Stough, C. K., & Gueriltault-Chalvin, V., Kalichman, S. C., Demi, A. &Peterson, J. L. Hemp, P. (2004). Presenteeism: At work – but out of it’, Harvard Jackson, L.T.B. & Rothmann, S. (2006). Occupational stress, Keyes,C.L.M.,Hysom,S.J. & Lupo,K.L.(2000). The positive Kinnunen,U., Geurts,S. & Mauno,S.(2004). Work to family conflict Moshbbaki,A.(1999).The relationship between work ethic & Mostert,F.F.; Rothmann,S.; Mostert ,K. & Nell,K (2008). Outcomes Newbury-Birch, D. & Kamali, F. (2001). Psychological Stress, Osarieme Abbe,O. (2008). MODELING THE RELATIONSHIP Siu, O.L. (2002). ‘Occupational stressors and well-being among Tytherleigh, M.Y., Webb, C., Cooper, C.L. & Ricketts, C.(2005). Warr,P.(2005).Work,well being,& mental health. In J.Barling,E.K. Watson.D. ; Clark,L.A.,Tellegen,A. (1988). Development & Winefield,A.H.; Gillespie, N.; Stough, C.; Dua, J.; Hapuarachchi, J. Winefield, A. H., Gillespie, N., Stough, C., Dua, J., & Hapuarachchi, Winefield, A.H. 2000. ‘Stress in academe. Some recent research Wright,T.A. & Cropanzano,R.(2004). The role of psychological well | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |