تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,966 |
ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 3، شماره 10، مرداد 1389، صفحه 23-39 اصل مقاله (229.92 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمدعلی فرنیا1؛ سعید مفضفی یامچی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر به روش توصیفی– پیمایشی و با هدف ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها، در صدد آن انجام شد. متغیرهای مورد نظر عبارتند از: تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقعگرایی، مشارکت و همکاری و بهبود مستمر. جامعه آماری همه 94 مدیر شاغل در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی بوده و ابزار جمعآوری تحقیق در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که توسط مدیران کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی تکمیل شده است و شامل 6 مؤلفه با 42 گویه است، پس از اطمینان از روایی و اعتبار آنها پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای وضعیت موجود بالاتر از 75/0 حاصل گردید. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی چون فراوانی، آزمون t تک نمونهای و MANOVA توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مشخص شد که با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونهای، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود(میانگین نمونه) و مطلوب(میانگین نظری) با احتمال 99 درصد وجود دارد. بنابراین میتوان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این یافته پژوهشی نشان میدهد انتظارات مراجعان در کتابخانه های عمومی استان آذربایجانشرقی به نحوخوبی برآورده میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت کیفیت فراگیر. کتابخانههای عمومی و ارزیابی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها
دکتر محمدعلی فرنیا[1] سعید مفضفی یامچی[2]
چکیده پژوهش حاضر به روش توصیفی– پیمایشی و با هدف ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها، در صدد آن انجام شد. متغیرهای مورد نظر عبارتند از: تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقعگرایی، مشارکت و همکاری و بهبود مستمر. جامعه آماری همه 94 مدیر شاغل در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی بوده و ابزار جمعآوری تحقیق در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که توسط مدیران کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی تکمیل شده است و شامل 6 مؤلفه با 42 گویه است، پس از اطمینان از روایی و اعتبار آنها پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای وضعیت موجود بالاتر از 75/0 حاصل گردید. این دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی چون فراوانی، آزمون t تک نمونهای و MANOVA توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مشخص شد که با توجه به نتایج آزمون تی تک نمونهای، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود(میانگین نمونه) و مطلوب(میانگین نظری) با احتمال 99 درصد وجود دارد. بنابراین میتوان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانههای عمومی استان آذربایجانشرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع در حالت کلی در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و این یافته پژوهشی نشان میدهد انتظارات مراجعان در کتابخانه های عمومی استان آذربایجانشرقی به نحوخوبی برآورده میشود. واﮊگان کلیدی: مدیریت کیفیت فراگیر. کتابخانههای عمومی و ارزیابی
مقدمهامروزه کیفـیت[3] و تامین خواسته های مشتریان هرسازمانی بی تردید بزرگترین و مهمترین دغـدغه همان سازمان می باشد و یکی از مهمترین سازمانـهای نقش آفرین در جامعه کتابخـانه های عمومی می باشند. بی تردید کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی عامل توسعه وکلید رشد و ترقی هرکشوری محسوب می شود. جوامع پیشرفته تنها از طریق رشد و توسعه کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی خود توانسته اند، دشواریهای عقب ماندگی را کنار بزنند و در جاده هموار توسعه که همان بهبود کیفیت زندگی است، گام بردارند. و هر ملتی به ازای سرمایه گذاری در این مهم، قادر است آینده بهتر و پر ثمرتری را برای خویش ترسیم کند. یکی از مسائل اساسی در هر جامعه ای توجه به نظام آموزشی و فرهنگی آن جامعه می باشد که این امر موجب ترقی و پیشرفت و تکامل یا عقب ماندگی آن می گردد. بنابراین توجه به مسائل آموزشی فرهنگی و کیفیت آن در هر جامعه ای نقش حیاتی در بقای آن جامعه و حرکت آن در جهت رشد و توسعه دارد. به همین لحاظ ضروری است در هر کشوری به رشد و توسعه نظام آموزشی و فرهنگی و بهبود کیفیت آن توجه نمود (تابنده،1383). بهبود کیفیت به هر حال از مسئولیت های مدیریت ارشد به شمار می آید. کارکنان نتیجه مستقیم کیفیت نظامی است که مدیران پدید آورده اند (حیدری تفرشی و همکاران، 1381). درهمین راستا برای همگامی با تحولات سریع و روزافزون جهان کنونی و با توجه بزرگترین مسئله جوامع امروزی تغییرات وسیع و عمیقی است که در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فنی و ... روی داده است. نـظام های اطلاعـاتی و کتابخـانه های عمومی نیز بعنوان محـور و نقطه مرکزی تغییرات در هر جامعه است و با توجه به این که اصل رضایت استفاده کنند گان، اصلی است همگانی و مقبولیت جهانی دارد، لذا خدمات ارائه شده توسط کتابخانه های عمومی نیز در نهایت تاریخ علم مدیریت گویای این نکته است که از ابتدای قرن بیستم، علم مدیریت کیفیت فراگیر یک اصل است که بعد تبدیل به ابزار می شود. یعنی ابتدا باید ایده و فکر کیفیت جامع درذهن تک تک کارکنان شکل گیرد تا پس از مدتی مفاهیم ذهنی آن تبدیل به عمل شود و به عنوان یک ابزار افزایش دهنده کیفیت در سازمانها به کار گرفته شود (خدیوی، 1381). «اوانز»[4]در سـال 2000 به ترویـج اندیشة مـدیریت کیفیت در سـازمانهای خدماتی و کتابخانههای انگلستان پرداخته و اذعان میدارد که در این کشور، برای ارزیابی خدمات کتابخانههای عمومی و دانشگاهی، از روشهای مختلف مدیریت کیفیت استفاده میشود. بروفی و کولینگ[5] (1996) معتقدند مدیریت کتابخانه ها در بیشتر مواقع با اصول نوین همگام بوده و تئوری های مدیریت تاثیر عمیقی بر مدیریت کتابخانه داشته است. بنابراین می توان از رویکرد نوین مدیریت کیفیت فراگیر در اداره کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در جهت افزایش کیفیت خدمات ارائه شده، رضایت مندی کاربران و کارکنان، مدیریت موثرتر و کارآمدتر و در نهایت دستیابی به اهداف مورد نظر بهره جست و رشد و بالندگی کتابخانه ها و در نهایت توسعه جامعه خصوصاً در ابعاد فرهنگی را موجب شد. کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی نه تنها نشان دهنده توجه عمیق به مسائل آموزشی و فرهنگی است. بلکه، لازم است تا بهره وری و اثربخشی خود را به اثبات برساند. بنابراین آشنایی با مفاهیم نوین مدیریتی برای فردی که در راس این تشکیلات قرار دارد، امری ضروری به نظر می رسد. (سینگ[6] .1373). نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسیهای انجام شده در دهه های اخیر ثابت «باریونووو و پرز»[7] (2003) با این اعتقاد که دستیابی به تعالی چالش پیش روی کتابخانههای دانشگاهی در قرن 21 است، بر مبنای الگوی تعالی سازمانی و با همکاری گروهی از کتابداران دانشگاه های مختلف اسپانیا، دستنامهای را به منظور ارزیابی خدمات کتابخانه های دانشگاهی در اسپانیای جنوبی، تدوین نمودند که برای تهیة آن، رویکردهای مختلف ارزیابی را بررسی و پس از پیاده سازی الگوی تعالی سازمانی، بـه منظور ارزیابی خدمات این کتابخانهها، به دلیل جامع بودن این الگو، پس از اعمال تغییراتی در آن، در راستای متناسب سازی آن برای ارزیابی خدمات کتابخانهای، دستنامه را بر مبنای آن تهیه نمودند. «مِلو و سامپایو»[8](2003)، در پژوهشی با عنوان «ارزیابی و کیفیت عملکرد کتابخانهها»، پروژههایی را بررسی نمودند که در طی ده سال پیش از آن، در پرتغال و برزیل به ارزیابی و کیفیت عملکرد خدمات کتابخانههای دانشگاهی پرداخته بودند. آنها ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانهها را مفهومی میدانند که امروزه نزد همة کتابداران پذیرفته شده و راهی است برای ارزیابی نیازها و میزان رضایتمندی کاربران، و عملکرد بهتر کتابخانهها. «دومنیکو» (2004) معتقد است در دهة 1990، با آغاز بررسی هایی که بر مبنای مدیریت کیفیت فراگیر و سنجش میزان رضایتمندی مراجعان انجام گرفت، فرهنگ سازمانی کیفیت به کتابخانهها وارد شد. به اعتقاد وی، الگوی تعالی سازمانی میتواند به کتابخانهها کمک کند تا میزان پیشرفت خود در زمینة تعالی را به طور نظام مند مدیریت کیفیت فراگیر فلسفه ای است که مدیریت با اتکاء آن در جهت دستیابی به کیفیت سعی می کند محیطی را آماده کند که در آن با بهبود مستمر و مشارکت همگانی سعی در استفاده بهینه از فرصتهای موجود و منابع در دسترس برای افزایش کیفیت با محور قرار دادن رضایت مشتریان دارد (سرمدی، 1384). کتابخانه ها از نشانه های بالندگی فرهنگ وتمدن و مایه گسترش دانشها، قوام بی شک بـکارگیری مـدل های مـدیریت کیفیـت فـراگیـر در مراکز خدماتی مانند کتابخانه ها در ارزیابی وضعیت موجود، برنامه ریزی جهت هر گونه تغییر بنیادین، نوآوری، یادگیری سازمانی، دستیابی به اهداف که رضایتمندی کاربران وسطح بالای کیفیت خدمات ارائه شده از جمله آنهاست بسیار موثر خواهد بود. لذا این سوال بوجود آمد که چگونه می توان به شکلی مدیریت کرد که کیفیت کار بهتر شود و مدیر از مسائل روزمره و تکراری وکلیشه ای از جمله حضور وغیاب کارکنان و ، اجرای مراسمات و ... این اعمال به شکلی انجام شود که علاوه بر توجه به کمیت اهمیت اصلی به کیفیت وکارایی جلب شود. این تحقیق به منظور پاسخ به این سوال است که وجود مدیریت کیفیت فراگیردر کارآیی مدیران اکنون با گذشت دو قرن از سابقه ی کتابخانه های عمومی آشکار شده است که کتابخانه های عمومی نمی توانند تنها به صورت یک مخزن کتاب باقی بمانند. زیرا چنانچه محتویات آن مورد استفاده قرار نگیرد، بی ارزش خواهد بود (تامپسون[9]، 1366) و این امر در کنار مشکلاتی که به صورت عام گریبانگیرکتابخانه ها می باشد. عاملی است که مدیریت کتابخانه های عمومی را به استفاده از شیوه های علمی و نظام مند ملزم می سازد. با توجه به اینکه مدیریت، مرکز ثقل و بنیاد فعالیت های سازمان ها شمرده 1- وضعیت کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مؤلفه مدیریت کیفیت فراگیر(تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقع گرایی، مشارکت، 2- آیا بین دیدگاههای مدیران زن و مرد در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت فراگیر و مؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد؟ 3- آیا بین دیدگاههای مدیران با مدرک تحصیلی مرتبط (کتابداری) و غیرمرتبط در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت فراگیر و مؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد؟
جامعه آماری مورد مطالعه و نمونه گیری جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شاغل در بخش های مختلف کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی بوده که 94 نفر می باشد و از روش سرشمار کامل برای نمونه گیری استفاده شد.
ابزار اندازهگیری ابزار اصلی پژوهشگر در جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که در ارتباط با مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر و شاخص های آنهاست که با توجه به ادبیات تحقیق و متغییرهای آن به شرح تعهد، مشتری گرایی، مشارکت و همکاری، واقع گرایی، آموزش و بهبود مستمر می باشد. برای سنجش میزان روایی طرح
روش تجزیه و تحلیل به منظور توصیف ویژگیهای نمونه، ابتدا دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی خلاصه و طبقهبندی و سپس با استفاده از شاخصهای آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای و manova) به تأًیید یا رد فرضیات پرداخته شده است. ضمناً این اطلاعات در محیط نرمافزاری SPSS با توجه به سوالات تحقیق، تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها یافته های مطالعه حاضر در دو قسمت توصیفی و استنباطی در زیر ارائه می گردد. الف) توصیف آماری متغیر های پژوهش: حال به منظور اطلاع از متوسط عملکرد مدیران دارای مدرک کتابداری و پراکندگی نمرات آنها در هر یک از متغیر های پژوهش، سعی شد شاخص های توصیفی هر یک از متغیر ها ی پژوهش در جدول (1-1) ارائه شود. جدول 1-1 با توجه به طیف سوالات و میانگینهای بدست آمده از نظرات مدیران، گویای نکات قابل توجهی است. متوسط نمره ابعاد مدیریت کیفیت در خصوص تعهد، واقع گرایی، مشارکت و مدیریت کیفیت جامع در کل از میانگین نظری پرسشنامه بالاتر است. در مولفه مشتری مداری و بهبود مستمر تقریبا برابر میانگین نظری می باشد. همچنین جدول 1-1 نشان می دهد که میانگین مدیران مرد در متغیرهای مورد نظر غیر از بهبود مستمر از میانگین همین متغیرها در زنها تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. حال در اینکه این استنباطی بهره گرفته می شود.
جدول1: شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش برحسب جنس و کل
ب) تحلیل استنباطی داده ها: سوال 1- وضعیت کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مؤلفه مدیریت کیفیت جامع(تعهد، مشتری گرایی، آموزش، واقع گرایی، مشارکت، بهبود مستمر و کل )چگونه است؟ در فرایند تحلیل داده ها، نمره افراد در کل سوالات مربوط به مؤلفه تعهد
جدول2: نتایج آزمون تی تک نمونه ای مربوط به کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر (تعهد، مشتری گرایی، آموزش ، واقع گرایی، مشارکت، بهبود مستمر و کل ).
با توجه به نتایج آزمونT تک نمونه ای، تفاوت معناداری بین وضعیت موجود (میانگین نمونه) و مطلوب (میانگین نظری)در مؤلفه های تعهد، مشارکت و همکاری، واقع گرایی و کل با احتمال 99 درصد تفاوت معناداری وجود دارد. بنابر این با توجه به میانگین نمونه و مقایسه آن با شاخص استاندارد(میانگین نظری) می توان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب(میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. در نتیجه نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مؤلفه تعهد، مشارکت و همکاری، واقع گرایی و کل مدیریت کیفیت جامع در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و علاوه بر این نتایج جدول 2-1 نشان می دهد که مؤلفه های مشتری گرایی، آموزش و بهبود مستمردر سطح معناداری 01/0 در حد نامطلوب ارزیابی می شود. سوال2- آیا بین دیدگاههای مدیران زن و مرد در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع و مؤلفه های آن تفاوت برای آزمون مقایسه تفاوت میانگین های نمرات زنان و مردان در متغیرهای در پاسخ به سوال پژوهش حاضر، محقق از بین آمارههای چهارگانه (پیلایی[10]، لامبدا ویلکز[11]، هاتلینگ[12] و ریشه ری[13]) آماره لامبدا ویلکز به خاطر عمومیت استفاده از آن برای محاسبه F انتخاب کرده است.
جدول3 : تحلیل چند متغیری بر روی نمرات ابعاد مدیریت کیفیت جامع با در نظر گرفتن جنس به عنوان متغیرمستقل براساس آماره ویلکز لامبدا
براساس جدول فوق میتوان گفت که آماره ویلکز لامبدا با (05/0P>،43/1= (F(6,51) نشان میدهد که میتوان فرضیه مشابه بودن میانگینهای جامعه بر اساس متغیرهای وابسته برای دو جنس را تایید کرد. در نتیجه بین دو جنس در متغیرهای مورد نظر با احتمال 95 درصد تفاوت معناداری وجود ندارد و اگر تفاوت هم که مشاهده می شود ناشی از خطای نمو نه گیری و یا شانس می باشد. این یافته نشان می دهد که زنان و مردان نسبت به مؤلفه های مدیریت کیفیت به یک اندازه ارزش قائل اند. سؤال3- آیا بین دیدگاههای مولفه های با مدرک تحصیلی مرتبط (کتابداری) و غیرمرتبط در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت کیفیت جامع ومؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای آزمون مقایسه تفاوت میانگین های نمرات مدیران با مدرک تحصیلی کتابداری و سایر مدارک تحصیلی در متغیرهای وابسته ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر در پاسخ به سوال پژوهش حاضر، محقق از بین آمارههای چهارگانه (پیلایی، لامبدا ویلکز، هاتلینگ و ریشه ری) آماره لامبدا ویلکز به خاطر عمومیت استفاده از آن برای محاسبه F انتخاب کرده است.
جدول 4. تحلیل چند متغیری بر روی نمرات مولفه های مدیریت کیفیت جامع با در نظر گرفتن رشته تحصیلی به عنوان متغیرمستقل براساس آماره ویلکز لامبدا
براساس جدول فوق میتوان گفت که آماره ویلکزلامبدا با(05/0P>،83/1= F(6,51)) نشان میدهد که میتوان فرضیه مشابه بودن میانگینهای جامعه بر اساس متغیرهای وابسته برای رشته تحصیلی را تایید کرد. در نتیجه بین رشته تحصیلی مرتبط و غیر مرتبط در متغیرهای مورد نظر با احتمال 95 درصد تفاوت معنا داری وجود ندارد و اگر تفاوت هم که مشاهده می شود ناشی از خطای نمو نه گیری و یا شانس می باشد. این یافته
بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده از سوال نخست تحقیق، نشان می دهد که تفاوت معناداری بین وضعیت موجود (میانگین نمونه) و وضعیت مطلوب(میانگین نظری) در مؤلفه های تعهد، مشارکت و همکاری، واقع گرایی و کل در سطح معناداری 01/0 وجود دارد. بنابر این با توجه به میانگین نمونه و مقایسه آن با شاخص استاندارد (میانگین نظری) می توان گفت وضعیت موجود بالاتر از وضعیت استاندارد مطلوب (میانگین نظری) بوده و این فاصله از لحاظ آماری نیز معنادار است. در نتیجه نتایج بیانگر آن است که وضعیت کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی در خصوص مؤلفه تعهد، مشارکت و همکاری، واقع گرایی و کل مدیریت کیفیت فراگیر در حد نسبتاً بالاتری از میانگین و در حد مطلوب قرار دارد. و همچنین یافته پژوهشی نشان می دهد که مدیران کتابخانه ها علاوه بر اینکه نسبت به سازمان خود وفادار می باشند و از بودن در چنین سازمانی بر خود می بالند، برای دستیابی به اهداف گروهی یکدیگر را یاری سوال دوم پژوهش که به بررسی تفاوت های جنسیتی در مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر می پردازد، نشان می دهد بین دو جنس در متغیرهای مورد نظر سوال سوم تحقیق مبنی بر تأثیر نوع مدرک تحصیلی (مرتبط و غیرمرتبط) با توجه به اینکه وضعیت مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های عمومی - حمایت و پشتیبانی مسئولین اداره کل از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر - رعایت عدالت در برخورد با کارکنان و ارتباط مدیریت با کارکنان و - اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادهای کارکنان - برگزاری همایش ها، سمینارها و کارگاههای آموزشی مرتبط با نیاز های کارکنان - ایجاد روحیه ﭘﮋوهش و ایجاد فرصت های مناسب جهت تقویت خلاقیت و ابتکار بین کارکنان - توسعه فضای داخلی کتابخانه ها و اختصاص فضایی مناسب جهت تشکیل - تشویق و فراهم سازی ادامه تحصیل کارکنان و حمایت مالی از آنها - آموزش مداوم و ضمن خدمت، جهت بروز رسانی معلومات کتابداران منابع
آخشیک، سمیه سادات، (1386)، بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت احمدی، غ. رجایی پور، س. اکبری، ا.، (1382)، بررسی راه های بهبود کیفیت اشرفی ریزی، حسن.(1382) بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در اونز، ادواردز، (1377)، فنون مدیریت برای کتابداران، ترجمه فرشته ناصری، تابنده، فاطمه، (1383)، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاه تامپسون، جیمز، (1366)، تاریخ اصول کتابداری، ترجمه محمود حقیقی، تهران : حیدری تفرشی، غ.، یوسفی سعیدآبادی، ر.، خدیوی، ا.، (1381)، نگرش نوین خدیوی، ا.، (1381)، درآمدی بر رفتار سازمانی. تبریز: انتشارات شایسته. خورشیدی، ع.، (1379)، مدیریت کیفی در آموزش عالی ایران. مجله سرمدی، محمدرضا، (1384)، روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران: سینگ، موهیندر، (1373)، مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی (نظریه و عمل)، صباغیان، ز.، آقا، م.، بختیاری، ا.، طالبی، س.، (1373)، تاثیر آموزش ضمن خدمت نجف بیگی، رضا، (1382)، سازمان و مدیریت، تهران دانشگاه آزاد اسلامی، نوری، رسول، (1384)، میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی
Barrionuevo, M. D; P'erez, A. M. (2003). Evaluation of Academic Libraries*in*Andalusia*(Southern*Spain):*An* EFQM-compliant manual, Availableat: http://www.arl.org/states/north/program.html Retrieved 17 Nov 2006 Brophy, Peter and Kate coulling. (1996).Quality Management. Aldershot: Aslip Gower. Evans, Margaret.(2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem,Israel,13-18August), Availableat: http://www.ifla.org/IV/ifla. Domenico, Giovanni. (2004). Self-Assessment, Skill, Excellence: The EFQM Model in the Libraries, Available at:Retrieved 30 Oct 2006. http://www.aib.boll/2004/0404443.html.Evans, Margaret. (2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem, Israel, 13-18August), Available at: http://www.ifla.org/ IV/ifla 66/papers/112-126e.html. Retrieved 11 Nov 2006.Mello, L; Sampaio, M. (2003). Evaluation and Quality Libraries Performance: A View from Portugal and Brazil, Available at:http://eprints.rclis.org/archive/00003633/02/PosterMeloSampaio- Northumbria-4.pdf
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آخشیک، سمیه سادات، (1386)، بررسی مقایسهای سنجش عملکرد مدیریت احمدی، غ. رجایی پور، س. اکبری، ا.، (1382)، بررسی راه های بهبود کیفیت اشرفی ریزی، حسن.(1382) بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در اونز، ادواردز، (1377)، فنون مدیریت برای کتابداران، ترجمه فرشته ناصری، تابنده، فاطمه، (1383)، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاه تامپسون، جیمز، (1366)، تاریخ اصول کتابداری، ترجمه محمود حقیقی، تهران : حیدری تفرشی، غ.، یوسفی سعیدآبادی، ر.، خدیوی، ا.، (1381)، نگرش نوین خدیوی، ا.، (1381)، درآمدی بر رفتار سازمانی. تبریز: انتشارات شایسته. خورشیدی، ع.، (1379)، مدیریت کیفی در آموزش عالی ایران. مجله سرمدی، محمدرضا، (1384)، روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران: سینگ، موهیندر، (1373)، مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی (نظریه و عمل)، صباغیان، ز.، آقا، م.، بختیاری، ا.، طالبی، س.، (1373)، تاثیر آموزش ضمن خدمت نجف بیگی، رضا، (1382)، سازمان و مدیریت، تهران دانشگاه آزاد اسلامی، نوری، رسول، (1384)، میزان آمادگی کتابخانههای دانشگاهی علوم پزشکی
Barrionuevo, M. D; P'erez, A. M. (2003). Evaluation of Academic Libraries*in*Andalusia*(Southern*Spain):*An* EFQM-compliant manual, Availableat: http://www.arl.org/states/north/program.html Retrieved 17 Nov 2006
Brophy, Peter and Kate coulling. (1996).Quality Management. Aldershot: Aslip Gower.
Evans, Margaret.(2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem,Israel,13-18August), Availableat: http://www.ifla.org/IV/ifla.
Domenico, Giovanni. (2004). Self-Assessment, Skill, Excellence: The EFQM Model in the Libraries, Available at:Retrieved 30 Oct 2006. http://www.aib.boll/2004/0404443.html.Evans, Margaret. (2000). Quality Management and Self Assessment Tools for Public Libraries. In: 66 IFLA Council and General Conference (Jerusalem, Israel, 13-18August), Available at: http://www.ifla.org/ IV/ifla 66/papers/112-126e.html. Retrieved 11 Nov 2006.Mello, L; Sampaio, M. (2003). Evaluation and Quality Libraries Performance: A View from Portugal and Brazil, Available at:http://eprints.rclis.org/archive/00003633/02/PosterMeloSampaio- Northumbria-4.pdf
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |