تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,828 |
بررسی تأثیر استفاده از وبلاگ نویسی بر پیشرفت تحصیلی و میزان علاقة دانشآموزان به یادگیری درس زبانانگلیسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 3، شماره 10، مرداد 1389، صفحه 41-67 اصل مقاله (154.64 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیدداود حسینینسب1؛ غلامرضا گلمحمدنژاد2؛ یوسف ساجدیفر3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تلفیق ارتباط ناهمزمان مبتنی بر رایانه در داخل و خارج از کلاس امروزه نیاز به یک پژوهش دارد. در پژوهش حاضر ما پیاده سازی این تکنولوژی برای بهبود دانش گرامری و علاقهمندسازی دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی را وضوح مشاهده کردیم. به منظور انجام پژوهش حاضر از بین تمام دبیرستانهای پسرانة شهر تبریز به صورت تصادفی 2 دبیرستان با سطح تقریباً یکسان 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بود و ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش تأثیر وبلاگ نویسی بر یادگیری و میزان علاقه دانشآموزان به زبان انگلیسی استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس ANCOVA استفاده شده است. تحلیل نتایج نشان داد بین گروهها در دو آزمون گرامر و علاقه تفاوت معنیداری وجود دارد اما در آزمون مهارت خواندن تفاوت معنیدار نبود. نتایج تحلیل نشان داد که علاقه دانشآموزان به یادگیری زبان انگلیسی افزایش یافته و نکات گرامری آنها در کاربرد زبان پیشرفت زیادی داشته است. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش از طریق وبلاگ نویسی میتواند به عنوان یکی از ابزار یادگیری اجتماعی در آموزش مهارتهای زبان نقش مهمی داشته باشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وبلاگ نویسی؛ پیشرفت تحصیلی؛ علاقه؛ یادگیری زبان انگلیسی و ارتباط ناهمزمان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی تأثیر استفاده از وبلاگ نویسی بر پیشرفت تحصیلی و میزان علاقة دانشآموزان به یادگیری درس زبانانگلیسی
دکتر سیدداود حسینینسب[1] دکتر غلامرضا گلمحمدنژاد[2] یوسف ساجدیفر[3]
چکیده تلفیق ارتباط ناهمزمان مبتنی بر رایانه در داخل و خارج از کلاس امروزه نیاز به یک پژوهش دارد. در پژوهش حاضر ما پیاده سازی این تکنولوژی برای بهبود دانش گرامری و علاقهمندسازی دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی را وضوح مشاهده کردیم. به منظور انجام پژوهش حاضر از بین تمام دبیرستانهای پسرانة شهر تبریز به صورت تصادفی 2 دبیرستان با سطح تقریباً یکسان 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بود و ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش تأثیر وبلاگ نویسی بر یادگیری و میزان علاقه دانشآموزان به زبان انگلیسی استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس ANCOVA استفاده شده است. تحلیل نتایج نشان داد بین گروهها در دو آزمون گرامر و علاقه تفاوت معنیداری وجود دارد اما در آزمون مهارت خواندن تفاوت معنیدار نبود. نتایج تحلیل نشان داد که علاقه دانشآموزان به یادگیری زبان انگلیسی افزایش یافته و نکات گرامری آنها در کاربرد زبان پیشرفت زیادی داشته است. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش از طریق وبلاگ نویسی میتواند به عنوان یکی از ابزار یادگیری اجتماعی در آموزش مهارتهای زبان نقش مهمی داشته باشد.
واژگان کلیدی:وبلاگ نویسی، پیشرفت تحصیلی، علاقه ، یادگیری زبان انگلیسی و ارتباط ناهمزمان
مقدمه علاقه به استفاده از تکنولوژی های وب [4]2 از جمله وبلاگ در پیشرفت ابزارهای ارتباطی وب 2 فرصت های جدیدی برای معلمان و دانش آموزان فراهم کرده است. معلمان با استفاده از این ابزار می توانند محتوای چندرسانه ای، فعالیت های یادگیری و روشهای مختلف ارزیابی با توجه به ویژگیهای دانشآموزان شان توسعه بدهند (سلوین[5]،2007؛ الیس[6]، گودیر[7]، پروسرز و اوهارا[8]، 2006؛ سلوین، 2007). همچنین دانشآموزان با به کارگیری این ابزار میتوانند در تولید محتوا مشارکت نمایند، در فعالیت های مختلف یادگیری شرکت کنند، و با منابع متنوع یادگیری ارتباط برقرار کنند (موترام[9]، 2006). وبلاگ ها، ویکی ها پودکست ها گروه های خبری، اتاق های گفتگو ویدئو کنفرانس ها و ابزارهای وایت برد نمونه هایی از این ابزارهای ارتباطی هستند که دسترسی فراگیر را به صورت همزمان[10] و ناهمزمان[11] با سایر منابع یادگیری آسان می سازد. این ابزارها نرم افزارهای اجتماعی هستند که ارتباط اجتماعی و یادگیری مشارکتی را تسهیل می کنند، اطلاعات را در گروه ها کشف و تقسیم می کنند، محتوا را ایجاد و بر آن مدیریت می کنند، اطلاعات جمع آوری شده را نگهداری و محتوا را اصلاح می کنند، بر روی نیاز های شخصی متمرکز می شوند، امکان برقراری ارتباط با تعدای از گروه را میسر می سازند، فرصت ایجاد ارتباط نوآوری های فناورانه تاثیر مهمی بر سبک های یادگیری فعلی گذاشته است: امروزه ارتباط مبتنی بر رایانه[14] به عنوان پل ارتباطی برای توسعة مهارت های زبانی برای دانش آموزان بکار گرفته می شود(کرن[15]،1995)؛ کارآیی و اثر پذیری آموزش مبتنی بر رایانه نیز به نحوه استفاده از آن بستگی دارد(ورشوور،1996).تحقیقات اخیر نشان داده است که فعالیت های ارتباطی مبتنی بر رایانه می تواند بر افزایش استقلال فردی دانش آموز و یادگیری مشارکتی آنها کمک کند و به عنوان ابزار آموزشی در ماده درسی زبان مورد استفاده قرار گیرد(سان[16]،2009). امروزه اغلب معلمان زبان انگلیسی نه تنها درگیر چگونگی نحوه آموزش یقیناً به یادگیرندگان موثر و کارآمد تبدیل خواهند شد(پینک من[17]،2005). یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و تغییر نگرش در یادگیری فراگیران، تلفیق آموزش حضوری معلم با شیوه های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در همین زمینه ونگ[18](2008) معتقد است تلفیق فناوری اطلاعات با آموزش حضوری ضمن کمک به یادگیری موضوعی، یادگیرندگان را با کاربرد فناوری، کسب مهارت های تفکر انتقادی و حل مساله یاری می دهد(سراجی،1388). فناوری اطلاعات و ارتباطات و محیط های یادگیری مجازی[19] به گونه ای رایج در نظام های آموزشی به ویژه آموزش عالی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه، تکنولوژی به گونه ای است که به طور مداوم تدریس و یادگیری را دچار تغییر و تحول نموده است و کامپیوتر و امکانات شبکه ای به عنوان یک ابزار آموزشی و نیز به عنوان یکی از امکانان مهم در نظام های آموزشی پذیرفته شده است. با آمدن فناوری اطلاعات و ارتباطات و تلفیق با برنامه درسی زمینه را برای ایجاد امکانات آموزشی مطلوب فراهم ساخته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای ابزارهای ارتباطی مختلفی از جمله؛ وبلاگ، ویکی، پادکست، گروه های خبری، اتاق گفتگو، ویدئو کنفرانس و ابزارهای وایت برد نمونه هایی از ابزارهای نسل دوم وب[20] هستند که آرنا[23]، مزایای اصلی وبلاگ نویسی در کلاس درس زبان را " افزایش از آنجایی که بلاگ ها شهرت خود را به عنوان ابزار آموزشی اخیرأ به دست آورده اند، پژوهش های وبلاگ نویسی در زمینه یادگیری زبان خارجی کمتر انجام پذیرفته است. با این حال ورد[29] پروژه ای را توصیف کرده است که در کلاس مهارت نوشتاری و خواندن متون خود در دانشگاه شرجح آمریکا اجرا نموده، به نتایج بسیار مثبتی دست یافته است. ورد به این نتیجه رسید که اکثر فراگیران زبان معتقدند که پروژه اخیر به یادگیری زبان شان کمک کرده است(به نقل از پینک من،2005). یکی از زمینه های مورد توجه در زمینة کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش، بحث چگونگی کاربرد این فناوری در فرایند یاددهی – یادگیری است. با بهره گیری از روش های یاددهی – یادگیری مرسوم در مدارس و تلفیق آنها با ابزارهای نوین فناوری اطلاعات وارتباطات، روش های نو در یاددهی – یادگیری به دست می آیند. با به کارگیری این روش ها انتظار می رورد که فرایند یادگیری دانش آموزان بهبود پیدا کند و در کل، کیفیت آموزش افزایش یابد. در این بخش، برخی از مطالعات انجام شده در زمینة فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه وبلاگ نویسی مورد بررسی قرار می گیرد. از همان روزهای نخستین بلاگ بعنوان دفتر یادداشت روزانة برخط[31]، پیوندهای مبتنی بر وب، تفسیرنامه و یادداشت های شخصی(بلاد[32]،2000)، بصورت ابزار شبکه اجتماعی و یادگیری مهمی درآمده است که می تواند به افراد،گروه ها، و سازمان ها به روش جالب و نوینی کمک رسانی کند(کارر[33]،2007). پینک من[34] (2005) یک اقدام پژوهشی بر روی 15 نفر در مورد تاثیر وبلاگ نویسی بر مهارت های جامع کلاس زبان خارجی دانشگاه کوانسی ژاپن انجام داد. این پروژه در خارج از کلاس با هدف انگیزه دادن به دانش آموزان وبرخورداری از محیط واقعی جهت تمرین مهارت های ارتباطی و زبانی با دیگران انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که وبلاگ نویسی علاقه و انگیزة دانشجویان را نسبت به زبان بخاطر وجود تعامل بیشتر،دریافت بازخورد از همکلاسی ها و معلمان، بالا برده است. همچنین این پروژه کمک کرد تا فراگیران زبان در زمینة مهارت های خواندن و نوشتن با گسترش ابزارهای اینترنتی نسل دوم، وب[35]2 ، درباره کیفیت کاربرد آنها در کلاس درس و آثار آموزشی آنها پژوهش های گوناگون انجام شده است (به عنوان مثال؛ کلاما وهمکاران[36]،2007، درون، 2007، همی، باین، و لند[37]، 2009). این وب2 به عنوان یک ابزار ممتاز و نرم افزار اجتماعی به دلیل سهولت دسترسی، کاربر پسند بودن و سهولت کاربری توجه بیشتر معلمان را به خود جلب کرده است. کراموال و همکاران[40](2009) عوامل موثر بر مشارکت دانشجویان در وبلاگ نویسی را مورد بررسی قرار داده و دریافته اند، شش عامل مهم در گرایش دانشجویان به استفاده از وبلاگ های آموزشی موثر است: مشاهدة وبلاگ، نیاز به وبلاگ، پـژوهشگـران دیگـر مــاننـد؛ ونــگ[41](2008)، فــارمــر و هـمکـاران[42](2008) و زی و همکاران[43] (2008) به بررسی آثار مشارکت یادگیرندگان در وبلاگ نویسی زی و همکاران (2008) در پژوهشی درس مطالعات سیاسی را به مدت یک ترم از طریق وبلاگ نویسی به 45 دانشجوی ورودی جدید ارائه کردند. این پژوهش به صورت نیمه تجربی و طولی اجرا شد. آنها دریافتند که وبلاگ نویسی امکان دریافت بازخورد از سایر اعضای هم گروه، تامل و یادگیری عمیق را افزایش می دهد. دویسن و هلا(2007) در یکی از دروس علوم کتابداری و اطلاع رسانی سراجی(1388) در پژوهش مطالعه موردی خود که بر روی 62 نفر از دانشجویان دبیری رشته ریاضی و شیمی انجام داده بود، دریافت که نظردهی در وبلاگ به عنوان فعالیت های یادگیری مهارت های فناورانه، قابلیت های شناختی، یادگیری موضوعی، و مهارت های پژوهشی و اساسی را در دانشجویان توسعه می دهد. چانگ[45](2009)در پژوهش مبتنی بر تاثیر وبلاگ نویسی در آشنا سازی این پژوهش مبتنی بر اهداف و متغیرهای مورد مطالعه از نوع پژوهش های نیمه تجربی طرح دو گروهی همسان با پیش آزمون و پس آزمون[47] است که در آن اثرات یک متغیر مستقل (تاثیر وبلاگ نویسی) بر دو متغیر وابسته(پیشرفت تحصیلی و علاقمندی) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت تحصیلی و میزان علاقه مندی دانش آموزان در یادگیری درس زبان انگلیسی تنها از جنبه وبلاگ نویسی مورد بحث قرار می گیرد.
روش تحقیق در این پژوهش محقق وبلاگی تحت عنوان آموزش زبان انگلیسی کتاب اول متوسطه[48] ایجاد نموده سپس سرفصل های درس را در هر جلسه در وبلاگ آپلود می کند تا گروه آزمایش بعد از مطالعه و ارتباط با لینک های مرتبط ضمن دریافت اهداف درس نظر و پاسخ سوالات را در منوی "نظر بدهید" ثبت و یا به ایمیل معلم ارسال می نماید. البته یک جلسه نحوه ی ایجاد و ثبت نظرات در وبلاگ آموزش داده می شود.این پژوهش از نوع روش نیمه تجربی است برای اجرای این تحقیق دو گروه آزمودنی هریک به تعداد 30 نفر در نظر گرفته شد. یک گروه به عنوان گروه آزمایش، تحت تاثیر متغیر مستقل یعنی تاثیر وبلاگ نویسی بر یادگیری زبان انگلیسی قرار گرفت و گروه دوم به عنوان گروه کنترل، با روش معمولی آموزش داده شد. در این تحقیق برای تعیین پایایی پیش آزمون و پس آزمون پیشرفت تحصیلی از روش کودر-ریچاردسون21 استفاده گردید که پایایی پیش آزمون 76/0و پس آزمون 78/0 بدست آمد. در ضمن برای محاسبه پایایی آزمون علاقه آن را یک گروه 30 نفری اجرا و آلفا کرانباخ آن به مقدار 79/0 محاسبه گردید. برای انجام این تحقیق در دو دبیرستان شهر تبریز یکی از ناحیه یک و دیگری در این مرحله محقق رئوس مطالب را مانند زیر به صورت فایل صوتی متن درس، فایل نوشتاری متن درس، آدرس وب سایت های مرتبط به موضوع درس، سوال های پیرامون هدف درس، ... بارگذاری می شد تا دانش آموزان با مطالعه و مراجعه به محتوای تدوین شده بر عمق یادگیری خود بیافزایند و با علاقه و آمادگی وافر در جلسه درس حاضر شوند. در جریان این فعالیت آموزشی دانش آموزان به سوالاتی که از جلسه پیش توسط معلم مطرح شده جواب می دادند و نظر خود را در پیرامون درس و محتوای ارائه شده به صورت فردی و گروهی در بخش "نظر بدهید" منعکس در طول فعالیت های آموزشی بیشتر رئوس مطالب موضوعات مبتنی بر
تجزیه و تحلیل اطلاعات در این بخش اطلاعات و داده های جمع آوری شده در دو گروه کنترل و آزمایش در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل براساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 1 میانگین نمرات پیش آزمون نکات گرامر در گروه کنترل برابر با 10/12 با انحراف استاندارد 026/5 بدست آمده است که حداقل نمره 4 و حداکثر آن 25 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پیش آزمون گرامر 23/12 با انحراف استاندارد 681/4 بوده که حداقل نمرات 5 و حداکثر نمره 22 بدست آمده است. که میانگین نمرات در گروه کنترل و آزمایش تقریباً یکسان می باشد.
جدول1: توزیع پراکندگی نمرات پیش آزمون نکات گرامر گروه های کنترل و آزمایش
براساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 2 میانگین نمرات پس آزمون نکات گرامر در گروه کنترل برابر با 20/13 با انحراف استاندارد 403/6 بدست آمده است که حداقل نمره 4 و حداکثر آن 25 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پس آزمون گرامر 73/17 با انحراف استاندارد 349/5 بوده که حداقل نمرات 6 و حداکثر نمره 26 بدست آمده است. نتایج نشان می دهد نمره پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است.
جدول 2: توزیع پراکندگی نمرات پس آزمون نکات گرامر گروه های کنترل و آزمایش
براساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 3 میانگین نمرات پیش آزمون مهارت خواندن در گروه کنترل برابر با 37/3 با انحراف استاندارد 220/2 بدست آمده است که حداقل نمره 0 و حداکثر آن 9 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پیش آزمون گرامر 67/3 با انحراف استاندارد 397/2 بوده که حداقل نمرات 0 و حداکثر نمره 10 بدست آمده است. که میانگین نمرات در گروه کنترل و آزمایش تقریباً یکسان می باشد.
جدول 3: توزیع پراکندگی نمرات پیش آزمون مهارت خواندن گروه های کنترل و آزمایش
جدول شماره 4 میانگین نمرات پس آزمون مهارت خواندن در گروه کنترل برابر با 50/5 با انحراف استاندارد 097/2 بدست آمده است که حداقل نمره 2 و حداکثر آن 10 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پس آزمون گرامر 24/6 با انحراف استاندارد 001/2 بوده که حداقل نمرات 3 و حداکثر نمره 10 بدست آمده است. نتایج نشان می دهد نمره پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است.
جدول 4: توزیع پراکندگی نمرات پس آزمون مهارت خواندن گروه های کنترل و آزمایش
براساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 5 میانگین نمرات پیش آزمون علاقه مندی در گروه کنترل برابر با 83/56 با انحراف استاندارد 293/13 بدست آمده است که حداقل نمره 40 و حداکثر آن 80 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پس آزمون گرامر 00/69 با انحراف استاندارد 263/16 بوده که حداقل نمرات 40 و حداکثر نمره 100 بدست آمده است. نتایج نشان می دهد نمره پیش آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر است. جدول 5: توزیع پراکندگی نمرات پیش آزمون علاقه مندی در گروه های کنترل و آزمایش
براساس اطلاعات بدست آمده از جدول شماره 6 میانگین نمرات پس آزمون علاقه مندی در گروه کنترل برابر با 33/68 با انحراف استاندارد 667/13 بدست آمده است که حداقل نمره 40 و حداکثر آن 100 می باشد. در گروه آزمایش نیز میانگین نمرات پس آزمون گرامر 00/85 با انحراف استاندارد 371/11 بوده که حداقل نمرات 60 و حداکثر نمره 100 بدست آمده است. نتایج نشان می دهد نمره پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است.
جدول 6: توزیع پراکندگی نمرات پس آزمون علاقه مندی گروه های کنترل و آزمایش
فرضیه شماره 1: استفاده از وبلاگ نویسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در نکات گرامری درس زبان انگلیسی پایه اول دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر تبریز تأثیر مثبت دارد. برای تحلیل آماری داده های مربوط به این فرضیه و با توجه به استفاده از جدول 7: نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون گرامر دانش آموزان پسر در گروه های آزمایش و کنترل
جدول 7 نشان می دهد پس از خارج کردن اثر پیش آزمون به روش تحلیل کوواریانس، F محاسبه شده برای گروه های آزمایش و کنترل ( 145/17) در سطح 000/0 P ≤ معنا دار است. بنابراین بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود دارد بیانگر اثر بخشی استفاده از وبلاگ نویسی در نکات گرامری است. بررسی های مقدماتی برای اطمینان از عدم تخطی از مفروضه های نرمال بودن، خطی بودن، همگنی بودن واریانس، همگنی شیب های رگرسیون و پایایی اندازه گیری های متغیرهای هم تغییر انجام شد. بعد از تعدیل نمره های قبل از مداخله، تفاوت معنی دار بین دو گروه مداخله در نمره های پس از مداخله در پس آزمون گرامر وجود نداشت.( 294/0 P= ؛(122/ 1)F=). رابطه قوی بین نمره های قبل از مداخله و بعد از مداخله در آزمون نکات گرامر وجود داشت که به وسیله ارزش مجذور اتای جزئی برابر 75/0 نشان داده می شود.
فرضیه شماره 2: استفاده از وبلاگ نویسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مهارت خواندن درس زبان انگلیسی پایه اول دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر تبریز تأثیر مثبت دارد. برای تحلیل آماری داده های مربوط به این فرضیه و با توجه به استفاده از پیش و پس آزمون در این پژوهش، برای کنترل اثر پیش آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. جدول 8 نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون مهارت خواندن دانش آموزان پسر در گروه های آزمایش و کنترل است. جدول 8: نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون مهارت خواندن در گروه های آزمایش و کنترل
جدول 8 نشان می دهد پس از خارج کردن اثر پیش آزمون به روش تحلیل کوواریانس، F محاسبه شده برای گروه های آزمایش و کنترل ( 970/1) در سطح 166/0 P ≤ معنا دار نیست. بنابراین بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود ندارد این نتایج بیانگر عدم اثر بخشی استفاده از وبلاگ نویسی در مهارت خواندن است. بررسی های مقدماتی برای اطمینان از عدم تخطی از مفروضه های نرمال بودن، خطی بودن، همگنی بودن واریانس، همگنی شیب های رگرسیون و پایایی اندازه گیری های متغیرهای هم تغییر انجام شد. بعد از تعدیل نمره های قبل از مداخله، تفاوت معنی دار بین دو گروه مداخله در نمره های پس از مداخله در پس آزمون گرامر وجود نداشت.( 55/0 P= ؛(839/ 3)F = ). رابطه قوی بین نمره های قبل از مداخله و بعد از مداخله در آزمون مهارت خواندن وجود داشت که به وسیله ارزش مجذور اتای جزئی برابر 75/0 نشان داده می شود.
فرضیه شماره 3: استفاده از وبلاگ نویسی بر میزان علاقه مندی دانش آموزان در یادگیری درس زبان انگلیسی پایه اول دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر تبریز تأثیر مثبت دارد. برای تحلیل آماری داده های مربوط به این فرضیه و با توجه به استفاده از پیش و پس آزمون در این پژوهش، برای کنترل اثر پیش آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. جدول 9 نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون پس آزمون علاقمندی دانش آموزان پسر در گروه های آزمایش و کنترل است. جدول 9: نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون علاقه مندی در گروه های آزمایش و کنترل
جدول9 نشان می دهد پس از خارج کردن اثر پیش آزمون به روش تحلیل کوواریانس، F محاسبه شده برای گروه های آزمایش و کنترل ( 506/16) در سطح 000/0 P ≤ معنا دار است. بنابراین بین گروه ها تفاوت معنی داری وجود دارد این نتایج بیانگر اثر بخشی استفاده از وبلاگ نویسی بر علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری درس زبان است. بررسی های مقدماتی برای اطمینان از عدم تخطی از مفروضه های نرمال بودن، خطی بودن، همگنی بودن واریانس، همگنی شیب های رگرسیون و پایایی اندازه گیری های متغیرهای هم تغییر انجام شد. بعد از تعدیل نمره های قبل از مداخله، تفاوت معنی دار بین دو گروه مداخله در نمره های پس از مداخله در پس آزمون گرامر وجود نداشت. (562/0 P=؛ (340/ 0) F =). رابطه قوی بین نمره های قبل از مداخله و بعد از مداخله در آزمون مهارت خواندن وجود داشت که به وسیله ارزش مجذور اتای جزئی برابر 75/0 نشان داده می شود.
بحث و نتیجه گیری همان طور که بحث شد فرضیه شماره یک تحقیق در این بخش مورد تایید قرار گرفت و این بدین معنی است که به طور کلی بر اساس یافته های این پژوهش استفاده از وبلاگ نویسی در آموزش نکات گرامری زبان انگلیسی تاثیر بیشتری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. تلفیق فناوری با برنامه درسی در کلاس درس به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توسعه وب2، نرم افزارهای اجتماعی مانند وبلاگ به سهولت در دسترس کاربران قرار گرفته است. معلمان نیز به آسانی می توانند از وبلاگ برای طراحی فعالیت های یادگیری و تلفیق برنامه درسی با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی از این ابزار بهره گیرند. امکانات ارائه ای و نظردهی ودریافت انواع فایل ها و پیوندهای مرتبط ماده درسی، به یادگیرندگان امکان می دهد تا نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، با آنها تعامل برقرار کنند و نظرات دوستان خود را مشاهد نمایند و آنها را نیز تحلیل کنند. استفاده از این امکانات و ابزارهای ارتباطی در طراحی فعالیت های یادگیرندگان از نظر سازنده گرایان که بر تعامل بین یادگیرندگان، فعال بودن آنها و فعالیت شناختی شان در فرآیند یادگیری تاکید دارند، بسیار حائز اهمیت است. نتایج این پژوهش با یافته های پینک من (2005) که در یک اقدام پژوهشی میزان تاثیر به کار گیری وبلاگ نویسی در آموزش زبان بر روی 15 نفر از دانشجویان خود در دانشگاه کوانسی ژاپن در زمینه مهارت نوشتاری مورد مطالعه قرار داده بود همخوانی دارد. امروزه بیشترین کاربرد رایانه ها در یادگیری زبان، دانش آموزان را به تعامل با نظام های اطلاعاتی درگیر کرده است(لیدل[51]، 1999). اما، وبلاگ ها آنچه امروزه در آموزش و پرورش مطرح است استفاده از فناوری های اطلاعاتی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته باشد. نتایج این پژوهش با پژوهش های بگونا و کارمن (2009) همخوانی دارد. در این پژوهش آنها از وبلاگ نویسی به عنوان سکویی برای افزایش مهارت های زبانی فراگیران استفاده کردند که نتیجه حاصل از پژوهش نشان داد که وبلاگ نویسی در آموزش مهارت نوشتاری و گرامری فراگیران تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج این پژوهش با پژوهش های کلاما و همکاران، (2007) باین، (2008) در زمینه استفاده از وب2 یا تکنولوژی اجتماعی (وبلاگ نویسی) در فرایند یاددهی – یادگیری دانشجویان ا انجام داده بودند که باعث افزایش میزان مهارت نوشتاری دانشجویان گردید، همخوانی دارد. باین در پژوهش خود به این نتیجه رسید که می توان پداگوژی را با این ابزارهای آموزشی که به عنوان تکنولوژی از آنها یاد می شود تلفیق نمود. تحلیل داده های فرضیه شماره دو حاصل نتایج اصلی کوواریانس از آزمون مهارت خواندن در ردیف مربوط به متغیر مستقل (گروه کنترل و آزمایش) نشان می دهد تفاوت معنی داری از همدیگر وجود ندارد. ولی متغیر هم تغییر معنی دار است. از این رو نتایج این پژوهش با پژوهش های پینک من (2005)، لین و هسو(2007)، زی و همکاران(2008)، بگونا و کارمن(2009)، که با آزمون فرضیه مهارت خواندن در ارتباط بودند، همخوانی ندارد. به نظر می رسد استفاده از وبلاگ نویسی در یادگیری زبان انگلیسی نتوانسته بر مهارت خواندن دانش آموزان تاثیر گذار باشد. اینترنت یکی از وسایل ارتباطی قابل دسترس برای همه است آنچه که مهم است استفاده از آن بصورت سریع و صحیح است. بیشتر کاربران مدت زمان زیادی را صرف جستجو های اینترنتی می کنند بدون اینکه به اهداف مورد نظر خود دست یابند. از این رو دادن آموزش های مبتنی بر آشنا سازی دانش آموزان در زمینه چگونگی خواندن متون که البته پیدا کردن متون به زبان انگلیسی برای دانش آموزان در بهبود یادگیری محتوای درسی از طریق خواندن متون، آثار نظر دهی در وبلاگ امکان پذیر است. و یافته های زیادی در این زمینه انجام شده است نتایج پژوهش فارمرو همکارن(2008)، زی و همکاران (2008)، ورد(2004) در زمینه افزایش میزان مهارت فراگیران در درک و فهم متون خواندنی نشان می دهد که داشتن دانش اولیه و آگاهی سطح زبانی دانش آموزان در استفاده از وبلاگ نویسی در تقویت مهارت خواندن بسیار مهم است. بنابراین نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های فوق همخوانی ندارد. نتایج این فرضیه (شماره سه) نشان می دهد استفاده از وبلاگ نویسی بر میزان علاقه دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی اثر بخش بوده است. به کار گیری صحیح و اصولی از ابزارهی اجتماعی وب 2 سبب می شود نگرش، علاقه و دانش کاربران نسبت به محیط یادگیری و موضوعات مورد بحث تغییر کند(ورد،2004). آموزش به روش وبلاگ نویسی نه تنها بر مهارت نوشتاری و خواندن زبان انگلیسی تاثیر گذار است بلکه در تغییر علاقه فراگیر به محیط آموزشی و مواد آموختنی نیز اثر بخش است(پینک من، 2005). بکار گیری صحیح و اصولی از رایانه که ورد آن را وسیله واسطه ای در برقرار ارتباط های اجتماعی از آن یاد می کند، استفاده از ابزار های اجتماعی نظیر ویکی و وبلاگ(باین،2008) در فرایند یاددهی و یادگیری نتایج قابل توجهی را در تغییر علایق، نگرش و دیدگاه های فراگیران به یادگیری زبان داشته است. از این رو نتایج آزمون این فرضیه با نتایج باین همخوانی دارد امروزه به کارگیری از ابزارهای ارتباطی نظیر ویکی، همایش ها و کنفرانس های هم زمان و غیر هم زمان، بلاگرها هم در بهبود یادگیری ، بالا بردن کیفیت بنابراین نتایج این پژوهش با تحقیق پینک من(2005)، ادی(2009)، درون(2007)، الکساند(2006) و اندرسون(2007) که در زمینه میزان افزایش انگیزه و تغییر نتایج پژوهش حاضر هم چنین با پژوهش سراجی(1388)، کیم(2008)، فارمر و همکاران (2008) و زی و همکاران(2008) که به بررسی آثار مشارکت یادگیرندگان در وبلاگ نویسی پرداخته اند از نظر میزان تغییر نگرش و علاقه کاربران وبلاگ نویس به یادگیری مواد آموختنی همخوانی دارد. نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات موری و همکاران(2007) تاثیر "وبلاگ نویسی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان فعالیت های خارج از مدرسه بر میزان انگیزش دانش آموزان " همخوانی دارد. منظور از محدودیت های پژوهش عبارت از کلیه عوامل و متغیرهایی است که بر متغیر مستقل و متغیر وابسته پژوهش موثر بوده و بر میزان تعمیم پذیری و نتایج تحقیق موثر می باشد. محدودیت های تحقیق به دو بخش محدودیت هایی که در اختیار محقق و محدودیت های خارج از اختیار محقق تقسیم می گردد. اولین محدودیت، فقدان زیرساخت های فنی و حمایتی است. در این تحقیق از دانش آموزان پسر در گروه های کنترل و آزمایش استفاده شده است و علت آن نوپا بودن این گونه پژوهش و عدم همکاری عوامل مدرسه و دانش آموران دختر به دلایل مختلف بود که محقق از دانش آموزان پسر استفاده کرده است.
- تعداد نمونه ها در هر گروه 30 نفر انتخاب شد و این با توجه به ترکیب واقعی هر دو کلاس بود. - انجام این تحقیق در مدارس دولتی نواحی یک و سه صورت گرفته است - گاهی اوقات دانش آموزان قادر به استفاده ی کامل از فناوری نبودند و این امر باعث می شد محقق در فرایند آموزش با کمبود زمانی هم روبرو شود. - با توجه به زمان اجرای تحقیق، محقق فقط 5 درس از کتاب درسی سال اول متوسطه را با استفاده از وبلاگ نویسی آموزش داد. - عدم دسترسی به نمونه بزرگ - پایین بودن سواد رایانه ای و اینترنتی دانش آموزان - پایین بودن امکانات زیرساختاری در مدرسه ای که پژوهش در آن جا - عوامل خانوادگی و اقتصادی دانش آموزان. - پایین بودن اطلاعات فناوری معلمان هر دو گروه مورد پژوهش. از آن جایی که یادگیری مبتنی بر و بلاگ نویسی به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی فناورانه و به نوعی یادگیری الکترونیکی محسوب می شود و تاثیر مثبتی بر فرایند یاددهی – یادگیری دارد، نظام آموزشی کشور باید با تجهیز زیرساختار های اساسی و تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر، تحول عمیق در آموزش و برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کند. از طریق یادگیری الکترونیکی و از این رو با توجه به نتایج این پژوهش و تحقیقات انجام یافته پیشین می توان موارد زیر را به مثابه راهکارهایی برای متحول ساختن نظام آموزشی عنوان کرد. 1- برنامه ریزان آموزشی امکانات و روش های نوین آموزشی را به خوبی شناسایی کرده و بهترین شیوه های آموزشی را به کار برند. 2- با نوجه به تغییر و تحول سریع در عرصه اطلاعات و دانایی بشر و شتاب گرفتن جریان تولید دانش و همچنین جریان منسوخ شدن دانش کنونی، مادام العمر[54] در کانون توجه قرار گیرد. 3- برنامه درسی باید بیش از گذشته دانش آموزان را مهیای ایفای نقش آفرینی، تولید و ساخت و ساز در عرصه دانش و اطلاعات کند. در این پارادیم 4- پیشنهاد می شود در آموزش زبان انگلیسی از آموزش مبتنی بر وبلاگ نویسی در مدارس استفاده شود. 5- پیشنهاد می شود آموزش از طریق وبلاگ نویسی در سایر مواد درسی هم استفاده شود تا میزان اثر بخش این روش آموزشی بیشتر شناسایی شود. 6- پیشنهاد می شود مهارت های مختلف دانش زبانی با استفاده از وبلاگ نویسی آموزش داده شود. 7- با برگزاری دوره های کوتاه آموزشی ضمن خدمت، معلمان را در به کارگیری رایانه، اینترنت، و چگونگی تلفیق برنامه درسی با فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش داد. 8- فراگیر کردن سیستم آموزشی مدارس هوشمند و ابزار های نرم افزاری و سخت افزاری کلاس هوشمند و اطلاع رسانی معلمان در چگونگی به کارگیری آنها در فرایند تدریس می تواند نقش مهمی در آموزش و پرورش ایفا کند. 9- تجهیز مدارس با امکانات ارتباطی از جمله وایرلس[55]، ای . دی. اس. ال[56]، - پیشنهاد می شود علل عدم استفاده از ابزارهای ارتباطی و اینترنتی در مدارس بررسی شوند - پیشنهاد می شود این پژوهش در دامنه وسیع تر در محیط مبتنی بر اینترنت با روبکردهای فرهنگی و اجتماعی هم انجام بگیرد. - پیشنهاد می شود این پژوهش در مدل های یادگیری الکترونیکی دیگر هم که در متن پیشینه اشاره شده به صورت نجربی انجام شود. - از آن جا که این پژوهش در میان دانش آموزان پسر صورت گرفته است پیشنهاد می شود چنین تحقیقی در بین دانش آموزان دختر و مقاطع مختلف نیز انجام پذیرد.
منابع سراجی، فرهاد.(1388).تأثیر مشارکت در وبلاگ نویسی به عنوان فعالیت یادگیری در نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم.(1388). روش های تحقیق و چگونگی مهرمحمدی، محمود و همکاران.(1387). برنامه درسی نظرگاه ها، رویکردها و Arena, C. (2008). Blogging in the language classroom: It doesn't simply happen. TSEL-EJ. Teaching English as a second or Foreign Language, 1,4. http://www.tesl-ej.org/wordpress/past-issues/volume11/ ej44/ej44a3/ Baton. R. Haydn. T (2006). Trainee teachers's views on what helps them to use information and communication technology effectively in their subject teaching. Journal of Computer Assisted Learning 22, 257-272. Begoña Montero-Fleta and Carmen Pérez-Sabater. (2009) A research on blogging as a platform to enhance language kills. http://www.sciencedirect.com. Blood, R. (2000). Weblogs: A history and perspective. Available Cashion, J., & Palmieri P. (2002). Relationships on the line. Retrieved February 15, 2004, from AusWeb02, http://ausweb.scu.edu.au/aw02/papers/refereed/quayle/paper.html Chong Eddy K. M.. (2009). Using blogging to enhance the initiation of students into academic. www.elsevier.com/locate/compedu Dron, J. (2007). Designing the Undesignable: Social Software and Control. Educational Technology & Society, 10 (3), 60-71. Ellis. R. A, Goodyear. P, Prossers. M & O'Hara. A(2006). How and what university students learn through online and face to face discussion. Farmer. B, Yue. A and Brooks.C(2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24(2), 123-136 Felix, U. (2003). Teaching languages online: Deconstructing the myths. Australian Journal of Educational Technology, 19, 1, 118-138. Garrison, D. R., Anderson, T. and Archer, W.(2003) 'Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in distance education', The Internet and Higher Education, 2, 2/3: 87-105. Hricko, M(2008). Blogs. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum Integration. Hershey: InformatIon ScIence reference Hsu.C-L, Lin J.C-C(2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance,social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management 45.65–74. Hydn. T. A, Barton. R(2007). Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teachinh. Karrer, T. (2007). Learning and networking with blogs. Retrieved 10.12.08, Available from. Learning Circuits. http://www.astd.org/LC/2007/1007_karrer.htm. Kerawalla L., Minocha S., Kirkup G. & Conole G. (2008) Characterising the different blogging behaviours of students on an online distance learning course. Learning, Media and Technology 33, 21–33. Kern, R. (1995). Restructuring classroom interaction with networked computers: Effects on quantity and characteristics of language production.The Modern Language Journal, 79. 457- 476. Kim.H.N(2008). The phenomenon of blogs and theoretical model of blog use in educational contexts.Computers & Education 51. 1342–1352 Little, D. (1999). Freedom to learner and compulsion to interact: promoting learner autonomy through the use of information systems and information technologies. In R. Pemberton (et al.), Taking control: Autonomy in language learning (pp.203-218). Hong Kong: Hong Kong University Press. Motteram. G (2006). 'Blended'education and the transformation of teacher: a long- term case study in postgraduate UK Higher Education, British Journal if Educational Technology 37(1)17-30 Murray, L, Hourigan, T., & Jeanneau, C., (2007). Blog writing integration for academic language learning purposes: Towards an assessment framework. Ibérica, 14, 9-32. Pérez-Sabater, C.; Montero-Fleta, B. & Rising, B. (2009). Short and Long-Term Retention and Student Motivation Using Active Learning and Simulation Techniques. Learn to Game,Game to Learn. Proceedings of the 40th Conference of the Simulation and Gaming Association. Pinkman, K. (2005) The JALT CALL Journal, 2005, Vol. 1, No. 1, pp. 12-24 Pool, Bernard, J. (1995). Education for an information age: Teaching in the Computerized Publishing, Madison, Wisconsin Porter, L. R (2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques.London: Information Science Publishing. Selwyn. N (2007). The use of computer technology in university teachinh and learning: a critical perspective. Journa of computer assisted learning. 23, 83-94 Sun, Y. (2009). Voice blog: An exploratory study of language learning. Language Learning & Technology, 13, 2, 88-103. Thorne, S. L. & Payne, J. S. (2005). Evolutionary trajectories, Internet-mediated expressions, and language education. CALICO Journal, 22, 3, 371-397. Wang, S& Song, H(2008). LearningCommunity and Networked Learning Community. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum: Integration. Hershey InformatIon Science reference. Ward, J. M. (2004). Blog assisted language learning (BALL): Push button publishing for the pupils. TEFL Web Journal, 3, 1. Retrieved February 15, 2004, from http://www.teflweb- j.org/v3n1/blog_ward.pdf Warschauer, M. (1996). Computer-assisted language learning: An introduction. In Fotors S., (Ed.), Multimedia language teaching, (pp. 3-20).Tokyo: Logos International. Weller M., Pegler C. & Mason R. (2005) Use of innovative technologies on an e-learning course. Internet and Higher Education 8, 61–71. Xie, Y., Ke, F., Sharma,P(2008). The effect of peer feedback for blogging on college students' reflective learning processes. Internet and Higher Education 11 (2008) 18–25.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سراجی، فرهاد.(1388).تأثیر مشارکت در وبلاگ نویسی به عنوان فعالیت یادگیری در نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم.(1388). روش های تحقیق و چگونگی مهرمحمدی، محمود و همکاران.(1387). برنامه درسی نظرگاه ها، رویکردها و Arena, C. (2008). Blogging in the language classroom: It doesn't simply happen. TSEL-EJ. Teaching English as a second or Foreign Language, 1,4. http://www.tesl-ej.org/wordpress/past-issues/volume11/ ej44/ej44a3/
Baton. R. Haydn. T (2006). Trainee teachers's views on what helps them to use information and communication technology effectively in their subject teaching. Journal of Computer Assisted Learning 22, 257-272.
Begoña Montero-Fleta and Carmen Pérez-Sabater. (2009) A research on blogging as a platform to enhance language kills. http://www.sciencedirect.com.
Blood, R. (2000). Weblogs: A history and perspective. Available from: http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html, retrieved 06.07.07. Cashion, J., & Palmieri P. (2002). Relationships on the line. Retrieved February 15, 2004, from AusWeb02, http://ausweb.scu.edu.au/aw02/papers/refereed/quayle/paper.html
Chong Eddy K. M.. (2009). Using blogging to enhance the initiation of students into academic. www.elsevier.com/locate/compedu Dron, J. (2007). Designing the Undesignable: Social Software and Control. Educational Technology & Society, 10 (3), 60-71.
Ellis. R. A, Goodyear. P, Prossers. M & O'Hara. A(2006). How and what university students learn through online and face to face discussion.
Farmer. B, Yue. A and Brooks.C(2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24(2), 123-136
Felix, U. (2003). Teaching languages online: Deconstructing the myths. Australian Journal of Educational Technology, 19, 1, 118-138.
Garrison, D. R., Anderson, T. and Archer, W.(2003) 'Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in distance education', The Internet and Higher Education, 2, 2/3: 87-105.
Hricko, M(2008). Blogs. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum Integration. Hershey: InformatIon ScIence reference
Hsu.C-L, Lin J.C-C(2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance,social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management 45.65–74.
Hydn. T. A, Barton. R(2007). Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teachinh.
Karrer, T. (2007). Learning and networking with blogs. Retrieved 10.12.08, Available from. Learning Circuits. http://www.astd.org/LC/2007/1007_karrer.htm.
Kerawalla L., Minocha S., Kirkup G. & Conole G. (2008) Characterising the different blogging behaviours of students on an online distance learning course. Learning, Media and Technology 33, 21–33.
Kern, R. (1995). Restructuring classroom interaction with networked computers: Effects on quantity and characteristics of language production.The Modern Language Journal, 79. 457- 476.
Kim.H.N(2008). The phenomenon of blogs and theoretical model of blog use in educational contexts.Computers & Education 51. 1342–1352
Little, D. (1999). Freedom to learner and compulsion to interact: promoting learner autonomy through the use of information systems and information technologies. In R. Pemberton (et al.), Taking control: Autonomy in language learning (pp.203-218). Hong Kong: Hong Kong University Press.
Motteram. G (2006). 'Blended'education and the transformation of teacher: a long- term case study in postgraduate UK Higher Education, British Journal if Educational Technology 37(1)17-30
Murray, L, Hourigan, T., & Jeanneau, C., (2007). Blog writing integration for academic language learning purposes: Towards an assessment framework. Ibérica, 14, 9-32.
Pérez-Sabater, C.; Montero-Fleta, B. & Rising, B. (2009). Short and Long-Term Retention and Student Motivation Using Active Learning and Simulation Techniques. Learn to Game,Game to Learn. Proceedings of the 40th Conference of the Simulation and Gaming Association.
Pinkman, K. (2005) The JALT CALL Journal, 2005, Vol. 1, No. 1, pp. 12-24
Pool, Bernard, J. (1995). Education for an information age: Teaching in the Computerized Publishing, Madison, Wisconsin
Porter, L. R (2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques.London: Information Science Publishing.
Selwyn. N (2007). The use of computer technology in university teachinh and learning: a critical perspective. Journa of computer assisted learning. 23, 83-94
Sun, Y. (2009). Voice blog: An exploratory study of language learning. Language Learning & Technology, 13, 2, 88-103.
Thorne, S. L. & Payne, J. S. (2005). Evolutionary trajectories, Internet-mediated expressions, and language education. CALICO Journal, 22, 3, 371-397.
Wang, S& Song, H(2008). LearningCommunity and Networked Learning Community. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum: Integration. Hershey InformatIon Science reference.
Ward, J. M. (2004). Blog assisted language learning (BALL): Push button publishing for the pupils. TEFL Web Journal, 3, 1. Retrieved February 15, 2004, from http://www.teflweb- j.org/v3n1/blog_ward.pdf
Warschauer, M. (1996). Computer-assisted language learning: An introduction. In Fotors S., (Ed.), Multimedia language teaching, (pp. 3-20).Tokyo: Logos International.
Weller M., Pegler C. & Mason R. (2005) Use of innovative technologies on an e-learning course. Internet and Higher Education 8, 61–71.
Xie, Y., Ke, F., Sharma,P(2008). The effect of peer feedback for blogging on college
students' reflective learning processes. Internet and Higher Education 11 (2008) 18–25.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |