تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,501 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,041 |
بررسی و مقایسه اثر بخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 4، دوره 3، شماره 10، مرداد 1389، صفحه 69-82 اصل مقاله (145.05 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یوسف نامور1؛ اعظم راستگو2؛ عباس ابوالقاسمی3؛ سعید سیفدرخشنده4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش تحقیق از نوع علی مقایسهای بود. نمونهگیری از مدارسی که ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا می شد به روش سرشماری صورت گرفت و برای هر مدرسهای که به عنوان نمونه انتخاب شد یک مدرسه مشابه که ارزشیابی سنتی در آنها اجرا می شد برای مقایسه انتخاب گردید. در مجموع 999 نفر دانش آموز ابتدایی و 99 نفر معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای محقق ساخته از دانش آموزان و معلمان جمع آوری شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که ارزشیابی توصیفی تأثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمرهای بر میزان کارگروهی و همکاری و کاهش رقابت و همچنین افزایش مشارکت آنها در بحث و گفتگوهای دانش آموزان دارد. با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی کاستیها توصیه میشود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارزشیابی کیفیتوصیفی؛ مهارتاجتماعی و دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی و مقایسه اثر بخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی*
یوسف نامور[1] اعظم راستگو [2] دکتر عباس ابوالقاسمی[3] سعید سیفدرخشنده[4] چکیده این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال تحصیلی واژگان کلیدی: ارزشیابی کیفیتوصیفی، مهارتاجتماعی و دانشآموزان مقطع ابتدایی
مقدمه بعد اجتماعی به عنوان یک بعد شخصیت انسان از اهمیت خاصی برخوردار است که پرورش آن از اهداف نظام آموزشی هر کشور به حساب می آید. موفقیت در پرورش ابعاد وجودی انسان از جمله بعد اجتماعی دانش آموزان (همکاری و کارگروهی و شرکت دربحث) متاثر از عوامل گوناگون در نظام آموزشی می باشد. یکی از این عوامل که می تواند نظام آموزشی را در رسیدن به این هدف یاری رساند، شیوه ارزشیابی است. نتایج تحقیقات بین المللی از جمله آزمون تیمز که در سال های 1995 تا1999 در ایران اجرا شده است، نشان داد که نظام ارزشیابی رایج در مدارس ایران عملا فرایند یاددهی – یادگیری کلاس درس را محدود نموده است و از بعد فرایندی بسیار ضعیف عمل کرده اند. نتایج حاصل از مطالعات بین المللی نیز بسیار نگران کننده است، چرا که در این آزمون نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی نسبت به کشورهای دیگر و میانگین بین المللی بسیار ضعیف است (کیامنش و نوری، 1377). در زیر به چند نمونه از ضعف های مهم نظام ارزشیابی به ویژه ارزشیابی کمی اشاره می شود:
- سطح پایینی از توانایی افراد را می سنجد. - اولویت با نمره و امتحان است و نمره و امتحان محور آموزش است. - تدریس و یادگیری در خدمت نظام سنجش و آزمون است به جای اینکه ارزشیابی در خدمت نظام آموزشی باشد. - توجه بیش از حد به پاسخ نهایی و فشار برای کسب نمره بالاتر در امتحانات. - عدم توجه به همه ابعاد و جنبه های شخصیت انسانی و تمرکز به جنبه شناختی آنهم در سطح پایین. - عدم توجه به مهارتهای اجتماعی(همکاری، بحث گروهی، کار گروهی) و بجای آن تاکید بر رقابت شیوه ارزشیابی نه تنها استراتژی یادگیری دانش آموزان را متاثر می سازد بلکه نوع فعالیتها و روش انجام فعالیتها در مدارس را هم تحت تاثیر قرار می دهد. «نحوه ارزشیابی، باید بر اساس نوع هدف و شرایط و فعالیتهای انجام شده تعیین شود؛ اما در بعضی از نظام های آموزشی، نحوه ارزشیابی، هدفها و بویژه فعالیتهای آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد، که از نظر علمی مورد تایید و مطلوب نیست. در چنین نظام هایی، معلمان و مربیان به جای ایجاد شرایط مطلوب آموزشی و انجام دادن فعالیت و تجارب متناسب با هدف، تمام تلاش خود را برای موفقیت در امتحان و ارزشیابی متمرکز می کنند، و با انجام دادن تمرینهای بی معنا و طاقت فرسا موفقیت شاگردان را در جریان آموزشی دنبال می کنند و در نتیجه ارزشیابی که باید ملاک رسیدن ارزشیابی توصیفی با تاکید به ارزشیابی در فرایند تعلیم و تربیت می تواند فعالیتهای دانش آموزان در کلاس درس را تحت تاثیر قرار دهد. در ارزشیابی توصیفی، معلمان علاوه بر اینکه شیوه تدریس و نحوه بازخورد و تکالیف دانش آموزان را تغییر رضایی(1385) تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی با توجه به ویژگیهای شناختی، عاطقی و روانی-حرکتی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران بود. نتایج نشان داد که سطح پیشرفت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در متغیرهای شناختی از قبیل: ریاضی، علوم تجربی، زبان فارسی و همچنین میزان آگاهی فراشناختی به طور معنی داری بیشتر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی عادی هم سطح آنهاست. بین گروه های آزمایش و گواه در متغیرهای حوزه عاطفی از قبیل رضایت کلی از مدرسه، عاطفه منفی نسبت به مدرسه، نگرش در معلمان، همبستگی اجتماعی، فرصت(باور نسبت به مفید بودن مدرسه)، موفقیت(احساس اطمینان به توانایی برای کسب توفیق در انجام کارهای مدرسه) و ماجرا( احساس خودانگیختگی و لذت بردن از یادگیری) تفاوت های معنی داری مشاهده نشد. در متغیرهای حوزه روانی- حرکتی تفاوت های معنی داری بین امیری (1385) تحقیقی باعنوان «بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی در استان چهارمحال و بختیاری در سال 85-1384» انجام داده است. مهمترین نتایج بدست آمده از این پژوهش بیانگر آن است که کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری دانش آموزان طرح ارزشیابی توصیفی در مقوله های ماندگاری ذهنی(دوام و پایداری یادگیری) میزان انگیزه انجام تکالیف درسی و میزان دستیابی به اهداف بعد جسمانی، بهتر از همچنین نتایج نشان می دهد میزان دستیابی به اهداف بعد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر در پایه های مختلف در دو گروه ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی کمی یکسان بوده است (امیری، 1385). در تحقیقی که کمپ و تپروف[5](1998) در زمینه ارزشیابی تحصیلی فراگیران با استفاده از پوشه کار در انگلستان انجام دادند. این نتیجه بدست آمد که استفاده از پوشه کار یادگیرنده را فعال و مستقل بار می آورد، انگیزش درونی برای یادگیرندگان ایجاد می کند و دستاوردها را بهبود می بخشد، مهارت های برقراری ارتباط و روابط اجتماعی را توسعه می دهد، فرصتی برای مکالمه و گفتگو میان معلم یا مربی و یادگیرنده به دست می دهد، یک ابزار و روش مناسب برای نشان دادن یادگیری است، در کلاس های نامتجانس و ناهمگن، امکان سنجش تک تک افراد را فراهم می آورد. تحقیق حاضر بخاطر بررسی تاثیر نظام ارزشیابی کیفی توصیفی بر بعد اجتماعی 1- ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان کارگروهی دانش آموزان دارد. 2- آیا ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر کاهش رقابت و افزایش همکاری دانش آموزان به همدیگر دارد ؟ 3- آیا ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان شرکت دانش آموزان در مباحث و گفتگوها دارد؟ روش شناسی تحقیق در این تحقیق از روش تحقیق علی- مقایسه ای استفاده شده است و روش ارزشیابی (کیفی توصیفی و سنتی) به عنوان متغیر مستقل و متغیرهایی همچون کار گروهی، همکاری و شرکت در بحث و گفتگو به عنوان متغیر وابسته برای مقایسه هستند. در این پژوهش محقق متغیر مستقل را دستکاری نکرده بلکه طرح ارزشیابی توصیفی در تعدادی از مدارس آموزش و پرورش در حال انجام است و تنها محقق اثرات این روش انجام شده را بررسی می کند به همین خاطر روش تحقیق از نوع علی پس از وقوع(علی مقایسه ای) است برای کنترل متغیرهای تاثیرگذار، محقق تلاش نموده است تا شرایط یکسان را برای مقایسه فراهم نماید به همین منظور متغیرهایی همچون سن، پایه تحصیلی، منطقه آموزشی را به صورت یکسان از دو نوع شیوه ارزشیابی انتخاب نموده است. جامعه آماری این طرح را کلیه دانش آموزن سوم و چهارم ابتدایی طرح ارزشیابی توصیفی و معلمان مدارس طرح مشمول تشکیل می دهد که نمونه نیز به صورت سرشماری انجام گرفت و کلیه دانش آموزان این طرح به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای مقایسه نیز به تعداد مشابه نیز مدارس طرح ارزشیابی سنتی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از آنها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. نمونه دانش آموزان 999 نفر (508 نفر ارزشیابی توصیفی و 491 نفر ارزشیابی سنتی) و نمونه معلمان 99 نفر (61 نفر ارزشیابی توصیفی و 38 نفر ارزشیابی سنتی) بودند برای جمع آوری اطلاعات از معلمان و دانش آموزان از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پرسشنامه اجرا شده بر روی دانش آموزان برای بررسی متغیر میزان کارگروهی مورد استفاده قرار گرفت و پرسشنامه اجرا شده بر روی معلمان برای بررسی متغیرهای کاهش رقابت و افزایش همکاری و همچنین میزان شرکت دانش آموزان در بحث و گفتگو مورد استفاده قرار گرفت. روایی پرسشنامه ها از طریق همکاران تخصصی بررسی و پس از رفع اشکالات مطرح شده مورد تایید قرار گرفت. میزان پایایی پرسشنامه دانش آموزان و معلم با آلفای کرونباخ به ترتیب 79 /. و 80 /. بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روشهای آمار توصیفی همچون میانگین و انحراف معیار و برای بررسی فرضیه های تحقیق به دلیل برقرار بودن مفروضات استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک تی برای گروههای مستقل استفاده شد. محاسبات آماری از طریق نرم افزار آماری spss16 انجام شد.
یافته های تحقیق در ابتدا توصیف نمونه آماری تحقیق در جدول شماره 1 و 2 آورده می شود، سپس فرضیه های تحقیق و معنی داری آنها با استفاده از آزمون تی آورده می شود.
جدول شماره1: تعداد دانش آموزان شرکت کننده به تفکیک پایه تحصیلی و شیوه ارزشیابی
جدول فوق تعداد دانش آموزان شرکت کننده در طرح به تفکیک پایه تحصیلی و شیوه ارزشیابی نشان می دهد.
جدول شماره2: تعداد دانش آموزان شرکت کننده به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی
1- ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان کارگروهی دانش آموزان دارد.
جدول شماره3: مقایسه کار گروهی دانش آموزان در ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی
با توجه به اطلاعات جدول شماره3، میانگین بدست آمده برای دانش آموزان گروه آزمایش(67/25) بزرگتر از میانگین بدست آمده برای گروه کنترل(23/25) است. همچنین نتیجه آزمونt نشان می دهد که تفاوت میانگینهای بدست آمده
2- آیا ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر کاهش رقابت و افزایش همکاری دانش آموزان به همدیگر دارد ؟
جدول شماره4: مقایسه همکاری دانش آموزان در ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی از دیدگاه معلم
با توجه به اطلاعات جدول شماره4، میانگین بدست آمده برای دانش آموزان گروه آزمایش (08/21) بزرگتر از میانگین بدست آمده برای گروه کنترل (89/19) است. همچنین نتیجه آزمونt نشان می دهد که تفاوت میانگین های بدست آمده حاصل عمل آزمایشی بوده و شانس در آن تاثیری نداشته است (p<0.05).
3- آیا ارزشیابی توصیفی تاثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان شرکت دانش آموزان در مباحث و گفتگوها دارد؟
جدول شماره 5: مقایسه میزان شرکت دانش آموزان در بحث در ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی
با توجه به اطلاعات جدول شماره5، میانگین بدست آمده برای دانش آموزان گروه آزمایش(49/32) بزرگتر از میانگین بدست آمده برای گروه کنترل(68/30) است. همچنین نتیجه آزمونt نشان می دهد که تفاوت میانگین های بدست آمده حاصل عمل آزمایشی بوده و شانس در آن تاثیری نداشته است(p<0.05). بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش بین دو گروه دانش آموزان از نظر کارگروهی تفاوت یافته های دیگر این پژوهش این است که بین دو گروه دانش آموزان تفاوت همچنین در این پژوهش این نتیجه بدست آمد که بین دو گروه دانش آموزان تفاوت معنی داری از لحاظ میزان شرکت در مباحث و گفتگوها وجود دارد. در کنار نتایجی که در پاسخ به سوالهای تحقیق بدست آمد محقق بر اساس مشاهدات مدارس و صحبتهایی که با معلمان مجری این طرح داشته است نتایج دیگری نیز به دست آورده است که شاید گفتن برخی از آن نکته ها خالی از فایده نباشد. از آنجا که اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی به درگیری بیشتر معلمان با جریان یادگیری دانش آموزان تاکید دارد و لازم است معلمان تعامل نزدیکتری با
پیشنهاد ها بر اساس نتایج تحقیق 1- با توجه به نتایج این تحقیق توصیه می شود که اجرای شیوه ارزشیابی 2- به مسئولان آموزش و پرورش توصیه می شود به منظور اجرای دقیق تر 3- به جهت اینکه معلمان در اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی درگیری بیشتری با دانش آموزان برای بررسی میزان و کیفیت یادگیری آنها دارند لذا لازم است تعداد دانش آموزان این کلاسها نسبت به کلاسهایی که ارزشیابی سنتی در آنها اجرا می شود کمتر باشد. منابع (1382). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات وزارت امیری، طاهره(1385). بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در حسنی، محمد واحمدی، حسین(1384). ارزشیابی توصیفی: ارزشیابی برای یادگیری حسنی، محمد(1382). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران: دفتر آموزش حصاربانی، زهرا (1385). ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت. ماهنامه پیوند خوش خلق، ایرج(1384). بازنگری در روش های سنجش و نقش آن در اصلاحات آموزشی. رستگار، طاهره(1382). ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و رضایی، اکبر(1385). تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی عاطفی و شعبانی، حسن(1377). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). کرامتی، محمد رضا (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس. مجله روانشناسی و کیامنش، علیرضا و نوری، محمد(1377). یافته های سومین مطالعات تیمز. تهران: Kemp, J., & Toperoff, D. (1998, 1 2). Guidelines for portfolio assessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html * این مقاله از طرح برون دانشگاهی که با حمایت مالی سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل صورت گرفته، به انجام رسیده است. 1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران [5]- Kemp & Toperoff | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1382). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات وزارت امیری، طاهره(1385). بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در حسنی، محمد واحمدی، حسین(1384). ارزشیابی توصیفی: ارزشیابی برای یادگیری حسنی، محمد(1382). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران: دفتر آموزش حصاربانی، زهرا (1385). ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت. ماهنامه پیوند خوش خلق، ایرج(1384). بازنگری در روش های سنجش و نقش آن در اصلاحات آموزشی. رستگار، طاهره(1382). ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و رضایی، اکبر(1385). تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی عاطفی و شعبانی، حسن(1377). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). کرامتی، محمد رضا (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس. مجله روانشناسی و کیامنش، علیرضا و نوری، محمد(1377). یافته های سومین مطالعات تیمز. تهران: Kemp, J., & Toperoff, D. (1998, 1 2). Guidelines for portfolio assessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,206 |