تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,970 |
مؤلفههای آموزش فرهنگ شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تأکید بر حیطه آموزههای دینی و شهروند الکترونیک* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 3، شماره 10، مرداد 1389، صفحه 157-178 اصل مقاله (176.03 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بدری شاهطالبی1؛ آذر قلیزاده2؛ سعید شریفی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3نویسنده مسئول و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای آموزش فرهنگ شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی با تأکید بر دو حیطه شهروند الکترونیک و آموزههای دینی به روش توصیفی پپمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علومتربیتی، جامعهشناسی و روانشناسی و بالغ بر 283 نفر بوده است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در نرمافزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته تدوین مؤلفههای فرهنگ شهروندی در دو حیطه فوق با مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، محتوایی و سازه استفاده گردید. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.95 برآورد شد که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی، آزمونt تک متغیره، آزمون خیدو و آزمون تعقیبیLSD برآورد گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بعد شهروند الکترونیک دارای 15 زیر مؤلفه است که از این میان «آشنایی با طریقه مقابله با رفتارهای نابهنجار و خشونت های الکترونیکی» با بار عاملی 0.63 بیشترین ضریب و مؤلفه" فرهنگ یادگیری از طریق شبکه " با بار عاملی0.4 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. در بعد آموزههای دینی مؤلفه «صداقت» با بار عاملی 0.70 و مؤلفه «بهداشت فردی» با بار عاملی 0.343 به ترتیب با بیشترین و کمترین ضریب از سایرمؤلفه متمایز شدهاند. در ابعاد جمعیت شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فرهنگ؛ شهروندی؛ فرهنگشهروندی؛ آموزههای دینی؛ شهروندالکترونیک | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مؤلفههای آموزش فرهنگ شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تأکید بر حیطه آموزههای دینی و شهروند الکترونیک* دکتر بدری شاهطالبی[1] دکتر آذر قلیزاده[2] سعید شریفی [3] چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای آموزش فرهنگ شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی با تأکید بر دو حیطه شهروند الکترونیک و آموزههای دینی به روش توصیفی پپمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علومتربیتی، جامعهشناسی و روانشناسی و بالغ بر 283 نفر بوده است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در نرمافزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته تدوین مؤلفههای فرهنگ شهروندی در دو حیطه فوق با مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، محتوایی و سازه استفاده گردید. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.95 برآورد شد که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی، آزمونt تک متغیره، آزمون خیدو و آزمون تعقیبیLSD برآورد گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بعد شهروند الکترونیک دارای 15 زیر مؤلفه است که از این میان «آشنایی با طریقه مقابله با رفتارهای نابهنجار و خشونت های الکترونیکی» با بار عاملی 0.63 بیشترین ضریب و مؤلفه" فرهنگ یادگیری از طریق شبکه " با بار عاملی0.4 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. در بعد آموزههای دینی مؤلفه «صداقت» با بار عاملی 0.70 و مؤلفه «بهداشت فردی» با بار عاملی 0.343 به ترتیب با بیشترین و کمترین ضریب از سایرمؤلفه متمایز شدهاند. در ابعاد جمعیت شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید. واژگانکلیدی: فرهنگ، شهروندی، فرهنگشهروندی، آموزههای دینی، شهروندالکترونیک
مقدمه بی شک مداقه در سیر تاریخی زندگی انسان، تطور مفهومی و مصداقی فرهنگ[4] فرهنگ یک مفهوم اجتماعی[6] است که با ویژگی ها و کارکردهای منحصر پیوستار تاریخی فرهنگ شهروندی، فرهنگ در قالب« سبک کلی زندگی» انسانی (بنیانیان،1386؛ صالحی امیری، 1388؛ میلنر و براویت[10]، 1385؛ اندرسون و همکاران[11]، 2004؛ یونسکو[12]، a2010) و «شهروند»[13] به عنوان هر عضو محق و مسئول اجتماع انسانی که احساس تعلق و تعهد نسبت به بافت جمعی دارد و شالوده جامعه مدنی را شکل می دهد (خطیب زنجانی، 1385؛ رضایی پور، 1386) آنچنان در هم می آمیزد که گاه فرهنگ شهروندی در تبعیت از قانون و عرف به عنوان وظایف شهروندی ایـن سیر ادامه دار تا جـایی پیش می رود که در نظـر پست مدرنیست ها[23] انواع شهروندی با هویت های گوناگون از جمله شهروند بوم شناختی[24] (کورتین[25]،2002) شهروند جنسی[26] (لیستر[27]،2002) شهروند ناهمگن[28](متمایز) شهروند چند فرهنگی[29] (جاپک[30]،2002) شهروند بومی[31] (ایزین و ترنر[32] ،2002) شهروند جهانی (جهانوندی) [33] (لینکلاتر[34]،2002) شهروند اقتصادی[35] (وود ویز[36] ،2002) شهروند اجتماعی[37] (روچ[38]، 2002)و شهروند فرهنگی[39] (استیونسون[40]،2003) بار معنایی جدیدی می یابد. تعبیر دولت – ملت (جانونسکی و گران،2002) تا آنجا پیش می رود که امروزه با ورود فن آوری به عرصه زندگی و تغییر تعاملات دولت-ملت مفهوم جدیدی از شهروندی شکل می گیرد که از آن به عنوان شهروند الکترونیک[41] یاد می شود.
شهروند الکترونیک به اعتقاد تامپسون[45] فرهنگ نوین(شیوه زندگی کنونی) تا حدود زیادی فرهنگ رسانه ای الکترونیکی است که در آن شیوه های شفاهی وکتبی انتقال مبتنی بر شهروند الکترونیک با مفاهیمی همچون، آماد الکترونیکی[48]، مشارکت الکترونیکی[49]، رای دهی الکترونیکی[50]، سرویس های توزیع خدمات به صورت الکترونیکی[51]، دموکراسی الکترونیکی[52]، تصدیق الکترونیکی[53]، در فضای مجازی در تعریف شهروند الکترونیک دارا بودن سواد کافی،تمایل و اعتماد به استفاده از این رو باید نسل جدید را علاوه بر بهره مندی از آثار و نتایج مطلوب در مقابل مضرات اینگونه ارتباطات مصون ساخت.آشنایی با پیامدهای دنیای اینترنت و چگونگی مقابله با آنها می تواند بحرانهای فرهنگی ناشی از رویا رویی با این پدیده را تا سر حد امکان کاهش دهد.رفتارهای خشن، افسردگی، آسیب های اجتماعی ناشی از عضویت ناآگاهانه در انجمن های مجازی، تابلو های اعلانات و... از جمله مهم ترین تهدید اینترنت در حیطه هویت افراد است که برنامه ریزی و راه کار عملی موثری را می طلبد (نادی،1387؛ اکبریان،1387).
آموزه های دینی بازنگری در سازمان فرهنگ مشخصاً نشان می دهد که مفروضات بنیادین[55] یک فرهنگ که زیر بنای اساسی ارزش ها و هنجارها و به تبع آن رفتارهای آشکار است(فرهنگی و همکاران،1384).متاثر از آموزه های دینی است. آموزه های دینی در هر فرهنگی سهم به سزایی در تعیین مفروضات اساسی آن به عنوان زیر ساخت اصلی ارزش ها [56]و هنجارها[57] و به تبع آن رفـتارهای نمـادین و صـوری افـراد جـامعه دارنـد. پس نتیجتاً مجموعه آنچه در قالب سبک کلی زندگی انسانی که از آن تعبیر فرهنگ شهروندی مفهومی دوسویه است در این رابطه باروفسکی[61] معتقد است فرهنگ مفهوم است نه یک واقعیت لذا نسبت به زمان مفهومی دو بعدی است از یک سو تمایل به آینده دارد و از دیگر سو میل به گذشته درآن نهفته است از این رو بسیار پیچیده است (1998). این پیچیدگی در تعامل با ابعاد دیگر اجتماع دو چندان می شود تا جایی که اکثر متخصصان بر این عقیده اند که فرهنگ شهروندی متاثر از ساختار سیاسی و حاکمیت است (گروسمن، 2000؛ کاستلز و دیویدسون، 2000). نه تنها ساختار سیاسی و مبانی حاکمیتی ایران ریشه در آموزه های دینی دارد، بلکه عناصر سازه ای اقتصادی،اجتماعی نیز متاثر از این مبانی الهی است. دین اسلام به عنوان دین و تربیت مذهبی ( بلای لاک[63] 2003) تاکید بر ویژگی فرا زمانی و فرا مکانی دین در مواجه با فرایند جهانی شدن[64] و چالش با شهروندی (عاملی،1381) از جمله موضوعاتی است که در این مطالعات مورد تاکید قرار گرفته است. آیات قرآن برای کسانی که اهل تدبر ،تعمق و تعقل اند سراسر پند و اندرز است. قرآن جامعه اسلامی و مومنان را واجد ویژگی هایی می داند، پرهیز از عجله در با توجه به موارد مطرح شده ،پژوهش حاضر در تلاش است،تا با بررسی برخی از مولفه های مطرح شده در حوزه شهروندی و مرتبط با آموزه های دینی و شهروند الکترونیک از دیدگاه متخصصان موضوعی،گام موثری در تدوین محتوا آموزش های فرهنگ شهروندی در دوره راهنمایی تحصیلی بردارد.
سؤالات پژوهش: 1-فرهنگ شهروندی درحیطه آموزه های دینی از چه مولفه هایی تشکیل شده است؟ 2- فرهنگ شهروندی درحیطه شهروند الکترونیک از چه مولفه هایی تشکیل شده است؟ 3-تناسب مولفه های تدوین شده با اهداف فرهنگ شهروندی از دیدگاه متخصصین چگونه است؟
روش پژوهش، ابزار پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار اندازه گیری پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت بود که اعتبار صوری آن بر اساس نظر متخصصین موضوعی و پیشینه تحقیق تایید و اعتبار سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید گردید. همچنین پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ با ضریب 92% مورد تایید قرار گرفت که نشان دهنده اعتبار بالای ابزار می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه متخصصان موضوعی از اساتید دانشگاههای آزاد منطقه چهار، دانشگاه تهران، شیراز و اصفهان، یزد و مشهد در رشته های جامعه شناسی، علوم تربیتی و روان شناسی به تعداد 283 نفر بوده اند. در این پژوهش بر اساس فرمول تعین حجم نمونه تعداد 103 نفر به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم با استفاده از نرم افزار اکسل برای شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شدند.
یافته های پژوهش در پاسخ به سوال 1- پژوهش « فرهنگ شهروندی در حیطه شهروند الکترونیک از چه مولفه های تشکیل شده است؟ جدول شماره 1- مولفه های تدوین شده در حیطه شهروند الکترونیک (15 مولفه )فراوانی نظر پاسخگویان و بارهای عاملی اختصاص یافته به هر یک از عوامل و جدول شماره 2- انحراف معیار و میانگین هر یک از مولفه ها را نشان می دهد.
جدول 1- مولفه های تدوین شده در حیطه شهروند الکترونیک (فراوانی و بار عاملی هر مولفه)
نتایج جدول فوق نشان می دهد از مجموع مولفه های فوق هیچ مولفه ای حذف نشده است و مولفه های شماره 7 و 3 به ترتیب با عنوان «آشنایی با طریقه مقابله با رفتارهای نابهنجار و خشونت های الکترونیکی» با بار عاملی 0.636 و«آشنایی با شیوه های حفاظت از حقوق مولفین و تاثیرات سوء نقض قوانین»با بار عاملی 0.635 بیشترین ضریب و مولفه شماره 2 با عنوان «فرهنگ یادگیری از طریق شبکه» با بار عاملی 0.440 کم ترین ضریب را به خود اختصاص داده اند.
جدول 2- مولفه های تدوین شده در حیطه شهروند الکترونیک (میانگین و انحراف از معیار)
از میان میانگین ها و انحراف از معیار جدول فوق مولفه شماره 13 با عنوان «احترام به حریم نامرئی الکترونیکی دیگران» بیش ترین میانگین (4.63) و مولفه شماره در پاسخ به سوال 2- پژوهش « فرهنگ شهروندی در حیطه آموزه های دینی از چه مولفه های تشکیل شده است؟ جدول شماره 3- مولفه های تدوین شده در حیطه آموزه های دینی(11 مولفه) فراوانی نظر پاسخگویان و بارهای عاملی اختصاص یافته به هر یک از عوامل و جدول شماره 4- انحراف معیار و میانگین هر یک از مولفه ها را نشان می دهد.
جدول 3- مولفه های تدوین شده در حیطه آموزه های دینی (فراوانی و بار عاملی، میانگین و انحراف از معیار هر مولفه )
نتایج جدول نشان می دهد از مجموع 11 مولفه مطرح شده تحت آموزه های دینی سه مولفه شماره 11، 4 و 1 به ترتیب با بارهای عاملی 0.04-، 0.19 و 0.21 حذف شدند. همچنین مولفه شماره 8 با عنوان «صداقت» با بار عاملی 0.70 و مولفه شماره 10 با عنوان «بهداشت فردی» به ترتیب بیشترین و کم ترین ضریب از سایر مولفه متمایز شده اند. نتایج جدول فوق نشان می دهد از میان میانگین ها و انحراف از معیار جدول فوق مولفه شماره 2 با عنوان « تقوی » کم ترین میانگین (4.06) و بیشترین انحراف معیار(1.03) و مولفه شماره 11 با عنوان «حسن خلق» بیشترین میانگین(4.8) و کم ترین انحراف معیار(0.45) را داراست. جداول (4- و 5-) نشان دهنده مقیاس تناسب نمونه گیری و آزمون بارتلت برای هر دو اصلی آموزه های دینی و شهروند الکترونیک است.
جدول4- نتایج آزمون KMO و آزمون بارتلت مرتبط با مولفه های آموزه های دینی
نتایج جدول فوق نشان می دهد که مقیاس آزمون کیزر مایر و اولکین برابر 0.78 است و این مقدار بیانگر این است که نمونه از کفایت مناسب جهت تحلیل عامل بر خوردار بوده و آزمون بارتلت نیز بیانگر این است که با اطمینان می توان در مورد همبستگی میان مولفه های موجود قضاوت نمود.
جدول 5- نتایج آزمون KMO و آزمون بارتلت مرتبط با مولفه های شهروند الکترونیک
نتایج جدول فوق نشان می دهد که مقیاس آزمون کیزر مایر و اولکین برابر 0.78 است و این مقدار بیانگر این است که نمونه از کفایت مناسب جهت تحلیل عامل بر خوردار بوده و آزمون کروی بارتلت نیز بیانگر این است که با اطمینان می توان در مورد همبستگی میان مولفه های موجود قضاوت نمود. در پاسخ به سوال سوم پژوهش « تناسب مولفه های تدوین شده با اهداف فرهنگ شهروندی از دیدگاه متخصصین چگونه است؟» جدول 5- نشان دهنده آزمون تی تک متغیره با میانگین فرضی 3 برای تعیین تناسب مولفه های مذکور با اهداف فرهنگ شهروندی است. جدول 6- آزمونT تک متغیره با میانگین فرضی 3
جدول فوق نشان دهنده این مطلب است که میانگین محاسبه شده از سطح میانگین فرضی بالاتر است.همچنین مقدارT، با توجه به سطح معنا داری نشان می دهد که در سطح (P<0.001) معنادار می باشد. این بدان معناست که دو مولفه مذکور و زیر مولفه های آن با اهداف آموزش های فرهنگ شهروندی متناسب است.
بحث و نتیجه گیری آموزش فرهنگ شهروندی، رویکرد جدیدی است که اکثر کشورهای توسعه یافته بدان پرداخته اند و نتایج موثر آن بر توسعه پایدار کشور، رفاه و پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی باعث شده کشورهای در حال توسعه ضرورت آن را درک نموده و برای زمینه تحقق آن را فراهم نمایند. درک شایسته از میراث فرهنگی یک کشور و نیاز نسل های حاضر و آینده در پرداختن به این مسئله بسیار اهمیت دارد چرا وابستگی فرهنگ شهروندی به تربیت انسانی است که موجب شکوفایی و توسعه همه جانبه جوامع می شود. توجه به مولفه های اصلی و سازه های بنیادین هر فرهنگ برای تدوین محتوا و به تبع آن آموزش اثر بخش مستلزم توجه عناصر تاثیر گذار و شهروند الکترونیک تعبیر جدیدی است از شهروند دنیای مدرن که فرهنگ استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات را دارا باشد.به عبارت دیگر شهروند هزاره سوم در شرایطی زندگی می کند که فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی شیوه زندگی (فرهنگ) او را تحت تاثیر قرار داده اند. آمارها نشان می دهد تمایل کشورهای جهان به استفاده از فن آوری های ارتباطی افزایش یافته است.اینترنت به عنوان مهم ترین ابزار این فن آوری های نوین پر استفاده ترین ابزار در این عرصه است تا جایی که درسال 2006 تعداد کاربران به بیش از 1854420 برابر از 25 سال قبل(213نفر)رسیده است(رونچی،2009).این آمارها نشان دهنده تمایل اجتماعات انسانی به استفاده از این ابزار مفید در ارتباطات و تعاملات دارد.در ایران نیز در سال 86 کاربران اینترنت در ایران 2/11 میلیون نفر بوده که از ضریب متوسطی نسبت به ضریب جهانی برخوردار است (شرکت مخابرات ایران،1386). در هر صورت آنچه به عنوان زیر ساخت این مطلب نشان دهنده نقش بسیار پر اهمیت این فن آوری در عرصه زندگی این بدین معنا ست که از منظر متخصصان امر آنچه زمینه ساز شکل گیری شهروند الکترونیک در این عرصه است،به عنوان مهم ترین مورد پیشگیری از آسیب پذیری است؛چرا که آمار نشان می دهد ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه هنوز نتوانسته است سهم مهمی در توسعه داخلی و و آمادگی در سطح بین المللی کسب نماید و همچنان از این فن آوری به عنوان واردات استفاده می کند.از سوی دیگر تمایل به استفاده از این ابزار روز به روز بیشتر می شود و در کوتاه مدت توان جایگزینی امکانات مشابهی همچون اینترانت وجود ندارد،بدین جهت آنچه به عنوان یک دغدغه از سویی متخصصین مطرح می شود شیوه های مقابله با آسیب ها و ناهنجاری های شبکه ای است که از طریق فرآیند آموزش و فرهنگ آموزی توسط نهادهای ذیربط بایستی مد نظر قرار گیرد. فرهنگ استفاده از امکانات اینترنتی نه تنها معطوف به استفاده های فردی نمی گردد و واجد حقوق و قوانینی است بلکه رعایت آن به عنوان مهم ترین عامل بعد از مصون سازی فرهنگی،رعایت حقوق و قوانین حاکم بر فضای مجازی است نقش دین در شکل گیری فرهنگ شهروندی چنان واجد اهمیت است که عناصر سازه ای فرهنگ همچون هویت ملی تحت تاثیر شدید دین است. همچنین نقش دین در شکل دهی به مفروضات بنیادین و عناصر اساسی و جوهر اصلی فرهنگ اهمیت پرداختن به آن را در قالب بک بعد مجزا بسیار محرز می کند. از میان عناصر از آنجا که اجماع نظرات متخصصان به عنوان یکی از شاخص های اصلی طرح محتوای آموزشی واجد اهمیت می نماید (میرزابیگی،1384) در خصوص درجه تناسب مولفه های مطرح شده؛ نزدیکی میانگین نظرات متخصصان امر در آمار توصیفی و مقایسه آن در آزمونt در مقایسه با میانگین فرضی 3 نشان می دهد از آنجا که مرز متمایز کننده ای نمی توان میان ارزش ها و آموزه های دینی ترسیم نمود، همپوشانی زیادی بین این دو مجموعه پیش می آید، تا جایی که گاهی ارزشها و آموزه های دینی یکی می شود.آموزه های دینی در فرهنگ اسلامی از ارزشهای دینی منتج می شوند حال آنکه هر آنچه در جامعه ارزش تلقی می شود،ضرورتا در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد،و ضرورتا هر آنچه در فرهنگ اسلامی ارزش تلقی می شود مطلوبیت جمعی ندارد و ارزش ها صرفا به واسطه مطلوبیت و مقبولیت جمعی
پیشنهادها در بعد آموزه های دینی و مطرح شدن صداقت به عنوان مهم ترین مولفه تحت این مجموعه به نظر می رسد در بعد آموزش فرهنگ شهروندی شکاف میان واقعیت مطلوب و واقعیت موجود در جامعه زمینه عدم تحقق درک نتایج آن را در نسل آتی منجر شود. از این رو تاکید بر آثار بلند مدت این ارزش از یک سو و تحت تاثیر قرار دادن نهاد اولیه خانواده به عنوان نهاد تاثیر گذار در انتقال آن اهمیت بالایی دارد. در حیطه شهرو ند الکترونیک پیشنهادات زیر به نظر می رسد: 1-یکی از اصول اولیه آگاهی از نقش شهروند جهانی درک انتظارات و نیازهای جهانی است و ضرورتا این مهم با ارتباطات تسهیل می گردد. از این رو در بعد آموزشی فرهنگ شهروندی ضرورتا باید به موضوع ارتباطات فرامرزی و الکترونیکی تاکید گردد. 2-در بعد آموزشی بر کودکان و نوجوانان؛ آموزش های الکترونیکی در قالب مفاهیم رایانه ای خلاصه می گردد این در حالی است که فن آوری ارتباطات و اطلاعات محدوده زیادی را از تلفن ثابت، تلفن همراه و فن آوری های مرتبط به آن، اینترنت، اینترانت، شبکه های داخلی، فن آوری های بی سیم و...را در بر می گیرد. این بدین معناست که بایستی آموزش های فرهنگ شهروندی در این مجموعه به گستردگی خاص با در نظر گرفتن سطوح درک مخاطبین از دبستان تا دانشگاه را تحت پوشش قرار دهد و با مصون سازی از طریق آگاهی بخشی تبعات مثبت و منفی هر کدام زمینه پذیرش آگاهانه را در نسل جدید فراهم آورد. 3-آموزش های فرهنگ شهروندی با تاکید بر رایانه به عنوان یک ابزار انتقال از نقش منفی آن به عنوان یک مخاطب برای شهروندان غافل شده است، جایگزین کردن ابزاری برای تسهیل در ارتباطات میان فردی به عنوان مخاطب، زمینه شکل گیری کاهش تعاملات میان فردی را ایجاد و طبعا به سرد شدن ارتباطات انسانی و تمایل به فرد گرایی منجر می گردد. به نظر می رسد 4-در بعد آموزشی بر کودکان و نوجوانان؛ آموزش فراگیر دانش آموزان از
منابع اکبریان ا. 1387. راهکارهای مواجه با بزه اینترنتی. مجموعه مقالات همایش ملی باروفسکی ر. 1378. امکانات فرهنگی.ترجمه ک مستشاری،گزارش جهانی فرهنگ بنیانیان ح. 1386. فرهنگ توسعه: خطمشی گذاری برای تقویت فرهنگ توسعه تامپسون، ج.(1379). ایدئولوژی و فرهنگ مدرن (نظریه اجتماعی انتقادی در خطیب زنجانی ن . 1385. آموزش شهروندی ؛ ضرورت جامعه امروز. روزنامهکیهان، شماره 18703. رضایی پور آ. 1387. مجموعه کامل قوانین و مقررات حقوق شهروندی. شرفی ح . 1387. سلوک فردی شهروندان در آرمانشهر رضوی. مجموعه شیخی م ت. 1387. جامعه شناسی شهروندی و آسیب شناسی شهری. چاپ اول: صالحی امیری،س ر. 1388. انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: انتشارات مجمع عاملی س ر. 1380. تعامل جهانی شدن، شهروندی و دین. فصلنامه علوم اجتماعی، فرهنگی ع ا، شاه میرزایی و، حسین زاده ع. 1384. نظریه پردازان و مشاهیر قلی زاده آ، نوروزی م. 1389. هویت بخشی فرهنگی در شهر الکترونیک. کشتی آرای ن، اکبریان ا . 1389. شهروند الکترونیک و لزوم تقویت هویت فرهنگی. میلنرآ، براویت ج. 1385. درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. ترجمه میرزابیگی ع. 1384. برنامه ریزی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت کاستلز ا، دیویدسون آ. 1382. مهاجرت و شهروندی. ترجمه ف تقی لو، چاپ اول، نادی م ع. 1387.جرایم اینترنتی دانشجویان و نقش دانشگاهها در پیشگیری از وقوعاین Anderson E, Hoeberigs R, Mackinnon L , Thwaites T. (2004).Culturally inclusive arts education in Aotearoa. New Zealand, School for Visual and Creative Arts in Education The University of Auckland New Zealand,1-3. Blaylock L. 2003.Why citizenship needs to take its spiritualand religious franters mor seriously.teaching citizenshi, 4 :24-29. Curtin D. (2002).Ecological citizenship. Handbook of citizenship studies, Sage Publications, Grossman D. (2000). The global and the local in partnership: Innovative approaches to citizenship education. paper presented at the sixth Unesco-Aceid,international conference on education, Bangkok, Thailand. Isin EF,Turner B S. (2002). Citizenship Studies: An introduction. handbook of citizenship studies, Sage publications, 1-11. Joppke C. (2002) .Multicultural citizenship, handbook of citizenship studies, Sage publications, and New Delhi, 45-259. Lister r. (2002). Sexual citizenship. handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi ;191-209. RocheM . (2002). Social cCitizenship: Grounds of social change handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi, 69-86. Ronchi A M. (2009). E culture, cultural content in the digital age. verlang Berlin Germany, springer ,453 p Stevenson N. (2003). Cosmopolitan questions. Open university press McGraw-hill education. Unesco.(2010a). Citizenship education for the 21st century. Available from http://www.unesco.org/education/tlsf/TLSF/theme_b/mod07/mod07task03/appendixhtm [Accessed 2010-01-27 4:42 pm]. Unesco. (2010b).Teaching and learning for a sustainable future, curriculum themes, Culture & religion for a sustainable future. available from: http://www.unesco. org/ducation/lsf/ TLSF/pdf/pdf_list.htm [Accessed 2010-03- 17 10:35 am]. Woodiwiss A. (2002). Economic citizenship: Variations andthe threat of globalization, foundations of rights, handbook of citizenship studies, Sage publications, and New Delhi, 53-69
* این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد. 1- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) 8- E-democracy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اکبریان ا. 1387. راهکارهای مواجه با بزه اینترنتی. مجموعه مقالات همایش ملی باروفسکی ر. 1378. امکانات فرهنگی.ترجمه ک مستشاری،گزارش جهانی فرهنگ بنیانیان ح. 1386. فرهنگ توسعه: خطمشی گذاری برای تقویت فرهنگ توسعه تامپسون، ج.(1379). ایدئولوژی و فرهنگ مدرن (نظریه اجتماعی انتقادی در خطیب زنجانی ن . 1385. آموزش شهروندی ؛ ضرورت جامعه امروز. روزنامهکیهان، شماره 18703. رضایی پور آ. 1387. مجموعه کامل قوانین و مقررات حقوق شهروندی. شرفی ح . 1387. سلوک فردی شهروندان در آرمانشهر رضوی. مجموعه شیخی م ت. 1387. جامعه شناسی شهروندی و آسیب شناسی شهری. چاپ اول: صالحی امیری،س ر. 1388. انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: انتشارات مجمع عاملی س ر. 1380. تعامل جهانی شدن، شهروندی و دین. فصلنامه علوم اجتماعی، فرهنگی ع ا، شاه میرزایی و، حسین زاده ع. 1384. نظریه پردازان و مشاهیر قلی زاده آ، نوروزی م. 1389. هویت بخشی فرهنگی در شهر الکترونیک. کشتی آرای ن، اکبریان ا . 1389. شهروند الکترونیک و لزوم تقویت هویت فرهنگی. میلنرآ، براویت ج. 1385. درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. ترجمه میرزابیگی ع. 1384. برنامه ریزی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت کاستلز ا، دیویدسون آ. 1382. مهاجرت و شهروندی. ترجمه ف تقی لو، چاپ اول، نادی م ع. 1387.جرایم اینترنتی دانشجویان و نقش دانشگاهها در پیشگیری از وقوعاین Anderson E, Hoeberigs R, Mackinnon L , Thwaites T. (2004).Culturally inclusive arts education in Aotearoa. New Zealand, School for Visual and Creative Arts in Education The University of Auckland New Zealand,1-3. Blaylock L. 2003.Why citizenship needs to take its spiritualand religious franters mor seriously.teaching citizenshi, 4 :24-29. Curtin D. (2002).Ecological citizenship. Handbook of citizenship studies, Sage Publications, Grossman D. (2000). The global and the local in partnership: Innovative approaches to citizenship education. paper presented at the sixth Unesco-Aceid,international conference on education, Bangkok, Thailand. Isin EF,Turner B S. (2002). Citizenship Studies: An introduction. handbook of citizenship studies, Sage publications, 1-11. Joppke C. (2002) .Multicultural citizenship, handbook of citizenship studies, Sage publications, and New Delhi, 45-259. Lister r. (2002). Sexual citizenship. handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi ;191-209. RocheM . (2002). Social cCitizenship: Grounds of social change handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi, 69-86. Ronchi A M. (2009). E culture, cultural content in the digital age. verlang Berlin Germany, springer ,453 p Stevenson N. (2003). Cosmopolitan questions. Open university press McGraw-hill education. Unesco.(2010a). Citizenship education for the 21st century. Available from http://www.unesco.org/education/tlsf/TLSF/theme_b/mod07/mod07task03/appendixhtm [Accessed 2010-01-27 4:42 pm]. Unesco. (2010b).Teaching and learning for a sustainable future, curriculum themes, Culture & religion for a sustainable future. available from: http://www.unesco. org/ducation/lsf/ TLSF/pdf/pdf_list.htm [Accessed 2010-03- 17 10:35 am]. Woodiwiss A. (2002). Economic citizenship: Variations andthe threat of globalization, foundations of rights, handbook of citizenship studies, Sage publications, and New Delhi, 53-69
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |