تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,907 |
پژوهشی در علل و مسائل تخریب آسفالت خیابانهای شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مناسب | ||
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 11، شهریور 1389، صفحه 93-111 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
موسی عابدینی* | ||
استادیار گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
شهر اردبیل در سطح دشت انباشتی در منطقه سردسیر کوهستانی شمالغرب کشور ایران واقع شده است. تخریب سریع آسفالت خیابانهای اردبیل یکی از مسائل مهم آن است. مهمترین علل تخریب آسفالت خیابانهای اردبیل علاوه بر مسائل فنی آسفالت، رو سازی، زیرساختها،کندنهای ناهماهنگ، عمدتاً مربوط به بافت و ویژگیهای سازندها و نفوذ آبهای ناشی از نزولات و فرایند ژلیفراکسیون(یخبندان و ذوب یخ متوالی) میباشد. از طریق نمونه برداریهای میدانی از سازندهای سطحی (خاکهای5 نقطه از اعماق 5/. تا 1 متری) و انجام آزمایشات فیزیک خاک از طریق دستگاه گرانولومتری(دانه سنجی توسط شیکر) بافت آنها تعین شد. نتایج گرانولومتری نشان داد که درصد سازندهای ریز دانه رسی و سیلتی نسبت به شن و ماسه در اغلب نمونهها زیاد است. هم چنین نتایج آزمایشگاهی نشان داد که حد یا روانی( Liquid Limit) و شاخص خمیرائی( Plasticity Index) سازند های بستر شهر نیز در ارتباط با سازندهای ریز دانه بالا میباشد. در نتیجه در مواقع جذب آب و نیز یخبندان در بدلیل تنشهای فیزیکی در تخریب آسفالت خیابانها نقش مهمی دارند. این سازندها در برابر فرایند ژلیفراکسیون و آبگیری و تنشهای انبساطی و انقباضی واکنشهای فیریکی خاصی بروز میدهند که منجر به تخریب سطح آسفالت خیابانهای اردبیل میشود. در زمان بروز زمین لرزههای مخرب نیز اغلب سازندهای منطقه مستعد وقوع پدیده تیکسوتروپی(روانگرا شدن سازند ها بواسطه تکانهای زمین لرزه که در اثر فشردگی و آب پس دادن رخ میدهد) میباشند. در مجموع راهکارهای متناسب جهت افزایش داوم و پایداری آسفالت خیابانهای شهر اردبیل در ارتباط با علل تخریب و مسائل آنها، ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
یخبندان و ذوب؛ گرانولومتری سازندها؛ تخریب آسفالت؛ حد روانی؛ شاخص خمیرائی؛ شهر اردبیل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 728 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,770 |