| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,605,615 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,608 |
نقش عناصر تعلیمی در تحول ساختاری و محتوایی قالب شعر انقلاب | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 16، شهریور 1392، صفحه 111-130 اصل مقاله (189.33 K) | ||
| نویسندگان | ||
| سید احمد حسینی کازرونی* 1؛ محمد رضا کمالی نیانی2 | ||
| 1استاد زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر - ایران | ||
| 2مربی زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه - ایران | ||
| چکیده | ||
| شعر امروز ایران در حال طی کردن مرحله گذر و به عبارت دیگر در حال دگردیسی است. اگر شعر امروز را تداوم زاینده و پوینده شعر کهن بدانیم، این شعر حتی در سرکشترین حالات هم دنباله روی شعر سنتی و کهن است. اما تحولات صنعتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... خواه ناخواه تأثیرگذار است. ادبیات به عنوان کاربردیترین هنر متأثر از این تحولات است و بیشک شاعر انقلاب در هر یک از زمینههای شعری با نو شدن و نوآفریدن گرایش ذاتی داشته است. آنچه در شعر انقلاب عامل اصلی تحولات لفظی و معنایی در قالب است روی آوری شعرا به بیان مسایل تعلیمی، اخلاقی و ارزشی است که استفاده از آنها به ناچار شاعر را به سوی دگردیسی در ساختار، واژگان، زبان، صور خیال، اندیشه و قالب شعر پیش برده است. در این مقاله از عوامل تحولساز در زمینههای لفظی و معنایی یکی از قالبهای رایج شعر انقلاب، یعنی غزل سخن به میان میآید. از میان قالبهای سنّتی، غزل بیشترین کاربرد را در شعر انقلاب داشته و حجم غزلهای سروده شده نسبت به قالبهای دیگر بیشتر است. نوآوری شاعران این دوره در غزلسرایی، غزل این دوره را با ویژگیهایی همراه کرده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شعر انقلاب؛ قالب شعری؛ نوآفرینی؛ غزل سّنتی و نو؛ عناصر تعلیمی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |
||