تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,190 |
تأثیر تعلیمی کلیله و دمنه بر مثنوی مولانا | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 16، شهریور 1392، صفحه 193-202 اصل مقاله (99.75 K) | ||
نویسنده | ||
پوران یوسفی پور کرمانی | ||
مربی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد انار- ایران | ||
چکیده | ||
گاهی عارفان از یک تناسب و شباهت جزئی حکایت با مفاهیم مورد نظر، متوجه نکتههای تعلیمی ومعانی بلند عرفانی میشوند و با نگاهی دیگرگونه به شخصیتها و حوادث داستان، تفسیر (بلکه تأویل) دیگری - جدای از معانی اخلاقی - از آن ارائه میکنند؛ همچون نگاه مولانا به برخی از حکایتهای تعلیمی کلیله و دمنه (از جمله حکایت خرگوش و شیر) و تأویل آنها. عرفا به دلیل اینکه با حقایق غیر قابل بیان و ناگفتنی سرو کار دارند، نسبت به داستانهای حیوانات توجه خاصی داشتهاند. البته بسیاری از مفاهیم مذهبی و اخلاقی چنین ویژگیای دارند که درک آنها آسان نیست، اما این مفاهیم کم و بیش مصداقی خارجی دارند و براساس همان مصداق هم ارزشگذاری و شناخته میشوند. این تحقیق به منظور شناخت تأثیر تعلیمی کلیله و دمنه بر روی حکایت خرگوشان مثنوی مولوی انجام گرفته، نتایج به دست آمده نشان میدهد که تمثیلهای مولانا در انگیزهی نوشتن یک حکایت و چگونگی آوردن عبارات حکیمانه، تحت تأثیر کلیله و دمنه هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مولانا؛ کلیله و دمنه؛ داستان؛ خرگوش؛ فیل | ||
مراجع | ||
2. پور نامدارایان، تقی، (1375)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی، چ چهارم.
4. صدقه، جان، (1989 م)، رموز و طقوس؛ دراسات فی المیثولوجیا القدیمه، لندن: ریاض الریس للکتب و النشر. 5. قرشی، امان الله، (1380)، آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی، تهران: هرمس و مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها.
7. منشی، نصر الله، (1367)، کلیله و دمنه، چاپ مجتبی مینوی طهرانی، تهران: امیر کبیر، چ هشتم. 8. مولوی، جلال الدّین، (1373)، مثنوی معنوی به کوشش بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی، چ نهم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |