تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,507 |
ناز و نیاز در ادبیّات غنایی فارسی* ( با تکیه بر غزلیّات سنایی، حافظ و وحشی بافقی) | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 13، آذر 1391، صفحه 177-192 اصل مقاله (147.21 K) | ||
نویسندگان | ||
شیما فرجی فر* 1؛ هادی خدیوی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی: واحد همدان ـ ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد همدان | ||
چکیده | ||
ناز و نیاز یکی از مضمونهای غنایی متداول در غزلیّات عاشقانه و عارفانهُ ادبیّات فارسی است و شاعران و عارفان هر یک به نوع خویش این مضمون را در اشعار به کار گرفتهاند. اساس روابط در اشعار عاشقانه و عارفانه بر پایهُ عشق استوار شده و معشوق اهل ناز و عاشق پر از حسّ نیاز است. در تمامی این روابط، زمانی که معشوق روی به ناز میآورد، طرف مقابل یعنی عاشق نیز خریدار ناز شده و احساس نیازمندی در او نمایان میگردد. سبب اصلی نازِ معشوق نهفته در زیبایی خود اوست و منشأ نیاز در عاشق بیش از همه وابسته به ناز معشوق است. در این مقاله بررسی توأمان ناز و نیاز در اشعار سنایی به عنوان شاعری عارف، حافظ به عنوان شاعری عاشقانه ـ عارفانهگو و وحشیِ عاشقانهسرا در نوع خود جالب توجّه است و نگارندگان میکوشند به سؤالاتی از این دست پاسخ دهند: ناز و نیاز عاشقانه چیست؟ ناز و نیاز عارفانه چیست؟ ناز و نیاز عاشقانه چه وجوه اشتراک و افتراقی با ناز و نیاز عارفانه دارد ؟ نیز انواع ناز و نیاز مورد مداقه واقع میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ناز؛ نیاز؛ سنایی؛ حافظ؛ وحشی بافقی | ||
مراجع | ||
1- قرآن کریم 2- اسکویی، نرگس.(1384).«صائب تبریزی و مکتب جمال در عرفان اسلامی». کیهان فرهنگی. ش 230- 231. 6 ص : از 76 تا 81. 3- اسلامی ندوشن، محمّدعلی. (1335). «ویس». سخن . دوره هفتم. 13ص: از 651تا 664. 4- بهشتی، احمد. (1374). «نقد براهین،حدوث اجسام». کلام اسلامی. ش 15. 13 : 29-17. 5- حافظ شیرازی، محمّد.(1379). دیوان غزلیات حافظ . به کوشش خلیل خطیب رهبر. تهران: صفیعلیشاه. چ بیست و هفتم. 6- حمزهاییان[حمزئیان]، عظیم (1378)، دین الهی و دین طبیعی،تهران: مشکات، شماره 65-62 : 254-237. 7- دهخدا، علی اکبر.(1377).لغت نامه. زیر نظر محمّد معین و سیّد جعفر شهیدی.تهران: دانشگاه تهران. چ دوم از دورهُ جدید. 8- رازی، نجمالدین.(1352). مرصادالعباد. به سعی و اهتمام حسین الحسینی النعمة اللهی.تهران: علمی و فرهنگی. 9- رودگر، محمّدجواد. (1384). «فقر وجودی انسان در قرآن با رویکردی فلسفی- عرفانی».اندیشههای فلسفی. ش3. 22 : 160-139. 10- ستاری، جلال.(1374). عشق صوفیانه.تهران: مرکز. چ ششم. 11- سجادی، جعفر.(1383). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری. چ هفتم. 12- سروش یار، جمشید. (1378).« بسوخت دیده ز حیرت». دانش. ش9.17: 71-55. 13- سنایی غزنویی، مجدود بن آدم. (1385). دیوان سنایی. مدرس رضوی.. تهران: سنایی. چ ششم 14- شمیسا، سیروس. (1381). شاهدبازی در ادبیّات فارسی. تهران: فردوس. 15- عراقی، فخرالدّینابراهیم و طبسی، محمّد و فیضکاشانی، محسن.(1363) شناخت شاخصهای عرفانی. تهران: نور فاطمه. 16- قربانی،رحیم.( 1384).«حافظ و الهامپذیری از معارف توحیدیحضرت علی علیهالسلام». شیعهشناسی. ش11. 30 : 94-65. 17- قمی، عباس. (1383). مفاتیحالجنان. قم: اعلام التقی. چ دوم 18- مرتضوی، منوچهر.(1388). مکتب حافظ.ج دوم.تهران: توس.چ پنجم 19- معین، محمّد. (1385). فرهنگ فارسی. تهران: اشجع. چ اول 20- وحشی بافقی، شمسالدّین. (1384).دیوان وحشی بافقی. حسین آذران (نخعی). تهران: امیرکبیر.چ نهم 21- یثربی، یحیی. (1384). »جایگاه شریعت در قلمرو عرفان». کتاب نقد. ش 36-35: 128-93. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488 |