تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,015 |
بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه حمایت اجتماعی SSQ برای دانش آموزان مقطع متوسطه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، فروردین 1387، صفحه 147-162 اصل مقاله (206.58 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حیدر علی هومن1؛ شعله لیوارجانی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[1]، روایی[2] و هنجاریابی[3] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد. [1] . Reliability [2] . Validity [3] . Standardization | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حمایت اجتماعی ادراک شده 2- روایی 3- پایایی 4- نرم یابی 5- مولفه های اصلی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه حمایت اجتماعی SSQ برای دانش آموزان مقطع متوسطه دکتر حیدر علی هومن[1] دکتر شعله لیوارجانی[2]
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[3]، روایی[4] و هنجاریابی[5] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد. کلید واژه ها: مقدمه انسان موجودی اجتماعی است و در طول حیات خویش نیازمند همنوعان خود است. این نیازمندی از جنبههای مختلف و به صورتهای متفاوتی قابل مشاهده است. شاید به دور از واقعیت نباشد که بگوئیم هستی انسان در گرو ارتباطات و تعاملات اجتماعی است و در غیاب این روابط اجتماعی او محکوم به فناست. انسان از زمان تولد در میان شبکهای از روابط متقابل اجتماعی بهسر میبرد، با کنشهای متقابلش میراث جامعه را به خود جذب میکند و به فراخور تغییر آن نیز دگرگون میگردد و طبق نظریه هستیگرایی میل به ازدواج، داشتن فرزندان، گرایش به معنویت در اجتماعات و سازمانها و دیگر روابط اجتماعی به منظور بوجود آمدن این هم جوشیهاست. چنین پیوندهای اجتماعی ما را در مقابل تنهایی و جدا ماندن از مشکلات زندگی محافظت میکند. در متون روانشناسی مفهوم حمایت اجتماعی به صورتهای متفاوتی تعریف شده است. مازلو[6] (1954) حمایت اجتماعی را به عنوان یک نیاز اساسی برای فرد به شمار می آورد به گفته وی حمایت اجتماعی موجب تصور مثبت از خود، پذیرش خود، و احساس ارزشمندی می گردد که تمام اینها به فرد فرصت خود شکوفائی می دهد. بنا بر نظر تویتس[7] (1986) مفهوم حمایت اجتماعی می تواند به بهترین صورت بهعنوان شرکت فعال اشخاص با اهمیت در کوششهایی که شخص برای غلبه بر فشار روانی انجام میدهد، فهمیده شود. ساراسون[8] (1987) حمایت اجتماعی را رفتارهایی مبنی بر ادراک فرد از این که مورد محبت، علاقه و ارزشمندی برای دیگران است و همچنین به عنوان حضور افرادی که آمادگی همکاری و مساعدت به فرد را در موقعیت های خاص دارند، تعریف می کند. دیماتو[9] (1991) حمایت اجتماعی را عبارتند از کمک یا حمایت از جانب افرادی نظیر دوستان، خانواده، همسایهها، همکاران و غیره می داند که میتواند به صورت کمکهای مادی و یا شامل یادآوریهای مبنی بر این که شخص یک موجود با ارزش و محترم است، باشد. از مقایسه تعریف ها چنین بر می آید که تعریفی واحد و مورد قبول همگان وجود ندارد از این رو تایلر[10] (2003) با خلاصه کردن تلاشهای گذشته در تعریف حمایت اجتماعی، آنرا به معنای اینکه شخص مورد عشق، حرمت و ارزش است و عضوی از شبکه ارتباطی است و هم چنین به عنوان تعهدی دو سویه با والدین، همسر یا عشق، سایر خویشاوندان، دوستان، اجتماع و برخوردهای اجتماعی چون برخوردهایی در کلوب ها تعریف می کند. همبستههای حمایت اجتماعی: بیش از هشتاد سال پیش دورکهایم[11] (1951-1897). با بررسی علمی خودکشی اهمیت پیوندهای نزدیک اجتماعی را مطرح نمود. او دریافت با صنعتی شدن جوامع ارتباطات اجتماعی ضعیف، و مهاجرت روستائیان به شهرها زیاد میشود و از این رو پیوند افراد با اعضاء خانواده، کلیسا و اجتماعات بزرگ از هم فرو میپاشد و این از بین رفتن پیوندهای اجتماعی نقطه مقابل سلامت روان شناختی است. به نظر دورکهایم میزان شیوع خودکشی در افرادی که پیوندهای اجتماعی نزدیک ناجیزتری دارند، بسیار بالاست . هر چند مطالعه اثرات حمایتی ارتباطات بین فردی در پیشینه پژوهشی جامعهشناسان از سال (1950) به چشم میخورد اما کاپلان[12] (1974) به گسترش مفهوم حمایت اجتماعی بهعنوان محافظی در برابر بیماریها پرداخت به نظر وی ارتباطات بین فردی با تسهیل رفتارهای بهداشتی موجب بهبود بیماری میشوند و حمایت اجتماعی از طریق افزایش عواطف مثبت، حرمت نفس و رفتارهایی که موجب ارتقاء سطح سلامتی میگردد و بهطور غیرمستقیم با کاهش شدت حوادث استرسآمیز زندگی در رابطه است .در طی دهه گذشته پژوهشهای زیادی از اثرات متقابل و مستقیم حمایت اجتماعی بر سلامتی انجام شده است که می توان به پژوهشهای فلمینگ و همکاران[13](1982) ، کوهن و ویلز[14] (1985)، دومانت و پرووست[15](1999).گلاس و همکاران[16] (2000)و بی لیس و برایت[17] (2001) و سیمپسون و همکاران[18] (2006) اشاره کرد. دنیای حاضر دنیای تعمیم است. بسیاری از تعمیمها در ارتباط با مردم است، اینگونه تعمیمها چه فردی و چه گروهی به نحوی با اندازهگیری و سنجش روانی و تربیتی ارتباط دارد. دراین میان هم به علت کمبود مقیاسها و پرسشنامههایی که برخاسته از ضروریات جامعه و منطبق با فرهنگ ایرانی باشد و هم با تایید تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامتی افراد به فکر هنجاریابی پرسشنامه در مورد حمایت اجتماعی افتادیم تا پس از تهیه و بررسی اعتبار و روایی آن پرسشنامه را در انجام کارهای پژوهشی، تشخیصی، راهنمایی و مشاوره بکار بریم.در حقیقت، این پژوهش بدنبال پاسخگویی به پرسشهای زیر است: 1) آیا پرسشنامه حمایت اجتماعی برای دانشآموزان دبیرستان از اعتبار کافی برخوردار است؟ 2) آیا مجموعه سؤالهای پرسشنامه حمایت اجتماعی از یک عامل کلی اشباع شده است؟ 3) آیا بین نمرههای حمایت اجتماعی پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش جامعه آماری گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش همه دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران است.در این تحقیق نمونه برداری خوشه ای به صورت چند مرحله ای انجام شد.یعنی ابتدا فهرستی از تمام مناطق تهران تهیه و سپس بر اساس مناطق شمالی، جنوبی، شرقی ،غربی و مرکزی در هر منطقه لیست مدارس موجود تهیه و به روش تصادفی از هر منطقه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شد و به طور کلی تعداد 535 نفر دانش آموز شامل (285 دختر و 277 پسر) در تحقیق شرکت کردند. مقیاسی که تحت عنوان ابزار سنجش حمایت اجتماعی در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته، توسط فلمینگ و همکاران(1982) تهیه شده که دارای دو فرم کوتاه و بلند است. فرم کوتاه آن دارای 6 و فرم بلند آن دارای 25 ماده است. در پژوهش حاضر از فرم بلند این مقیاس استفاده شده که شامل 5 مقیاس فرعی 1) حمایت از سوی دوستان مرکب از 3 ماده. 2) حمایت از سوی همسایگان مرکب از 4 ماده 3) حمایت از سوی خانواده مرکب از 7 ماده. 4) حمایت بهطور کلی مرکب از 6 ماده. 5) عقیده راجع به حمایت مرکب از 5 ماده است. جهت اجرای آزمون برای هر دانشآموز یک پرسشنامه که پاسخنامه آن در کنار جملات درج گردیده در نظر گرفته شد. آزمودنیها باید جملات را خوانده و اگر موافق با جمله مورد نظر باشند پاسخ بلی و اگر مخالف آن باشند پاسخ خیر را علامت بزنند. نمرهگذاری مقیاس در فرم اصلی آن 7 درجهای است، اما در پژوهش حاضر از نظام نمرهگذاری بلی و خیر (0 و 1) استفاده شده است. در تصحیح پرسشنامهها ابتدا به هر جواب بلی نمره (1) و به جواب خیر نمره (0) داده میشود، و چون بعضی از جملات در پرسشنامه به شکل منفی بیان شده است، در نهایت تمام جملاتی که در جهت قبول و دریافت حمایت اجتماعی است نمره (1) و جملاتی که حمایت اجتماعی را طرد میکند، نمره (0) میگیرد.ماهیت این پژوهش اکتشافی بود.جهت پاسخ به سوالات و بررسی اعتبار، روایی و نرم مقیاس حمایت اجتماعی از روشهای آماری شاخص های چون گرایش مرکزی و پراکندگی، ضریب آلفای کرونباخ، روشهای تحلیل عاملی، آزمون t مستقل و تبدیل نمره های خام به نمره های استاندارد Z و T و ... سایر آزمونها استفاده شده است.در نسخه اصلی مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) ضریب اعتبار مقیاس را با استفاده از روش اجرای مجدد 7/0 برآورد کردند و حسینی (1375) در مطالعه ای بر روی 230 دانش آموز دبیرستانی ضمن بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و سازگاری فردی ضریب اعتبار مقیاس را به روش آلفای کرونباخ برابر 686/0 و روایی مقیاس را از طریق همبستگی درونی مواد پرسشنامه 84/0 بدست آورد.
یافتههای پژوهش مشخصههای آماری پرسشنامه حمایت اجتماعی همراه با ضریب اعتبار آن در جدول 1 نمایش داده شده است. چنانکه در این جدول دیده میشود میانگین نمرهها برابر 75/14، انحراف استاندارد آن 93/4 و چولگی توزیع 3% و کشیدگی آن 54/0- و ضریب اعتبار مجموعة سؤالها که بر پایه فرمول کرونباخ محاسبه شده برابر 8163/0 rtt= است. جدول 1 ضرایب اعتبار (همگونی) و مشخصات آماری مجموعه سؤالات پرسشنامه حمایت اجتماعی
بنابراین در پاسخ به سوال (1) می توان گفت پرسشنامه حمایت اجتماعی از اعتبار کافی برخوردار است. روائی پرسشنامه حمایت اجتماعی: در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری شواهد مربوط به روایی پرسشنامه حمایت اجتماعی از تحلیل عاملی استفاده شده است. ضریب KMO برابر با 0/6512 و همچنین مقدار آزمون کرویت بارتلت برابر با 488/193 در سطح معنی داری P= 0/000 بیانگر کفایت مقدار نمونه آزمودنی ها به منظور انجام تحلیل عاملی بود. به منظور پاسخ به این پرسش که آیا زیر مقیاسهای پرسشنامه حمایت اجتماعی از یک عامل کلی اشباع است یا نه از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شده است. از آنجائی که تمام ضرایب همبستگی موجود بین زیر مقیاسهای حمایت اجتماعی مثبت است. (جدول شماره 2) می توان در پاسخ به سوال (2) نتیجه گرفت زیر مقیاسهای پرسشنامه حمایت اجتماعی از یک عامل کلی اشباع شده است.
جدول 2- ماتریس همبستکی زیر مقیاس های پرسشنامه حمایت اجتماعی
در ماتریس مزبور هیچ نوع همبستگی منفی وجود ندارد که نشان میدهد هیچ یک از زیر مقیاسهای پرسشنامه دو قطبی نیست و میتوان گفت همه زیر مقیاسها در یک عامل دارای بار عاملی مثبت هستند. به منظور وضوح بیشتر و بررسی میزان روایی مقیاس حمایت اجتماعی در بحث از نتایج آماری و عوامل بدست آمده از طریق چرخش واریماکس نوعی مقایسه با پژوهش بنیانگذاران این مقیاس فلمینگ و همکاران 1982 در باب روایی سنجی محتوای مقیاس به شرح ذیل به عمل آمد. الف) عامل یکم به ترتیب بار عاملی سؤالات 13، 9، 11، 10، 7، 12، 19، 18 را در بر میگیرد. و از 9 سؤال همبسته با عامل یکم سؤالات 8، 9، 10، 11، 12، 13 مربوط به مقیاس خانواده است که با عامل یکم همبستگی نسبتاً قوی دارد. ب) عامل دوم به ترتیب بار عاملی سؤالهای 16، 19، 17، 15 و 18 را دربر میگیرد و همه این 5 سؤال جزء مقیاس حمایت در کل است که نشان میدهد این مقیاس مستقل از سایر مقیاسهاست، و همانند زیر مقیاسی که در نسخه اصلی پرسشنامه بکار رفته حمایت کلی را میسنجد. ج) عامل سوم به ترتیب بار عاملی سؤالهای 5 و 6 و 4 را در بر میگیرد که هر سه سؤال جز، مقیاس حمایت از سوی تردیکان است. بنابراین عامل سوم نیز همانند زیرمقیاس در نسخه اصلی پرسشنامه که بکار رفته مستقل از سایر عاملهای دیگر مربوط به عامل حمایت از سوی تردیکان است. د) عامل چهارم به ترتیب بار عاملی سؤالهای 21، 14، 22 و 24 را در برمیگیرد. که از این میان سؤالهای 21، 22 و 24 در اصل جز مقیاس عقاید در مورد حمایت اجتماعی بوده است. اما سؤال 14 که در نسخه اصلی پرسشنامه با عامل حمایت از سوی خاواده همبسته بوده است، در این پژوهش در طبقه سؤالهای 21، 22 و 24 یعنی مقیاس عقاید در مورد حمایت اجتماعی قرار میگیرد. هـ) عاملهای 5، 7، 8 تنها متمرکز بر یک متغیرند و بنابراین متعلق به یک حیطه مشترک نیستند. و) عامل ششم به ترتیب بار عاملی سؤالهای 1، 20 و 25 را در بر میگیرد. که در آن سؤال 20 از زیر مقیاس حمایت کلی و سؤال 25 از زیر مقیاس عقیده درباره حمایت به زیر مقیاس حمایت از سوی همسالات اضافه میگردد. نکته قابل ذکر برای تکمیل مقایسه یاد شده این است که در پژوهش فیلیمنگ و همکاران پرسشنامه از 25 عبارت (جدول ضمیمه شماره 1) تشکیل شده است اما در پژوهش حاضر، یک عبارت (سوال 23) به علت آنکه فاقد قدرت تمیز بود، حذف شد. بنابراین پس از حذف یک ماده تعداد ماده ها به 24 ماده تقلیل یافت. ضمنا در این پژوهش از آزمون آماری t (جدول شماره 3) برای پاسخگویی به سوال 3 استفاده شد. جدول 3- آزمون t برای مقایسه نمره های دانش آموزان دختر و پسر در حمایت اجتماعی
همچنان که در جدول شماره 3 مشاهده می شود تفاوت معنی داری بین نمره های دانش آموزان دختر و پسر در حمایت اجتماعی وجود ندارد. بنابراین می توان گفت این مقیاس مستقل از جنسیت است و معیار جداگانه ای برای بررسی میزان حمایت اجتماعی ادراک شده برای پسران و دختران دبیرستانی وجود ندارد. در نهایت از آنجا که هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه حمایت اجتماعی بود، از نرم های صدکی و استاندارد Z,Tبهمنظور تعبیر و تفسیر نمره ها و بیان نتایج پرسشنامه حمایت اجتماعی به صورت مجموعه ای یکنواخت که معنای آن از یک تست دیگر و از یک سطح به سطح دیگر یکسان باشد، استفاده گردید. توزیع فراوانی هموار شده نمره خام آزمودنیها همراه با نرم درصدی و نمره های استاندارد Z و T در جدول 4 نشان داده شده است.
جدول4- نرم درصدی نمره های استاندارد Z و T برای مقیاس حمایت اجتماعی
در جدول 4 ستون یکم که با اصطلاح نمره مشخص شده معرف نمرهی خام در مقیاس حمایت اجتماعی، ستون دوم معرف رتبه درصدی، ستون سوم بیانگر نمرهی استاندارد (Z-Score) در مقیاس 1 و 0 و سرانجام ستون آخر معرف نمرهی استاندارد T در مقیاس 10 و 50 است. بر پایه این جدول برای مثال نمره استاندارد فردی که در مقیاس حمایت اجتماعی نمره خام 23 داشته باشد برابر با 62/2=Z و 2/76=T و معادل صدک 6/99 است. بحث و نتیجهگیری تحقیق حاضر با هدف استاندارد نمودن پرسشنامه حمایت اجتماعی در دانش آموزان انجام شده است و درصدد است ابزار معتبر و قابل اعتمادی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا به نیازهای پژوهش عملی آنها پاسخ دهد. بنابراین از یافتههای مطالعة میتوان موارد زیر را استنباط کرد. v همسویی و همخوانی یافتههای پژوهش با یافته های فلمینگ و همکاران (1982) و حسینی (1375) حاکی از آن است که پرسشنامه حمایت اجتماعی را میتوان بهعنوان یک مقیاس ساده، معتبر و روا، بهمنظور سنجش ادراک دریافت حمایت اجتماعی دانشآموزان دبیرستانی بهکار برد. v ضریب اعتبار (همگونی) این تست با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 8163/0 است که نشان میدهد به نتایج حاصل از اجرای این تست میتوان به اندازه کافی اعتماد داشت. v یافتههای حاصل از تحلیل عاملی نشان میدهد که پرسشنامه حمایت اجتماعی از یک عامل کلی اشباع است و اصولاً بهعنوان یک پرسشنامه تک عاملی مطرح است. v وجود همبستگی مثبت بین مواد پرسشنامه که از طریق ضریب همبستگی تتراکوریک بدست آمده بیانگر روایی همگرای این پرسشنامه است. v نتایج این پژوهش نشان داده که سازه ادراک حمایت اجتماعی مستقل از جنسیت است و عملکرد در پرسشنامه حمایت اجتماعی با جنسیت آزمودنی همبستگی ندارد (به همین سبب برای دختران و پسران تنها یک نرم ارائه شده است) بنابراین وجود ابزاری برای شناسایی میزان حمایت اجتماعی ادراک شده که اعتبار و روایی کافی و مناسب داشته باشد دارای اهمیت قابل توجهی است و این پژوهش نشان داد که پرسشنامه 25 سوالی حمایت اجتماعی فلمینگ و همکاران به شکل تجدیدنظر شده آن (24 سوالی) به علت حذف سوال 23 برای سنجش و اندازه گیری میزان حمایت اجتماعی ادراک شده دانش آموزان دبیرستانی از اعتبار و روایی کافی برخوردار است. از این رو پیشنهاد می شود :
فهرست منابع و مآخذ آناستازی آن (1364). روان آزمایی ترجمه براهنی ـ محمد تقی انتشاران دانشگاه تهران. ثرندایک. رابرت. ال (1366). روان سنجی کاربردی ترجمه هومن ـ حیدر علی، دانشگاه تهران. دلاور ـ علی تابستان (1369). روشهای آماری و روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران. سیف ـ علی اکبر (1371). اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران. شریفی ـ حسن پاشا (1372). اصول روان سنجی و روان آزمایی انتشارات رشد تهران. گنجی ـ حمزه (1367). آزمونهای روانی، مبانی نظری و عملی، بنیاد فرهنگی رضوی مشهد. هومن ـ حیدر علی (1369). روان سنجی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.
Bliese, P. D. & Britt, T. W. (2001). Social support, group consensus, and stressor-strain relationships: Social context matters. Journal of Organizational Behavior, 22, 425- 326. Caplan, G. (1974). Support systems and community mental health. New York: Behavioural Publications. Cohen, S. & Willis, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357. DeVries, A. C., Glasper, E. R., & Detillion, C. E. (2003). Social modulation of stress response. Psychology and Behavior, 79, 399-407.
Dimatto, M. R. 1991.The psychology of health illness, and medical care .Brooks / Cole. Dowine, N.M., and Heath, R.W. (1970). Basic statistical methods. New York: Harper. Dumont, M. & Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities in experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28, 343-363.
Durkheim, E. (1951). Suicide. Free Press: NY.
Fleming R. Baum, A. Gisriel, M. M., & Gatchel R. J. (1982). Influences of social support on stress at three mile Island. Journal of Human stress, 8. 14-22. Glass, T. A., Dym, B., Greenberg, S., Rintill, D., Roesch, C., & Berkman, L. F. (2000). Psychosocial intervention in stroke: Families in recovery from stroke trial (FIRST).American Journal of Orthopsychiatry, 70, 169-181. Maslow, A. (1954). Motivation and Personality. 1 edition. Sarason, B.R, and etal (1987). Interrelations of social support measures: Theoretical and practical implications. Journal of Personality and social Psychology, 52, 813-832. Simpson, Jane and Haines, Katrina and Wardle, John and Lekwuwa, Godwin and Crawford, Trevor J. (2006) Social support and psychological outcome in people with Parkinson's disease : evidence for a specific pattern of associations. British Journal of Clinical Psychology, 45 (4). pp. 585-590. ISSN 0144-6657 Thoits, P. A. (1986). Social support as coping assistance. Journal of Consuling and Clinical Psychology , 55. 416-423. Taylor, S.E. (2003). Health psychology. New York: McGraw-Hill
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آناستازی آن (1364). روان آزمایی ترجمه براهنی ـ محمد تقی انتشاران دانشگاه تهران. ثرندایک. رابرت. ال (1366). روان سنجی کاربردی ترجمه هومن ـ حیدر علی، دانشگاه تهران. دلاور ـ علی تابستان (1369). روشهای آماری و روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران. سیف ـ علی اکبر (1371). اندازهگیری و سنجش در علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، تهران. شریفی ـ حسن پاشا (1372). اصول روان سنجی و روان آزمایی انتشارات رشد تهران. گنجی ـ حمزه (1367). آزمونهای روانی، مبانی نظری و عملی، بنیاد فرهنگی رضوی مشهد. هومن ـ حیدر علی (1369). روان سنجی کاربردی، انتشارات دانشگاه تهران.
Bliese, P. D. & Britt, T. W. (2001). Social support, group consensus, and stressor-strain relationships: Social context matters. Journal of Organizational Behavior, 22, 425- 326. Caplan, G. (1974). Support systems and community mental health. New York: Behavioural Publications. Cohen, S. & Willis, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357. DeVries, A. C., Glasper, E. R., & Detillion, C. E. (2003). Social modulation of stress response. Psychology and Behavior, 79, 399-407.
Dimatto, M. R. 1991.The psychology of health illness, and medical care .Brooks / Cole. Dowine, N.M., and Heath, R.W. (1970). Basic statistical methods. New York: Harper. Dumont, M. & Provost, M. A. (1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities in experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence, 28, 343-363.
Durkheim, E. (1951). Suicide. Free Press: NY.
Fleming R. Baum, A. Gisriel, M. M., & Gatchel R. J. (1982). Influences of social support on stress at three mile Island. Journal of Human stress, 8. 14-22. Glass, T. A., Dym, B., Greenberg, S., Rintill, D., Roesch, C., & Berkman, L. F. (2000). Psychosocial intervention in stroke: Families in recovery from stroke trial (FIRST).American Journal of Orthopsychiatry, 70, 169-181. Maslow, A. (1954). Motivation and Personality. 1 edition. Sarason, B.R, and etal (1987). Interrelations of social support measures: Theoretical and practical implications. Journal of Personality and social Psychology, 52, 813-832. Simpson, Jane and Haines, Katrina and Wardle, John and Lekwuwa, Godwin and Crawford, Trevor J. (2006) Social support and psychological outcome in people with Parkinson's disease : evidence for a specific pattern of associations. British Journal of Clinical Psychology, 45 (4). pp. 585-590. ISSN 0144-6657 Thoits, P. A. (1986). Social support as coping assistance. Journal of Consuling and Clinical Psychology , 55. 416-423. Taylor, S.E. (2003). Health psychology. New York: McGraw-Hill
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,876 |