تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,914 |
رویکردهای مدیریتی شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، آذر 1387، صفحه 7-40 اصل مقاله (360.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریوش جعفری1؛ سهراب یزدانی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و مدرس دانشگاه آزاد واحد تبریز | ||
چکیده | ||
شش سیگما[i]و ناب[ii] دو رویکرد قدرتمند برای بهبود کارآیی و کیفیت فرآیند هستند که هر کدام شامل مجموعهای از ابزارها، مبانی و اصول خاص بوده و سیستمهای مدیریتی توانمندی برای ارائه محصولات و خدمات کیفی و مبتنی بر خواست مشتری و مخاطب از طریق حذف خطاهای فرآیندها و اتلافها و ارزش آفرینی در سازمان میباشند. مقاله حاضر براساس مطالعات کتابخانهای و بررسی تحلیلی محتوای مقاله ها و کتب فارسی و انگلیسی با هدف تبیین و تشریح مبانی نظری و اصول این دو رویکرد مدیریتی و بومی سازی و پیوند آنها به آموزش و پرورش، تدوین گردیده تا بستر مناسبی را جهت کاربرد آنها در مدیریت نظام آموزشی فراهم سازد. بدون تردید، با به کارگیری ابزارها، اصول و روش های مربوط به شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش در جهت کاهش خطای فرآیندهای کاری و افزایش قابلیت آنها و همچنین ارزش آفرینی و حذف اتلافها شاهد تحولات عظیمی در نظام آموزشی و کسب نتایج مطلوب و بیعیب و نقص و تحقق بهینه و کیفی اهداف آموزش و پرورش خواهیم بود. [i] Six Sigma [ii] Lean | ||
کلیدواژهها | ||
شش سیگما؛ خطای فرآیند؛ بهبود کیفیت؛ تفکر ناب؛ مودا؛ اتلاف؛ ارزش آفرینی؛ ناب سازی؛ مخاطب محوری؛ چرخه DMAIC | ||
اصل مقاله | ||
[1] Six Sigma
[1] Lean
[1] Zero defect
[1] Waste
[1] Bill Smith
[1] Michael J.Harry
[1] Jack Walch
[1] Variation
[1] Executive Staff [1] Champion [1] Master Blak Belts
[1] Black Belts
[1] Green Belts
[1] Muda
[1] Specifying Value
[1] Value Stream
[1] Flow
[1] Pull
[1] Perfection
منابع و ماخذ : _ برفروشان، سهراب. نصرتی، عطاالله. (1384). تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره دوم، دوره چهارم. _ پند ، پ . نیومن ، ر . کاوانا ، ر .(1384 ) . راه شش سیگما . ترجمه امیر توفیقی . انتشارات رادان تحریر _ چادهوری ، س .(1383) . معجزه شش سیگما . ترجمه حمیدرضا فرتوک زاده . انتشارات سازمان فرهنگی فرا. _ حیدری، غلامحسین. یوسفی، رضا و خدیوی، اسدالله. (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه. _ رضایی، حمیدرضا. (1381). شش سیگما گزاره نوین مدیریت کیفیت. نشریه تدبیر، شماره 128، آذرماه 81، سال سیزدهم. _ سقایی، عباس. عسگری، کاظم و صمیمی، یاسر. (1383). تعامل بین شش سیگما و تولید ناب. چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع. دیماه 83. تهران. _ علیون، مژگان. (1381). استراتژی پیشبردی شش سیگما. مجله صنعت لاستیک ایران، دوره 7، شماره 23، بهار 81. _ غضنفری، مهدی و فتح الله ، مهدی. (1382). ناب سازی سازمان و فرایندهای سازمانی.فصلنامه مدیریت فردا ، دوره1، شماره3 و 4، پاییز و زمستان 82 . _ کستل ، ب . روالد ، د. جورج ، م . (1384 ) . شش سیگمای ناب چیست . ترجمه رسول نورالسنا . تهران: انتشارات ترمه. _ میرباقری، سید محمد. (1383). شش سیگما. نشریه تدبیر، شماره 135، مردادماه 82 ، سال چهاردهم. _ میکنس ، ر . (1384 ) . سازمان ناب : روشی برای ایجاد ارزش افزوده و حذف اتلاف در سازمان . ترجمه محمد ابراهیم پناهی . تهران : نشر اوحدی . _ نورالسنا ، رسول. صالحی پور، امیر و سقایی، عباس .(1384). شش سیگما چیست . تهران : انتشارات دانشگاه علم و صنعت. _ نیاز آذری، کیومرث. (1385). نظریههای سازمان و مدیریت با تأکید بر سازمانهای آموزشی. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
_ Edward, D.A and Maleyeff,j.(2005). The integration of lean management and six sigma.The TQM magazine . VOL.17 NO.1 _ Emilian, M.L .(2006). Origins of lean management in America . journal of management history ,VOL.12 NO.2 _ Harry, M. (2003). Where did the name Six Sigma Come from? by: http://www. Isixsigma. Com/forum/ask – dr – harry. 9dp? ToDo= View print & catld = 10 & questld = 109. _ Jiju, A. (2004). Customer centred sixsigma initiative. by: http://www.qualityamerica. Com/knowledgecente/articles/Antony-CUSTOME RCENTRICSSIXSIGMA.pdf. _ Jiju, A and Bhaiji, M. (2005). Key ingredients for a Successful Six SigmaProgram.by:http//:www.Qualityamerica.com/knowledgecente/ articles/antony-successfulss: pdf _ Pyzdek,T . (2001). The six sigma hand book . Mc Graw – Hill ,NY
| ||
مراجع | ||
_ برفروشان، سهراب. نصرتی، عطاالله. (1384). تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره دوم، دوره چهارم. _ پند ، پ . نیومن ، ر . کاوانا ، ر .(1384 ) . راه شش سیگما . ترجمه امیر توفیقی . انتشارات رادان تحریر _ چادهوری ، س .(1383) . معجزه شش سیگما . ترجمه حمیدرضا فرتوک زاده . انتشارات سازمان فرهنگی فرا. _ حیدری، غلامحسین. یوسفی، رضا و خدیوی، اسدالله. (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه. _ رضایی، حمیدرضا. (1381). شش سیگما گزاره نوین مدیریت کیفیت. نشریه تدبیر، شماره 128، آذرماه 81، سال سیزدهم. _ سقایی، عباس. عسگری، کاظم و صمیمی، یاسر. (1383). تعامل بین شش سیگما و تولید ناب. چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع. دیماه 83. تهران. _ علیون، مژگان. (1381). استراتژی پیشبردی شش سیگما. مجله صنعت لاستیک ایران، دوره 7، شماره 23، بهار 81. _ غضنفری، مهدی و فتح الله ، مهدی. (1382). ناب سازی سازمان و فرایندهای سازمانی.فصلنامه مدیریت فردا ، دوره1، شماره3 و 4، پاییز و زمستان 82 . _ کستل ، ب . روالد ، د. جورج ، م . (1384 ) . شش سیگمای ناب چیست . ترجمه رسول نورالسنا . تهران: انتشارات ترمه. _ میرباقری، سید محمد. (1383). شش سیگما. نشریه تدبیر، شماره 135، مردادماه 82 ، سال چهاردهم. _ میکنس ، ر . (1384 ) . سازمان ناب : روشی برای ایجاد ارزش افزوده و حذف اتلاف در سازمان . ترجمه محمد ابراهیم پناهی . تهران : نشر اوحدی . _ نورالسنا ، رسول. صالحی پور، امیر و سقایی، عباس .(1384). شش سیگما چیست . تهران : انتشارات دانشگاه علم و صنعت. _ نیاز آذری، کیومرث. (1385). نظریههای سازمان و مدیریت با تأکید بر سازمانهای آموزشی. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
_ Edward, D.A and Maleyeff,j.(2005). The integration of lean management and six sigma.The TQM magazine . VOL.17 NO.1 _ Emilian, M.L .(2006). Origins of lean management in America . journal of management history ,VOL.12 NO.2 _ Harry, M. (2003). Where did the name Six Sigma Come from? by: http://www. Isixsigma. Com/forum/ask – dr – harry. 9dp? ToDo= View print & catld = 10 & questld = 109. _ Jiju, A. (2004). Customer centred sixsigma initiative. by: http://www.qualityamerica. Com/knowledgecente/articles/Antony-CUSTOME RCENTRICSSIXSIGMA.pdf. _ Jiju, A and Bhaiji, M. (2005). Key ingredients for a Successful Six SigmaProgram.by:http//:www.Qualityamerica.com/knowledgecente/ articles/antony-successfulss: pdf _ Pyzdek,T . (2001). The six sigma hand book . Mc Graw – Hill ,NY | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,188 |