تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
گیاه هوم و نقش آن در آیینها و اساطیر هندوایرانی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 10، اسفند 1390، صفحه 203-226 اصل مقاله (296.39 K) | ||
نویسندگان | ||
کتایون مزداپور1؛ صبا لطیف پور* 2 | ||
1استاد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هوم، گیاهی است که از آن عصارهای گرفته میشود و بیشترین کاربرد آن در آیینهای دینی است. گیاه مذکور در هند سومه نامیده میشود و در ایران باستان نیز هئومه نام داشته است؛ به جهت شباهت در نام و کاربردهای این گیاهان، میتوان به ریشة قدیمیتر آن، یعنی زمان هندوایرانی پی برد. به جهت اهمیت و رازآمیز بودن گیاه و خواص مختلفی که داشته است از جمله سکرآوری و نیروبخشی، با گذشت زمان، ویژگیهای خاصی به این گیاه نسبت داده شد و حتی به صورت خدایی تجسم یافت. این گیاه و عصارة گرفته شده از آن اهمیت خاصی در شکلدهی به اندیشههای انسان اولیة ساکن سرزمینهای هندی- اروپایی داشته است. لازم به ذکر است که مشابه این گیاه و نوشیدنی حاصل از آن، با کمی تفاوت در جزئیات و کاربردها، نزد تمامی اقوام کهن ساکن زمین دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوم؛ هندوایرانی؛ آیین؛ ایزد؛ عصاره | ||
مراجع | ||
1- ابن بیطار، عبداللـه بن احمد. [بی تا.]. الجامع لمفردات الادویه و الاغذیه. بغداد، بینا. 2- ارداویرافنامه (ارداویرازنامه)،1372، حرفنویسی، آوانویسی، ترجمة متن پهلوی، واژهنامه فیلیپ ژینیو. ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار. تهران، بینا. 3- بهار، مهرداد. 1378، پژوهشی در اساطیر ایران. چ سوم. تهران. آگه. 4- دوشن گیمن. 1385. دین ایران باستان. چ 5. ترجمه رویا منجم . تهران. نشر علم. 5- زنر، آر. سی.. 1375. طلوع و غروب زرتشتیگری. ترجمة تیمور قادری. تهران، بینا. 6- موله، م. . 1377. ایران باستان. ترجمه ژاله آموزگار. چ 5. تهران. انتشارات توس. 7- نیبرگ، هنریک ساموئل. 1383. دینهای ایران باستان. ترجمه سیف الدین نجم آبادی. کرمان. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
8- Aiyangar, Natayan. [rpt.] 1987. Essays on Indo-Aryan Mythology. New Delhi. 9- Boyce, Mary. 1970. “Haoma, Priest of the Sacrifice”. W. B. Henning Memorial Volume. London. 10- Dowson, John. 1973. Classical Dictionary of Hindu Mythology and Religion, Geography, History and Literature. Delhi. 11- Flattery, David Stophlet and Schwarz, Martin. 1989. Haoma and Harmaline: The Botanical Identity of the Indo-Iranian Sacred Hallucinogen “Soma” and its Legacy in Religion, Language, and Middle Eastern Folklore. Berkeley. Los Angeles, London. 12- Gnoli, Gierardo. 2005. “Haoma”, Encyclopedia of Religion, vol 6. 13- Griswold, H. D.. 1971. The Religion on the Ṛig Veda. Delhi. 14- Haug, Martin. 1878. Essays on the Sacred Languages, Writings and Religion of the Parsis. second ed.. London. 15- Herodotus, [rpt.] 1946. with an English Translation by A. D. Godley. Cambridge. 16- Kelly, Walter K.. 1863. Curiosities of Indo-European Tradition and Folk-Lore. London. 17- Macdonell, Arthur Anthony and Keith, Arthur Berriedale. [rpt.] 1967. Vedic Index of Names and Subjects. Delhi. 18- Mallory, J. P.. 2002. “Archeological Models and Asian Indo-Europeans”, Indo-Iranian Languages and Peoples, edited by Nicholas Sims-Williams. Oxford. pp. 19-42. 19- Modi, Jivanji Jamshedji. 1922. The Religious Ceremonies and Customs of the Parsees. Bombay. 20- Monier Williams, M.. [rpt.] 2001. Religious Thoughts and Life in India. Vedism Brāhmanism and Hindūism. Delhi. 21- Reichelt, Hans. 1968. Avesta reader, Text, Notes, Glossary and Index. Berlin. 22- Schrader, O.. 1890. Prehistoric Antiquities of the Aryan Peoples. London. 23- Wasson, R. Gordon. 1971. “Soma of the Rig Veda: What was it?”, Journal of the American Oriental Society, vol. 91, 169-187. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,728 |