تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,694,657 |
دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در ریسرچگیت: مطالعه آلتمتریکس | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 30، آذر 1394، صفحه 59-72 اصل مقاله (174.01 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد امین عرفانمنش* 1؛ امیررضا اصنافی1؛ هما ارشدی2 | ||
1استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان حضور و فعالیت دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش علم سنجی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت جمعآوری شده است. در این پژوهش از میان 428 دانشگاه و مؤسسه ایرانی حاضر در ریسرچ گیت، عملکرد سی دانشگاه و مؤسسه برتر بر اساس شاخصهای ششگانه آر.جی.، تأثیرگذاری، تعداد اعضاء، تعداد مدارک، تعداد بازدید و تعداد بارگذاری بررسی شد. همچنین جهت آگاهی از این مسئله که آیا رابطه آماری معنیداری میان اثرگذاری مدارک تولیدی دانشگاههای کشور در پایگاه استنادی وب علوم و شبکه اجتماعی ریسرچگیت وجود دارد یا خیر، آزمون همبستگی پیرسون میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاهها در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک این دانشگاهها در ریسرچگیت انجام شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مجموع پژوهشگران و دانشجویانی از 428 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در ریسرچگیت حضور دارند. همچنین بررسی دانشگاههای برتر کشور بر اساس شاخصهای ششگانه مورد بررسی نشان میدهد که دانشگاههای علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شریف دارای بهترین عملکرد در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت بودهاند. نتیجهگیری: رابطه آماری معنادار مثبت و ضعیفی میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک آنها در ریسرچگیت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ریسرچگیت؛ آلتمتریکس؛ شبکههای اجتماعی علمی | ||
مراجع | ||
بتولی، ز.(1392). قابلیتهای شبکه اجتماعی ریسرچ گیت برای کتابداران. گفتمان علم و فناوری. 1(2)، 59-68. داورپناه، م. ر. (1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی. تهران: دبیزش. Bakhshi, S. I. & Gutam, S. (2013). Scholarly Communication through Social Networks: A Study. In Digital Libraries: Social Media and Community Networks, 178-179. Springer International Publishing.
Chakraborty, N. (2012). Activities and reasons for using social networking sites by research scholars in NEHU: A study on Facebook and ResearchGate. Planner, 19-27. Available at: http://ir.inflibnet.ac.in/ir40/bitstream/1944/1666/1/3.pdf (Retrieved 8 June 2014)
Eysenbach, G. (2011). Can Tweets Predict Citations? Metrics of Social Impact Based on Twitter and Correlation with Traditional Metrics of Scientific Impact. Journal of Medical Internet Reseach, 13(4). Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3278109/ (Retrieved 8 June 2014)
Hammarfelt, B. (2014). Using altmetrics for assessing research impact in the humanities. Scientometrics, 101(2), 1419-1430.
Haustein, S., Peters, I., Bar-Ilan, J., Priem, J., Shema, H. & Terliesner, J. (2013). Coverage and adoption of altmetrics sources in the bibliometric community. Scientometrics, 1-19. Available at: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1304/1304.7300.pdf (Retrieved 8 June 2014)
Li, X., Thelwall, M. & Giustini, D. (2011). Validating online reference managers for scholarly impact measurement. Scientometrics, 91(2), 461-471.
Mangan, K. (2012). Social networks for academics proliferate, despite some doubts. Chronicle of Higher Education, 58(35), 1-7.
Madhusudhan, M. (2012). Use of social networking sites by research scholars of the University of Delhi: A study. International Information & Library Review, 44(2), 100-113.
Mohammadi, E. & Thelwall, M. (2014). Mendeley readership altmetrics for the social sciences and humanities: Research evaluation and knowledge flows. Journal of the American Society for Information Science & Technology. 65(8), 1627-1638.
Neylon, C. & Wu, S. (2009). Article-level metrics and the evolution of scientific impact. PLoS Biology, 7(11). Available at: http://www.plosbiology.org/article/info%3Adoi%2F10.1371% 2Fjournal.pbio.1000242#pbio-1000242-g003 (Retrieved 8 June 2014)
Priem, J. & Hemminger, B.M. (2010). Scientometrics 2.0: Toward New Metrics of Scholarly Impact on the Social Web. First Monday, 15(7). Available at:http://pear.accc.uic.edu/ojs/ index.php/fm/article/view/2874/2570 (Retrieved 8 June 2014)
Priem, J., Piwowar, H., & Hemminger, B. (2011). Altmetrics in the wild: An exploratory study of impact metrics based on social media. W: Metrics. Available at: http://ils.unc.edu/bmh/ pubs/PLoS-altmetrics-sigmetrics11-abstract.pdf (Retrieved 8 June 2014)
Thelwall, M. (2008). Bibliometrics to webometrics. Journal of Information Science, 34(4), 605-621
Thelwall, M. & Kousha, K. (2013). ResearchGate: Disseminating, Communicating and Measuring Scholarship? Available at: http://cba.scit.wlv.ac.uk/~cm1993/papers/ResearchGate.pdf (Retrieved 8 June 2014)
Thelwall, M., Haustein, S., Larivière, V., & Sugimoto, C. R. (2013). Do altmetrics work? Twitter and ten other social web services. Plos One, 8(5). Available at:http://cba.scit.wlv.ac. uk/~cm1993/papers/Altmetrics_%20preprintx.pdf (Retrieved 8 June 2014) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 746 |