تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,883 |
رابطه خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی: نقش میانجی انگیزة پیشرفت | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 33-53 اصل مقاله (431.03 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیمحمد رضایی* 1؛ سیده زینب حسینی منش2؛ شاهرخ مکوند حسینی3؛ افضل اکبری بلوطبنگان4 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) rezaei_am@semnan.ac.ir | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران z.hossinimanesh@yahoo.com | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران shmakvand@yahoo.com | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران akbariafzal@ymail.com | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه: خلاقیت یکی از مهمترین عواملی است که با عملکرد تحصیلی رابطه دارد و به معنای وحدت بخشیدن به همه کارهای انسان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی، با میانجیگری انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کوهدشت بود. روش: به منظور نیل به هدف پژوهش، 350 نفر از دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کوهدشت با دامنه سنی 16 تا 19 سال به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس را تکمیل نمودند. دادههای حاصله با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد. خودکارآمدی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجیگری انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد؛ علاوه بر آن، خلاقیت هیجانی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت داشت؛ اما اثر مستقیم و غیرمستقیم آن بر عملکرد تحصیلی معنادار نبود. نتیجهگیری: در کل نتایج نشان داد که 43 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت توسط متغیرهای خودکارآمدی و خلاقیت هیجانی تبیین میشود و 10 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی نیز توسط متغیر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت هیجانی؛ خودکارآمدی؛ انگیزه پیشرفت؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,350 |