تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,815 |
تاثیر شنیدن موسیقی (ریتمیک و ملودیک) بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 14، شهریور 1394، صفحه 51-71 اصل مقاله (297.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شنیدن موسیقی بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی بود. روش: پژوهش حاضر آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون بوده و جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه کودکان دختر و پسر (4 تا 6 ساله) منطقه 2 شهر تهران که در سال تحصیلی 1390-1391 در مهد کودکها ثبت نام نموده و نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل دو گروه 30 نفری (15 دختر و 15پسر) 5 -6 سال بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این دو گروه با استفاده از آزمون هوش ریون همتا شده و سپس از طریق پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز نیز از، آزمونهای دقت تولوز-پیرون، توجه شنیداری و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیووت جمعآوری شد. گروه آزمایش به مدت10 جلسه 45 دقیقهای در معرض موسیقی قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، هر دو گروه با استفاده از پسآزمون با هم مقایسه شدند. در تحلیلآماری، از تحلیل کوواریانس و همچنین بررسی اندازه اثراستفاده گردید یافته ها: نشان داد 1-شنیدن موسیقی بر تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی مؤثر است؛ 2- فرایند یادگیری بدون توجه و تمرکز لازم نمیتواند انجام بپذیرد؛ 3- یکی از راههای جلب تمرکز، استفاده از موسیقی (ریتمیک، ملودیک) است. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی؛ توجه و تمرکز؛ تمرکز دیداری؛ تمرکز شنیداری؛ مهارتهایاجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,305 |