| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,630,366 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,302,137 |
پیشبینی سلامت روانی بر مبنای شفقت خود، هویت و خودشناسی دانشجویان | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 15، آذر 1394، صفحه 30-44 اصل مقاله (240.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شفقت خود، هویت و خودشناسی در سلامت روان دانشجویان انجام شد. روش: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهی آماری پژوهش شامل 375 (208 دختر و 167 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سه گروه فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بود که به شیوه نمونهگیری طبقهای بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه فهرست نشانگان هاپکینز (2002)، شفقت خود (2003)، هویت (2003) و خودشناسی انسجامی (2008) بوده است. دادههای به دست آمده با روشهای آماری تی مستقل برای مقایسه دو گروه، ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین شفقت خود، هویت و خودشناسی با سلامت روانی رابطه منفی معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مقیاس شفقت خود (001/0P<)، مقیاس هویت (001/0P<) و مقیاس خودشناسی (05/0P<) قادر به پیشبینی متغیر سلامت روان میباشند. همچنین بین سلامت روان، شفقت خود، هویت و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری به دست آمد (01/0P<). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که به هر میزان که فرد از سلامت روان بالاتری برخوردار باشد به همان میزان از شفقت خود، هویت و خودشناسی بیشتری برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سلامت روان؛ شفقت خود؛ هویت؛ خودشناسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,043 |
||