تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
تحول نظام شهری سنتی منطقه مرکزی گیلان به نظام شهری روزانه (DUS) | ||
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 10، خرداد 1389، صفحه 11-36 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر عظیمی1؛ نصرالله مولایی2؛ حکمت بقایی* 3؛ حسن حسینی امینی4 | ||
1استادیارگروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی– واحدتهران مرکز | ||
2دانشیارگروه جغرافیای انسانی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد رشت | ||
3کارشناس ارشد شهرسازی-برنامهریزی شهری و منطقهای | ||
4کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
چکیده | ||
ویژگیهای خاص جغرافیایی منطقه مرکزی گیلان همیشه این پتانسیل را در خود داشته که باعث شود مراکز جمعیتی واقع در آن دسترسی ساده و سهل الوصول به گونه ای خاص و منحصر بفرد به شهرمرکزی و به یکدیگر داشته باشند. با این حال فقدان شبکه راههای کارآمد برای ارتباط روزانه به شهرمرکزی در نظام شهری گذشته این امکان را میسر نمی کرد. اما دردو دههً اخیرگسترش و بهبود شبکه راههای آسفالته این امکان را بوجود آورده است تانظام سنتی سلسله مراتبی گذشته به نظام شهری روزانه(DUS)[1] تحول پیدا کند. به دنبال این تحول، مسافرتهای روزانه باعث گردیده جمعیت روزانه رشت رقمی بسیار بالاترازجمعیت ثابت آن شود وهمین امربحث کلانشهرشدن رشت را مطرح نموده است.صرفنظرازتعدادجمعیت شهررشت که با تعاریف موجود درایران نمی تواند به عنوان کلانشهر خوانده شود ، دراین تحقیق سعی شده به گونه ای دیگر به شرایط منحصر بفرد این منطقه پاسخ داده شود . براین اساس رشت و محدوده ای 30 دقیقه ای از اطراف آن که وسعتی حدود 200 2 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 2/1 میلیون نفر( 50 درصد جمعیت استان )را دربرمی گیرد و حدود 30 درصد شهرهای استان که 65 درصد جمعیت شهری استان را دارا هستند و در حال حاضرنیزحجم زیادی از مسافرتهای روزانه در آن درحال انجام است به عنوان یک منطقه کلانشهری پیشنهاد شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
نظام شهری سنتی؛ نظام شهری روزانه DUS؛ منطقه مرکزی گیلان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |