تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,652 |
مطالعه و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 6، شماره 21، بهمن 1392، صفحه 21-39 اصل مقاله (692.22 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضا محصل1؛ صفر حیاتی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. دانشآموخته کارشناسیارشد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه – ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 میباشد، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نفر تعیین شد و به جهت بالا بردن ضریب اطمینان 400 نفر را از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از نوع خوشهای چند مرحلهای برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. دادهها از طریق نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری این تحقیق بر نظریات"مربوط به اعتماد"، برنارد باربر، نیکلاس لومان، دیوید جانسون، کلاس اوفه،" نظریات مربوط به احساس امنیت"، مکتب کپنهاگ، دورکیم، پارسونز، مارکس، مازلو، مرتون، باری بوزان ،"نظریه تعلقات مذهبی"، دیوید درسلر، "نظریه مشارکت "جیمز کلمن، جان الستر و گری بکرو استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی اکثریت پاسخگویان (65 درصد) در حد متوسط میباشد. همچنین مهمترین نتایج حاکی از آن است که: بین سن پاسخگویان، میزان تحصیلات آنها، مدت حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی، اعتماد بینفردی پاسخگویان، تعلقات مذهبی پاسخگویان، میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده افراد، میزان مشارکت در فعالیتهای شبکهای پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی، رابطه معناداری وجوددارد. همچنین بین وضعیت تاهل پاسخگویان، جنسیت آنها، میزان پایبندی کاربران به ارزشهای فرهنگی و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
احساس امنیتاجتماعی؛ شبکههای مجازی؛ تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعه و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) رضا محصل[1] دکتر صفر حیاتی [2] تاریخ دریافت مقاله:16/5/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله:1/9/1394 چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 میباشد، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نفر تعیین شد و به جهت بالا بردن ضریب اطمینان 400 نفر را از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از نوع خوشهای چند مرحلهای برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. دادهها از طریق نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری این تحقیق بر نظریات"مربوط به اعتماد"، برنارد باربر، نیکلاس لومان، دیوید جانسون، کلاس اوفه،" نظریات مربوط به احساس امنیت"، مکتب کپنهاگ، دورکیم، پارسونز، مارکس، مازلو، مرتون، باری بوزان ،"نظریه تعلقات مذهبی"، دیوید درسلر، "نظریه مشارکت "جیمز کلمن، جان الستر و گری بکرو استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی اکثریت پاسخگویان (65 درصد) در حد متوسط میباشد. همچنین مهمترین نتایج حاکی از آن است که: بین سن پاسخگویان، میزان تحصیلات آنها، مدت حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی، اعتماد بینفردی پاسخگویان، تعلقات مذهبی پاسخگویان، میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده افراد، میزان مشارکت در فعالیتهای شبکهای پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی، رابطه معناداری وجوددارد. همچنین بین وضعیت تاهل پاسخگویان، جنسیت آنها، میزان پایبندی کاربران به ارزشهای فرهنگی و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد. واژگان کلیدی: احساس امنیتاجتماعی، شبکههای مجازی، تبریز.
مقدمه شبکههای اجتماعی مجازی، نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانستهاند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند. از سال 2005 میلادی تاکنون شبکههای اجتماعی مجازی اصلیترین مشغله کاربران اینترنت در دنیا و تبع آن ایران بوده است. شبکههای اجتماعی مجازی در حال حاضر قویترین رسانه بر خط (آنلاین) در دنیا به شمار میروند. این شبکهها به دلیل تکثر و تنوع محتوایی و قابلیتهای متعدد نرمافزاری و اینترنتی با استقبال وسیعی توسط کاربران مواجه شدهاند. ویژگی این شبکهها، قدرت برقراری نظام شبکهای میان دوستان و همفکران کاربر به صورت منظم و سامانمند است. ایرانیان از اولین سالهای ایجاد موج شبکهسازی یعنی رشد سرسامآور وبنوشتها، در این زمینه پیشتاز بودهاند. فناوری جهانی اطلاعات و ارتباطات و در راس آنها اینترنت سبب شده تا آسانترین و کم هزینهترین تهدید متوجه امنیت اجتماعی شود (رفیع و دیگری، 1389: 93). شکی نیست که اینترنت موجب وسعت افق دید ما میشود و فرصتهای بیسابقهای برای برقراری تماس با دیگران در اختیار ما میگذارد، اما ضربآهنگ لگام گسیخته رشد و گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی، نشانگر تهدیدها و چالشهایی برای شکل سنتی تعامل انسانی نیز هست (گیدنز، 1386: 684). ورود به محیط مجازی، همچون سفر به منطقهای غیرواقعی است، که از دادههای انفورماتیکی ذخیره شده در کامپیوتر زاده شده است. محیط مجازی در معنی لغتشناسانه این واژه، حالتی ناکجا آباد دارد، چرا که بیمکان است. بدین ترتیب، تجربهای چندبعدی است که کاملاً یا به طور نسبی از طریق کامپیوتر خلق میشود و هر استفادهکنندهای میتواند از طریق ادراک وجود یا هویت آن را تایید نماید. برخی ویژگیهای این جهان مجازی عبارتند از : 1. [بیمکانی، 2. فرازمانی، 3. صنعتی بودن محض، 4. عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملتها، 5. برخورداری از معرفتشناسی تغییر شکل یافته پسامدرن، 6. قابل دسترس بودن به طور همزمان و 7. روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید (عاملی، 1382: 27). اما در فضای مجازی در بسیاری از موارد، فرد در حریم خصوصی با جهان مجازی ارتباط برقرار میکند. این ارتباط بین فرد با فرد دیگر فراهم شدهاست؛ منتهی این ارتباطات در یک موقعیت خصوصی و در تنهایی فرد به واسطه کامپیوتر صورت میگیرد. خصیصه خودفرمانی، هدایت و کنترل و یا به عبارتی فرمانروایی فضای مجازی بر کاربر نیز این حریم خصوصی را تشویق میکند. فضای سایبر با هدف ایجاد یک جهان کامل در اطراف انسان، که به نوعی امکان ورود به حریم خصوصی را فراهم کند، ایجاد شدهاست. حریمی که فرد از هنجارهای اجتماعی رها شده و با احساس آزادی عمل بیشتری زندگی روزمره خود را دنبال میکند(عاملی، 1387: 16). امروزه شبکههای اجتماعی به بخش جداییناپذیری از فرهنگ زندگی آنلاین تبدیل شدهاند. در کنار آن، هرجا تعداد کاربر زیاد میشود، توجه هکرها و افراد سواستفادهگر را نیز به خود جلب میکند. برای همین منظور، این شبکهها در حال تبدیلشدن به حفرههای مهم امنیتی هستند، البته مفهوم امنیت در هر جامعه و هر فرهنگی با توجه به هنجارها و ارزشهای آن جامعه متفاوت است. همچنین در هر کشور و هر جامعهای متناسب با فرهنگ، تعاملات اجتماعی و فعالیتهای سیاسی و اقتصادی، کارکردهای شبکههای اجتماعی باهم متفاوت است(عاملی، 1387: 18). احساس امنیت، پیشنیاز هرگونه توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محسوب شده و با سطح پیشرفت جوامع در ارتباط است(محمدی سرواله، 1393: 33). براساس واژهنامه وبستر[3]، امنیت به معنای کیفیت یا حالت امن بودن، رهایی از خطر، ترس و احساس نگرانی و تشویش میباشد. این تعبیر در دنیای الکترونیکی نیز صادق میباشد. اما اگر بخواهیم تعریفی تخصصی در این زمینه داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که برقراری امنیت در حفظ و بقا، دارای 4 اصل میباشد: 1. محرمانگی: اطلاعات فقط و فقط بایستی توسط افراد مجاز قابلدسترس باشد. 2. تمامیت: یک سیستم از عناصری متشکل است که در کنار هم برای رسیدن به هدفی یکسان همکاری دارند. حفظ تمامیت به معنای پیشگیری از بروز مشکل در این همکاری و پیوسته نگهداشتن عناصر یک سیستم میباشد. 3. دسترسپذیری: اطلاعات بایستی به هنگام نیاز، توسط افراد مجاز قابلدسترس باشد. 4. عدم انکار: بههنگام انجام کاری و یا دریافت اطلاعات یا سرویسی، شخص انجامدهنده یا گیرنده نتواند آن را انکارکند. گسترش اینترنت خود به خلق محیطهای جدیدی منجر گردیده که نیازمند ایجاد نظریات روانشناسی شناختی و ارتباطی جدید است. امنیت از مقولهها و نیازهای اساسی انسان است که با زوال آن آرامش خاطر انسان، مختلشده و نگرانی و اضطراب جای آن را میگیرد. آبراهام مازلو[4] در نظریه سلسله مراتبی نیازهایش، احساس امنیت را بلافاصله بعد از ارضای نیازهای اولیه انسانی مطرح میکند(کاهه، 1384: 133). امنیت نیز مثل هر مقوله ذهنی و اجتماعی دیگر در جهان دستخوش تغییر و دچار دگرگونی شدهاست. هم عوامل و متغیرهای "امنیتزا" و هم عوامل و متغیرهای "امنیتزدا" در دو دنیایی که اطلاعات و ارتباطات، مرزهای آنها را از یکدیگر متمایز میکنند، متفاوت با گذشتهاند. متاسفانه، بررسیها نشان میدهد که حضور بسیاری از کاربران ایرانی در فضای شبکههای اجتماعی، با مخاطراتی در رابطه با تهدید حریم خصوصی آنان مواجه است و سهلانگاری این دسته از کاربران، گاه صدمات و لطمات جدی بر آنان وارد کردهاست. بایستی این حقیقت را پذیرفت که مهمترین چالش شبکههای اجتماعی اینترنتی، موضوع « اعتماد » به مخاطب یا کسانی است که در لیست دوستان شما قرارمیگیرند. مطالعه سبک کاربری، کاربران ایرانی نشانمیدهد که معمولاً کاربران درخواست سایر کاربران برای دوستی را به راحتی میپذیرند. این در حالی است که به طور معمول، در شبکههای اجتماعی، دوستیابی صورت نمیپذیرد و تنها دوستان و آشنایان در دنیای واقعی در این فضا نیز نسبت به اتصال و اشتراکگذاری اطلاعات و محتوا اقداممیکنند و این آغاز به مخاطره افتادن امنیت در فضای شبکههای مجازی است. در این برهه زمانی روز به روز بر تعداد کاربران افزوده میشود و افراد با عمومیشدن این فرصت شکل دیگری از حضور در اجتماع مدرن و امروزی را تجربه میکنند. این موضوع بسته به فرهنگهای اجتماعی و اعتقادات مذهبی ما ایرانیان، قدری مساله را پیچیدهتر و قابل تاملتر مینماید. طبق آمار سایت الکسا[5]، فیسبوک[6] یکی از ده سایت برتر مورد استفاده ایرانیان در فضای وب است. بیشک میزان استقبال تعاملات شبکهای مجازی، تغییراتی را در ارتباطات انسانی شکل خواهد داد. همانطور که همه روزه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک، تویتر[7] و فرندفید[8] بیشتر و بیشتر میشود، حفظ حریم خصوصی نیز اهمیت بیشتری پیدا میکند. عضویت در شبکههای اجتماعی همواره برای عده زیادی با نگرانی و اضطراب همراه بودهاست و در مواردی نیز منجر به مشکلاتی نیز شدهاست. کم نیستند افرادی که از برچسب خوردن عکسهایشان توسط دیگران و یا دیدهشدن عکسهای خصوصیشان توسط دوستان نه چندان صمیمیشان شاکیاند و به نوعی از حضورشان در شبکههای اجتماعی مجازی احساس ناامنی مینمایند. معمولاً در شبکههای اجتماعی، جزئیترین اطلاعات کاربران نیز قابلدریافت و انتشاراست. علاقهمندیها، میزان تحصیلات، ارتباطات خانوادگی، ارتباطات دوستانه، شغل، محل زندگی، محل تحصیل، محل تولد و بسیاری از جزئیات دیگر مورد پرسش قرار میگیرد. برخی از وبسایتهای شبکههای اجتماعی، حتی رنگ مو، رنگ چشم و اندازه قد کاربر را نیز میپرسند. اطلاعاتی که با توجه به فرهنگ کشور ما، حریم خصوصی محسوب شده و ورود به این حریم از طریق افراد ناآشنا و غریبه به نوعی احساس امنیت را در افراد تهدید میکند. متاسفانه بسیاری از کاربران ایرانی به علت نداشتن آگاهی کامل و بدون در نظر گرفتن خطرات و تهدیدات امنیتی در این شبکهها فعالیت میکنند، که میتواند باعث به خطر افتادن حریم شخصی آنان شود. در ارتباط با حریم خصوصی و امنیت در شبکههای اجتماعی، متاسفانه از سوی نهادهای متولی داخلی، آگاهسازی به معنای واقعی صورت نگرفته است(خاکی، 1392: 3). از ابتدای زندگی بشر، امنیت یکی از دغدغههای اصلی انسانها بودهاست. امروزه با گسترش اینترنت و فضاهای شبکهای در کشورمان لزوم امنیت برای فعالیت در این فضاهای مجازی بیش از پیش احساس میشود. ترس و بیم از تخریب مبانی اخلاقی، اجتماعی و نداشتن احساس امنیت روانی و فرهنگی ناشی از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب از طریق اینترنت و فضاهای مجازی واکنشی منطقی است، زیرا هر جامعهای چارچوبهای اطلاعاتی خاص خود را دارد. طبیعی است که هر نوع اطلاعاتی که این حد و مرزها را بشکند، میتواند سلامت و امنیت جامعه و افراد را به خطر اندازد. برخلاف وجود جنبههای مثبت شبکههای اجتماعی مجازی، استفاده نادرست از این شبکههای رایانهای توسط افراد هنجارشکن، احساس امنیت کاربران را با خطر رو به رو ساختهاست. از این رو به کارگیری روشها و راهکارهای مختلف برای پیشگیری از نفوذ دادههای مخرب و مضر و گزینش اطلاعات سالم در این شبکهها ضروری است. و ما بهعنوان فعالین حوزه علوم ارتباطات اجتماعی نسبت به ایجاد و حفظ و بالاتر بردن احساس امنیت در میان کاربران داخلی شبکههای مجازی مسئول هستیم. شواهد نشان میدهد که گسترش و توسعه روزافزون فنآوریهای جهانی اطلاعاتی و ارتباطی، بیش از آنکه در راستای تامین امنیت اجتماعی باشد، به نوعی تهدید علیه امنیت تبدیل شدهاند. انقلاب فنآوری، به شیوه ارتباطات (اینترنت، ارتباطات ماهوارهای و رایانههای پیشرفته) اشارهدارد که با کمک پیشرفتهای فناوری، فاصله و مکان را به عوامل غیرمهم تبدیل کردهاست(رفیع و دیگری، 1389: 88). و این گسترش فنآوریها از طریق اختلال در فرهنگ و هویت ملی، قومی و مذهبی، امنیت را زائل میسازد(کاستلز، 1380: 27). فنآوری جهانی اطلاعات و ارتباطات و در راس آنها اینترنت سبب شدهاست تا آسانترین و کم هزینهترین تهدید متوجه امنیت اجتماعی شود(رفیع و دیگری، 1389: 93). در عین حال بر اساس آمار ارائه شده از سوی پایگاه اینترنتی "دادهها و آماراینترنت" بیش از نیمی از کاربران اینترنت خاورمیانه، به کشور ایران اختصاص دارد. از این رو ایران پر کاربرترین کشور خاورمیانه است و در صورت بیتوجهی به این پدیده به جای بهرهگیری از آن، با تهدیدات ناشی از آن مواجه خواهیمشد. و ممکن است در نهایت شاهد زوال احساس امنیت در جامعه خود باشیم ( رستگار خالد و همکاران، 1392: 14). احساس امنیت اجتماعی، بهعنوان یک پدیده روانشناختی و اجتماعی، تحت تاثیر تجربههای مستقیم و غیرمستقیم افراد از شرایط متفاوت اجتماعی است، که انسانها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابطاجتماعی نیازمند آن میباشند. احساس ناامنی، از مهمترین دغدغههای جوامع معاصر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه میباشد. این بدان معنی است که گسترش این پدیده، با سطح توسعه جامعه رابطه داشته و به گونهای آینده اغلب جوامع محسوب میگردد. این مساله برطرف نخواهد شد، مگر آنکه، با تجزیه و تحلیل، علل و زمینههای پیدایش و گسترش احساس ناامنی را در اعضای جامعه تشخیصداده و برای برطرفسازی آن، آمادگی کسب نماییم. با توجه به شتاب اعجابآور و رشد تصاعدی همهگیری و همهجایی شبکههای مجازی و شیوه ارتباطی که در جمعیت کشور ما، به خصوص بین جوانان و دانشجویان جامعه در حال شکلگیری است و بهعلت تاثیرپذیری و دسترسی بیشتر این قشر به فضای مجازی و اینترنت، میزان احساس امنیت کاربران و عوامل تاثیرگذار بر آن، در فضای شبکههای اجتماعی میتواند یکی از آثار و پیامدهای اجتماعی باشد، که در بین این نسل از جامعه به وجودمیآید. این مساله ما را برآن داشت تا از طریق پژوهش، در بین کاربران نسلجوان به عنوان مخاطبان اصلی این فضای ارتباطی، این پدیده را مورد سنجش قراردهیم. ذکر این موضوع دارای اهمیت است که امنیت اجتماعی دارای دو بعد عینی (حفاظت از خطر) و ذهنی (احساس ایمنی) است.هدف مورد بررسی ما در این پژوهش، بعد ذهنی امنیت است که احساس امنیت را در بر میگیرد. رسیدن به یک نتیجه تحقیقی خوب و همچنین به یک مدل برازندهتر، نیازمند استفاده از تجربیات پیشین محققان قبلی نسبت به مساله است. در ذیل به برخی موارد که بهعنوان پیشینه تحقیق از آن بهره جستهایم میپردازیم. " تاثیر فضاهای مجازی بر کنشاجتماعی جوانان دانشجوی دختر با تاکید بر اینترنت" عنوان پژوهش ساروخانی و همکارانش در سال 1387 میباشد. چارچوب نظری تحقیق مربوط به نظریه پردازان کنشاجتماعی، رسانهها و فضاهای مجازی، پستمدرن و گستره نوین همگانی هابرماس میباشد. شیوه تحقیق میدانی - پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و حجم نمونه شامل 315 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز میباشد. پردازشها و آزمونهای آماری مبین این واقعیت است که برخلاف تصور مرسوم، این کنشها از ویژگیهای فردی مانند سن، تاهل، تحصیلات و عواملی چون میزان ساعات، هزینه استفاده و زمینه کاربرد اینترنت متاثر نیست و همچنین استدلال میشود که کنشهای اجتماعی، دارای ماهیتی هدفمند بوده است. تفاوتهای شناختی، شخصیتی، به همراه محیطهای اجتماعی واقعی از قبیل نهادهای اجتماعی و همچنین اعتقادات و ارزشها در بروز آنها موثر است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بین حوزه عمومی اینترنت و اشکال کنش اجتماعی، از قبیل خدمات اجتماعی، فرهنگی، وکالت و سازماندهی، تغییر و دگرگونی، تعلیم و تربیت اجتماعی و آگاهی از ارزشهای مذهبی رابطه معنادار و همبستگی ضعیفی وجود دارد. از این رو استباط میشود که کنشهای واقعی را باید در نهادهای واقعی که افراد رفتار خود را در درون آن بنا میکنند جستجوکرد. "تعامل در فضای مجازی شبکههای اجتماعی اینترنتی و تاثیر آن بر هویت دینی جوانان؛ مطالعه موردی فیسبوک و جوانان شهر اصفهان"عنوان پژوهش قاسمی و همکارانش در سال 1392 میباشد. پرسش اصلی تحقیق این است که استفاده از فیسبوک چه تاثیری بر هویت دینی کاربران دارد؟ آیا فیسبوک بهعنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن، تضعیفکننده هویت دینی است؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته، با تکیه بر نظریههای کاشت و ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان فیسبوک شهر اصفهان تشکیل میدهند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت کاربران در استفاده از فیسبوک، رابطه معنادار معکوس، و بین واقعی تلقی کردن محتوای فیسبوک و هویت دینی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت کاربران در استفاده از فیسبوک افزایش پیدا میکند، از برجستگی هویت دینی نزد آنها کاسته میشود. همچنین یافتهها بر این واقعیت دلالت دارد که جوانان متناسب با نوع نیازهای دینی و مذهبی خود از فیسبوک استفاده میکنند و به همان ترتیب استفاده از فیس بوک بر شیوه و سبک دینداری آنها تأثیر میگذار ."استفاده از اینترنت و احساس امنیتاجتماعی "عنوان پژوهشی است که توسط امیر رستگار خالد و فاطمه محمدیان در سال 1391 صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و در بین نمونهای 349 نفری از دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان اجرا شدهاست. چارچوب نظری، یک چارچوب تلفیقی از نظریههای مکتب کپنهاک و نظریه چلبی براساس آجیل پارسونز میباشد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات نشان میدهد، که هر چه میزان و سابقه استفاده از اینترنت بیشتر شود، احساس امنیت اجتماعی کاهش مییابد. همچنین بین نوع و میزان استفاده از اینترنت و احساس امنیت اجتماعی نیز رابطه معنیداری وجوددارد. به گونهای که از یک سو استفاده از اینترنت در مقایسه با مصرف ابزاری آن احساس امنیت اجتماعی را بیشتر کاهش میدهد و از سویی دیگر کسانی که از سایتهای فیلتر شده استفاده میکنند، احساس امنیت پایینتری نیز نسبت به مابقی افراد دارند. "احساس امنیت اجتماعی، شبکههای اجتماعی و نهادهای نظم و قانون (مطالعه موردی مشهد)" عنوان تحقیقی است که توسط حسین قدرتی و همکارانش در سال 1388 صورت پذیرفت. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است، و جامعهآماری این پژوهش را کلیه ساکنین شهر مشهد که در محدوده سنی 18 تا 65 سال تشکیل میدهند، که به روشنمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 600 نفر انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفادهشده و یافتههای تحقیق نشان میدهد که متغیرهای اعتماد به دادگاه، اعتماد به پلیس، عضویت در انجمنهای ادبی- هنری، جنسیت و وضعیت تاهل وارد مدل رگرسیون میشوند. این یافتهها نشانمیدهد که در وهله اول بهبود عملکرد نهادهای دولتی و به ویژه دو نهاد یاد شده و در وهله دوم گسترش شبکههای اجتماعی، میتواند به تقویت احساس امنیتاجتماعی شهروندان کمککند. در این تحقیق مدل نظری مازلو بهعنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفتهاست. "رابطه احساس امنیتاجتماعی ونگرش مذهبی "عنوان تحقیقی است که در سال 1386 توسط علیربانی و وحید قاسمی صورت پذیرفته و روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده که درآن به بررسی تاثیر نگرش مذهبی شهروندان 15 ساله و بالاتر مقیم شهراصفهان بر احساس امنیت اجتماعی وابعاد چهارگانه آن پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد که؛ احساس امنیت به ترتیب درابعاد روانی، اقتصادی، سیاسی و قضایی کمتر است. واریانس عامل نگرش مذهبی تا 53 درصد، توان تبیین عاملاحساس امنیت اجتماعی را داراست. در بین ابعاد دوگانه نگرش مذهبی، شاملنگرش به روحانیت و نگرش به دینداری، بعد نخست، ازتوان تبیین بیشتری برخوردار است. به این معنی که افرادی که بنحو قابل توجهی، نسبت به روحانیت نگرش مثبتتری داشتهاند از احساس امنیت بالاتری نیز برخوردار بودهاند و بالعکس. "زندگی آمریکایی و اینترنتی"عنوان پروژه تحقیقاتی است که در سال 2007، موسسه مطالعاتی پو[9]، به انجام رسانیده که نتایج تحقیق نشان داد 66 درصد از نوجوانان پروفایل شخصیشان در اینترنت را از نظر میزان دسترسی محدود میکنند. براساس برآورد این پژوهش، 82 درصد نوجوانان، نام کوچک خود را در اینترنت ثبت میکنند و از این میان 79 درصد عکس خود را هم ضمیمه و 61 درصد نام شهر خود را ثبت کردهاند و 29درصد نیز پست الکترونیک خود را قرار میدهند. براساس مطالعه پو، معمولاً دختران اطلاعاتی را ثبت نمیکنند که از طریق آن بتوان موقعیت فیزیکیشان را شناسایی کرد. در مقابل، معمولاً پسران اطلاعات بیشتری از موقعیت واقعیشان ارائه میدهند(لنهارت[10] و دیگری، 2007). "اطلاعات و حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی آنلاین" مطالعاتی است که گراس و آکواستی روی چهار هزار پروفایل فیسبوک دانشجویان دانشگاه کارنژی ملون[11] انجام دادهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد، تهدیدهای گوناگونی از اطلاعات شخصی پست شده در شبکههای اجتماعی مجازی برخاستهاند. فقط 2/1 درصد کاربران، میزان امنیت اطلاعات خود را از حالت عادی ارتقا دادهبودند. بنابراین، اطلاعاتی کامل از کاربران (از جمله نام کوچک، نامخانوادگی، عکس شخصی، شهر تولد، تاریخ تولد و کد پستی) برای هر کسی که عضو فیسبوک باشد، به سادگی قابل دسترس بود. با در اختیار داشتن این اطلاعات میتوان شماره امنیت اجتماعی افراد را حدس زد و اطلاعات درمانی حساس آنها را بهدست آورد. با استفاده از اطلاعات موجود در فیسبوک، بهسادگی میتوان به موقعیت فیزیکی هر فردی پیبرد. در این پژوهش آمده؛ امروزه شبکههای اجتماعی اینترنت، به تهدیدی برای حوزه خصوصی زندگی کاربران تبدیل شدهاست(گراس[12] و دیگری، 2005). با بررسی نظریات تعدادی از جامعهشناسان و روانشناسان در زمینه احساس امنیت، میتوان متوجه گردید، که هر یک از این نظریهپردازان جنبه خاصی از موضوع امنیت را مورد بحث قراردادهاند. ولی در همه نظریات بر اهمیت این بعد از امنیت، یعنی احساس امنیت اجتماعی یا همان بعد ذهنی تاکید فراوانی شدهاست. آنچه که از نظریات بر میآید بیانگر این موضوع است که امروزه مفهوم امنیت، از بعد فیزیکی خارج شده و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و هویتی را به خود اختصاص دادهاست. با بررسی آرای صاحب نظران میتوان به اهمیت فرهنگ و هویت در بحث امنیت اجتماعی پیبرد و همانگونه که مشاهده شده است، این مکاتب، امنیت را مترادف هویت در نظر گرفتهاند و در واقع معتقد هستند هر آنچه که فرهنگ را مورد هجمه قرار میدهد، امنیت را نیز به خطر میاندازد. در جوامع امروزی، عوامل متعددی احساس امنیت اجتماعی را با خطر مواجه ساخته که از جمله آنها جهانیشدن میباشد. البته جهانیشدن در غالب رسانه، این مساله را موجب میشود. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان یکی از رسانههای نوین و از جمله مهمترین این رسانهها میباشند که احساس امنیت اجتماعی را دچار اختلال میکنند. شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی هنجارها، ارزشها، فرهنگ و هویت افراد تاثیر میگذارند، میتواند؛ عامل خطری برای امنیت هویتی، فرهنگی و اجتماعی باشند. همچنین بر اساس نظریات مربوط به اعتماد بینفردی، مشارکت و تعلقات مذهبی، این متغیرها میتوانند بر روی احساس امنیت اجتماعی، در فضای شبکههای اجتماعی تاثیرگذار باشند. در باب اعتماد، نظریه پردازانی همچون باربر، زیربنای بهوجود آمدن اعتماد را در صداقت و درستی، پایبندی بر اصول اخلاقی، اعتماد به کارایی و کارآمدی یا توانایی اجرای وظایف محوله و ترجیح منافع جمعی به منافع فردی میدانند. همچنین لومان از زاویه دیگری به اعتماد میپردازد. وی اعتماد را یک سازوکار اجتماعی میداند، که از طریق آن انتظارات، اعمال و رفتار انسانها هدایت و تنظیم میشود. وی همچنین معتقد به اجرای درست قوانین در جامعه بوده و همکاری و مشارکت را در بین اعضای جامعه، از تبعات اعتماد بینفردی تلقی کردهاست. اوفه نیز همچون باربر، در نظریه خود در رابطه با ایجاد اعتماد، انگیزه جمعی و گروهی را غالب بر انگیزه فردی میپندارد و یکی دیگر از موارد تقویت اعتماد اعضا را، هویتهای مشترک ( مذهب، دین، ارزش و ...) و همچنین احساس تعلق فرد نسبت به گروه بیان نمودهاست. به نظر دیوید جانسون عامل تاثیرگذار بر اعتماد، تضاد بین اعضای گروه میباشد، که نسبت به هم رابطه معکوس دارند. یعنی بالا گرفتن تضاد در بین اعضا، اعتماد را پایین میآورد و پایین آمدن آن (تضاد) اعتماد را بالا میبرد. در حوزه تعلقات مذهبی، دیوید درسلر معتقد است که تعلقات مذهبی و مذهبگرایی، عاملی برای به وجود آمدن احساس امنیت در افراد است. در ادامه اصل محوری، نظریه مشارکت جیمز کلمن، جان الستر و گری بکر و ... بر این موضوع است که رفتار آدمیان هدفدار و سنجیده است. آدمیان راهی را انتخاب میکنند که با اغراضشان (هدف و مقصود) همسو است. به این مفهوم که به طور مثال اگر افراد در شبکههای اجتماعی عضویت دارند، اهداف مشترکی را دنبال میکنند و به دنبال فایده، تسریع و تسهیل در اهداف خود هستند. در این نظریه، فرض بر این است که انسانها از بین تمام مسائل و راههایی که در پیش رو دارند، راهی را که با اغراضشان موافق است و دوست دارند در آن مسیر حرکت کنند، اختیار میکنند. و برای رفتن به هر راهی محاسبه سود و زیان میکنند و پس از بررسی ادله مختلف راهی را بر میگزینند که موافق میل آنها باشد و بر این اساس اقدام به مشارکت مینمایند. هدف اصلی مقاله، مطالعه و شناخت عوامل مرتبط با میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران، در شبکههای اجتماعی مجازی است، تا بدینوسیله به اهداف جزییتر زیر دست یابد: - بررسی احساس امنیت اجتماعی کاربران. - بررسی عوامل شخصیتی تاثیرگذار بر میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (متغیرهای شخصیتی مانند سن، جنسیت، میزان تحصیلات و ...). - بررسی تاثیر مدت زمان حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنان. - بررسی تاثیر تعلقات مذهبی افراد بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنان در شبکههای مجازی. - بررسی رابطه بین اعتماد فردی کاربران و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها. - بررسی رابطه بین محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکههای مجازی و میزان احساس امنیت اجتماعی. - بررسی رابطه بین میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی و احساس امنیت اجتماعی. - بررسی رابطه بین میزان مشارکت در فعالیتهای شبکهای و احساس امنیت اجتماعی.
ابزار و روش تحقیق جامعه آماری در پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 94-1393 میباشد که تعداد 23016 بوده و در شبکههای اجتماعی مجازی عضو هستند. با توجه به اهمیت تحقیق تلاش شده که در پیمایش از دانشجویان، از کاربرانی که در شبکههای مجازی عضویت دارند، نمونهگیری انجام پذیرد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 378 نفر محاسبه شدهاست. برای بالاتر بردن ضریب اطمینان بیش از 5 درصد به حجم نمونه انتخابی اضافهشد. از آنجا که همواره عواملی وجود دارد که سبب میشود افراد انتخاب شده نهایتاً در نمونه قرار نگیرند، عدم پاسخگویی آنها مشکل اصلی را به وجود میآورد. کاهش غیرقابل پیشبینی حجم نمونه و سوگیری آنها، حدود 20 درصد نارسایی پاسخگویان را پدید میآورد، بنابراین میتوان نمونهای را استخراج کرد که 20 درصد بزرگتر از آن چه میخواهیم باشد(ببی، 1384: 90). نهایتاً تعداد 22 نفر بیشتر از حجم بهدست آمده از فرمول کوکران انتخاب میشوند که برای پرسشنامههایی است که احتمالاً با خطا تکمیل میگردد، بنابراین تعداد حجم نمونه 400 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده از نوع خوشهای چند مرحلهای است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بر اساس اهداف و پرسشهای تحقیق تهیهشده و برخی از پرسشها در قالب طیف لیکرت، برخی به صورت باز و برخی چندگزینهای طراحی گردیدهاست. قبل از ویرایش نهایی به منظور تعیین روایی صوری سوالهای پرسشنامه، از چند کارشناس حوزه سنجش و پژوهش استفادهشد، به طوری که بر اساس نظر کارشناسان، تعدادی از پرسشها که دارای ابهام بودند، تغییر و برخی از پرسشهای غیرضروری و تکراری نیز حذفشدند. برای توصیف و تحلیل دادهها، از روشهای آماری استفاده شده است. در این پژوهش، با استفاده از اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه، به وسیله نرم افزار spss عملیات آماری مورد نیاز، اجرا شدهاست. اطلاعات جمعآوری شده، با استفاده از دو نوع آماره مورد مطالعه و بررسی قرارگرفتهاند، که عبارتند از: آماره توصیفی؛ که در این قسمت از تحقیق، برای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که به منظور توصیف و معرفی خصوصیات جمعیت نمونه گردآوری شدهاند از آمارههای جداول توزیع فراوانی، شاخص میانگین و نمودارها، استفاده شدهاست. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق، که به منظور آزمون فرضیات و تبیین تحقیق جمعآوری شدهاند، از آمارههای استنباطی مانند آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شدهاست.
جدول شماره (1): بررسی قابلیت اعتبار و اعتماد متغیرهای تحقیق
همانطور که در جدول شماره (1) ملاحظه میکنید، یافتههای حاصل از آزمون کرونباخ نشان میدهد که کلیه متغیرهای تحقیق دارای آلفای بالاتر از 7/0 میباشند. یعنی گویههای در نظر گرفته شده جهت سنجش هر یک از متغیرهای تحقیق، از همبستگی درونی بالایی برخورداربوده و مناسب سنجش متغیرهای موردنظر میباشند.
یافتهها در این بخش به تحلیل یافتهها و روابط بین متغیرها یا فرضیات تحقیق میپردازیم. در ابتدا رابطه بین دو متغیر را از طریق ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تیتست میسنجیم، سپس نمودار و جدول آزمون ضریب همبستگی هر فرضیه را میآوریم. برای آزمون فرضیات به این دلیل از آزمون پیرسون استفاده شده، که میپذیریم دادههای ما فاصلهای میباشند و به این خاطر آنها را با یکدیگر جمع میکنیم. آزمون فرضیه 1: بین سن کاربران و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (2): آزمون تحلیل واریانس بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکه های مجازی و سن ANOVA
همانگونه که در جدول شماره (2) مشاهده میکنید نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان میدهد، میزانخطای آزمون F کمتر از 05/0 و برابر (00/0= sig) میباشد. یعنی میانگین احساس امنیت اجتماعی در گروههای سنی مختلف با یکدیگر برابر نبوده و متفاوت است. بنابراین میتوان گفت بین میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران شبکههای مجازی و سن آنها رابطه معناداری وجود دارد و نتایج قابل تعمیم به جامعه آماری میباشند. بنابراین بین سن پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود دارد. آزمون فرضیه 2: بین میزان تحصیلات کاربران و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (3): آزمون تحلیل واریانس بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی ومیزان تحصیلات ANOVA
همانگونه که در جدول شماره (3) مشاهده میکنید، نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان میدهد، سطح معناداری آزمون F کمتر از 05/0 و برابر (000/0 = sig) میباشد. یعنی میانگین احساس امنیت اجتماعی کاربران با میزان تحصیلات مختلف برابر نبوده و متفاوت است. بنابراین میتوان گفت بین میزان تحصیلات و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی رابطه معناداری وجود دارد و فرضیه محقق تاییدمیشود. بنابراین بین میزان تحصیلات کاربران پاسخگو واحساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازیرابطه معناداری وجود دارد. آزمون فرضیه 3: بین وضعیت تاهل پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود دارد.
جدول شماره(4): نتایجآزمون تی مستقلبرای مقایسه نمرات احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازیدر بین دو گروهمجرد و متاهل
برای پاسخ به این پرسش، از طریق آزمون تیتست (T-Test) میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی در بین دو گروه مجرد و متاهل را محاسبه مینماییم. براین اساس همانگونه که در جدول شماره (4) مشخص است، طبق نتایج آزمون لوین، میزان خطا بیشتر از 05/0 برابر (294/0= sig) و آماره f برابر 10/1 میباشد و با توجه به معنادار نبودن نتایج آزمون لوین، مقدار t برابر با 34/1 و میزان خطا برابر با (179/0sig=) میباشد. بنابراین میتوان گفت میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی در بین دو گروه مجرد و متاهل تفاوت معناداری ندارد و فرضیه محقق رد میشود. بنابراین بین وضعیت تاهل پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها درشبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود ندارد. آزمون فرضیه 4: بین جنسیت پاسخگویان و احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه وجود دارد.
جدول شماره(5): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه نمرات احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی در بین دو گروه زن و مرد
برای پاسخ به این پرسش، از طریق آزمون تیتست (T-Test) میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی در بین دو گروه زن و مرد را محاسبه مینماییم. براین اساس همانگونه که در جدول شماره (5) مشخص است، طبق نتایج آزمون لوین میزان خطا بیشتر از 05/0 برابر (308/0= sig) و آماره f برابر 04/1 بوده و با توجه به معنادار نبودن نتایج آزمون لوین، مقدار t برابر با 36/1- و میزان خطا برابر (173/0sig=) میباشد. پس میتوان گفت احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی در بین دو گروه زن و مرد تفاوت معناداری ندارد و فرضیه محقق، رد میشود. بنابراین بین جنسیت پاسخگویان و احساس امنیتاجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری وجود ندارد. آزمون فرضیه 5: بین مدت حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها رابطه وجود دارد.
جدول شماره(6):آزمون تحلیل واریانس میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و مدت حضور افراد در شبکههای مجازی ANOVA
همانگونه که در جدول شماره (6) مشاهده میکنید، نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان میدهد، سطح معناداری آزمون F کمتر از 05/0 و برابر (000/0 = sig) میباشد. یعنی میانگین احساس امنیت اجتماعی کاربران در ردههای زمانی مختلف حضور در شبکههای مجازی با یکدیگر یکسان نبوده و متفاوتاست. بنابراین میتوان گفت بین مدت حضور افراد در شبکههای مجازی و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای مجازی رابطه معناداری وجود دارد و نتیجه قابل تعمیم به جامعه آماری بوده و فرضیه محقق، تایید میشود. و مدت حضور افراد در شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان احساس امنیت اجتماعی تاثیرگذار است به طوری که هر چه مدت حضور بیشتر، احساس امنیت نیز بیشتر میشود. آزمونفرضیه 6: اعتماد بین فردی پاسخگویان در ارتباطات مجازی بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیرگذار است.
جدول شماره (7): ضریب همبستگی بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و اعتماد بین فردی
برای بررسی این فرضیه، بعد از بهدست آوردن نمره میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای مجازی ازسوالهای پرسشنامه و نیز محاسبه امتیاز مربوط به تاثیر اعتماد بینفردی در ارتباطات مجازی، از طریق ضریب همبستگی پیرسون، میزان همبستگی بین دو متغیر را محاسبه مینماییم. بر این اساس همانطور که در جدول شماره (7) مشاهده میکنید، شدت همبستگی بین تاثیر اعتماد بینفردی در ارتباطات مجازی و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی، برابر 352/0گردیده است، که حکایت از همبستگی مستقیم بین دو متغیر دارد. با توجه به میزان خطای کمتر از 05/0 و برابر (000/0sig=) میتوان با اطمینان 99 درصد گفت که همبستگی بین دو متغیر معنادار میباشد و میتوان نتیجه را به جامعه آماری تعمیم داد. در نتیجه اعتماد بینفردی پاسخگویان بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیرگذار است و با افزایش اعتماد بین فردی کاربران، میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی نیز افزایش مییابد. آزمون فرضیه 7: بین تعلقات مذهبی پاسخگویان و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای مجازی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (8): ضریب همبستگی بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و تعلقات مذهبی
برای بررسی این فرضیه، بعد از بهدست آوردن نمره میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی از سوالهای پرسشنامه و نیز محاسبه امتیاز مربوط به تاثیر تعلقات مذهبی، از طریق ضریب همبستگی پیرسون، میزان همبستگی بین دو متغیر را محاسبه مینماییم. براین اساس همانطور که در جدول شماره (8) مشاهده میکنید، شدت همبستگی بین تاثیر تعلقات مذهبی و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی، برابر 297/0- گردیدهاست، که حکایت از همبستگی معکوس بین دو متغیر دارد. یعنی همبستگی بین دو متغیر در خلاف جهت همدیگر است و هرچه میزان تعلقات مذهبی بالا رود، میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای مجازی پایین میآید. با توجه به میزان خطای کمتر از 05/0 و برابر (000/0sig=) میتوان با اطمینان 99 درصد گفت که همبستگی بین دو متغیر معنادار میباشد و میتوان نتیجه را به جامعه آماری تعمیم داد. در نتیجه بین تعلقات مذهبی پاسخگویان و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای اجتماعی مجازی، رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش تعلقات مذهبی دانشجویان پاسخگو، میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای مجازی کاهش مییابد. آزمون فرضیه 8: بین محتوای مطالب به اشتراک گذاشتهشده در شبکههای مجازی و میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (9): ضریب همبستگی بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکههای مجازی
برای بررسی این فرضیه، بعد از بهدست آوردن نمره میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای مجازی، از سوالهای پرسشنامه و نیز محاسبه امتیاز مربوط به تاثیر میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده از طریق ضریب همبستگی پیرسون، میزان همبستگی بین دو متغیر را محاسبه مینماییم. بر این اساس همانطور که در جدول شماره (9) مشاهده میکنید، شدت همبستگی بین محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی، برابر 146/0- گردیدهاست، که حکایت از همبستگی معکوس بین دو متغیر دارد. یعنی همبستگی بین دو متغیر در خلاف جهت همدیگر است و هرچه میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده بالا رود، میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی پایین میآید. با توجه به میزان خطای کمتر از 05/0 و برابر (004/0sig=) میتوان با اطمینان 99 درصد گفت که همبستگی بین دو متغیر معنادار میباشد و میتوان نتیجه را به جامعه آماری تعمیم داد. در نتیجه بین میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده افراد و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای مجازی رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش میزان استفاده از محتوای مطالب به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی مجازی میزان احساس امنیت اجتماعی کاهش مییابد. آزمون فرضیه 9: بین میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی و احساس امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (10): ضریب همبستگی بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران
برای بررسی این فرضیه، بعد از بهدستآوردن نمره میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی از سوالهای پرسشنامه و نیز محاسبه امتیاز مربوط به تاثیر میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران، از طریق ضریب همبستگی پیرسون، میزان همبستگی بین دو متغیر را محاسبه مینماییم. براین اساس همانطور که در جدول شماره (10) مشاهده میکنید، شدت همبستگی بین تاثیر میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی، برابر 040/0- گردیدهاست، که حکایت از همبستگی معکوس بین دو متغیر دارد. یعنی همبستگی بین دو متغیر در خلاف جهت همدیگر است. با توجه به میزان خطای بیشتر از 05/0 و برابر (429/0sig=) میتوان گفت که همبستگی بین دو متغیر معنادار نمیباشد و فرضیه محقق، رد میشود. در نتیجه بین میزان پایبندی به ارزشهای فرهنگی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی و احساس امنیت اجتماعی رابطه وجود ندارد. آزمون فرضیه 10: میزان مشارکت در فعالیتهای شبکهای پاسخگویان بر میزان احساس امنیت اجتماعی آنها تاثیرگذاراست.
جدول شماره (11): ضریب همبستگی بین میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی و مشارکت در فعالیتهای شبکهای
برای بررسی این فرضیه تحقیق نیز به روش فرضیه قبل عملشده و همانطور که در جدول شماره (11) مشاهده میکنید، شدت همبستگی بین تاثیر مشارکت در فعالیتهای شبکهای و میزان احساس امنیت اجتماعی در شبکههای مجازی، برابر 729/0 گردیدهاست، که حکایت از همبستگی مستقیم بین دو متغیر دارد. با توجه به میزان خطای کمتر از 05/0 و برابر (000/0sig=) میتوان با اطمینان 99 درصد گفت که همبستگی بین دو متغیر معنادار میباشد و میتوان نتیجه را به جامعه آماری تعمیم داد. در نتیجه بین میزان مشارکت در فعالیتهای شبکهای پاسخگویان و میزان احساس امنیت اجتماعی آنها در شبکههای مجازی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (12): جدول ترکیبی نتایج آزمون فرضیات تحقیق
بحث و نتایج در مجموع، از یافتههای این پژوهش میتوان پیشنهادها و راهکارهایی را برای بالا بردن میزان احساس امنیت اجتماعی کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی ارائه نمود که مهمترین آنها عبارتند از: - پیشنهاد میگردد تا شبکههای اجتماعی قانونمدار شوند و در مورد استفاده نابجا از این شبکهها، حد و مرزی در قانون کشور مشخصگردد. - تصویب معیارها، سیاستها و نظامهای کنترل کیفی و فنی در همه زمینههای فضای مجازی، از جمله امنیتی و محتوایی و همچنین سیاستها و معیارهای ارائه محتوا، خدمات، توسعه و بهرهبرداری در فضای مجازی کشور، در چارچوب مصوبات شورایعالی. - پیشنهاد میگردد مراجع نظارتی، به جای فیلتر نمودن شبکههای اجتماعی، در بالاتر بردن سطح سواد و دانش رسانهای افراد به خصوص خانوادهها تلاش کنند. - پیشنهاد میگردد رسانهها به خصوص تلویزیون با ساخت سریال و مستند، آگاهی افراد را در خصوص خطرات احتمالی که شبکههای اجتماعی ایجاد مینماید بالا برده و در برنامههایشان به بیان نکات مثبت و منفی شبکههای اجتماعی بپردازند. - پیشنهاد میگردد تحقیقهای انجام شده در زمینه احساس امنیت اجتماعی در فضای شبکه مجازی، به صورت به روز، در اختیار سازمانهای اصلی متولی امنیت، به ویژه نیروی انتظامی قرارگیرد. - سمینارها و جلسات متنوعی برای شناسایی ابعاد امنیت در بین اقشار مختلف جامعه، بر حسب شرایط هر منطقه، از سوی کارشناسان و دانشگاهیان انجامگیرد. - خانوادهها به منظور کاهش اشتباهات، باید خود را بیش از پیش در جریان ارتباطات فرزندان خود در شبکههای مجازی قراردهند. - پیشنهاد میگردد در تحقیقهای آتی احساس امنیت اجتماعی را در ابعاد متفاوتتری بررسی نمایند. - این تحقیق به بررسی میزان احساس امنیت در کاربران دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز پرداخته، به عنوان یک موضوع پیشنهادی میتوان سایر اقشار جامعه را مانند زنان، شهروندان، دانشآموزان و ... مورد مطالعه گستردهتر قرارداد و نتایج به دست آمده را با یکدیگر قیاس نمود. - پیشنهاد میگردد در تحقیق دیگری علاوه بر روش کیفی، از روش مشارکت محور نیز برای بالاتر بردن کیفیت کار تحقیق استفاده شود.
منابع خاکی، ل. (1392). بررسی عوامل موثر بر میزان احساس امنیت دختران در شبکههای اجتماعی با تاکید بر فیس بوک، (مطالعه موردی کاربران دختر شهر ایلام). پایاننامه کارشناسیارشد، رشته علوم ارتباطاتاجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیام دشت تهران. رستگار خالد، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی،) مطالعه موردی شهرستان کاشان). فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیجوانان .سال چهارم، شماره دهم، صص26-9. رفیع، ح؛ و دیگری. (1389). تاثیر فناوریهای جهانی اطلاعاتی و ارتباطات بر امنیت ملی کشورها. نشریه علوم سیاسی. دوره 40، شماره 1، صص 98 - 79. عاملی، س؛ و دیگری. (1387). دو جهانی شدن و دو فضایی شدن فرهنگ. مجموعه مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و روزمره ایرانیان.تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. عاملی، س؛ و دیگری. (1382). دو جهانی شدن و آینده جهان. کتاب ماه علوماجتماعی. شماره70 و ۶۹، خرداد و تیر، صص۱۵-۲۸. کاهه، ا. (1384). مجموعه مقالات و سخنرانیهای همایش امنیتاجتماعی. چاپ اول، تهران: انتشارات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، معاونت اجتماعی. کاستلز، م. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه، فرهنگ. ترجمه: ح، چاوشیان. جلد دوم، تهران: انتشارات طرح نو. گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: نشر نی. محمدی سرواله، ص. (1393). بررسی میزان احساس امنیتاجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان بالای 18 سال شهر سنندج. پایاننامه کارشناسیارشد علوماجتماعی، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. Gross, R. (2005). Informatio revelation and privacy in online social networks. Lenhart, A. (2007). Teens, privacy& online social net workes.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خاکی، ل. (1392). بررسی عوامل موثر بر میزان احساس امنیت دختران در شبکههای اجتماعی با تاکید بر فیس بوک، (مطالعه موردی کاربران دختر شهر ایلام). پایاننامه کارشناسیارشد، رشته علوم ارتباطاتاجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیام دشت تهران. رستگار خالد، ا؛ و دیگری. (1392). بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی،) مطالعه موردی شهرستان کاشان). فصلنامهمطالعاتجامعهشناختیجوانان .سال چهارم، شماره دهم، صص26-9. رفیع، ح؛ و دیگری. (1389). تاثیر فناوریهای جهانی اطلاعاتی و ارتباطات بر امنیت ملی کشورها. نشریه علوم سیاسی. دوره 40، شماره 1، صص 98 - 79. عاملی، س؛ و دیگری. (1387). دو جهانی شدن و دو فضایی شدن فرهنگ. مجموعه مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و روزمره ایرانیان.تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. عاملی، س؛ و دیگری. (1382). دو جهانی شدن و آینده جهان. کتاب ماه علوماجتماعی. شماره70 و ۶۹، خرداد و تیر، صص۱۵-۲۸. کاهه، ا. (1384). مجموعه مقالات و سخنرانیهای همایش امنیتاجتماعی. چاپ اول، تهران: انتشارات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، معاونت اجتماعی. کاستلز، م. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه، فرهنگ. ترجمه: ح، چاوشیان. جلد دوم، تهران: انتشارات طرح نو. گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: نشر نی. محمدی سرواله، ص. (1393). بررسی میزان احساس امنیتاجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان بالای 18 سال شهر سنندج. پایاننامه کارشناسیارشد علوماجتماعی، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. Gross, R. (2005). Informatio revelation and privacy in online social networks.
Lenhart, A. (2007). Teens, privacy& online social net workes.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 812 |