تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
مفهوم «الراسخون فی العلم» در ادبیات فلسفی و آرای تفسیری ملاصدرا | ||
مطالعات تاریخی قرآن و حدیث | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 58، اسفند 1394، صفحه 47-74 اصل مقاله (385.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکرم خلیلی نوشآبادی* | ||
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ـ جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از اصطلاحات شناختۀ قرآنی «الراسخون فیالعلم» است که در هفتمین آیه از سورۀ آل عمران یاد شده، و در تفاسیر اسلامی با بحث تأویل آیات متشابه گره خورده است. این اصطلاح در آثار ملاصدرا ـ اعم از تفسیری و فلسفی ـ نیز بهوفور دیده میشود. وی افزون بر این که در بحثهای تفسیری خویش رسوخ در علم را ملاک جواز ورود به عرصۀ تأویل دانسته، کاربرد این ملاک را توسعه بخشیده، و در گسترهای از مباحث اعتقادی و فلسفی از آن همچون معیار حقانیت و بطلان آراء مُفَسّران و فیلسوفان و متکلمان بهره جسته است. در این مطالعه بنا داریم ضمن بازخوانی ویژگیهای راسخان در علم از نگاه ملاصدرا و پیجویی مصادیق آن در آرای تفسیری وی، دریابیم که این مفهوم در نظام فکری او چه جایگاهی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
صدارالدین شیرازی؛ تأویل؛ محکم و متشابه؛ حکمت متعالیه؛ الهام؛ شهود؛ مفاتیح الغیب؛ تاریخ تفسیر؛ نمادگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |