تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,367 |
بررسی رابطة بین سبکهای تفکر و خلاقیت مدیران مدارس متوسطه | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 3، بهمن 1393، صفحه 141-157 اصل مقاله (281.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور* 1؛ نیلوفر کوگانی2؛ حسن جعفری3 | ||
1استادیار دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول). ghadampourezat@yahoo.com | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. niloofar_kogani@yahoo.com | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی. jafari2021@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: مدیران نقشی حساس در رشد و بهبود کمی و کیفیت برون دادها (دانش آموختگان) دارند. خلاقیت و نوآوری سازمان در گرو خلاقیت و نوآوری مدیران سازمانهاست. عوامل متعددی از جمله «هوش»، «شخصیت» و «سبک تفکر»با خلاقیت و نوآوری مدیران در ارتباط هستند. هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطة بین سبکهای تفکر (قضاوتگر، اجرایی و قانونگذار) و خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شهر خرم آباد بود. روش: در این تحقیق از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعة آماری کلیة مدیران مدارس متوسطه شهر خرم آباد به تعداد 145 نفر (67 زن و 78 مرد) بود که با استفاده از فرمول کوکران، نمونة آماری تعداد 107 مدیر (48 زن و 59 مرد) تعیین و به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پرسشنامههای سبک تفکر استرنبرگ- واگنر و خلاقیت رندسیپ، بهکار رفت. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 90/0 و 92/0 تعیین شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونگذار و قضاوتگر با خلاقیت مدیران رابطة مثبت و معنادار وجود دارد ولی رابطه بین سبک تفکر اجرایی و خلاقیت مدیران معنادار نبود. از بین سبکهای تفکر، سبک قانونگذار پیشبینی کننده مناسبی برای خلاقیت مدیران بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که سبک تفکر در ایجاد نوآوری نقشی محوری و بنیادی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ خلاقیت؛ مدیران مدارس متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 898 |