تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2، آبان 1393، صفحه 19-36 اصل مقاله (208.6 K) | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد رضایی* 1؛ نادر پادروند2؛ عبدالرضا سبحانی3؛ علیمحمد رضایی4 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران (نویسندة مسئول) rezaee165@gmail.com | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی از دانشگاه آزاد تهران جنوب nader165@gmail.com | ||
3عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب abdsobhani@gmail.com | ||
4استادیار دانشگاه سمنان rezaei_am@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: بسیاری از پژوهشگران آموزش فلسفه را یکیازابزارهایاصلیپرورشمهارتهایتفکر انتقادی و خلاق در کودکان میدانند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط در دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس منطقه 5 شهر تهران بود. روش: برای انجام پژوهش از روش پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به همین منظور، از بین دانشآموزان پایه پنجم تعداد 100 دانشآموز پسر (چهار کلاس)انتخاب شد. دانشآموزان به مدت 13 جلسه و در هر جلسه 45 دقیقه (هفتهای یک جلسه) به شیوه حلقه کندوکاو شارپ لیپمن و داستانهای فکری فیلیپ کم، آموزش دیدند. پسازآن آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب اجرا گردید. یافتهها: نتایج آزمون مانووا حاکی از تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری و نمره کل خلاقیت و عدم تأثیر آن بر مؤلفههای ابتکار و بسط است. بحث و نتیجهگیری: با آموزش فلسفه به کودکان میتوان خلاقیت دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ فلسفه برای کودکان؛ خلاقیت؛ آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,766 |