تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,254 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران: مطالعه موردی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2، آبان 1393، صفحه 73-92 اصل مقاله (220.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس رحمتی* 1؛ رضا رستمی2؛ محمدرضا زالی3؛ جمیله زارعی4 | ||
1دانشگاه تهران، کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، تهران، ایران (نویسندة مسئول) n_rahmati@ut.ac.ir | ||
2دانشگاه تهران، دانشیار گروه روانشناسی، تهران، ایران rrostami@ut.ac.ir | ||
3دانشگاه تهران، استادیار گروه کارآفرینی، تهران، ایران Mrzali@ut.ac.ir | ||
4دانشگاه تهران، دانشجوی دکتری روانشناسی، تهران، ایران jamileh.zarei@gmail.com | ||
چکیده | ||
زمینه: کودکان به مثابة آیندهسازان هر کشوری باید بتوانند نقشآفرینی نوینی در فنّاوری و صنعت داشته باشند. با توجه به مطالعات مختلف میتوان از نوروفیدبک برای پرورش خلاقیت کودکان بهره برد. براین اساس نهادها و سازمانهای مجری آموزش کودکان میتوانند این آموزش را در برنامههای ویژه کودکان بگنجانند؛ چراکه کودکان با دریافت آموزشهای لازم برای تفکر خلاق در سن مناسب، میتوانند تا آخر عمر از آن بهرة فراوانی ببرند. هدف: مطالعة حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر خلاقیت در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. به این منظور شصت دانشآموز به شیوة هدفمند انتخاب شدند. در مرحله پیشآزمون تمام آزمودنیها با نوار مغزی کمّیشده و آزمونهای تفکر خلاق تورنس ارزیابی شدند و بر اساس نمرههای همتاسازی در دو گروه سینفره جایگزین شدند. یکی از گروهها بهتصادف گروه آزمایش و دیگری گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این مطالعه دانشآموزان گروه آزمایش بیست جلسه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند و همزمان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از گذشت دو ماه، تمام دانشآموزان با آزمونهای تفکر خلاق تورنس، فرم تصویری دوباره ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با نرمافزار اِسپیاِساِس 21 از طریق آزمون تحلیل واریانس تک متغیره انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و خلاقیت کل تفاوت معناداری وجود دارد. بحثونتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت نوروفیدبک بر خلاقیت دانشآموزان تأثیر دارد؛ بنابراین، از آموزش نوروفیدبک برای بالابردن خلاقیت در دانشآموزان میتوان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش نوروفیدبک؛ خلاقیت؛ انعطافپذیری؛ ابتکار؛ مقطع ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |