تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,843 |
نقش ابعاد مختلف انگیزشی مدیریت زمان بر خلاقیت دانشجویان دانشگاه تبریز | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2، آبان 1393، صفحه 93-110 اصل مقاله (249.24 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری گرگری* 1؛ فریبا حسنی2 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز (نویسندة مسئول) badri_rahim@yahoo.com | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی hoseini.fariba63@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: خلاقیت از دیدگاه نظری تولید ایدهها، محصولات، فرایندهایی جدید و مفید بهوسیله افراد یا گروهها تعریفشده است. خلاقیت تابعی از زمان در دسترس فرد است و بهصورت منفی با فشار زمانی تجربهشده فرد رابطه دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین ابعاد مختلف انگیزشی مدیریت زمان (تمایل به بیسازمانی، کنترل ادراکشده زمان و سرسختی روانشناختی) با خلاقیت دانشجویان انجام شد. روش: با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 240 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز انتخاب شدند. آزمون تفکر خلاق تورنس، مقیاس ابعاد نگرش و انگیزش مدیریت زمان بهمنظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل آماری دادهها به کمک نرمافزار اِیموس[1] و با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: خلاقیت دانشجویان بهوسیله کنترل ادراکشده زمان (22/0= β) و تمایل به بینظمی یا بیسازمانی (18/0-= β) پیشبینی شد. همچنین یافتهها نشان داد بُعد سرسختی بهصورت مستقیم با خلاقیت دانشجویان رابطه ندارد اما مسیر غیرمستقیم آن از طریق کنترل ادراکشده زمان (09/0= β) معنادار است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد، کنترل تصوری زمان و رفتار مدیریت زمان برای تولید مؤثر ایدههای خلاق ضروری است. [1]. AMOS | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ خلاقیت؛ کنترل ادراک زمان؛ سرسختی؛ تمایل به بیسازمانی؛ تحلیل مسیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |