| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,578,775 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,276,049 |
اثربخشی آموزش تریز بر افزایش میزان خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان | ||
| ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 1، مرداد 1393، صفحه 65-82 اصل مقاله (217.25 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فائزه جهان* 1؛ فرحناز کیان ارثی2؛ علیمحمد رضایی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان (نویسنده مسئول) Faeze.jahan@gmail.com | ||
| 2استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران kianersi.f@gmail.com | ||
| 3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Rezaei_am@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| زمینه: آموزش و افزایش خلاقیت از جمله غایتهای همه جوامع و مراکز آموزشی است. امروزه، تریز یکی از جدیدترین، جامعترین و کارآمدترین روشهای ایجاد و افزایش خلاقیت در افراد مختلف از جمله دانشآموزان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تریز بر میزان خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر سمنان است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعه شامل کلیهٔ دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهر سمنان بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی و آزمون هوش ریون بود. برای اجرای پژوهش نیز از یک طرح درس شش جلسهای برای آموزش تریز استفاده شد. بعد از اجرای پرسشنامه خلاقیت در مرحلة پیشآزمون و پسآزمون دادهها با نرمافزار پیاِیاِسدبلیو[1] و با روش تحلیل مانکووا تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای بسط و اصالت تفاوت معنادار وجود دارد اما در مؤلفههای سیالی و انعطافپذیری تفاوت زیادی مشاهده نشد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تدریس خلاقیتمحور در مدارس مدنظر قرار گیرد و شاخههای دیگر تریز مانند یوسیت و آریز بر میزان خلاقیت دانشآموزان نیز بررسی شود. [1]. PASW | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت؛ تریز؛ روشهای افزایش خلاقیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 885 |
||