تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
اثربخشی آموزش تریز بر افزایش میزان خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1، مرداد 1393، صفحه 65-82 اصل مقاله (217.25 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه جهان* 1؛ فرحناز کیان ارثی2؛ علیمحمد رضایی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان (نویسنده مسئول) Faeze.jahan@gmail.com | ||
2استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران kianersi.f@gmail.com | ||
3استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Rezaei_am@yahoo.com | ||
چکیده | ||
زمینه: آموزش و افزایش خلاقیت از جمله غایتهای همه جوامع و مراکز آموزشی است. امروزه، تریز یکی از جدیدترین، جامعترین و کارآمدترین روشهای ایجاد و افزایش خلاقیت در افراد مختلف از جمله دانشآموزان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تریز بر میزان خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر سمنان است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعه شامل کلیهٔ دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستان شهر سمنان بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی و آزمون هوش ریون بود. برای اجرای پژوهش نیز از یک طرح درس شش جلسهای برای آموزش تریز استفاده شد. بعد از اجرای پرسشنامه خلاقیت در مرحلة پیشآزمون و پسآزمون دادهها با نرمافزار پیاِیاِسدبلیو[1] و با روش تحلیل مانکووا تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای بسط و اصالت تفاوت معنادار وجود دارد اما در مؤلفههای سیالی و انعطافپذیری تفاوت زیادی مشاهده نشد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تدریس خلاقیتمحور در مدارس مدنظر قرار گیرد و شاخههای دیگر تریز مانند یوسیت و آریز بر میزان خلاقیت دانشآموزان نیز بررسی شود. [1]. PASW | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ تریز؛ روشهای افزایش خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 871 |