| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,621,490 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,611 |
روش تلفیق عدم قطعیت و متغیر زبانی در نحوه پاسخگویی و نمرهدهی پرسشنامههای روانشناسی (مطالعه موردی: پرسشنامه خلاقیت عابدی) | ||
| ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 1، مرداد 1393، صفحه 83-94 اصل مقاله (189.52 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| شهره قربان شیرودی* | ||
| گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران s.shiroudi@toniau.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| زمینه: روانشناسان همواره به دنبال افزایش دقت پرسشنامههای روانشناسی بودهاند. خلاقیت نیز از موضوعهای روانشناسی است که اندازهگیری درست آن بسیار مهم است. هدف: این تحقیق بهمنظور بررسی میزان درستی پاسخگویی و نمرهدهی مرسوم پرسشنامههای روانشناسی انجام شده است. روش پیشنهادی این تحقیق، تلفیق عدم قطعیت و متغیر زبانی نظریه فازی در نحوه پاسخگویی و نمره دهی پرسشنامههای روانشناسی است. روش: نمونه مطالعه، پرسشنامه خلاقیت عابدی است که 60 سؤال دارد. بهمنظور مقایسه بهتر نتایج، از یک پرسشنامه ی پاسخدادهشده ی فرضی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه به روش مرسوم فاصله ی معناداری با نتایج تحلیلی روش پیشنهادی داشت. بهطوریکه نتیجه حاصل از روش پاسخگویی و نمره دهی مرسوم، فرد را در ردیف افراد دارای خلاقیت بسیار کم قرار میدهد اما با تلفیق عدم قطعیت و متغیر زبانی نظریه فازی در نحوه پاسخگویی و نمره دهی، فرد در ردیف افراد دارای خلاقیت زیاد قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که تلفیق عدم قطعیت و متغیر زبانی نظریه فازی در نحوه پاسخگویی و نمرهدهی پرسشنامههای روانشناسی ضروری است و باعث افزایش دقت اندازهگیری میشود. همچنین مشخص شد این روش برای تمامی پرسشنامههای روانشناسی بهخصوص پرسشنامههایی که سؤالات زیادی دارند، قابلاستفاده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریه فازی؛ عدم قطعیت؛ متغیر زبانی؛ پرسشنامه خلاقیت عابدی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,394 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 741 |
||